ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 Tammikuussa

EjaV Kauhea tilanne! Voimia teille. Ei tässä oikein osaa mitää sanoa!

Miss Luupää :hug:

Painoa on mulle tullut noin 3kg. Pahoinvointia ei ole ollut ja ruoka on maistunut. Tänään oli vähän sellainen olo että olisi flunssa tulossa. Toivottavasti ei, mä en nimittäin juuri koskaan ole kipeä ja sitten kun kuume nousee vähänkin makaan ihan raatona.

Heitu kyseli onko kukaan muu taikauskoinen. Minä olen! Mitään en ole uskaltanut ostaa enkä uskalla siksi juuri kenellekään kertoa! Mä olen välillä muissakin asioissa vähän turhan taikauskoinen esim. vanhaa horoskooppia ei voi edes vilkaista.

Voimia kaikille pahoinvoiville, vuotojen kanssa eläville ja muutenkin. Ja onnea joka päivä tulevista ihanista ultra uutisista!

Vaikka välillä tuntuu että aika ei meinaa mennä tarpeeksi nopeasti niin välillä oikein ihmettelee kuinka pitkällä me jo ollaankaan!

Päksäkkä 11+2

Osittain kopioin tekstiä, kun kirjoittelin jo tuonne toiselle palstalle samasta aiheesta, mutta haluaisin tietää onko tosiaan pomolla oikeus tehdä näin!

Elikkäs...

Mulla siis ennen ollut ihan hyvät välit pomon kanssa, vaikka tää pomo on kyllä vähän sellanen että jos sillä on hyvä päivä sen huomaa ja jos huono sen huomaa vielä paremmin.

No, tänään ensimmäisenä kun menin töihin (menin vielä puol tuntia liian aikaisin jotta sais juoda kupin teetä rauhassa) hän alkoi kovalla äänellä piikkittelemään mua siitä kun olin tehnyt jonkun tilityksen väärin. Musta se oli melkeen nöyryyttämistä. Ja siitä mulle jo tuli pahamieli, muut vaan katsoi pois päin ja koitti jatkaa hommia vaikka huomasivat mun nieleskelevän siinä kohtaa.

Tämän jälkeen käsittelimme asiaa kesäloma. Kysyin asiallisesti joko he ovat päättäneet kesälomiensa ajankohdan (siis mun pomo ja toinen työntekijä joka on ollut mua kauemmin talossa) ja pomo hymyili ivallisesti että eivät ole, että pitävät sitten kun pitävät. Kerroin miettineeni asiaa koska mun äitiysloma alkaa 16.07 ja haluaisin siis pitää loman ennen sitä vaikka putkeen jos se mitenkään onnistuu. Enkä ymmärrä miksi ei onnistuisi.

Pomo oli sitä mieltä, että minä en voi alkaa määräilemään itse lomieni ajan kohtaa(ymmärrän, en voikkaan, mutta se olikin pyyntö...)ja sanoipa sitten että voinkin varmaan pitää kesälomani äitiyslomalla!!??? Mitä helvettiä??? En kai mä voi olla lomalla, lomalla???

Onko jollain kokemusta? Mun pitänee varmaan laittaa sähköpostia PAM:ille koska tuohon haluan selvyyden. Että voiko noin tehdä?
Sen verran kiehutti ja itketti että olin vaan tyytyväinen että se paskiainen seisotti mua yksin kassalla koko päivän, en vaan olis halunnutkaan olla sen nälvittävänä esim. varastossa.
Pahamieli jäi tästäkin. Ja voi kun vaan jaksaisin kirjoittaa mitä kaikkea muuta tää pomo päästeli suustaan... Jos jatkuu haen sairaslomaa, se aiheuttaa mulle siinä määrin jo mielipahaa että stressi tulee väkisin vaikka kuinka koittaa "ottaa rauhallisesti".

Ja onpas tänne taas tullut tekstiä... Nyt syvennyn lukemaan teidän juttuja tämän oman tilitykseni jälkeen.

