Elokuisten 2007 Heinähöpinät ;)

Aamu päivää!!! Tämä mamma on saanut taas sellasen tarmon puuskan että... Heräsin kuuden jälkeen, keitin kahvit ja puuron ja heitin matot pihalle!!! :LOL: Nyt on pyyhitty pölyt, pesty vessat, imuroitu, tampattu matot ja pesty pyykit ja tiskit... Mitähän sit seuraavaksi?? :) Oishan se tietty tuo saunan pesu... Mut jos nyt malttas sitä vielä lykätä... Viikko tässä meinikun ihan maatessa ja kasvaessa... Ja se näkyi taas puntarilla eilen!! Niin viimeinen lääkärineuvola takana.. Paineet 124/72 turvotus +, pissa puhdas ja sf 32cm.. Kovasti protestoi kun lääkäri paineli lantiota ja mittaili et pitäs olla tilaa- ei ole mitään poikkeavia ja häntäluukin ihan hyvässä asennossa!! Miten niin väljät paikat? :LOL:

Olo on tosi ISO!!! Mutta yllättävän hyvä... Minäkin taidan kuulua niihin joilla menee ainakin 2vkoa yli, kun kaikki kolotukset,kivistykset, supistukset yms. vähenee loppua kohti!!! Ei mitään limatulppia, laskeutumisia eikä kiinnittymisiä ole havaittavissa!!! Ainut että vessassa saa ravata pitkin yötä ja liikkuminen on notkeaa kuin rautakanki!!! :LOL:

Tämä koittas saaha kotona vielä saunan pestyä ja lieden&uunin puhtaaksi.. Muuten on ihan sama vaikkei kaappeja tms. tule siivottua!!! Pitää muistaa jossakin välissä kerätä niitä voimia siihen synnytykseen ja tuleviin univelkoihin!!! Mutta oikein mukavaa, rentouttavaa ja hyvää viikonlopun alkua kaikille!! :heart:

Tea ja PoikaniTarmo 36+5 :attn:
 
Piitu 10, :hug: !
Täällä ei niin mitään merkkejä, ei limatulppaa, ei kipeitä suppareita einiin mitään |O !!! Nlassa täti meinas viimeksi että "tää alkaisi olla aika valmis" johon totesin että "äiti ainakin olisi"... sf-mitta oli kasvanut 2 vkossa 4 cm, tosin oli eri täti mut kolmesti otti sen mitan eikä muuksi muuttunut, painoa oli tullut 1,200g. Hurahdettiin sit yläkäyrälle keikkumaan =) !

Tuleva mami: Mulla sama juttu, ei tahdo aina muistaa että tuo maha on tossa edessä, ruokaa laittaessa monesti alkaa nahka kuumeta kun ei heti hoksaa mennä seisomaan sivuttain ja paras oli kun kävin laitumen reunalla hevosia rapsuttelemassa ja tökkäsin mahani sähköpaimeneen :snotty: ! Hiukkasen napsahti, mut tunsin kyllä itteni hiukan hölmöksikin :LOL: !

t. Riepu 38+3
 
Olipa mukava tulla taas lukemaan aamukahvin kanssa tänne, kun niin moni jaksaa kuulumisiaan kertoa ja vaikka ne ei aina niin positiivisia ole niin tiedostaa kaikki tosiaan sen, että täällä voi sydäntään vuodattaakin :( Voimia Piitu10 :hug: Itseä ainakin helpottaa kun voi käydä täällä oloaan manaamassa, kun ei tuo mieskään kuitenkaan ymmärrä kaikkea vaikka kuinka haluaisi, mutta te ymmärrätte ja jaksatte kannustaa ja neuvoa/ohjeistaa jos jokin mietityttää tai muuten vain ahdistaa! :heart:

