ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - heinäkuussa

unikuu108
Alkuperäinen kirjoittaja tinuli71:
No niin, nyt olis sit meidän pikkuisen syntymäpäivä tiedossa, eli tänään tarkastettiin et oli edelleen perätilassa, eikä käänny enää niin veikkasivat, Painoarvio oli jo huimat 3,6kg. Eli iso vaavi on tulossa. Leikkauspäivä 20.7 olis sit varattu =) , ja tekevät sen sit kuitenkin nukutuksessa :eek: . Nyt rupes sit oikeesti jännittämään :x Muuten kaikki ok. turvotusta aivan kamalasti, jalat on kuin ilmapallot :ashamed: . Huomenna vielä viimeinen neuvolakäynti ja sit enää 10pv niin pääsen nyytin hakuun :wave:

Tinuli71+ Morttiina 37+1
hyvä päivä syntyä.mulla on sillon synttäripäivä..

tsemiä leikkaukseen. :flower:
 
kikka89:

Siis kun ei mua se kipu pelota oikeastaan ollenkaan, vaan pelkään että alan hyperventiloimaan
Mulla vähän sama, mutta meidän sairaalassa ei voi saadakaan ilokaasua, joten ei tarvi murhetia siitäkään :D

Mun pitää huomenna neuvolassa kysyä, että uskallanko vielä huoleti lähteä reissuun viikonlopuksi/ ensi viikoksi. Ei me siis lähdettäs kovin kauaksi ( max 100km päähän kotoa), mut kuitenkin..
Yleensähän kyllä ensisynnyttäjälle kestää niin kauan tuon synnytyksen käynnistyminen, että luulis ehtivän omaan sairaalaan pidemmästäkin matkasta, jos nyt vauva päättäs syntyä. MUTTA! Onhan sitten niitäkin jotka ovat synnyttäneet suunnilleen parissa tunnissa :/

Ihanaa, kun ulkona taas sataa. Voi vaan hautautua sohvan nurkkaan, lukea ja syödä suklaata :p

Outiko 37+1
 
Kolotuksista ja kivuista mulla ei oo ollut koko raskaus ainaka juurikaan millaisia kipuja.
Nyt on muutamana kertana tullut kävellessä tuonne oikeen jalan liitoksiin kipeää. Ovat vissiinkin juuri niitä liitoskipuja.. Mutta siihen ne onkin sitten jääneet..
 
Huh huh, nyt täytyy kyl lopettaa vähäks aikaa noi synnytysohjelmien katselut...saa vaan itelleen paniikin aikaseksi.. :|

Tinulille tsemppiä!

Jeppis & Pikku-papuliini 35+5 (tasan 30 päivää laskettuun aikaan =) )
 
hellou taas!

kommentoitavaa ois vaikka ja mitä!
tällaiset vaatteet meillä kotiintulovaatteiks:


eli:
kietasubody (pakkauksen)
kietasu paita + puuvilla housut
velour housut
myssy
sukat
tossut

ukko tuo sitten kaukalon johon laitan valmiiksi vanu/velourpuvun
katsotaan sitten noista sään mukaan mitä laitetaan.
autossa ilmastointi ja matkaa puoliska tuntia kotia niin ei nyt hirveesti vaatetta tarvi toivon mukaan.

no niin tuli sitten isän muuttokin vielä tähän samaan syssyyn, eli varmaan 26.7 pääsee muuttaan, miesten pitäs lähtee tavarat nakkaan peräti 200m toiseen asuntoon vain, mutta kun pitäs sitten siivota molemmat asunnot ja kukas sen tekee.... jos mie vielä oon vaikka sairaalassa silloin! =) |O jee jee!