Täällä on ollut keskustelua siitä, milloin on oikea aika mennä np-ultraan.

Hyks:n papereissa sanotaan näin :" Ensimmäisen ultran tekee äitiyspoliklinikalla erityiskoulutettu kätilö raskausviikolla 10+0-13+6 joko emättimen kautta tai vatsanpeitteiden päältä....pälä pälä....Lisäksi tutkitaan sikiön pääpiirteinen rakenne ja mahdollinen niskaturvotus."

HUOM! "Mikäli osallistutte Downin oireyhtymän seulontaan raskausviikolla 10-12 ensimmäinen ultraäänitutkimus tulee tehdyksi sen yhteydessä."

Eli Jos tosiaan haluaa ton veriseulan niin ultraan on mentävä viim. 12+6 viikolla. Muuten voi mennä viimeistään 13+6 viikolla. (ainakin täällä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella)
Toivottavasti tämä nyt vähän selvensi asiaa ja ne jotka tosiaan haluavat sen seulan niin soittelevat perään jos ovat saaneet liian myöhäisen ajan.

EjaV: Voimia ja toivon todella että saatte pitää ainakin toisen vauvan.

Omaa ultraa (29.1) odotellen Rimprenssa ja Leppis 10+2 (ehkä)

Citilda Eikös työntekijä voi itse päättää pitääkö loman ennen äitiyslomaa vai ottaako rahana. Siis näin mä ainakin oon käsittäny. Toki kai pomo voi päättää milloin loman pidät mutta mä ainakin sinuna vielä sanoisin että eikö se olisi järkevää pitää ennen äitiyslomaa. Mua kans hirvittää että saanko loman ennen äitiyslomaa. Olen kans kaupassa. Pitää kysellä sit kun kerron. Koita pitää pintasi onhan sullakin oikeus lomaan! Tsemppiä pomon kanssa. Toivottavasti sillä on huomenna hyvä päivä!

Päksäkkä 11+2

Irmeli09
NP-ultran ajankohdasta kanssa: Ilmeisesti juuri noiden seulontojen takia jotenkin aikaistettu tuota np-ultraa. Muistan esikoisesta että otettiin muistaakseni 13+ viikolla. Nyt sanottiin että viikolla 11+. Minulle annettiin aikaväli juuri tuolle 11+ viikolle joka piti sanoa kun tilasin np-ultraa Terveystalolta. Lisäksi minulta otettiin jotain verinäytteitä muistaakseni 9+ viikolla jo tuota seulontaa varten omassa terveyskeskuksessa. Neuvolatäti sanoi, että tuo ajankohta on kaikista paras noiden näytteiden ottoon. En tiedä ottavatko sitten vielä jotain näytteitä tuon ultran yhteydessä vai oliko ne tuossa. Onko kellään muulla otettu verinäytteitä seuloja varten jo aikaisemmin ennen ultraa? Aika paljon heittelevät nuo käytännöt eri puolella Suomea. Itse olen kyllä ainakin tähän mennessä ollut tosi tyytyväinen oman kunnan toimintaan. Varhaisultrankin ja siihen liittyvän lääkärikäynninkin sai kunnan puolesta.

Muuten joku kirjoitteli, että on rakenneultra 13. päivä ja perjantai. Minulla oli muistaakseni juuri esikoisesta samainen rakenneultra 13. päivä perjantaina. Pikkasen jännäsi kun tajusi tuon seikan, mutta kaikki oli kunnossa. Ei siis syytä huoleen sen suhteen :D .

np-ultra on muuten tiistaina 27.1. rv 11+5.

Irmeli rv 11+0

Np-ultrasta eli jos haluaa seulaan niin silloin se pitäisi tehdä viimeistään viikolla 11+6. Muuten voi tehdä vielä viikolla 13.
Päksäkkä mulla sama juttu ja nyt kammoksuttaa ku toka ultra on perjantaina 13 päivä :whistle:
EjaV :hug: inhottava tilanne, mutta onneksi usein toinen kasvaa silti ihan hyvin, enkeleitä teille.

