elokuu 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Amorphis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moi kaikille! Kiitos kannustuksestanne. Täällä kaikki näyttäisi olevan hyvin taas. Ilmeisesti se sisätutkimus tosiaan aiheutti tuon rusehtavan tuhrun. Kirkkaaksi ei muuttunut onneksi, vaikkskin sitä hullun lailla pelkäsin..! Maanantaina onkin jo np-ultra, ehkä siellä sitten saisi mielenrauhan.

Hamma niistä kilpparikokeista; itselläni uusi nla-lääkäri ja ei mielestäni ollut yhtään perillä asiasta. Erään alan ammattilaisen, Ulla Slaman mukaan kontrollit pitäisi ottaa 6-8 viikon välein ja TSH ei saisi nousta raskaana yli 2,5. Mulla oli se noussut 1,5 kuukaudessa 0,4:stä 2,98:aan ja lääkärin mielestä arvot on hiljalleen ilmestyvistä oireistani huolimatta hyvät koska mahtuvat viitteisiin (t4v oli vielä hyvä, 14) ja että kontrolli voisi olla vasta 2kk kuluttua. Itselleni tämä ei sopinut ja minulla onkin toiselle lääkärille puh aika ensi viikolla. En halua ottaa riskiä vajaalle menosta, vauvalle voi tulla mm älyllisen kehityksen häiriöitä, sekä km riski ja ennenaikaisen synnytyksen riskit kasvavat. Kun vielä kohdallani tyroksiini tulee pelkästään purkista, niin lääkitykseni seuranta on mielestäni erityisen tärkeää.

Nyt pihalle pakkaseen poikien kanssa. Mukavaa vkl kaikille!

Amorphis 11+4

Hyvaa Sunnuntaita!
Amorphis ihana lukea etta siella on tilanne rauhoittunut. Hui sinulla on ultra jo huomenna :) varmasti ihana pian nahda se pikkuinen siella!
Mulla on ollut muutaman yona melkoiset painajaiset tuosta tulevasta np ultrasta. Viimeyona nain unta etta ultrattiin ja sielta ei nakynyt mitaan...mutta sitten saimme toisen ultraajan peraan joka sanoi etta laitteissa oli ollut vikaa ja hyvin siella kaikki oli. Muutaman kerran jo nahnyt saman tyylista unta ja melkoisen raastavaa. Tama ultra on melkoisen iso kynnys meille. Viimeksi muutama paiva ennen ultraa alkoi se vuoto ja sitten todettiin etta ei ollut kasvu jatkunut. Sydan sanoo etta kaikki on talla kertaa hyvin mutta silti on semmoinen sanoin kuvaamaton pelko paalla koko ajan. Mutta yritan siihen luottaa etta kylla siella on kaikki hyvin. Huoh viela reilu viikko pitaa odottaa. En oikein tieda miten sita saisi mielenrauhan pidettya.
Unelmoija 11+3

Tänään oli sitten ensimmäinen neuvolakäynti..
Harmi, kun oli mennyt meidän neuvolassa alueet jakoon ja en saanut samaa tuttua terkkaria kuin esikoisella. Oli tämäkin onneksi ihan mukava.

Kaikki oli ok. Hemoglobiinit 150, verenpaineet ja pissanäytteet ok. Painoa oli tullut jo reipas kilo.. Varmaan kun joudun koko ajan napsimaan jotain ettei paha olo yllätä.. Kuunneltiin sydänäänetkin vaikka terkkari varoitteli, että tässä vaiheessa vain n. puolilla kuuluu noilla neuvolan laitteilla. Onneksi meillä löytyi kuitenkin heti ja itkuhan se taas pääsi. Pikkuisen sydän hakkas 170.
Huojentunut olo. Ja samalla jotenkin epäuskoinen.. Että onko siellä mahassa ihan oikeasti joku. Hassua.

Mielialat on edelleen heitellyt, välillä oon onnen kukkuloilla ja välillä tulee taas itku mitä omituisemmista asioista. Niinku perjantaina katsottiin olet mitä syöt-sarjaa, jossa kerrottiin taas vaalean leivän huonoudesta ja mies meni naurahtaan, että olit tainnut ostaa meille sitä, niin aloin kyynelehtimään etten osaa edes ostaa leipää. :D Mies raukka!

Kerroin jo pomollekin töissä.. Aika ajoissa, nyt vaan toivon että kaikki menee hyvin loppuun.. Pomo on tosi rento ja otti asian aika hyvin, ainakaan ei näyttänyt yllättyneeltä..

Nyt takas hommiin. Jaksamisia kaikille ja toivotaan että nämä kaikkien hermoilut on pian ohi ja päästään nauttimaan kunnolla odotusajasta!¨

Neppu 10+1

Terveisiä np-ultrasta! Kaikki on hyvin hyvin hyvin hyvin hyvin....!!!! Pikkuinen vilkutteli kovasti.. Kyyneleethän siinä tuli. :-))

Sairaalan tietokoneen ruotsalaisen(?) ohjelman mukaan laskettu aikani onkin jo 9.8. eikä neuvolan antama 10.8. Ultrassa pää-perämitta vastasi 12+2, kun se kuukautisista laskettuna olisi tänään 11+6. Ilmeisesti nyt sitten mennään tänään 12+0, jos tuo 9.8. pidetään virallisena laskettuna päivänä.

