ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 Tammikuussa

Pekunalle: Np-ultran yhteydessähän otetaan verinäytteinä se down-seula. Valitsitko sen? tai sitten kyse onkin näistä normaaleista hemoglobiini, veriryhmä ja Rh-tekijä, hepatiitti- ja kuppatesti, HIV-vasta-aineet jotka jossakin on siirretty neuvola/tk sairaalaan. Niin meilläkin, vain joku noista piti käydä otattamassa etukäteen terveyskeskuksessa (tai meillä lähi sairaalassa).

EjaV, pidetään peukkuja!

Lumienella; mulla taas oli varhaisultrassa eteenpäin kallistunut kohtu. Vielä en ole tarvinnut kyllä isompia housuja. :)

tuu-tikki ja menninkäinen 8+5

Tuiskuliinalle iso hali! Toivotaan uusille haaveille pikaista toteutumista!

Miten niin keskenmeno yleinen? On, kun tätäkin listaa on seurannut alusta lähtien. Oliko se 50 % hedelmöittymeistä päätyy keskenmenoon jo ennen plussaa ja sen jälkeen vielä jotain 15%.

tuu-tikki ja menninkäinen 8+5

Tuiskuliina :hug: Voi kun ikäviä uutisia! Toivottavasti tulee uusi plussa pian tikkuun ja kaikki menisi hyvin!

Luminella Mullakin on kohtu taaksepäin kallistunut ja raskautta ei vielä huomaa, paitsi välillä vähän sellaista "menkkaturvotusta". Viime raskaudessa meni normaalit housut tosi pitkään päälle, osa ihan loppuunkin asti :)

Onpa moni jo päässyt käymään ultrassa.. itselläni vasta 3.2 eka ultra ja odottelen innoissani sitä. Olisi kiva päästä näkemään, että kohdussa varmasti on joku :heart:

Pakko vielä täällä jakaa tuohon tän päiväiseen ultraan liittyvä juttu.
Mua rupes ahistamaan, ku se lääkäri oli jotenkin kauheen "töksäyttelevä". Vauva oli oikeestaan kokoajan pelkästään yhdessä asennossa eikä suostunu vaihtamaan asentoa, vaikka lääkäri miten paineli mua mahasta jne. Niin se sai sen kuulostamaan jotenkin kauheen pahalta :ashamed: Vaikka lisäsikin siihe, että syke kuuluu normaalisti ja kaikki on hyvin. Silti mulle jäi jotenkin paha maku siitä...mietinkin nyt sitten että onko se kauheen vaarallista jos lapsi ei vielä kauheesti liiku näillä viikoilla ?!

outiko 12+5

tuu-tikki Sellaiset matalalantioiset stretch-housut meni hyvin päälle ilman mitään kuminauhavirityksiäkin, ja esim verkkarit tietysti sopi myös... Farkut kyllä ei sopineet. Mulla tuli tokan raskauden aikana painoa vain 6 kg ja maha tuli suoraan eteenpäin. Lantio, jalat tai takapuoli ei levinnyt normaalista suuremmaksi :) Tytön aikana taas paino nousi paljon ja silloin ei kyllä tavallisilla housuilla pärjännyt pitkälle. Saa nähdä miten tässä käy, mutta ainakin se taaksepäin kallistunut kohtu hidastaa raskauden näkymistä. Toivon tietysti ettei paino nouse paljoa tässäkään raskaudessa, synnytyksestä palautuminenkin on sitten helpompaa :)

outiko Vauvahan nukkuu kohdussa suuren osan ajasta, joten se voi olla normaaliakin, ettei satu just sen ultran aikana paljoa liikkumaan. Tietysti onhan se aina mukava nähdä, kun vauva liikkuis vilkkaasti.
Mullakin on ollut molemmissa edellisissä raskauksissa tosi töykeä mieslääkäri tekemässä rakenneultraa. Vähän ikävä mieli jäi niistä, mutta onneksi tiesin jo etukäteen että on sellainen tyyppi, niin osas varautua :| Saa nähdä onko parin viikon päästä sama lääkäri taas..

