Moi pitkästä aikaa :wave:
Mä en taas ollut lähes viikkoon ehtinyt tänne... Olipa paljon luettavaa!
Meillä on ollut tällä viikolla niin paljon tekemistä. Ollaan perheen kanssa käyty marjastamassa pari kertaa, oon leiponut marjapiirakkaa ja pakastanut puolukkaa.
Ollaan vauvan kans jouduttu käymään verikokeissa pari kertaa ja stressattu tuloksia.
Neuvolantäti passitti meidät verikokeisiin, kun tytön leuka värähteli neuvolakäynnillä vaatteita riisuessa. En mä ollut siitä mitenkään huolissani ollut, kun pojallakin oli alkuaikoina sitä täristelyä. Silloin sanottiin että johtuu siitä ettei vauvan hermosto ole valmiiksi kehittynyt.
Kuitenkin nyt tytön veriarvoissa oli jotain raja-arvoja ja trombosyytit oli koholla hieman. Sitten sanottiin että lääkäri soittaa meille pian ja jouduin sit kolme päivää odottamaan, että sain sen hiton lääkärin puhelimen päähän, vaikka soittelin monta kertaa perään sinne neuvolaan ja tk:hon :headwall: Ei ollut vaan sit vaivautunut kuulemma soittamaan, kun ei ollut niistä arvoista yhtään huolissaan! Eikä tullut mieleen, että ehkä mä oon
Kuulemma ne trombosyytit on joillakin luonnostaan hieman kohonneet ja silloin pitäisi olla huolissaan, jos ne laskee liian alas. Ei ole mitään hätää, kun tyttö syö ja kasvaa ja seurustelee normaalisti.
Mulla olis maanantaina synnytyksen
jälkitarkastus. Tavallaan tuntuu ihan turhalta mennä, kun ei mulla tullut alapäähän mitään vaurioita, enkä aio ottaa mitään hormooniehkäisyjäkään käyttöön, niin en tarvi reseptejäkään. Sen Kelaan toimitettavan lapun sieltä saan tietysti mukaan sitten
Mä en tajua miksi sitä äitiysrahaa varten pitää toimittaa se jälkitarkastuslappu, kun kyllähän Kela kuitenkin näkee, että vauva on syntynyt. Mistä ne muuten tietäis tehdä esim. lapsilisä päätöksen, ja lähettää Kela-kortin vauvalle jne...
Ruokavalio on mulla pysynyt oikeastaan ihan normaalina imetysaikana. Omenaa ja suklaata oon vältellyt, kun oon huomannut niiden aiheuttavan tytölle vatsanväänteitä.
Luin ihan kateellisena teidän monien
siivousjuttuja... Me keräillään joka päivä lelut laatikoihin, iltaisin imurointi ja päivisinkin tarpeen mukaan. Lapset syö usein aika sottaisesti ja lisäksi esim. hiekkalaatikolta leviää hiekka pitkin kämppää vaatteiden mukana. Mopilla tulee pestyä lattiat ehkä 2 kertaa viikossa. Kesäisin jopa parin päivän välein, kun oli pahin kuravellien keittoaika ulkona
Lisäksi sitten vielä astianpesukone ja pyykkikone pyörii päivittäin, eli niiden täyttöä ja tyhjennystä riittää myös. On "hieman" kotitöiden määrä lisääntynyt lapsien syntymien jälkeen
Maria-s kirjoittelit siitä
vauvan saunottamisesta. Meilläkin on kaikki lapset pesty saunan alalauteilla jo viikon iästä alkaen. Nyt tyttö jo silminnähden nauttii siellä pesulla käymisestä, kun on aina niin leveät hymyt naamalla :heart: Oon itsekin ekaa kertaa saunonut viikon ikäisenä. Tietysti sitä löylyä ei silloin heitellä ja saunan lämpötila on aika alhainen vielä
Ja ihanat hiukset muuten Marian Lauri-pojalla, aivan ihana kuva oli
Piritta kyseli vauvan
peruslämmöstä. Musta se 37,5 kuullostaa korkealta, vaikka kuulemma on se normaali. Meillä on kaikilla lapsilla ollut vauvana alle 37 peruslämpö. Jos on noussut 37,5 ja yli sen niin on olleet jo todella kuumeisen oloisia. Kai nuo on sellaisia vaihtelevia henkilökohtaisesti, toisilla matalampi ja toisilla korkeampi.
Nyt pitäs alkaa keitteleen jotain ruokaa, ennen kuin lapset hermostuu
Tais tässä tullakin jo aika pitkä kirjoitus taas...
RangaTanga