Elokuun alusta alkaen jokainen suomalainen on kuolleessaan elintenluovuttaja

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Vintiö
Alkuperäinen kirjoittaja dfg:
Teidän luovuttamanne elin voi mennä murhaajalle tai kelle tahansa. Mitäs jos munuaisesi luovutetaan vaikka lastenraiskaajalle, joka iloisesti raiskailee vielä monta vuotta sun luovuttamalla elimellä?
Terveydenhuollon silmissä ihmiset ovat tasa-arvoisia, oli raiskaaja tai ei. Myös heillä on samanlainen oikeus hoitoon kuin sinulla!

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Toihan on ihan mielenvikasta.. sairasta.. haudanryöstöä.
oNKO TÄMÄ ALOTUS VITSI???
Ei kai nyt ketään enää sentäs haudasta kaiveta ja elimiä oteta?

Mutta...kyllä mä voin hyvinkin ajatella myös lasteni elimet "jakoon".
Lapsihan olisi jo kuollut eikä mikään tuo takaisin.
Sen sijaan voin pelastaa jonkun toisen lapsen luovuttamalla elimen.

Mun on vaikea ymmärtää miten ajatus voi olla jollekin täysin mahdoton :ashamed:

äitönen
Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:
Taidanpa ruveta pitämään lompakossa paperia, jossa ilmaisen tahtonani, ettei minun elimiä käytetä mamujen, eikä tummaihoisten hyväksi kuolemani jälkeen
Peesi!

Varastivat rituaalimenoihinsa Särkänniemen Nasu-vuohenkin perkeleet!

ei tajua
Alkuperäinen kirjoittaja ei tajua:
Ei jaksa ymmärtää, mitä ihmettä se lapsi niillä elimillä haudassa tekee, onko parempi että madot syö ne elimet tai ne poltetaan. Käsittämätöntä itsekkyyttä. Itse ajattelisin, että jos lapsi kuoltuaan voi pelastaa jonkun toisen hengen hänen lyhyellä elämällään oli suuri tarkoitus.
En tiä onko itsekkyyttä vai äidinrakkautta, mutta mielikuva että mun lasta silvotaan ja jaellaan ympäriinsä, on kammottava. En suostu semmoseen.

Kamala edes puhua tämmösestä. Mutta jos jotain sattuisi, niin lapsi menis kokonaan hautaan.

Ja nyt lopetan tästä puhumisen ettei mitään vaan satu, odottelen sitä just kotiin isänsä luota ja automatkat aina hirvittää. :( :x
Mielestäni äidinrakkaus on sitä että joltain osin rakastaa myös muita lapsia kun omaansa. Enkä miellä lasta elimien ja ruumiinosiensa summaksi (näin karkeasti sanoen) vaan se sielu on jotain ihan muuta, ei siis haittaa vaikka "silvotaan ja jaellaan ympäriinsä". Se itse lapsi on ihan jossain muualla kuin siinä silvottavana tai haudattavana, näin uskon. Ja tietenkin toivomme ettei meidän tarvitse koskaan tällaisia päätöksiä tehdä, nyt lakkaan minäkin näitä miettimästä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no mun mielestä ei missään nimessä ainakaan lapsilta niitä tulisi evätä jos vanhemmat ovat päättäneet olla luovuttamatta! Lapsi on siihen syytön.
Laki takaa lapsen oikeudet saada tarvitsemansa hoito:

"Alaikäisen tai 6 §:n 2 momentissa tarkoitetun potilaan huoltajalla tai muulla laillisella edustajalla ei ole oikeutta kieltää potilaan henkeä tai terveyttä uhkaavan vaaran torjumiseksi annettavaa tarpeellista hoitoa"

- Laki potilaan asemasta ja oikeuksista -
tiedän että jo laki määrää, mutta kun joku väläytti ettei lapsillekkaan sitten annettaisi tarvittaessa elimiä ..

Mie
Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:
Taidanpa ruveta pitämään lompakossa paperia, jossa ilmaisen tahtonani, ettei minun elimiä käytetä mamujen, eikä tummaihoisten hyväksi kuolemani jälkeen
Onkohan niin, että mamutkin laittavat taskuun lapun, että ei luovuteta elimiä Herra Majurille tai muille vaaleaihoisille? Kuolkoon mieluummin pois...

sairasta
Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Hyvä juttu! Ei tartte pitää sit enää elinluovutuskorttia kukkarossa. Minulle ihan itsestäänselvä asia, että toisia autetaan jos sellainen mahdollisuus tulisi. Mitä kuollut niillä elimillä tekee. En ymmärrä, miksi joku kieltäytyisi. Ehkä pitäisi samalla kieltää, etteivät he tai heidän lapsensa voi saada elimiä jos hätä tulisi ;)
no mun mielestä ei missään nimessä ainakaan lapsilta niitä tulisi evätä jos vanhemmat ovat päättäneet olla luovuttamatta! Lapsi on siihen syytön.
Samaa mieltä. On törkeää rangaista lapsia vanhempien päätöksen vuoksi.

hieno homma :flower:

mä oon oikein mielelläni antamassa elimiäni jollekkin, siivosin yks päivä rahapussia ja löysin kaksi elinluovutustestamenttia :ashamed:

ja lasten kanssa ollaan juteltu asiasta myös, ja niiden elimet lähtee kans eteenpäin jos sellaiseen tilanteeseen joskus joudutaan.

tiina
Alkuperäinen kirjoittaja :
Hyvä asia. Mä olen miettinyt, että haluaisin luovuttaa elimiä jos kuolisin, mutta en ole aikaiseksi saanut mitään elinluovutustestamenttia.

