*ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009*

  • Viestiketjun aloittaja unikuu108
  • Ensimmäinen viesti
unikuu108
mä heräsin esikosta noihin vauvan " meteleihin" nyt kun se uutuuden jännitys on kadonnut niin hyvä kun herään sen nälkäviesteihin..
käytiin hakee silmätipat jo kuukauden jatkuneesen rähmään äsken.
 
Meillä kun on kaksio niin vauvaa ei pysty siirtämään omaan huoneeseen. Laitettiin kuitenkin alunperinkin vauvan sänky mahdollisimman kauas meidän sängystä. Mutta eipä se kovin kaukana ole. Me ei kuitenkaan kumpikaan häiriinnytä vauvan äheltämisestä. Mä saatan herätä mutta nukahdan heti uudestaan. Meillä on kaikille hyvät unenlahjat! =)

Yrtinpä tossa ekan kerran sairaalan jälkeen pumpata maitoa kun huomenna on kampaaja ja sen se on aamulla niin mies tarvitsee poitsulle maitoa kaappiin. Sain puolessa tunnissa reilut 30ml, jihuu. Täytyy myöhemmin kokeilla uudestaan ja koittaa et syökö poitsu hyvin pullosta. Huomenna täytyy herätä aikaisin pumppaamaan siitä tissistä josta en yöllä imetä. Täytyy sit kai laittaa maidon sekaan Nannia jos en saa tarpeeksi pumapattua! :( No harjoitus tekee mestarin!

Huh, poitsu vetää neljän tunnin päikkäreitä. Heräs välissä sen verran et vaihdettiin vaippa ja söi! Harmi kun en tajunnut aikaisemmin lähteä ulos. Enää ei viitsi kun kohta se herää.
 
Vauvan siirtämisestä omaan huoneeseen
Tällaiseen törmäsin bebesinfon sivuilla:
[/b]"Alle puolivuotias aina samaan huoneeseen
Jos alle puolivuotias vauva nukkuu omassa huoneessaan yksin, eivät vanhemmat pysty reagoimaan vauvan varhaisiin viesteihin. Vanhemmat eivät välttämättä huomaa riittävän ajoissa, jos vauvalla on hätä, esim. hengitysvaikeuksia. Lähekkäin nukkuessa äidin ja vauvan hengitys- ja unirytmit synkronoituvat. Alle puolivuotiaan lapsen tulisi aina nukkua aikuisen kanssa samassa huoneessa, koska yksin nukuttaminen lisää kätkytkuoleman riskiä. "

http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=49

Meillä ei kuitenkaan tuota tarvi pähkäillä, kun vauvalle ei ole edes omaa huonetta. :)
 
Kirjoittelenpa jotain pitkästä aikaan. Kaikki aika tuntuu menevän vauvan hoitoon ja pakollisiin kotitöihin ja esikoisellekin pitäis riittää jostain aikaa.

Nukkumisesta meillä ei todellakaan nuku yöllä hyvin. Max 2 h niin herää syömään, rintamaidolla mennään. Ja yleensä syöttöjen välissä kakkaa ja siihen ähkimiseen herää ja pitää vaippa vaihtaa. Odotanki että tuo kakkaaminen vähenisi kun joka vaippaan kakkaa, ihokin on kovilla. Onko muita usein kakkaavia vauvoja ja jos on niin onko vielä harventanu kakkaamista? Vauvalla on tullu kakan seassa myös pieniä veri viiruja. Säikähdin eka mut sit luin netistä et suolen limakalvot on tosi herkät ja usein kakkaavilla vauvoilla voi tulla verta. Onkos muilla käyny näin?

Itse en meinaa laittaa vauvaa omaan huoneeseen aikoihin, saa itse mennä sit kun haluaa ja on valmis. Esikoinen, pian 3 vuotta nukkuu myös makuuhuoneessa meidän kanssa.

tiltaltti ja tyttö 5 vko
 
noi vauvan ähinät toimii mulla lähinnä öisin merkkinä siitä,että NYT tissi suuhun ja heti jos ei halua et koko talo herää!!Meidän pojan itku/huuto on niin kova,et just tänään sanoinkin miehelle,et pitäis varmaan hankkia korvatulpat itelle.. Meidän vauva ei pidä yöllä mitään "ylimääräisiä" ähinöitä vaan nukkuu syöttöjen välit!Joten mä en kärsi mitenkään siitä,et vauva nukkuu vieressä.Päinvastoin tosiaan olen kokenut helpoksi herätä ennakkoviesteihin nälästä ja kun on saanut rintaa tarpeeksi poika nukahtaa samantien usein jo tissille.En voisi kuvitella laittaa häntä omaan huoneeseen,vaikka meillä hänelle oma huone onkin odottamassa.Mut nyt siellä silloin tällöin nukkuu vauvan isoveli ja lisäksi se on aikamoinen "romuvarasto" tällä hetkellä.Aina kun isompi "könsikäs" tulee meille yöksi,pitää se makkari raivata semmoseen kuntoon,et sinne mahtuu sekaan.
Lauri saa oman huoneen sit ku haluaa itse omaa rauhaa!

