*ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009*

  • Viestiketjun aloittaja unikuu108
  • Ensimmäinen viesti
Treelo, meillä kanssa usein tyttö sekä äiti nukahtaa yösyöttöjen aikana. Ja tyttö tietty tissi suussa. :D herään sit jossain vaiheessa korjaamaan tilanteen. Tyttö menee tosi myöhään yöunille, noin puolen yön aikaan, mutta nukkuu onneksi aamulla pitkään. Tänään herättiin klo 11 aikaan. :p yöllä tosin syö 2-3 tunnin välein, että mun uni on kyllä katkonaista. Se helpottaa, että tyttö nukkunut vieressä, niin ei tarvi nousta sängystä.

Hoitovapaasta, mä olen myös paljon jo pohtinut tota asiaa. Ja päättänyt että jotenkin sinnitellään niin, että voisin olla koko ensi vuoden kotona -ainakin. Mä olen hoitoalalla töissä, joten jos liian tiukalle menee, niin voin hoitovapaalla sitten silloin tällöin tehdä keikkahommia. Se helpottaa taloutta. :) ja oon päättänyt, että ei sit ehkä reissuun ensi keväänä/kesänä vaikka kauheesti tekis mieli. Me ollaan oltu aika kovia reissaamaan, mutta nyt olis sillekin rahalle muuta käyttöä. Veronpalautuksiakin saan ruhtinaallisesti, joten nekin säästynee sinne hoitovapaalle sekä tietty äippälomalta kertyneet kesälomarahat. Paljon säästyisi arkieloon, joe ei lähtis reissuun, mutta kun... Paljon on pohdittavaa ja järjesteltävää. Oon myös miettinyt lyhennysvapaita kuukausia esim. ensi kesäksi. Vaihtoehtoja on, kun vaan ettii. :D

Pitääpä etsiä tuolta hieronnasta jotain, kun oon kyl hieronut. Lähinnä kyllä pitkittäin vetoja, päästä varpaisiin. En niinkään pelkkää mahaa.
 
unikuu108
neuvolaterveisiä:

eeve 2½vk (suluissa lähtömitat)
paino 4155g(3570) pituus 54,5cm(51) pää oli 0,3cm pienempi kuin syntymämitta joten arveltiin sen olevan mittavirhe synnärillä..
navassa epäili olevan napasientä ja must eevellä on sammasta suussa ja mulla ainakin toisessa rinnassa.. unohdin sanoa kun puhuimme miehestäni..
aloitin tänään jekovitillä 1 tippa suuhun.
muuten ei oikein mitään erikoista..
väsyttää ja tekee mieli karkkia..mies taas nukahti tonne esikon kans,tylsää..
 
huoh.. Mä luulin että pikkuvauvat nukkuu paljon!! Ei meidän vaan.. Käytiin flamingossa syömässä ja sen jälkeen jumbossa pyörimässä, sitä ennen Minttu valvo jo joku 3 tuntia ja ihan vasta loppu metreillä jumbossa nukahti ja reissuun meni n.3 tuntia.. Sylissä tapitti silmät lautasen kokosena kun pyörittiin kaupoissa... Saa nähdä koska herää taas...

Nukkumisesta muuten Meillä yöt mennyt niin että saadaan joskus 00-02 välillä hänet yö unille, herää n. 3.30 syömään(annan öisin pullosta), siirrytään aina tähän olohuoneen puolelle ja sit ollaan aina nukahdettu sohvalle niin, että Minttu nukkuu mun rinnan päällä mahallaan tai kyljellään aamuun asti.. Mä en jaksa stressaa tässä vaiheessa mistään nukkumisjärjestelyistä.. Mä oon lukenut liikaa opintojeni takia kiintymyssuhde teorioista yms. ja mun mielestä vauvaa ei voi pitää liikaa sylissä, oppii omaan sänkyyn sitten kun on sen aika.. Tuskin se enää 3kymppisenä viereen änkee :LOL:


Kiitos taas imetystsempeistä!! :flower: Mä en oikeesti ees raskausaikana tajunnut kuinka vaikeeta se on ja kuinka kova kolaus se onkin kun homma ei sujukkaan vaikka ennen ajattelin että sama se kunhan saa ruokaa.. Ens viikolla meen imetystuki ryhmään jos sieltä saisin apua tuon otteen korjaamiseen ja sitten voin ainakin sanoa että yrittänyt oon.

Vauvasta erossa olemisesta on ollut myös puhetta.. Mä olen käynyt melkein joka ilta koiran kanssa kävelemässä niin että vauva on ollut miehen kanssa.. En oo ollut poissa kun joku 30 min, mutta on tehnyt tosi hyvää ajatella välillä ihan omia ajatuksiaankin ja saa mieskin kahden keskistä aikaa vauvan kanssa etten mä omi häntä ihan kokonaan :D

Tietääkö kukaan tuosta vyohyketerapiasta, että onko se vaan koliikki vauvoille vai voisko siitä olla hyötyä sellaseen säännöllisen epäsäännöllisiin vatsan vääänteihin.. Meillä kun toisinaan huudetaan kurkku suorana ja puklataan ruokailun jälkkeen ja välillä ei ole mitään ongelmaa..Ollaan kokeiltu relaa, cuplatonia, d-vitamiini taukoa, korvikkeen vaihtoa muttei olla löydetty mitään mikä tuota huutoa/vatsan väänteitä oikeasti aiheuttaa ja mikä helpottaa.. Mietittiin sitäkin että voiko olla haittaa jos vauva saa sekä tissimaitoa että korviketta??