Omaa(*) Yö tuli taas nukuttua puolen tunnin jaksoissa, jonkin verran tahtoo ruveta jo ramasemaan, kun ei tule nukuttua yhtään pitempiä jaksoja, mutta tämäkin valmistaa tieten tulevaan "koetukseen" meinaan siis vauvan yöruokintoihin, mutta että puolen tunnin välein niin toivottavasti ei ihan näin tiheään? :headwall: Samat jomotukset, vihlonnat ja kolotukset jatkuu yötä päivää ja nykyään vielä kun vaihtaa asentoa niin sen verran vissiin paikat jo väljät, että hirvee rutina ja paukekin jo käy, leviääköhän tässä kohta käsiin...? :LOL:

No mutta kaikki on vauvalla kuitenkin hyvin niin eloisastihan tuo on jo heti aamusta liikkunut/potkinut äitiä ja tämähän se pääasia on, äiti kyllä kestää kivut ja kolhut, muttei sitä että vauvalla olisi huono olla!!! :heart:

Öykä & Juniori 37 tasan :attn: Kohta on edessä siis saunan jynssäys :D
 
nla käynti takana. painoa tullu viikossa +636, turvotus +, rr 130/80, pissa puhas, sf-mitta 30, uä ++, liikkeet ++, rt, sydänäänet 150-170.
kuulemma on "pieni tyttö tulossa". :) ensviikolla synnytystapa-arvio... vähän jänskää.. :)


35+5
 
Pauzi
Neuvolasta tulin juuri minäkin. Rv 37+4, painoa +560g/vko, turvotus +, rr 128/76, pissa puhdas, sf 35cm, liikkeet ++, rt, sydänäänet 140.

Tuo sf-mitta oli pysynyt onneksi samana kuin viimeviikolla, josko kohta alkaisi laskeutumaan...

Kertokaas, kun eilen illalla ja yöllä tuntui sellaista menkkakivun kaltaista melko kivuliasta poltetta alavatsalla ja reisissä, että oliko ne supistuksia? Ja millaiset supistukset on niitä jotka aiheuttaa muutoksia siellä kohdun suulla?

 
Piitulle osanottoni :hug: Raskasta viimeisillään käydä vielä noin suuri suru läpi, voimia kovasti.

Synnytystä ennakoivista oireista joku kyseli. No mulla ei ollut mitään oireita edellisessä raskaudessa. Yöllä vaan tunsin sellasen naksahduksen ja lapsivesi alkoi valua. Siitä puolen tunnin päästä alkoi kipeät supistukset ja siitä noin 14 tunnin kuluttua tyttö syntyi. En huomannut edellisessä raskaudessa mitään limatulppiakaan.. Saas nähä meneekö tää saman kaavan mukaan.
Onko teillä muilla joilla on lapsia hoitoasiat hyvin järjestyksessä synnytyksen ajaksi? Mä oon nyt vähän stressannu sitäkin kun mummut ja papat asuu kaukana ja paljon ei tuttuja samalla paikkakunnalla asu. Mun vanhemmat ovat luvanneet tulla tänne heti kun lähtö tulee, parissa tunnissa ovat täällä. Jos pitää nopeaa lähteä niin mun pitää kai yksin mennä. Tosin meillä ei ole kuin 15 min matka sairaalaan. Jos lähtö tulee päivällä niin voin viedä kaverin luo tuon esikoisen mutta jos siis yöllä niin sit on vähän hankalampaa kun mielellään tuon miehen ottasin synnytykseen mukaan.. No jospa ei tulis niin kova kiire että heti pitäs lähteä vaan ehtis odottaa sen pari tuntia mun vanhempia.

Hyvää viikonloppua!

Lillielli 35+

 
....sen verran,että me ollaan päätetty jo keväällä,että mieheni jää kotiin,kun lähtö tulee.Minulle se on psyykkisesti helpompaa,kun tiedän,että lapsilla on kaikki kotona ok.Viimekerralla kun lähdin synnyttämään,jäi kaksi ja yksivuotiaamme pinnasänkyihin yksin nukkumaan ja mieheni kaasutti kamalaa kyytiä työreissultaan kotia kohti ja minä juuri kerkesin laitokselle ponnistamaan....kamala huoli oli koko ajan,että kuinka siellä ne pikkuiset voi.Nukkua pöröttäneethän ne oli sitten sen ajan,kun keskenään siellä joutuivat olemaan,mutta aika kamalaa minusta oli sillälailla lähteä:mutta pakko oli.Muuten olisin kotiin synnyttänyt.

