*ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009*

  • Viestiketjun aloittaja unikuu108
  • Ensimmäinen viesti
Helmiir Kiva kun vauva syö jo,Onnea muutenkin sujuvasta kotielosta :heart:


Päksäkkä Kiitti ja meilläki juuri olkapäällä ollessa huomaa ku "nokkii" jos on jäänyt vähän nälättämään vielä. :D
sadepäivän ilo Kiitti vinkkauksesta!Hyvä ku te nuoremmat jaksatte opastaa vanhempaa tätiä..

Aurora Meillä molemmilla miehen kanssa sellainen tilanne,et ollaan oltu pois työelämästä kumpikin n. pari vuotta ja ei tässä vaiheessa tiedetä,koska paluu tapahtuisi.Erinäisistä syistä,joita en tässä viitsi selvitellä.Luulisin niin,että kuitenkin kantsis olla tyytyväinen siitä,että on työelämässä kiinni... :saint: Että ihan sen vuoksi tehdään ja hoidetaan kaikki yhdessä,paitsi imetys.Mies on muutenkin sitoutunut tähän perheeseen ja kotiin.Juoksut on juostu,ym.Niinku mullaki...Aikansa kutakin =) Se ehkä onkin hyvä puoli siinä,kun tulee vanhemmaksi vanhempana...

Tänään oltiin iltalenkillä rintarepun kanssa Hyvin meni ja vauva nukahti siihen niin rennoksi,et me jo kuviteltiin vaikka mitä...Mies kommentoi ekaks rintareppua,et aikamoinen "pakkopaita",ku vauva oli siinä niin kiinni mun rintaa vasten.Mut siinä viihtyi tosi hyvin.Tykkäsin itekin ja meillä tulee kyllä jokapäiväiseen käyttöön.

Mun sisko yritti yllyttää mua johonki "tyttöjen" iltaan ens kuussa,mut mä kieltäydyin kohteliaasti.Mua ei kiinnosta ryyppääminen eikä bilettäminen muutenkaan.Oon viimeks ollu kaljalla joulukuun alussa eli hiukan ennen ku plussasin.Ei vaan tee mieli yhtään.Pari pulloa ykköstä oon juonu viikottain ja kotikaljaa päivittäin.Viinipullon ajattelin ostaa ens viikonlopuks ruokapöytään,mut siinäpä se.Baarit ei mua kiinnosta pätkääkään,niissä oon asunu aikani joskus ja yökerhoissa ja kapakoissa.Jonnekin vois mennä syömään ja johki teatteriin,yms.Katotaan nyt koska täällä halu lähteä illaksi pois vauvan luota tuulettumaan iskee... :) Jonnekin kaupunkilomalle ehkä kiinnostais,mut siihen ei raaski vielä,ku vauva pieni...

Nyt iltapalalle ennenku mies nukkuu tohon viereen vauva sylissä.Mies aina sanoo,et vauva on ku unilääkettä hänelle,pieni lämmin patteri siinä sylissä:)

T:maria-s ja uninen parivaljakko
 
unikuu108
Alkuperäinen kirjoittaja Sadepäivän ilo:
Heipsan!




Käyttekö te vauvojenne kanssa miten paljon ulkona/kaupoilla/kylässä tms? Kun mä mietin että eilenkin mentiin suoraan koulusta käymään viel mun vanhemmilla ja koko ilta oli sit pelkkää huutoa kotona, että onko noi reissut kuitenkin vähän liian rankkoja vielä tuolle vauvalle, vaikka pääasiassa nukkuukin kaukalossa koko ajan tai on syilssä.
mä ainakin huomaan et eeve on ihan helisemässä kaikista reissuista joissa se on muualla kuin liinassa nukkumassa. ja kaikista vierailijoista jos se on keskipisteenä hälinässä.
se on niin paljon herkempi kuin isoveljensä ja koska ei digaa olla vaunuissakaan niin.. päätimme antaa vielä parisen viikkoa ihan rauhassa olla kotona. liinassa käyn missä käyn mut vaunuihin en viitsi laittaa huutamaan..
 
huh, olipas taas tekstiä :)
Vielä jos muistais mitä kaikkea piti kommentoida... :whistle:

Öistä meillä nukuttiin ensimmäisen kerran koko yö viime yönä! Käytiin nukkumaan puoli 4 (jaa rytmi sekaisin koko perheellä!? :D ) ja heräsin ensimmäisen kerran yhdeksän aikoihin että mitä ihmettä että ei ole poika herännyt syömään. No koitin siinä vähän herätellä että jos tissi maistuis, mutta muutama imun otti ja jatkoi unia.. ajattelin sitten että nukutaan vain vielä, että kyllä se sitten herää syömään kun on sen aika. No 12-13 aikoihin sitten heräsi. :)

Syöminen
meillä syödään 2 tunnin välein päivisin.. välillä voi mennä pitempäänkin, mutta kotona ollessa menee kyllä helposti tunninkin välein. Riippuen ihan päivistä.
Öisin syödään sitten vähän vaihdellen, yleensä on herätty n.3-4 tunnin välein. Mutta nyt saa nähdä jos noi kokonaiset yöt alkaisi. (tai toivottavasti edes pitemmät pätkät)..