No mut nyt vielä pissattamaan koira ennen kun bb alkaa ja Minttu herää..

Jaksamisia kaikille ja hyvää viikonloppua, vaikka viikonpäivät ja kellon ajat ovatkin vähän menettäneet merkityksensä(ainakin meillä)! :D
 
Väsyneitä ollaan...mies ei oo ollut kotosalla ja toimintaa on vauvan ja esikoisen kanssa riittänyt. Mä olen sitä mieltä, ettei ihan helppoja vauvoja olekaan. Jokaisessa vauvassa on omat haasteensa jossain vaiheessa. Tai kai niitä voi ollakin, mutta ei oo kohalle sattunut...=)

Mä ainakin suosittelen sitä vyöhyketerapiaa! Meillähän esikoinen vietiin vyöhyketerapiaan ja eka kerran se huusi ihan koko hieronnan ajan ja mä ajattelin, että onko tämä nyt sitten hyväksi!?! No, neiti nukkui sittten seuraavan yön loistavasti! Sitten, kun mentiin uudestaan niin ei enää itkenytkään. Joka hieronnan jälkeen neiti oli rauhallisempi. Meillähän oli koliikki, ja mm. juuri niihin vatsanväänteisiin se terapia auttaa!

Perhepedistä ja imetyksestä kysyttävää! Esikoisen kanssa ajauttiin perhepetiin, kun vihdoin johonkin sitten sai rauhoittumaan ja jopa nukahtaan. Nyt ajattelin, että tämä toinen kyllä sitten nukkuu pinnasängyssä. Noh, alkuun kyllä, mutta heti ekasta syötöstä jää viereen. Nukahdan siihen niin helposti ja miten kätevää se onkaan. Mutta nyt probleema jatkoa ajatellen, että nyt kun vaihdan toiselle tissille niin vaihdan vauvan puolelta toiselle. Mutta entäs sitten, kun alkaa liikkumaan esim. pyörimään!?! En voi sitten enää sillä toisella laidalla tietenkään pitää, pyörähtää pian lattialle. Esikon kanssa miehen kanssa aina vaihdettiin puolia, että vauva oli sitten koko ajan keskellä. Mutta ei ollut kiva aina miestä heretellä puolta vaihtamaan. Ja nyt jos oon peräkkäin samasta tissistä syöttänyt niin toinen on sitten kyllä halkeamispisteesssä...

Juu ja siitä väsymyksestä vielä, että joskushan siinä käy niinkin et ku alkaa olla liian väsynyt niin ei enää pystykään nukkumaan. Mullahan esikoiselta se väsymys kääntyi jo niin rankaksi, että mulle sanottiin et jos en kohta pysty nukkuun niin on pakko kokeilla unilääkkeitä. Valvoin siis lähes putkeen kaksi viikkoa, olin niin rikki! Ja, kun meillä ei esikoinen todellakaan juuri nukkunut. Yöt yleensä valvottiin 23-4/5.00...Mutta sitten sitä vaan onneksi pärjäsikin ilman niitä unilääkkeitä! Ja tottu siihen, että max.2 tuntia kerkee nukkua putkeen...Toivottavasti tämän toisen kanssa ei ala sama rumba, sitten kyllä pää hajoo. Koko ajan vähä jännittää sen asian suhteen, että miten jatkossa...

Mutta ÖITÄ! Ja jaksuja! =)
 
Täällä kans menee hermot tän jälkivuodon kanssa.
Loppu kokonaan viikoks ja nyt alko tulemaan ihan runsaasti verta. En sit tiedä voiko olla jo kuukautiset..? :/
Esikoisen jälkeen jälkivuoto kesti 5 vkoa. Nyt on hieman yli 7vkoa synnytyksestä.

Disflatyl on auttanut meillä kun (onneks harvoin) pojalla on ollut ilmavaivoja. Cuplaton ei oikeen täällä toimi.
 
Nipsu Noista perhepedin nukkumajärjestelyistä sen verran et mä imetän vaan oikeasta rinnasta kylkimakuulla ja vasemmasta sit istuen sängyssä.ku mä en halua laittaa vauvaa ollekaan sinne toiselle puolelle sänkyä,vaiks siellä on pinnasänky,josta saa kyl laidanki laskettua,mut ei sängyn tasal ja jää siihen kuilu silti.no tulipa pitkä lause...mä imetän kyl sit kylelläni välillä 2 kertaa putkeen(suihkutissi).on se kyl tietty rankkaa väsyneenä,kesken unien istua sängyssä imettämässä,mut näin meillä ku en viitsi miestä herätellä yöllä.mies hoitaa niin paljon päiväsaikaan kotona hommia et mun ei tartte ku imettää. :heart: vaihtaa vaipatki ja pesee vauvan aina.ollaan päädytty tämmöseen järjestelyyn et mies sais yhtälaila kontaktia ja läheisyyttä vauvan kans.mä siis vaan imetän niin ja sylittelen kans tietty...

vyöhyketerapiasta joku kyseli et sopiiks se muille ku koliikkivauvoille?tottakai sopii.ei meilläkään nyt kaiketi mitään koliikkia vauvalla ole,mut ajattelin silti kokeilla sitä,et sais ohjausta siihen hierontaan.mies jo ihmetteli eilen taas uutta vaivaa vauvalla:eli sitä,ku vauva pulauttelee välillä aika lätäköitä syömisen jälkeen..No mä sanoin et voin ens viikol kysyy neuvolasta sitä mikä on liikaa...et nyt meidän vauvalla ois sit refluksitauti..ku yhdestä vaivasta päästiin..ei hemmetti! nehän on molemmat ihan tavallisia vaivoja ton ikäisillä vauvoilla ovat sekä vatsavaivat et toi pulauttelu...
 