Neppu; hienoa, että sydänäänet kuului jo! Mielialat menee täälläkin vuoristorataa ja itku tulee silmään herkästi. Vastaavasti iloiset asiat voivat tuntua erityisen ihanilta. :-)

Unelmoija; tsemppiä odotteluun! Tällä kertaa saa painajaiset jäädä painajaisiksi ja teille suotakoon iloiset ultrauutiset.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

Amorphis 12+0

Olipa kiva lukee hyviä uutisia! :)
Onnea Amorphis onnistuneesta np-ultrasta!! Mahtava juttu, nyt oot sitten virallisesti jo turvallisilla vesillä!! :)

Neppu, varmasti oli liikkis-hetki kun sydänäänet kuulu!! Ihanaa! Mä olin kans tänään ekassa neuvolassa, mutta ei kuunneltu ääniä kun kuulemma niillä on niin huonot laitteet. No, ehkä parempi sit niin, niin ei tartte panikoida jos ne ei ois kuulunukkaan..

Mulla oli verenpaine aika alhaalla, (78/108) et ei ihme että on vähän huiputellut. Samoin hemppa oli melko alhaalla, mutta en onneks vielä rautakuurille joutunut.

Sunnuntaina oli ihan järkky paha-olo koko päivän, samoin maanantai varsinkin aamupäivä. Nyt taas on jo parempi olo.. Missä vaiheessa teillä pidemällä olevilla on alkanut pahoivointi helpottaa? Jossain nettisivuilla sanottiin että jo 10:llä viikolla voi alkaa helpottaa, eli mulla ehkä jo tällä viikolla..? Toisaalta varmaan huolestun jos oireet kaikkoaa kun en osaa olla tän raskauden kaa rauhassa. :S

papuliini 9+1

Onnea kaikille ultratuille hyvistä uutisista! Minua meinaa jo nyt itkettää valmiiks jos torstaina kuulen pienen sydänäänet..en tiiä kuunnellaanko mut JOS niin pelkkä ajatus liikuttaa..huih..minähän olen jo omani nähnyt 7.1 lääkärissä ja sain kuvan hänestä kotiin mukaan :)

Papuliini, mulla loppu esikoisen kans pahoinvointi kymppiviikolla. Minäki toiverikkaana olen, että jos nyt menis samanlailla. Jokainen raskaushan on yksilöllinen, että sitähän ei tiiä vaikka tää kuvotus on koko raskausajan..muuttus etes semmoseks, ettei ois sohvanpohjalal maattava vaan pystys kunnolla tekee jotain niin oisin tyytyväinen. Eilen ja tänään ollu pikkusen parempi olo, mut nyt on päänsärky ollu melkein pahoinvointia kovempi..eilen nappasin lääkkeen, mut tänään oon sinnitelly ilman..tänään uskaltauduin koirien kans kunnon lenkillekin kun pakkanen laski 17 asteeseen. Kyllä silti oli melko raikasta, mutta olihan ihana olla ulkona ku monta päivää kökötetty kotona.

sain muuten nt-ultran varatuks 12.2ksi. Menen varmaan yksin sinne ku kuuluma eivät mieluusti ota pikkulapsia sinne tutkimushuoneeseen..ihan ymmärrettävää kyllä. Meillä vaan vähän hankala saada noita hoitopaikkoja, mut jos mies nyt haluaa mukaan niin tarvii ukkia tiedustella. Meillä on isännän puolen suku samassa kaupungissa, mutta kaikilal omat touhunsa päiväsaikaan, et oikeestaan ukki on ainut, joka pystyy työnsä puolesta päivälläkin poikaa hoitamaan.

Ootteko muuten miettineet niin pitkälle et aiotteko kysyä sukupuolta? Me esikoiselle kysyttiin, mutta nyt taietaan jättää synnytykseen asti jännäys :) esikoiselta kun on kaikki vaatteet ja tarvikkeet valmiina, niin ois ihana jos malttas pitää kysymättä loppuun asti. Saa nähä ratkeanko rakenneultrassa :)

takas täydellisten naisten pariin

Kirsikka, mullakin on ihan samanlaisia fiiliksiä kun sulla siitä jaksamisesta ja kykenemisestä tulevaisuudessa. Esikoinen on ollut tosi helppo tapaus, eikä oo juurikaan esim. sairastellut ja kaikki on mennyt tosi hyvin koko ajan, niin miettii vaan, et mites sit kun näitä on kaksi... Saati kun sulla jo kolme. Oon oottanut, et joku sanoisi mulle, et kahden kanssa on hei oikeesti helpompaa, kun yhden ;).

Ja papuliini, nuo em. tuntemukset on vähintään yhtä oikeutettuja esikoista odotellessa, koska silloinhan se elämä muuttuu kaikista eniten, kun taloon tulee eka vauva. Ainakin mun näkemyksen mukaan :).
Siitä pahoinvoinnin loppumisesta kyselit, mulla loppui esikon kohdalla _kokonaan_ viikolla 17. Ja nythän mä oon ollut aika hyvävointinen kaikkine rannekkeineni jo pari viikkoa. Aika tapauskohtaista siis...

Unelmoija, saanko udella (vai joko sä jossain vaihessa kerroit..?) mistä päin maailmaa sä kirjoittelet? Ääkköset kun puuttuu ja jotain mainitsit siihen suuntaan, ettet olisi Suomessa ollenkaan. Vai ymärsinkö mä ihan väärin :D?

