ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - maaliskuussa

Heippa taas pitkästä aikaa!

Onpa tullut uutisia,hyviä ja huonoja. Monella on jo ollut rakenneultra,meilläkin on ensi viikolla. Ihana päästä katsomaan ötökkää taas :heart:
Liikkeitä tuntuu välillä ja sitten on monta päivää ettei kuulu mitään. Edellisissä raskauksissa on ollut villiä menoa alusta alkaen. Mutta uskallan luottaa siihen että kaikki on kunnossa.
Viime viikolla neuvolassa sydänäänet kuuluivat hyvin ja painoa oli saman verran kuin sitä edellisellä kerralla.

Joku puhui hajuveden käytöstä,normaali satunnainen käyttäminen ei ole haitallista. Jokapäiväinen läträäminen taas ei ole aikuisellekaan hyväksi. Itse hajusteille allergisena tuskailen joidenkin naisten hajua :x tuntuu kuin olisivat tyhjentäneet pullollisen!

En ainakaan huomannut että olisi ollut puhetta sängyistä ja hoitopöydistä?
Minkälaisia olette ajatelleet? Osalla on kai edelliset vielä kotona =)

Minkälaisia olette ajatelleet? Osalla on kai edelliset vielä kotona

Meille tulee kai Brion pinnasänky. Kiva muoto ja se on tukeva. Hoitopöytää emme hanki ollenkaan. Meillä on ollut sen verran pitkiä lapsia että eivät ole mahtuneet kauan makaamaan hoitopöydällä. Muovinen hoitoalusta taas on mielestäni huippuhyvä,voi vaihtaa vaippaa missä haluaa.

Ihanaa,nyt pidän parin viikon loman ja aion kierrellä kirpputoreja jos löytyisi jotain vauvalle :D Ehdin palstaillakin.

Ezmeralda ja ötökkä 19+0
 
iltaaa..
Onnea taas teille jotka olette tänään saaneet mukavia ultra kuulumisia.. kyllä olen hiukan itse kironnut että meijän kunta ei tätä rakenne ultraa viellä tänä vuonna tarjoa säästö syistä mutta eipä sille mittää maha..
Outiko juu juuri sitä sf-mittaa tarkoitin..:)
Peejii juu soittelin itsekin tänää Yksityiseen neuvolaan jossa toimii niitä hemon lääkäreitäkin mutta kuulemma halvemmat hinnat siellä yksityisessä neuvollassa kuin itse siellä hemossa.. 173? sanoi hinnaksi ja siitä lähtee sitten ne kelan korvaukset pois.. niiden suuruudesta en kyllä tiiä yhtään.. en sitte tajunnu kysyäkkään.. himottaisi kyllä kovasti mennä ensi viikollekin saisi vielä aikoja.. =)

piritta ja moggulaa 18+3
 
Meillä on hoitopöytä jo ostettuna, se onkin ainoa isompi hankinta joka on tehty. Se on aika sellanen peruspöytä kolmella laatikolla. Väriltään kirsikka ( samanvärinen kun vaatekaapit..)

Mies tossa ehdotti, että jos tehtäs joku pieni reissu pääsiäisenä, niin sais jotain irtiottoa arkeen. Kuulostaa kyllä enemmän, kun tervetulleelta. Mietittiin esim. risteily+ hotelli- matkaa. En vaan tiiä oisko Tukholma vai Tallinna parempi vaihtoehto. Onko kokemuksia?! Tällä hetkellä ei oo varaa laittaa mitään esim. 1000 euroa matkaan, joten siksi ollaan kateltu jotain vähän edullisempaa.
Mutta saa tosiaan antaa ideoita.

