ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 Tammikuussa

Onnea hyvistä ultrakuulumisista :hug: Itsekin kävin eilen ja siellä se pieni voi hyvin, todella vilkas kaveri, mittaa vajaa 6cm ja todella tarkasti tutkivat kaiken, osaa jo niellä lapsivettäkin jota oli mahalaukussa :heart: kuulemma todella hyvä merkki.
:hug: teille joilla vuotoja, itselläni on nyt ollut myös, mutta ei hätää kuulemma niin kauan kun ei kirkasta verta tule, sillon pitää mennä lääkäriin. Mulla myös todettiin, että istukka kohdunsuulla, eli herkästi saattaa vuotaa ja nyt on sitten seksikielto päällä :whistle:
Me ei vieläkään olla uskallettu kertoa raskaudesta, kuin lähimmille ihmisille ja mulla maha näkyy jo ihan selvästi... Pelottaa vaan varmaan siihen viikkoon 20 asti niin ettei uskalla iloita.
Onko täällä muita taikauskoisia muuten? Mä taidan olla vähän liiankin kanssa :ashamed: mitään en uskalla hankkia tms.
Osaako joku neuvoa miten saisin kuvan liitettyä tänne? Oon ite niin tumpelo tietokoneiden kanssa :whistle:
iitu, kyllä se vauva yleensä siellä mahassa on ihan turvassa, itse kaaduin pahasti esikoisen aikaan mutta ei onneksi mitään tapahtunut. Loppu raskaudessa vaarallisempaa, kun saattaa istukka irrota.
Nyt töitä jatkamaan :wave:

heitu ja onni-helmi 12+4 :heart: (ultran mukaan)

Eli ootteko kaikki ottaneet sen? Itse ei meinattu ottaa, kun antaa tosiaan niin paljon vääriä hälyytyksiä eikä takaa että terve lapsi olisi tulossa vaikka siitä läpi pääsee, mutta otettiin nyt kumminkin, ihan sen takia että olishan se kiva etukäteen tietää, vaikka sen takia ei kyllä keskeytettäis raskautta.

Heipsan.
Kääk, mulla on tänään hammaslääkäri. Sinänsä siellä käynti ei pelota, mutta se mun hammaslääkäri on tosi vastenmielinen. Mun äiti tulee siksi aikaa kattomaan poikaa. Saapa nähdä miten pärjää, poika on ollut nyt viikon verran taas niin äitin poika. Isikään ei oo kelvannu. Maanantaina, kun kävin kuntosalille, niin poika oli huutanu puolitoistatuntia isille, heti kun tulin kotiin niin huuto lakkasi =) Kyllä äidit ovat ihmeellisiä. Poika on kyllä menossa lauantaina mun äitin luokse yöksikin, kun ei viitsitä ottaa poikaa sinne häihin mukaan, matkaa kuitenkin yhteen suuntaan n. 400 kilsaa.

En oo vieläkään ostanu tuonne häihin vaatteita, oon tilannu hm:ltä mustat suorat housut (äitiys), nyt kävin kahtomassa missä ne on tulossa, niin pitäis huomenna olla perillä. Kävin kyllä eilen kahtelemassa paitoja, mutta mikään ei ollu oikein hyvä. Aattelin tänään mennä vielä uudestaa sen hammaslääkärin jälkeen.

Eilen kerrottiin miehen vanhemmille vauvasta. Anopin kommentti oli "hirveetä" . Kuulosti oikein mukavalta. Niillä on kans kahella nuorimmaisella ikäeroa 1v 3kk, niin anoppi vaan sano, että hän meinas kuolla sillon, niin rankkaa se oli. Tosi kannustavia kommentteja. Mutta anopin kommentit voi laittaa suoraan sinne ö-mappiin. :)

Tänään tuli aika rakenneultraankin, se on joskus maaliskuun lopussa. Sitten ois viikkoja jo jotain 20, vau. Joku kyseli väsymyksen loppumisesta, muistaaksena viimeksi mulla helpotti joskus siinä 15 viikon kohalla.

Liikunnasta.. mä harrastan aika lailla samalla tavalla, kun ennenkin. Käyn kuntosalilla, uimassa ja lenkillä. Kuntosalilla joissakin laitteissa oon vähentäny painoja ja teen vähän iisimmin. Nyt tiskikoneen tyhjennys-operaatio.

