*ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009*

  • Viestiketjun aloittaja unikuu108
  • Ensimmäinen viesti
Tää tuskin ketään oikeasti piristää, mutta mä voin kertoa että mulla ei imetys onnistunut esikoisen kanssa... Joku ehkä muistaa kun olen kertonut..? Yritin viisi viikkoa saada homman toimimaan, koko ajan oli myös lisämaito mukana... Muistan hyvin miten kipeää imetys teki, rinnat vuosi verta ja olivat kosketusarat, kun liivinsuojat olivat tarttuneet verisiin nänneihin kiinni, oli tuskaa repiä niitä irti. Huusin kivusta aina imettäessä, ja itkin.. Viiden viikon kivun jälkeen en enää jaksanut... Maitoa tuli aina liian vähän ja lopulta muusta johtuvan stressin ja kivun takia annoin ilmeisesti liian monta kertaa päivässä lisämaitoa, maidontulo loppui :(

En tiedä mikä meni vikaan mutta edelleen mulle tulee hirveen paha mieli ja syyllisyyden tunne kun mietin sitä etten kyennyt imettämään tuota pojua :( Tuntu hirveeltä kun joku kysyi imetänkö, ja mä jouduin sanomaan että "en". En olisi halunnut puhua koko aiheesta mitään tai joutua selittämään miksi en imetä... Kuitenkin joka kerta halusin selittää miksi en imetä... Aivan kuin se olisi auttanut mua tuntemaan itseni joksikin muuksi kuin huonoksi äidiksi.

Nythän imetys sujuu, lapsen imuote on oikea, ainoastaan ensimmäinen viikko teki kipeää (sen viikon mä pelkäsin ihan kauheasti ettei tää taaskaan onnistu..). Rinnat ei pakkaudu, ne ei ole verillä... Nyt mä onnistuin :) En silti näe itseäni sen parempana ihmisenä tai äitinä. Silti mua tulee varmaan aina vaivaamaan se etten voinut ekaa imettää.. Ja se on tasan tarkkaan niiden ihmisten ansiota jotka nostaa imetyksen jollekin fuckin' jalustalle ja ovat sitä mieltä että äidin täytyy vaikka seistä päällänsä muurahaispesässä 24 tuntia vuorokaudessa jotta lapsi saa rintamaitoa. Mä veikkaan ettei ne ihmiset oo koskaan kokenut sitä kun imetys on oikeasti vaikeaa..

 
SpringSummer,meillä nukutaan yöt ihan hyvin,vaikka vauva syö sen 2 tunnin välein noin.Oon tottunut jo siihen. No ehkä ihan eka syöttöväli on hieman pidempi,2-3 tuntia.

Me syötiin ulkona taas tänään(kin) 2 kertaa.Päivällä käytiin yhellä kirppiksellä kiertelemässä ja sit kotoa lähellä olevan leikkipuiston penkillä syötiin sit oikein kunnolla ja oli kiva kävellä siitä sit kotiin aurinkoisessa,lämpimässä melkein kesäisessä säässä isin olkapäällä (röyhy) puol kilsaa...

Meillähän on perhepeti,ni me ei olla tähän saakka edes päikkäreiksi laitettu vauvaa "erilleen"nukkumaan.No nyt me laitettiin hänen kantokoppansa pinnikseen ja vauva nukkuikin siinä melkein kaksi tuntia.Me saatiin miehen kanssa nukkua pitkästä toisissamme kiinni.

Onks joku jo nukuttanu partsilla vauvaa?Me koitettiin yks päivä,mut ei nukkunu siellä:( pitäis kai laittaa sinne siten,et on nukahtanu johonki muualle ja siirtää sit siitä partsille.

Illalla käytiin vielä lähikaupassa ja siinä matka osuu semmosen ruusupuiston läpi,ni siellä me usein istuskellaan penkillä ja syödään joku kaupasta mukaan tarttunut karkki samalla.No siellähän alkoi vaunuista kuulumaan ähinää,pikku tumppukädet kävi suussa siihen malliin,et mä nostin vauvan sit rinnalle syömään.No se oli sit toinen kerta tänään ku poika oli "ulkona" syömässä.Eipähän tullu mitään "raivareita" mukelolle,maistui varmaan maito niin namille...

Huh,huh ku alkaa väsyttämään taas,Jaksaiskohan sitä vielä hetkisen sinnitellä...

T:Maria-s ja Lauri 4 vkoa tasan
 
Mä lähinnä merkkailemassa.

