Elokuun alusta alkaen jokainen suomalainen on kuolleessaan elintenluovuttaja

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Mulla on ollut luovutuskortti jo vuosikymmeniä. Itseasiassa molemmissa synnytyksissäkin oli kirjattu että jos minä/lapseni kuolee synnytyksessä, elimiä saa käyttää lähimmäisten ja tutkimuksen hyväksi.
Äitini kuoli 16 vuotta sitten auto-onnettomuudessa ja häneltä luovutettiin munuaiset. Tai ei siis kuollut itse onnettomuudessa mutta vammautui aivokuolleeksi joten elimet voitiin luovuttaa.

Itse olen sitä mieltä ettei heidän jotka eivät itse luovuta tule saada elintä jos sellaisiakin on vailla jotka itse luovuttaisivat. Tässä se nähdään se itsekkyyden määrä mitä ihmisillä on.

Ihminen ei ole pelkkä kroppa vaan se ydin ja sisin ei ole mitään käsillä kosketeltavaa.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vain omilleni:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Otsikko ei pidä ihan paikkaansa. Pitäisi olla "mahdollinen elintenluovuttaja". Ei läheskään kaikkien elimet kelpaa luovutettaviksi.
Ei niin. Mut mikä niitä elimiä pilaa???? Miksi kukaan ei selvitä sitä syytä?
Elimiä pilaa kaikista useimmiten se sairaus, johon ihminen kuolee. Ei leukemialapsen maksaa voi siirtää jollekin maksasairaudesta kärsivälle. Jotkut sairauksien hoitoihin käytettävät lääkkeet tekevät elimistä luovuttamiskelvottomia, esim sytostaatit reuman hoidossa. Onnettomuuksissa elimet saattavat vaurioitua niin, ettei ne käy enää luovutettaviksi. Lisäksi henkilön kuolemasta on kulunut liian pitkä aika siihen, kuin elimet voitaisiin irrottaa. Luovuttajan elintoimintoja pitää siis pystyä keinotekoisesti ylläpitämään siihen asti, että elimet saadaan luovutettua.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Mulla on ollut luovutuskortti jo vuosikymmeniä. Itseasiassa molemmissa synnytyksissäkin oli kirjattu että jos minä/lapseni kuolee synnytyksessä, elimiä saa käyttää lähimmäisten ja tutkimuksen hyväksi.
Äitini kuoli 16 vuotta sitten auto-onnettomuudessa ja häneltä luovutettiin munuaiset. Tai ei siis kuollut itse onnettomuudessa mutta vammautui aivokuolleeksi joten elimet voitiin luovuttaa.

Itse olen sitä mieltä ettei heidän jotka eivät itse luovuta tule saada elintä jos sellaisiakin on vailla jotka itse luovuttaisivat. Tässä se nähdään se itsekkyyden määrä mitä ihmisillä on.

Ihminen ei ole pelkkä kroppa vaan se ydin ja sisin ei ole mitään käsillä kosketeltavaa.
no kyllä mun elimiä saisi antaa myös niille jotka ei ole kokeneet että voisivat omistaan luopua...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Mulla on ollut luovutuskortti jo vuosikymmeniä. Itseasiassa molemmissa synnytyksissäkin oli kirjattu että jos minä/lapseni kuolee synnytyksessä, elimiä saa käyttää lähimmäisten ja tutkimuksen hyväksi.
Äitini kuoli 16 vuotta sitten auto-onnettomuudessa ja häneltä luovutettiin munuaiset. Tai ei siis kuollut itse onnettomuudessa mutta vammautui aivokuolleeksi joten elimet voitiin luovuttaa.

Itse olen sitä mieltä ettei heidän jotka eivät itse luovuta tule saada elintä jos sellaisiakin on vailla jotka itse luovuttaisivat. Tässä se nähdään se itsekkyyden määrä mitä ihmisillä on.

Ihminen ei ole pelkkä kroppa vaan se ydin ja sisin ei ole mitään käsillä kosketeltavaa.
no kyllä mun elimiä saisi antaa myös niille jotka ei ole kokeneet että voisivat omistaan luopua...
No mun ja lasteni elimet voi sitten antaa niille jotka tuntevat samoin kuin minä tai tutkimuksen hyväksi.
 