Imetys on täällä sujunut hyvin.
Kuinka kauan muut ajatelleet imettää?
-itse ajattelin n.1-1½kk ja sen jälkeen siirtyä osittaiseen imetykseen.

Korvikkeet Koitin toissapäivänä ensimmäistä kertaa antaa korviketta (NAN1) pullosta, hyvin meni. Mutta pian oksensi pihalle. Luulen että söi vähän liian nopeasti, koska tänään koitin uudelleen vähän varovaisemmin että ei pääsisi hotkimaan. Niin ei tullut mitään.
Kun epäilin aluksi että joko se johtuu merkistä tai sitten että hotki liian nopeasti.
Ajattelin välillä antaa korviketta kun ollaan menossa teatteriin tuossa muutaman viikon päästä ja poika menee mummulle hoitoon niin osaa sitten syödä pullosta...

Ristiäisistä täällä on varattu mikkelinpäiväksi juhlat. Pitäisi tosin soittaa vielä sinne papinvuokraus firmaan :D :D ja varmistaa se aika että uskallan lähettää kutsut. Kun en kutsuihin viittisi laittaa että "aika saattaa muuttua" :D

Nimen
kanssa ollaan kahden vaiheilla.. Harvinainen nimi tulossa :) Kaikki yrittävät udella, mutta nimen saa vasta tietää ristiäisissä. Kenellekkään sitä ei kerrota etukäteen..

juhlittelu en ole vielä ollut juhlimassa, tai edes maistanutkaan alkoholia :D Viimeksi maistanut alkoholipitoista juomaa 12.12.08 :D Varmaan ensikuussa voisi maistaa muutaman.

Mitähän jäi kommentoimatta...

Tyttönen ja Sintti 3vk
 
unikuu108
mä olin juuri eeven kaa yhteen ilmestyvään vauvakirjan imetysosioon kuvamallina.kuvia otti se tuttavakätilöni joka on yksi harvoista suomalaisista imetysasiantuntijoista jotka on käyneet sen kansainvälisen koulutuksen.
kuvia nälkäviestinnästä, rinnalle hakeutumisesta, eri asennoista ja lopuksi käsin lypsämisestä.

ja olimme kummatkin samaa mieltä siitä miten huonosti on imetyksen tuki suomessa jo sairaaloista lähtien.. että monet vikaan menneet imetykset ovat menneet vikaan juuri sen takia kun äideillä ei ole tietoa.
ystäväni kyseli miten esim raskausaikana oltiin puhuttu neuvolassa imettämisestä. tai synnytyksen jälkeen..ja ihmettelei sitä miten suomessa ei monissa paikoissa anneta lasta vierihoitoon synnytyksen jälkeen, annetaan tutti jo heti tai annetaan ilman lääketieteellistä syytä korviketta..

ja oli kiva huomata olleensa oikeilla jäljillä kun kerroin että mullon aikaismmin ollut suihkutissiongelmaa muttei nyt niinkään kun olen tajunnut syöttää useasti samasta rinnasta. viimeksi rinnat oli tosi pitkään pinkeet ja paineessa. nyt ne ovat tasoittuneet paljon nopeammin juuri sen takia ettei mene sillä että rinta per syöttö ja vaihto. nyt syötän joskus koko yön samasta rinnasta. ja jos toinen rinta tulee pinkeeksi/kipeeksi niin ei lähde sitä lypsämään koska se vaan lisää maidontuotantoa. ellei sittn lypsä pakkaseen/talteen tietoisesti.
mä oon vaan fiiliksissäni siitä että on hokanut noi asiat ihan oikein. et niillä voi kikkailla aika paljon jos sen tekee stressittömästi.
jos mulle yhtäkkiä tulisi tilanne että pitäis eevelle antaa korviketta niin se olis ihan ok. toivon ettei koska en haluais antaa lehmänmaitoa tytölle vielä..
 
unikuu108
Alkuperäinen kirjoittaja Piritta88:
minkäs kokosia vaatteita teillä käytellään tällä hetkellä.. meillä käytössä 56 ja 62 vaatteita.. jotkut 56 jo pieniä ja jotkut 62 aikalailla sopivia ja jotkut isoja.. mietin että minkä kokosia vaatteita sitä kannattaa talveksi ostella.. haluisin tytölle ostaa hennesiltä sen ihanan nallekarvapuvun mutta en oikein tiennyt että minkä kokonen olisi hyvä, 68cm?