Neuvolassa taas tänään piipahdettiin. Painoa oli nyt 4105g ja pituutta 52.5, että kyllä tässä hyvin kasvetaan. :) ja huomaa kyllä pojasta että painoa on tullu. :) Mä en ota toisaalta mitään paniikkia tosta imetyksestä. oon tyytyväinen että poika saa edes osittain rintamaitoa. Se on enemmän ku ennakkoon kuvittelin. Mut jaksamista kaikille imetyksen takkuamisesta kärsiville!

Huomenna aateltiin lähtee naapuripaikkakunnalle kauppaan ja jänskään sitä miten pojan kanssa reissu menee, saakohan maitopulloa jossain lämmitettyä esim. :)

mä suren jo täällä sitä miten nopeesti poika kasvaa. itken varmaan ku ekat vaatteet käy pieneks. :D

Kohta meen maate että jaksan nousta pojan kanssa öisin. sängyllä en viitsi imettää kun se ei onnistu niin hyvin ku istualtaan joten meen olkkariin nojatuoliin. Viimeyönä poika heräs ekan kerran 3.30 ja oli hereillä n. tunnin ja sit seuraavaks heräs tossa 7 maissa. (toi oli kyl huippuyö, yleensä herätään useemmin)
Huomaan että viime vkolla kävin ylikierroksilla ku jaksoin nousta pojan kanssa seitsemän maissa. Nykysin laitan pojan sillon vielä maate ja herätään n. 10 aikaan. Ja silti oon tosi väsyny.

Aniit ja taneli 11 vrk
 
Sain aikaseksi tulla lukeen juttujanne.En tajua mihin aika menee kahden lapsen kanssa..no en illalla ole jaksanut kuin tv katsoa-odottaessani roikuin kyllä koneen äärellä.

Mulla maito nousi vko sitten kunnolla ja joka pvä pumppaan osan roskiin muuten vauva saa liian kovan súihkun maitoa ja laattaa.En saa röyhtäystä aina tuleen.Molemmat nännit meni rikki-kuten esikoisen aikaankin mutta nyt jo toinen parempana.Ei tää imettäminen helppoa ole mutta kyllä kipu aikanaan loppuu.
Mulla todettiin viime ke lievä kohtutulehdus kun mietin miksi emättimen suunnalla outo paine.No viikon 2 eril.antibioottia olen syönyt..Ainakin kaksi klönttiä tuli vuodon seassa ja olen varma et jotain paloja sinne oli jääny vaikka lääkäri ei ultralla sitä huomannu.

Isosisko ottanut vauvan tosi hyvin vastaan..toivotaan et pysyykin tuollaisena

meillä ei muuten vielä nimeä eikä toisia kummeja keksittynä :/

Pompula81 + vauva 1vko 6pvää
 
Nyt olisi kysymys pullosta saavien vauvelien äideille!

Kuinka paljon vauvat syö kerralla? Nyt saan sitten leiman otsaani, mutta ajattelin käydä pari tuntia tuulettumassa viikonloppuna ja pitäisi lypsää maitoa poitsulle... Paljonkohan sitä menee jos imetän illalla ja laitan nukkumaan ja yöllä antaa pullosta? Osaakohan joku vastata? Kiitokset...

Lenan ja poitsu 7vko
 
unikuu108
mä vielä tuosta imetyksestä että kun en halua että saatte vääriä käsityksiä mun mielipiteistä. että mä en käsitä tuota syyllistämismeininkiä tai että mistä se paine tulee?? koska äidit ei tee mitään väärin vaan viranomaiset.
ennen synnytystä ohjeistetaan ja neuvotaan jne äitejä vaikka miten ja pidetään huolta.synnytyksen jälkeen synnärillä parina päivänä kysellään kuulumisia ja saatetaan hyvällä tsägällä näyttää miten imetetään ja siihen se sitten jää. tarkoitan sitä että en yhtään ihmettele että imetys niin monilla takkuaa ja imetysongelmiin lopetetaan imetys koska ei osata ratkaista niitä. se että ei ole voimaa ja energiaa niin se ei minusta ole äidin vika vaan puuttuvan tukiverkoston. ja tukiverkostolla tarkoitan mm neuvolaa...
ja se että mistä se tulee että äidit kelaa että se on huonon äidin merkki jos ei imetä verisin rinnanpäin jne.. kun kukaan ei kerro ja neuvo ja auta miksi ne rinnanpäät menee verille jne..
synnytyksen jälkeen äidit on niin herkillä että samaa huolenpitoa ennen synnytystä pitäis jatkaa vaikka sen parikin kk..
älkää nyt ristiinnaulitko mua ja ymmärtäkö väärin. pliis.