hoitsu
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Onnettomuuksissa elimet saattavat vaurioitua niin, ettei ne käy enää luovutettaviksi. Lisäksi henkilön kuolemasta on kulunut liian pitkä aika siihen, kuin elimet voitaisiin irrottaa. Luovuttajan elintoimintoja pitää siis pystyä keinotekoisesti ylläpitämään siihen asti, että elimet saadaan luovutettua.
Ja esim. elvytetty potilas ei kelpaa sydämen luovuttajaksi, koska sydän on elvytysvaiheessa todennäköisesti kärsinyt hapenpuutteesta. Samoin tuolla keinotekoisella ylläpidolla on takarajat kuinka kauan saa pitää elossa ja elimet vielä kelpaavat. Yleensähän luovuttajat ovat aikaisemmin perusterveitä, mutta ovat aivokuolleita äkillisen trauman seurauksena.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Mulla on ollut luovutuskortti jo vuosikymmeniä. Itseasiassa molemmissa synnytyksissäkin oli kirjattu että jos minä/lapseni kuolee synnytyksessä, elimiä saa käyttää lähimmäisten ja tutkimuksen hyväksi.
Äitini kuoli 16 vuotta sitten auto-onnettomuudessa ja häneltä luovutettiin munuaiset. Tai ei siis kuollut itse onnettomuudessa mutta vammautui aivokuolleeksi joten elimet voitiin luovuttaa.

Itse olen sitä mieltä ettei heidän jotka eivät itse luovuta tule saada elintä jos sellaisiakin on vailla jotka itse luovuttaisivat. Tässä se nähdään se itsekkyyden määrä mitä ihmisillä on.

Ihminen ei ole pelkkä kroppa vaan se ydin ja sisin ei ole mitään käsillä kosketeltavaa.
Mun mielipiteeni on kyllä täysin eri, on varmaan tullut selväksikin jo tässä ketjussa. Itsekästä on mielestäni ajatella, että vain sellaiset voisivat ottaa elimiä vastaan itselleen/lapselleen, jotka ovat niitä valmiita itse luovuttamaan tai lapselta antamaan. Se, ettei ole valmis lapsensa elinluovutukseen, ei välttämättä kyllä kerro itsekkyydestä yhtään mitään. Se vain monesta tuntuu varsin kamalalta, että sen oman lapsen elimet siirrettäisiin muille. Siis NYT tuntuu, sitä ei voi tietää, mikä tilanne olisi, jos sellainen asia kohdalle osuisi. Mieli voisi hyvinkin muuttua. Jo se, että ajattelee lapsensa olebvan kuolemassa, saa kamalia ajatuksia monen vanhemman päähän, saati että häneltä vielä vietäisiin sisäelimetkin. Mä en pysty sellaista edes kuvittelemaan, saati että olisin valmis sellaiseen, hyi. Kammottavaa.

Sen sijaan, jos se oma lapsi sairastuisikin ja pelastusi sitten siirrännäisen avulla, mieli varmaankin muuttuisi totaalisesti. kokisi itse, miten jonkun muun kuolema pelastaa oman lapsen.

Ja korostan edelleen, että olen siis valmis omien elinteni luovutukseen, ja toivoisin näin pelastavani jonkun muun. Mutta omalla kohdallani tuntuu täysin mahdottomalta NYT, että lapseni elintä pystyisin antamaan. Mutta kuka tietää, mihin suuntaan elämä kuljettaa, millainen on tulevaisuus. Kuitenkaan tämänkään ajatukseni kanssa en hetkeäkään epäröisi ottaa vastaan lapselleni jonkun luovuttamaa elintä.

 
poipoipoi
Hyvä juttu! Ei tartte pitää sit enää elinluovutuskorttia kukkarossa. Minulle ihan itsestäänselvä asia, että toisia autetaan jos sellainen mahdollisuus tulisi. Mitä kuollut niillä elimillä tekee. En ymmärrä, miksi joku kieltäytyisi. Ehkä pitäisi samalla kieltää, etteivät he tai heidän lapsensa voi saada elimiä jos hätä tulisi ;)