Nyt siis menen yksin (taas) synnyttämään,mutta sellainenkin mahdollisuus tässä vielä piilee,että mieheni lähtee 1.8 12 päivää kestävälle komennukselle ja jos vauva ei siis ennen elokuun alkua synny,joudun sitten vanhempani tänne pyytämään 900km:n päästä.

Muistatteko,kun kerroin,että tällä kertaa minulla on sellainen tukihenkilö,Doula,mukana kuvioissa.No......tämä "tukihenkilö" teki oharit viikon alussa ja ilmoitti e-maililla,ettei voi jatkaa doulanani olemista!!!!!!!!käsittämätöntä!!!!Voiko ne muka tehdä noin????Ajatelkaas jos olisin ns.yksinodottaja tai pelkäisin ihan kuollakseni tms!Ei mee jakeluun meikäläisellä :/ :/


Sitten:eek:nko teillä jollain ollut vastaavaa:eek:lin eilen aika lailla liikkeessä ja mm.nypin rikkaruohoja ja keräsin katkenneita risuja pihalta ym.Illalla mies oli harrastuksensa parissa ja minä vielä kylvettämään sitten kaikki pikkuiset oman saunahetkeni lomassa siinä illanpäätteeksi.Nyt on kuin
kohtu olisi kovin kipeä/arka....eli eikös se kohtukin ole lihas?Että olisko voinut kipeytyä eilisistä touhuiluista niin,että nyt sattuu vai pitäisikö tässä alkaa kuulostelemaan olotilaa enemmänkin?

Kiitos jos joku osaa vastata.

Ja KIITOS[/b]tealleihanan positiivisesta kirjoituksesta.On se hyvä,ettei meitä kaikkia AHISTA :LOL:


Kassu
 
Päivittäin oon käyny teidän juttuja lukemassa, mutta en oo jaksanu kirjoittaa itse mitään. Tuntuu että voisin nukkua kaiken mahdollisen vapaa-ajan ja vielä enemmänkin. |O Ihan järjetöntä! Keräänköhän jotenkin unta varastoon...? Hb edelleen reilu 120, niin kuin on koko ajan ollukkin, eli ei voi siitä ainakaan johtua.

Vauvan koosta: Meidän esikoinenhan oli iso syntyessään 4665g ja arvatkaa vaan oonko saanu kuulla siitä kauhisteluja!! Synnytys käynnistettiin viikolla 42 ja nyt kätilö lupas et käynnistetään aikaisemmin jos ei synny itekseen ennen sitä. Enkä kyllä usko et tämäkään muksu maailmaan tulis ennen syyskuuta, jos sitä ei siihen pakoteta!
Mutta tosta koosta vielä: Minä en tosiaankaan ymmärrä niitä ihmisiä, jotka jaksavat päivitellä joko sitä masun kokoa tai lapsen kokoa. Ihan kun sille itse nyt mitään mahtas! :kieh: Vielä viime neuvola käynnilläkin sain kuulla terkkarimme päivittelyä että onpas teille iso poika sillon puoli toista vuotta sitten syntyny! "Mitenkäs se noin iso on voinut olla?! " :kieh:
Ottaa jo niin paljon hermoon! Ja varsinkin kun tiedän että ei tämä vauva ole varmasti yhtään sen pienempi. Ite oon ollu syntyessäni rv 41+4 4200g ja mies rv 37+5 3900, eli tuskin meidän jälkeläiset hirmu paljon pienempiä ees vois olla!