Amorphis, hyvä, että oot saanut vähän mielenrauhaa :). Koita jaksaa olla positiivisella mielellä, niin ei tarvii murehtia etukäteen asioita, mitkä ei koskaan murehdittavaksi ehkä tulekaan. Ja taas kerran, positiivareita lainatakseni: 'Asenne ratkaisee. Aina.' Yritän itse elää tuon opin mukaan, vaikkei se aina todellaan ole niin helposti tehty kuin sanottu ;).
Doppleri ei oo vielä tullut, olivat ilmoittaneet, että 1-3 vkoa menee toimituksessa. Jännäääää :))). Raportoin sit sulle heti, toimiiko se ;).

AnuMK, me ollaan vähän kahden vaiheilla sukupuolen kysymisestä. Esikoisesta kysyttiin ja sain neljältä kätilöltä/lääkäriltä saman vastauksen, niin uskalsin lopulta luottaa ja ostaa vaaleanpunaista ;). Mulla on kyllä tosi vahvasti tyttöfiilis itselläni ihan niinkuin viimeksikin, tosin oireet on kyllä jonkun verran erilaisia nyt. Kurkkasin sitä kiinalaista kalenteria, jossa katsotaan äidin iän ja hedelmöittymiskuukauden mukaan ja se sanoi, että tyttö on tulossa. Tosin mun veljen pitäisi olla kans tyttö sen mukaan, samoin kun mun kummitytön pitäisi olla poika. Että se siitä kuotettavuudesta ;). heh

).( Eilen oli eka neuvola ja terkkari kuunteli sydänäänet ihan ilman suurempaa anelua :). Olipa ihana fiilis. Ihan erilaista oli alkaa juttelemaan raskaudesta, kun sai heti alkuun varmuuden, etä siellä sitä ollaan ja hyvissä voimissa <3. Hemppa mulla oli 137, eli laskenut jo vähän (normaalisti 140-150), mutta se ei onneksi tässä vaiheessa haittaa, ettei oo liian rautainen. Painoa mullakin on tullut kilon verran, mutta siitä olin ilmoinen, että lähtöpaino neuvolakortissa on pienempi, kuin esikoiselta, jihuu! :) Nyt kun saan vielä kilot pidettyä samalla tavalla kurissa, niin avot. Eikä mulla tullutkaan kun 11 kg viimeksikään.

Mä joudun sokerirasitukseen jo ensi viikolla ekan kerran, ääh. Saa nähdä, miten siitä selviän, kun illalla ja varsinkin aamulla on ihan kauhee nälkä ja aamulla vielä vähän ällötystä, joka lähtee syömällä pois. Siis kun pitää olla se 12h paasto ja aamulla saa juoda max 2dl vettä. Toivottavasti en kuukahda sinne terveyskeskuksen käytävälle nälissäni... Muutenhan se onkin ihan pala kakkua koko juttu, mut tosiaan viimeks jouduin vasta sillon 28 viikolla käymään.

Neppu, mullakin menee terkkari vaihtoon, kun tää nykyinen jää eläkkeelle. Ehdin hänet tavata tämän yhden kerran vaan ja ens kerralla onkin jo uusi, joku mun ikäinen. Ihan hassuntuntuista. Siis kun on tottunut siihen ihanaan, harmaantuneeseen rouvaan, joka muisti meidän perheen asiat ja kommellukset edellisestä kerrasta :). No aika aikaansa...

Mä oon Amprphiksen tavoin kans ihan sekaisin näistä raskausviikoista/päivistä. Terkkari kirjoitti mun äitiyskorttiin lasketuksi 23.8. ja viikoiksi eiliselle 10+0, eli hänen ohjelmansa laskee kaiketi kuukautisten alkamispäivän 1. päiväksi, kun mä oon ajatellut, et se on päivä 0. Siis kun mun laskuissa tänään on vasta 10+0...hmm... Eipä sillä niin väliä, kun muksu syntyy, kun on syntyäkseen tai sitten se "pakotetaan" syntymään, niinkuin mun kohdalla tod.näk. käy :D!

Mitäs muuta. Kauheesti oli juttuja mielessä, mut nyt lyö tyhjää. Täytyy palata asiaan ;).
Nyt töiden kimppuun!

Selia rv 10+0 ("neljännes" takana! wow!)

Pikainen visiitti nyt vaan, kun en eilen illalla jaksanut viestiä laittaa...

Nimittäin käytiin eilen eka neuvolassa ja pari tuntia vierähti siellä jutellessa ja mittaillessa. Oikein ihana neuvolatäti meillä :D Ja saatiin kuulla sydänäänet ja se oli sitten se eka varmistus että kyllä siellä vaan pieni elämä on alussa, sydän sykki 170 <3. Kahden viikon päästä on sitten eka ultra ja päästään vilkuttelemaan pikkuiselle.

Illalla laitettiin tekstarit perheelle ja lähimmille ystäville, tyyliin "meillä on pullat uunissa" ja sit oltiinkin loppuilta puhelimessa ja otettiin onnitteluita vastaan. Tämä tulokas kun on meidän kummankin puolelta eka lapsenlapsi. Anoppi ei edes ensin ymmärtänyt viestiä ja miehen piti sille ihan rautalangasta vääntää, että sinusta tulee mummo! Liekö oli jo luopunut toivosta poikansa suhteen, kun ikääkin kohta 40 ja jälkeläisiä ei ole kuulunut ei näkynyt. Mutta kaikille se ei käy nappia painamalla ja eikös sitä sanota, että hyvää kannattaa odottaa!

Mullakin muuten meni la uusiksi eli päivää aikaisemmaksi, samoin raskausviikot muuttui. Mutta oikein mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

Petra rv 10+3

Täällä olo alkaa helpottaa! Oksetus ei tule niin usein kuin ennen ja mieliala on korkeammalla. Energiaa on niin kuin normaalissa olotilassa. Jumpat kulkee ja ruokahalu on kova.