hankinnoista vielä nyt on kauhee videokamera ja digikamera kuume, meidän diggari on niin vanha niitä ekoja ettei sen kuvaamisella tunnu tulevan enään mitään. miehen pikkusisko osti videokameran ja olen kans haaveillu pitkään ja vannonu että ostan jos toinen tulee. no nyt se on hankittava mutta hobbiksessa ei ollut kuin yks varteenotettava malli hintaa 399e |O n.40e /kk. no eipä ole meikäläisellä paljon vaihtoehtoja. koitan huomena käyä kattoon kaupungissa millaisia muut mallit ois. sitten pitää vielä se ekasta äitiysrahasta saaha se digikamera... no niitä onneks saa paljon parempia ku meiän entinen ni alta 100e. :D

seksihaluista joo himot ois hirveet räpellä huomaamatta ukon vehkeitä vähän väliä jos vain lähietäisyydellä oleskelee... no meiän ukko ei oo hirveen herkkä touhuihin mutta ei vastaankaan pane kopelointia. no ennenku päästään sänkyyn asti niin kello on niin paljon ettei kumpikaan jaksa enään mitään! :headwall: |O eli vähäiseks jää... ja aina sen pitää tulla tähän selän taakse nysväähän kun kirjoitan jotain siitä! prkle!

hah niihän sen piti mennä kun sain koneellisen pyykkejä ulos niin alkoi sataa kaatamalla 3tta tuntia menossa.. sielä on pyykit "kuivumassa" :headwall:

nyt kattoon kauhukeittiötä! mun lemppari! on se gordon niin ihana! :p

ainiin kävinpä neuvolassakin tänään, ei mitään maata mullistavaa!
ens viikon perjantaina on synnyt.tapa arvio ja ultra eli mulla ei tuu ollenkaan enään neuvolalääkäriä ja on kaikki lomallakin, ja eikä neuvolaa ens viikolla kun on tuo sairaalassa käynti.
veri 109 (vähän kohonnu)
paineet 134/7?
pissa nega
kohtu 34

pissatesti oli puhdas labrassa vielä kuitenki meinas kuukauden päähän yhen näytteen tuumasin vain että meinaakko että vielä kerkeis sillon! :kieh:

pekunalle ja tuikkis 34+4
 
Onko kukaan (muu) hankkimassa kätkythälytintä? Ja jos jollain on kokemuksia laitteesta niin olis kiva kuulla.

Mulla on sydämessä pitkä qt-oireyhtymä, joka peritytyy 50%:sesti. (tosin mulla pidentynyt qt-aika vain ekg:ssä. Perinnöllistä geeniä ei löydetty, joten voi olla, ettei tämänkään vuoksi periydy vauvalle). Joillakin kätkytkuolemaan kuolleilla lapsilla on todettu tuo kyseinen sairaus, mutta mitään varmuuttahan ei ole onko oireyhtymä niihin ollut syynä. Haluan kuitenkin varmuuden vuoksi hankkia hälyttimen, vaikka siis vauvalla ei välttämättä sairautta olekaan. Kukaan ns. "tavallinen" lääkäri ei ole osannut sanoa, missä vaiheessa vauvalta otetaan ekg, joten jos se otetaan joskus myöhemmin niin haluan, että hälytin on heti valmiina, kun kotiudutaan.

Mulle oireyhtymästä ei ole koskaan ollut mitään haittaa. Se havaittiin vasta reilu vuosi sitten työterveystarkastuksessa. Mulla ei ole koskaan ollut mitään oireita, ei lääkitystä eikä mitään estettä millekään toiminnalle. Urheillutkin olen kilpatasolla koko pienen ikäni.

Vaikka mulla ei tuota "syytä" kätkythälyttimelle olisikaan, saattaisin sen silti hankkia.

 
Kätkythälyttimestä en oo koskaan kuullutkaan. Meilläki on suvussa tuo pidentynyt qt-aika. Mulla sitä ei löytynyt.

Vointi on ollu yllättävän hyvä. Välillä olo on kyl toosi raskas. Mut liekö se nyt mikään ihme. :)

Kotiintulovaatteiden kooksi oon aatellu 56cm. Noita 56cm vaatteita mulla on tosi vähä, eli enimmäkseen vauva saa olla syntymästään asti 62cm vaatteissa.

