ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 Tammikuussa

Ompas tänne tullut huimasti tekstiä taas :)

Meillä eka ultra takana ja kaikki hienosti, tuli myös trisomia-21 tulokset ja kaikki senkin puolesta ihan normaalia! Ihanaa, että kaikki ainakin toistaiseksi kunnossa.

Citilda; Minun pomoni ehdotti edellisessä raskaudessani, että pitäisin kertyneet lomapäiväni vasta äitiysloman jälkeen! Minä kyllä sanoin ihan suoraan, että kyllä minä pidän ne ennen äippälomaa, koska äippälomallakin mulle kyllä kertyy lisää lomapäiviä ja voin ne sitten ihan hyvin pitää sitten joskus kun on tarve. Tämän lisäksi minulta evättiin työmatka ulkomaille alan tärkeille messuille, vaikka matka oli minulle jo luvattu (ennen tietoa raskaudesta) sekä olin toimistoltamme ainoa, joka ei edes pyydetty erääseen koulutukseen/työpaikan illanviettoon!

Marssin pomoni puheille ja vaadin selityksiä raskaushormooni- huuruissa ja itkuakin tuhertelin :) Lopulta pomo myönsi, että raskauden takia hän on noihin päätynyt ja minun "etua" ajatellut. No pyysin tuon saman kirjallisena, mutta kuinka ollakkaan, oli kirjalliseen versioon saatu oikein järkevältä kuulostavat selvitykset em. toimistaan. Olin aivan raivona! Nyt kun ilmoitin jääväni hoitovapaalle ja jatkavani siitä uudelle äippälomalle, sain mitä parhaimmat onnittelut ja kuinka upeaa se onkaan kun perhe kasvaa. Huoh.

Sinuna sanoisin pomolle suoraan, että sinulla on lain mukaan oikeus pitää kertyneet lomapäiväsi ennen äitiyslomaa tai sitten maksavat ne sinulle rahana.

Asiasta kolmanteen, mites nuo kerhot vai yhteisöt vai mitä ne nyt oli, mitä tuolla alkuketjussa on perustettu, onko niistä mikään aktiivisesti toiminnassa, siis onko paljon jäseniä ja mihin niistä nyt kannattaisi liittyä? :)

Haleja kaikille huonoja uutisia saaneille ja tsemppiä uuteen yritykseen :hug:

Citilda minä ottaisin sinuna ensinnäkin yhteyttä liittoon ja kyselisin, miten teidän työehtosopimuksessa tuo asia on määritelty.. ja toiseksi.. aika suurella todennäköisyydellä jos fyysystä työtä teet joutuu jäämään sairaslomalle ennen äippäloman alkua..
eijav ihan jätti suuri halaus, löytykö niille sun vuodoille syytä.. nuo on niin karseita uutisia, mut ei luovuta vielä toivosta.. katsotaan, mitä siellä tarkemmissa tutkimuksissa sanovat ja murehditaan vasta sitten..!

Mä kerron ens viikolla tai sitä seuraavalla. Mun on vähän pakko alkaa pikku hiljaa kertomaan. Meillä on tulossa muutoksia työkuvioissa, ts. ne on jo tehty, mut en oo varma aionko pyytää vaihtoa takaisin edelliselle osastolle. Olen siis lastensuojelulaitoksessa töissä ja meillä on paljon vaikeita lapsia. Etenkin isompien lasten kanssa saa olla välillä aika varuillaan, kun saavat kunnon raivarit ja niitä joutuu pitämään kiinni..olen siis siirtymässä isojen osastolle töihin, mut taidan pyytää vaihtoa takaisin pienten puolelle.
Työkaverin kanssa juttelein, joka on nyt äippälomalla, et miten pomo oli hänen uutiseensa suhtautunut. Asenne oli ollut että "meillähän kaikki tekee kaikkia hommia", kun kaveri oli kieltäytynyt enää menemästä kiinnipitoihin...meidän talossa on kyllä tarpeeksi porukkaa ettei ole yhdestä ihmisestä tilanne kiinni..no jos mulle sanoo noin niin haen heti saikkua ja erityisäitiysvapaata. Siinäpä sitten ettii sijaista mun tilalle, kun niitä on muutenkin vaikea saada. Olen siis valmistautunut pahimpaan:) Toivottavasti asia ei kuitenkaan niin mene ja saadaan sovittua työkuvioista.
Meidän pomo ei osaa olaa yhtään empaattinen..ei missään tilanteessa. Tuntuu, että hän on kaikille aina katkera ja sanoo sopiamttomia asioita. Kerran yks työkaveri sai nyrkistä naamaan ja oli tietty siitä ihan romuna. Pomo ei pahoitellut ei mitään. Sanoi vain "jos se tuntuu et pitää lähtee kotiin niin sit se pitää" Siis niin törkee tyyppi välillä, et huh huh..no meitä on moneen junaan.

