ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - helmikuussa

Tässä vielä linkki Valion sivuille:
http://www.valio.fi/aura/sivusto/aura/faq8.html

Ruoanvalmistuksessa siis on täysin ok ("kypsennettynä" )!

Myös Espoon kaupungin sivujen ohjeissa tämä on todettu:

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10156;10165;10170;10190

Pastöroimaton maito, siitä valmistetut tuorejuustot, homejuustot

Käyttöä ei suositella raskauden aikana. Kaikki Valion valmistamat juustot valmistetaan pastöroidusta maidosta, paitsi tuontijuustot Appenzeller Switzwerland, Grana Padano, Parmesan kokonainen. Arla Foodsin kaikki tuotteet on valmistettu pastöroidusta maidosta. Homejuustoa ei tule syödä, paitsi pastöroidusta maidosta valmistettua voi syödä jos se on kypsennetty hyvin (esim. uuniruuassa).

Listeria monocytogenes-riski
Tässä Kaksplussan artikkelista (http://kaksplus.fi/odotus-ja-synnytys/odottajan-ruokavalio-liikunta/20-kysymysta-odottajan-ruokavaliosta) :


Saako feta-, home- ja mozzarellajuustoja syödä, jos ne on tehty pastöroidusta maidosta?

Kotimaiset, isojen ja tunnettujen meijereiden tuotteet ovat turvallisia, ja näiden valmistamia feta-, home-, mozzarella- ja tuorejuustoja voi syödä kuumentamatta. Nykyisin 99 prosenttia juustoista on valmistettu pastöroidusta maidosta, mutta listeria saattaa tulla juustoon tehtaan linjalta myös myöhemmin, leikkaus- tai pakkausvaiheessa. Isot meijerit valvovat listeriaa jatkuvasti. Noudattaisin varovaisuutta lähinnä ulkomaisiin pehmeisiin juustoihin ja pienten juustoloiden tuotteisiin liittyen.
 
Mandy81: Juu, itse oon ainakin ihan tyytyväinen ollut Gessleineihin ja sanotaanhan niistä että ne on "lastenvaunujen ferrarit" :D Meillä on se koppa, jossa on pohjalevy (styroksia) ja sivuissa metallivahvistukset. Pohjalevy ja vahvistukset ovat irrotettavissa, jolloin niistä saa pussin. Koppa on todella hyvin topattu ja ollut talvella todella lämmin. Ainut miinus mitä nyt oon vaunuissa huomannut, niin että niillä kolmella pyörällä on hankala mennä luiskoista jotka on tarkoitettu neljälle pyörälle, mutta esim. asemilla ym. on hissit tai esim. autolle tarkoitetut luiskat, joten ei oo vielä ainakaan ongelmia niistä tullut =)
Vaunuihin pitää ostaa "lisäosina" kiinnikkeet, joilla saa turvaistuimen vaunun runkoon kiinni. Ja jos on/haluaa isofix kiinnityksen niin sitten on ostettava telakka, johon istuimen saa kiinni ja se on myös todella hyvä keksintö.. ei tarvitse vöitten kanssa kikkailla, vaan naksauttaa istuin telakkaan kiinni.

haikara08, 15+2
 
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

Joku kyseli kivuista. Mulla tekee välillä tosi kipeetä esim. sohvalta nouseminen. Kaksinkerroin pitää mennä että helpottaa.

Jes! Mulla on taas alkanut väsymys helpottamaan. Ei tarvitse välttämättä joka yö nukkua kymmentä tuntia että pysyy hereillä.

Mulla on hieman huono omatunto että oon joutunut olemaan sairaslomalla. Mä nimittäin tosi harvoin olen. Ja mua ärsyttää ihmiset jotka sanoo että mä olin elämäni kunnossa kun olin raskaana. Olishan mustakin kiva olla. Mutta voisin olla kipeä olin raskaana tai en. Nyt vaan en halua juuri särkylääkettä ottaa. Otan vasta esim. pahimpaan päänsärkyyn. No kai se tästä!

Sori tämä tilitys!