eeve on nyt kahtena yönä nukkunut huonosti. viime yönä oli lämpöäkin 38 paikkeilla. on syönyt huonommin ja on jotenkin herkempi kosketukselle.. ja itkun jälkeen yskii vähän aikaa ja aivastelee satunnaisesti.nyt nukkuu tuossa kun sai syötyä..
meillä on kaikilla ollut jo 1½kk nuhaa ja yskää joten en yhtään ihmettele että se tarttui eeveenkin.

meillä siis tytön oikea nimi on eeve. toista nimeä ei olla keksitty vielä.esikon toka nimi keksittiin samalla kun täytettiin maistraatin papereita.
 
unikuu108
Alkuperäinen kirjoittaja lenan:
Nyt olisi kysymys pullosta saavien vauvelien äideille!

Kuinka paljon vauvat syö kerralla? Nyt saan sitten leiman otsaani, mutta ajattelin käydä pari tuntia tuulettumassa viikonloppuna ja pitäisi lypsää maitoa poitsulle... Paljonkohan sitä menee jos imetän illalla ja laitan nukkumaan ja yöllä antaa pullosta? Osaakohan joku vastata? Kiitokset...

Lenan ja poitsu 7vko

minkä leiman? mä oon käynyt isomman pojan kanssa puistossa kun neiti on jäänyt isin kanssa kotiin. mä kelaan että kahden tunnin poissaolo ei ole yhtään paha. tosin meillä ei ollut mitään juomista varattuna sille ajalle. imetin kun lähdin ja tyytyväisenä nukkui isän sylissä kun tulin.olimme poissa vähän vajaa 2tuntia.
esikon ollessa vähän pieni niin isä otti pojan ja lähti käymään kaupungissa ja ei meillä ollut mitään juomisia pojalle ja olikos se nyt 3 tuntia poissa. sillon kyllä vähän jo odottelin missä viipyvät..mut hyvin heillä oli mennyt..

mä jopa kelasin että menisimme esikon kaa kattomaan viirua ja pesosta leffaan ja isi jäis tytön kaa pyörimään kaupungille.. leffa kestää 1h 40min..mä en heru pumpulle niin sitä on turha yrittääkään..
 
Eilen tuli eka oikea hymy mulle pojalta! :heart: Pikku kulta kyllä näemmä naureskelis enemmänkin,jos ei peräpää vaivais ja paukkuis niin paljon koko ajan jo syömisen aikanakin.Aika hurjaa,mut poika tekee sitä kakkaa jo useasti samalla ku imee rintaa,pörisee ja ähisee välillä...

Meneekö teillä muilla n. 4 vkoset kyljeltään mahalleen?Meillä mennyt jo muutaman päivän tossa meidän sängyllä ja sit hermostuu jos käännän takas kyljelleen.nyt tuli lähtö...
 
taas tuli mustana tekstit :LOL: ei pysty kahteen asiaan keskitymään yhtä aikaa...nosteleeko teillä jo kk:n ikäset päätään jos ovat mahallaan?meillä kyllä nostaa,mutta kauhean parun säestyksellä.ei olla pidetty sitterissä yhtään,vaan lattialla oleilu on hyvää jumppaamista lihaksille,niin ja sylitellään paljon muuten sit.

Meillä muuten pojan naama ku teini-ikäisellä:Molemmat posket "kukkii" ihan vietävästi!Hassun näköinen pikku finninaama :heart:

T:Maria-s ja Lauri-vauva 4 vkoa 1 pvä
 
Heipä hei jälleen! Mäkin yritän ja yleensä kerkeen jossain vaiheessa päivää niin käydä päivittäin lukemassa, mutta sitten ei aina kerkeä/jaksakaan jäädä mitään kirjoitteleen. Mutta se on kiva, että tällä pinolla on hyvä henki ja tosissaan annette tukea ja kannustusta toisillenne! =) Ihan kaikkiin asioihin.

Juu, uskomattoman pitkän unet Kikan vauvalla! Mä en täällä odotakaan niin pitkiä unia ennen 1-vuotta. Esikoisen ekat pitkät unet oli siis vähä ennen 1-vuotta. Täällä siis heräillään öisin sen 2-3 tunnin välein ja päivisin/iltaisin saatetaan ottaa vaan sellaisia pikatorkkujakin vaan. Väliin toki pitemmät unet.