Tsemppiä meille kaikille inhottavista pomoihmisistä kärsiville!Näytetään niille närhen munat :)

Rimprenssa ja Leppis 10+3

Moikkis,

:hug: EjaV. Epävarmuus ja tietojen odottaminen on varmasti kauheaa... Jaksamista Teille!

(.) Mulla oli tänään 2. neuvola... Sinne oli tullut ultralaite ja käytiin kurkkaamassa asukkia. Siellähän se pötkötteli, taisi olla vähän uninen taas kun ei juuri liikkunut... Mutta sydän sykki ja se helpottaa aina mamman oloa... Kokeiltiin sitten kuunnella dopplerilla :heart: ääniä, mutta ei saatu kuin kohinaa kuuluviin... Taitaa olla se istukka taas tuossa edessä... Onneksi kuitenkin ultrattiin, muuten olisin kyllä ollut ihan paniikissa miksi ei syke kuulu...

Päivänjatkoja kaikille!

Onneksi ei tarvitse tapella pomojen kanssa, kun kotosalla olen... Koittakaahan jaksaa, kaikki ei vaan aina ihan ymmärrä :kieh: mutta ei välitetä niistä :)

Lena 12+3

eka neuvola käyty, kaikki oli ok ONNEKSI, hieman helpottaa tätä epäuskoista mammaa kun ainakin asukki löytyi ja sydän löi:) kaikki kokeet muutenkin okei. nyt odotellaan aikaa nt-ultraan.

neuvola lääkäri 18.2

meeruska 9+3

EjaV rutistus teille ja voimia. varmasti järkyttävä uutinen.

Tänne tulee niin paljon tekstiä ettei millään muista mistä kaikesta on tullut keskustelua. :)

Mä sain tänään tietää että mulla on suvussani oleva geenivirhe ja tämän vuoksi otetaan istukkanäyte reilun viikon päästä. Tämä oli meidän päätös, olisihan sen voinut toki jättää tutkimattakin. Mutta on 50% mahdollisuus että tulevalla lapsella on tämä sama geenivirhe, joka voi olla vaikeimmillaan kehitysvamma. niin siksi päädyttiin tähän. vaikee selkosta asiaa. Onko joku ollu istukkanäytteessä? Aloin heti jännittää sitä, vaikka hoitaja olenki ni en tosiaan tykkää mistään neuloista jotka osottaa mua päin. :D

Mitähän muuta piti kirjottaa.. näin muuten unta viime yönä synnytyksestä. ei mulla ollu siinä ees kovin suuri maha, mut oli pakko vaan synnyttää ja joku nainen paineli mun mahaa. Mut loppujen lopuks se lapsi ei edes syntyny. Outo uni. Aloin siinä sit ekaa kertaa oikeesti miettiä synnytystä, miten siitä oikeesti selviää...

Perjantaita!

Mä möllöttelen yksin kotona, kun mies lähti kavereineen kaljalle, mur. No, pitää sen antaa mennä, nyt kun vielä on mahdollista ;)
Ärsyttää vaan olla yksin kotona, kun en saanut ketään kaveriakaan seurakseni. Ei houkuttanu lähteä baariin miehen ja sen kavereiden kanssa. Väsyttää liikaa.

Muakin on alkanut kiinnostaa tuo doppleri. Vois ehkäpä tilata.