Joku kyseli aquarakkuloista. Itselläni ei niistä henk. koht. kokemusta ole, mutta olin neljä vuotta sitten kaverilleni tukihenkilönä synnytyksessä ja hän niitä sillon kokeili. Hän kertoi jälkeen päin että ei niistä muuta apua ollu kuin se että niiden laittaminen sattui niin paljon että supistuksen kipu oli siinä sillon se pienempi paha! Siis kun nehän laitetaan supistuksen aikana.. Ja pahalta se niiden laittaminenkin näytti! :$ En siis itse ainakaan uskalla edes kokeilla.

Vauvautuneille Onnea! :flower:
Piitu10: Osaanottoni! :hug:

Marsu81 rv34+2
 
Minä olen Öykän kans samoilla linjoilla, et on ihanaa kun voi valittaa ja surkutella oloaan kohtalotovereille täällä!! Ja hiukan pilkallisesti naureskelin... KAIKKI ALKAA OLLA ENEMMÄN TAI VÄHEMMÄN TURVOKSISSA!!!! :LOL: Minä ainakin muistutan kohta enemmän norsua kuin naista... :wave:

Kotona ei aina viitsi isännälle kiukutella ja marmattaa,niin on ihan terapeuttista saada lukea et samat kolotukset, vihlonnat ja ällötykset vaivaa muitakin!!! Ihanaa ettei ole yksin... :heart:

Mikäs ihmeen "tukihenkilö" se sellanen on joka lyö hanskat tiskiin muutamaa hetkeä ennen??? :eek: Sikamaista toimintaa!!! Älä huoli Kassu, jos oikeen tiukille menee niin jokainen antaa sulle puhelin numeronsa niin saat soitella meille keskellä yötä ja antaa väliaikatietoja jne. ja me tsempataan sua lankoja pitkin!!! Sen verta pitää kaveria mäessä työntää!!! :hug: :LOL: :heart:
 
Mirjamic:et tiedä kuinka hekottelen täällä,sillä sen takia meidän tyttö viime yönä kääntyi,kun iskä tökki vehkeellään päähän neitoa,tästä suivaantuneena tyttö kääntyi perätilaan.Aamulla oli jo rt:ssa ja sit alkoikin supistelemaan 1,5t 2 min välein,oksensin ja vatsa ihan sekaisin...Kävin neuvolassa tarkistuttamassa tarjonnan,vauva rt tuolloin,syke oli 175 kun supisti....Sit äippäpolille..ja supistukset loppuikin liki heti kun lähdettiin :D

Lääkäri tuki ja sanoi:auki sormelle,kohdunkaulaa jäljellä vähän ja paikat selvästi kypsymässä...Sanoi,että tuntee hyvin vauvan pään,vaik hällä on lyhyet sormet.

Laskeutunut on,muttei edelleenkään kiinnittynyt.

Kassu:mä oon aina kuvitellut,et doulaksi suostuminen on kyl lupaus siitä,että on tosiaan käytettävissä....Kurjaa tuollainen.Meillä lapset on nyt mummolassa su asti hoidossa,mikäli tulee äkkilähtö....

Riippuen kuinka nopea lähtö aikanaan tulee,lapset menee taksilla hoitoon,mikäli ei vauva nyt viikonloppuna päätä syntyä.

Nyt oon niin väsy,et pakko mennä nukkumaan,vaik ensin aioinkin siivota

Ja pah mitään unta saa....profiilissa masu tältä päivältä :heart:

Levoton olo....Kotona liian tylsää ilman yhtään lapsosta
 
Outo juttu tuo Kassun doulan irtisanoutuminen!!!