piritta ja pikkurinsessa 3vk 3pv
sun rintsessa on 2pv vanhempi kun mun rintsessa. tässä vähän vertausta mun pojan koosta missäkin iässä..

syntymäpituus 50 = elokuu
1kk 56,5 =syyskuu
2kk mittaa ei ole =lokakuu
3kk 66 =marraskuu
4kk 67,2 =joulukuu
5kk 69,3 =tammikuu
6kk 72,5 =helmikuu
7kk mittaa ei ole =maaliskuu
8kk mittaa ei ole =huhtikuu
9kk 78,4 =toukokuu


että nää vauvat kasvaa ekan vuoden aikana ihan kauheeta vauhtia.. et 68 on ihan kohta pieni.
Mä kattelen paksumpia toppapukuja kun tulee kylmämpää. sitä ennen meil on pojalta jääneitä noin 70koon kevyesti topattuja fleecehaalareita sekä äippäpakkauksen kevyttoppis.. sellasella ja makuupussilla tulee pitkään toimeen ainakin täällä etelässä..
 
Rota-rokotteesta: Otettiin esikoiselle ja mitään ei tapahtunut vaikka "pahimpaan" olin varautunut. Se maksettiin itse. Nyt otetaan myös pienelle, hyvä vaan kun kuuluu rokotusohjelmaan. Olikohan myös pneumokokki minkä saa itse maksettuna nyt (viime vuonna ei... mutta saatiin rokotetutkimuksessa), otetaan sekin. Ainoa mitä ei vielä oteta on vesirokko, jos sitä ei olla sairastettu suunnilleen 5-vuotiaaksi mennessä niin sitten käydään myös se hakemassa.

Mulla on sellanen näkökanta näihin rokotteisiin että ei oo yhtä kamalaa kärsiä muutama päivä katsoen kipeää lasta rokotteen saannin jälkeen, kuin nähdä miten oma lapsi sairastuu johonkin minkä olisi voinut rokotteella estää ja joutuu sairaalaan. Kaverin muksu sairasti rotan, parivuotias... Ensin oli vaan tosi kipeä ja ripuloi ym. ja parin päivän päästä sairaalaan kun meni siniseksi ja veltoksi. Sitä en halua kokea.

Ristiäiset: ei tarvii olla ennen 2kk syntymästä. Meillä on vasta marraskuussa..
 
Vaatteista meillä menee vielä 50 ja 56 cm vaatteet.
Jotkut 50 cm ( niitä ei kyllä olekaan montaa ) vaatteet alkaa olemaan pieniä, mutta sitten taas jotkut 56cm on vielä aika ison tuntuisia.
Ja siis neidillä kuitenkin ikää on jo 4viikkoa 2 päivää.
Pituutta syntyessä oli 50 cm ja viimeksi neuvolassa 2 viikkoa sitten pituutta taisi olla 53,2 cm

Alkoi juuri nyt mietityttämään kun tuttavien vauvalle meni jo 62cm vaatteet kun sai nimen vajaan kahden kuukauden iässä ja tosiaan meillä noi jotkut 56 on vielä isoja...
No, mutta vauvatkin on yksilöitä..

Jännittää vaan kun nyt aletaan kauheasti niitä KÄYRIÄ seuraamaan ja pelottaa jos ei meidän neiti kasvakaan käyrillä.
Itse kyllä tiedän että yksilöllisesti lapset kasvavat, mutta neuvolassa monesti pidetään niitä käyriä tosi suuressa roolissa ( mun mielestä liiankin paljon kytätään vaan niitä )
Mutta ensi viikolla sitten mennään neuvolaan ja on ensimmäinen lääkäri, ja rokotukset, ja sitten saadaan kulla "tuomio" siitä että miten on tällä täyimetyksellä pärjätty.
Olen kyllä päättänyt etten mitään sano siitä että annan nykyään vauvan nukkua koko yön, vaan jos kysytään niin sanon että samaan tyyliin mennään kun ennenkin.
Sittenhän sen näkee että kasvaako vauva riittävästi vaikken öisin herätäkään syömään.
 
Piritta mun mielestä kummatkin vaihtoehdot kuulostaa hyvältä. Mä tykkään taas enemmän ehkä Juliasta. Voimia sinne tytön kanssa. Onneksi pääsit vähäksi aikaa tuulettumaan! :hug:

Imetystä ajattelin jatkaa ainakin kolmeen kuukauteen asti jos vaan maito riittää. Päivä kerrallaan mennään.

Ulkona en ole käynyt muutakuin kaupassa. Mä en oikeastaan muutenkaan käy hirveästi viihteellä joten en ole kaivannut nytkään. Mutta uskon että tanssimassa on ollut kiva käydä. Mä menen ensi perjantaina kampaajalle ja ostamaan ristiäisvaatteet. Mies on sitten vauvan kanssa kotona. Ajattelin koittaa pumpata maitoa kaappiin kun mun kampaajareissut on kestänyt jopa neljä tuntia.