Ostin tänään jo ekan tutin ja tuttipullon vauvalle, oli ihan pakko, ku oli niiin söpöt.

outiko 13+2

EjaV, voimia teille sinne! josko kaikki voisikin kääntyä vielä parhainpäin, eikä olisi niin vakavasta kyse. Pidähän meidät ajan tasalla. Pidetäään peukkuja tukimuksiin!

Mansikkatee. Me kanssa kestoillaan. Olen jo jotain s-kokoa haalinutkin ja myös M kokoa. Englannista meinasin tilata kunnon läjän uusia, niistä saakin sitten käytön jälkeen suunnilleen hinnan takaisin myymällä ne eteenpäin. Aloitan ihan suoraan täyttiksillä + micro inserteillä, fuzzit ym. ne olen kokenut parhaimmiksi. En esim. tykkää että peppu likoaa märässä pissassa ja muutenkin yhtä helppoja käyttää kuin kertakäytöt, imut kuivuu nopsaan ja oavt ohuita ja taipuisia. hampu on esim. ihan hirveää korppua. :) jne.

Mä en enää muista mihin piti kommentoida. Se pomon käytös oli kyllä ihmeellistä luettavaa. Tietenkään kesälomaa ei voi pitää äitiyslomalla, se on selvä. Pomosi voi kyllä laittaa sut kesälomalle heti toukokuussa tai joka tapauksessa niin että väliin jäisi vielä töitä. Kai se siirto äitiysloman jälkeenkin on mahdollinen, eli ota selvää liitosta miten menee työehtosopimuksessa. Kyllähän kesäloma ennen äippälomaa mun mielestä on työnantajallekin fiksu ratkaisu, harva muuttaa (kai) sitä sairaslomaksi, mutta jos töissä olisi niin saattaisikin tarvita sairista...

Aniit, onnea matkaan istukkanäyttetutkimukseen! Ei ole kokemusta ja suoraansanottua en toivoisi joutuvani tilanteeseen että joutuisi miettimään menenkö sinne. Ei kai se kummoisesti satu, tai olen kuullut että harvalla sattuu. Jonkin moinen tulehdus/keskenmeno riski siinä sitten mukana seuraa. Tsemppiä! Tosi kurjia kaikki geenivirheet ja muut, vaikeita eettisiä asioita.

tuu-tikki ja menninkäinen 9+5

ejav :hug:

tilasin kans tuon angel sounds kotidoplerin ja tuli maksaa n. 50? huuto netistä uutena. Olen parina päivänä koittanut etsiä, mutta toistaiseksi en ole saanut kuulumaan kun omat sydänäänet.. mutta sehän kuulemma riippuu istukan asennosta. viimeksi oli etuseinämässä.. mulle tuli keskiviikkona rytmihäiriö. .sydän löi 200 n. 50 min.. inhottava tunne. Täs nyt ollut sitten vähän verikokeissa sun muissa.. kyllä säikäytti.. toivottavasti pikkuinen ei kärsinyt siitä.. vielä puoli toista viikkoa ultraanki.. toivottavasti sais sydänäänet kuultua ennen sitä..

Pia & pikkuinen 10+3

mää kans odotan ku kuuta nousevaa josko se doppler tulis maanataina hyvällä tuurilla.. :D haluu päästä testailee.. hih..

meillä oli hyvä yö,esikko meni puol 9 nukkuu eikä päästäny pihaustakaa ennen ku aamulla 8 aikaa.. kylä oli ihana nukkua koko yö.. mieski oli aamulla super hempeällä päällä ja pääs kainaloo heti ku vähän oli hereillä etes ja innostu sit masuakin silittelee urakalla.. :) ei o aijemmin paljon masuun sillai kajonnu ku oli kuiteski aika shokki tää raskaus meille molemmille.. josko se innostuu tuosta kunhan ultrassa näkee pikku kirpun ja kuunnellaa niitä sydän ääniä ni ni.. ;) mies ei tosiaa ole ultrissa ollu mukana ku on ollu töissä sellaine tilanne ettei pääse, nyt maanantainakaa ei pääse mukaa mut sillo 5.2 lähtee mukaa si np-ultraa..