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
Ja esim. elvytetty potilas ei kelpaa sydämen luovuttajaksi, koska sydän on elvytysvaiheessa todennäköisesti kärsinyt hapenpuutteesta. Samoin tuolla keinotekoisella ylläpidolla on takarajat kuinka kauan saa pitää elossa ja elimet vielä kelpaavat. Yleensähän luovuttajat ovat aikaisemmin perusterveitä, mutta ovat aivokuolleita äkillisen trauman seurauksena.
Aivan. Kuolleista vain pieni osa kelpaa elintenluovuttajaksi.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
Ja esim. elvytetty potilas ei kelpaa sydämen luovuttajaksi, koska sydän on elvytysvaiheessa todennäköisesti kärsinyt hapenpuutteesta. Samoin tuolla keinotekoisella ylläpidolla on takarajat kuinka kauan saa pitää elossa ja elimet vielä kelpaavat. Yleensähän luovuttajat ovat aikaisemmin perusterveitä, mutta ovat aivokuolleita äkillisen trauman seurauksena.
Aivan. Kuolleista vain pieni osa kelpaa elintenluovuttajaksi.
Mun äidiltä olisi voitu munuaisten lisäksi luovuttaa, sydän, keuhkot yms mutta ei ollut sopivaa vastaanottajaa niille elimille. Ihmistä kun ei pidetä koneissa "varaosana" jos tarvetta ilmaantuu. Mua ja siskoa lohdutti ajatus että kaksi ihmistä sai jatkoaikaa elämälleen äitini kuoleman takia. Joissain mielessä osa äitiäni on vielä elossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja b:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Mä aion hankkia sen lapun, joka kieltää elimieni käytön. Myöskään mun lapsen elimiin ei kosketa!!
Niin. Onhan se hienoa, että ne elimet mätänee mielummin sinne arkkuun.
No, tämä on vapaa maa ja mulla on oikeus kieltäytyä luovuttamasta elimiäni ja sen aion myös tehdä.
toivottavsti sitten myös älyät olla vastaanottamatta mitään elintä itsellesi tai lapsellesi jos tarve tulee :( toivottavasti ette koskaan joudu tilanteeseen että elintä tarvittaisiin
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Hyvä juttu! Ei tartte pitää sit enää elinluovutuskorttia kukkarossa. Minulle ihan itsestäänselvä asia, että toisia autetaan jos sellainen mahdollisuus tulisi. Mitä kuollut niillä elimillä tekee. En ymmärrä, miksi joku kieltäytyisi. Ehkä pitäisi samalla kieltää, etteivät he tai heidän lapsensa voi saada elimiä jos hätä tulisi ;)
no mun mielestä ei missään nimessä ainakaan lapsilta niitä tulisi evätä jos vanhemmat ovat päättäneet olla luovuttamatta! Lapsi on siihen syytön.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
toivottavsti sitten myös älyät olla vastaanottamatta mitään elintä itsellesi tai lapsellesi jos tarve tulee :( toivottavasti ette koskaan joudu tilanteeseen että elintä tarvittaisiin
Ne luovuttaa keillä ei oo ongelmaa asian suhteen.
Minä en pystys luovuttamaan omiani tai lapseni elimiä mihinkään, mutta otetaan kyllä vastaan jos on pakko.
Ei ole mitään ristiriitaa asiassa, ne luovuttaa ketkä ei asiaa kummeksu.

En pysty vertakaan luovuttamaan, mutta saa verta muhun pumpata jos oon henkitoreissani.
 
Jaana
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Mä aion hankkia sen lapun, joka kieltää elimieni käytön. Myöskään mun lapsen elimiin ei kosketa!!
Ok, mikäpäs siinä.
Kysyn ihan mielenkiinnosta; jos sinulle tai lapsillesi tulisi vakava sairaus tai sattuisi onnettomuus, joka vaatisi elinsiirtoa, niin
* ottaisitko itse, tai
* antaisitko lapsellesi siirtää
jonkun muun luovuttaman elimen?

Rehellinen vastaus, kiitos.
 
Jaana
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
toivottavsti sitten myös älyät olla vastaanottamatta mitään elintä itsellesi tai lapsellesi jos tarve tulee :( toivottavasti ette koskaan joudu tilanteeseen että elintä tarvittaisiin
Ne luovuttaa keillä ei oo ongelmaa asian suhteen.
Minä en pystys luovuttamaan omiani tai lapseni elimiä mihinkään, mutta otetaan kyllä vastaan jos on pakko.
Ei ole mitään ristiriitaa asiassa, ne luovuttaa ketkä ei asiaa kummeksu.

En pysty vertakaan luovuttamaan, mutta saa verta muhun pumpata jos oon henkitoreissani.
Käsittämättömän itsekäs ja narsistinen asenne. Kertoo paljon sinusta.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no mun mielestä ei missään nimessä ainakaan lapsilta niitä tulisi evätä jos vanhemmat ovat päättäneet olla luovuttamatta! Lapsi on siihen syytön.
Laki takaa lapsen oikeudet saada tarvitsemansa hoito:

"Alaikäisen tai 6 §:n 2 momentissa tarkoitetun potilaan huoltajalla tai muulla laillisella edustajalla ei ole oikeutta kieltää potilaan henkeä tai terveyttä uhkaavan vaaran torjumiseksi annettavaa tarpeellista hoitoa"