Meillä on se vyöhyketerapia vast sunnuntaina,ku jouduttiin siirtämään sitä neuvolakäynnin vuoksi.Onneks edes sillon...Täällä taas ollut nyt illalla sydäntäsärkevät huudot...Tuntuu musta aivan kamalalta,ei ymmärrä et mikä hätä vauvalla oikein on?Tulee ihan lohduton olo ku ei voi mitään hänen vaivoilleen.Olkapäällä kannettaessa ja samalla kävellen olo sit helpottaa.Näin meillä on menty tähän saakka noiden ilmavaivojen kanssa.Toivotaan et se terapeutti sunnuntaina osais auttaa meidän Laurin oloa paremmaksi.Mulla on välillä olo,et oon paska äiti...!Voi surkeus!:(Sit taas kummiski tänäänkin Lauri nauroi mulle ihan suu auki semmosta suloista vauvannaurua ja yritti "jutella" jotain.Eikä tietty ollu kamera lähellä.Hän on niin ihana,ku kaikki on hyvin ja se masu ei vaivaa.

Tänään taas ku oltiin parin tunnin vaunulenkillä,ni vauva söi ulkona taas vaihteeks.Tällä kertaa paikkana seikkiksen seikkailutalo.Se on onneks kuulemma auki nyt arki-iltaisin jonnekin kuuteen,ku siellä on jotain harrasteryhmiä.Täytyy vaan valita ulkoilureitit sillai,et osuu tohon Kupittaanpuiston nurkille.Ulkona alkaa oleen vähän kylmää jo ottaa tissi esille.

Nyt kahville ja bostonkakulle
 
Maria S Mäkään en ois viikko sit ymmärtänyt noita vauvan ähinöitä, sillä poika ääntelehti vaan kun heräs syömään. Tällä viikolla on kuitenkin monena yönä ähissyt, touhunnut ja satunnaisesti parahtanut yhteen menoon esim 1,5h. Ei siis nälkäänsä eikä herää/itke kunnolla. Maha taitaa vaivata.. Ite en tietenkään pysty nukkumaan ku toinen vaikuttaa niin tuskaiselta, mutta mitään mitä teen ei auta..En tiiä miten paljon vauva ite kärsii siitä ku ei oo kuitenkaan klunnolla hereillä.

Luminella
Kiitos vastauksesta.Taidankin ottaa turvaistuimen bussiin, on tosiaan turvallisempaakin niin. Näillä näkymin anoppi ei tosin uskalla päästää mua bussilla vaan tulee hakemaan,huoh..

Kiitos neydan kantoreppukommenteista.. Oisko lisää kokemuksia Manducasta?Eikö aika moni tilannut sen? Mä oon harkinnut sitä kanssa. Meillä oli BabyBjörnin rintareppu lainassa viikon ja poju viihty siinä alun jälkeen hyvin ja nukahtikin pari kertaa. En haluis kuitenkaan sitä ostaa, kun on niin lyhytaikainen. Varmaan kantorepulle ois paljon käyttöä ens kesänä..

Aurora+poju tänään 5vko
 
maria-s: Kyl mä suunnilleen tajusin mitä sä tarkotat :D Saa nyt nähä miten homma etenee, kiitos vinkistä ;)

Meillä poju tais olla 8kk kun alkoi nukkumaan omassa huoneessa, pienempi laitetaan siten kun se osaa puolustautua ja ilmoittaa jos isoveli tekee kiusaa kun samaan huoneeseen menevät. Eli varmaan joskus vuoden paikkeilla.

Kimalle, Poitsuduud reilu 1-vee ja pikkumimmi kohta kuukauden
 
Mun keksi&pulla-ruokavalio on tuonut mulle 2 kg lisää... :whistle: kai pitäis totutella siihen että en oo enää raskaana ja pömpöttävä vatsa ei ole enää ok :D 10kg(tai no nyt 12) ois kiva saada pois joten pitää yrittää nyt tsempata noitten syömisten kanssa..