Meillä on vauva nukkunut pihalla vaunuissa satunnaisesti niin, että on jätetty nukkumaan pienen kävelylenkin jälkeen. Nukkunut ihan ok! Nyt ei oo pariin päivään ulkoiltu, kun isosiskoon nousi kuume ja iski flunssa, jospa ei tartu vauvaan.

Juu ja tään kirjoittaminen keskeytyi pari kertaa, että kerkesin jo unohtaa mitä oli aikomus sanoa. Ainakin, että Unikuun tytön nimestä Eeve tykkään tosi paljon! Mähän oisin eka halunnut meijän tytön nimeksi Eve, mutta tuleekin nyt ihan muu. Ja ei voisi kyllä muuta nimeä enää kuvitellakaan! :heart:

Iltaisin täällä vatsanväänteitä, mutta hyvä kun yöksi helpottavat! Voikohan muuten salmiakki miten vaikuttaa? Mähän olen tosi perso sille ja suklaalle, jota todella olen rajoittanut. Jekovittejä en edelleenkään anna kuin 2 tippaa.
 
Molemmat lapset nukkumassa, kerrankin aikaa tulla koneelle. Vauva on nukkunut nyt kovin huonosti, mahaansa vääntelee. Tyttö on alkanut hienosti ite syömään, soitin jo aamulla Oysiin, että koska sen letkun voi ottaa pois. Hoitaja aikoi kysyä lääkäriltä ja soittaa sitten mulle. Syöminenkin varmasti helpottuu, kun saa tuon letkun pois. Letku kerää limaa kurkkuun ja sitten pulautellaan. Jess, just hoitaja soitti ja antoi luvan ottaa letkun pois. Taidan kuitenkin oottaa miehen kotiin, en uskalla ite ottaa sitä pois.

Imetyksestä.. mä en oo jaksanu ressata siitä. Oon onnellinen ylipäänsä siitä, että vauva on oppinut syömään =) Tissille oon muutaman kerran yrittäny, mutta ei saa otetta tissistä niin siinä hermoillaan sitten molemmat.

On tää arki kahen pienen lapsen kans kiireistä. Vielä kun saa yksin hoitaa lapset, mies on nytkin työreissulla ja tulee vasta yöllä tai huomenna. Mun äiti onneksi käy välillä täällä auttamassa, syöttää vauvaa, niin voin touhoilla esikon kans tai siivota.

Kantoliina mun täytyy kyllä lähteä ostamaan. Vauva valvoo niin pitkiäkin aikoja, lattialla vauvaa ei voi pitää ja sitterikin täytyy olla jossakin pöydällä.

Mua ärsyttää.. meillä ei oo juurikaan vauvan katsojia käyny, mummut ja papat vaan. Esikoista kävi kahtomassa kaikki tutut ja tuntemattomat. Voi olla, että ihmiset "pelkää" tulla, koska ei tiiä onko vauva jotenkin erikoisen näköinen tai jotain. Tai sitten eivät vaan tiedä mitä sanoa. Tuo tyttö on kyllä niin suloinen :)

Ihanaa, mulla on torstaina parturi :)

Tyttö heräs, täytyy mennä.

Helmiir ja Kerttu kohta 4vko
 
Joo noi meidän neitokaisen unenlahjat on kyllä aivan uskomattomat.
Sairaalassa oikein alkoi ärsyttämään kun käskettiin herättää, ja vielä sanottiin että alapa nyt hellävaraisesti herättelemään.
Meidän neiti kun nukkuu niin saa ihan mitä vain tapahtua, saattaa kyllä hetkeksi herätä, mutta sitten vaan kun avaa silmät ja toteaa ettei mitään hätää ole niin unet jatkuu.
Nytkin jätin vaunuihin nukkumaan kun ulkoa tultiin, eteiseen ja ihan vaunujen vieressa vessan seinän takana juuri pesukone linkoaa.

Mä olen nyt tosissaan alkanut miettimään että voisiko mulla olla jo kuukautiset.
Synnytyksestä on nyt 4 viikkoa ja vuoto vaan jatkuu.
On muuttunut taas runsaammaksi ja verisemmäksi, ja lisäksi mahassa on sellainen outo tunne.
Toivottavasti ei ole kohtutulehdusta, kuumetta mulla ei ole ollut.