Viime yö tuntui jotenkin pirun pitkältä... Nukuttiin vauvan kans kahestaan meidän isossa sängyssä,ku mies otti eilen hiukan enemmän sitä kaljaa ku pari,ni mä sanoin et on parempi kaikille et meet toiseen makkariin nukkumaan...Ku meil kumminki perhepeti ollu,ni mä tiedän kokemuksesta miten huppelissa oleva ihminen sit nukkuu...se on aika raskasta ja syvää unta joskus...siinä tilassa ei huomaa pieniä asennonmuutoksia kovinkaan helposti.Ni minusta varmuus on parasta!Sanoin mä miehelle sit niinkin,et voin mä koittaa saada vauvan nukkuun vaunukopassa tosa pinnasängyssä...Mä kyl epäilen et oisko poika nukahtanu helposti ainakaan siihen eka kertaa yksinään.Tai mitä sit jos ois siirtänyt siihen sit ku nukkuu,mites sit ku herää,se loppuyö?Kyl se yksikseen nukkumisen opettelu tulee sit myöhemmin joskus.Me kukutaan täällä vauvan kans tähän aikaan ku äsken syötiin taas (ties kuinka mones kerta..) ja nukkuun mentiin ennen kymmentä illalla.Mun rupes kahviakin tekemään mieli.Ja voi huoh,mä söin sieltä kaapista sen Daimin uuden suklaapatukan,vaiks mun piti se suklaa lopettaa kokonaan...Uskooko teistä joku muukin siihen et se suklaa aiheuttais niitä ilmavaivoja?Ku sit ois vielä omenat,sitrushedelmät,ym.kaikki mistä mä tykkään.Mitä mä enää voin syödä?No onhan tietty noi marjat..

Onks tääl porukat tuolla fb:ssa enemmän,vai miks musta tuntuu,et tää palsta on niin hiljainen?Vai eiks kellään enää ole aikaa pyöriä täällä lukemassa tai kirjoittamassa.No mulla on aina jonkin verran johonkin aikaan vuorokaudesta ku mies hoitaa muut hommat.
 
unikuu108
mä syötän samasta rinnasta melkein koko yön. mullon kans suihkutissit joten se on parempi syöttää useasti samasta rinnasta.mun rinnat on tottunut tähän järjestelyyn kun tein sitä jo alusta asti. eikä mulla ollut kuin ekalla viikolla pinkeemmät rinnat. yhtä isothan nää on kuin toi vauvan pää.. mut ei pinkeet eikä kipeet.
mä imetän oisin kans makuultaan ja vaihdan vauvan toiselle puolelle joskus aamuyöstä..en tiedä kelloja kun en niitä heräile katsomaan. parempi niin. eeve herää monta kertaa yössä mut mä nukahdan melkein samantien kun tissin saan sen suuhun. joten käytönnössä nukun yöni putkeen.
viime yönä syötin kerran vaan toisesta rinnasta. päivisin vaihtelen ehkä vähän useemmin.mullon toinen rinta josta tulee vuolaammin maitoa josta pitäis vähän harvemmin syöttää jotta sitä ei tulis niin reippaasti.
ja hauska oli huomata et lävistysreijistäkin suihkuaa maitoa.. :LOL:

 
Hei

maria-s Mä ainakin käyn täällä lukemassa juttuja päivittäin tai useamman kerran päivässä, mutta en oo vain kirjoitellu mitään. Vauvan kanssa ollaan pärjätty hyvin eikä oo ollu mitään valittamista tai suurempia mieltä askarruttavia kysymyksiä, joista olisin tänne kirjoitellut. :)

Meillä vauva on suurimmaksi osaksi hyväntuulinen ja keskiviikkona tuli eka oikea hymy 3 viikon ja 1 päivän ikäisenä. :heart: Ja isälleen tietenkin hymyili! Mulle vasta seuraavana päivänä... :D Äiti tekee ensin vauvan tyytyväiseksi ja isä saa sitten kaikki hymyt. :LOL:

Masuvaivojakin on ollut, mutta niistä on selvitty aika helpolla. Päivällä jos on masukipua, niin menen itse puoli-istuvaan asentoon ja laitan vauvan mahani päälle vatsalleen ja taputtelen sitä pepulle. Siihen se sitten nukahtaa. :) Yölläkin jos vauva herää masukipuun (kipuitku) niin käännän sen vaan mahalleen nukkumaan ja laitan tutin suuhun niin se yleensä siihen nukahtaa... Vauva nukkuu siis omassa sängyssään. Yöllä imetän 1-2 kertaa ja silloin nostan vauvan meidän sänkyyn. Imetyksen jälkeen nostan sen takaisin omaan sänkyyn. Joskus nukkuvana ja joskus hereillä, mutta kyllä se viimeistää parin "tutintippumisparkaisun" jälkeen sinne nukahtaa. En uskaltaisi edes pitää vauvaa meidän sängyssä, kun se on niin kapea (120 cm runkopatjasänky). Ja mies on kerran jo meinannut unissaan kääntyessään kumauttaa vauvaa kyynärpäällään, kun imetin sitä meidän välissä... :|