EjaV Paljon jaksamista ja suojelusenkeleitä teille :heart:

Citilda Onko pomosi mies vai nainen? Tosi törkeetä käytöstä mun mielestä!

Np ultrasta. Mulle se tehtiin raskausviikoilla 12+5 ja osallistun seulontoihin.

Nyt sitten ihan muihin asioihin...nimittäin, mietin tänään, että oletteko te muuttaneen tämän vuoden veroprosenttianne? Mulle tuli tää nyt mieleen, kun pitää töihin viedä uus verokortti. Tulot kuitenkin on loppuvuonna niin paljon pienemmät, että pitäsköhän se ottaa jo nyt huomioon, kun tuota verokorttia työnantajalle toimittaa?! En haluu maksaa kauheesti ylimäärästä ns. turhasta.

outiko 13+1

Irmeli09
Outiko: Minä tilasin juuri tänään uuden verokortin :D . Itse asiassa minulla on se tilanne, että olen hoitovapaalla ja jään suoraan äippälomalle. Näinollen minun verokorttini ei todellakaan pitänyt paikkansa. Mielestäni kyllä kannattaa tarkistaa tuo verokortti. Tuota verokorttia tilatessa kannattaa kuitenkin ottaa huomioon muutamia seikkoja. Kelaa varten pitää hakea verokorttia sosiaalietuuksia varten eli siis eri kuin tuo nk. normikortti. Laittavat kyllä suoraan verotoimistosta kelalle, ei tarvitse itse toimittaa. Tuo sosiaalietuuksien kortti on yleensä prosentiltaan suurempi koska noissa etuuksistahan ei pidätetä samanlailla työntekijän eläkemaksuja yms. mitä tulee normaalin veroprosentin päälle. Ne maksut on huomioitu jo tuossa kokonaisprosentissa. Lisäksi kelalla saattaa edelleen olla voimassa se että he pidättävät jonkin vähimmäisprosentin joka tapauksessa jo on ollut jossain 18-20% tietämissä (en muista tarkkaan). Lisäksi kannattaa ottaa selvää maksaako työnantaja normipalkkaa kolmesta kuulta äippälomalta. Tämähän vaikuttaa toki tuloihin. Minulle kävi niin, että sain normaalin verokortin jossa tuloraja oli 15000e ja veroprosentti 10%. Tänään kuin hain sosiaalietuuksia varten kortin 11000e:lle koko vuodelle sain prosentiksi 20,5 %.

Irmeli 11+0

EjaV oikein iso rutistus ja paljon voimia sinulle ja miehellesi. Pitäkää hyvää huolta toisistanne. On varmasti raskasta, kun joutuu kohtaamaan tuollaisia uutisia!

Minulla on huomenna kakkos neuvola, kuunnellaankohan jo sydänääniä?

Np-ultrassa selvisi, että istukka on kiinnittynyt kohdun etuseinään. Muuta haittaa tästä ei ole, kun se, että vauvan liikkeet saattaa tuntua vasta viikkojen 20-22 jälkeen. Istukka toimii tehokkaana patjana, joka vaimentaa liikkeet.

Tikru + pirpana 12+1

Mä soitin verotoimistoon ja keskustelun jälkeen nostin veroprosenttia. Neuvoi sieltä, että jos nyt alkuvuonna/kesään asti maksan hiukan enemmän, niin äippärahasta ei mene sit niin paljon veroa. Soitan sinne ennen kuin äippärahat alkaa rullaa ja laskevat sitten mun alkuvuoden maksujen mukaan mulle prosentin loppuvuodeksi.

Kurja kuulla, että täällä vielä tulee surullisia uutisia. Halauksia kaikille teille, joilla mennyt kesken. :hug: :heart:

Citilda, en kyllä sietäsi mun pomolta tuollaista käytöstä. Mä aika suoraan sanon mun pomolle, jos joskus menee mun mielestä asiattomaks. Autoritäärinen pomotyyli on niin mennyttä aikaa, että vois sunkin pomos sieltä jo palata nykyaikaan. |O

Mulla ei ole tullut painoa lisää. Aika samoissa tai hiukan alle. Mutta eiköhän ne kilot sieltä tule. ;)

EjaV, voi ei mitä uutisia, jaksamishali :hug: Toivottavsti aika Hesaan on pian, sillä varmasti piinaavaa epävarmuudessa odottaminen..