Koskakohan sitä oppii että pitäisi syödä ja levätä silloin kun vauva nukkuu ??
Nytkin olen pyörinyt kuin poranterä täällä, ja nyt jumituin tähän koneelle.
Koko päivänä en ole muuta syönyt kuin yhden banaanin.
Kohta neiti taas herää ja sitten toi syömispuoli taas jää ( oma siis ) kun pitää vauvaa syöttää ja kantaa ja vaihtaa vaippaa ja taas syöttää ja sitten taas syöttää ja taas syöttää jnejne....
 
lenan, mä ainakin oon varanut/pumpannut maitoa n.120ml/per syöttö jos oon poissa kotoa Saan käsin pumpattua n. puoli desiä kerrallaan. Tänään meen leffaan ja just pumppasin 60ml tuttipulloon ja muutaman tunnin päästä pumppaan pieneen astiaan taas puol desiä, laitan astian jääkaappiin ja sitten kun maito on jäähtynyt/kylmää, kaadan sen siihen jääkaapissa olevaan tuttipulloon jossa on se eka satsi. (lämmintä/juuri pumpattua maitoa ei saa sekoittaa kylmään maitoon, vaan aina kylmää + kylmää).

Kannattaa muuten etukäteen kokeilla osaako vauva juoda pullosta jos on saanut vaa rintaa tähän asti. Meillä esikoinen ei oikein osannut. Onneks tää jässikkä vetää siitä kuin vanha mestari vaikka muuten saa vaa tissiä. :p Johtuu varmaan siitä että esikoiselle ei kelvannut tutti ollenkaan mut Aleksilla on tutti kokoajan suussa.

Täällä on tullut pari pientä hymyä eilen ja tänään. Aiemminkin tuli mut ne ei ollut "aitoja" vaan johtui ilmavaivoista :D

Meelaie & Aleksi 7 vkoa
 
Leimalla ajoin takaa sitä että täällä on kauhea bilemamma jonka viinahammasta kolottaa vaikka on pieni vauva :ashamed: Joo olen käynyt 3 vuoden sisällä "ulkona tuulettumassa" eli ottamassa vähän kuppia n. 5 krt ja nämä kerrat pitää sisällään omat polttarit ja häät... Eli turhan usein ei tule käytyä missään, kun ei pääse... Nyt tekee mieli lähteä juhlistamaan poitsun nimen saantia vähäksi aikaa... Kun mummot on hoitamassa. Meillä asuu kaikki sukulaiset = hoitajat kaukana, joten on käytettävä hyödyksi kun kerrankin mahdollisuus... Jopas tuli selitystä/ puolustelu. Jokos muut ovat käyneet viihteellä? Tai tekeekö mieli lähteä?

Kiitos meelaie vastauksesta Eilen kokeilin ekan kerran lypsää, jaksoin n. 70ml ja poitsu joi sen hienosti pullosta ja vauhdilla. Meilläkään esikoistyttö ei suostunut pulloa syömään koskaan.
 
Meidänkin tytöllä on aika hyvät unenlahjat. Iltaisin tankkaa itsensä maitoa täyteen ja nukahtaa n. 22-23 aikoihin. Nukkuu ennen ekaa syöttöä jopa 6h putkeen. Sitten nukahtaa syönnin jälkeen uudelleen ainakin pariksi-kolmeksi tunniksi.
Päivisin nukkuu ihan hyvin sängyssä, vaunuissa, turvakaukalossa tai sitterissä. Riippuen vähän siitä missä satutaan liikkumaan, niin vauva nukkuu sitten kun väsähtää. Ei sitä häiritse minkäänlaiset äänetkään, kun on kai jo kohdussa tottunut kuulemaan meidän perheen meteliä. Esikoinen heräs aina pienimpäänkin ääneen, oli niin tottunut hiljaisuuteen.

Täällä myös ilmestyntyt tytön naamaan hormoninäppylöitä runsaasti. Ihan kuin teini-ikäisen naama :D Kyllä ne onneksi siitä pian häviää taas itsestään.

