Heipparallaa!
Ihania nimiä ootte vauvoillenne antanut. meillä ristiäiset 18.pvä eli ens viikon sunnuntaina. Nimi on aika lailla selvä. Toista nimeä vielä mietitään ja pyöritellään, mut varmaan on se mikä ekana on tullut mieleen. Meidän neidille tulee vanha suomalainen nimi, jota ei kovin usein kuule muilla. Paljastan sitten viikon päästä
Nukkumisesta ollut juttua. Neiti menee nukkumaan yleensä 21-23 aikaan. Eka syöttöön herää 3-3,5 tunnin päästä. Tokaan syöttöön 2-3 tunnin päästä. Vauva nukahtaa vähän vaihtelevasti syöttöjen jälkeen. Saattaa joskus "murista" ja ähistä tosi pitkään ennen kuin nukahtaa uudestaan. Mä sitten saan niitä syöttöjen välejä nukkua vähän vaihtelevalla menestyksellä. Joskus laitan korvatulpat, kun neiti ääntelee silmät kiinni, mut aina en raski näin tehdä ja sit kuuntelen sitä ähinää ja murinaa jopa tunnin. Mut enemmän nukkuu hyvin kuin huonosti. Tajusin just, et meidän vauva ei oo kertaakaan itkenyt yöllä! Nälän tullen vauva maiskuttaa suuta ja alkaa heilumaan sängyssä. Herään jo tähän ja nostan syömään. ja tosiaan syöttöjen jälkeen ei itke vaan ähisee jos ei heti nukahda.
Päivällä tyttö nukkuu aamulla pikku päikkärit sisällä kehdossa. n.45min-1,5h. Sen jälkeen on pari tuntia hereillä ja menee sitten parvekkeelle, jossa nukkuu 2-3,5 tuntia. Iltapäivällä torkkuu sisällä pikku unet ja illalla n. klo 19-20 nukkuu vielä iltapäikkärit. Ollaan huomattu, että jos ei iltapäikkäreitä nuku on nukkumaan meno paljon hankalampaa ja silloin menee yleensä huudoksi. Iltaunien jälkeen jaksaa olla hereillä 1-2h ja laitetaan sitten omaan sänkyyn nukkumaan. Nukahtaa yleensä nopeasti, mutta saattaa herätä 30min tai tunnin päästä joko siihen, et tutti tippuu tai siihen et on vielä vähän nälkä.
Mä en oo vielä "saanu" nukkua koko yötä putkeen. En jaksa pumpata niin paljon, et mies vois vielä yösyötöt hoitaa. Oon kyllä vahvasti harkinnu osittaisimetykseen siirtymistä just noiden öiden takia ja sit musta olis kiva välillä päästä pidemmäksi aikaa yksin jonnekin. Ja haluan, että vauva voi mennä isovanhemmille tai kummeille hoitoon jossain vaiheessa. Vielä en raski vauvaa yöhoitoon antaa. Jotenkin sitä tuntee jo etukäteen huonoa omaatuntoa korvikkeen antamisesta. Mut tiedän, että se helpottais omaa ja koko perheen jaksamista. Ehkä odotan et tulee 2kk täyteen tai 3..katsotaan nyt.
Onko muilla ollut huonoa omaatuntoa korvikkeen antamisesta jos imetys sujuu?
Kylvyssä käytetään 2-4 krt viikossa. Ollaan välillä laitettu tilkka öljyä veteen ja vauvan iho on oikein hyvänä, vaikka joskus kylvetetään useamman kerran viikossa. ostettiin aammeeseen se kylvetystuki ja se on kyllä ihan huippu. Neiti pystyy köllöttelemään siinä rentona ja silminnähden nauttii polskuttelusta.
Kakkaa tulee yleensä 1-2 kertaa päivässä, mutta muutaman kerran on ollut päivän kakkaamatta. Seuraavana päivänä onkin sitten tullut pitkin kainaloita
Ilmakylpyjä annetaan silloin tällöin. voisi antaa enemmänkin.
Lattialla tyttö viihtyy aika hyvin. Riippuu vähän väsymyksen tilasta
hienosti nostaa jo päätään lattiasta monta senttiä ja osaa kääntää puolelta toiselle. Olkapäällä ollessaan pitää päätä terhakkaasti pystyssä. Aika paljon ollaan noita niskalihaksia "treenattu", kun kerta lattialla viihtyy.
Lantionpohjalihakset mulla on toiminu hyvin. Ei oo pissa karkaillu ja hyvin tunnen lihakset. Luulen, että se raskausajan mammajooga on ollut hyväksi, kun siellä treenattiin paljon noita lihaksia. Nyt synnytyksen jälkeen en oo tehny niiden eteen mitään. Pitäis varmaan, et pysyykin hyvässä kunnossa..
Jaksamisia taas meille kaikille :heart:
Rimprenssa ja neiti 7vkoa 1pvä