Outiko 20+6
 
unikuu108
mä olin vaan ihan down eilisen soiton th:lle soiton takia kun se otti silmäilläkseen mun heikohkon painonnousun ja samaan aikaan tää murmutti mahassa päätti ruetakin liikkumattomaksi ja vaikka mitä tein niin eipä mitään eloa.
koko illan eilen ja aamupäivän tönin ja tunnustelin ja sit naps tuli käteen potku vain puoli tuntia enne th:n soittoaikaa. ja nyt tässä illalla tuli jo niin että näkyi vatsan päällekin.
että onneksi ei enää mikään ahista.

meil on brion hoitopöytä ja pinnis esikoiselta varastossa.ja kumpikin nousee pystyyn.
 
Outiko, Ruotsin kruunu on nyt halpa, joten mä lähtisin ehkä Ruotsiin. Sieltä vois löytyä kaikkee ihanaa edullisesti vauvalle ja tietty itsellekin! ;) uutisissakin tuli tossa joku päivä sitten, että Ruotsi on nyt euromaille edullinen matkakohde. Että sinne vaan!! :D

Mulla hoitopöytä -kuvio vielä vähän auki. Kaksi pehmustetta mulla jo on, joista toisen laitan alakertaan keittiöntasolle (meillä pitkä taso) ja toisen hoitopöydälle yläkertaan. Hankin mahdollisesti ikeasta hemnes (vai mikä se korkea valkoinen on...) -hoitopöydän.

Eilen surffailin taas vaunja, vaikka melkein olen jo päättänyt mitkä haluan. Niin... silmiin osui Inglesina Classic -vaunut. Aivan herttaiset suloisen ihanat, mutta onko mahdollisesti epäkäytännölliset??? Onko kellään kokemusta?

Tuossa vielä pari linkkiä Suomen jälleenmyyjien sivuille:

http://www.lastenturva.fi/kauppa/index.php?cPath=94_106

http://www.lastentarvikepikkuhurmuri.fi/tuotteet.php?pid=240

Luminella ja matkustaja 19+4
 
Luminella, aivan ihanat vaunut!! Eihän nuo ehkä maailman käytännöllisimmät ole, mutta jos olis vara hankkia kahdet vaunut niin noi olis kyllä ihanat edustuskärryt :p Just mun näköiset! Perhana kun meille on tulossa jo ne vaunut..

Hoitopöydästä, meille tulee pinniksen päälle siirreltävä hoitotaso :) Mies lupasi sen tehdä kun en ole mieleistäni missään nähnyt. Onneksi se osaa, mulla on vaikka mitä sen päänmenoksi jo suunniteltu :LOL: Mistä löytäisi kauniita pehmusteita kun kaikki mitä olen nähnyt on enemmän tai vähemmän kamalia :( ?
 
Eilen kävin neuvolassa tarkistuttamassa verenpaineen ja luulin että tänään oisin palannut töihin mutta ei se ole laskenut tarpeeksi vaikka syön 2tab/päivässä....
Tänään siis taas lääkärille ja labraan.

Kohdun pohjan korkeus oli 16cm ja vauvan sydänäänet löytyi mun navan vierestä =)
Neuvolatäti sanoi että yleensä vauva on noin korkealla vasta puolessa välissä... :)

Nyt saa jännittää mitä lekuri sanoo ...

16+4
 
Ei tuo Burana nyt niin vaarallista ole! Itse söin ekassa raskaudessani rv 6-8 sitä tulehdukseen 3 x 600 mg päivässä lääkärin määräyksestä ja ei sitten niin mitään vikaa tuossa esikoisessa ole. Nytkin lääkäri (gynekologi) sanoi minulle, että jos Panadol ei auta pääkipuun, niin ota Buranaa. Burana ei siis ole kovinkaan vaarallista alku- ja keskiraskaudessa, mutta loppuraskaudessa sitä ei suositella. Syytä en tiedä, mutta jopa telkkarissa pyörivässä buranamainoksessa on pienellä tekstissä: ei suositella raskaudenaikana viimeisen kolmanneksen aikana tms..
Totta tosin on, että ensisijainen lääke on aina Parasetamolia sisältävä valmiste. Itsekin teen näin eli aina ensin kokeilen auttaako Panadol, jos ei, niin en pidä maailman kamalimpana asiana ottaa Buranaa.