Selia, kahden kanssa on helponpaa kuin yhden:) Mä ainakin koin niin, että oikeesti kaksi menee siinä kun yksikin. Ja luotan nytkin siihen, että jaksan hyvin kolmannenkin perushoitaa. Sain neuvolan tädiltä hyvää tsemppausta tulevaa varten, hällä riitti uskoa, että kolmen pienen kanssa voi selvitä täyspäisenä. Vuodet vierii niin nopeasti, että pian nämä pikkuiset ovat koululaisia... Varmaan noita epäuskon hetkiä vielä koittaa moneen kertaan, nyt tuntuu taas hyvältä.

Ultraa odotellessa.

Kiitos Kirsikka, just tuota mä kaipasinkin <3 !!
Hyvä, että sullakin olo helpottaa.

Soitin ultra-ajan ja sain sen 5. päivälle, eli jo ens viikolle. Kiva :). Sieltä sanoivat kans lasketuksi ajaksi 23.8. ja viikoiksi 10+1, eli eletään nyt sit sen mukaan.

Selia

Amorphis la 10.8. lapset -03 ja -05, 34v
Unelmoija la 12.8
Petra la 21.8., 31v
Neppu la 22.-23.8.
Selia la 23.8. yksi lapsi -08, 28v.
kirsikka la 24.8. kaksi lasta, poika -06 ja tyttö -07, 30v.
Hamma la 24.8., tytär -06, 31 v.
AnuMK la 27.8, poika synt 3/09
papuliini la 28-29.8.
Paukku la 28.8. yksi lapsi -08, 30v

Meniköhän oikein?...
Meiltä muuten puuttuu elokuun alun odottelijat ihan kokonaan.

Amorphis la 10.8. lapset -03 ja -05, 34v
Unelmoija la 12.8
Petra la 21.8., 31v
Neppu la 21.8., 27v, mies 29v. tyttö 2v
Selia la 23.8. yksi lapsi -08, 28v.
kirsikka la 24.8. kaksi lasta, poika -06 ja tyttö -07, 30v.
Hamma la 24.8., tytär -06, 31 v.
AnuMK la 27.8, poika synt 3/09
papuliini la 28-29.8.
Paukku la 28.8. yksi lapsi -08, 30v

Huh, Täälläkin tuntuu vähän pahoinvointi hellittävän.. Perjantaina viimeksi joutunut oksentamaan. Tosin väsymys vaivaa edelleen, mut esim. eilen meni kyllä hyvin ohi kun lähdin tytön kanssa temppujumppaan enkä jäänyt sohvalle makoileen..

Neppu 10+2

Voi tannehan on tullut todella mukavasti kuulumisia :)
Neppu ihana kuulla etta siella loydettiin ne sydamen lyonnit ja se pahoinvointikin on alkanut jo helpottamaan.
Ja Amorphis mahtavat kuulumiset ultrasta :) Vaikka se laskettu aika nyt siirtyikin niin kunhan sielta joskus elokuun aikana tulla tupsahtaa terve nyytti niin hyva homma. Huoh minulla ultra ensi viikolla ja aika tuntuu matelevan.
Papuliini mulla oli kans hieman sama tilanne, todella alhainen verenpaine, joka sitten aiheutti huimausta. Sanoi kylla katilo etta jos on ollut kauan syomatta niin se verenpaine saattaa laskea melkolailla. Samoin heilla on antiikki dopleri tuolla meidan vastaan otolla joten en halunnut ottaa siita riskia etta mahollisesti ei niita aania kuulunutkaan. Mulla taisi tuo pahaolo helpottaa viikolla 10-11. Edelleen on silloin talloin hieman oklo olo, mutta ei paha ollenkaan. Vasy kylla vaivaa todella pahasti edelleen. Varsinkin iltapaivalla ja illalla.
Anu MK Toivottavasti saat kuunneltua torstaina ne sydan aanet :) Se on varmasti mahtava fiilis. Jos/kun tuosta ultrasta mekin kunnialla selvitaan niin kysyn kylla katilolta josko kuuntelisi niita sydanaania seuraavalla neuvola kerralla. Sukupuolta ei ajateltu miehen kanssa kysella, mutta mielipide saattaa muuttua lahempana rakenne ultraa :)
Selialla oli kans sydanaanet kuunneltu, ihana lukea :) Juu mina tosiaan asustelen taalla Englannissa mieheni kanssa. Han on englantilainen ja tanne on paadytty vuosia sitten, joten ihan kotihan tama jo on :) Sulla on sitten myos ultra ensi viikolla.
Taalla on niin tosi monella kuulunut sydan aanet. Tosi kiva lukea. Petralle kans onnittelut. Ja saitte sitten tosiaan perheellekin kerrottua viakkakin piti hieman rautalangasta vaantaa ;)
Kirsikalle heilutus myos. Kiva etta on energiat alkanut palaileen ja paasee hieman "normaalimpaan" elamaan. Koskas sinulla on se ultra? Vai oletko viela saanut aikaa?
Miten muuten te jotka olette siella ultrassa kayneet? Taytyyko ennen ultraa olla rakko taynna? Vai miten tama toimii? Me kun ei olla kayty kun siella varhais ultrassa ja siella piti olla rakko tyhjana? Saa naha kuin sitten kay kun muutenkin vessassa saa ravata vahan valia. No kait sita sen eteen sitten pystyy kuitenkin pinnistelemaan. Taalla ei omaan napaan kuulu juuri sen kummempia. Ultra on "jo" ensi viikolla joten sita odottelen pelon/onnen sekaisilla tunteilla. Mies sai kans varattua iltapaivan vapaaksi niin saamme yhdessa menna ihmettelemaan. Vointi on melkolailla parantunut. Kuvotus olo on tosiaan vahentynyt etta harvoin on semmonen oksetus fiilis paalla. Vasy on edelleen melko paha, eika tunnu energiat riittavan sen kummempaa.
Unelmoija 11+5

