Elokuun alusta alkaen jokainen suomalainen on kuolleessaan elintenluovuttaja

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
l.luovuttaja
Alkuperäinen kirjoittaja Tuulipuku:
Mutta jos sukulaisista ei sopivaa löydy niin kyllä monelle sieltä rekisteristä löytyy luovuttaja.
Löytyy toki ja oikeastaa tekstiini tulikin kirjoitusvire eli ensisijaisesti etsitään lähisukulaisista koska heiltä todennäköisimmin löytyy sopiva kudostyyppi. Tosin siitä kun itse olen luuydintä luovuttanut on jo niin pitkäaika että silloin ei edes vielä ollut tuollaista rekisteriä.
 
öö
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Tämän lisäksi elimet vielä avataan. Suunnilleen kaikki elimet (myös aivot) viipaloidaan ja tutkitaan onko silmämääräisesti jotain poikkeavaa. Kaikista elimistä otetaan myös näytteet mikroskooppista tutkimusta varten. Eli mikäli ruumiinavaus tehdään niin ruumis ei tosiaankaan pysy kokonaisena.
Mutta ne elimet menee kuitenkin hautaan, eikä itään ja länteen. Se on rauhottava tieto, vaikka avaus on ruumiin raiskausta suoraansanoen.
Tietysti kuolinsyy on selvitettävä, mutta silti. Yäk.
No entäs jos lapsesi olisi sairas ja hänen sairas sydän vaihdettaisiin jonkun toisen sydämeen....? Meneehän silloin tämä vanhakin sydän johonkin muualle kuin hautaan jonain päivänä lapsesi kanssa...... Eli osa alkuperäisestä lapsestasi puuttuisi kuitenkin...
 
öö
Kiinnostaa myös tämmöinen tilanne:

olette auto-onnettomuudessa. Sinä aivokuolet ja lapsesi tarvitsee kipeästi uuden sisäelimen. Sinä voisit olla mahdollinen luovuttaja (lapsesi olisi iältään ym sopiva sinun elimeen).. Itsehän et olisi tätä asiaa enää päättämässä, joten se kielto siellä papereissa saattaisi maksaa lapsesikin hengen..

Tosi teoreettista, tiedän. Mutta voisi kuitenkin tapahtua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja öö:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Tämän lisäksi elimet vielä avataan. Suunnilleen kaikki elimet (myös aivot) viipaloidaan ja tutkitaan onko silmämääräisesti jotain poikkeavaa. Kaikista elimistä otetaan myös näytteet mikroskooppista tutkimusta varten. Eli mikäli ruumiinavaus tehdään niin ruumis ei tosiaankaan pysy kokonaisena.
Mutta ne elimet menee kuitenkin hautaan, eikä itään ja länteen. Se on rauhottava tieto, vaikka avaus on ruumiin raiskausta suoraansanoen.
Tietysti kuolinsyy on selvitettävä, mutta silti. Yäk.
No entäs jos lapsesi olisi sairas ja hänen sairas sydän vaihdettaisiin jonkun toisen sydämeen....? Meneehän silloin tämä vanhakin sydän johonkin muualle kuin hautaan jonain päivänä lapsesi kanssa...... Eli osa alkuperäisestä lapsestasi puuttuisi kuitenkin...
Näillä vastustajilla on musta erittäin hämärä logiikka kieltäytymisessään. Toivottavasti heidän lapsi ei koskaan joudu tilanteeseen, missä luovuttajaa ei löydy syystä että toisen lapsen vanhemmat haluavat mussunsa kaikkine osineen hautaan hajoamaan.
 
hoitsu
Alkuperäinen kirjoittaja öö:
Kiinnostaa myös tämmöinen tilanne:

olette auto-onnettomuudessa. Sinä aivokuolet ja lapsesi tarvitsee kipeästi uuden sisäelimen. Sinä voisit olla mahdollinen luovuttaja (lapsesi olisi iältään ym sopiva sinun elimeen).. Itsehän et olisi tätä asiaa enää päättämässä, joten se kielto siellä papereissa saattaisi maksaa lapsesikin hengen..

Tosi teoreettista, tiedän. Mutta voisi kuitenkin tapahtua.
Ei voisi. Aivokuolleen omainen voi kyllä antaa elimet luovutettavaksi, mutta omalle lapsellekaan niitä ei voi osoittaa vaan menevät edelleen elinluovutuspankin kautta jonossa korkeimmalle olevalle (sopivalle) odottajalle. En voi spekuloida mitkä mahdollisuudet omalla lapsella on olla tämä ensisijainen vastaanottaja mutta luovutettuja elimiä ei voi tapauksessa jossa luovuttaja on kuollut korvamerkata kenellekään.
 
mona
Minä en luovuttaisi,koska ihminen pidetään hengissä elimenssiiron ajan,ja koomasta heränneet ihmiset ovat kertoneet että kuulevat ja ymmärtävät kaiken vaikkeivat voi asiaa mitenkään ilmaista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja d:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Mua elimiä tuskin huolitaan kenellekään kun ei mun vertakaan huolita.
Miksi ei?
Kaksi kertaa sairastettu syöpä joihin saadut hoidot on olleet todella rankkoja. Keuhkot, maksa, kilpirauhanen ja sydän on kärsineet. Olen saanut sytostaattia ja sädehoitoa.