Sini, rv 19+1
 
Huomenta

Outiko...meilläkin mies ehdotti pientä irtiottoa pääsiäiseksi ruotsiin :) On jotenkin niin väskä olo töistä ja esikoisen kanssa väännetään. Hän on kotona oikea kullanmuru, mutta hoidossa heittelevät mm. autoja jääkököillä...isommat pojat yllyttää ja nää 4-vuotiaat tekee kaiken :headwall: :headwall: Sit sai eilen sellasen raivokohtauksen että...ja meikä hormonihäiriössään alkoi itkeä :) . No juu tämmöstä...palailen illalla. Nyt lääkäriin katsomaan kohdunsuun tilanne.

Permis ja Veikko 18+2
 

Niin ja aateltiin ostaa ikeasta sellanen ihan halpa hoitopöytä yläkertaan ja meinaan tuunata sen :) Alakerrassa laitan hoitoalustan pesukoneen päälle. Ite mietin, että eikö toi pinniksne päällä oleva oo hankala, jos nukkuu samassa huoneessa äipän ja iskän kanssa, lähinnä yövaihtoja mietin?? Sitä siis joksus itekkin miettineenä.
 
Ja terveisiä taas kaikille! Mukava lueskella jo, mitä vauvoille on ostettu, tai mitä on vanhemmilta lapsilta jäänyt varastoon. :) Me tilattiin kans kotimainen hoitopöytä, sopi juuri meidän vauvanhuoneeksi tarkoitettuun huoneeseen. Ei koota kyllä ennen punktio-tuloksia..
http://www.vaunula.fi/hoitopoyta_kotim.htm
Vaunut ollaan jo päätetty, mutta ei vielä ostettu. Loput isoista hankinnoista saadaankin sitten sisaruksiltamme käytettyinä. Mutta varmasti tulee paljon turhaakin vielä ostettua. :D

Ja neuvolassa kävin aamulla kuuntelemassa sydänäänet, ja selkeästi kuului tasainen, vauhdikas, ravijumputus. Nyt on reilu 2 viikkoa punktiosta, joten aletaan olla jo turvallisemmalla puolella tämän keskenmenoriskin kanssa. Ja ehkä tunsin liikkeitä, aivan varma en vielä ole.. Mutta voisi jo niitäkin alkaa tuntumaan (rv19).

Aurinkoista päivää kaikille!

Vaavitar + tintta
 
Luminella Ehkäpä siis suuntaamme Tukholmaan, kiitti vinkistä. Sieltä kyllä vois löytää yhtä sun toista kivaa vauvalle ja tietty itsellekkin :) Jo tuollainenkin piristäisi :)
Ihanat kyllä noi vaunut <3 Uudessa Vauva lehdessä oli muuten noista vaunuista pieni juttukin. Tai ainakin ne oli kovasti tuon kaltaiset.

Mutta nyt vois tehdä jotain kotihommia, sitten pitäs lähteä iltavuoroon (blaah..)

Outiko 21+0 POKS
 
Heippa!

Joo, tosiaan.. Buranaa ei saisi periaatteessa käyttää silloin viimeisen kolmanneksen aikana. Mä söin ekan kolmanneksen aikana buranaa siinä missä panadoliakin päänsärkyyn... Ja kun edellisessä raskaudessa sain migreenistä johtuvan halvauskohtauksen viimeisen kolmanneksen aikana, niin sanoivat sairaalassa että mieluummin Buranaa kuin Panadolia siihen migreeniin kun tosiaan ohentaa tota verta niin pääsisi veri paremmin päähän kun aivojen verisuonet supistelee.. Söin kuitenkin vain Panadolia..