tänää olis tietossa et pääsis äiti vähän pihalle täältä neljän seinän sisästä, mummi lupas tulla ton esikon kans muutamaks tunniks et varmaa syöpöttelee mennää ukkosen kans sit.. ihanaa, mä oon ni yli perso taas kaikelle ihanalle ravintola ruualle... :LOL:

no mutta sellaisia, nyt o lähettävä tiskaa ja laittaa paikkoja vähän kondiksee ku esikkokin meni jo päikyilleen... :wave:

peikko ja masukki 10+1

Mä ehdotin miehelle tuota kotidopplerin tilaamista. Se oli sitä mieltä, että mun ei kannattas sitä tilata. Oon kuulema sitten niin hermoraunio, jos sieltä ei välillä vaikka kuuluiskaan mitään :LOL: Voi olla kyllä ihan tottakin :ashamed: Taidan siis tyytyä siihen, että nään ja kuulen pikkusen ultrassa. Ja, kun saan käydä ultrissa kuitenkin normaalia useammin.

Eilen kerrottiin parille miehen kaverille vauvasta ja voi että kun ne otti asian ihanasti vastaan. Ne on itsekin perheellisiä ja olivat aidon iloisia. Tuommonen kyllä piristää :)

outiko

Kyl nämä alkuraskauden vuodot on hermoja raastavia! Sen tiistain verisen tuhruttelun jälkeen välistä tulee verista (vaaleanpunaista tai ruskeaa) valkkaria.. ei onneks paljoa, mut koko ajan on sellanen kuristava tunne itellä, et mitenkähän on masuasukin tilanne! Onneksi maanantaina on neuvolalääkäri, et jos suostus sen verran vilkaseen ultalla, et katottas saahaanko sydämen lyönnit näkyviin.. viel reilu viikko np-ultraan, enkä tiiä miten kestän tämän epävarmuuden sinne saakka! Esikosta kun ei ollu mitään tämmöstä.. tosin sillon mul oli sen eestä pissatulehuksia!
Noniin isäntä lähtee neitin kans kauppaan ja mä alan saumaamaan kuraeteisen lattiaa, ni saan vähän muuta ajateltavaa
11+0

Oon kuullu, et joillekin se doppleri aiheuttaa kunnon riippuvuuden..tiedän myös tapauksia jotka ovat juosseet sairaalassa vähän väliä, kun eivät saa sillä sydänääniä kuuluviin. Ovat sitten olleet ihan kypsiä siellä sairaalan päässä :) Et kannattaa varmaan ottaa asia aika iisisti niin ei tartte hermoilla ihan koko ajan.
Mä oon myös miettiny sen tilaamista, mut en oo vielä päätyny mihinkään. Mieheltä en oo vielä kysyny, mut oon ihan varma et se on samaa outiko:n miehen kanssa :LOL:

Jaa jos sitä alkais valmistautumaan iltavuoroon..plääh

Rimprenssa ja Leppis 10+4 (ainakin np-ultraan asti)

Sukkapari :hug:

Mä mietin tuota doppleria aikani, mutta tulin siihen tulokseen, että saan sen kanssa todennäköisesti vaan hermoraunion ja jätän ihan suosiolla hankkimatta :D Ihanaa, pahoinvointi on toistaiseksi kurissa, enää aamulla herätessä yleensä purjottaa, muuten ei. Mut en juhli vielä :LOL: Nam, nam, teen just broileripiirakkaa, eka kerta raskauden aina kun kana ei yrjötä :wave:

Vilma ja Elma 11+1

Hirveän monella kotidopplerit. Oletteko lukeeneet niistä mitään tutkimustietoa ovatko turvallisia käyttää? Mikä niissä on toimintaperiaate, siis antaako jotain "säteilyä" tms. Ultrausta ei viisaana tehdä jatkuvasti, siitä on hiukan tutkimuksia että ei välttämättä hyväksi vauvalle. Tuli vain mieleen miten sitten nämä dopplerit, onko niistä mitään varoituksia ilmassa?