Maria-s kuulostaa ihanalle kun voitte tehdä miehen kanssa kaikki yhdessä ja mies saa seurata samallalailla pojan kasvua kuin sinäkin. :heart: Miehet taitaa usein jäädä paitsi monesta ekasta jutusta mitä vauva tekee.

Meillä se itku vaan lisääntyy. Nukuttu ei ole juurikaan varmaan yhden jälkeen yöllä. Nyt sain poitsun nukkumaan niin että on kohta tunnin nukkunut. Se heräilee koko ajan vatsan takia. Kävin tänään jo punnitsemassa poitsun neuvolassa vaikka huomenna on neuvola mutta tuli niin hirveä huoli että saako tarpeeksi maitoa. Haluaa koko ajan imeä ja tissi on ainoa mihin rauhoittuu. Painoa oli tullut reilusti. Kaksi viikkoa sitten paino oli 3910g ja tänään 4620g eli sen puolesta ainakin maito riittää. Tänään olen jo saanut kolmet kakatkin joten jos Relat alkaisi vaikka vaikuttaa. Toivottavasti ensi yönä nukutaan.

Mä en voi kun kiittää että mulla on aivan ihanat vanhemmat jotka asuu parin kilsan päässä. Eilen kun vauvalla oli hirveä itkukohtaus olin vanhemmillani ja äitini sai vauvan lopulta rauhoittumaan. Tänään äiti tuli kantelemaan vauvaa että sain ruokaa tehtyä. Mä kun pelkäsin että meille tulee riitaa kun tiesin äitini käyvän paljon mutta nyt on ainakin kullan arvoinen. :heart: Joten ymmärrän kyllä että ihmiset menevät pitemmällekin vanhempien luokse. Muuten ei käydä vauvan kanssa hirveästi missään. Joskus kaupassa. Vaunuilemassa käydään ja yritän myös nukuttaa vauvan ainakin kerran päivässä vaunuihin. Tänään ei kyllä ole onnistunut.

Päksäkkä ja poitsu 4vko :heart:
 
Neydan mä olin ainakin ensimmäisen kerran ulkona pojan kanssa kun ikää oli viikko. Sen jälkeen ollaan oltukin melkein päivittäin. Olisin varmaan seonnut jos olisin ollut kotona koko ajan!

Vaatteista meillä on nyt käytössä aikalailla 56 osa saattaa olla 62. Mutta 50 meillä ei ollutkaan vaatevarastossa kuin parit bodyt.. En viitsinyt ostella koska ne ei mene kauaa.. Kun noi 56 on ollu hyvän kokoisia sitten.

tyttönen ja sintti 3vk
 
Piritta Ehdottomasti tuo Vivian Sara Maria, koska Julioita on niiiin paljon.

Meillä kävi tänään kastepappi, käytiin läpi kaavaa ja laitettiin jo tytön nimi papereihin! Meillä oli ennen tytön syntymää kaksi vaihtoehtoa etunimeksi ja aika nopeasti päätettiin, että kumpi siitä nyt sitten tulee. Tiuhti vaan on enemmän toisen näköinen. =) Väestörekisterin tietojen mukaan valitsemamme nimi on n. 700 ihmisellä. Ristiäiset siis 26.9.

PeeJii ja Tiuhti 7vkoa
 
Piritta mä kannatan viviania. :)

meillä raskas vuorokausi. Eilen erinäisten sattumusten jälkeen jäätiin kotioven taakse ilman avaimia. Oltiin yötä sitte mun vanhemmilla ja poika ei juuri nukkunu. Aamulla sitte soitettiin lukkofirma avaan ovi ja nyt kärsitään sitte kustannuksista. jes. Hermotki on ollu aika kireet tänään.

Meillä ristiäiset 10.10. Nimi on tiedossa. Pe mennään tunnustamaan isyyttä. Mitenhän sitä jaksaa järkätä ristiäisiä ( vaikka äiti kyllä ne pääasiassa tekee ) mut silti. Jos vauva ei nuku hyvin niin on aika kuitti. Niinku nyt.

 
unikuu,hienoa!!!
päksäkkä kiitti ja voimia :hug:
Aniit kurja juttu,et avaimet oli jääny!t:nimim.kokemusta on... :D Voimia ja jaksuja sulle sinne!
vaatteista sen verran,et meillä mennyt jo aika monta bodya pieneksi,ne on olleet kokoa 56 eli se koko on meillä jäänyt jo pieneks.Seuraavaa kokoa on nyt käytetty n.reilun viikon.Harmittaa vaan ku joukossa oli ihan uusia bodyja,jotka käytössä kerran vaan,mut minkäs teet ku ei mee napit haaroista kiinni ja ovat siis liian lyhkäsiä...