Helmiir ja KerttuIlmari 11+1

sukkapari kysypä ultrassa, että katsoisi istukan paikan. Mulla meinaan tuli viime viikolla seksin jälkeen vuotoa ja sit aina jos tein jotain raskasta ja eilen kätilö sanoi, että johtuu istukasta. Nyt on kiellettyä kaikki raskas josta vuoto voi saada alkunsa.

vilmav Kiitos. nopeasti kyllä aika tuntuu menevän. Minä en oo itseasias ees kauheesti ajatellut, että tosiaan se "maaginen" 12 viikkoa on jo täynnä.

heitu Mä kävin veriseulassa. Mulle suositeltiin sitä, kun on taustalla pitkäaikainen sairaus. Nyt odottelen tuloksia.

Hei, nyt tulee taas tyhmän odottajan tyhmä kysymys :D Ultrassa lääkäri sanoi, että mulla on istukka kohdun takaseinässä. Mitä se oikeen tarkottaa?? Ja onko sillä mitään käytännön merkitystä?

outiko 13+0

outiko mun mielestä ei merkitystä muulla kuin sillä että jos on kohdunsuun päällä :) Mulla aina ollut etuseinämässä ja joskus neuvolassa ollut hankala saada sydänääniä kuuluviin, kun oli edessä.

Outiko Käsittääkseni se on hyvä asia että istukka on siellä kohdun takaseinässä "piilossa". Vaavin liikkeetkin sitten jossain vaihessa taitavat tuntua herkemmin kun istukka ei ole tiellä?

Jeppis + Pikku-Papu 11+4

Outiko Sub kysymykseen en osaa vastata mutta kysyisin sulta että onko sulla ollut lapsesta saakka epilepsia? Miten raskaus vaikuttaa siihen, saako kohtauksia helpomin? Onko sulla koskaan mahdollisuutta lopettaa lääkitystä? Ja vielä tosi tyhmä kysymys, voiko epilepsia perityä? Mua vaan kiinnostaa kun mun miehellä on epilepsialääkitys. Se sai muutaman kohtauksen mutta koskaan siltä ei mitään löytynyt eikä sen suvussakaan ole mitään ollut. Nää on siis tullut nyt aikuisiällä. Ja toi neljästoista viikko kuulostaa jo tosi paljolta.

Päksäkkä 11+1

Kiitos kaikille tsempityksistä. Verta ei tullut enempää, kuin silloin illalla se vähäinen tuhruttelu. En sitten soittanut enää tänään neuvolaan.. Meille kun kätilö sanoi viime ultrassa, että verentuloa ei jatkossakaan kannata säikähtää, ennen kuin sitä tulee todella runsaasti ja kipujen kanssa. Kun mulla oli silloin aiemmin myös vuotoa, joka nyt ilmeisesti sitten tuli kohdunkaulakanavasta, joka on hyvin verekäs. Muistelin niitä sanoja, ja jäin nyt melko luottavaisin mielin katsomaan tulevaa. Seuraava ultra meillä on heti helmikuun alussa, yritän nyt pärjätä sinne saakka.

Kylläpä tosiaan kuulostaa paljolle tuo 14 viikkoa. :) Mulla on kaveri raskaana, ja sillä on nyt viikkoja 16, tuntuu todella paljolle omaan 10 verrattuna. Vaikkei siinä oikeasti ole kun puolitoista kuukautta eroa. Se vaan tuntuu suurelle tässä vaiheessa!

Alkuperäinen kirjoittaja heitu:
Eli ootteko kaikki ottaneet sen? Itse ei meinattu ottaa, kun antaa tosiaan niin paljon vääriä hälyytyksiä eikä takaa että terve lapsi olisi tulossa vaikka siitä läpi pääsee, mutta otettiin nyt kumminkin, ihan sen takia että olishan se kiva etukäteen tietää, vaikka sen takia ei kyllä keskeytettäis raskautta.
Mä en menny veriseulaan. Ihan samat syyt kuin sullakin oli ollut. En halua olla ahdistuksessa, jos sieltä tulee poikkeamia. Enkä usko, että pystyisin keskeyttämään raskautta. Kuitenkin se tulos voi olla vääräkin.