Sen sijaan, jos lapseni kuolisi, en haluaisi heiltä otettavan mitään elintä, en haluaisi heitä "paloiteltavan" millään tapaa. En tiedä miksi, mutta ajatus tuntuu kamalalta.
Itse taas ajattelisin että jonkun muu elämä jatkuisi.
Niin, toisaalta näinkin, ehkä jopa joku toinen lapsi pelastuisi. Mutta ei, jotenkin se tuntuu kammottavalta, enkä antaisi lupaa sellaisen tragedian kohdatessa, että menettäisin lapseni, ja kysyttäisiin, saako jonkin elimen ottaa.
Toisaalta voisit ajatella asiaa myös siltä kantilta jos siirtoelintä tarvitseva onkin oma lapsesi, luultavasti antaisit toimenpiteen lapsellesi tehdä?

äiti 44v
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Hyvä asia. Mä olen miettinyt, että haluaisin luovuttaa elimiä jos kuolisin, mutta en ole aikaiseksi saanut mitään elinluovutustestamenttia.

Sen sijaan, jos lapseni kuolisi, en haluaisi heiltä otettavan mitään elintä, en haluaisi heitä "paloiteltavan" millään tapaa. En tiedä miksi, mutta ajatus tuntuu kamalalta.
Itse taas ajattelisin että jonkun muu elämä jatkuisi.
Niin, toisaalta näinkin, ehkä jopa joku toinen lapsi pelastuisi. Mutta ei, jotenkin se tuntuu kammottavalta, enkä antaisi lupaa sellaisen tragedian kohdatessa, että menettäisin lapseni, ja kysyttäisiin, saako jonkin elimen ottaa.
Toisaalta voisit ajatella asiaa myös siltä kantilta jos siirtoelintä tarvitseva onkin oma lapsesi, luultavasti antaisit toimenpiteen lapsellesi tehdä?
Toisaalta, on aivan yhtä ok olla lupaa siirtoelinten irrotukseen antamatta kuin antaa lupa. Jokainen tekee kuten parhaaksi näkee. Ei tässä asiassa ole syytä ketään painostaa.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
Onkohan niin, että mamutkin laittavat taskuun lapun, että ei luovuteta elimiä Herra Majurille tai muille vaaleaihoisille? Kuolkoon mieluummin pois...
Ihan mielenkiinnosta kävin lukemassa, miten islamissa suhtaudutaan asiaan. Periaatteessa sallivat elintensiirrot, mutta kun luki tarkemmin, niin käytännössä elinsiirrot eivät oikein ole mahdollisia.

Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
En tiedä miksi mutta mulle ruumis on pyhä.
Pidän ruumiinavaustakin hirveenä toimenpiteenä.. enkä ymmärrä miksi se ruumis pitää möyhentää sillonkin kun kuolintapa on tiedossa.
Jos ihmistä ammutaan vaikka päähän ison ihmisjoukon nähden, miksi ihmeessä koko alakroppa pitää myllätä. :x

Kuolema ei aiheuttais varmaan edes pelkoa, jos tietäsin etten joutus patologin pöydälle. Hrrrr. :|

En voi tunteilleni mitään, anteeks vaan. :xmas:

d
Jos lapsesi kuolisi, hänelle tehtäisiin varmasti ruumiinavaus, jossa keho avataan kaulasta häpykummulle asti. Tämän jälkeen elimet tutkitaan ja punnitaan, jonka jälkeen laitetaan takaisin ruumiiseen - ei kuitenkaan anatomisesti oikeille paikoilleen, vaan sikinsokin.

Ei siis ole yhtään pahempi antaa niitä luovutettaviksi kuin antaa patologin työntää ne satunnaisessa järjestyksessä sisään?

Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja d:
Jos lapsesi kuolisi, hänelle tehtäisiin varmasti ruumiinavaus, jossa keho avataan kaulasta häpykummulle asti. Tämän jälkeen elimet tutkitaan ja punnitaan, jonka jälkeen laitetaan takaisin ruumiiseen - ei kuitenkaan anatomisesti oikeille paikoilleen, vaan sikinsokin.

Ei siis ole yhtään pahempi antaa niitä luovutettaviksi kuin antaa patologin työntää ne satunnaisessa järjestyksessä sisään?
Ainakin lapsi pääsis kokonaisena hautaan.
Olis kamala miettiä että lapsen sydän on lännessä ja maksa idässä.
Tulis tunne että ei saa lepoa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
En tiedä miksi mutta mulle ruumis on pyhä.
Pidän ruumiinavaustakin hirveenä toimenpiteenä.. enkä ymmärrä miksi se ruumis pitää möyhentää sillonkin kun kuolintapa on tiedossa.
Jos ihmistä ammutaan vaikka päähän ison ihmisjoukon nähden, miksi ihmeessä koko alakroppa pitää myllätä. :x

Kuolema ei aiheuttais varmaan edes pelkoa, jos tietäsin etten joutus patologin pöydälle. Hrrrr. :|

En voi tunteilleni mitään, anteeks vaan. :xmas:
Aika omituinen ajatusmaailma. Toisaalta ymmärrän, että se on inhottava ajatus, mutta eikö ihan yhtä inhottava ajatus olisi, että lapsesi sisällä olisi jonkun kuolleen karvaisen sedän munuainen? Tässä et kuitenkaan näe mitään ongelmaa?

Yhteistyössä