Meillä parempi yö ja aamu takana kun eilen.. Kovasti tyttö rohisee hengittäessä joten itkut taitaa johtua siitä.. Syöminenkin on vähän hankalaa kun on vaikea hengittää :( Yritin eilen "nukuttaa" tyttöä yöunille 21.30.. Silittelin ja lauloin unilaulut + koko reperttuaarin muita lauluja ja tyttö nukahtikin mutta 22.30 oli taas hereillä ja niin pirteenä että taidetaan jättää tuo "rytmin" harjoittelu myöhemmäksi :) Meidän yöt alkaa yleensä siinä puolilta öin ja loppuu 06-09 välillä, sitä ennen ja sen jälkeen voi tapahtua ihan mitä vaan :)

Manducasta mäkin kaipailisin kokemuksia.. Liinassa tyttö viihtyy vähän vaihtelevasti, mutta toi manduca on niin kallis etten viittis turhaan ostaa..

Marialla ainakin jo hymyiltiin, mutta mites muilla..? Täällä kovasti odotellaan sitä ekaa hymyä, mutta Mintulla suu kyllä pysyy melko totisena ja kulmatkin on usein kurtussa joten voipi olla että sitä hymyä saa tää äiti vielä tovin ootella :D Jotenkin tuntuu haikeelta miten nopeesti tuo kasvaa ja toisaalta ootan kovasti että tulis jo joku 2-3kk täyteen kun sillon tapahtuu niin paljon kaikkia uusia juttuja :)


Sadepäivän ilo ja Minttu
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sadepäivän ilo:
Jotenkin tuntuu haikeelta miten nopeesti tuo kasvaa ja toisaalta ootan kovasti että tulis jo joku 2-3kk täyteen kun sillon tapahtuu niin paljon kaikkia uusia juttuja :)
Tää kuvaa hyvin munkin fiiliksiä. Kovasti odottelen että poju oppis uusia juttuja, mutta en kyl haluis että se kasvais vielä- :) Nelikuiset vauvat on jo jättiläisiä..

Meillä on saatu muutama hymy, mutta aika harvoin vielä. Katse ei ole kovin intensiivinen eli ei oo helppo päätellä mikä on tarkotettu hymy ja mikä tahaton. Neuvolassa kuitenkin jo viime viikolla merkkasivat hymyvasteeseen plussan..

Oliko jollain jo jutteluakin? Meillä pojan suu usein ympyränä ja näyttää siltä että jutella yrittäis, mutta mitään ääntä ei kuulu. Jokellusta saadaan siis vielä odottaa..

Nyt poitsu jaksaa kuitenkin jo aika hyvin kannatella päätä mahallaan. Hassua miten nopeesti vauva tottuu uusiin juttuihin. Vielä viikko sitten oli kauhee huuto jos poitsun käänsi mahalleen, mutta nyt jaksaa olla jo aika kauan tyytyväisenä. Joka päivä on siis mahallaan oloa treenattu..

Piritta Taidettiin muuten olla samalla fysioterapeutilla solisluumurtuman tarkastuksesta. Oli niin saman kuuloset ohjeet ja paikkana PHKS.. :) Hyvä että teilläkin on kuntouduttu hyvin!
 
Meillä nukuttiin viime yö harvinaisen hyvin, vain kolme kertaa herättiin. Lisäksi isä laitto poitsun nukkumaan ja mä kävin jo ysiltä nukkumaan ite. Se mahdollistaa mun netissä roikkumisen, ku mua ei väsytä ja poitsu nukkuu vaunuissa (yleensä mä nukun itekin tässä välissä).

Pakko kysyä että miten jaksatte hoitaa teidän kotia? Mun täytyy myöntää että meillä on räjähtänyt.. :/ Meillä on kotona tosi avaraa ja modernia/vähän kalusteita ja aiemmin myös tosi siistiä. Nyt tuntuu että joka puolella on vauvan tavaroita/tuttipulloja (käytettyjä, keittämättömiä,keitettyjä) /tutteja/peittoja/maitotahroja/harsoja/vaatteita(likaisia ja puhtaita, mutta viikkaamattomai). Lattioita en oo pessyt sen jälkeen ku poju synty, mies tosin on pessyt vähän keskilattioita..Jotenkin näille tavaroille ei oo vielä paikkoja ja ne vaan pyörii täällä huushollissa. Mä oon kyllä vähän suunnitellut siivoojan ottamista, mutta sekään ei ratkase tota tavarahärdelliä..