Onnea kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille! :heart:

Mulla oli virtsassa viime käynnillä paljon leukosyyttejä eli käsittääkseni pvalkuaista. Piti ostaa hiivalääke-kuuri. Ja jitää käydä uudestaan antamassa testi vielä tällä viikolla. Eipä tänne muuta kummempaa.

Mandy ja nappula 12+2

kopioin toisesta pinosta:

tässä se nyt on :)

pieni lohikäärmeen poikanen :D

ensin miehenkans säikähettiin kun ei näyttäny tulevan mitään vauvaa ruudulle, ja lääkäriki vaan huokaili ja mutisi jotain. mutta sitten tuli näkyviin ehkä pohjanmaan nopein vauva :D tanssi ihan selvästi jotain polkkaa ja vilkutteli heti niin ilosena, ihan niinku sen kohtumaailmaan ois yhtäkkiä tullu ikkuna josta se meijät näki :D

isiki ihan liikuttu ja rakastu vauvaan heti :) vaikka nuo "sarvet" tuossa kuvassa sitä vähän haittaski :D

kaikki mitat ja muut oletukset oli ok, ja vauvoja oli vaan yks *phew* aivot ja muut oli ok, ja koko vastas viikkoja. kortissa lukee että CRL 43 mm ja jotain tikkuja mitähän se tarkottaa?
NT oli 1,3 mm eli ok :)

Päksäkkä Minä sain epilepsia diagnoosin kesällä 2006. En ole saanut yhtään tyypillistä epilepsiakohtausta. Minut vaan löydettiin sekavana ( täyttä ymmärrystä vailla) hortoilemasta vieraan talon pihasta eikä mulla ole hajuakaan/ muistikuvaa koko asiasta. Olin kävellyt pari kilometriä sekavana ja mut oli sitten löydetty. Sitten olin sairaalassa jonkun aikaa, koska luultiin että mulla on aivohalvaus tms. Olin tajuttomana ja heräsin sitten muutaman päivän päästä.
No aivojen sähkökäyrässä oli kuitenkin jotain poikkeavaa, mistä syystä diagnoosiksi tuli epilepsia ja sain samalla myös epilepsialääkityksen. Muita kohtauksia ei ole sen jälkeen ollut.

Epilepsia saattaa olla perinnöllinen, suvussani isän siskolla on epilepsia. Ja neuvolassahan kysytäänkin näistä suvun sairauksista. Sullakin varmaan merkittiin se, että miehelläsi on epilepsia?

nibbler Ihana ultrakuva :heart:

outiko 13+0

Outiko Jep, merkattiin korttiin. Mä vaan olen miettinyt kun lääkärit aina sanoo, että jos on epilepsia pitäisi olla säännöllinen elämänrytmi. Onhan meillä nyt mutta pienen vauvan kanssa kuitenkin tulee valvottua. Sun kohtaus kuulostaa hurjalta. Mun mies sai aina kohtauksen kun nukkumaan mennessä, se kerkes just nukahtaa ja sit alko kouristaa. Tietenkin aina tippu sängystä ja hakkas pätään miilloin mihinkin. Kerran meni esim. yöpöydän väiin ja mä vedin jaloista toiseen suuntaan. No meillä ei ole enää yöpöytiä. Tulee vaan mietittyä näitä asioita aina välillä kun teitää että rankkaa varmasti tulee olemaan. Ihanaa että susta pidetään hyvää huolta vaikka varmaan välillä ottaa päähän ravata lääkärissä. Toivottavasti kohtaukset pysyy poissa.
Nibblerillä on ihana kuva ultrasta. Ihanaa että kaikki oli hyvin!