Päksäkkä 15+6
 
Täällä on nyt montaa galluppia käynnissä, taidan vastata ainakin useimpaan!

Asunto
: 99 m2 rivari, josta löytyy sitten myös se lastenhuone, jonne saan kaikki tarvikkeet ja sälät. Esikoinen tulossa, joten tilaa on vielä oikein hyvin!

Valkovuoto: Kyllä. Sitä on ällöttävän paljon....

Vaunut
: tämä tulee olemaan se "vaikein" ostos, sillä haluan kunnon off-road -vaunut, jotka on helpot koirin kanssa ulkoillessa vähän pehmeemmälläkin alustalla. Lisäksi niiden täytyy olla kevyet ja suht pieneen tilaan taittuvat. En tiedä yhtään vielä merkeistä.... Ajattelin ostaa erikseen käytetyt vaunut parvekkeelle yläkertaan, niin ei tarvitse edestakas roudata niitä.

Liikkeet ei vielä tunnu. Yksi aamu yritin painella kohtua ja ehkä jotain tuntui, mutta vaikea sanoa, koska oma syke tuntui niin selvästi vatsasta. Eli en usko, että oli vielä mitään...

Synnytykseen
en osaa vielä suhtautua mitenkään. Kahden keskenmenon jälkeen tämä kolmas raskaus tulee elettyä ihan päivä kerrallaan ja synnytykseen on vielä ihan hitosti aikaa. Luen täältä palstalta synnytyskertomuksia nenä kiinni näytöstä, mutta ne ei silti tunnu todellisilta vielä... Eli en pelkää, en odota, enkä tajua, että se saattaa tapahtua vielä mullekin...

Nyt pakko lähteä koirien kanssa ulos, hyviä vointeja!

Lymis rv 13+4
 
Ahkeraa alkanutta viikkoa kaikille!

Tuli syötyä myös homejuustoa, toki pitsan päällä, ennenkö tajusinkaan, että olin sitä syönyt. :) Mutta en usko siitä nyt niin pahasti mitään tulleen. Toivottavasti. :p

Liikkeitäei ole tuntunut, harmillista. Niitä tässä odotellessa, niin tietäisi että vatsassa kaikki kunnossa. Välillä vihloo, mistä tietää edes vähän, että siellä jotakin on. :)

Valkovuotoa tulee myös täällä, neuvolalääkäri katsoi "valkovuodon laadun" viime viikolla, ja sanoi, ettei vaikuta yhtään hiivalta. Sitä vain tulee runsaasti, kun verenkierto on nyt vilkasta sillä osiolla.

Meillä on jäänyt Teutonioista vain huonoja mielikuvia ja kokemuksia, mutta jos vain oli maanantai-kappaleet. :) Varmastikin näitä löytyy joka mallista joskus. Mutta tuo kaukalo-homma on ihan kätevä, meille on tulossa sellainen, jossa saa ottaa vain rungon joukkoon kauppaan (ei tartte kangasosia, ja pelkän rungon saa jättää myöskin kosteaan varastoon, eikä tartte miettiä homehtumista). Ja siihen pelkkään runkoon saa napsauttaa sitten kaukalon. Toki jos vauva olisi ostoskärryissä, mahtuisi ehkä ruokatavaraa enemmän. :) Mutta mies joutuu lähteä sitten ruokakauppaan mukaan. Mutta vaateshoppaillessa yms. ostoskeskuksissa tuo on kätevä. Vaikkei lasta saisi pitää 2 tuntia pidempään kerralla kaukalossa.... :saint:

Vaavitar ja tintta rv16. Ainaki jo 16.
 
Kivaa alkanutta viikkoa kaikille..

Eilinen päivä meni pulkkamäessä.. Mukana oli mummo,vaari ja yksi lasten kummeista.. Kaikille oli hauskaa, löydettiin suht hurja mäkikin =) Mäenlaskun jälkeen maistui hernerokka ja jälkkäriksi laskiasipulla :p

Neuvola kuulumisia..