Tässä pari kuvaa vauvan sängystä, kun sain ne uudet tekstiilitkin valmiiksi alkuviikosta. :D Olen itsekin tässä sängyssä joskus nukkunut. :heart:





Tsemppiä kaikille vauvojen masuvaivojen kanssa painiskeleville. :hug:

Illusia & Manta 3 viikkoa ja 4 päivää
 
mäkin täällä kyllä käyn, mut en mitään ikinä kirjota. :/

mut nyt mulla on kysymys. :D kun meidän vauva saa aina ensin rintaa ja sitten korviketta päälle kun ei mikään tunnu riittävän. Ja tosiaan sitä korviketta on melkein alusta asti nyt menny n. 100ml kerralla. Minkä verran muilla menee? tuntuu hirveen suurelta määrältä... tätä menoo tuo vetää kohta perunaa ja hedelmää ku mikään ei riitä.

Onko myös totta et yliaikaset vauvat on nälkäsempiä? äh. en mä tiedä. kaikkee sitä miettii.

Hieman vatsanväänteitä on, ei päivisin nuku oikein muualla kuin sylissä ja vaunuissa (niin kauan ku ne liikkuu). Mut muutoin on oikein sulonen ja kiltti. :)

meillä nukutaan öisin pinniksessä. muutaman kerran oon imetyksen jälkeen jättäny viereen, mut en saa kyl nukuttua ite kovin hyvin sillon, joten yritän kyl aina laittaa pinnikseen takasin.

ristiäiset on 10.10. isyydentunnustuksen takia pitäs varmaan sille tätille soittaa, et saatas se aika sinne mahd. pian. mut muuten kaikki olis mietitty sen päivän suhteen. Tosin pappia pitäs vielä kysyä, ku haluisin sen saman papin joka on myös mut aikanaan kastanu ja hän on jo eläkkeellä. Mutta lähipäivinä soitan. :)

Aniit ja taneli 9vrk
 
Moikka :wave:

Mä oon käynyt kyllä päivittäin pikaisesti lueskelemassa täällä, mutta en aina ehdi kommentoimaan. Olin tällä viikolla kolme vuorokautta yksin kolmen lapsen kanssa, joten on noita hommia riittänyt :whistle: Mies oli työmatkalla, mutta yllättävän hyvinkin mä täällä pärjäsin yksinäni :) Ulkoiltiin lasten kanssa ja käytiin kyläilemässä jne... Ihan hyvin sitä pääsee noiden kanssa liikkumaankin, kun lähtee vauvan unien aikaan liikenteeseen.

Mullakin alkaa jälkivuoto olemaan ihan lopuillaan kait. Muutamaan päivään ei oo tullut juuri mitään. Tosin en vielä iloitse että olisi varmasti loppu, on mullakin kokemusta tosta, että voi vaikka viikon päästä alkaa uudelleen!

Meillä on muuten mennyt vauvan kanssa kaikki hyvin, mutta alkuviikosta tytölle meinas tulla silmätulehdus. Pari päivää silmä rähmi kamalasti, mutta lueskelin netistä sitten hoito-ohjeita. Puhdistelin sitä puhtaalla vedellä ja vanulapuilla. Jostain luin myös, että kun laittaa tipan rintamaitoa rähmivään silmään, niin se parantaa. Kokeilin noita molempia kikkoja, niin en tiedä kumpi auttoi, joka tapauksessa tytön silmä on taas kunnossa :)

Illusia, ihana tuo teidän prinsessan sänky :heart:

Meilläkin on mun äidin vanha pinnasänky, oon itsekin siinä nukkunut vauvana ja meidän kaikki lapset jonkin verran. Meillä on nyt lähinnä sellainen järjestely käytössä, että mies nukkuu sohvalla. Hän ei saa nukuttua, kun mä imetän sängyssä, joten on itse aina halunnut lasten vauva-ajan nukkua sohvalla. Isoin tyttö nukkuu jo omassa sängyssään ja minä sitten nukun vauvan ja pojan kanssa meidän parisängyssä :) Mä nukun lasten keskellä, ettei poika mene vauvan päälle. Mä imetän aina vuorotellen molemmilta puolilta, pitää vaan aina välillä sit siirrellä vauvaa puolelta toiselle, mutta onneksi se nukahtaa aina heti uudelleen syöntien jälkeen. Ihanaa, kun on tälläinen hyvin nukkuva vauva taas. Pojan koliikkiaika oli kamalaa :/