Ai että, täällä on kaikki jo niin komeilla viikkoluvuilla ja saaneet mukavia ultrakuulumisia. Itse vielä odottelen ekaa neuvolaa (5.2), että saisin ajan np-ultraan. :) Olen täällä joka päivä käynyt kuulumisia lueskelemassa, mutta ei tässä ole kummempaa kommentoitavaa ollut niin ei ole tullut kirjoiteltua.
Maha vaan kasvaa, kohta on pakko luovuttaa ja kaivaa äitiyshousut esiin, kyllä se maha vaan on pullahtanut, on kuin olisi jo puolessa välissä. Painoa on tullut pari kiloa vaikka olen hieman koittanut syömisiä vahdata.
Tuntuu ettei aika etene yhtään, kun odottaa sitä ekaa neuvolakäyntiä ja ultra-aikaa. :D Pahoinvointi on helpottanut, väsymystä on vielä, mutta ei pahasti.

Ritsanampuja rv 9+0

Tää voi olla tyhmä kysymys... mutta voiko se vauva miten litystyä sinne mahaan? Tai vaikka jalka taittua tai jotain? Kun olin maanantaina joogassa, ekaa kertaa raskautumisen jälkeen. Sanoin ohjaajalle raskaudesta ja hän sanoi, että voin tehdä, omien tuntemusten mukaan. Menin niska-hartiaseisontaankin, se tuntui ihan ok:lta, sitten siitä se jalkojen taakse vienti tuntui huonolta, tuntui puristavalta mahassa. Olin silleen lytyssä korkeintaan kymmenen sekuntia. Sitten menin pois kun ei tuntunut hyvältä. Voiko se litistyä siellä tai jotain..?

OnSiisKevät 11+2

OnSiisKevät ei se vauva voi litistyä sinne vatsaan, ole huoleti... Kohdun kasvukivut voi aiheuttaa kuvailemasi tunteen epämiellyttävässä asennosta johtuen. Kyllä se keho varoittelee juuri noin mikä ei ole hyväksi, mutta omien tuntemusten mukaan mene...

Ultrassa hyviä uutisia... Siellä se liki 6senttinen kaveri vilkutteli. Aika rauhallinen tapaus vaikutti olevan. Muistaakseni esikoinen oli juuri tuollainen kujeilija ja karkuun menijä ultrassa, millaisia joillain teillä on ollut :) Ultraaja ei ollut mieluinen... Vastasi kysymyksiin töksähdellen, ei kuulu nyt tutkia ja eikö neuvolassa sinulle kerrota jne. Lopuksi ilkesi vielä kysyä että olisiko kysyttävää? Joo, olisi varmaan ollut mutta en halunnut häntä kysymyksineni enää vaivata... Tää ultraaja ei suostunut edes kunnolla kertomaan paljonko se np oli, koska hänen mukaansa ne on vaan lukuja ja minun on odotettava että saan tuloksen verikokeesta

:eek: Ei siis niin kiva kokemus kuin olisi voinut/ kuuluisi olla...

Lena 12+1

lenan, kiitos kun olet rohkaiseva =)
Miä oon ihan vainoharhainen. Oon "saanut keskenmenon" jo monta kertaa kuvitelmissani. Sähköiskusta (kerroin siitä täälläkin), kissanshitistä, migreenilääkkeistä ja nyt joogasta. Mies ei ota miua yhtään tosissaan... mutta kun se pelko tulee niin se tulee. Nyt mietin sitäkin, että onko siitä babystä epämukavaa olla ylösalaisin jos olen niska-hartiaseisonnassa...?

Tylsää muuten että jollain on ollut noin pönttöjä hoitajia ultrassa :(

OnSiisKevät: Sille vauvalle on varmaan aika sama missä asennossa olet. Tai melkein: Luin juuri kirjasta Kantamisen kausi että niska-hartiaseisonta voi auttaa jos raskauden loppuvaiheessa vauva ei ole vielä kääntynyt. Eli harjoittele vaan sitä, voi vielä tulla tarpeeseen ;) .

Päksäkkä No rehellisesti sanoen, ei minunkaan elämä mitenkään kauheen säännöllistä ole. Toki, kun töissä on niin se tuo tietyn rytmin, mutta en oo ottanut stressiä tuosta epilepsiasta.

Olin äsken lääkärillä ja kaikki hyvin, vilkaistiin samalla taas vauvaakin ja siellä se kovasti liikkui ja sydän löi.

Lääkäri kirjoitti mun neuvolakorttiin että pieni ektomia (tms.) Mitä se mahtaa olla? Ei maininnut mulle mitään tuollasta, kun teki sisätutkimuksen, huomasin vasta neuvolakortista. Ärsyttää, kun ei tiedä. No, eikai se mitään vakavaa oo kun ei asiasta maininnut.

outiko 13+0

Moikka!