Oltiin tänään reilun puolen tunnin matkan päässä kauppareissulla.Hyvin meni.Poika nukkui koko matkan vaunuissa mennen tullen ja vasta kotona sitten melkein heti herättiin tissille.

Onko teillä muilla 4 vkoset jo aika pitkiä aikoja hereillä päivällä?Meillä ei vauva nuku enää syöttöjen välejä paljoakaan päiväsaikaan,paitsi vaunuissa ulkona ollessa.Partsilla ei olla uudestaan yritetty,ku ei onnistunu ekalla kerralla.

Meillä syödään päivisinkin 2 tunnin välein viimeistään.Välillä joskus aamupäivisin tiheämpäänkin.Mites teillä muilla syöttövälit,jotka imetätte?Onhan se tietty yksilöllistäkin,et miten usein syödään.
Imetysasennoista öisin mä pongasin täältä joltain vinkin,et voin antaa tissiä samalta kyljeltä,mut toisesta rinnasta ku meen vatsalleen ja laitan käteni vauvan pään toiselle puolelle ni hän saa syödä siitä ylempänä olevasta rinnasta.Jes.ei tarvi enää syöttää istuallaan yöllä ku meinaa sammua pystyyn ite siihen...Mä en vaan enää viitti koko yötä antaa samasta tissistä,ku yks aamu jouduin sit toista "kiveä" lypsämään siitä syystä...

Meillä vauva kääntyili tänään ilmakylvyillään ollessa kyljeltään selälle ja toisinpäin!
Nauttii silminnähden noista ilman vaippaa oloistaan ja parit pissat tulee aina tietty silloin!Tulipa yhdet tänään äidin syliinkin :heart: Meni pyykkiin äidin "pyhäverskat" ja sohvallekin vähän.Onneks on kiitollista materiaalia toi sohva!

T:maria-s ja lauri 4 vkoa 2 pvää
 
Neydan mä kysyin eilen samaa terkalta ja se oli sitä mieltä että ei voisi syöttää liikaa ja jos se syö liikaa niin se pulauttaa liiat pois. Mutta sit kerran se sanoi että vauvat joutuu helposti kierteeseen että kun vatsa on kipeä niin ne haluaa ruokaa ja syö itsensä ähkyyn. Mä kyllä annoin viime yönäkin tissiä kun rupesi kitisemään ja aika paljon annan muutenkin.
Me ei olla vielä ainakaan riidelty vauvan hoidosta.

Meillä oli ihan uskomaton yö. Ekan pätkän nukkuin noin viisi tuntia. Sit otin syömään ja siihen jäi ja annoin tissiä kun alkoi kitisemään. Nukkuu vieläkin. Katotaan minkälainen päivä tulee.

Piritta aivan ihana kuva. :heart:

Vaatteista meillä menee Lindexin 56cm vaatteet ilman kestovaippoja just mutta kestojen kanssa ei. Mut sit taas esim. Tutan 56cm on aika hyvän kokoisia. Jotain 62cm olen myös käyttänyt. Mua ärsyttää ihan suunnattomasti että miten "samankokoiset" vaatteet voi olla niin erikokoisia.

Meillä hajosi viikonloppuna pesukone. Onneksi sain korjaajan tälle päivälle kun soittelin muihinkin kun paikalliseen huoltotofirmaan. Muuten olisi mennyt ensi maanantaille. Nyt ei sitten ole voinut kestoilla.

Maria-s meillä ollaan aika pitkiä aikoja kerrallaan hereillä. Eilen ei nukkunut kuin yhden kolmen tunnin pätkän mutta johtui varmaan osittain mahastakin kun aina heräsi kun olin saanut nukutettua. Meillä syödään myös tosi usein. Välillä tuntuu että koko ajan saisi olla tissiä antamassa.

Päksäkkä ja poitsu 4vko 1pv :heart:
 
sadepäivän ilo unohdin aiemmin sanoa,et Minttu on tooosi söpö vauva :heart:
Piritta,sullakin on ihana kolmiviikkoinen :heart:

Jippii! Mä meen tänään nuoremman siskoni kanssa vaateostoksille!No en sen kummempaan paikkaan ku UFF:n myymälään,mut kuiteski.Mä en halua ostaa tähän kroppaan uusia housuja,ku mulla vielä pudotettavaa se 5 kg tästä raskaudesta.Ajattelin ostaa jotkut farkut ja ulkoiluhousut.Mä olen niin nuuka,etten tosiaan maksa nyt 50 e jostain farkuista,ku jäävät jonkun ajan päästä liian isoiksi!Me ollaan nyt jo miehen kans lenkkeilty semmoset 2 tuntia päivässä,n. joten kait se 5 kg kohta lähtee.Huomenna ajattelin mennä lainaamaan taas kirjastosta ne askelmittarit meille.Jossain Tarjoustalossa oli jokin aika sit niitä jollain 7 e:lla,mut mies ei ehtiny siellä käymään sillä viikolla,ku meillä ei ihan lähellä ole Tarjoustaloa. Saa nähdä mitä vaaka nyt näyttää.En oo käyny viikkoon.Mut karkkia täällä vedetään kyllä melkein joka päivä!Suklaansyönnin lopetin,et josko estäis ilmavaivoja sit.Mutku mä oon kova salmiakki-,ja lakritsin ystävä,ni niitä pusseja onkin sit menny aikas paljon...Ja nyt ku saa niitä syödä..ku raskauden aikana ei oikein saanu...Mulla verenpaineet aina ollu jotain 90/60,et ei haittaa vaiks söisin sitä salmiakkia kilottain...