Masussa kaikki hyvin, sydänäänet kuului heti ja vahvat sellaiset, 140 paukutti =) KOhtu kasvanut ihan niinkuin pitääkin..
Hemppa oli laskenut 138->124, ei ihme että on väsyttänyt ja ollut voimaton olo.. Nyt sitten rautaa syömään..
Painoa oli tullut viidessä viikossa 200g, eli ei paljon mitään.. Verenpaine ok..
Sokerirasitus oli perjantaina ja yksi arvo oli koholla 0-arvo oli koholla 0.1 eli mulla katsotaan olevan raskausdiabetes :headwall:

Onko muilla ollut sokeriarvoissa heittoa?

Nyt sitten seuraavassa neuvolassa otetaan sormesta paastoarvo- näyte.. Jos siinä jotain pielessä tiukennetaan syömisiä.. Plaah.. Mä oon niin huono näissä laskemitäsyöt- jutuissa..

Outiko Ei niihin kirjoihin kannata niin kauheesti tuijottaa, ne on kuitenkin vaan yleistyksiä.. Jokainen odottaja on erilainen.. Kyllä ne liikkeet sieltä alkaa tuntumaan..
Mulla tuntui esikkoa odottaessa noin 20 viikolla ja toista odottaessa viikolla 19.. Ja nyt olen muutaman kerran epäillyt tuntevani jotain liikett', mutta en edes neuvolassa sanonut asiasta kun en ollut varma..

Nyt täytyy mennä vaipan vaihtoon, tyttönen käryää aika pahasti tossa vieressä :$


Minerva


 
Homejuustosta: Minä ainakin syön aurajuustoa ja muitakin pastöroidusta maidosta valmistettuja juustoja ihan huoletta, vaikka kuinka varoittelisivat. Uskon, että Valio ainakin vetäisi erän markkinoilta jos siinä olisi jotain pöpöä. Ja hei, oikeesti, siis mikä on todennäköisyys että saa jonkun pöpön? Takuuvarmasti paljon pienempi kuin vaikka se, että joutuu onnettomuuteen autolla ajaessaan. Ajatteko autolla raskausaikana? Vaikka olisi vaihtoehtona käyttää paljon turvallisempaa julkista liikennettä? Vaarannatte vauvanne ja hänen äitinsä hengen!!! :kieh: ;)

Liikkeistä: En tiiä tuntuuko niitä. Joskus kuvittelen että tuntuisi... ja sit taas epäilyttää. Mutta jotain outoa muljahtelua tuolla ehdottomasti on :)

Synnytyksestä: Äidilläni on ollut pitkiä mutta ihan hyvin menneitä synnytyksiä, ja hänen kauhukertomuksistaan huolimatta (episiotomia puuduttamatta! Kätilö vain sanoi että "ponnistakaa vähän että väliliha kiristyy paremmin". Kättärillä vuonna 1976... ja äiti muistaa vielä kätilön nimenkin jotta osaan varoa, vaikka toivottavasti se on jo eläkkeellä...) Odotan synnytystä innolla, olen niin paljon lukenut positiivisia synnytyskokemuksia ja kaiken maailman vaihtoehtokivunlievitystekniikoita haluan myös kokeilla. Toivon, että pystyisin jotenkin nauttimaan synnytyksestä ja että se olisi loppujen lopuksi keskenmenoni tavoin voimauttava kokemus.

Raskausoireet ovat oikeastaan kokonaan kadonneet. Tissit ovat vielä turvonneet ja nännit vähän herkät, mutta muuten rintoja ei enää pakota. Ja iltaisin jaksan hyvin valvoa yli kymmeneenkin. Tosin uni tulee edelleen herkästi. Ja jalkoja ei palele yhtään niin helposti kuin normaalisti!

Ja nyt siis viikkoja 14+6
 
nasu, et ole mitään haittaa todennäköisimmin aiheuttanut vauvalle syömällä homejuustoa. Listeriahan siinä suurin vaara on saada, mutta aika pieni on todennäköisyys että olisit sen saanut.
Mulle esikoista odottaessa neuvolassa sanottiin että Valion juustot ovat todella huolella tutkittu ja ne eivät lähde sieltä listeriaa sisältävänä myyntiin. MUTTA, eri asia onkin sitten mitä juustoon kasvaa (avatussa paketissa) omassa jääkaapissa. Tämän vuoksi en syö homejuustoa kuin lämpimässä ruuassa ja tuorejuustoja paketista jotka on juuri avattu.
 