Mahtaakohan joku saada jo ennen Tinulin sektioo vauvan kainaloon. :) tai onkohan joku jo saanut, joku joka ei oo käynyt täällä aikoihin kirjottelemassa. :)

Aniit 33+6
 
Heips

Pelkopolilla tai no vastaavalla käyty tayssissa, oli siis lääkäri ja kätilö, mutta kätilö ei ollut varsinainen pelkopolikätilö, ekan oikeen pelkopolikäynnin ois saanut täällä 21.8, ehkä vähän myöhään...Pointtina oli lähinnä käydä läpi edellinen synnytys ja avata sen kautta vähän meidän patoutumia ja auttohan se, varttivartilta katottiin mitä tapahtu (mullahan kokonaiskesto oli 7h, josta 5h meni mallikkaasti ja vimpat kaksi oli kamalia). Lääkäri oli sitä mieltä, että jos suoraan sektioitas, mutta kun sanoin haluavani normisti synnyttää, niin suositteli spinaalipuudutusta ja sanoi, että halutessani voin pyytää sektion myös synnytyksen aikana, paitsi ei enää kun pää on näkyvissä ;) Kovat kivut synnytyksessä johtu mulla oikeestaan siis pojan avosuisestatarjonnasta ja kun lisäksi oli sen 4300g ja kipulääkkeitä ei ehitty antaa, ilokaasua hönkäilin. Tilastojen mukaan tuo avosuisuus ei samalla synnyttäjällä toistu, mutta tilastot on tietty tilastoja. .No apua käynnistä oli ja musta tuntu, että meidän tunteet otettiin vähättelemättä vastaan ja todella luottavaisin mielin koitokseen nyt lähdetään Koko arvio oli 4300 taas ja laskettuna kontrolloidaan paino ja päätetään päästetäänkö yli. Komiasti kuulemma kuitenkin tuommonen mahtuu, kun esikkokin läpi tuli, vaikka siis tossa avosuisessa ja pihdeillähän autettiin. Kovasti kehuvat, että olit reipas synnyttäjä ja lopun hässäkälle et mitään voinut. Luulen, että tossa alussa autto pitkään kotona olo, mentiin vielä nukkuun vaikka 10min välein supisti napakasti, sain unen ja sit heräsin sellasiin supistuksiin, että ei tarvinnut arpoa synnärille lähtöä :LOL: Nyt käski vähän aikasempaan tuleen ja jos aamuruuhkan aikaan menee vedet, käski soittaa ambulanssin, vaikka siis meiltä sellaset 20km sairaalaan. No tulipas tarinaa, mutta siis hyvillä mielin nyt ollaan, aivan ihana kokenut kätilö kanssamme jutskaili ja hän se minut sai rauhottumaan :) Sisätutkimusta ei tehty, mihin vähän petyin, kun nyt ei yhtään tiiä, että missä mennään.

Kotiintulovaatteet...

puolipotkarit ja pitkähihanen body, velourpökät ja takki, myssy, sukat, raapimishanskat.

Meillä esikolla käytettiin ekat kuukaudet vallan bodeja ja puolipotkareita, on niin iisit. Kietaisuja taas ei just ollut, musta ne on hankalat :) Mutta jos pieni vauva ovat varmaan helpommat, meidän 55cm ja 4300 pötkäle lähes jo kannatteli niskoja synnyttyään, oli siis tosi voimakas ja käsittely oli tosi helppoa, joten siksi pukeminenkin varmaan oli niin helppoa. Vaatteet 56cm, pari jopa 50, meillä noo meni esikoiselle, vaikka oli sen 55cm jo syntyessään, ei nyt tietty montaa kuukautta.

Itkuhälytin
...meillä käytetään nyt nelivuotiaallakin, kun ollaan vaikka illalla naapurissa grillaamassa ja poju jo nukkuu, toimii hyvin!
Nyt en muista enää mitä piti kommentoida, ainiin ainakin se, että mäkin ihastuin tohon vauvalehdessä olleesseen ruskeeseen pallo kuosiin, harkinnassa myös tuon liinan ja pipon tilaus. Mulla vaan ois parilla tutulla liina vapaan, että ei omaa varmaan uutena kantsis ostaa, mutta oli kyllä niin söpö...

Nyt herkuttelua, vaikka käytiin jo hesessä minimegalla, nam! Huomenna neuvola, jaiks painoa, mutta mä oon heikko :)

Permis ja Veikko 34+3
 
En mäkään oo koskaan kuullu kätkyhälyttimestä.. miten se toimii? ja maksaa?

Kotiintulovaatteet: 50cm kietaisupaita, 56cm puolipotkarit, 56cm velourhaalari, myssy ja tumput.