T. maria-s ja lauri-poika reilu 4 vkoa
 
Piritta,ilmakylvyistä,et me ollaan laitettu vauva ihan lattialle "jumppaamaan" vatsalleen ilman vaippaa ja sit selälleen ku alkaa kova parku aika äkkiä ku on vatsallaan ja ei jaksa vielä kovin kauaa sitä päätään nostella ilmaan.Mut nauttii ilman vaippaa olosta.Meillä vaan tilkkupeitto lattialla ja sen päällä se äp:n froteesuoja ja siinä vielä harso,jonka päällä vauva saa sit kelliä.Eilenkin oli siinä reilun tunnin ja teki kahdet pissat sinä aikana.Ja kiva on potkiskella ilman vaippaa.Just eilen katottiin miehen kanssa et noista kertiksistä jää ikävät jäljet pikku reisiin,ku ne laitetaan niin timmisti pienen päälle...
 
Huomenta!
meidän lapsilla on joku yhteistyösopimus, jos toinen nukkuukin niin ainakin toinen herää seittämään mennessä... |O

Pirittalla suloinen neiti ja nimistä pidän myös enempi Vivianista! =)

Unikuun imetyspuheet voin kyllä allekirjoittaa täysin. Senverran täytyy Tyksin puolesta liputtaa, että esikoisen kohdalla minulle opetettiin imetysasentoja, tsekattiin imuote ja EI annettu tuttia eikä lisämaitoa, vaan valettiin uskoa, että oma maito riittää. Ja riittihän se. Nyt kukaan ei maininnut imetyksestä mitään, lisämaitoa oltiin heti antamassa, kun jätin hetkeksi hoitajille, tuttikin tarjottiin, tosin meillä oli omakin ( esikoinen syö peukaloaan, tästä haluan mielummin tutillisen ). Ja ihan lääkäri "määräsi" lisämaitoa, kun on nälkäinen... :headwall: :headwall: Jep, muuten vaan paino nousi oli jo noussut 3.aamuna. J

"ulkoilu" Omia kolmekymppisiä mennään juhlimaan muutaman viikon päästä, varmaan klo18-01 on lapset hoidossa, minä aion juoda pari, mies on kuskina :D
Olen ollut kaupassa, parturissa, alessa, lääkarissä yms ilman vauvaa ja hyvinhän tuo on pärjännyt.

vaatteet kokoon 62 ollaan siirtymässä.

No nyt käy kutsu! :wave:
 
Noista avaimien unohteluista viä sen verran et on harmi ettei mein talossa ole yleisavainta ku lukkomiehen tarvi nyt porata lukko rikki ja laittaa uus lukko. Kyllä harmitti eikä vieläkään oikein naurata.

meilläkin koko 56 on vielä sopiva, mut yks body on kyl sellanen et ei välttämättä enää ens viikolla sovi. Pian taidan kokeilla niitä 62cm, mut on niiden vielä oltava suuria :D

meillä on mun äiti eli mummi kaks kertaa ollu lapsen kanssa ku ollaan miehen kans käyty kaupassa eli max tunnin. :)

poika on nyt rintarepussa ja nukahti sinne. heräs yöllä suunnilleen kahen tunnin välein ja sit seitsemän jälkeen ei enää nukuttu. Ilmakylpyjä ei olla vielä harrastettu, pian kai niitäkin. :)

Aniit ja Taneli 2 vkoa :heart:
 
Huh huh, tällä palstalla on kyllä käytävä päivittäin että pysyy perässä :)

Sadepäivän ilo Mä olen kans huomannut että jos käy vieraita niin pikkumies on heti helisemässä, varsinkin jos on käynyt useammassa eri sylissä ja jos vieraita on käymässä iltaisella. No, uskoisin että se tottuu vieraisiin ajan myötä paremmin eikä anna häiritä niin paljon.

Ristiäisistä Meillä on ristäiset 17.10. eli kolme päivää vajaa 2kk ikäisenä. Nimi on jo päätetty. Perinteinen suomalainen pojan nimi on tulossa josta ollaan puhuttu jo kauan ennen kuin edes alettiin yrittämään lasta :) Mun mielestä maistraattiin nimi pitää ilmoittaa kahden kuukauden kuluessa mut varsinaisen kastejuhlan voi pitää myöhemmin. Juhlan pitämisen aikaraja vois selvitä seurakunnasta. Mulla on sellainen muistikuva et se on 3kk tai 4kk...