Mun on pakko sanoa tosta, kun kikkako se oli, joka puhui siitä että miehen kaveripiirin mielestä perhe ei saa haitata muuta elämää tjsp.. Meillä oli esikoisen kohdalla niin, että eräänkin kaveripariskunnan naispuoli mulle toi esiin, kuinka hän kyllä päästi miehensä ryyppäämään tms. vaikka itse oli raskaana.. Kattoi mua vähän pitkään kun sanoin että meillä se homma ei ihan niin mene, jos jonnekin lähdetään niin minähän olen mukana tietysti. Ei se vatsa mua estä lähtemästä ukon mukaan ulos. Kyllä ne baarireissut sitten kokonaan jäivätkin ihan automaattisesti, saunailtoja vietettiin meillä =)
Mutta mä en joutunut kyllä sanomaan asiasta, tai no pari kertaa joo, sanoin että "mieluummin älä mene". Mutta ukolle itselleen jätin kuitenkin päätäntävallan, ja ei se sitten mihinkään mennytkään..

Nyt kakkosraskauden aikana, ollut kerran ilman meitä mökillä apen kanssa ja kerran duunin "kokouksessa". Muuten tehdään ja mennään vaan perheen kesken.. Mä ihmettelen miten miehet ei aina meinaa tajuta että kannattais nauttia siitä toukasta silloinkin kun se on pieni, ihan yhtä söpöä se ensimmäinen hymy on miehen silmissä kuin naisenkin.. Ja silti tuntuu että löytyy niin paljon miehiä jotka eivät viitsi välittää sen vertaa että rauhoittuisivat seuraamaan vauvaa hetkeksi, näkisivät niin paljon kaikkea upeaa... Tää meni nyt tämmöseks yleismaailmalliseksi pohdinnaksi, vähän raiteiltaan :D

Raudasta: Söin edellisessä raskaudessa tota Obsidan fe+ mikälie nyt olikaan.. Mulle kävi oikein hienosti, ei tapahtunut muuta erikoista kuin huimaus lakkasi ja kakka oli mustaa :D

Raskaudesta: :x Mua yököttää nyt raskaanpuoleisesti kaikki muu paitsi leipä ja juusto... No, ja tietenkin karkki, suklaa ja pulla :p Miks ne ei koskaan ala yököttämään???! Hedelmät menee myös, mulla ei kauaa tässä nokka tuhise kun syön meidän hedelmäkipon tyhjäksi :saint:
Vatsa on sellanen sopivan kokonen nyt, ja viime yönä tuntui olevan jo vähän tukalaa nukkua sillen puoliksi vatsalleen miten yleensä nukun :( Ihanaa kun nyt on alkanut vatsa korostua pelatusrengasta enemmän :D

Juu, nyt pakko mennä huitasee aamupalaa kun pikkutermiitti nukkuu hetken..

Muoks. Niin..

Kimalle ja tahmatassu rv 17+1, sekä pikkutermiitti-nöpönenä 7 kk.
 
Kimalle84 Oon sun kanssa ihan samaa mieltä. Meillä mies käy tosi harvoin yksin missään, joskus töitten jälkeen yhdellä kaljalla. Mutta muutoin olen minäkin mukana esim. baareissa.
Ja mies itsekin sanoo sitä, että mieluiten on minun ja maha-asukin kanssa.
Raskaus on onneksi muuttanut miestä ja saanut sen tajuamaan, että enää ei voi käydä joka viikonloppu baareissa.

Vähän avautumista :LOL:

outiko 21+0
 
Heipsan! Pitkästä aikaa saan aikaseksi itsekin kirjoitella jotain. Lueskelemassa käyn kyllä päivittäin. :) Ihania ultrakuulumisia jo todella monella. :heart: Meillä ois tänään rakenneultra ja sen jälkeen neuvola. Vielä pitäis iltapäivään saakka odottaa.. Mua vaan jännittää ihan kamalasti. Oon niin typerys, että aina menetän edellisyön unet, kun mietin, että mitä jos vauvalla ei olekaan kaikki kunnossa. Tuleeko kellään muulla tuommosia ajatuksia ennen ultraa? Vai olenko minä ainut panikoitsija... :ashamed:
 
unikuu108
Luminella
todella söpösen näköiset vaunut. mut muistutan vielä (jos siis ekoja tankkeja ostamassa) että kannattaa miettiä mihin tarkoitukseen vaunut hankkii..