Vähän oon miettinyt tuota käynnistysasiaa. Meille on aika iso vauva tulossa (ultran mukaan vain n 4 kg, mutta luulenpa, että on isompi, kun pituutta kuulemma aliarvioi tuo mittaustapa ja me ollaan todella pitkiä kummatkin). Mua huolestuttaa myös, että on vähän tuota istukkatukosriskiä epäilty. Synnytystapa-arviota ei meillä päin tehdä. Onko siis mitään mahiksia vaikuttaa itse käynnistysajankohtaan vai onko ihan lekurien armoilla? Rv 33 mulla oli koko matkaltaan kohdunkaula sormelle auki ja puolipehmeä, mutta rv 36 neuvolan vastavalmistunut lääkäri sanoi, että ulkosuu sormelle auki ja melkein kiinteä. Mä en uskaltais oottaa tuonne rv 42 saakka mitenkään!
 
Hieman myöhässä tämä äippä tunkeutuu tänne sekaan, toivottavasti ei ketään haitanne. Onnea minunkin puolestani jo synnyttäneille. Itselläni tuo laskettu aika olisi 23.8. ja neljättä tässä odotellaan. Tukala on jo olo ja tuntuu että nämä viikot ei millään enää mene eteenpäin, vaikka voitonpuolellahan tässä jo kovasti ollaan.Synnytys pyörii jo kovasti mielessä, lähinnä siksi että on ruvennut pelottamaan ihan hulluna ehdinkö sairaalaan asti..Kolmonen kun syntyi vajaassa minuutissa kalvojen puhkaisun jälkeen eikä koko synnytyskään kestänyt kuin puoli tuntia.Eivätkä kaksi edellistäkään ole pitkiä olleet,tosin kenestäkään vedet eivät ole menneet itsestään, joten toivon tämän viimeisenkin alkavan suppareilla eikä veden menolla ;)
 
:flower: Minä se olen se "päivittäjä-kassu" ja lisäsin sinut listaan,jonka löydät tämän ketjun ykkössivulta linkkinä edelliseen kesäkuun ketjuun :wave: olipas hankalasti sanottu,mutta siis joukossamme olet nyt oikein virallisesti kirjoilla.

Itsekkin odotan neljättä ja vaikka kaksi ekaa synnytystä olivat suhteellisen "normaaleja",noin 8-6h,kolmas tulikin sitten niin,että ehdin juuri konttaamaan synnytyssalin ovelle ja kengät jalassa ponnistelin.....ja viikotkin olivat tuolloin vain 36+risat.....no nythän mennään jo viikolla 38 (huomenna) ,mutta se nopeus jännitää....

Tsemppiä sinullekkin!


kassu
 
Kiitos Kassu, käyn kurkkailemassa tuota listaa. Juu, kun neuvolassa toin huolenaiheeni esille tuota synnytyksen nopeutta koskien, terkkari totesi vain että jos vauva on hyvässä asennossa tulossa,ei ongelmia yleensä tule,soitat vain ambulanssin vastaan,mutta jos vauva on tulossa esim käsi edellä,ei se sieltä niin nopeasti tule ettetkö sairaalaan ehtisi. Hm..kaipa sitten niin. Sinulta vielä utelisin minkä ikäisiä ovat kolme edellistäsi? Meillä esikoinen 9 ja sitten pian 6 ja 5 vuotta täyttävät. Tämän neljännen la itse asiassa samana päivänä kuin kolmosen synttärit, saapa nähdä miten käy

eleonor 35+1 ja tytöksi sanottu maha-asukki
 
Perjantai-päivää kaikille!Onpa ikuisuus kun jotain olen kirjoitellut,mutta lukenut muiden viestejä sitäkin ahkerammin."Mukava" että on samoja vaivoja muillakin,kun yksi tuttuni on pari viikkoa edellä eikä sitten niin mitään oireita!!Itselläni liitoskipuja,hirveä väsymys,supisteluja MUTTA välillä aivan käsittämättömiä tarmon puuskia..varsinkin aamulla.Yöllinen vessarumba on mahdotonta..Vähän jännittää kun miehen työt taas alkaa elokuun alussa ja LA 26.8..Lasten hoito on vähän vielä hakusessa,kun esikoinen käy taksilla koulussa ja 4v tyttö on kotona..Mutta asioilla on taipumus järjestyä.. ;o) saas nähdä tuleeko tämä viesti "perille" kun jostain syystä en saa tähän noita hymiöitä ym.lisättyä..
 