Seksihaluista: 2 vkoa sitten ei tehnyt ollenkaan mieli.. nyt on jotain outoa tapahtunut ja tekee kokoajan mieli. Mies on onnessaan :D :D

Mä oon ollu niin väsynyt tänään ettei mitään rajaa. Pinnasänky kasattiin äsken, nyt on kaikki valmiina.
Keskiviikkona lääkäri sanoi että oon sormelle auki. Vielä viikko sitten paikat oli kiinni. Painoarvio oli 2700g.
Jee, huomenna täysaikanen.. sais siis tulla nyt jos tahtoo :p
Huomenna ctg-käyrälle ja seuraava äitiyspoli tiistaina.

Meelaie & Papu 36+6
 
Ilta-aurinkoista torstai-iltaa!

Eilinen miehen polikäynti minun ja Kolmosen kera tuotti tulosta, sillä leikkausta edeltävät tutkimukset on tehty jo samalla reissulla ja huomenna pitäis aamukasilta olla jo osastolla oottamassa mahdollista omaa päivystyssalivuoroaan viidennen kerran vuoden sisään. Tällä kertaa ilmeisesti vaan tehdään jtn uutta ja ihmellistäkin että leikkauskierre saatais katkeemaan. Tää on älyttömän hyvä juttu, sillä nyt mies ei todennäköisesti makaa sen enempää saikkulassa kuin kotonakaan sänkypotilaana, kun mun lähtö tulee. \o/

Kovotuksia tulee ja menee niin levossa kuin liikkeessäkin ja sekös vasta jännää onkin, kun tytöistä ne on vähentyny raskauden keston myötä. Kohdunsuun nipistyksiä ja paksua valkovuotoa/limaa löytyy myös listalta. En todellakaan ole enää 100varma käynnistyksestä mikä olis toiveenakin nro.1, vaikka ilman kiirettä onkin kieltämättä kiva lähteä synnyttään (käynnistys/sektio). Synnytys tuntuu olevan ajatuksissa 24h/vrk ja ehkä päätä kivistääkin iltaisin just siks. Yöt oon kuitenkin saanu nukuttua noin viikon ajan ihmeen hyvin vaikka viime yönä heräsinkin karmeeseen närästykseen ja kurkun poltteeseen!

Raskauden tuomista positiivista oireista kynsien kasvua täytynee joku päivä rajoittaa, vaikkei kyllä millään raaskisi. Muistan vaan aiemmista synnärikerroista joutuneeni pyytämään saksia lainaan, että saan viimeisetkin pätkät pois vauvaa raapimasta ja viilaahan sieltä ei löydy kirveelläkään.. Oppia ikä kaikki :whistle:

Nyt miehen viereen suolakeksien, tuorejuuston ja mansikoiden kera, saa nähdä montako päivää joudutaan tällä kertaa ikävissään kärvisteleen :(

-iinaZ & Kolmonen 34+6
 
Äh, en ole noita kotiintulovaatteita vielä miettinyt, mutta nyt saitte miettimään. Pitäskö sille joku haalarikin olla.. entä jos on helle, pitääkö silti? Eikö sille tule kuuma. Yhden tuollaisen velourhaalarin löysin tuolta laatikoista (piti ensin googlata mitä on velour.. :whistle: ) mutta se on kokoa 68, hukkuukohan vastasyntynyt beibi siihen? Ja mitkä on raapimishanskat??

OnSiisKevät ja beibe 35+3
 
Kätkyhälytin jäin itsekkin ihmettelemään että mikä ihme vekotus tämä on kun en ole ikinä kuullutkaan. Googletin sitten ja tuli täilläinen vastaan missä on sen käytöstä ja tarkoituksesta:
http://www.pikkupingviini.fi/index.php?id=2&products_action=view&products_id=1613

Muillekkin jotka sitä ihmettelevät.. meelaie taisi ainakin ihmetellä..
 
Hei

Lukemassa on käynyt päivittäin, joskus useammankin kerran päivässä, mutta en oo saanu aikaiseksi kirjoittaa mitään....

Huomenna olisi viimeinen työpäivä, mutta töitä olisi vielä about viikon edestä. :D Pomo kysyi, että kuinka haluaisin juhlistaa viimeistä työpäivää, niin vastasin että tekemällä paljon töitä! Pitäis vielä jaksaa mennä vähän leipomaan, jotta voin viedä jotain herkkua huomenna töihin. Ajattelin tehdä juustokakkua...

