SUKKAPARI&KIANA: Siis mikä 2plus-kerho?
Mä en tajunnut esikoisen aikaan liittyä yahooseen, tai liityin sit aika myöhä kun poika oli jo maailmassa ja se sitten hyytyi kun ihmiset ei olleet "tuttuja". Kakkosen kanssa olen yahoo listalla miltei alusta alkain tai jotain vk 15 ja musta se hyvä ja yksityisyys on varmaa. Sen sisällä voi pitää galluppeja ja sopia tapaamisista jne. Liittyykää ihmeessä tonne leijonanpentuihin, aika hauska eloleo siellä nimessä myös vilahtaa.
Ulkomaille meinaa monikin. Meillä oli tarkoitus lähteä nyt tammikuun lopulla, mutta kun ei oltu valmiiksi varattu niin nyt ei sit lähdetäkään.
MUUTAMA VINKKI MATKUSTELUUN: Lennolle tukisukat ja kannattaa liikkua usein koneessa. Pitkiä lentoja ei kyllä suositella, veritulppa kai se riski on ja usein lentämistä nyt ylipäänsä kannattaa välttää, niin ne lentoemotkin jää pois lentotyöstä kun raskaaksi tulevat, yleensä.
Sitten kannattaa seurata tarkemmin mitä siellä suuhunsa laittaa ja missä. Itse sain viime raskaudessa portugalin tulijaisena lievän vatsataudin. Se osottautui salmonellaksi. Eli jos tuolla reissussa turistiripuli yllättää, niin itse ainakin tutkituttaisin kotimaassa mikä pöpö/ruokamyrkytys se on. Tulee kyllä ammattini puolesta tuo tutkimus itsellä ja neuvola sit varmaan opastaa onko tutkimukset muilla tarpeen. usein niistä ei ole väitöntä vaaraa sikiölle/vauvalle, mutta ei se ainakaan hyvää tee jos äiti yökkii monta päivää ja kakki ravinteet katoaa elimistöstä pitkäksi aikaa. No se listeria ainakin on vaarallinen myös sikiölle.
Egyptissä on valitettavasti niin erilainen bakteerikanta ja hygienia, että olikohan se jopa 60-70% suomalaisista turisteista, jotka saa vatsataudin.
Hyvä vinkki on siis et menee 2 vk matkalle, toisen istuu pöntöllä ja toisen nauttii.
Kaukokohteissa monissa sama vika, eli helposti saa mahataudin. Myös rokotukset pitäisi olla aikalailla valmiina, kaikkia ei voi laittaa raskaana ollessa!
Sitten on ne kulkutaudit mm. malaria ja toksoplasmoosi. Ne kannattaa tsekata missä on riskiä enemmän. Malariariskiä ei kannata ottaa, eli mennä maihin missä sitä on. Siltä on paha suojautua ja se on vaarallinen. Kulkukissat kannattaa kiertää kaukaa toksoplasmoosin vuoksi.
Mulla tekisi mieli jonnekin matkalle, mutta haluaisi myös poistaa raskaudesta kaikki ns. turhat riskit...vielä ei ole tuhoon tuomittua ajatella espanjaa tai kreikkaa huuhti/toukokuussa. Ehkä ei kuitenkaan. Vaikka olisi se helppoa nyt mennä kahden 3 ja 5 v. kanssa, ensi syksynä lapsia on jo 3 kpl...mut se nuorin kulkee miltei ilmaiseksi...
tuu-tikki ja menninkäinen 6+5
tuu-tikki ja menninkäinen 6+5