Ainakin stressin siitä saa jos ei saa kuulumaan, se saattaa pitää monen kohdalla paikkaansa. Ei ole tullut mieleenkään hommata, enkä usko että hommaisin.

tuu-tikki ja menninkäinen 9+5

En tiedä tutkimuksista,mutta en usko että dopplerilla kuuntelemisesta ainakaan haittaa ole,tai mitään säteilyä saa..
meidän esikosta kuuntelin usein ja neuvolassahan kuunnellaan myös joka kerta sydänäänet =)
ja ihan normaali ihana tyttö meille syntyi :D
ja tästä kakkosestakin olen jo useaan kertaa kuunnellut :)

ajatar&vempula 11+6

Perjantaina soittivat Helsingistä, niin nyt maanantaina olisi sinne meno. Onneksi näin pian, ettei tarvi odotella :)
On muute jännää, kun alussa vuotojen takia tuntui ettei masussa olisi ketään. Nyt sitte ultran jälkeen, kun näkyi kaksi niin tuntuu koko aika et masussa tapahtuis jotain :)
Nyt vaan pakko neutraalein mielin mennä Helsinkiin..siellä isot tutkimukset tiedossa...kyllä tästä jotenkin selvitään.

Emmi ja 2 Tinttanaa 15+0

En ole kirjoitellut pitkään aikaan kun olllaan oltu pojan kanssa vuorotellen kipeinä. Poika kahteen kertaan jo lyhyen ajan sisällä. :(

Isot :hug: :hug: ikäviä uutisia saaneille!!!

Olipa kiva kuulla Erja teidänkin kuulumisia! :) Kovin se teidänkin poika kasvaa ja kehittyy kovaa vauhtia. Muistan tuon hetken kun meilläkin Joona siirrettiin omaan huoneeseen nukkumaan. Ei ollut helppoa äidille, mutta Joona ei ollut moksiskaan. ;)

(.)Eilen olin np-ultrassa ja kaikki vaikutti olevan hyvin. Vauva liikkui ja vilkutteli meille. Kaikki rakenteet jotka tässä vaiheessa voikin olla olivat ok. Niskaturvotus oli 0,7mm eli normaali. Pääperä-mitta tällä hetkellä on 4,7cm. Laskettuaika pysyy samoissa eli 10.8.09. Nyt voi taas jatkaa hyvillä mielin odotusta! :D

miranda + elokuinen 11+5

Irmeli09
Minä menin ja tilasin sen kotidopplerin tänään :D . Minä en usko omalla kohdallani, että saan mitään addiktiota sen käyttämiseen. Mutta ajattelin, että silloin tällöin voi olla kiva kuunnella pikkuista ja ehkä myös jossakin vaiheessa antaa noitten poikien (käsite sisältää myös isän) myös kuunnella. Meillä ei myöskään mies ole päässyt ultraan eikä pääse kyllä tiistaiseen np-ultraankaan. Täytyy jonkun olla poikien kanssa kun en oikein ketään keksinyt joka noita katsoa sen ultran aikana.

Minä sain myös tänään riemastuttavia uutisia. Kaveri ilmoitti, että heille on syntymässä myöskin vauva ja heinäkuun lopussa. Lasketuissa ajoissa ei ole kuin parin viikon ero. Meidän pikkukakkosen ja heidän esikon ikäero on 1,5 kk. Nyt yritys on pistää tuota eroa pikkusen pienemmäksi :D . He asuvat tuossa aika lähellä meitä, naapurikaupungissa, mutta ei ole nyt tullut tapailtua. En ole saanut soiteltua joulun jälkeen ja hänkin sanoi, että on ollut niin väsynyt ja pahoinvoiva ettei ole myöskään kyennyt trehvejä soittelemaan tännepäin. Vähän samanlaiset fiilingit siis molemmilla. Olin ajatellut, että kerron noille omille kavereilleni vasta tuon tiistaisen np-ultran jälkeen, mutta enhän minä voinut pitää uutista sisälläni kun kuulin hänen uutisensa, pakkohan tuo oli kertoa :D .