Helouuu kaikki!

Mä ihan unohtelen käydä täällä..nykyään niin kauhee hoppu jokapaikkaan ettei nettailla kerkee.. Galluppeihin voisin vastailla minäkin..niitä on jokunen ollu..

Asunto on vanha 51 rakennettu Rintamamiestalo Tuusulassa..n.100neliöö asuinpinta-alaa, alhaalla keittiö,olohuone+1h(jolle ei nyt oo muuta käyttöö ku remppahuone)+wc+ kylppäri. Ylhäällä 1mh ja sit sellanen aulatila ja kaks sellasta pienehköä sivuhuonetta mis viistokatto.

Valkovuotoa kyllä juu ja ihan liikaa..yöks

Liikkeet tuntunut jo jokusen viikon mutta nyt vahvistunut ihan selkeiksi potkuiksi :heart:

Synnytys jännittää/pelottaa hieman esikoisen jäljiltä, koska en toivoisi toista sectiota..mutta jos siihen mennään taas niin en voi sille itse mitään..kunhan vauva syntyy terveenä ja hyvinvoivana niin minulle riittää..

Siinä pikaiset...nyt vielä töihin..

Starre ja Hippunen 16+5
 
En ole millään jaksanu kirjotella tänne, olen kyllä lukemassa käynyt aina välillä :ashamed:

Täällä on loputon väsymys!! Luin tuosta neuvolasta saamastani kirjasta että väsymyksen olisi pitänyt jo helpottaa, mutta ei todellakaan ole!! Mitään ei jaksa tehdä, tekisi vaan mieli löhötä sohvalla ja olla! Onneksi olen hoitovapaalla ja tuo esikko on suht.rauhallinen niin ei tarvitse hirveesti mitään tehdä! :LOL:
Toiveena kyllä olisi että tämä väsymys helpottaisi pian!!

valkovuodosta sitä on ollut ja paljon. Jouduin tässä hiivakuurinkin ottamaan, kun papa tulos näytti kolmosta!! Olin jo ihan paniikissa että mikä minulla on, mutta neuvolatäti rauhoitteli ja sanoi että kyseessä on todennäköisesti vaan joku tulehdus. odotan aikaa naistentautien poliklinikalle, siellä sitten katsotaan tarkemmin tuo tilanne. Toivottavasti tuo hiivakuuri auttoi siihen tulehdukseen!

NP-ultrassakin olin tuossa alkukuusta ja siellä oli kaikki hyvin, turvotus oli 0.9 ja veriseula ok. Laskettu-aika 26.8, niinkuin itse olin sen laskenut. Neuvolahan laski silloin että se olisi 14.8.
Tässä odottelen että kello tulee 15 niin saa soittaa kätilölle ja varata ajan rakenneultraan :)

Liikkeistä en ole ihan varma, jotain pientä olen tuntenut, mutta en varmaksi osaa sanoa että onko se vauvan liikettä :)

Tässä on kiva tyttö vai poika laskuri , on pitänyt ihmeen hyvin paikkansa. Sen mukaan minulle olisi tulossa tyttö =)
Laittakaa muutkin tuloksianne =)

http://www.geocities.com/huuhaat/testi2.html


Tuima ja rv 13+5
 
Hih, meille tulisi tuon testin mukaan tyttö..todella vahva poikaolo on kyllä ollut alusta saakka, mutta katsotaan..vielä on rakenneultraan kuukausi aikaa ja voidaan miettiä halutaanko tietää kumpi olisi tulossa..No, pääasia että saadaan terve lapsi, sukupuolella ei väliä :D

Jeppis & Pikku-Papu 16+2
 
Tein kanssa tuon testin ja tuloksena oli tyttö..
Saa nyt nähdä kun rakenneultra on ens kuussa että kumpi sieltä on tulossa..
Mies oli alussa sitä mieltä että poika tulee, puhuikin aina "meidän pikkupojasta" kun puhui vauvasta. Nykyään on sitä mieltä että tyttö olisi tulossa.
Saa nyt nähdä...
 