Tuiskuliinalle voimahali :hug: ja jaksamista!

Ihania ultrauutisia onneks myös. :heart:

Meillä tietää vauvasta nyt töissä melkein kaikki. Pomo pisti mun äitiysloman sijaisuuden hakuun tänään. Päätin sitten ilmoittaa työkavereille, että se olen minä. Sukulaisista ja kavereista myös jo kaikki lähimmät tietävät. Että näin. :D Ihanaa! Jotenkin helpottaa.

Mandy ja nappula 12+1

Tuiskuliinalle paljon paljon halauksia. :hug: :heart:

RangaTanga, mä ostin vahingossa tossa syksyllä liian isot farkut (ihan tavalliset Onlysta) ja nyt fiilistelen, että nehän saattaa mennä mulle hyvinkin pitkälle. Silläkin oli siis joku tarkoitus! :D mä tykkään muutekin kun nyt on hirveesti myynnissä A-linjaisia paitoja, joissa vatsalle on tilaa. Ja niitä voi pitää sit raskauden jälkeenkin, kun ne on tavallisia paitoja. Tilasin just kasan h&m:lta.

RangaTanga Niinhän se tosiaan taitaa olla. Ahdisti vaan se tapa jolla lääkäri asian ilmoitti.

Tuiskuliinalle paljon paljon voimia ja haleja!

Te jotka ootte käynyt kaksoisseulonnassa..miten pian ootte saanut tulokset niistä?

Pakko vielä loppuun laittaa uusin ultra kuva, näkyy jo tosi selkeesti kädet, jalat, pää jne.

outiko 12+5

Hei!

En ole vielä tähän tammikuun pinoon ehtinyt kirjoittaa. Eikä ole kummempaa kerrottavaa vielä. Kaikki hyvin täällä,neuvolassa kävin ja satuin saamaan mukavan oman "tädin". Ensi viikolla ultra kun viikkoja tulee 11. Sen jälkeen tiedän muuttuuko laskettu aika vai ei.
Välillä on paha olo,varsinkin jos ehtii tulla nälkä. Muutaman kerran olen oksentanut.
Meillä tehdään remonttia ja töissä on kiire joten ei paljon ehdi ajatella raskautta mikä on pelkästään hyvä asia,ei tule pelkoja ja stressiä. Emme ole kertoneet vielä edes vanhemmille. Vain yksi hyvä ystävä tietää kun itse kysyi miksi olen niin kalpea ja kipeänoloinen. Lapsille kerron ultran jälkeen jos kaikki on kunnossa. En halua koululaisille surua taas. Vatsa ei vielä näy mutta tuntuu maatessa.

Luen myöhemmin koko pinon.

Ezmeralda ja ötökkä 10+0

Tervehdys pitkästä aikaa!

Teille on tullut tänne juttua aivan mahdottomasti, nyt en kyllä pysy perässä millään!
Mutta onnea kaikille hyvistä uutisista ja isot pahoittelut keskenmenon/ tuulimunan saaneille.

Täällä on sairastettu oikein urakalla kaksi viikkoa tuntuu hävinneen elämästäni johonkin. Ja vieläkin voimat vähän kateissa, en jaksanut tänäänkään shoppailla lainkaan vaikka kaupungissa pääsin käymään :D Ja jossain välissä oli täälläkin veristä vuotoa ensin pari päivää, sitten taukoa ja taas vuotoa, ja selkeästi vanhaa verta oli se, tuolloin löytyi sitten vielä jonkin sortin hematoomaa kohdusta, liekö tolkuton yskä saanut sen sitten liikkeelle? Tiedä häntä.