Tosta vauva-arjen rankkuudesta oli myös juteltu. Mustakin se esikoisen aikaan tuntui aika rankalta, kun ei ollut tottunut vielä siihen, että täytyy olla koko ajan valmis huolehtimaan jostain muustakin, kuin itsestään. Tokan vauva-ajasta teki äärimmäisen rankan se jatkuva huudon kuunteleminen, ja unenpuute. Nyt tän kolmannen hoidosta mä vaan nautin. Tää on aivan ihanaa aikaa :heart: Vauva on niin kiltti ja mä saan nukuttua hyvin. Lisäks oon jo niin tottunut siihen, että päivän sanomalehti tulee luettua aina n. kymmenessä osassa, vessassa ei saa käydä rauhassa ja harvoin saa ruokaakaan keskeytyksettä syödä. Isommat lapset on tosta jo pitänyt huolen muutaman vuoden ajan, joten tän pienimmän keskeyttämiset ei enää tunnu miltään. Sit kun tietää, että ei kuitenkaan enää kovin montaa omaa vauvaa ainakaan saa hoidettua, niin jotenkin tää tuntuu erilaiselta. Ehkä yksi lapsi vielä joskus voisi tulla, mutta sitten varmaan alkaa lapsiluku olemaan täynnä :D

RangaTanga + tyttönen 4vkoa ja 1pv :heart:
 
jos miekin nyt viimenään liittyisin mukaan tällekin puolelle...
tyttö syntyi 26.8.2009 klo 2,49 painaen 3410 g , pituutta 51 cm ja pipo 35 cm. hätäsektion kautta päätyi maailmaan.
alkuvaikeuksien kautta kun viimenään päästiin kotiin, niin mukavasti on alkanut arjen opettelu. kotiin päästiin viime perjantaina, eli tytsy oli jo 9 pv siin vaihees...
... raskausmyrkytys vei mut sairaalaan 40+2 ja sitten alettiin käynnistään ja tyttö tuli loppujen lopuksi hätäsektiossa 40+5 eli 26.8.2009. synnytys lähti käyntiin hyvin ja sain kaasua ja epiduraalia ( ja kaksi lisäannosta) kun olin jo 8 cm auki ja lähinnä odotettiin että päästäään ponnistelemaan alko tytön sydänäänet mennä vuoristorataa jota korjattiin mun asentoa vaihtamalla, mutta lopulta sekään ei auttanut enää.
jouduttiin tekemään hätäsektio kun tytsyn sydänäänet laski alle 80 (juuri ennen ulossaantia oli 60, mutta oli heti noussut yli 100 kun pääsi ahdingosta pois), jonka lisäksi mie sain jonkun epileptisen kouristuskohtauksen samaan aikaan ja loppujen lopuksi hän ei hengittänyt itse lainkaan ulos tullessaan vaan oli ekat 6 h hengityskoneessa, sai ruoan nenämahaletkun kauttaa puoltoistpäivää ja pään kanyylin kautta antibiootteja... itse kun heräsin heräämössä 4 h myöhemmin, en tajunnu maailmasta mitään, ihmettelin vaan että mitä on tapahtunut ja sattu niin helvetisti mahaan. mulla katkee muisti siihen hetkeen ennenkuin kouristin. noh, viimenään tapasimme toisemme, kun tyttö oli jo 12 h "vanha". lastenlääkäri sanoi, että alkurysäyksestä huolimatta ei ole vaaraa cp-vammasuudesta, mutta koska emme ole varmoja mitä hapenpuute teki aivoille, niin sitä sitten seurataan. todennäkösyys millekkään oireelle on häviävän pieni, ja jos jotain on tultava, niin toivottavasti vaan oppimisvaikeuksia tms...huoh...
... itse aloin toipumaan ihan kohtalaisesti leikkauksesta, mutta kolme päivää leikkauksen jälkeen tulehdusarvot nousivat pahimmillaan 350 asti, joten sain suonensisäsesti antibioottia viikon ajan ja perjantaina kun päästiin kotiin, niin vielä viikon syötävä antibioottikuuri päälle. kuumekin nousi lähes 39 ja tyttö kävi alkuun lähinnä syömässä mun luona, kun en päässyt itse edes sängystä ylös. maito nousi yllättävän nopeasti ja lisämaitoa tyttö sai vain kerran sen jälkeen kun pääsi vauvateholta mun luokse osastolle perjantaina. että siinä mielessä asiat rullasi ja nyt tuntuu että musta tulisi oikea palkintolehmä näine maitomäärineni. noh, toivon mukaan alkaa tasottumaan pikkuhiljaa tytön tarpeiden mukaisiksi :D

kaikenkaikkiaan vietimme 13 pv sairaalassa, joka kokemuksena aivan kaamea! viiden neliön (yksityishuone) kopissa alkaa kummasti seinät kaatumaan päälle siinä ajassa!

Olen kuitenkin äärimmäisen onnellinen nyt kun olemme molemmat elävien kirjoissa ja imettäminen onnistuu ja arkikin lähtenyt muodostumaan. missään en ole vielä käynyt kahdestaan tytsyn kanssa, mutta ens viikolla ois ainakin neuvolakäynti.

sissi ja papana 2 vko 3 pv
 
Heippa!

Mäkin käyn usein lukemassa ja yritän kirjoittaa mahdollisimman usein mut tuntuu ettei päivässä tunnit riitä. =) Vauvan kun saa nukkumaan yritän lähteä vaunulenkille ja sit jossain välissä laittaa ruokaa ja syödä ja siivota. Ja kai joskus olisi hyvä nukkuakin.