Täällähän on tullut kivasti juttua! :)

AnuMK, mulla on kans ollut ajoittain päänsärkyä.. inhottava olo jos oksettaa ja päätä särkee yhtäaikaa, ihan kun olisi kauhessa krapulassa. Mä oon kans yrittänyt välttää särkylääkkeiden syömistä, vaikka kai ne panadolit pitäis olla ihan turvallisia.

Me ollaan juteltu miehen kanssa, että halutaan tietää sukupuoli jos se vaan näkyy.. no, rakenneultraan on vielä aikaa, mutta en usko että mieli sen suhteen enää muuttuu.
Meillä on muuten nt-ultra sit samana päivänä, 12.2!! Iiiiiiks... vielä pitää reilu pari viikkoa odottaa..

Selia, niin kai se on että oireet vaihtelee kaikissa raskauksissa. Kun tää on meidän eka (lukuunottamatta keskenmenoja) niin sitä kyllä tulee analysoitua kaikkia oloja ihan yli paljon.
Kuulostaa ikävältä tohon sokerirasitukseen liittyen, että joudut olemaan syömättä. Mulla tulee heti kauhean heikko olo jos ei syö aamupalaa heti.

Petra, oli varmasti ihanaa kuulla pienen sydämen pumputus. Me ollaan kerrottu mun vanhemmille ja ystäville tästä, mutta vielä miehen vanhemmat ja sisarukset on kertomatta. Mun vanhempien kanssa ollaan juteltu enemmän näistä lapsettomuuskuvioista ja muista, niin niille haluttiin sitten heti kertoo. Nt-ultran jälkeen sitten ajattelin kertoa töissä, jos vaan kaikki menee hyvin..

Kirsikka, hyvä että olo alkaa tasaantua! Mullakin on tänään ollut vähän parempi päivä kun eilen.. Ehkäpä se alkaa nyt sitten pikkuhiljaa helpottua.

Unelmoija, se on kyllä inhottava tunne se huimaus! Varsinkin tosiaan jos on nälkä ja huono-olo ja nousee ylös, niin meinaa tosiaan taju lähtee. Ilmeisesti siis saadaan syödä salmiakkia hyvällä omatunnolla nyt! :)

Onko teillä rinnat kasvanut jo paljon? Mulla on ollut aika pienet tisut, joten tuntuu ihan kummalta olla näin runsas. :)

papuliini 9+2

Onpas yhtäkkiä tullut paljon lisää tarinoita, hauskaa :)

AnuMK kyseli sukupuolen selvittämisestä. Esikoisen kanssa ei ehdottomasti haluttu tietää, mutta toisen kanssa harkitsen, että kysyisin. Miehen kanssa ei olla vielä juteltu asiasta. Tuli vaan mieleen, että ehkä meidän pian nelivuotiaan tulevan isosiskon olisi helpompi eläytyä tulevaan jos voisi konkreettisesti odottaa siskoa tai veljeä. Ja ehkä yhdessä voitaisiin helpommin valmistella ja tehdä hankintoja. Mutta pitää vielä miettiä. Onhan se toisaalta hienoa säästää synnytykseen bonusylläriksi.

Call me neurotic, mutta kävin tänään hermoja rauhoittaakseni ylimääräisessä ultrassa yksityisellä. 33 millinen siellä heräsi tutkimukseen ja uida räpisteli pikku raajan aluillaan. Josko nyt uskaltaisin hengähtää... En tiedä, miksi nyt on niin pessimistinen ja ylivarovainen meininki, kun esikon kanssa olin aika lungi. Veikkaan, että iso syy on näiden palstojen lueskelussa. Täällä tuntuu suunnilleen joka toisella kirjoittajalla olevan keskeytynyt km takana. No, np:kin meillä on vajaan parin viikon päästä. Viimeistään sen jälkeen pakotan itseni rauhoittumaan. Jotenkin :)

Hamma 10+0

Pikana kuulumiset: ei _mitään_ uutta ;D. Olo ihan hyvä, ei kolota, eikä purista. Doppleria odotan kuin kuuta nousevaa, eikä sitä vaan kuulu. 1-3 viikkoa lupasivat toimitusajaksi ja nyt on menny vasta vajaat 2.

Unelmoija, mun ultrakäynneillä on aina pitänyt olla rakko tyhjä, eli alkuraskaudessa kun tehdään alakautta, niin tyhjänä ja sit myöhemmin vatsanpäältä ja silloinkin pitää olla tyhjänä. Oisko se sit niin, et jos alkuraskaudessa ultrataan mahan päältä, niin silloin pitäis olla täysi? Kun joku mainitsi kohdun nousemisesta sen täyden rakon takia..? En tiiä... Viisaampia, anyone?

Mä vietän taas vapaapäivää muksun kanssa tänään. Aikalailla siivoomiseksi taitaa mennä ainakin aamupäivä, mut josko iltapäivällä pääsis vaikka hetkeksi ulos. Enää kun ei oo kun -16 mittarissa. Melkei hellettä täällä Siperiassa ;).