Täällä on myös käyty ultrassa.
Kaikki oli hyvin. Niskaturvotus oli 0.7mm. Pääperä mitta oli 53mm. Vastasi viikkoja, vaikka varhaisultrassa olis muka hedelmöittynyt 6 päivää myöhemmin. Pikku hiljaa pitäs alkaa uskomaan että meille tulee vauva. Musta vaan ei tunnu yhtään että mä oon raskaana. Ainoat oireet on vessassa juokseminen ja väsymys. No pitää odottaan vähän aikaa et vatsa alkaa kasvamaan :heart:

Liikunnasta: Mä oon liikkunut samanlailla kun ennenkin. Kävin Balletonessa viime torstaina ja koin sen tosi hyväksi. Tosin jos on tosi huono kunto eikä oo koskaan tanssinut koskaan mitään ni on varmaan tosi rankkaa. Kerroin myös olevani raskaana niin ohjaaja lupas antaa tarvittaessa vaihtoehtoliikkeitä. Liikkumisestä vielä mulla ultrassa kätilö käski käydä vessassa hyppimässä että saadaan sikiö käännettyä et saadaan paremmin pääperämitta :)

Mansikkatee 12+3

Väsyttää ja jännittää. Yö meni ihan harakoille, kun jännitin huomista ultraa..sitte kun nukahin niin näin painajaista ja se nukkuminen meni sitten siinä. Oon aika heikkohermoinen ihminen =)
mut kun ei voi mitää kun jännittää.
Koko aika myös punnitsee vaihtoehtoja keskenmenon ja vielä sisällä olevan lapsen välillä. Kun ei yhtään osaa sanoa mitä huomenna vastassa :( ja koko aika ajattelee vaan sitä et miten reakoi jos kätilö sanoo et kesken on menny..yritän siihenki koko aika varautua..tää on ihan kamalaa :ashamed:

Tänään tullu sellasta ruskeaa vanhaa verta, mut ei paljoa...seki pelottaa mua lisää.
Mut kirkas veri on vissii vaarallisempaa..? Onneksi ei oo tullu mitää hyytymiä missään vaiheessa..
Huomenna sen sitte näkee miten on käynyt.
Koitan ottaa pienet unet, jos vaikka auttais oloon.

Onnea kaikille ultrassa hyviä uutisia saaneille :heart:

Emmi ja Tinttana 11+3

Alkuperäinen kirjoittaja heitu:
sukkapari kysypä ultrassa, että katsoisi istukan paikan. Mulla meinaan tuli viime viikolla seksin jälkeen vuotoa ja sit aina jos tein jotain raskasta ja eilen kätilö sanoi, että johtuu istukasta. Nyt on kiellettyä kaikki raskas josta vuoto voi saada alkunsa.
kiitos! Pitääpä kysyä.. mul oli esikosta alkuun istukka osittain kohdunsuun päällä! Tänään ei ole onneks enään vuotoa ollut!

outiko: mä oon ymmärtänyt et tarkoittaisi et olis pieni alue endometrioosia eli kohdun limakalvoa kohdun ulkopuolella... ei ole vaarallista ja raskaus on sille "hoito" varmaksi en kyllä tiedä, et kysäseppä th:lta seuraavalla kerralla

Alkuperäinen kirjoittaja outiko:
Hei, nyt tulee taas tyhmän odottajan tyhmä kysymys :D Ultrassa lääkäri sanoi, että mulla on istukka kohdun takaseinässä. Mitä se oikeen tarkottaa?? Ja onko sillä mitään käytännön merkitystä?

outiko 13+0
Mulle ultrassa lääkäri sanoi että istukka on kohdun takaseinämässä eli parhaassa mahdollisessa paikassa. :)

sukkapari Joo, no toivotaan ettei mitään vaarallista. Ärsyttää vaan, että kirjoittaa jotain neuvolakorttiin ilman että kertoo siitä mitään erikseen.

aurora81
Hyvä juttu siis, että on istukka takaseinämässä. Kiitos tiedosta!

Yhteistyössä