Aurora, joka tietty vois tämänkin ajan käyttää siivoukseen ja järjestelyyn
 
Meillä on jo saatu hymy neiti myös juttelee paljon ja naureskelee.
Tosiaan viime neuvolakäynnillä ( lääkäri ) vauvasta sanottiin että on sosiaalisilta taidoiltaa ikätasoaan kehittyneempi kun kuulemma 5 viikon ikäiset harvemmin kauheasti juttelevat ja ottavat noin paljon kontaktia, ja usein jos juttelevat, niin lähinnä vaan äidille, mutta meidän neiti siinä kertoili kauheasti asioita lääkäritädille kun katsoi lonkkia ja muita.

Siivoamisesta piti myös kommentoida, ja siis täytyy myöntää etten ole oikeastaan ollenkaan jaksanut edes aloittaa mitään suurempaa siivoamista.
Lattiat meillä on pesty viimeksi joskus ennen vauvan syntymään kun mä vielä siivosin, pari kertaa on nyt imuroitu kun on vieraita tullut, mutta senkin on mies hoitanut.
Tässä eilen tiskasin ensimmäisen kerran vauvan syntymän jälkeen, tosin on mies kyllä tiskannut, mutta vasta siinä vaiheessa kun ei enää puhtaita astioita ole, ja senkin tekee kauhean valituksen säestämänä kun minä kuulemma vaan makaan sohvalla kaikki päivät vauvan kanssa.

Tosin olen kyllä ihan tietoisesti jättänyt siivoamisen väliin kun neuvolassakin on sanottu siitä että kuulun riskiryhmään sairastua synnytyksen jälkeiseen masennukseen, ja ainoat keinot ehkäistä sitä on että en ala siivoamaan, vaan koitan levätä kun vauva nukkuu ( eli keskityn vaan vauvan hoitoon ja muut asiat jätän miehelle ) , ja toinen asia oli että koitan päästä pois kotoa ettei ala seinät kaatumaan päälle.

Mies tosin ei usko kun olen sanonut että neuvolassakin on kielletty tekemästä kotihommia ja kehotettu lepäämään aina kun vauva nukkuu.
 
Ihanaa, hiukset järjestyksessä pitkästä aikaa!! :heart:

Meillä poitsu juttelee vähän ja hymyilee. Tekee tätä ainakin meille ja mummille ja ukille. Seuraa myös tosi paljon suun liikkeitä ja yrittää kauheesti matkia. Ainakin tuntuu siltä.

Mä järkkäilin vauvan tavaroille paikat jo ennen synnytystä. Mun kaveri onkin sanonut mulle että meillä on liian siisti vaatehuone ei sellaista voi kuulemma olla. Mä inhoan niin paljon epäjärjestystä että mä en pysty elämään niin. Siivoaminen on vähentynyt vauvan syntyman jälkeen mutta aika paljon koitan tehdä päivän aikana. Mies myös keräilee tavaroita illalla jos niitä on ympäri kämppää. Mä kyllä taidan ottaa joskus tän siivoamisen liiankin tosissani. Mun äiti mulle sanoi että mun pitäis oppia olemaan tekemättä mitään. Kotihommat saa kuulemma roikkua. yhmäähän se on aiheuttaa itselleen ylimääräistä stressiä.

Mun pitäisi lähteä ostamaan ristiäisvaatteet. Masentaa jo valmiiksi sovitella vaatteita. On tota painoa vielä ja imetys ei mulla vaikuta painoon mitenkään. Mua harmittaa aivan hirveästi! :(

Päksäkkä ja poitsu 1kk+ :heart:
 
Mun on vähän heikko vastata tohon siivoamiskysymykseen kun meillä on toi 1-vee jonka jälkiä saa siivota monta kertaa päivässä :D Tänään kyllä sain vihdoin pestyä lattiat imuroinnin jälkeen, josta olen jo pitkään haaveillut, sain myös pikkusen pyyhkästyä vessoja. Täällä on pakko imuroida suunnilleen joka toinen päivä... Eilen pesin keittiön tasot *jipi*.

Toissapäivänä kyllästyin duden lelupaljouteen ja järjestelin ne vauvan leluihin, taavin käyttöleluihin, piiloon meneviin leluihin ja kirjat jotka on jatkuvasti pitkin lattioita laitoin vaatekaappiin. Oli muuten yllättävän paljon työteliäämpää kuin esim. imuroiminen missä poitsu vaan roikkuu imurinvarressa ja imuroi mun kanssa. Lelut lähtivät niille järkätyistä paikoista sen siliän tien, niitä haeskelin sitten ympäri kämppää (jälleen kerran.. Meillä niitä keräillään takas lastenhuoneeseen sen 2-3 krt päivässä..)