Selia rv 10+4

Noniin, eilen oli sitte eka neuvola tulokkaan kanssa ja samaan aikaan tuon kossin 10kk neuvola. Puoltoista tuntia meni hyvin ja kossi jakso aika hyvin, ainoastaan hermostu ku mitattiin päänympärys ja pituus mut muuten leikki onnessaan kun äiti jutteli neuvolatätin kans.

Aika nopiaa käytiin kaikki perusjutut läpi ku kuitenkin niin vähän aikaa ku viimeks asioita käyty läpi. Hemoglobiini ja verenpaine hyvät, paino noussu 10ssä viikossa melkei 2 kg, huoh, ei oo yllätys ku oon syöny IHAN MITÄ VAAN oon sietäny..no nytpä se tasaantuu ku pitää alkaa taas 2000 kalorin ruokavaliolle eli sen sokeriseurannan takia..ei oo varma vielä joudunko taas piiikittämään ite kotona niinku esikoisen aikana mut ainaki sokerirasitustestiin mentävä 1,5 viikon päästä. Lisäks määrättiin kaiken maailman verikokeisiin ja veriviljelyihin ja maanantaina on jo seuraava ulta. Esikoisen aikaan olleitten maksaongelmien takia seurataan nyt siis tarkkaan tulokkaan kehitystä. Mulla on myös tuolla kohdunsuulla se pallukka, jota vissiin seurataan alkaako kasvaa tms..

mutta siis kaikinpuolin ok neuvolakäynti. Niin ja jälkitarkastuksessa ku papakoe oli 2-luokkaa ni se oli nyt takas muuttunu 1ksi eli seki iloinen uutinen! Niin ja sydänääniä ei kuunneltu, ei edes ehottanu enkä sitte kysynykkää ku ei ois onnistunu ku kossi käveli ympäri toimistoo ni ois kerenny tehä mitä vaan sillä välin jos oisin sängylle pötkähtäny :) ei harmita, olo on edelleen niin heikko iltaisin et uskosin et mahassa kaikki hyvin :)

Olo on ollu hieman parempi nyt viime päivinä. Eilen tais mennä iltakaheksaan ennenku piti eka kerran ISTAHTAA, niin, en joutunu sohvanpohjalle koko päivänä, illalla sitte alko taas särkeä päätä ja valoarkuus palasi ja huippasi. Kyllä mä luulen silti, että tässä ollaan voitonpuolella!!

Pakkasia kaikille, tämä äippä lähtee nyt syömään, moi

Hei,
Minäkin ilmottaudun jo ketjuun vaikka vähän pähkäilinkin uskallanko vielä..
Minä olen 27 ja mies 29v.Meille on tulossa toinen ja la olisi 22-23.8. vähän laskureista riippuen. Odotan juuri soittoa neuvolasta, että milloin varattaisiin aika.

Jätettiin pillerit pois marraskuun alussa ja heti tärppäsi, melkoinen yllätys kun suunniteltiin, että jos sitten keväällä aletaan vähän yrittämään.. Toisaalta esikoinenkin tuli kyllä kun jätin kaksi pilleriä väliin. Ollaan kai miehen kanssa erityisen helposti lisääntyvää sorttia.

Ensimmäiset oireet olivat kamala metallin maku suussa, jonka muistínkin edellisestä raskaudesta ja ryntäsin ostamaan testin, silloin ei näkynyt vielä mitään, mutta parin päivän päästä oli jos selvä plussa. Koko ajan on vähän etova olo ja palelee. Vielä ei ole kova väsymys onneksi iskenyt.

Enempää en viitsi työaikaa kuluttaa täällä, mutta kuullaan vielä :) Toivottavasti meillä kaikilla menee hyvin ja päästään varmemmille viikoille turvallisesti!

millä viikolla teit testin että näytti positiivista?

Terv kiia vats kiiaayri@gmail.com

Viimeksi muokattu:
On jäänyt täällä käynti taas vähiin, kun töissä ei viitsisi oikein surffailla ja illalla taas on ollut niin väsy ettei ole jaksanut konetta avata. Nyt kun ei enää ole lähes ollenkaan paha olo, niin väsymys on ihan valtava - töistä on päästävä suoraan kotisohvalle pötköttämään! Tänään olis mentävä polttareihin ja saas nähdä miten meikäläisen käy. Polttariporukasta vain kaksi tietää mun raskaudesta ja muillepa se ei kuulukaan. Mutta tosiaan pitää ottaa omia eväitä (siis hedelmää, mehukeittoa yms.) mukaan, ettei ala huipata ja pakko on päästä jossain vaiheessa iltapäivää/iltaa vähän pitkäkseen. Ja alkoa kun en ota, niin tässä vaiheessa voi vielä vedota tipattomaan tammikuuhun :D

Papuliini kyselit rintojen kasvusta, ja mun piti käydä jo viikolla 6 tai 7 shoppaamassa uusia rintsikoita kun en entisiin enää mahdu (C->D). Onneks bongasin, että yhteen paikalliseen lastentarvikeliikkeeseen oli nyt tullut myös äitiysvaatteita myyntiin, joten sieltä pääsee kohta katsastamaan tarjontaa eikä tartte lähtee isommille kylille.

Mutta mun pitää nyt ruveta pakkailemaan iltaa varten, vaatteissa ei ole oikein varaa valita kun vain muutamat housut mahtuu päälle, joten siinä puuhassa ei kauan mene..

Mukavaa viikonloppua!

