*ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009*

  • Viestiketjun aloittaja unikuu108
  • Ensimmäinen viesti
Sadepäivän ilolle tsemppiä&jaksamista ja iso hatunnosto kaikelle yrittämiselle, mitä oot imetyksen eteen tehnyt, oot oikeesti jaksanut tosi urheesti.. Ite luovutin imetyksen nopeesti, en vaan jaksanut rassata itteeni enempää..
 
unikuu108
sadepäivän ilo.
venyttäminen on sitä että vauva heruttaa maitoa.eli sieltä ei tule maitoa niin nopeasti mitä vauva haluaa ja se sitten yrittää heruuttaa sitä sillä lailla.
ja se kellertävämpi ja paksumpi on takamaitoa joka on rasvaisempaa ja tuhdimpaa kamaa kuin ekat maidot jotka ovat lirumpaa.ei ole mitään mätää..

sä oot kyl sissi :hug:
 
Tsemppiä Sadepäivän ilo :heart: Ihailtavaa uhrautumista sulla vauvan eteen!Mut älä tee sitä oman jaksamisesi kustannuksella.Et ole sen huonompi äiti omalle vauvalles,vaik antaisit sit lopulta pullosta!(mikäli koet et on viisaampi luovuttaa).Vauvaa voi silti pitää iholla ja lähellä ja kantsiikin :heart:

Täällä taas aamukahvit juotu ja ekat masukärvistelyt jo koettu tossa rinnalla äsken...Taitaa tulla pitkä päivä...huoh

Mä aion ens viikolla selvitellä niitä vyöhyketerapeutteja täältä Turusta,maksoi mitä maksoi!Olin ajatellut tässä kuussa satsata hiukan rahaa uusiin astioihin,mut ne saa nyt mennä vauvan hyväks :heart: Mitäpä äiti ei tekis lapsensa eteen...

Maria-s ja Lauri huomenna 4 vkoa
 
Mä voisin kanssa ilmottautuu tänne.. Vaikka facebookissa lähinnä pyörin niin käyn mä välillä täälläkin kun kerkeen :)

Meillä oli siis tuo "viivi" joka syntyi Taaville pikkusiskoksi 26.8 mitoilla 3400g ja 49 cm. Py 35,5.

Toipuminen on edennyt hyvin. Mitä nyt todennäköisesti vioittunut joku hermo vasemmasta jalasta kun nivunen särkee jatkuvasti ja reidessä on kämmenen kokoinen kohta joka ekan 1,5 viikkoa oli puuduksissa ja nyt tilalla on vaan kipu, on kosketusarka tuo samainen paikka ja sitten vielä samassa jalassa jalkaterä on toiselta puolelta kipeä ?? Eiköhän tää mysteeri jossain vaiheessa selviä, jälkitarkastuksessa varmaan viimeistään...

Tyttö on kasvanut hirveetä vauhtia ja on nyt painavampi kuin tuo isoveljensä oli saman ikäisenä. apua... Toi poikahan kun on nyt 1-veenä 2 veen kokoinen. Tosin tyttö taas on siro, kun poika on aina ollut tosi roteva, sellanen "pikkuäijä".

Mutta nyt torkkumaan. Meillä kun ei öisin nukuta *silmät ristissä*.

Kimalle, Taavi 1-vee ja "viivi" 2,5 viikkoa
 
Kiitos taas kaikille.. Pahoittelen kun koko ajan valitan tästä samasta asiasta, mut mieskin on yhtä pihalla tästä tilanteesta niin pakko purkautua johonkin ja teiltä oon saanut paljon kallisarvoista tietoa ja sympatiaa joten Kiitos! :flower:

Mä oikeesti oisin jo ihan valmis lopettamaan tän imetyksen, mutta mä en pysty kun heti käy näin.. En tiedä onko jotain lääkettä joka lopettaa ton maidon tuotannon vai mitä tässä pitäis tehdä.. Maitoa muka on, mutta vauva harvemmin on rinnan jälkeen tyytyväinen. Monta kertaa käy niin et vauva väsyttää itsensä tossa rinnalla ja tulee ihan yliväsyneeksi ja vetää hirveet määrät korviketta päälle josta puklaa suurimman osan ulos ja syö taas lisää.. Viime yönäkin heräs 01 ja imetin n. 03 asti jonka jälkeen mies otti vauvan ja oli saanut vasta 5.30 nukkumaan. Paljon helpommalla päästäis kaikki jos sais vaan pullosta..


vyöhyketerapiasta.. Mä ajattelin kanssa et kokeiltais. Tietääkö joku pk-seudulta paikkaa ja minkä hintasta on?
 