Mummi oli tosin tänään käymässä, mikä helpotti tota lattioidenpesua jonnin verran..

Mutta, mä en ole aina ollut tämmönen, esikon syntymän jälkeen mulla oli paikat rempallaan varmaan sen 3-4 kk, ainakin... Tai no onhan ne nytkin rempallaan, nyt se on vaan sen valitsemista että haluanko sotkuisen (eli siivoan) vaiko tosi sotkuisen (eli en siivoa) kodin :D

Meillä hymyillään paljon ja vähän äännellään, ei paljon, mutta satunnaisesti neiti päästää hentoja äännähdyksiä takaisin kun hälle juttelee <3
 
Meidän tyttö jo jokeltaa, hymyilee ja nauraa (äänettömästi). Etenkin keltainen nalle -naama ja Ikean ankkakortit on neidin mieleen. Toki hymyilee ja juttelee äidille ja isällekin. Mutta juttelua tulee vaan silloin jos mä katson häntä enkä sano mitään. Ilmeilen vain. :D ja kylvyn jälkeen usein naurattaa!

Päksäkälle, onnea uusista hiuksista. Mun pitäis joskus ehtiä kynsihuoltoon... :headwall: ja toki tämä kuontalokin kaipaisi pientä kunnostusta...
 
Tosta hymyilistä ja nauramisesta vielä sen verran et meillä sitä tarkoituksellisena ollu joku vkon verran,n.Muuten niitä refleksinomaisia "hymyilyjä" oli heti syntymän jälkeen jo sairaalassa ollessa. Ei meilläkään kyllä mitään jokeltelua vielä ole,mut semmosta "krekottamista",mitä mä sanon jutteluksi...Kun hänelle puhuu,niin hän krekottaa takas.

Meillä ei oo siivottu kunnolla ku viimeks ennen synnytystä!Huh huh!Mies on harjaa näyttänyt lattioille ja tahroja ja pukluja on pesty pois sitä mukaa ku niitä on tullut.Mut ei tosiaan riehuttu imurin ja moppien kera,vaiks täällä on tälläkin viikolla ollut vieraita kolmena päivänä!Siivotaan sit itteämme varten ens viikolla,jos jaksetaan.Meillä ei oo ollut aikaa,ku tuntuu et ei aika riitä vaik meitä on kaksi.Mä vaan imetän,mies hoitaa vaipat ja pesut+ meidän sapuskat ja muut ajat ulkoillaan.Sit se joku ylijäävä aika levätään tai ollaan koneella tai katotaan tv:ta (tosi vähän).Ollaanks me laiskoja?Mä kyl oon puhunu miehelle et pitäis tehdä kunnon siivous,ku tuntuu et makkaris alkais olemaan jo aikas pölyistä (sängyn alusta).

Onnea Päksäkkä hiuksista!Mekin oltiin tänään miehen kanssa molemmat parturissa.Mä annoin leikata näistä "kutreistani" semmoset 10 cm pois,mut vielä saan silti nutturalle.Pitäis varmaan ottaa vielä väri päähän,ku mä en uskaltanu raskauden aikana värjätä tätä lettiä ku kerran ja nyt mä haluaisin kyllä valoisampaa yleisilmettä tähän tummanpuhuvaan päähäni.
Poika muuten söi taas parturireissullaki ulkona!Ja nyt oikein ulkona.Istahdin sit erään leikkipuiston penkille imettämään,ku se puisto oli hiukan suojaisampi paikka kuin erään kerrostalon pihapenkki,jossa parku raikui talojen keskellä niin voimakkaana,et oli parempi hakeutua hiukan autiommille seuduille.No se imetys tuntui taas siltä,et pääseekö toi michelin-vauva kovin lähelle tissiä paksuine toppauksineen,joita pojalla oli päällä.No saatiin ruokittua vauveli sen verran,et kotiin päästiin kunnialla.