Helmiir, hyvä että vauva on oppinut syömään kunnolla. Meilläkin muuten on sukulaisten kiinnostus vauvoihin ollut paljon lievempää tokan ja tän kolmannen kohdalla. Esikoista kaikki halusivat käydä katsomassa. Nyt mä oikein oon odottanut että joku soittais ja haluais tulla, mutta eipä kenestäkään oo kuulunut mitään. Mä järkkään lauantaina pienen juhlan vauvan kunniaksi, ja oon edes lähimpiä sukulaisia kutsunut tänne :)

RangaTanga + tyttönen 1kk 1pv :heart:
 
Mua alkaa nyt jo ristiäisetkin stressaamaan ihan kamalasti.
Huomenna olisi tarkoitus mennä varaamaan pappia ja seurakuntatilaa ja toivottavasti saadaan sille viikonlopulle mitä olen ajatellut, alkaa nimittäin tulemaan kiire saada lapselle nimi kahden kuukauden sisällä syntymästä jos ei saada sillen viikonlopulle, eikä seuraavalle.

Ja sitten se raha....
Olikohan tänäaamuna vai eilen illalla ( ei oikein ajantaju toimi ) kun mies sanoi että hänen pitää crossipyörään ostaa jotkut uudet läpät.
Minä sitten sanoin että saa luvan ostaa ne vasta ristiäisten jälkeen kun pitää nekin maksaa ja loppuu rahat vielä kesken jos nyt menee ne jotkut läpät ostamaan.
Mies sitten vaan totesi että "sä saat kyllä maksaa ne ristiäiset kun sähän ne muutenkin järjestät"
Ja siis yhdessä sovittiin että vauva kastetaan, toi "sähän ne muutenkin järjestät" tarkoitti sitä kun mies on sanonut että saan ihan yksin päättää/järjestää kaiken kun kuulemma tiedän paremmin nämä jutut.

Ja mies kun ei tajua sitä että ma saan paljon vähemmän rahaa, mutta kuitenkin mulla menee kuukaudessa pakollisiin menoihin enemmän rahaa kun miehellä.
Saa nyt nähdä mitä tästäkin taas tulee.......
 
Lenan, mä kävin viikko sitten kaverin kaa baarissa. Ja kävin kans kun esikoinen oli 2kk. Ei siinä ole mitään pahaa. Ihan sama kai se on jos käy leffassakin. Kunhan ei vaa juo kauheita perseitä. Ei se alkoholi ainakaan imetykseen vaikuta:
http://alko.fi/fi/24F1E0A2FF149FDCC22575530042944A?opendocument&src=5,1&expand=0&highlight=0,
"Alkoholi erittyy myös äidinmaitoon. Karkeasti arvioiden äidinmaidon ja veren alkoholipitoisuudet ovat lähellä toisiaan. Jos äiti on vahvassa humalatilassa (esim.2 promillea), on äidinmaidon alkoholipitoisuus 0,2 ml / 1 desilitra. Määrä on niin pieni, ettei se aiheuta lapselle humalaa. Sen sijaan imetystapahtuma sinänsä saattaa aiheuttaa lapsessa levottomuutta, sillä pienikin lapsi aistii äidin humalatilaan liittyvän kömpelön käsittelyn, epävarmuuden ja turvattomuuden. Siksi lasta tulisi hoitaa, imettää ja käsitellä selvin päin."

ja täältä voi laskea kuinka paljon alkoholia on veressä: http://www.paihdelinkki.fi/testaa/promillemittari

Mulle neuvolantäti sano sen jälkeen kun esikoinen syntyi että jos juo vaikka pari siideriä niin voi ihan hyvin imettää vaikka heti niiden perään. Eli se vauvan käsittely humalassa on se suurin "vaara".

En mä mikään sosiaalinen/menevä ihminen ole, olen vauvan kanssa 24h. Mut kun kaveri pyysi niin nätisti mua tanssimaan viime viikolla niin teki kyl mieli lähtee. Mulle se reissu teki tosi hyvää. Join vähän, tanssin paljon :) ja pääsin juttelee pitkästä aikaa kaikesta turhasta kaverin kaa. :) Sanomattakin selvää että oli heti ikävä vauvaa ja soitin kotiin puolen tunnin välein. :heart:
 
Hei kaikille, en ollut odotusaikana mukana tässä keskusteluketjussa mutta tulen nyt mukaan! Ihana lukea muiden äitien ajatuksia, oma pääkoppa kun tuntuu välillä tosi ahtaalta

Meille syntyi 20.8. poikavauva 48cm / 2777g / 35cm eli torstaina tulee 4 viikkoa täyteen. Eilen oli neuvola ja nyt kokoa on jo 51cm / 3940g (!!) / 38cm eli pikkumies kasvaa hienosti.