Kun vielä joskus keksittäisiin syöpähoidot jotka tuhoavat vain syöpäsoluja. Ei tuo keksintö mua enää auttaasi, mutta tulevia sukupolvia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mona:
Minä en luovuttaisi,koska ihminen pidetään hengissä elimenssiiron ajan,ja koomasta heränneet ihmiset ovat kertoneet että kuulevat ja ymmärtävät kaiken vaikkeivat voi asiaa mitenkään ilmaista.
Elintenluovutus tehdään tietenkin leikkauksessa, ja leikkausta varten ihminen nukutetaan. Nukutus on kuitenkin eri asia kuin kooma, ollenkaan kaikki elintenluovuttajat eivät ole koomassa.
 
hj
Alkuperäinen kirjoittaja mona:
Minä en luovuttaisi,koska ihminen pidetään hengissä elimenssiiron ajan,ja koomasta heränneet ihmiset ovat kertoneet että kuulevat ja ymmärtävät kaiken vaikkeivat voi asiaa mitenkään ilmaista.
Tajuttomuus ja aivokuollut ovat täysin eri asioita. Kukaan aivokuollut ei ole herännyt kertomaan yhtään mitään, koska aivot ovat "kuolleet".
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja Essie:
Eli mun täytyy tehdä elinluovutuskielto :snotty: Mulla on sisuskalut varmaan niin huonossa kunnossa ettei niitä voi edes luovuttaa :ashamed:
Jos ne elimet on huonossa kunnossa, niin ei ne niitä edes huoli. :D Vain priimatavara kelpaa elinluovutukseen.
No mut varmuuden vuoks :D Ettei käy mitään vahinkoa :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Amaterasu:
Alkuperäinen kirjoittaja öö:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Tämän lisäksi elimet vielä avataan. Suunnilleen kaikki elimet (myös aivot) viipaloidaan ja tutkitaan onko silmämääräisesti jotain poikkeavaa. Kaikista elimistä otetaan myös näytteet mikroskooppista tutkimusta varten. Eli mikäli ruumiinavaus tehdään niin ruumis ei tosiaankaan pysy kokonaisena.
Mutta ne elimet menee kuitenkin hautaan, eikä itään ja länteen. Se on rauhottava tieto, vaikka avaus on ruumiin raiskausta suoraansanoen.
Tietysti kuolinsyy on selvitettävä, mutta silti. Yäk.
No entäs jos lapsesi olisi sairas ja hänen sairas sydän vaihdettaisiin jonkun toisen sydämeen....? Meneehän silloin tämä vanhakin sydän johonkin muualle kuin hautaan jonain päivänä lapsesi kanssa...... Eli osa alkuperäisestä lapsestasi puuttuisi kuitenkin...
Näillä vastustajilla on musta erittäin hämärä logiikka kieltäytymisessään. Toivottavasti heidän lapsi ei koskaan joudu tilanteeseen, missä luovuttajaa ei löydy syystä että toisen lapsen vanhemmat haluavat mussunsa kaikkine osineen hautaan hajoamaan.
että oman lapsen henki on juuri yhden luovuttajan varassa..hohhooo
 
sh
Alkuperäinen kirjoittaja mona:
Minä en luovuttaisi,koska ihminen pidetään hengissä elimenssiiron ajan,ja koomasta heränneet ihmiset ovat kertoneet että kuulevat ja ymmärtävät kaiken vaikkeivat voi asiaa mitenkään ilmaista.
Ymmärräthän, että luovuttajat ovat aivoKUOLLEITA eikä heillä siis ole minkäänlaisia mahdollisuuksia tuntea, ajatella tai herätä "koomasta". Ihmisen sydän ja muut elintoiminnot toki pidetään käynnissä elintenluovutuksen ajan, jotta kudokset saavat happea ja hapekasta verta ja kuona-aineet poistuvat, mutta kyse ei ole ihmisen hengissäpitämisestä, ymmärrätkö pointin?
 
sh
Alkuperäinen kirjoittaja BeMe:
mulla ei itselläni ole tähän vieläkään minkäänlaista kantaa :| varmaan vasta kun jos kohdalle osuis niin sit sitä joutuis miettimään, mut etukäteen jotenkin vaikeeta sanoo mitään..