Petra rv 11

Hamma, onnea kivoista ultrakuulumisista!! Kyllä se aina kummasti rauhoittaa! Mun tekis mieli kans mennä, mutta koitan nyt sinnitellä pari viikkoa siihen nt-ultraan. huokaus.

AnuMK, mulla on ollut tosi pahaolo viime viikon, tänään on pitkästä aikaa ollut vähän parempi päivä.. Vaikka toisaalta ihanaa että pitkästä aikaa on hyvä olo, niiin samalla huolestuttaa että onkohan kaikki vielä hyvin. Tuntuu ihan hassulta ettei koskaan oo hyvä. :)

Petra, mulla on kans rinnat kasvanut tosi paljon. Oon aika pienirintainen, ja nyt A-kupit on vaihtunut B:hen. Tuntuu ihan kummalta olla näin kurvikas. Varotin kyllä jo miestä, että on varmaan synnytyksen ja imetyksen jälkeen jäljellä on enää pelkät nahkapussit. :)

Onko teillä tuntunut kohdun alueella kipuja/nippailuja vielä tässä vaiheessa alkuraskautta? Mulla parina päivinä on vihlonut yhtäkkiä aika kovaakin, mutta se on mennyt aika pian ohi. Aina vähän säikäyttää että mitä siellä tapahtuu..

papuliini 9+6

Papuliini; Mulla on hiljalleen loppuneet nippailut ja vihlonnat. Kyllä niitä oli ihan viikolle 12 asti. Nyt on aika rauhallista kaiken kaikkiaan. Muutamaan viikkoon ei ole ollut pahoinvointiakaan (hetkittäisiä ällötyksiä voi tulla jostain hajusta esim).

Petra; Rinnat on kasvaneet täälläkin, tai oikeastaan tulleet täysiksi. Enää ei onneksi ole juurikaan kipeät, tuossa välillä joutui yölläkin heräämään kylkeä kääntäessään, kun sattui rintoihin niin paljon.

AnuMK; hienoa että pahoinvointi on alkanut hellittää! Neppukin ollut monta päivää oksentamatta, toivottavasti sama linja jatkuu. Päänsärkyä on ollut mullakin välillä monta päivää peräkkäin, mutta onneksi aika lievää. Nyt ei ole *kop kop* varmaan viikkoon juilinut yhtään, että liekö sekin ikävä vaiva ainakin toistaiseksi takana päin.

Selia; Kahden kanssa on ollut helpompaa kuin yhden. Meillä nuorempi poika oli vauvana niin tyytyväinen, kun sai seurailla liki 2 vuotta vanhemman isoveikan touhuja. Nyt vähän myöhemminkin veljeksistä on tosi paljon seuraa toiseilleen. Ovat yhtä niin hyvässä kuin pahassakin.. ;-) Aina on leikki- tai tappelukaveri lähellä. Ja jakamaan ovat oppineet! :-)

Väsymys on välillä aikamoista. Töitten jälkeen saattaa mennä monta tuntia kotosalla ihan raatona, valun paikasta toiseen ja yritän saada mukamas jotain aikaiseksi. Poikien kanssa pitäisi jaksaa touhuta ja kotia hoitaa yksin, kun miehellä uudet työkuviot ja rasittavan pitkät työpäivät. Ensi viikon jälkeen on onneksi edessä viikon loma ja sen aion kyllä ottaa ihan levon kannalta. Lähdetään koko perhe pariksi päiväksi kylpylään lillumaan - pojat polskimaan ja minä makaamaan saunaan.. ;-)

Petra; tulehan kertomaan, miten polttarit meni! Saitko pidettyä salaisuuden vetoamalla tipattomaan tammikuuhun? ;-)

Amorphis 12+5

Kiitos teille, jotka jaksatte tsempata, että kahden kanssa on helpompaa. Mikään ei ole kurjempaa, kuin ne (useamman lapsen) äidit, jotka maalaa tahallaan piruja seinille, miten on vaikeaa useamman lapsen kanssa (tai vaikka sen ensimmäisenkin, kun sitä odottelee). Samoin kuin ne kauhusynnytystarinoiden kertojat, kun toinen on viimeisillään raskaana ja panoikoi ehkä muutenkin synnytystä jo valmiiksi. NIIN tahditonta. Voihan ne tarinat jättää odottamaan siiheksi, kun molemmilla on synnytyskertomus kerrottavana... Mulla on yksi kaveri, joka on muuten tosi ihana tyyppi, mut jostain syystä aina lannistaa mut, kun kerron jotain kivaa tai "odotan" tsemppausta. Esim, kun kerroin hänelle raskaudestani, niin hän kommentoi näin: "Aijaa. No, en uskalla vielä hehkuttaa sun keskenmenotaustat tietäen." Ei onneksi olkoon tai halausta tai edes hyvin-se-menee-seläntaputtelua. Hmph. Kateellisuus se kai on mikä puhuu, en mä muuta syytä keksi :/.

Hei, mun doppleri on muuten päässyt testiin! Kokeilin ekaa kertaa pe eli 10+4 ja hyvin kuului pieni jumputus :). Ihana laite <3! Eilen kuuntelin myös hetken aikaa ja kesti vähän kauemmin (tyyliin minuutti :D) aikaa löytää sydänääni, mut ihme kyllä en edes ehtinyt huolestua :). Mies oli jo naama valkoisena vieressä ;).