Täällä ainakin on luvattu huomenna lämmintä keliä ja siitä innostuneena ajateltiin huomenna mennä vielä kerran oikein piknikille.. no huomenna sen näkee viimeistään et tarkeneeko ulkona olla vielä paikallaan istuen..

makean syömisestä vielä sen verran,et onks jollain vinkkejä et miten sais katki tommosen pullien,kakkujen ja keksien syönnin?ku meillä tällä viikolla ollut vieraita monena päivänä ja niitä makeita "kaloripommeja" on jäänyt tänne pilvin pimein.mä oon jopa öisin syönyt jonku unelmatortunsiivun ja kaurakeksin ku oon keittiöstä vettä ollu hakemassa.äskenki söin aika mällin pullaa ja kääretortua kahvin kanssa..mekin liikutaan paljon,nyt on joka päivä tullut se 10000 askelta,mut haluaisin saada enemmän vielä...kiloja on vielä kuitenkin se 5 jäänyt ja mulla koko ajan aivan kauhea nälkä.johtuukohan imetyksestä,ei raskauden aikana ollu tämmöstä.tänäänkin vedettiin miehen kanssa ISO vuokallinen lasagnea puoliks ku tultiin ulkoa..huh huh.loppuraskaudesta söin aterialla 2 pientä varhaisperunaa.nyt on ruokamäärät aivan toiset.
nyt käy kutsu..
 
Saunasta sen verran,et me odotetaan kovasti ku meidän taloyhtiön sauna ollu remontissa koko kesän ja nyt piakkoin valmistunee ni pääsyä sinne korkkaamaan se uus hieno sauna!Vähän käytiin jo vakoilemassa siellä,et miltä näyttää.Me ainakin otetaan poika saunaan mukaan sinne ihan alimmalle lauteelle,eikä heitetä löylyä ollenkaan.Pesuvatiin vettä ja sillä valellaan sitten samalla..Mun nuorin sisko esim. oli kaksiviikoisena eka kertaa saunassa...ne on mun perheen perinteitä ollut viedä vauvakin saunaan nauttimaan...Älkää pelästykö,ei tosiaan oo tarkoitus mihinkään äkäisiin löylyihin viedä!

Mäkin ostin illaks yhen ykköskaljan.Odottelen tässä,et se jäähtyis tuolla pakkasessa

Maria-s ja lauri pian jo 6 vkoa
 
Piritta Joo mähän se olin ku mietiskelin että josko meidän imetys ei aluksi onnistunut ku vauvalla oli solisluun murtumasta kipuja. Vauva nimittäin raivosi ja heilutti käsiään kauheesti aina tissilllä, murtuma huomattiin muistaakseni kolmantena päivänä. Niin ja sit ku sai kipulääkettä (toki oli myös keltainen) niin nukku vaan eikä imetyksestä tullut mitään.. Noh, nää on vaan mun pohdiskeluja ja vakuutteluja ittelleni etten olis niin huono äiti ku luovutin imetyksen niin nopeesti..

Niin ja mua kanssa ärsyttää se että miehen äiti sanoo aina ku vauva itkee että voi voi kun nyt mahasta vääntää ja onkohan se korvikkeelle allerginen (mies ku on ollut pienenä allerginen). Aarghh.. Kun itkee se vauva vaikka väsymystä tai nälkäänsäkin... Kuulostaa turhalta valitukselta mutta se vaan on niin ärsyttävää..

Maria, vitsi ku teidän pomo on ihana.. :heart: Noi hiukset.. =)

 
Ei oo oikein kerennyt koneella istuskella...mutta pikaisesti yrittänyt lueskella. Siivoamisesta, että juu täällä on tasaiseen tahtiin kaaos. Väliin olen siitä tosi ahdistunut, mutta yritän myös opetella olemaan välittämättä. Iltaisin kyllä pyritään perusjärjestys saamaan, niin on sitten mukavempi aamu aloitella. En mielestäni ole edes liian tarkka, mutta tykkään siististä ja esim. en ymmärrä miksi lapsivierailta ei käydä käsiä ja suuta pesämässä kahvipöydän jälkeen, ku ne kaikki pyyhkiytyy sitten sohvaan, leluihin jne. Itse olen tytölle opettanut, että aina käydään pesemässä kädet ja suu! Niin eilenkin ku oli kolmilapsinen perhe niin ei edes pyyhitty suuta ja käsiä, vaikka oli servetti tarjolla...Ärsytti! Olenko nipo!?!

Hymy! Juu, täälläkin refleksinomainen hymy on vaihtunut ihan oikeaan hymyyn! :heart: Hellyyttävää!

Maria, ihana poju ja niin tomeran näköinen! =)

Leppoisaa viikonloppua! Huomenna täällä imuroidaan...
 