Ainiin.. Ja saatiin eiliseltä lääkäriltä silmätippa kuurikin Mintulle... SIlmät rähmii nii paljon et 20 kertaa päivässä pyyhkiminen ei oo yhtään liikaa joten th sanoi alkuviikosta et pyytäkää resepsti samalla jos käytte lääkärissä.. Tipat on aika inhottavia kun se lääke on tosi paksua ja jää pitkäks aikaa noihin silmiin nii ettei se saa niitä auki, mutta eipä hän onneks ollut moksiskaan eilen kun laitettiin ekan kerran..
 
Sadepäivän ilo Mä en pahemmin osaa ottaa kantaa imetysasioihin kun en itse imettänyt kuin niin vähän aikaa. Mutta lopettaessa pumppailin vähitellen joka päivä yhä vähemmän ja säästyin rintatulehdukselta. Niin ja sairaalassa mulle kyllä sanottiin että on olemassa joku tabletti? joka lopettaa maidontuotannon, mutta en silloin vielä halunnut tehdä imetyksen lopetuspäätöstä.Mulle korvikkeeseen siirtyminen oli helpotus..
 
Heippa!

Mä käyn kans usein lueskelemassa, mutta en kerkiä sitten kirjottamaan.

Meillä menee myös tosi kivasti, vaikka ensimmäinen lapsi onkin. En koe että ois mitenkään rankkaa. Jaksamisia niillekin joilla on rankkaa. Vauva on kuitenkin niin vähän aikaa pieni.

Voi olla että mulla on työn puolesta kokemusta lapsista ja oon esikoinen sekä vanhin serkuistakin, joten senkin puolesta on kokemusta.

Meillä on myös ns helppo vauva. Herää kaks kertaa yössä ja nukkuu päivällä 2-3
1-2h päikkärit. Usein illalla n17 jälkeen ei nuku enään vaan seurustelee ja hiukan kitisee unta tai vatsavaivoja aj vaippaa. Nekin rauhottuu sylillä ja kantoliinalla, tai vaihtamalla vaipan. Jollakin muullakin oli vähän nukkuva vauva?

Meijän suurin ongelma on megapissat yöllä/aamulla. Eli mitkään kestot ei pidä pissoja ja sänky on märkä. Laitoin asiasta jo kestovaippainfon sivuille kysymystä, joten jos sekin sitten siitä.

:hug: ja aurinkoa päiviin.
 