Tänään oli sitten niskapussiultra, turvotus oli 0,9 mm, kun kätilö sitä kovin tihrusti ja mainitsi pieneksi mä aloin jo miettimään, että onko se nyt jotenkin huono juttu... Mutta olikin vain hankala mitata :p
Muuten Taimi sitten ilmeisesti oli päiväunilla, vapaaehtoisesti ei liikkunut lainkaan, kun kätilö töni niin reagoi, mutta tämä ei saanut mua kovin vakuuttuneeksi, edellinen vauva ei liikkunut ultrissa lainkaan ja kaiken piti olla hyvin, tämä ei nyt oikein sen takia vakuuttanut. No sain ylimääräisen rakenneultra- ajan mutta se on vasta maaliskuun loppupuolella. Soitinpa sitten neuvolaan jotta olisin saanut yhden ylimääräisen käynnin muutaman viikon päähän, mutta th antoikin ajan jo ensi viikon tiistaille, no toivottavasti Taimi on virkeämpi aamusta...
Kyllä tämä on hullua nykyään tämä meikäläisen ajatusmaailma. Mutta liekö toi nyt jotenkin uutta, että mie on hieman hullu :kieh:

Ja vielä oli ollut hirveä määrä kyselyitä, olen maatalousyrittäjä jolla on kaikki isovanhemmat elossa, miehen taas ovat kuolleet. Mulla ei ole tyttö eikä poika oloa, itseasiassa mä olen aivan hukassa kun mulla ei ole oikein mitään oireita, niin ne vaan voi olla erilaisia nämä raskaudet, tämä on mulle oikea ihme, sillä kolme kertaa olen voinut todella huonosti, sairaalaankin pääsi tutustumaan ajoissa kun oksentelin niin pakjon silloin joskus.
Ja vielä, me ollaan oltu yhdessä pian 8½ vuotta, tosin yhdessä ei oltu kovin kauaa ennen kuin esikoinen, joka oli toivottu (clomeilla aikaan saatu jottette epäile;) ) sai alkunsa ja muutaman kuukauden kkuluttua minä muutin tänne tilalle, taisin olla neljännellä kuulla tai jotain silloin.

Mutta nyt nukkumaan!

Unicco ja Taimi rv 11+5 (taas hetken päivissä mukana :attn: )

Voi Tuiskuliina, olen todella pahoillani sinun ja miehesi puolesta. Oikein iso rutistus :hug: Pitkäkää toisistanne hyvää huolta. Toivotaan, että teidänkin toiveenne toteutuu pian ja kaikki menee hyvin loppuun asti. Voimia!

Meillä on huomenna np-ultra aamulla, samalla otetaan verikokeet. Kakkos neuvolakäynti olisi ohjelmassa perjantaiaamuna. Varsinaista ramppaamista tällä viikolla. Onneksi kerroin viime viikolla töissä, helpottaa kun ei tarvitse keksiä esimiehelle valkoisia valheita näistä poissaoloista.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille leijonamameille toivottelee

Tikru + pirpana 11+5

Outiko, mua huolestutti sama liikkumattomuus lääkärineuvolassa perjantaina (viikkoja silloin 10+4), sillä sikiö ei liikkunut yhtään. Lääkäri vaan kuittas sen että vauva nukkuu suurimman osan ajasta ja on ihan sattumaa osuuko se liikkumaan ultran aikaan. Mulla on np-ultra viikon päästä, toivottavasti saisin nähdä liikkeitä.

Aurora 11+0

Tänään käytiin sitten np-ultrassa. Ensimmäinen ultra miun kohdalla. Siellä se oli, ensin kölli ja sitten rupesi sätkyttelemään jalkojaan kovasti ja liikkui muutenkin kuin hullu, ei meinannut hoitaja saada mittoja otettua :D Ihanaa... miehen kanssa naurettiin ja myöhemmin illalla mietin vaan sitä sätkyukkoa... on se vaan ihmeellistä.
LA siirtyi myöhemmäksi, nyt 10.8. kun ennen oli 27.7. Se verikoekin seulontaan otettiin vaikka aluksi en ajatellut siihen lähteä, mutta kun viikot olikin aikaisemmalla niin kerkesin siihen.