Ulkoilusta Joo, mä olen käyny kans vaunuilemassa lähes päivittäin, tehny sellaisia 30min.-1,5 tunnin lenkkejä. Harmi vaan et kun tuun kotiin niin pikkukaveri herää helposti kun en saa vaunuja meidän takapihalle fiksusti jotta se vois jatkaa päiväuniaan siellä. Pitää raahata ne muutaman portaan yli ja siihenhän se helposti herää.

Muutenkin nukahtamisesta / heräilystä oon huomannut että meidän vauva herää helposti nukahtamisen jälkeen omaan säpsähtelyynsä. Sit jos ei ehdi heti painamaan sitä selästä hetkeksi ja rauhoittamaan, se saa hirveet sätkyt ja se pitää nostaa sängystä syliin. Ajattelin että kapalo vois auttaa asiaa ja sain eilen postissa Beboliinasta tilaamani Uniliina -kapalon. Katsotaan toimiiko...

Toinen asia liittyen heräilemiseen on se että hetken aikaa nukuttuaan se herää ikään kuin hamuten rintaa. No, oon tietty ottanu sen rinnalle mutta kaveri nukahtaa parin imaisun jälkeen taas. Ja jos koitan laittaa takas sänkyyn, sama toistuu. Neuvolatäti epäilikin että vauva hakee rinnasta lohtua ilmavaivoihin mutta saamalla tuollaisessa tilanteessa väsyneenä rintaa niin aiheuttaa itselleen vaan lisää masuvaivoja. Olenkin nyt koittanut olla tarjoamatta heti ekana tissiä kun poika hermostuu (tätä voin tietty tehdä sen takia kun paino on noussut niin hyvin). Oonkin oppinut että varsinkin päivällä vauva hakee usein syliä ja läheisyyttä maidon sijasta. Alkaahan tällaisen neliviikkoiset jo selkeesti hakee kontaktia eri tavalla ja "seurustelemaan", eikös niin? Yks asia mikä tuohon tissin hamuiluun vois auttaa on tutti mutta meidän kaveri ei sellaista suostu ottamaan. Mulla on jo varmaan viisi eri tuttimallia, joita oon kokeillut :)

Kysymys koskien Cuplatonia! Me ollaan kokeiltu ilmavaivoihin myös lääkettä. Viime viikolla kokeiltiin Disflatyliä ja nyt kokeilussa on Cuplaton. En mä tiedä auttaako... jotenkin päivät on kuitenkin niin erilaisia että on vaikea arvioida. Mutta onko teillä jollain muulla kokemusta Cuplatonista? Sen annostusohje on 4 tippaa ennen jokaista ateriaa mutta jos tämä kaveri syö 5-10min. kerrallaan ja pitää sitten 30min.tauon, annanko tuolloin 30minsan jälkeen taas uudet tipat vai lasketaanko samaksi ateriaksi? Mulla kun tuntuu tulevan maitoa sen verran reippaasti et ruokailupätkät on tosi lyhyitä.

Syystonttu ja pikkuleijona tasan 4vko

p.s. Pakko vielä lisätä kun joku kirjoitti saaneensa kakat syliin niin meidän kaveri onnistui heittämään kakat seinälle :) Mun yks vinkki odottaville äideille onkin että tarkista kulkureitti hoitopöydältä pesupaikalle... Onneks meillä oli vain maaliseinää niin saatiin paikat pestyä. Lisäksi tietty hoitopöydän vieressä olevan verhon poika on pissinyt jo pariin otteeseen mutta hei, onko ikkunassa pakko olla verho! -kysyi pojan isä :) (miehet!)
 
Kiva, kun mukaan tulee lisää porukkaa. Tervetuloa minunkin puolestani! =)

Ristiäisistä! Meillä on tällä neidillä nyt kahen kuukauden sisään, mutta esikoisella oli myöhemmin. Se on vaan suositus, että kahen kuukauden sisään. Kenellä ristiäiset, niin mitäs virsiä olette päättäneet laulaa tai pappi suositellut? Mä niin tykkäisin siitä "onni täällä vaihtelee, taivaan isä suojelee..." (lasten virsi) MUTTA se on niin herkkä ja saa aina minut pillittämään! Esikoisen ristiäisissä se oli ja eikä meinannut itkusta loppua tulla. Olipa kiva sitten ottaa valokuvia, kun mä olen niin itkuisen näköinen. Tosin mä olen muutenkin herkkä itkemään esim. kun telkkarissa jotain surullista tai luen jotain surullista jne. Että siltikin saatan taas näissäkin ristiäisissä itkeä silmät punaisiksi... :ashamed:

Juu, on se vaan jännä et miten lapsilla nämä "rytmit" menee ristiin. Esikoinen päiväunilla ja vauva virkeänä haluaa seurustella. Ja niin väsyttäisi, noh...Entäs jos olisi kaksoset/kolmoset/neloset? ;)

Nyt sitten ehkä nuha tulossa tälle meijän vauvallekin. Tytöllä nuha ja mies valittelee, ettei oo ihan terve olo... :snotty: Itellä vielä ainakin ihan terve olo, tosin eilen särki lähes koko päivän päätä.
 