Sadepäivän ilo Voin kertoa omia kokemuksia imetyksestä, en tiedä onko mitään apua mutta kuitenkin... :hug:
Meillä poijalla oli alusta asti oikea imuote, oikeen hyvin ja napakasti tarras kiinni ja mua ei sattunut eikä mitään. Maito nousi vasta kotiin päästyä kunnolla joten sai sairaalassa jo korviketta kun meillä oli niin iso poika että ei mitenkään olis pärjännyt mun muutamalla tipalla maitoa alussa. No jatkoin täysimetyksellä maidon noustua ja ekat päivät meni tosdella hyvin KUNNES... Me jouduttiin luopumaan koirasta joka ei siis sopeutunut uuteen tulokkaaseen ei mitenkään ja mä tietty vollotin sitä kaks päivää melkeen 24/7 :'( siitä jotenki otin niin kovan stressin että maidon tulo hiipui vähän. Maitoa tuli kuitenkin mutta selkeesti ei vaan riittänyt ja meillä alettiin ottaa ihan kamalalia rintaraivareita. Lisäks mulla pukkas toinen tissi kans ihan tukkoon ja oli ihan järkky kiree ja kipee. aloin antaa korviketta tissin lisäks. Korvike määrät kasvoi ja kasvoi kun tietenkin se häiritsi sitä oman maidon tuotantoa, ja vasta jälkikäteen tajusin lukea imetystukiryhmän sivuja jossa oli tietoa osittais-imetyksestä. Jos olisin ollut sinnikkäämpi olis meillä varmaan imetys onnistunut, tosin neuvolatäti totesi että ei välttämättä olis maito kuitenkaan riittänyt täysimetykseen kun on niin iso poika. Mutta lopulta kun poika ei enää viihtynyt rinnalla enää minuuttia kauempaa kun maitoa ei tullut sitten kuin tippa niin lopetin kokonaan sen "imetyksen".
Mutta siihen suurimpaan kipuun kun se tissi oli ihan tukossa mulla auttoi kuuma suihku ja hieronta siellä suihkussa ja lypsin sieltä pois käsin (suihkussa siis). Pumppaus teki vaan kipeetä joten sen jätin kokonaan pois sillon kun se oli tosi kipeä. Käsin lypsin.
Ja jos haluat sen imetyksen lopettaa vähitellen ja pelkäät niitä turvonneita kipeitä tissejä, niin noinhan se onnistuu että pikku hiljaa annat pulloa, voit vaikka käsin lypsää tissit ja antaa omaa maitoa pullosta. Ja jos ei riitä niin korviketta perään. En siis tietenkään halua kannustaa lopettamaan imetystä, mutta kyllä sä olet sinnitellyt ja imetyksestä pitäisi jäädä hyvä muisto ja mieli, eikä sen kuulu sattua niin että tippa linssissä ja hampaat irvessä joutuu kärvistellä. Pää asia että vauva saa ruokaa ja läheisyyttä tulee se ruoka sitten tissistä tai pullosta :) Voimia teille! Ja voihan se tasaantuakkin vielä ja imetys lähteä sujumaan. Mutta se väärä imuote on hankala, jos sitä ei saa korjattua ja olen ymmärtänyt että voi olla hankalaa korjata.

Citilda ja Eddie ihan pian jo kuukauden!
 
Citilda kiitos tsempeistä. Mä oon pahoillani teidän koiran puolesta. Meilläkin on koira ja oon paljon miettinyt että jos toi tyttö oiskin allerginen koiralle, niin miten raskasta siitä olis luopua. Toivottavasti teidän koiruli sai hyvän kodin! jaksuja! :hug:

Tisseissä alkaa tuntua jo vähän paremmalta.. Ei oo enää niin kosketus arat eikä kovin täydetkään vaikka viime ruokailulla syötiin pelkästään pullosta.. Tyttökin on ollut tosi hyvällä tuulella tänään.. Varmaan kerää voimia yötä varten :D

Sadepäivän ilo ja Minttu 3vko 5pv.
 
Tsemppiä vielä kerran Sadepäivän IloMä oon teidän muutaman äidin vuoksi oikeastaan h###tin vihainen tolle imetyksen ihannoinnille nykyään.Se jotenkin syyllistää sellaisia äitejä,jotka eivät syystä tai toisesta voi imettää.Minkä vuoksi sitä imetystä toitotetaan joka paikassa niin paljon?Netti,neuvola,sairaala,hoito-oppaat,yms.kirjallisuus.Minusta ei ole kenenkään etu,jos imetyksestä tehdään semmosta pakkopullaa että sitä äidit koettaa pakolla oman mielenterveydenkin uhalla.Ei ole varmaan vauvaparallekaan mukavaa olla sellaisen äidin hoivissa,joka hampaat irvessä,itkua vääntäen imettää jopa rinnat verta vuotaen.Ketä siitä hyötyy?Ketä se palvelee?Ei ymmärrä...

On varmaan kaikille parasta,jos valitsee sen tavan ruokkia lastaan joka onnistuu siten et kaikki ois tyytyväsiä.Kauhea peikko koko imetyshomma.

Mä oon ite sanonut viimisen parin päivän aikana miehelle,et kohta mä rupeen antamaan pullosta vauvalle,ku se saa välistä noita rintaraivareita ja mä tuun niistä surulliseksi ja avuttomaksikin...Oon koittanut kaikki konstit välillä:eri asentoja,syötän monta krt peräkkäin samasta tissistä,käytän painovoimaa hyödyksi,yritän tarjota rintaa ensimmäisestä merkistä,vältän pierettäviä ruokia,jne. Tänään taas ollut parempi päivä ja ilta.meillä oli vieraita tänä iltana ja vauva oli ku herranterttu koko ajan.Niin vieraskorea ja kiltti.No tottakai äiti ja isä oli ylpeitä söpöstä pojastaan,joka vaan killitteli tädin sylissä...Yhtään ei siis oo itketty meillä tänä iltana.Onkohan tyyntä myrskyn edellä?Vai rupeeks ruokien välttäminen puremaan?