Täällähän on tapahtunut vaikka mitä, valtavasti oli luettavaa parin viikon lomailun jälkeen! Ja todella paljon monilla ollut samanlaisia asioita, mietteitä ja tuntemuksia kuin itselläkin välillä.. Ihana lukea niitä. Tuntee itsaensä ennemmin normaaliksi kuin ylihysteeriseksi ensisynnyttäjksi. Mutta yllättävän paljon on kyllä myös vaihtelua eri neuvoloiden&synnäreiden toiminnassa. Itse olin todella pettynyt viimeiseen neuvolalääkärillä käyntiin. Mitään painoarviota en saanut, lääkäri ei löytänyt lapsen päätä ja sydänäänetkin olivat kuulemma jotenkin erikoiset, muttei tarkemmin selitetty että miten :/ RR, pissa ja paino katsotaan meidän neuvolassa itse -huolimatta siitä että sitten edellisen neuvolassa käynnin olin saanut järjettömästi turvotusta ja painokin oli noussut 1,5kg viikko! Hemoglobiinia ei ole katsottu kahdella edelliskerralla pyynnöistä huolimatta.. Noh, se valituksesta. Olo on kuitenkin siedettävä ja mies on vielä kestänyt itkeskelyn :) Joita on aiheutunut esimerkiksi muiden massu ja turvotuskommenteista..

Onkos kukaan käynyt nyt loppuaikoina hierojalla? Onko siitä ollut apua selkä ja lonkkavaivoihin? Ja onko se edes turvallista tai suositeltavaa?

Paljon onnea vielä kaikille jotka ovat jo onnellisesti saaneet pikkuisensa kotiin! :flower:

Ja osaanottoni Piitulle :hug:

h&j 36+2
 
Limatulpasta sanoi neuvolatäti kun juteltiin hyytelöstä.. eli kyllä se sitä oli. Te ootte kohta niin kypsiä tähän mun ees taas arvailuun, hehh heh.

Neuvolassa kaikki kunnossa. Hemoglobiini edelleen aika huono.
Ei kai tässä muu auta kuin vaan odotella ja koettaa pitää pää kylmänä :kieh:

Vessassa käynnistä öisin
Jotain outoa tässä on, en käy kertaakaan! Okei illalla ravaan monta kertaa mut sit 23-07 ei ole pakko.. Muutenkin tää on ollut ihan [/i]ihme raskaus. :p

Nyt laittamaan ukolle ruokaa kun tulee kotiin rankan työn raataja.

Fee ja Alien 37+0
 
Moi! Täällä yks joka olis jo täysin valmis pinistämään tän pojan mahan ulkopuolelle... Mikkään ei oo hyvin omassa olossa |O (äsken kyllä sai jäätelöä :p ) Kaikkea tyypillistä loppuraskauden vaivaa löytyy, mitä ootte itse kukin kirjoitelleet.

manaatti: Olen käynyt kiropraktikon hoidossa nyt 6 kertaa. Eihän se varsinaisesti hierontaa ole, mut liitoskivut mulla loppui niiden hoitojen avulla. Lantio oli sijoiltaan :'( eli liitoskipujen syy oli se. Hoitopöydälle laitetaan semmoinen reikätyyny mahan alle niin mahallaan olo onnistuu ja hoidot myös. Miksikäs hieronta pahaksi olisi??

A-mam: tymä äiti äliö :LOL: lisää näitä... lapset kun on niin vilpittömiä ja ihania.

Supistelee napakasti pitkin päivää ja yötä muutamia kertoja tunnissa, en taija olla tässä pinossa ainoa...Kohtu se vaan treenaa kun supistusten paljoudesta huolimatta kohdunsuun tilanne on sama kuin viikko sitten :headwall:

35+4
 

Yhteistyössä