ja mulle vaan tulee mieleen että kuinka hyvin sitten ihmisiä yritetään pelastaa kun kaikki kerta mahdollisia luovuttajia, jos tiedossa vaikka naapurihuoneessa joku joka tartteis jonkun elimen että tehdäänkö varmasti kaikki mitä voidaan eika anneta vaan kuolla :/ ja intoutuuko joku sairaan sukulainen hankkimaan näitä elimiä eli tahallaan vahingoittamaan toisia.. joo, oon varmaan katsonu liikaa töllötintä :xmas:
Elintenluovuttajia nimenomaan hoidetaan paremmin kuin ketään muita potilaita, on meinaan tarkkaa hommaa saada verenkierto ja hapetus pysymään priimana, kun aivotoiminta on lakannut, ettei mene hyvät elimet hukkaan. Että pois se huoli, että tän takia "annettais vain kuolla" että saataisiin elimet.
 
Ateisti
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Mun on vaikea ymmärtää miten ajatus voi olla jollekin täysin mahdoton :ashamed:
En tiedä miksi mutta mulle ruumis on pyhä.
Pidän ruumiinavaustakin hirveenä toimenpiteenä.. enkä ymmärrä miksi se ruumis pitää möyhentää sillonkin kun kuolintapa on tiedossa.
Jos ihmistä ammutaan vaikka päähän ison ihmisjoukon nähden, miksi ihmeessä koko alakroppa pitää myllätä. :x

Kuolema ei aiheuttais varmaan edes pelkoa, jos tietäsin etten joutus patologin pöydälle. Hrrrr. :|

En voi tunteilleni mitään, anteeks vaan. :xmas:
Musta on hassua että sä haukut esim. uskovaisia hihhuleiksi ja vähättelet heidän uskoaan ja sitten itelläs on ties miten kummallisia ajatuksia elintenluovutuksesta. Siis tommosia ajatuksiahan on nimenomaan jos jonku sortin hihhuleilla! Siis ihan hihhuliajatuksia sulla! Tiesikkös?
 
vieras
Todella monella elinsiirtojen vastustajalla tuntuu olevan se harhakäsitys, että jatkossa jokainen kuollut avataan, kaikki elimet otetaan luovutukseen ja "tyhjä" ruumis jää jäljelle. Tässä ketjussa on jo käynyt ilmi, että loppujen lopuksi sopivia luovuttajia on harvassa, vainajan elintavat, kuolinsyy ja sairaushistoria määrittelevät sopivuuden, sekä se miten nopeasti luovutettavaksi sopivat yksi tai kaksi elintä (kuten munuaiset) saadaan luovutettavalle koska luovutettu elin ei pitkään kylmälaukuissaan säily.
 
l.luovuttaja
Aika usein huomaa, että henkilöillä joilla on jyrkän kielteinen kanta on vääriä luuloja elinluovutuksesta tai aivokuolemasta. Elinsiirto voidaan tehdä, joko elävältä henkilöltä kuten luuydinsiirrot ja usein myös munuaissiirrot tai aivokuolleelta ihmiseltä.

Aivokuolut ei tarkoita syvää tajuttomuutta tai koomaa. Aivokuolutta ihmistä ei voida pitää hengissä viikkoja korkeintaan muutaman päivän, jonka jälkeen elintoiminnot joka tapauksessa romahtavat ja kuolema myös elimellinen on väistämätön. Se että ihminen todetaan aivokuoleeksi ja hänet katsotaan potentiaaliseksi elinluovuttajaksi on omaisille aina yllättävä tilanne, sitä ei edellä esimerkiksi pitkäaikainen sairaus. Koska tilanne on lähes aina omaisille myös järkyttävä olisi pelkästään hyvä että omaisten ei siinä nimenomaisessa tilanteessa tarvitsi tehdä päätöstä elinluovutuksesta vaan että luovuttajan tahto olisi tiedossa tai päätöksen voisi tehdä joku muu kuin omaiset esimerkisi lääkärit tai hoitotiimi.
 
omat elimet
Ja toisekseen, mikä ihmeen into on pitää kaikki väkisin hengissä? Elinsiirroilla saatetaan saavuttaa vain vähän jatkoaikaa karmeilla kuluilla systeemille. Luuydinluovutukset yms. ovat ok, kun on tarvetta pienelle starttiavulle. Inmiset ei kuitenkaan ole koneita joihin vaan vaihdellaan varaosia.
 
omat elimet
Tämä ruumiiden kaivelu alkaa mennä ihan zombie ja frankenstein elokuvameiningiksi. Hei tällä on hyvännäköinen maksa, sopiskohan tää mulle, mallataan. Ei mutta kato tuota pumppua, ois just ku sulle tehty. jne jne.
 
elokuu19
Omia osiani annan luovuttaa koska korttikin ollut plakkarissa jo aikoja sitten.Mutta jos multa kysyttäis omien lasten tai miehen kohdalta..niin tuskin lupaa pystyisin antamaan.
 

Yhteistyössä