Minäkin tein tuon testin ja sen mukaan olis tulossa poika ja mullahan onkin ollut poikaolo. Tasan kuukauden päästä meillä on se rakenneultra joten sittenhän sen näkee että pitääkö nuo paikkkansa =) Sukupuolella ei tietenkään ole meille mitään väliä kunhan vain on terve mutta ainahan se on kiva tietää etukäteen kumpi sieltä tulee.

Kiitos teille kaikille kun rauhoittelitte mua tuossa homejuusto asiassa :flower:
 
Tässä muutamia testejä myös kumpi on tulossa


http://www.geocities.com/huuhaat/testi.html

http://www.childbirth.org/articles/boyorgirl.html



sormustesti!!!

ohje: ota sormus ja esim. ohut lanka tai napsase yksi hius päästäsi.
Hankaa sormusta hetki ranteeseen ja sen jälkeen pujota lanka/hius sormuksen läpi niin että sormus jää killumaan lenkkiin.
Pidä lankaa ja sormusta navan yläpuolella ja odota kunnes sormus lakkaa heilumasta.
Pian sormus alkaa keinua joko edestakaisin (poika) tai pyöriin ympyrää (tyttö).

Minerva
 
Meille olisi tulossa ton Tuiman laittaman testi mukaan poika ja mä olen taas enempi tytön kannalta. Mutta sitten about puolen vuoden päästähän sen näkee!

Mä sain ajan hierojalle keskiviikko aamulle. Jos auttais tähän päämsärkyyn!

Päksäkkä
 
Tuon Tuiman linkittämän testin perusteella meille tulisi tyttö. Saa nähdä sitten pitääkö paikkansa, ekan kohdalla tuo testi piti paikkansa, mutta tokan kohdalla ei pitänyt.

Jos vertaan tämän raskauden oireita mun aiempiin raskauksiin, niin enemmän on poikaraskauteen viittaavia oireita. Tällä hetkellä mulla muutenkin on enemmän poikaolo, mutta sitä ei kannata laittaa tuonne listaan ainakaan vielä, kun mulla nämä olot vaihtelee jatkuvasti:D

Mua on jo viikon verran vaivannut pahoinvointi, pahiten aamuisin ja aamupäivisin :x
Ajattelin että johtuukohan se tästä raskaudesta vai mun kamalasta matkakuumeesta. Pari päivää vielä pitäisi jaksaa odotella ja mä oon jo mielessä pakannut laukkuja monta kertaa ja nähnyt uniakin, että ollaan jo etelässä :LOL: Miks aika menee niin hitaasti, kun oikein odottaa jotain!

Mullakaan ei ole vielä oikein kunnon potkuja tuntunut. Sellaisia pieniä pyörähdyksiä ja töytäisyjä välillä tuntuu. Mulla on istukka kohdun etuseinämässä, joten se vaimentaa tietysti niiden liikkeiden tuntemista.

Poika tuli tähän syliin häiriköimään (kuten yleensä aina kun mä istahdan koneelle).
Taidetaan mennä siivoilemaan lelut nyt ja sitten saunaan:)

RangaTanga 15+1 :heart:
 
neuvolassa käyty kaikki hyvin, painoa tullut reilu kilo, sykkeet kuului heti kun painoi dobblerin vattalle, sykkeet oli 150. poitsu oli innoissaa sykkeistä.
näöntarkastuksessa kävin ja niin tuli minustakin rillipää... kyllä oli vaikea valita kehyksiä tähän naamaan... plääh 265e mutta 2lasit spacesaversillä... mulla oli hyvä näkö mutta tekstin luku on hankalaa, karsastaa ja hyppii riveiltä joten sain kaukolasit sekä lukulasit. eivät olis saaneet laittaa kaupanpäällis laseihin toisia arvoja mutta lupas mulle kun ero oli pieni..

15+1
 

Yhteistyössä