Mekin oltiin miehen kans tänään lenkiltä tullessa ihan rikki,poikki,loppu ja mentiin koko porukka sänkyyn päikkäreille.Tunnin siinä nukuin kunnes poju halus tissiä.Tekipä terää.Alkaa kait nyt vast vaikuttamaan tää pätkissä nukkuminen ku synnytyksestä 4 viikkoa.Mä oon kait pysyny tähän saakka niin hyvin hereillä sen vuoksi,ku oon jotenkin käynyt koko ajan ylikierroksilla.Nyt rupeaa pattereista loppumaan tehot...Mut ulkoilua ja lenkkeilyä en jätä.Se on meille molemmille ehdoton edellytys jaksamiselle ja hengissäpysymiselle. kivaa ku oli hyviä ilmoja tiedossa alkuviikokski tänne.

 
Kiitos maria-s ja jaksamisia sinnekkin rintaraivareiden kanssa! Ootko sä muuten kokeilllut antaa pullosta, kiukkuaako sillon? Meillä kanssa tosi hyvä päivä takana joten voin sit kiroilla sun kanssa täällä yöllä kun huutoa tää varmaan meilläkin enteilee :D

Mäkin oon huomannut et nyt vasta on ruvennut väsymys painamaan.. Monena päivänä oon nukkunut päikkärit ja jo muutaman putkeen nukutun tunnin jälkeen olo on ollut taas ihan suht pirteä.. Mies meillä vielä 2 viikkoa kotona helpottaa kovasti, kun nukutaan ja valvotaan vuoronperään.. Pitäis vaan itsekkin malttaa nukkua silloin kun vauva nukkuu niiin jaksais ehkä vähän paremmin.. Ja niin mikä parisuhde?? En voi muuta sanoa kun et en yhtään ihmettele miks niin monet parit eroaa lapsen 1. vuoden aikana kun tää kuukausikin on tuntunut välillä todella pitkältä...
 
Sadepäivän ilo: :hug:
Sä olet kyllä ainakin yrittäny, joten hatunnoston paikka! =)
Itse sain rintoja parhaiten tyhjenneltyä lämpimässä suihkussa hieroen, kun lopetin esikoisen imetystä. Toivottavasti helpottaa pian! :hug:

Ja meillä on kanssa ekat silmätippakuurit jo takanapäin, hoidettiin tulehduksena, mutta ahtaumaa on, ihan sama oli ekallakin.

Citilda :hug: Koirasta luopuminen on kauheaa... En osaa kuvitellakaan mitä sitten tapahtuu, kun joskus omasta joutuu luopumaan. Äidin koira kuoli viime joulupäivänä ja sitä itketään edelleen. :(

Mulla on ollut ihan p...a päivä. Mies kotiutui kuuden maissa ( aamulla... ) ja tietty kaikki kotijutut on jäänyt vähän mulle, kun on hällä ollu huono happi. Ja sit kun vihdoin pääsin pihalle, alkoi sataa :headwall:
Noh, huomenna paremmalla onnella.

Ilokseni huomasin, että Myllytys alkaa keskiviikkona ( ostoskeskuksen ale ;) ) joten, on ainakin tekemistä loppuviikoksi jos kelit ei suosi! :LOL: :LOL:

Nukkumaan,

:wave:
 
Sadepäivän ilo, mä olen käynyt Minna Ahokankaalla vyöhyketerapiassa. www.vyohyketerapia.com en ole varma oliko sivuilla hinnasto mut mulla maksoi oma käynti muistaakseni jotain 60 euroa ja vauvavyöhyketerapia tais olla jotain 50 euron tienoilla. Mut en taas vanno. :whistle:
 
Heissan!