Ilmavaivoista on kärsitty ja syynä taitaa olla äidin ruokavalio (perso hyvälle, maustetulle ruualle, karkeille jne B) ) sekä reippaasti tuleva rintamaito. Viikon verran kokeiltiin Disflatyliä ja nyt eilisestä vaihdettiin Cuplatoniin kun ei tuo eka tuntunut purevan. No, tietty mäkin olen joutunu katsoo peiliin ja miettimään tarkemmin mitä laitan suuhuni. Lisäksi täytyy kiinnittää entistä paremmin huomiota röyhtäytyksiin.

Yöt menee ihan ok. Poika menee nukkumaan n. 21 ja herää 01:n ja 04:n aikaan syömään. Aamu alkaa sitten siinä 6-7:n aikaan mut ekoille päikkäreille mennään jo 9-10:n aikoihin. Vaunuiltu on lähes joka päivä kun kelit on olleet aivan ihanat!

Syystonttu ja pikkuleijona 3vko+5pv
 
vilma en tarkoittanut pahoittaa sun mieltä tolla mun neuvolan terkan kommentilla. Se tais vaan lähinnä tarkoittaa että miehen tulee tukea imetyksessä. Mä olin sairaalassa aika itsepäinen ja halusin imettää mutta koska vauva oli keltainen jouduttiin sille muutaman kerran antamaan lisämaitoa. Mä olin aluksi vähän vastaan, koska kukaan ei kertonut siitä keltaisuudesta mitään ja koska mä olin niin rikki en osannut edes kysyä. Onneksi mies sai vauvan väkisin syötettyä pullosta. Musta ei jotenkin ollut siihen.
Mä koen että sairaalassa aika vähän autettiin imetyksessä. Aina piti ite osata kysyä neuvoa. Aluksikin vaan hoitaja tunki vauvalle tissin valmiiksi suuhun ja seuravaana päivänä toinen hoitaja sanoi että sulla on ihan väärä asento ym. Oli aika ikävä tunne itellä.
Viimeksi neuvolassa pyysin apua imetysasentojen kanssa. No terkka sanoi että jatka vaan samallalailla kun vauvakin on niin pieni. No nyt mä en oikeestaan hallitse istualteen imettämistä. Kiva kiva. :headwall:
Eli piti vaan sanoa että vilma toivottavasti et pahoittanut mieltäsi. :hug:

maria-s onnea ekasta hymystä! :heart:

Ristiäistarjottavat saatiin päätettyä tänään. Meillä äiti ja anoppi hoitaa ne. Nimeä ei olla vieläkään päätetty.

Huomenna meillä on isyydentunnustus. Torstaina sitten neuvola. Jännittää että paljonko poitsulle on painoa tullut.

Viime yö meni vähän paremmin kuin edellinen. Ei tarvinnut kanniskella kuin reilu tunti aamulla jonka jälkeen mentiin vielä nukkumaan. Soitin eilen neuvolaan ja kysyin mitä tippoja suosittelee vatsaan. Relat aloitettiin eilen. Toivottavasti ei vaikuta ainakaan huonompaan suuntaan.

Päksäkkä ja poitsu 3vko 6pv :heart:
 
Heipsan!

Meidän rinsessa on tänään jo 4vko vanha ja käytiin neuvolassakin. Mintulla pituutta 53.5cm ja painoa 4545g. Painoa oli tullut sen verran lisää et kuulema vähempikin ois riittänyt, mut minkäs teet kun vähmpään tuo tyttö ei tyydy..

Täällä ollaan itkeskelty taas pari päivää. Eilen oli tosi hankala ilta ja yö nukuttiin sohvalla niin et Minttu nukku mun rinnan päällä koko yön.. kamala huuto alkoi kun yritin laskea sohvalle nukkumaan.. Tänään ois ollut tenttikin mutta eipä tullut luettua kun viikonlopun olin kipeenä ja eilisen illan ja yön olin kirjaimellisesti kiinni vauvassa.. Tätä menoo mä en valmistu ikinä, eilen oltiin mintun kanssa luennolla ja tosi hyvin meni.. Torstaiksi sain ajan vyöhyketerapiaan.. Maksaa 58?/45min et aika kallista(kun toisessa paikassa ois ollut vaan 30?/30min mut toi paikka oli meitä lähmpänä) mut toivotaan että siitä on apua.