Olo edelleen jollain tasolla epäuskoinen (tuntuu että tää raskaana oleminen on vaan väliaikaista eikä johda vauvaan), mutta taidan olla rakastunut siihen jalkojen heiluttelijaan... :)

OnSiisKevät ja sätkivä katkarapu 11+0

Heipsans...Huomenna ois sitten meilläkin rv.12+0 ja ultraa pukkaa :) Menen siihen seerumiseulaan ja sit alkaa se kaamee 2 viikon odotus..että soittaako ne sieltä yliopistolta vai ei.. Ku ainakin 2006 ku kävin siinä ni ne verinäytteet lähetetään johonkin muualle sieltä sairaalasta tutkittavaksi ja jos ei kuulu 2 viikkoon mitän niin kaikki ok, mut jos lääkäri sieltä soittaa ni sit voi olla kohonnu riski downiin.
Mutta haluan siihen mennä koska esikostakin kävin. eikä siis niskaturvotuksessa ollut silloin mitään miksi periaatteessa ois tarvinnu mennä mut sehän on vapaaehtonen ja laskee sit sitä kuitenkin sitä riski prosenttia.

Mutta joo..Yritän huomenna laittaa sit tänne kuvaa kans mukaan..

Starre ja Hippunen 11+6

En näköjään osaa pysyä täältä vielä poissa ;) Rauhoitteluksi teille jotka huolestuivat, kun vauva ei ultrassa liikkunut. Meidän esikoinen ei nt-ultrassa suostunut millään liikkumaan. Edes mittoja ei sen takia saatu kunnolla. Muutenkin oli koko raskausajan tosi hissukseen masussa eikä paljoa potkinut. Terve poika syntyi ja lisäksi tosi kiltti ja rauhallinen tapaus.

Mukavaa päivän jatkoa!

t. Tuiskuliina

aurora81 Meillä pikkunen liikkui kyllä ekassa ultrassa, mutta eilisessä ei. mutta eiköhän tuo ole normaalia.

Kauheaa vauhtia kyllä pikkuinen kasvaa. Ku viime viikon tiistaina oli 4,5 cm ja eilen jo 6 cm :)

Mä oon ihan paniikissa niistä seulonnan tuloksista, odottelen vaan että soittaako kätilö vai ei. Toivottavasti ei soita, koska sillonhan se tarkottaa että riski on koholla :ashamed:

Meillä mies on alkanut ostamaan vauvalle kaikenlaisia vaatteita, mikä on jokseenkin hassua :D Kaikki melkein jotain urheilu-pääkallo yms. juttuja. Sellasta perus miehistä. Oon vaan sanonut, että muista sitten ajatella sitä, että sieltä voi tulla myös tyttö....ettei mitä tahansa hanki :D

Saadaan muuten ehkä tällä viikolla jo hoitopöytä :) ostetaan käytettynä se.
Huomenna alkais jo 14. raskausviikko...nopeesti menee kyllä aika!

outiko 12+6

Nyt mä oon sitten mahataudissa. :( mietin yöllä oksentaessani että onko tää nyt pahoinvointia vai oikeesti mahatautia. Työterveydessä kävin sitte tänään ja sain pari päivää saikkua.

Tuiskuliinalle :hug:

aniit ja taneli 9+4

Eilen kävin eka neuvolassa, ja neuvolan erittäin huonolaatuisella ultralla saatiin sydämmen syke näkyviin :D
Saanähä miten käy, eilen tosiaan ultrassa näky syke.. illalla olin kuntonyrkkeilyssä ja yöllä kun kävin vessassa paperiin tuli verta.. siteeseen saakka sitä ei ole tullu, mut kun pyyhkäsee niin välistä tullee.. oli ensin kirkasta.. nyt rusehtavaa, ei onneks edelleenkään tule kuin pyyhkiessä :'(
pitää ootella ja soitella neuvolaan jos jatkuu.. maha vähän hassun tuntonen, mut ei kippee (liekkö eilisen jumpan jäljiltä)! Onko teil muil vuodellu urheilun jälkeen? Maanataina lääkäri, ni pitää kysellä uskaltaako tuota nyrkkeilyä jatkaa.. siel tulee kuitenkin hypittyä ja eikä malta tehä nätisti.. :'(
Onneks maanantain on jo lääkäri aika ja seuraavana tiistaina ultra..
sukkapari ja pieni 10+3 :heart:

Yhteistyössä