Heitänpä mielipiteen kehiin
, suosittelen ehdottomasti vyöhyketerapiaa! Ja sinne kannattaa mennä ennen kuin tilanne on kovin paha. Me mentiin melkein heti kun alkoi olla oireita ja se helpotti hirveesti. Nyt meinataan jatkaa kerran viikossa sinne lähemmäs 3kk ikää. Vaikka meidän vaivat oli ja on pieniä niin jos keino niiden hoitamiseen on niin mikäs siinä :)

Hei ja sukulointia suosittelen minäkin, me lähdetään huomenna melkein kahdeksi viikoksi mummoloimaan, luksusta :heart:

Nyt ei sen kummempia, aurinkoista päivää
:wave:
 
Huh, mä jo pelästyin että maidontulo loppuu.. mut sitten luin että vauvat "tilaa" lisää maitoa olemalla rinnalla koko ajan kun maidon tarve kasvaa.
Vauva oli sitten rinnalla kaks päivää melkein putkeen (olin aika väsy mutta kannatti) ja nyt maitoa tulee enemmän. Jos olisin antanut korviketta sillo ekana päivänä kun vaikutti nälkäiseltä niin ei sit "lisätilausta" olis tullut.. aika ihme vekotin toi tissi :p :D

tuolta luin aiheesta : http://www.kookas.fi/articles/read/1039

ja tää on toiselta sivulta (jota en nyt sit löydä enää)
"Riittääkö maito?

Kun maidontuotanto on kerran kunnolla käynnistynyt, maito riittää niin kauan kuin imetetään lapsentahtisesti. Niin kauan kuin lapsen annetaan tulla rinnalle aina, kun hän sitä haluaa maidontuotanto pysyy riittävänä. Siksi lapsentahtista imetystä suositellaan. Se, että vauva haluaa rintaa useammin kuin ennen ei tarkoita sitä, että maito ei riittäisi. Syitä tähän voi olla mm. tiheän imemisen kausi tai hampaiden puhkeaminen tai tuleva flunssa. Maito riittää niin kauan kunhan vauva kastelee 6-7 vaippaa/vrk, kasvaa ja on virkeä.

Maito ei normaalisti voi loppua yhdessä yössä, sillä maidon loppuminen on prosessi. Maito voi kuitenkin näyttää loppuvan yhdessä yössä, jos äiti tulkitsee tiheän imun kauden tarkoittavan maidon loppumista ja alkaa antaa korviketta. Maidontulo alkaa vähetä, kun rinnan stimulaatio vähenee ja taas annetaan lisämaitoa jne, kunnes kierre on valmis ja maito todella loppuu. "

Ja tän tarkotus ei ole "ihanoida" imetystä. Korvike on yhtälailla ruokaa ku rintamaitokin, pääasia on että vauva kasvaa ja vauva & äiti voi hyvin. :)
 
unikuu108
Alkuperäinen kirjoittaja meelaie:
Huh, mä jo pelästyin että maidontulo loppuu.. mut sitten luin että vauvat "tilaa" lisää maitoa olemalla rinnalla koko ajan kun maidon tarve kasvaa.

Ja tän tarkotus ei ole "ihanoida" imetystä. Korvike on yhtälailla ruokaa ku rintamaitokin, pääasia on että vauva kasvaa ja vauva & äiti voi hyvin. :)
jees.hienoa että tajusit.kun siinähän se onkin kun vaikka kuinka imetystä fiilistellään ja ihannoidaan (tosin en sitä ole itse ihan niin kokenut) neuvoloissa ja missä kaikkialla lie..jne..
niin sitä imetystietoa ei kuitenkaan saa mistään. th:t ei ole imetystukihenkilöitä, käyneet imetyskoulutuksissa ja käytännössä eivät tiedä aiheesta/ole ajan tasalla. voivat katsoa että juu, on hyvä imuote, mutta ongelmiin tarjoavat vaan sitten helpommin korviketta/lisäruuan aloittamista.
must se on ihan ok jos sen ratkaisun tekee. peesin siis täysin meelaien vikaa lausetta.
kritisoin lähinnä sitä että apua ei saakaan niin helposti jos haluaa.. ja että tietoa imetysongelmistakaan ei löydä ihan heti.siis ei tajuta että on "ongelmaan" on joku ihan iisikin selitys/ratkaisu. kuten nuo tiheän imun kaudet.

imetystukilistalta ja maitolaiturilta saa kans paljon tietoa ja apua imetysongelmissa.
 