Meillä vauva nukkuu pääosin pinniksessä. Öisin otan viereen kun imetän ja torkun siinä itse samalla mutta nostan aina takasin. Viime yönä otin viereen kun olin syöttänyt ja heräsi melko pian itkemään mahaansa. Söi vähän lisää ja siihen jäi nukkumaan. Päivisin vauva melkein nukkuu ulkona tai meidän sängyssä

Illusialla on tosi kaunis sänky.

Meillä on koko ajan ollut vain pinnis. Laitoin sinne vauvan selän taakse tyynyn että tuntuis vähän pienemmältä. Me nukutetaan aina kyljellään mutta aina kun yöllä menee hakemaan syömään niin siellä se on selällään.

Meillä kestoillaan edelleen osittain. Mä kestoilen päivisin ja mies käyttää kertiksiä kun iltaisin vaihtaa vaippaa. Yö mennään myös kertiksillä. Vaihdatteko yöllä joka syötöllä vaipan? Mä vaihdan ainakin ekalla syötöllä mutta tokalla en välttämättä. Öisin harvemmin meillä poitsu kakkaa ja viimeksikin kakkasi pöydälle. Mä käytän niitä äp:n Imse Vimsejä. Meillä ne toimii sen varsinkin sen soft-kuoren kanssa hyvin. Laitan aina riisipaperia. Sit mä olen ostanut erilaisia vaippoja, lähinnä sisävaippoja, kun en tiennyt mikä on hyvä. Meillä on käytetty CB:tä, nöttösiä, Dream Nappyjä, Bumgenius ja sit on Imsen AIO joka on mun mielestä ollut hyvä.

Palailen myöhemmin, meillä heräillään!

Päksäkkä ja poitsu 3vko 3pv :heart:
 
unikuu108
mä kyl peesin rangatangaa tuossa et esikoisen vauva-aika tuntui paljon vaikeemmalta vaikka helppo oli poikakin. ja vaikka mullei ole kolmea lasta, vain kaksi, niin silti teen ihan samat asiat kuin yhden kanssa ja ompelen välissä vaippoja ja vaatteita ja liivinsuojia..

ekan kanssa oli oikeesti niin paniikissa ja mäkin nautin paljon enemmän jo nyt tuosta vauvasta,kun pojasta opin tykkäämään vasta pitemmän ajan kuluttua.

ja mä käyn kans lukemassa useesti päivässä täällä mut meilläkään ei ole mitään erityistä valittamista..
 
unikuu108
mä en vaihda yöllä pissavaippaa,kakat kylläkin. yöllä mennään kertiksillä kun niitä vaippoja on vielä.
päivisin tuunatuilla nöttösillä mennään.parin kolmen tunnin välein tai tarpeen mukaan.pissat saa olla siellä jonkun aikaa.se ei haittaa.
 
Moikka,

kiitos kaikille tsempeistä! :) Nyt tuntuu jo paaljon paremmalta. Päätin että nukutan vauvaa vaunuissa vaikka väkisin ulkona, kun oli niin itkuinen koko ajan eikä nukkunut päivisin ku pieniä hetkiä. Otin hyvän pokkarin mukaan ja istuin terassilla ja hyssytin joka kerta kymmenen minuutin välein uudelleen uneen yhteensä aina n.kolme tuntia. Ihme ja kumma, jo parin päivän jälkeen poitsu on alkanut nukkua tunninkin heräilemättä vaunuissa, vaikka niitä ei työnnä. Yhteensä voi nukkua neljäkin tuntia, toki heräilee n.kerran tunnissa. Ihanaa, mun mieliala on noussut pilviin ja pystyy jo nauttiakin erilailla vauvasta.. Lisäksi on viikonloppu ja mies on kotona :heart: Tänään käytiin ekan kerran vauvan kanssa kaupungilla ja ostin ittelleni kalliin hajuveden ja veljen pojan ristiäisiin tunikan (sellasen ylimääräsen nahkan peittävän tietysti :LOL: ).

Meillä siis suurin osa kärttysyydestä tais ollakin univajetta. En mä tajunnu että vauvan pitää nukkua noin paljon (unikirjasta luin että 16-19tuntia/vrk ois hyvä). Ehkä rintaruokinnassa olevilla vauvoilla ei niin oo tätä uniongelmaa, jos vauvat nukahtaa yleensä tissille..Meillähän mennään korvikkeella.

Painosta Mullehan tuli siis raskausaikana 23kg :ashamed: :ashamed: Mutta vaikken imetä, niin kiloja on lähtenyt jo 15 pois. Ihan kiva kolmessa viikossa.. :) Aika paljon oli turvotusta, ihana saada taas omat kasvot, jalat ja kädet takaisin..