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1349424 <- tonne kirjoitin pitkän muistilistan mitä kantsii edes miettiä kun vaunuja hankkii.. ilmeisesti nuo ei ole sellaiset mihin sitten voi vaihtaa koppaa ja saada niistä rattaat. joten toisten osto on kuitenkin edessä.. vaunuaika on aika lyhyt loppujen lopuksi. Meidän ei ole tarvinnut ostaa nuitten teutonian funien lisäksi kuin yhden käytetyt matkarattaat 5 eurolla jotka on seuranneet meitä ulkomailla.en nuita teutonioita ota koneeseen särkymään. että on toimineet hyvin.

hoitoalusta
jos on yhtään käsityöihminen niin voi koklaa tätä:
ostaa pulia(sitä nyt vaikka millä kuosilla myynnissä) ja tikkaa sen ihan joka ikisestä kangaskaupasta saatavaan puuvillapäällystettyyn rullavanuun.. voi saada ihan mitä kuoseja vaan.

matkakuume
me ollaan jo nyt suunniteltu ensi vuoden lomille matkaa jonnekin tropiikkiin sit lasten kanssa. toisaalta sit on jo kuopuskin lähes vuoden ja esikko melkein 4 joten voisivat pystyä olemaan viikonlopun isovanhemmilla. voisimme mennä jonnekin hotelliin nukkumaan miehen kanssa kaksin.. :D
mies haluaisi kyllä kahdestaan lähteä itävaltaan vuoristoon patikoimaan ja mä haluun ruskettaa läskiä rannalla.ei mee ihan yhteen toiveet.
kun esikko oli 8kk niin olimme telttailemassa italian pohjoisosissa vuorissa viikon. päivät oli kuumia ja yöt taas vuonoissa viileitä,mut se meni kuitenkin aika iisisti. saimme kaikki meidän kamat yhteen isoon matkalaukkuun ja poika rattaissa. se nukkui päivät puun varjossa kylmään veteen kastetun harson alla vaipoissaan ja yöt sitten parinkin makuupussin sisällä kaikki vaatteet päällä..
noh.katsotaan mihin tässä päädytään. eteläamerikan pohjoisoisia olen katsellut ja sit egyptiä kans.kaksi viikkoa oltais. ihanaa kun on jo jotain mitä odottaa(vauvan lisäksi).

permis
meillä oli hoitopöytä samassa huoneessa meidän kanssa ja siinä päällä ihan pinei ja suht himmee lamppu jonka valossa näki äkkii vaihtaa vaipat yöllä.muutahan siinä ei tarviikan öisin touhuta.mut nyt mietin et jos sijoitan tän ennemmin tuohon vessan läheisyyteen kun me nukumme kaikki samassa huoneessa ja sinne ei mahdukaan enää hoitopöytää ja ettei esikko herää kans joka vaipanvaihtoon.

mahallaan nukkumisesta
nukuttekko te vielä mahallaan? mä en osaa oikein nukkua muuten. esikon kanssa nukuin ihan loppuun asti sellasessa puoliteräsmies-asennossa ja nytkin voin olla ihan huoletta mahallaan. kohtu on jossain tuolla selkärangasta..
 