Citilda, aikamoista käytöstä sun pomolta. En tosiaan tiedä miten nuo loma-asiat menee, mutta eihän kukaan pidä kesälomaa äitiyslomalla, hah.. Eihän se ole mahdollista.. Milloin olet kertonut raskaudesta pomollesi?Kuulostaa ihan siltä että jotenkin yrittää nyt oikein simputtaa sua..Yritä kestää ja ajatella että kesällä tosiaan pääset pois pomon valvovan silmän alta.. :)

Outiko, mä tilasin uuden verokortin kun mun tulot on noussut aika paljon uudessa työpaikassa. En ottanut äitiyslomaa mitenkään huomioon korttia tilatessa. Ajattelin että saan vaikka sitten kivat veronpalautukset, lämmittää varmasti mieltä jos on lapsen kanssa kotona. :) Meillä on ainakin nyt aika hyvä taloudellinen tilanne kun tässä kahdestaan asustellaan ja molemmat käydään töissä, ettei haittaa jos maksaa nyt ylimäärästä.

Np-ultran ajankohdasta KÄytännöt näköjään vaihtelee, mun papereissa lukee että tehtävä viikoilla 11+0 - 12+6 ja halutessa voi osallistua seulontoihin.

Irmeli, multa otettiin neuvolalääkärissä verta vain veriryhmän määritystä ja hepatiitti yms muiden tautien selvitystä varten.

Ai niin, kuinka moni on nyt kertonut töissä? Kun mä olin ajtellut pitkittää kertomista vaikka kuukaudella, mutta meillä on yksi illanvietto 6.2 ja mun tekis mieli osallistua. Turha kuitenkaan yrittää peittää raskautta, kun yleensä oon tuttu näky baaritiskillä. :) Uskaltaisinkohan mä jo kertoa sitä ennen?

Aurora 11+4

huoment, mie kerroin töissä tällä viikolla työkavereille, koska ajattelin sen olevan helpompaa niin ja sit ei tartte selitellä kun en kantele noita arkistolaatikoita yms paperisälää ylhäältä alas ja toisinpäin. pomolle en kertonut, sen aattelin jättää ultran jälkeen. viimeistään siinä vaiheessa kun porukat alkaa pohtimaan kesälomia, ni on kerrottava pomollekkin, koska normisti olen tehnyt 3 ihmisen kesälomat täällä per kesä :whistle: hih hih

verokortin otin ihan tarjotun mukaan, en taida vaihdella sitä ennenku sit kesällä. mul on jokatap niin helkkaristi asuntolainan korkoja per vuosi, että palautuksia tulee :p

sissi ja papana 10 + 0

EijaV: Voimia! Ja kaikki voi vielä kääntyä oikein päin - ja onhan teillä näillä näkymin tulossa ainakin yksi terve pikkuinen! Eihän kukaan eikä mikään pakota tekemään aborttia vaikka lapsella olisi millainen kehityshäiriö :heart: Kyllä te osaatte tehdä tässä asiassa oikean ratkaisun, oli se mikä vain, ja teillä on kaikki lääkärien ammattitaito käytettävissänne =) (Ja rehellisesti sanoen: näissä aikaisissa ultrissa tapahtuu kyllä paljon virhearviointejakin.)