Sadepäivän ilolle iso halaus. :hug: Hienosti olet jaksanut.

Meillä terkka sanoi imetyksestä miehelle neuvolassa jo ennenkuin vauva oli syntynyt, että mies ei sitten heti saa olla pulloa tyrkyttämässä. Muuten siitä ei ole hirveästi puhuttu kun on tuntunut nyt ainakin sujuvan.

Meillä on ollut itkuiset pari päivää. Anoppiinkin meinasi ekan kerran mennä ihan oikeasti hermo. Purin sitä sitten omalle äidille tänään niin vähän helpotti. Muuten mun anoppi on kyllä huippu. Soitin terkalle apua vatsavaivoihin. Käski jatkaa D-vitamiinia ja nostaa kahdesta kolmeen ja ostaa Rela-tipat. Katotaan helpottaako yhtään. Torstaina on neuvola.

Vauvan itkuisuus on saanut paska-äiti fiilikset pintaan ja se että vauva ei oikein röyhtäise mutta anopin sylissä sattui sit röyhtäisemään. Uudessa asennossa suostuu aina pari kertaa röyhtäisemään mutta sit lopettaa sen. No en mä voi valittaa kun siltihän toi vähän itkee ja nytkin nukkuu. Inhottavaa vaan katsoa toisen vääntelehtimistä.

Toivottavasti pesukone ei hajoa. Eilen sekoili, nyt ainakin kuulostais pesevän. Ja siitä on loppunut viikko sitten takuu. Mä en jaksaisi siitäkin taistella. :headwall:

Voimia kaikille! =)

Päksäkkä ja poitsu 3vko 5pv :heart:
 
Mä taas olisin toivonut että meille lisäruokaa olisi tarjottu jo aikaisemmin vaihtoehdoksi. Olis voinut tämä imetys pelastua. Olis saatu vauvaa virkeämmäksi ja sitten rinnalle enemmän. Mut joo, mä saatan olla vaan katkera :ashamed:

Voimia minultakin kaikille :hug:
 
Olen yrittänyt käydä lukemassa päivittäin mutta tää kirjoituspuoli on vähän jäänyt nyt vähälle.
Tuntuu ihan kummalliselta kun tuolla odotus-puolella kirjoittelin varmaan vähintään kerran päivässä.

Juuri sain neidin nukkumaan, ja toivottavasti nyt hetken nukkuisi kun alkaa olemaan kohta taas niin yliväsynyt ettei enää oikein nukkumisesta tule mitään muuten kuin LIIKKUVISSA vaunuissa ( eikä mikään tasainen asvaltilla kävely riitä vaan pitää kunnolla täristä )

Mä nyt olen kokonaan lopettanut ne yöherättämiset, ja neiti nukkuu usein yöllä vähintään 7 tuntia putkeen ( välillä saattaa nukkua 9 tuntiakin )
Tiedän kyllä ettei varmaan saisi ihan noin pitkiä aikoja antaa nukkua, mutta kun kuitenkin itse herää sitten kun on nälkä, niin mun mielestä vaan on ihan tyhmää alkaa herättelemään ja väkisin pullosta syöttää nukkuvaa vauvaa.

Ja se prkleen jälkivuoto......

:headwall:
Taas oli pari päivää niin ettei tulut juuri ollenkaan, ja viimeyönä ei ollut vuotanut yhtään.
No, minäpä sitten ihan innoissani ajattelin että nyt se loppuu kun side oli ihan puhdas aamulla, enkä sitten ottanut edes siteitä mukaan kun lähdin sellaiseen ryhmään missä käydään vauvan kanssa.
Siellä sitten kun kävin vessassa niin koin oikein kunnon järkytyksen kun side oli ihan veressä.
Mietin jo että onko tää enää jälkivuotoa, vai onko mulla nyt jo kuukautiset sitten alkaneet.
Sehän olisikin niinmun tuuria että suoraan jälkivuodosta menkkoihin ilman mitään kunnon taukoa.

Miestäkin alkaa jo tosissaan harmittamaan kun ei seksiä oikein voida harrastaa ja monesti on jo pakit saanut tässä parin viime viikon aikana.
Vauvallekkin välillä selittää että "äiti vaan sulle antaa tissiä ja isi ei saa mitään"

 

Yhteistyössä