AniitMiten usein teillä syödään?Meillä poitsu on 100% korvikkeella ja syö 50-100ml/kerta, mut syöttövälit vaihtelee tosi paljon 1h-4h. Jos pitkä syöttöväli syö sen 100ml. Niin ja poitsuhan oli jo syntyessään 4500g eli ei mikään pikkuheppu. :)

Sissihullu Kiva kun kerroit kuulumisia, olinkin jo odotellut. Ette päässeet tekään helpolla synnytyksestä, mutta onneksi olette nyt yhdessä kotona ja hyvissä voimissa.. :)

Aurora onnellisena ja levänneenä +poju 3vk ja 1vrk
 
:'( Mulla taas rintatulehdus(3. kerta 3 viikon sisällä ) Pakko oli käydä hakemassa ab-kuuri. Tissi on totaalisen tukossa ja kuumetta en ole pariin tuntiiin edes viittinyt mitata. Yläkroppa ei käänny kun kiristää niin paljon. Imettämään en pysty kun sattuu niin paljon. Pumppulla ei tule mitään. Ei tästä elämästä tule mitään jos mä oon pari kertaa viikossa 39 asteen kuumeessa enkä vauvaa pysty nostamaan, kun kiristää niin paljon. Muutama tunti sitten imetin, tyttö karjui kurkku suorana lopetettuaan ja joi n 200ml päälle korviketta. Nyt tissi taas räjähtämis pisteessä. Mä olen niin väsynyt. En vauvaan, en valvomiseen, vaan näihin ainaisiin kipuihin. Mä haluan tän hemmetin maidon pois, mutta en tiedä miten. :'(

Anteeksi taas valitus.
 
Sadepäivän ilo en osaa sua auttaa. :hug: mut oon hengessä mukana.

aurora
kiva ku vastasit. Huojensit mun mieltä ku ollaan pohdittu et saako vauva nyt tavallaan liikaa, mut ei sit vissiin. KIITOS. :) Teillä tosin vauva on meidän vauvaa hieman vanhempi. syöttöväli on suunnilleen 2-4h ja yleensä syö 60-100ml. 60ml ei kyl riitä siihen että nukahtais, sen jälkeen seurustellaan. :)

Meillä on tänään ollu rauhallisempi päivä. Poika on suostunu nukkuun sitterissä ja onki nukkunu paljon. Napatynkä irtos eilen, eli 8 vrk iässä.

Mun painosta: oon nyt saanu pois kaikki raskauskilot (n. 10 ) . Paljon on tarkotus kyllä tiputtaa ja me vaunutellaan varmasti ahkerasti. :)
 
Illusia Ihana vauvansänky :heart:
Meillä ollut ihan mukava ilta.Oltiin aika myöhään vielä ulkona vaunuilemassa.Vauva pääsi sen jälkeen kylpyyn ja sit tyytyväisenä tissille...mut sit söi viitisen minuuttia ja senpäiväinen itku ja raivari tissillä.No mä nostin olkapäälle ja röyhytin ja taas tissiä,mut sama juttu.Hetken syö,sit kauhea itkeminen naama niin vääränä et näyttää ihan pieneltä kiinalaiselta ku itkee.. :heart: taas mä röyhytin ja taas itku.Mä oon aika surullinen tämmösistä itkukohtauksista syöttöjen aikana,ku tuntuu et ei voi tehdä mitään.No mies lopulta otti vauvan syliinsä ja laittoi tutin ja meni yrittämään yöunille sänkyyn jo.Katotaan kuin menee sit seuraavaks..Yöt on meillä aina ollu rauhallisia ja itkuttomia ku mä herään ekaan äännähdykseen ja annan tissin suuhun ja siihen vauva aina sammuukin lopulta...

On tää aika rankkaa tää vauva-arki.Parisuhdetta ei olla ehditty hoitamaan.Mä oon tässä parina päivänä purkanut turhaumia tohon mieheen,joka kuitenkin tekee koko ajan kaikkensa meidän eteen. :heart: Eilen livistin iltapäivällä yksin tohon kirjastoon lukemaan jotain,mut en lopulta malttanut olla pois ku reilu puol tuntia eikä täällä ollu tapahtunu mitään sinä aikana...

Nyt väsyttää aivan vietävästi...
 
Ristiäisistä täällä oli puhetta Mekin päätettiin jo päivä,mut ei pappia.Vapaana ois meidän vihkipappi,mut sit me tunnetaan miehen kanssa tästä seurakunnasta yks semmonen tosi mukava ja rento nuori miespappi,joka ois kans kiva vaihtoehto kastamaan poika.Ku meillä ristiäiset pidetään täällä kotona,ku kirkko on rempassa ens vuoteen eikä mua innosta joku seurakuntakoti.No täytynee päättää tuo pappiasiakin ihan näinä päivinä.
 
Iltaa!
Mies on viettämässä saunailtaa ja mä tietty netissä... :)
Nukkumaan kyllä tarvis ymmärtää raahautua, yöt on aika rikkonaisia, ei niinkään vauvan toimesta, vaan ahtauden! Meillä nukutaan välillä kaikki samassa ja vauva nukkuu välillä laidallakin. Meillä on esikoisen sängyssä irroitettava turvalaita joka sopii meidän sänkyyn... Eli jos esikoinen kömpii väliimme, ja vauva on jo sängyssä, siirrän vauvan laitaan ja haen turvalaidan. Voi nukkua vähän rauhallisemmin mielin.

Meillä on luvassa parisuhteen hoitoa ensikuun puolella, mennään konserttiin ja syömään, ihanaa! :D
Sama setti luvassa joulukuussa, ja marraskuuhun ajattelin leffakeikkaa. Tulee sitten käytyä "treffeillä" ukon kanssa :heart:

Ristiäiset on kahden viikon päästä, kaikki kuviot selvillä, mutta siivous- ja remonttiurakkaa riittää vielä... :/

Vauvasta erossa olo": olen ollut esikoisen kanssa muutamia reissuja ja sit tietty parturi/lääkäri yms keikkaa. Ja kerran ihan syömässä ystävän kanssa! :)
Esikoisen aikaan ei tullut mieleenkään lähteä johonkin "hillumaan" ilman vauvaa, ekoja kertoja olin varmaan ylipäätään jossain, kun esikoinen oli parikuinen. Nyt ihan erilaista, kun on toinenkin tarvitsija.

