Elokuun alusta alkaen jokainen suomalainen on kuolleessaan elintenluovuttaja

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Hyvä asia. Monet varmasti olisivat valmiita luovuttamaan elimensä kuoltuaan, mutta luovutuskorttia ei ole.
TOSI hyvä juttu ja säästää ihmishenkiä!
tästä tuskin on MITÄÄN haittaa, koska jokasella on oikeus laittaa mustaa valkoselle, että ei halua luovuttajaksi.
Hienoa! :flower:
 
vieras
Luovutuskortti on ollu jo varmaan 10 vuotta, mutta pitänee elokuussa vaihtaa lappuun jossa tarkennan etten halua antaa mitään mm. pedofiileille, mukavuusabortintekijöille enkä muille murhaajille.

Itsekkyys tässä ('minä ja mun keho, en anna mitään kun en itse hyödy') näkyy olevan samaa lajia kuin abortintekijöillä, ei kiinnosta antaa toiselle ihmiselle elintärkeää apua ja elämän jatkoa.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Luovutuskortti on ollu jo varmaan 10 vuotta, mutta pitänee elokuussa vaihtaa lappuun jossa tarkennan etten halua antaa mitään mm. pedofiileille, mukavuusabortintekijöille enkä muille murhaajille.

Itsekkyys tässä ('minä ja mun keho, en anna mitään kun en itse hyödy') näkyy olevan samaa lajia kuin abortintekijöillä, ei kiinnosta antaa toiselle ihmiselle elintärkeää apua ja elämän jatkoa.
Luovuttaja ei voi Suomessa asettaa ehtoja, kenelle elimensä saa antaa ja kenelle ei.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Luovutuskortti on ollu jo varmaan 10 vuotta, mutta pitänee elokuussa vaihtaa lappuun jossa tarkennan etten halua antaa mitään mm. pedofiileille, mukavuusabortintekijöille enkä muille murhaajille.

Itsekkyys tässä ('minä ja mun keho, en anna mitään kun en itse hyödy') näkyy olevan samaa lajia kuin abortintekijöillä, ei kiinnosta antaa toiselle ihmiselle elintärkeää apua ja elämän jatkoa.
mutta koskaan ei voi tietää jos se sinun munuaisen saanut lapsi tekeekin abortin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
hienoa!

Pakko kysyä, mitä mieltä ne, jotka ei halua luovuttaa, on niitten elimien saamisesta? Jos tarviisit vaikka uuden sydämen ja saisit, niin ottaisitko vastaan?
Minustakin tämä on kiinnostava kysymys.

Entä ne, jotka eivät halua luovuttaa elimiään maahanmuuttajille, ovatko he valmiit ottamaan vastaan itselleen tai lapselleen maahanmuuttajan luovuttaman elimen välttääkseen kuoleman?
 
l.luovuttaja
Luuydintä olen sisarellini luovuttanut lapsen, asiasta toki tietysti keskusteltiin minun kanssani varsinaisen päätöksen teki vanhemmat yhdessä lääkärien kanssa, toisaalta en tiedä voisiko tuossa tilanteessa vanhemmat tai kukaan muu mahdollinen luovuttaja todellisuudessa päättää toisin.

Yleisesti ottaenkin pidän elintenluovutusta luonnollisena, hyvänä asiana ja minulla on tähän saakkakin ollut elinluovutustestamentti.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja l.luovuttaja:
Luuydintä olen sisarellini luovuttanut lapsen, asiasta toki tietysti keskusteltiin minun kanssani varsinaisen päätöksen teki vanhemmat yhdessä lääkärien kanssa, toisaalta en tiedä voisiko tuossa tilanteessa vanhemmat tai kukaan muu mahdollinen luovuttaja todellisuudessa päättää toisin.

Yleisesti ottaenkin pidän elintenluovutusta luonnollisena, hyvänä asiana ja minulla on tähän saakkakin ollut elinluovutustestamentti.
Tarkoitatko sitä, että vanhempasi eivät olisi antaneet lupaa käyttää sinun luuydintäsi? Kyllä olisivat voineet kieltäytyä, jos olit alaikäinen. Tosin alaikäisten kohdalla riippuu siitä, olitko luovuttaessasi 5 vai 15 v. Taisit ehkä tarkoittaa, pystyisikö vanhemmat kieltämään luovutuksen, kun luuytimen saajakin on oma lapsi? Siis noin niinkuin moraalisesti? Vieras luovuttaja ei tiedä, kenelle hänen luuytimensä menee.

 
metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja vain omilleni:
Ei niin. Mut mikä niitä elimiä pilaa???? Miksi kukaan ei selvitä sitä syytä?
Miten niin ei selvitä? Onhan sitä ihan tiedossa olevia syitä, jotka estää elinsiirron. Ei siihen liity mitään mystiikkaa, korkeintaan jollain tasolla sitä että suomalaiset ovat niin tyhmiä että tissuttelevat itsensä siihen kuntoon.
 
l.luovuttaja
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja l.luovuttaja:
Luuydintä olen sisarellini luovuttanut lapsen, asiasta toki tietysti keskusteltiin minun kanssani varsinaisen päätöksen teki vanhemmat yhdessä lääkärien kanssa, toisaalta en tiedä voisiko tuossa tilanteessa vanhemmat tai kukaan muu mahdollinen luovuttaja todellisuudessa päättää toisin.