Voi että.. pääsisinpä minäkin kampaajalle... mutta ei, rahatilanne on niin tiukka kun vaan voi olla... Ehkä sitten kun veronpalautukset tulee... :( Eilen lyhensin otsatukkaa itse saksilla...
Sairaalastakin tuli eilen kaksi laskua, toinen mun sairaalassa olosta ja toinen vauvan. Se joutui vastasyntyneiden teholle kun syntymän jälkeen oli tulehdusarvot koholla, niin siitä meni sitten erikseen maksu. Laskua yhteensä n. 360 eur... :/

Siivoamisesta Siivottiin kunnolla päivää ennen ku vauva syntyi ja yhden kerran ollaan siivottu kunnolla sen jälkeen (pesty lattiat ja pyyhitty pölyt ja viety matot ulos). Imuroitu ollaan kuitenkin 1-2 krt viikossa. Aluksi piti olla paikat järjestyksessä joka päivä kun vieraita kävi niin paljon. Sen jälkeenki oon kuitenkin järjestellyt ja siivoillut päivittäin ja paljon enemmän kuin ennen vauvan syntymää...!

En aiemmin juuri ehtinyt olla kotona (opiskellut, käynyt töissä ja ajanut pitkiä työ- ja koulumatkoja, ollut viikonloput kokonaan poissa kotoa), mutta nyt kun oon päivät kotona niin nautin siitä että saan puuhailla ja järjestellä täällä. :D Tänäänkin oon silittänyt ison läjän vauvan lakanoita (myös uudet, jotka tein keskiviikkona :) ), kastemekon ja pöytäliinoja ym. Leikannut ja ommellut imuja vaippoihin vanhoista pyyhkeistä, ommellut rypytysnauhan katosverhoon, lyhentänyt paneeliverhoja veljelle... Järjestellyt vauvan hoitopöydän laatikot uudelleen. Silti oon ehtinyt käydä vielä vaunuttelemassakin ja nukkua päiväunet vauvan kanssa. :) Oonpas ollutkin tänään ehtiväinen. :eek: Kantoliina on pop. :D

Meillä neiti alkoi hymyillä 3 viikon iässä ja siitä lähtien on hymyillyt päivittäin. Yleensä mulle tai miehelle, mutta myös äp:n helistimelle ja nalle puh pehmolelulle. :D Vähän on alkanut jutellakin parin viime päivän aikana, mutta enimmäkseen vain kuuntelee, katselee ja seurailee tarkasti kun sille juttelee.

Illusia ja Manta :heart: 5 viikkoa ja 3 päivää
 
Kiitos kommenteista pomon kuvasta!Me naurettiin niin paljon miehen kanssa just tota kuvaa,ku on naama niin neliönä ja suu niin tiukkana viivana... :heart:
Aniit :hug: Onko sulla tutti käytössä?Auttaako yhtään kitinöihin?Kurjaa,jos yöllä marisee.. Ota vaan kainaloon ja anna tutti :heart: voi olla et nukahdatte molemmat koht siihen..
SpringSummer imetysasennoista ulkona voin todeta,et ulkona ei tietty oo mitään tyynyjä käytössä (ellei niitä pakkaa vaunuihin mukaan ku ulkoilee..),niin oon ihan normaalisti imettäny vaan istuallaan.kyl se tuntuuki hiukan käsivarsissa viiskiloista kannatella..mut vauvan nälkä ei katso paikkaa:)oon antanu periksi sille,et joudun imettämään milloin missäkin.me ollaan niin liikkuvaisia miehen kanssa et vaihtoehtona ois sit ollu totaalinen kotiin jumittuminen ekat kuukaudet ja sitä mä en halua,joten imetys tapahtukoon siellä missä nälkä milloinki iskee!
 
Aniit :hug: Toivottavasti saisit viikonloppuna nukkua ylimäärästä, jos vaikka mies vois katsoa vauvaa. Helposti alkaa pinna kiristyä jos on liian väsynyt..

IllusiaOotpa ollut ahkerana..Puolet mun päivästä menee yleensä siihen ku vauva nukkuu mun sylissä keinutuolissa, enkä mä raaski siirtää sitä ku se on niin söpis.. :heart:

Huomenna ois mun veljenpojan ristiäiset, ääh, mitä mä laitan päälle!!!!! |O

Aurora, josta on ihanaa kun molemmat miehet ovat kotona :heart:
 
Moi pitkästä aikaa :wave:

Mä en taas ollut lähes viikkoon ehtinyt tänne... Olipa paljon luettavaa!