Nasu29: Lapsettomilla naisilla nimenomaan on paljon tuollaisia unia. Itse olen jo ennen raskautta nähnyt kauheita unia joissa ihmettelen miksi vauva on niin väsynyt ja veltto koko ajan ja sitten tajuan että en ole ruokkinut sitä moneen päivään. Tai että unohdan vauvan jonnekin ja muistan vasta seuraavana päivänä. Joskus juteltiin kavereiden kanssa ja melkein kaikilla oli ollut just tällaisia unia. Älä huoli, unet ovat vain mielen tapa käsitellä pelkoja ja stressiä, eivät mitään ennusmerkkejä (muuten me näkisimme paljon enemmän alastomia ihmisiä kadulla, tai ihmisiä jotka yrittävät lentää katoilta, tai just niitä vauvoja joita unohdetaan ruokkia...) ;)

Citilda, kamala!! Tiedät varmasti sanomattakin ettei sun tarvitse kestää tuollaista käytöstä. Ota heti yhteys johonkin korkeampaan tahoon! Voimia, muista että vika ei ole sinussa :hug:

Outiko, mä en oikein tiedä mitä mun pitäis veroprosentille tehdä.. Se on tosi pieni johtuen siitä, että opiskelen. Ensi kesänä en mene töihin vaan hoidan oparia alta pois. Saan minimi äippärahaa, että ei kai siitä voi kamalasti verottaakaan. Kai? :/ Viisainta on varmaan soittaa Kelaan ja verotoimistoon niin saisi tietää paljonko olen edes saamassa.

Nasu29, onpas kurjia unia :( Mä yleensä käsittelen asioita paljon unissa, mutta nyt olen ihme kyllä nähnyt tosi vähän unia vauvoista. Ajattelin aluksi, että näkisin paljonkin, mutta kai olen vaan niin poikki etten muista unista mitään :) Onneksi voit puhua miehellesi ja tietysti meille täällä :D :heart:

Kertomisesta, minä kerroin alkuviikolla tutorille, koska halusin saada tietää milloin valmistun. Sille sanoin, että kaikki luokassa ei tiedä ja pyysin ettei sekään kertoisi. Ei sitä olla mitenkään salailtu ja kamalaa supinaa siellä "tietämättömien" on, mutta olen päättänyt olla kertomatta ellei joku tule suoraan kysymään :kieh:

Terveisin, vapaapäivää viettävät Vilma ja Elma 11+0 POKS!

Citilda: Sulla on ihan psykopaatti pomo! Miten tuollainen ihminen voi päästä pomoksi? Mikä ihme siellä voi olla taustalla, onko se kateellinen sulle tai jotain? No et todellakaan voi pitää lomia äitiyslomallasi. Hyvä idea ottaa yhteyttä ammattiyhdistykseen ja selvittää oikeutesi. Hali ja voimia :hug:

Heippa!

Halauksia Luupäälle ja Ejalle. Paljon jaksamisia.

Mulla pomo oli samaa mieltä et pidän kesäloman ennen äippä lomaa. Muutenkin oli tosi onnellinen mun puolesta, vaikka sanoikin että hänellä lähtee hiuksia päästä ja tietää myös oman pomonsa saavan harmaita hiuksia kun hyvä työntekijä lähtee.

Painoa on tullut noin 1-2kg. Sen verran vatsaa on jo että farkut ei enään mahdu, joten ostin aivan ihanat äitiyssammarit Henkasta. Missä muualla on äitiysvaatteita tuntuu et Hennesi on melkein ainoa.

Meillä meinataan ehdottomasti kestoilla. Ensin harsoilla ja sitten taskuvaipoilla, joita oon haalinut ja ommellut aika kiitettävän määrän :)

Mä en meinaa tiputtaa veroprosenttia kun kuitenkin menee ne tulot sinne loppuvuoden puolelle kun saa sen 3kk palkankin vielä. Onhan se sitten ihan kiva saada niitä rahoja takaisinpäin sitten verottajalta.

Noista tilastoista keskenmenoista/alkuraskauden vuodoista. Mä halauan uskoaa siihen mitä on neuvolassa ja Sairaalassa sanottu enkä mihinkään artikkeleihin. En todellakaan usko että tässä vielä mentäis kesken. Kaikkihan on mahdollista, mutta ei sen asian miettiminen ainakaan paranna kenenkään mieltä eikä tee hyvää vauvalle.