Käyttekö te vauvojenne kanssa miten paljon ulkona/kaupoilla/kylässä tms? Kun mä mietin että eilenkin mentiin suoraan koulusta käymään viel mun vanhemmilla ja koko ilta oli sit pelkkää huutoa kotona, että onko noi reissut kuitenkin vähän liian rankkoja vielä tuolle vauvalle, vaikka pääasiassa nukkuukin kaukalossa koko ajan tai on syilssä.

maria-s Noista tummennuksista.. Kirjoita ekaks se teksti ja sitten maalaat sen kohdan minkä haluat tummentaa ja klikkaat tota tummenusta niin ei mee koko teksti mustaksi.. :D ja onnea ekasta hymystä :heart:

Kikan vauvan unen lahjoista oon kyllä aika kade :D Meillä välillä sais vaikka pommi räjähtää vieressä eikä toi heräis ja välillä pienikin rapsahdus ja huuto alkaa.. Mun mielestä oli kyllä aika törkeä kommentti sun mieheltä koska mun mielestä vauva on yhteinen ja sen kulut myös maksetaan yhteisistä rahoista, toivottavasti sun mieskin sen tajuaa..

En muista mitä muuta piti kommentoida, mut laitanpa vielä kuvan Mintusta. :heart:



Sadepäivän ilo ja Minttu 4vko
 
Galluppia rota-rokotteesta: Aiotteko ottaa sen? Sehän kuuluu nyt tuohon yleiseen rokotusohjelmaan, niille jotka on syntyneet 1.7.2009 tai sen jälkeen. Lueskelin tota Rokotukset-osiota, ja tälläinen ketju löytyi:
http://kaksplus.fi/keskustelu/t998538
Jäi "hieman" mietityttämään uskaltaako tota edes ottaa vauvalle :/
 
Huh, nyt on kauhealla kiirellä luettu kaikkien kuulumiset.
Tsempit kaikille tulehdusten kourissa oleville, ei kiva. :hug:
Viihteellä olemisesta sen verran, että kaveri pyyteli viime perjantaiksi synttäreitänsä viettämään, mutta jäipä väliin. Olisin varmaan soitellut kokoajan lapsen kanssa olevalle kuulumisia, ja muutenkaan olo ei ollut yhtään menevä. Eilen join 2 siideriä hyvän leffan kera, kun tytärkin nukkui pitkähköt unet. Koin todella ansainneeni 2 siideriä 9kk:n urakasta, ja 15h synnytyksestä ;)
Nyt hopusti omille iltatoimille, neiti näköjään heräilee... :wave:


Satsku & Neiti 2vk4vrk :heart:
 
Sadepäivän ilo, ihana kuva mintusta.. :heart: Mikään ei voita nukahtavan/heräilevän vauvan ilmeitä. :) Tuntuu et voisin tuijotella pojua ikuisuuden.. Meillä oli kanssa eilen kovasti ohjelmaa:neuvola, sitten olin naapurissa kylässä 4h, siitä suoraan porukoille syömään ja vauva oli illalla tosi itkuinen. Silloin päätin et noin paljon ohjelmaa en enää änge yhdelle päivälle.

Maria-sMä täällä kateellisena lueskelen kun teette niin paljon asioita perheenä. Onko sun mies lomalla tai jotain?Musta tuntuu että meillä mies on niin paljon töissä että ei yhdessä ehditä tekemään asioita kuin viikonloppuisin..Nyt poju kuitenkin nukkuu makuuhuoneessa isänsä kainalossa..

Öistä Jos meiän vauva nukkuis 9h, niin en tosiaan herättäis.. :) Mutta siis meillä nukutaan kahden tunnin pätkiä ja heräillään n.klo 7. Sit valvotaan kaks tuntia ja taas nukkumaan.. Niin ja vauva nukkuu omassa sängyssä. Nukahtaa syliin ja siitä siirretään omaan sänkyyn yöksi. Tälleen illalla saattaa nukkua myös meidän sängyssä..

Ulkona nukuttamisesta Meillä poitsu nukkuu päivät ulkona vaunuissa terassilla, kahdet/kolmet unet päivässä tai sit työntelen. Eka en uskaltanut laittaa terassin ovea kiinni, mutta nyt nukkuu itkuhälyttimien varassa. Poitsu ei oikeen saa nukuttua sisällä kunnolla, ulkona nukkuu syvemmin..

Pitääkö ristiäiset olla ennen 2kk syntymästä? Miten tarkkaa se on?

Aurora ja poju perjantaina 4vkoa
 

Yhteistyössä