Painosta :ashamed: Tämän kyllä tiesin, musta ei imetys vie kiloakaan. Vasta kun sen lopetan alkaa pudota. Joten kiloja kymmenen mennyt ja samanmoinen jäljellä. Siis tilanteeseen ennen raskautta.

Neiti on kovasti alkanut seurustelemaan, hymyjä jakelee ja juttelee, sellaisia ihania pikkuääniä! :heart: :heart:
Ja mahallaan kun on, alkaa heti potkimaan jaloilla itseään etenpäin, en muista et esikoinen olisi tälläistä "alkeellista" ryöminnän esiastetta yrittänyt. Ei siis tietty mihinkään liiku, mutta jotain yrittää. Onkohan sitten vielä joku refleksi, tiedä häntä.

Sadepäivän ilolle :hug: Tuntuu ihan pahalta puolestasi. :hug:

Ja yöllä vaihdetaan vaippa jos tuntuu tosi täydeltä tai kakat vaipassa. Mut tuo neiti pissaa ihan tolkuttomasti, joten kerran yössä yleensä vaihdellaan, kun muuten falskaa aamuyöstä.

Jaa niin, kyselinkin siitä ehkäisystä, mä olen ihan totaalipihalla kaikista kierukkajutuista yms. Onko jollain kokemusta?
Meillä kun on ehkäisyä käytetty viimeksi joskus 2000-luvun alkupuolella... Vähän otti aikaa esikoisen alkuunsaaminen. :| Mut onnistu, onneksi! :heart:
Jotain kun tarvis keksiä, piuhojen katkominen taitaa kuitenkin olla liian lopullista ja pillerit aika nou-nou.

Mutta nyt kutsuu sänky! :wave:
 
Täälllä taas, poju vetelee unia meidän sängyssä. Nukahti mun viereen ku kattelin BB:tä.. :heart: Nyt mä oon jo alkanut pelkäämään et jotain on vialla ku poitsu nukkuukin yhtäkkiä noin paljon. Huoh, pitäis nyt vaan nauttia omasta ajasta..

Aniit Mä muuten kysyin tosta "ylensyöttämisestä" synnärillä ku olin lähössä kotiin. Mulle sanottiin että ennen vanhaan :) oli sellanen sääntö että 10ml/vrk kaksi viikkoseksi asti (eli 5vrk/50ml ja 7vrk/70ml jne). Eli kun me lähettiin 9vrk jälkeen sairaalasta ni mun kehotettiin laittamaan 100ml maitoa pulloon kotona. Mulla oli lopussa omahoitajana sellanen vanhempi lastenhoitaja, joka oli hoitanut muakin vastasyntyneenä. Lisäksi se sano ettei vauvaa voi syöttää liikaa, kyllä se ite osaa näyttää milloin on täynnä tai sit puklaa ylimääräsen. Meillä ainakin suu välillä napsahtaa tiukasti mutruun 60ml:n jälkeen ja joskus taas 100ml menee vauhdikkaasti. Jos ei maistu, niin en tyrkytä, mutta jos maistuu niin syötän vaik puolen tunnin välein..
 
2 imetystä takana.. En usko että tyttö saa sieltä juurikaan mitään, koska on ruvennut temppuilemaan tällä rinnalla. Tyttö alkaa "venyttelemään" ja änisemään mutta ei päästä irti. Sattuu aivan järkyttävästi kun imu ote on muutenkin pielessä ja yks kiskoo minkä pystyy. Mun on pakkko pitää sen päästä kiinni ettei pääse tekemään niin, mutta on siinä "läheinen hetki äidin kanssa" kaukana tytölläkin kun väkisin joudun kiinni pitämään. Muutamia tippoja itse lypsämällä olen saanut uslo ja hetken aikaa päivällä valui jotain paksua ja kellertävää nestettä(paksumpaa kun maito) Toivottavasti ei ollut mitään mätää josta ois haittaa tytölle..

unikuu kaalinlehtiä kokeilin ensimmäisen tulehduksen jälkeen. Hetken aikaa tuntui ihan mukavalta, mutta myöhemmin kun laitoin alkoi kirvelemään, en tiedä teinkö jotain väärin.. No eipä oo nyt muutenkaan kaalinlehtiä kaapissa eikä rahkaa.

Kiitos taas tsempeistä.. Viikonloput on vähän paskoja sairastaa kun joutuu tota arvauskeskusta käyttämään, tänään siellä taas joku ulkomaalainen mies lääkäri jolla ei ollut mitään käsitystä mistään.. Saimoin siellä oli joku vanki joka oli ilmeisesti vaarallinen(kuulin kun ilmottautui), kyllä oli mulla kuumehouruissa hätä et jos pimahtaa ja pääsee vauvan kimppuun(mies sanoi et karkuun se juoksee, mutta mistäs sitä ikinä tietää ).. No mut kiitos paljon kaikille!
 

Yhteistyössä