Yleisesti ottaenkin pidän elintenluovutusta luonnollisena, hyvänä asiana ja minulla on tähän saakkakin ollut elinluovutustestamentti.
Tarkoitatko sitä, että vanhempasi eivät olisi antaneet lupaa käyttää sinun luuydintäsi? Kyllä olisivat voineet kieltäytyä, jos olit alaikäinen. Tosin alaikäisten kohdalla riippuu siitä, olitko luovuttaessasi 5 vai 15 v. Taisit ehkä tarkoittaa, pystyisikö vanhemmat kieltämään luovutuksen, kun luuytimen saajakin on oma lapsi? Siis noin niinkuin moraalisesti? Vieras luovuttaja ei tiedä, kenelle hänen luuytimensä menee.
Juuri tuota moraalista puolta ajattelin. Suomessa on toki rekisteri mahdollisista luuydinluovuttajista jotka ovat siihen itse suostuneet/ilmoittautuneet, mutta käytännössä luovuttajaa etsitään lähisuvusta; vanhemmista tai sisaruksista.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja l.luovuttaja:
Juuri tuota moraalista puolta ajattelin. Suomessa on toki rekisteri mahdollisista luuydinluovuttajista jotka ovat siihen itse suostuneet/ilmoittautuneet, mutta käytännössä luovuttajaa etsitään lähisuvusta; vanhemmista tai sisaruksista.
Oukei :) Aika harva kai ei läheistään yrittäisi auttaa, varsinkin, jos on kyse lapsesta.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja l.luovuttaja:
Juuri tuota moraalista puolta ajattelin. Suomessa on toki rekisteri mahdollisista luuydinluovuttajista jotka ovat siihen itse suostuneet/ilmoittautuneet, mutta käytännössä luovuttajaa etsitään lähisuvusta; vanhemmista tai sisaruksista.
Oukei :) Aika harva kai ei läheistään yrittäisi auttaa, varsinkin, jos on kyse lapsesta.

 
metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja nellustiina:
Mä oon aina miettinyt sitä et pelastaako ne lekurit sitte uhrin jos ei oo taetta että jää henkiin ja siinä tapauksessa elimet menee pilalle JOS on potilas joka odottaa sydäntä ja ton uhrin sydän kelpais niin pelastaako uhrin vai aatteleeko et otetaan sydän ja pelastetaan edes toinen...

Niin sekavaa tekstia mut toivottavasti joka ymmärsi mitä ajan takaa

Ei niillä ole aluesairaaloissa mitään listaa tarvitsijoista. Se nyt tiedetään, että koko ajan on vähintään munuais- ja maksasairaita odottamassa maksaa. Siirtoa odottavat on keskitetyssä rekisterissa, jonne menee ilmoitus aluesairaalasta kun on mahdollinen luovuttaja tiedossa.

Enemmän on ollut sitä ongelmaa, että sairaalat eivät ota elimiä talteen, koska on merkittävästi halvempaa antaa potilaan kuolla kuin ylläpitää elintoimintoja elinluovutusta varten.
 
mulla ei itselläni ole tähän vieläkään minkäänlaista kantaa :| varmaan vasta kun jos kohdalle osuis niin sit sitä joutuis miettimään, mut etukäteen jotenkin vaikeeta sanoo mitään..

ja mulle vaan tulee mieleen että kuinka hyvin sitten ihmisiä yritetään pelastaa kun kaikki kerta mahdollisia luovuttajia, jos tiedossa vaikka naapurihuoneessa joku joka tartteis jonkun elimen että tehdäänkö varmasti kaikki mitä voidaan eika anneta vaan kuolla :/ ja intoutuuko joku sairaan sukulainen hankkimaan näitä elimiä eli tahallaan vahingoittamaan toisia.. joo, oon varmaan katsonu liikaa töllötintä :xmas:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Luovutuskortti on ollu jo varmaan 10 vuotta, mutta pitänee elokuussa vaihtaa lappuun jossa tarkennan etten halua antaa mitään mm. pedofiileille, mukavuusabortintekijöille enkä muille murhaajille.
Et kai sä oikeasti kuvittele, että se noin toimii...?
 
metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Musta tuntuis ettei lapsi ois saanut rauhaa, jos sen sisäkalut ois vielä elossa eri ilmansuunnissa.