unikuu108
Alkuperäinen kirjoittaja iitu--:
Heipsan! Pitkästä aikaa saan aikaseksi itsekin kirjoitella jotain. Lueskelemassa käyn kyllä päivittäin. :) Ihania ultrakuulumisia jo todella monella. :heart: Meillä ois tänään rakenneultra ja sen jälkeen neuvola. Vielä pitäis iltapäivään saakka odottaa.. Mua vaan jännittää ihan kamalasti. Oon niin typerys, että aina menetän edellisyön unet, kun mietin, että mitä jos vauvalla ei olekaan kaikki kunnossa. Tuleeko kellään muulla tuommosia ajatuksia ennen ultraa? Vai olenko minä ainut panikoitsija... :ashamed:
älä hätäile. tää voi olla vähän julmasti sanottu mutta turhaan huolehdit. kun jos jotain on et kuitenkaan voi itse siihen vaikuttaa.. :hug:
kyl mäkin panikoin siitä ja tästä(varsinkin tän toisen kanssa)mutta kun nää on siellä mahassa vielä tässä vaiheessa sellasia että asiat menee omalla painollaan. ja etukäteen ei kannata mieltään pahoittaa turhasta.
mut toisaalta toi on tosi normaalia jännittää tuollaisia asioita.
 
Neuvolassa käyty.

Painonmuutos/viikko + 380 g
Verenpaineet 122/66
Hemoglobiini 126
Kohdunpohjan korkeus 16,5
Vauvelin syke 140

Seuraavan kerran menen 7.4. ja sitten täytellää Kelan papereita ja saan sit hakea äitiyspakkausta. Jee! =)

Särkylääkkeistä sen verran, että itse käytän Panadol Zapp 500 mg, jos päätä särkee. Se vaikuttaa nopeasti. Suosittelen!

Hoitopöydästä Olin ajatellut, ettemme tarvitse hoitopöytää, kun pesuhuoneen taso on sopivan korkuinen ja kokoinen tähän hommaan. Mutta...Olisiko järkevää kuitenkin olla lisäksi makuuhuoneessa esim. yövaihtoja varten taso pinniksen päällä tai joku muovialusta edes? Ei ole kokemusta, niin ei osaa ajatella...
Meilläkin mies on ihan rauhassa ollut kotosalla. Eipä sillä, että olisi mikään yöjuoksija ollutkaan. Meillä on tulevana launataina kaverin tuparit ja yritin kysellä, että haluaisko hän lähteä baariin.. mutta ei. Itsellä kyllä tanssijalkaa vähän pakottais. :D Mutta enpä taida lähteä ilman ukkelia.

Tsemppistä kaikille ja uusia ultrakuulumisa saa tulla kertomaan! =)

Mandy ja nappula 20+2
 
Unikuu, ekoja vaunuja ollaan joo hankkimassa, mutta rumia en halua. Käytännölliset tietysti haluan ja meidän maastoon sopivat -ei cityvaunut/rattaat. Noi Inglesia Classicit voisin kuvitella jonnekin Ranskan rivieralle, mutta ehkä ne ei oikein tänne Suomen loskakeliin ole tarkoituksenmukaisimmat. Silti ne on ehdottomasti kauneimmat, jotka olen nähnyt. :) joka tapauksessa, niin käytännöllinen en ole, että valitsistin kaiken käytännöllisyyttä ajatellen. Mun muksun vaunut tulee mitä todennäköisimmin olemaan valkoiset. Ja vaikka miten mietin, että kiroan itseni vielä parin vuoden päästä tekemäni väri valinnan vuoksi, niin en usko pyörtäväni päätöstäni. Ja mies oli samaa mieltä, että jos haluan valkoiset vaunut/rattaat vauvalle, niin so be it. :D

Luminella ja matkustaja 19+4
 
Unikuu: Näin oon itseäni rauhoitellutkin, että siihen en voi itse vaikuttaa.. Tuntuu vaan tosiaan, että aina sitä jostain saa itsensä huolestumaan. Pitää vaan yrittää uskoa, että pienellä on kaikki hyvin, ja jo muutaman tunnin päästä pääsen asian varmistamaan. :heart:

 

Yhteistyössä