Ihana päivä, pesukone toimii! Liivinsuojahan se oli minkä takia se ei toiminut. Muistan siis tästä lähtien käyttää pesupussia! :whistle: No onneksi ei tullut kuin 78 euron lasku.

Neuvolassa käytiin tänään. Suluissa kahden viikon takaiset mitat.
Paino 4670g (3910g)
Pituus 56cm (54cm)
Pipo 37,2 (36)
"Virkeä, tyytyväinen poika. Paino nousee hienosti rintamaidolla"

Eilenhän kävin punnitsemassa ja painoa oli tullut 50g lisää. Taisi lohtutissi tehdä tehtävänsä.
Tänään ollut hieman helpompi päivä. Tuolla poitsu nyt tuhisee vaunuissa.

Ristiäisissä meillä lauletaan ainakin Mä olen niin pienoinen. Mun täti laulaa sen. Toinen pitäisi sit ainakin olla jos papille käy, että tädin laulama on yksi virsi.

Päksäkkä ja poitsu 4vko 1pv :heart:
 
Ristiäisten lauluista Mä olen pyytäny kans mun ystävääni laulamaan tilaisuuteen kappaleen "Tuuditan tulisoroista". Lisäksi tietty papin kanssa katsotaan sit varmaan joku virsi. Mut papin tapaaminen on kuulemma vasta viimeisellä viikolla. Toivottavasti on mukava pappi. Sillä aikataululla sitä tuskin enää meinaan ehtii vaihtaa :)
 
Hei taas! Sain nyt sit ostettua itelle farkut ja ulkoiluhousut,hintaa molemmilla yhteensä 19,50 e!Ihan hyvännäköisiäkin olivat.Menevät mulle sen minkä tarvii,kun saan sen 5 kg pois joskus...

Virsistä ristiäisiin että mä haluan sen "Ystävä sä lapsien.."Sen muistan omilta kouluajoilta. =)
Meillä on ristiäiset 25.10. vasta,koska kirkko on remontissa eikä me nyt sit pidetäkään niitä ristiäisiä kotona,vaan ne on seurakuntatalolla,joka toimii kirkon sijaisena.Pappia ei nyt sit saatu samaa ku vihki meidät :eek:

Oliks se Spring Summer ku kyseli et syökö vauva pötköön vai pätkissä?No meillä syödään pätkissä,välillä röyhitään olkapäällä ja taas jatketaan syömistä.Näin siis päiväsaikaan.Yöllä syödään ihan putkeen massu täyteen ja heti jatketaan unia:) Yöllä ei yleensä vaivaa toi masu,mut tää aamuyö oli poikkeus eli syötön jälkeen oltiinkin sit hereillä tunteja ja nukuttiin aamupäivällä kaikki sit pari tuntia vielä.

Me mennään nyt sit maanantaina vyöhyketerapiaan.Hoito kestää kuulemma 15 min. ja sen jälkeen saa hoito-ohjeita ja hierontaopastusta niin,et voi ite hoitaa kotona.Sit pitäis käydä hoidossa viel toistamiseen ku kysymyksiä on varmaan herännyt siinä välissä...Saapi nähdä kuinka tehoaa meillä!

Vitsit ku noi haalarit on kalliita ostaa tommoselle pikkuvauvallekin!Uudessa Vauva -lehdessä niitä oli esimerkkejä.Huh huh hintahaitaria aina yli 100 e asti.No onneks ilmeisesti mun "varamutsi" ostaa poitsulle semmosen:)Ku meillä ois kyl muuten ollut nyt ihan tässä edessä semmosen osto.Ne mitä meillä on tuolla,ovat vielä liian isoja...

Meillä oli vauva äsken taas jonkin aikaa ilmakylpyilemässä,mut meni vähän itkuks.Tänään on ollut joku nukkumispäivä.Veteli pitkiä päikkäreitä tossa koko alkuillan ja saatiin sujuvasti syötyä rauhassa yhdessä.

Aikamoisia pukluja on tullut tänään.Yksikin lensi ihan kaaressa,onkohan normaalia semmonen?No maanantaina neuvolasta voipi kysellä taas kaikkea mikä askarruttaa...

T:maria-s ja lauri tasan 1 kk tänään :heart:
 

Yhteistyössä