Ei sitä muiden tartte ymmärtää, mutta niin sen kokisin, joten en suostu.
Toivottavasti ei tartte edes miettiä asiaa. :(
Ymmärrän mitä ajattelet, mutta toisaalta niitä sisukaluja pitäisi silloin elossa sen vastaanottajan elimistö, hänen verenkiertonsa, hänen kehonsa. Niissä kiertää hänen verensä, ei luovuttajan.
 
omat elimet
Olipa hyvä tämä muistutus. En selannut ketjua, mutta mihin pitää ilmoittaa että elimiäni ei saa käyttää. Minun elimeni ovat vain omaan käyttöön, ei niitä jaella pitkin maailmaa. Jos omaiset saisivat niistä kunnon korvauksen, tyyliin 10000-20000 e, niin voisin harkita.
 
Ksantippa S.
Teille, jotka olette pakahtua surusta miettiessänne rakkaiden lapsienne elimiä mahdollisesti kummittelemassa eri puolilla maailmaa, lukekaa välillä jotakin, mikä on ihan todellisuutta. Monelle ihmiselle.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010072112062970_uu.shtml
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja omat elimet:
Olipa hyvä tämä muistutus. En selannut ketjua, mutta mihin pitää ilmoittaa että elimiäni ei saa käyttää. Minun elimeni ovat vain omaan käyttöön, ei niitä jaella pitkin maailmaa. Jos omaiset saisivat niistä kunnon korvauksen, tyyliin 10000-20000 e, niin voisin harkita.
Mut ethän sä niitä kuoltuas itekään enää käytä.
 
Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja omat elimet:
Olipa hyvä tämä muistutus. En selannut ketjua, mutta mihin pitää ilmoittaa että elimiäni ei saa käyttää. Minun elimeni ovat vain omaan käyttöön, ei niitä jaella pitkin maailmaa. Jos omaiset saisivat niistä kunnon korvauksen, tyyliin 10000-20000 e, niin voisin harkita.
Ai voisit harkita myyväsi omaiseltasi elimen?
Enpä halua miettiä, millaisiin väärinkäytöksiin tuon suuruiset korvaukset johtaisivat.
 
omat elimet
En tietenkään käytä niitä kuoltuani, mutta ne menevät mukanani hautaan. Samalla logiikalla otan mielelläni vastaan perintöjä. Eihän kuolleet sitä omaisuuttaan enää tarvi.

En ole puhunut omaisten elimistä mitään, ainoastaan omistani.
 
metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja omat elimet:
Olipa hyvä tämä muistutus. En selannut ketjua, mutta mihin pitää ilmoittaa että elimiäni ei saa käyttää. Minun elimeni ovat vain omaan käyttöön, ei niitä jaella pitkin maailmaa. Jos omaiset saisivat niistä kunnon korvauksen, tyyliin 10000-20000 e, niin voisin harkita.
Se, että elinluovutus ei ole rahallisesti kannattavaa toimii kyllä tehokkaammin väärinkäyttöjen ehkäisynä.

 
Erittäin mahtava juttu. Mulla on kanssa jossain elintenluovutuskortti, mutta nyt ei enää tarvitse huolehtia siitä. En ymmärrä näitä, jotka kieltäytyisivät luovuttamasta mutta silti taatusti tilanteen tullessa eteen ottaisivat riemusta kiljuen muiden elimet vastaan. Kyllä muakin kammoksuttaa ajatus että ruumis leikeltäisiin, mutta kun ajattelee että useat muut pelastuvat elintenluovutuksen ansiosta, niin se ällötys on pieni asia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja l.luovuttaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja l.luovuttaja:
Luuydintä olen sisarellini luovuttanut lapsen, asiasta toki tietysti keskusteltiin minun kanssani varsinaisen päätöksen teki vanhemmat yhdessä lääkärien kanssa, toisaalta en tiedä voisiko tuossa tilanteessa vanhemmat tai kukaan muu mahdollinen luovuttaja todellisuudessa päättää toisin.

Yleisesti ottaenkin pidän elintenluovutusta luonnollisena, hyvänä asiana ja minulla on tähän saakkakin ollut elinluovutustestamentti.
Tarkoitatko sitä, että vanhempasi eivät olisi antaneet lupaa käyttää sinun luuydintäsi? Kyllä olisivat voineet kieltäytyä, jos olit alaikäinen. Tosin alaikäisten kohdalla riippuu siitä, olitko luovuttaessasi 5 vai 15 v. Taisit ehkä tarkoittaa, pystyisikö vanhemmat kieltämään luovutuksen, kun luuytimen saajakin on oma lapsi? Siis noin niinkuin moraalisesti? Vieras luovuttaja ei tiedä, kenelle hänen luuytimensä menee.
Juuri tuota moraalista puolta ajattelin. Suomessa on toki rekisteri mahdollisista luuydinluovuttajista jotka ovat siihen itse suostuneet/ilmoittautuneet, mutta käytännössä luovuttajaa etsitään lähisuvusta; vanhemmista tai sisaruksista.
Mutta jos sukulaisista ei sopivaa löydy niin kyllä monelle sieltä rekisteristä löytyy luovuttaja.
 

Yhteistyössä