Irmeli + Armas-Armi 11+2

Huh.. En meinannut millään päästä tälle sivulle. Kone ei jostain syystä oo koko päivänä aukaissut tätä.

Mä olin eilen työpaikan kokouksessa, joka kesti iltaan asti. Ärsytti, kun tarjoilija antoi mulle vahingossa alkoholillisen alkudrinkin, vaikka pyysin holitonta. Ehdin maistella pari kertaa ja ihmettelin, että kylläpä tämä maistuu viinille. Tarjoilijalla oli ollut tarjotin väärin päin. ARGH! Sit syömisen aikaan tuli medium sisäfilettä... Erityisruokavaliot piti ilmoittaa jo viikkoja sitten En ollut tajunnut, että raskaus on erityisruokavalio. =) Onneksi yks kiva tarjoilija ymmärsi tilanteen ja sanoi, että tottakai hän tuo minulle muuta.

Pikkupeikko Kerron heti kun doppler tulee. Veikkaan tiistaita.

Taitaa jo aika monella alkaa tuo pahoinvointi olla takanapäin. Hyvä näin.

Nyt saunaan.

Mandy ja nappula 12+5

EjaV iso :hug: , toivottavasti Helsingissä menee kaikki hyvin!

Pääsin itse vihdoin käymään ekassa neuvolassakin viime viikolla. Painoa oli tullut vajaa 2 kg lisää, mutta se oli kyllä odotettavissakin. Hb oli vain 114, joten rautakuuri alkoi jo nyt. Esikoista odottaessa oli ekassa neuvolassa 143, joten kuvittelin, että olis ollut samaa luokkaa. No, selvisi sitten yksi syy siihen, että olen niin älyttömän väsynyt koko ajan.
Neuvola lääkäri olis 4.2 ja siellä pitäisi olla ultra laitteet, että jospa pääsisi tuonne masuun oikein kurkistamaankin. Sen jälkeen vois alkaa kertoon pomolle asiasta. Mulla kun tuo masu alkaa jo pikku hiljaa näkymään, niin ei tarvis yrittää piilotella sitä niin kovasti :D

Esikoinen oli viikon kuumeessa, oli enterorokko?. Ei todellakaan mikään mukava tauti :kieh: Suu, ikenet ja huuliin tuli rakkoja, jotka varmasti oli tosi kipeitä. Kieltäytyi sitten käytännössä syömästä kokonaan ja oli koko ajan ihan itkuinen. Onneksi se ei voi tulla enää uudestaan, kun sen on sairastanut!

Ajattelin itse myös pitää kesäloman ennen äippälomaa, näin tein myös viimeksi. Luulisin, että jokainen saa itse päättää, että pitääkö ennen vai jälkeen äippäloman. Eikä ainakaan äippäloman aikana, sehän ei ole mahdollista. Tosi törkeää käytöstä pomolta tuollainen!!!

Sitten galluppeihin vastauksia:
Koulutukseltani olen insinööri ja töissä eräässä firmassa teknisenä asiantuntijana.

Meillä ollaan kihloissa, muttei olla edes varsinaisesti puhuttu naimisiin menemisestä. Alettiin seurustella 11/05, muutettiin yhteen 03/06, ensimmäinen lapsi syntyi 09/07. Nopeeta toimintaa siis täälläkin.

Minun puolelta äidin vanhemmat ovat molemmat vielä elossa, isän vanhemman molemmat kuolleet, mutta isän täti on minulle käytännössä kuin mummo.
Isän puolelta hänen isän äiti on elossa ja äidin molemmat vanhemmat elossa.

ei mulle ainakaa tullu mitää riippuvuus juttuja tai paniikkia esikoisen aikaa.. tiesin kyllä et tyylii 11viikolal ei vält saa ääniä aina kuuluvii,mut harvassa oli kyllä ne kerrat ettei kuulunu.. kokeilin sit myöehmmin aina uusiks ja sit löyty, kyl ne aika helpolla löytää ne äänet ku jaksaa etsiä ja kokeilla eri asennoissa... ;) ja mitä oon lukenu on ihan turvallista se äänten kuuntelu,et ei mitää säteily juttuja tms ole... :D

Yhteistyössä