Raskaudenaikaisista vaivoista Vaikka itsellä onkin kaikkea pientä vaivaa, niin silti tuntuu, että ei mitään vaivaa ole. Kaikki on niin pientä kuitenkin (närästys, turvotus, jalkojen särky, vessassa ramppaaminen) Tänään multa kysyttiin, että onko ollut raskasta töissä ison mahan kanssa. Vastasin, että ei. En aina edes muista olevani raskaana ennen kuin maha on tiellä. :LOL:

Katsoin eilen sitä Kätilöt sarjaa ensimmäistä kertaa. Itkin myös, mutta ilosta, kun vanhemmat saivat vauvan syliin. :) Ajattelen synnytystä aina välillä. Maanantaina olin myös tutustumassa synnärille ja valmennuksessa. Synnytystä ajatellessani pelkään, etten jaksa ponnistaa vauvaa ulos. :D Vaikka kyllä niitä voimia varmaan sitten jostain löytyy, luulisin. Kipua en niinkään pelkää. Mikäli synnytys edistyy nopeasti/kestän supistukset, en halua mitään puudutuksia. Jos synnytys pitkittyy niin ehkä oman jaksamisen kannalta olisi hyvä saada jotain kivunlievitystä. Siskoni on saanut jo kolmannen ilman mitään kivunlievityksiä. Synnytykset on olleet niin nopeita, ettei mitään ole ehditty antaa! :D Kolmas syntyi puolentoista tunnin kuluttua ekasta supistuksesta!

Nyt leipomaan ja vähän siivoilemaan...

Illusia + Emppu 34+6
 
Taas tuli olo, että on tämä lapsiperheen elämä niin "ihanaa"...No onhan se yleensä ihanaa, mutta myös väliin tosi uuvuttavaa! Mutta tulin vaan nyt kylmästi koneelle istumaan, kun en saa tyttöä nukkumaan ja siellä se vaan huutaa/itkee/huutaa/itkee ja pyytää nukuttamaan, mutta ei kuitenkaan tule nukkumisesta mitään....ja kello jo 22.45 ja neiti 2v 7kk. :headwall: Mutta...juu, unohdin jo kaiken muun kun tuo itku sekoittaa pään...

Olin melkeen jo ostamassa tälle meijän neidille silloin vauvana sen kätkythälyttimen. Kuulosti niin turvalliselta, mutta sen hankinta sitten unohtui ihan itsestään...Meillähän ei juuri öisin nukuttu...Itkuhälytin meillä on. Silloin juuri käytin, kun vauvaa nukutti ulkona ja oli ite sisällä.

Seksihaluista, ei voisi vähempää kiinnostaa!!! Vaikka nyt melkeen kannattaisi, kun meillä ainakin tuli PITKÄ väli esikoisen syntymän jälkeen ennenkö edes jaksoi ajatella jälleen koko asiaa...Olen aina ihmetellyt niitä, jotka sanoo, että heti parin päivän päästä synnytyksestä... :eek:

Kauniita unia! Josko niillekin täällä kodissa kohta pääsisi...
 
bb Todella kurjalta kuulostaa tuo tilanne, ja pelottavalta. Raskaushan ilmeisesti lisää riskiä saada tuollanen verenkiertohäiriö. Ainakin olen muillakin kuullut olevan vastaavaa...mutta tsemppiä paljon :hug:

Mä lähden kohta neuvolaan ja illalla sitten miehen porukoille taas. Ihanaa, kun miehellä alkaa loma tänään!

outiko 37+2
 
outiko Teidän vauvallahan on jo kokoa. :)

tinuli Varmaan huikeata tietää sektiopäivä. Mua alkoi oikein jännittää sun puolesta. =)

Bb Hui, mikä päivä. Koitahan nyt levätä vaan.

Kivuista ja säryistä Mä huomaan, että kärsin nykyään joka ilta jalkapohjien kivuista. Mies joutuukin hierojaan mun jalkoja aika ahkerasti. Onko muilla tätä? Samoin huomaan yöllä herätessäni vessaan tai aamulla, että mun sormet on ihan nakit. Iho on ihan kiree.