Meillä on ollut tällä viikolla niin paljon tekemistä. Ollaan perheen kanssa käyty marjastamassa pari kertaa, oon leiponut marjapiirakkaa ja pakastanut puolukkaa.

Ollaan vauvan kans jouduttu käymään verikokeissa pari kertaa ja stressattu tuloksia.
Neuvolantäti passitti meidät verikokeisiin, kun tytön leuka värähteli neuvolakäynnillä vaatteita riisuessa. En mä ollut siitä mitenkään huolissani ollut, kun pojallakin oli alkuaikoina sitä täristelyä. Silloin sanottiin että johtuu siitä ettei vauvan hermosto ole valmiiksi kehittynyt.
Kuitenkin nyt tytön veriarvoissa oli jotain raja-arvoja ja trombosyytit oli koholla hieman. Sitten sanottiin että lääkäri soittaa meille pian ja jouduin sit kolme päivää odottamaan, että sain sen hiton lääkärin puhelimen päähän, vaikka soittelin monta kertaa perään sinne neuvolaan ja tk:hon :headwall: Ei ollut vaan sit vaivautunut kuulemma soittamaan, kun ei ollut niistä arvoista yhtään huolissaan! Eikä tullut mieleen, että ehkä mä oon :whistle: Kuulemma ne trombosyytit on joillakin luonnostaan hieman kohonneet ja silloin pitäisi olla huolissaan, jos ne laskee liian alas. Ei ole mitään hätää, kun tyttö syö ja kasvaa ja seurustelee normaalisti.

Mulla olis maanantaina synnytyksen jälkitarkastus. Tavallaan tuntuu ihan turhalta mennä, kun ei mulla tullut alapäähän mitään vaurioita, enkä aio ottaa mitään hormooniehkäisyjäkään käyttöön, niin en tarvi reseptejäkään. Sen Kelaan toimitettavan lapun sieltä saan tietysti mukaan sitten :) Mä en tajua miksi sitä äitiysrahaa varten pitää toimittaa se jälkitarkastuslappu, kun kyllähän Kela kuitenkin näkee, että vauva on syntynyt. Mistä ne muuten tietäis tehdä esim. lapsilisä päätöksen, ja lähettää Kela-kortin vauvalle jne...

Ruokavalio on mulla pysynyt oikeastaan ihan normaalina imetysaikana. Omenaa ja suklaata oon vältellyt, kun oon huomannut niiden aiheuttavan tytölle vatsanväänteitä.

Luin ihan kateellisena teidän monien siivousjuttuja... Me keräillään joka päivä lelut laatikoihin, iltaisin imurointi ja päivisinkin tarpeen mukaan. Lapset syö usein aika sottaisesti ja lisäksi esim. hiekkalaatikolta leviää hiekka pitkin kämppää vaatteiden mukana. Mopilla tulee pestyä lattiat ehkä 2 kertaa viikossa. Kesäisin jopa parin päivän välein, kun oli pahin kuravellien keittoaika ulkona :LOL: Lisäksi sitten vielä astianpesukone ja pyykkikone pyörii päivittäin, eli niiden täyttöä ja tyhjennystä riittää myös. On "hieman" kotitöiden määrä lisääntynyt lapsien syntymien jälkeen :D

Maria-s kirjoittelit siitä vauvan saunottamisesta. Meilläkin on kaikki lapset pesty saunan alalauteilla jo viikon iästä alkaen. Nyt tyttö jo silminnähden nauttii siellä pesulla käymisestä, kun on aina niin leveät hymyt naamalla :heart: Oon itsekin ekaa kertaa saunonut viikon ikäisenä. Tietysti sitä löylyä ei silloin heitellä ja saunan lämpötila on aika alhainen vielä :)
Ja ihanat hiukset muuten Marian Lauri-pojalla, aivan ihana kuva oli:D

Piritta kyseli vauvan peruslämmöstä. Musta se 37,5 kuullostaa korkealta, vaikka kuulemma on se normaali. Meillä on kaikilla lapsilla ollut vauvana alle 37 peruslämpö. Jos on noussut 37,5 ja yli sen niin on olleet jo todella kuumeisen oloisia. Kai nuo on sellaisia vaihtelevia henkilökohtaisesti, toisilla matalampi ja toisilla korkeampi.

Nyt pitäs alkaa keitteleen jotain ruokaa, ennen kuin lapset hermostuu :whistle:
Tais tässä tullakin jo aika pitkä kirjoitus taas...

RangaTanga
 

Yhteistyössä