Rintojen kasvamisesta olitte puhuneet. Mulla ei oo kasvanu yhtään, eikä kasvanu esikoista oottaessakaan. Voitte kuvitella, mikä pettymys, kun oon melko pienirintainen muutenkin ja oikein hehkutin, et ihanaa, saan hetkeksi vähän enemmän täytettä :D. Imetyksen jäljiltä laihduin niin paljon ja tietysti rinnat kutistui entisestään, mutta sanottakoon kuitenkin, että siinä kohtaa on pienirintaisuudesta hyötyä, että eivätpä ruvenneet kuitenkaan roikkumaan ;D...kun ei oo mitä roikkua :/.

Nyt äkkiä töiden kimppuun taas :).

Selia rv 11+0

Kotosalla sairaan muksun kanssa..

PIhalla on ihanan näköistä, aurinko paistaa ja hanget loistaa :) Lili raukka nukkuu kuumeessa ja mulla on aikaa tulla käväseen täälläkin.

Olo on tosiaan helpottanut, välillä jopa niinkin paljon että alkaa jo huolestuttaa, että onko siellä masussa jotain elämää. Vatsa on kuitenkin niin turvoksissa, että näyttää ihan jo vauvamasulta, vaikka tavallista turvotusta kai se tässä vaiheessa vielä on.. Myös rinnat on tosi "täyden tuntoiset" ja välillä tosi kipeät.. Vaikeeta uskoa, tässä mennään jo kahdettatoista viikkoa ja kohta saa vähän huokaista helpotuksesta..

Voi Selia, tekis melkein mullakin mieli hommata se kotidoppler vaikka en varmaan muuta sit tekiskään ku koittais kuunnella niitä ääniä, ja sit jos ne ei heti löytyiskään niin varmaan olisin aivan hermona.. Mahtavaa, että sulla toimi niinkuin pitikin.

Ei ole täälläkään vielä päätetty halutaanko tietää sukupuolta.. Viimeksi se kyllä helpotti (henkisesti) valmistautumista kun tiesi että tyttö sieltä tulee. Varmaan haluan tietää tälläkin kertaa.. Mulla on viime kokemusten jälkeen niin tarpeeksi jännittämistä siinä synnytyksessäkin.. Toisaalta mieli muuttuu päivittäin, että saas nähdä. Mies haluaisi ainakin tietää, mutta sanoi että saan päättää.. Siskontyttö 4 v oli vakuuttunut että tyttö sieltä tulee ja nimeksi annetaan prinsessa Ruusunen. :)

Nyt alkoi yskintä ja itku täällä joten mentävä on.
Neppu 11+1

Pitkästä aikaa kirjoittelen. Muiden kuulumisia ja vointeja käyn toki lukemassa melkeinpä päivittäin. Ihana lukea onnistuneista lääkäri- ja neuvolakäynneistä :)

Itse olen tässä nyt kohta kolmisen viikkoa yrittänyt totutella ajatukseen, että meille tuleekin kaksi vauvaa :) Ollaan miehen kanssa tosi onnellisia, sillä aika vaikea tie ollaan kuljettu ennen kumpaakaan raskautta. Mutta toisaalta huoli siitä, että kyseessä on riskiraskaus ja vauvat saattavat syntyä etuajassa painaa. Olen nimittäin hoitovapaalla meidän 1v 9kk prinsessan kanssa ja jaksaminen voi olla kovilla... Päässä pyörii ajatukset, että josko joudun vaikkapa vuodelepoon ennenaikaisen synnytysriskin kanssa. Mitenkäs me tytön kanssa pärjätään? Toki ei kannattaisi kaikkia maailman murheita murehtia ja huolehtia ennakkoon, mutta kun on tällainen paha tapa ihmisellä ;)

Vointi onkin sitten aivan eri, kuin mitä oli ekassa raskaudessa. Ekalla kerralla mulla vain verenpaine laski aika matalaksi ja pyörtyilin. Pahoinvoinnista ei ollut tietoakaan. No, nyt on. Eikä loppua näy...Neuvolassa tosin sanottiin, että pahoinvointi saattaa kaksosraskaudessa olla rajuakin. No todella on. Vatsassa velloo kaiken aikaa. Pitäisi syödä kaiken aikaa.. ja olen kyllä ihan kiitettävästi popsinutkin kaikenlaista. Yksi päivä vetelin puoli purkkia maustekurkkuja :) Klassinen raskaushimo :)

Mulla alkaa pikkuisen jo massukin näkyä. Eilen käytiin kavereilla kylässä ja he heti sanoivat, että maha on tullut esiin. No, ihmekös tuo kun kuulemma viikolla 28 olen jo samankokoinen kun yhden lapsen kanssa:)

Vielä kun tästä väsymyksestä pääsisi.. Hemppari oli vain 117 ja syönkin nyt jotain Ladyvita Raskaus tabuja ja lisäksi Berexiä. Rautaa ei vielä kannata ottaa kun muutenkin on paha olo.

En millään jaksaisi odottaa paria viikkoa, että meillä on np-ultra. Viimeistään sitten palaan kertomaan kuulumisia!
Mukavaa viikkoa kaikille

Paukku 10+2

Heippa!

Pitäisi käydä vähän useammin kurkkimassa ketjua, olette niin ahkeria kirjoittelijoita:)

Täällä masu pönköttää jo oudon paljon. Turvotusta ja ilmaa kertyy. Molemmissa raskauksissani olen saanut hyvissä ajoin masun näkymään ja nyt näyttää, että näkyy vielä paremmin. Kilojakin on kertynyt jo pari.

Ensi viikolla 9. päivä on lääkäri ja sitten torstaina pääsen np-ultraan. Kovasti odottelen, että pääsen niitä sydänääniä kuulemaan jo vihdosta viimein.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

Yhteistyössä