Mandy ja Aksu 36+4
 
BB, hui! Onpas teillä ollut todella rankka päivä. Nyt vaan lepäät ja keräät voimia :hug:

Permis, hyvä että sait pelkopolilta apua. Musta tuntuu et haluisin puhua synnytyksestä vielä jonkun kanssa..

Outiko, mä sain luvan matkustaa enää ensi viikolla 250km päähän ja sit pitää jäädä jo odottelemaan tänne vauvan tuloa :) Mut tuo on varmasti aivan jokaisesta itsestä kiinni et mikä on olo jne.

Musta tuntuu et maha on viime yön aikana laskeutunut ihan kauheesti :eek: Voiko se tuosta noin vaan laskee?

Ai niin, tänään alkaa äippäloma!

Vilma ja Elma 35+0
 
No niin, nyt on sitten neuvolassakin käyty.
Tässä lyhyesti kuulumisia:

RVk 37+2

Painon muutos/vko: 389g
RR:128/84 (eli laskenut)
U-prot. : + (edelleen..)
U-Gluk. : -
B-Hb: 120 ( rautaa pitää syödä edelleen..)
Kohdunpohjan korkeus: 36cm
Sydämen syke: +135
Liikkeet: ++

Niin ja vauvan paino tällähetkellä tosiaan sen 3-3,1 kg

Neuvolassa oli edelleenkin puhetta siitä raskausmyrkytyksestä. Eli jos alkaa tulla ylävatsakipua ja näköhäiriötä, niin välittömästi äitiyspolille missä sitten käynnistävät synnytyksen.
Toivotaan, että ei tulisi mitään, mutta mä kuulun kuulema "riskiryhmään" korkeitten verenpaineitten ja tuon jatkuvasti plussalla olevan proteiinin takia.
Huij..

Ja tänään tosiaan lähdetään anoppilaan, minne on onneksi matkaa vaan 75kilsaa, joten jos jotain tulee niin ehtii hyvin ajamaan JKL:ään synnyttään :D

Sori, kun oli pelkkää omaa napaa :ashamed:

outiko 37+2
 
unikuu108
Alkuperäinen kirjoittaja vilmav2:
Musta tuntuu et maha on viime yön aikana laskeutunut ihan kauheesti :eek: Voiko se tuosta noin vaan laskee?

Ai niin, tänään alkaa äippäloma!

Vilma ja Elma 35+0
mulla alkoi eilen äippäloma.
joo´o. se maha voi vaan yhtäkkiä laskea. se onkin hauskaa kun ei enää niin närästäkään yhtäkkiä..

ja raapimisenestotumput on sellaset ohuesta trikoosta tehdyt peukalottomat tumput. vauvaoilla on älyttömän terävät kynnet. ja kun ne huitoo niin ne saattaa vahingossa raapia naamansa ihan verille.
meillä esikolla oli sellaset kun veti ittensä ihan naarmuille monta kuukautta vielä syntymästä.

mä oon alkanut jo kyllästyä tähän mahaan. lähinnä iltaisin mua korpee jo kulkee tän kaa.

vielä kun jaksaisin odottaa siihen 37 niin sit alan kiskoo vadelmanlehtiteetä ja tekee kaikkeni että tää tulis ulos.esikoinen tuli 40+3 bileillan jälkeen. yöjunalla tultiin miehen kanssa kotiin ja mä en kerinnyt mennä nukkumaan suolen tyhjennykseltä ja supistuksilta..
must se oli niin hassua kun yhdessä konsertissa yks muija tuli mlle sanomaan et sä et sais olla täälä kun oot raskaana. (muistaakseni viikot 36 tai jotain oli)et mä en sais tanssia ja vauva kärsii tästä melusta..
olin just niin. jos munkaan korviin tää ei ota ja yleensä olen herkkäkorvainen,niin en usko vauvankaan kärsivän.

mullon lippu madonnan keikallekin 2vk ennen laskettua aikaa mut nyt on alkanut arveluttaa koska sieltä ei pääse välttämättä pois jos synnytys alkaa.. 80 000 ihmistä..
jos keikkapaikkana olis joku mistä pääsis pois ja tietäis että ei olis ruuhkaa niin voisin lähteekin.

unikuu ja nimetön kakkonen 34+ tai jotain sinnepäin
 

Yhteistyössä