- Laki potilaan asemasta ja oikeuksista -

 
Minun mielestä jokainen ihminen pitäis olla elinluovutukseen velvollinen halus tai ei, sillon ko kuolee. Ko ei niillä elimillä yksinkertasesti kuoleman jälkeen tehe mittään! Mie en kertakaikkiaan tajua mitä merkitystä jollaki maksalla, munuaisilla, silmien verkkokalvoilla tai keuhkoilla tai sydämellä on mätänevälle ruumiille! Joku 10 lapsen isä tai äiti voi saaha jatkaa elämää sillä lahjalla, jonka kuoleva antaa. Tai joku viaton pieni lapsi jolla elämä vasta alussa. Asia jonka kanssa ei tarvis kenenkään olla itsekäs...
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Käsittämättömän itsekäs ja narsistinen asenne. Kertoo paljon sinusta.
Eipäs ole. En vaan pysty, ei tulis kuulonkaan että antasin lapsestani osat jakoon, ei tulis mitään.

Ne antaa keillä ei ole asian kanssa onkelmaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Käsittämättömän itsekäs ja narsistinen asenne. Kertoo paljon sinusta.
Eipäs ole. En vaan pysty, ei tulis kuulonkaan että antasin lapsestani osat jakoon, ei tulis mitään.

Ne antaa keillä ei ole asian kanssa onkelmaa.
Siinäpä kun se lapsi kuolee, se ruumiinavauksessa leikellään joka tapauksessa ja elimet irrotellaan, mitä merkitystä sillä on saako joku niillä elimillä jatkaa elämää vai mätäneekö ne hautaan? Mulla on lapsi kuollu ja ilomielin oisin antanu elimiä luovutukseen jos ois kelvannu. Sairaalla lapsella vaan ei ollu mitään mitä luovuttaa.
Luuytimellä ois saattanu minunki lapsi pelastua.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Siinäpä kun se lapsi kuolee, se ruumiinavauksessa leikellään joka tapauksessa ja elimet irrotellaan, mitä merkitystä sillä on saako joku niillä elimillä jatkaa elämää vai mätäneekö ne hautaan? Mulla on lapsi kuollu ja ilomielin oisin antanu elimiä luovutukseen jos ois kelvannu. Sairaalla lapsella vaan ei ollu mitään mitä luovuttaa.
Luuytimellä ois saattanu minunki lapsi pelastua.
Ei kaikissa tapauksissa tehdä ruumiinavausta. Ruumiinavaus tehdään silloin, jos kuoleman syy on epävarma ja voidaan epäillärikosta tai hoitovirhettä. Tällaista ruumiinavausta omaiset eivät pysty kieltämään. Puhtaasti lääketieteellinen ruumiinavaus tehdään, jos kuoleman syy sinällään on jo tiedossa ( esim pitkälle levinnyt syöpä ) , mutta asiaa halutaan tutkia vielä lääketieteellisestä näkökulmasta. Tällaiseen ruumiinavaukseen ei omaisten tarvitse antaa lupaa, jos eivät halua.

 
ei tajua
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Käsittämättömän itsekäs ja narsistinen asenne. Kertoo paljon sinusta.
Eipäs ole. En vaan pysty, ei tulis kuulonkaan että antasin lapsestani osat jakoon, ei tulis mitään.

Ne antaa keillä ei ole asian kanssa onkelmaa.
Ei jaksa ymmärtää, mitä ihmettä se lapsi niillä elimillä haudassa tekee, onko parempi että madot syö ne elimet tai ne poltetaan. Käsittämätöntä itsekkyyttä. Itse ajattelisin, että jos lapsi kuoltuaan voi pelastaa jonkun toisen hengen hänen lyhyellä elämällään oli suuri tarkoitus.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja ei tajua:
Ei jaksa ymmärtää, mitä ihmettä se lapsi niillä elimillä haudassa tekee, onko parempi että madot syö ne elimet tai ne poltetaan. Käsittämätöntä itsekkyyttä. Itse ajattelisin, että jos lapsi kuoltuaan voi pelastaa jonkun toisen hengen hänen lyhyellä elämällään oli suuri tarkoitus.
En tiä onko itsekkyyttä vai äidinrakkautta, mutta mielikuva että mun lasta silvotaan ja jaellaan ympäriinsä, on kammottava. En suostu semmoseen.

Kamala edes puhua tämmösestä. Mutta jos jotain sattuisi, niin lapsi menis kokonaan hautaan.

Ja nyt lopetan tästä puhumisen ettei mitään vaan satu, odottelen sitä just kotiin isänsä luota ja automatkat aina hirvittää. :( :x
 

Yhteistyössä