Mansikkatee ja Hippuli 12 + 4

eli vastailempa tohon hämmennystä aiheuttaneeseen kirjoitukseeni nyt ihan ekana.. :D eli siis mulle sanoivat et np-ultra on tehtävä viikoilla 11+0-11+6 jotta niskasta mitattu turvotus on jotenkin paikkaansa pitävä itellä olis kans ollu 12+5 se ultra ja se aikaistettii siksi et meillä on tärkeää tutkia se niskaturvotus koska voi kertoa sydän ongelmista mitä mun sairaus voi aiheuttaa sikiölle.. ja mä en ole osallistumassa siihen veriseulaan ja silti pitää ottaa noilla viikoilla se turvotus.. oon kuullu monesti et asia vaihtelee paikkakunnittain ja näin, mut kai jokainen muistaa et se yksinää mitattu niskaturvotus ilman veriseulaa ei ole luotettava eikä tarkoita välttämäti mitää??

et älkää nyt hämmentykö, jos asia mietityttää ni kandee kysästä omasta neuvolasta vaikka asia akui käytäntö on missäkin.. :) meillä se on edellä mainitusti.. ja meillä ei sitä turvusta down riskin takai katsota vaan sen sydän homman.. siksi en siihen veriseulaan mene..

mandy81 mää tilasin kans eilen ton dopplerin minkä sinäkin olit käyny tilaa.. oli kaikki halvin noista nettikaupoista tuopaikka mistä säkin tilasit.. ei enää ollus uuri hinta se 45egee postikuluinee päivinee, ku katsoin et hullut myyvät huuto.netissä uuden hinnalla noita käytettyjään.. :D ite mielummi tilaan samaan hintaa uuden johon saa takuut jne ku ostan käytetyn.. mulal oli edellisessäki raskaudessa doppler ja oli kyllä ehdoton vekotin ennen ku liikkeitä rupes tulee.. :D tosin mulla oli se kuuntelevauvaa.fi sunray doppler et tästä angel sounds dopplerista mulla ei o mitää kokemuksia.. sunrayllä sain 9viikolla äänet kuuluyvii mut vähän vaihtelevasti ja 11viikolta kuulu aina ku kuunteli... :heart: [/b]suosittelen kyseistä laitetta,ei o turhaa huolta sit, jos vauva ei vaikka liiku hirveesti sit 20 viikkoje jälkee ni tolla voi nopeeta tarkistaa et kaik on ok.. eikä o hinta enää kovakaan... ;)

niin joo ja
missluupäälle paljon voimia ja jaksuja!!!! :hug: :hug: ikävää et vieläkin tippuu porukkaa... :( EjaV:lle kans jaksuja[/b] :heart:

painosta mulle on tullu vissii kans joku 2-3kg lisää ja maha on aika miehekkään kokoinen.. ei häviä mihkää edes selällää ollessa.. :LOL: katsotaa kasvaako se vaan tästä vai vieläkö on jotai turvotusta et häviäis vielä..

meillä on tuo esikko nyt 5pvää kipeenä, pitelee vaan yli 39 kuumetta..raaasuuu... :( eilen käytii lääkärissä ni kumpikin korva oli tulehtunu ja joku virus infektio on nyt si.. kurjaa ku koko aika sairastaa.. sit saa istua vaan täällä neljän seinän sisässä ja meinaa pää hajota ku ei pääse yhtää edes ulos käymää.. :ashamed: mut se on tätä..

mulla on maanantaina ylimääräine ultra neuvolassa, ku on olu ihme alamaha kipuja.. sanoivat et vois ä.polille mennä tarkistaa jos oikein tuntuu sille mut milläs tästä lähet? ei millää,ku siellä saattaa joutua useanki tunnin odottelee.. sattuu masuun juu mut ei kyllä ole sellaine fiilis et joku huonosti olis.. en sit tiiä..

josko sitä lähtis tekeekin jotai sit... :wave:

peikko ja sintti tasan 10+0 tänää (11rv siis jo läks,aika mene nopeeta...)

Yhteistyössä