(.)**//** Elokuiset helmikuussa 2010 **//**(.)

Hei, kertokaas kokemuksia tuosta raskauden viimeisestä kuukaudesta. Onko se "rankka"? Isäntä harrastaa teatteria ja häntä pyydettiin mukaan erääseen kesäteatteriin jonka näytökset olis heinäkuussa. Mä vaan pohdin että pärjäänkö/jaksanko yksin? Isäntä olis päivät töissä ja illat teatterissa...

n11na ja tiitti 14+2
 
n11na se on tietty aika vaikea ennustaa miten sun loppuraskaus sujuu.Mutta itsellä esikoinen meni hyvin loppuun asti.Ei mitään vaivoja,ei supistuksia tai mitään.Vasta supisteli kun vauva syntyi :D Joten itse olisin pärjännyt varmasti.Seuraavien lasten kohdalla onkin oma juttunsa jos äiti kovin väsy ja huonovointinen lopussa,kun isommat täytyy kuitenkin jaksaa hoitaa.Mut voisin kuvitella että ihan hyvin pärjäisit!!!!Pääseekö miehesi synnytykseen mukaan lyhyellä varoitusajalla jos synnytys käynnistyykin sinä aikana?
 
evi-ta sen on päästävä! :) Ei oo muuta mahdollisuutta. Sanoin sille että jos sinne teatteriin menet niin sen teet selväks, että sulla voi tulla lähtö millon tahansa! Hiukan kyllä jännittää, että tuleeko riitaa ihan turhasta tuona aikana... mulla on kyllä hyvä tukiverkosto täällä ja kaks koiraa seurana

Koska synnytysvalmennus yleensä alkaa? Niihin varmaan kannattaa osallistua?
 
Mullakin raskaus sujui viimeks oikein kivasti loppuun asti, eikä mahakaan mikään jättimäinen ollut et ois hirmusti menoa haitannu :) Eli se on hyvin yksilöllistä. Joillakinhan jo keskiraskaudesta lähtien tai aiemmin on ties millasia vaivoja, supistuksia ja kaikenmoista huolta. Eli ei oikeen voi sanoa, miten se loppuraskaus kelläkin menee.

Merkkailen täs lähinnä..

Mie muute oon saanu käsityksen, et kaksosuus ois periytyvää miehen puolelta? :eek: nytkö mu pitää miettii tuo asia uudellee ja sisäistää tuo uus tieto vanhan tieltä :D Ja eikös sukupuolikin määräydy ainakin suurimmaks osaks miehen mukaan? Vaikka niitkin ois, et jotkut naiset hylkis tyttö- tai poikasiittiöit... äh, sanokaa te viisaammat miten se on :D

Onnee hyvistä ultrakuulumisista! :heart:
 
mihinhän kaikkeen piti kommentoida...

Raha , siis äippäraha tuota olen itsekin kysellyt ja pitkään sainkin selvitellä ... Jos on ollut laskettuna palkkatuloista viimeksi ja edellisen syntymän ja tän lasketun ajan välissä on alle 3 vuotta niin saa saman rahan ..
- Mutta jos onkin ollut laskettuna sosiaalietuuksista , itselläni oli liitonraha enemmän kuin palkkatulot , niin tuo sosiaalietuus ei siirry , eli sitten lasketaan uudelleen nykytilanteen mukaan ! Ja itse olen nyt kodinhoidontuella , joten jään työttömäksi ainakin kuukautta ennen kun haen äippärahaa niin silloin se voidaan laskea uuden liitonrahan mukaan , johon ei tarvita enään 6kk:ta vaan riittää että raha on maksussa kun hakee äippärahaa !!!
-jos tulot muuttuneet niin lasketaan edellisen varmistetun verotuksen mukaan (eli nyt v. 2008) Tai sitten 6 kk taaksepäin siitä kun hakee äippärahaa .

muuta en muista .. mutta siis muillekin tiedoksi (itsellä juuri tuo hemmetin tarkistus juttu , kun ei kerran sosiaalietuuksia siirretä.... )

n11na viimeinen kuukausi tosiaan on jokaisella erilainen ... itselläni oli edellinen odotuksen viimeinen kuukausi yhtä selkäkipua ja läähätystä , suppareita ja heikotusta ... Välillä taas saattoi olla muutama päivä ettei juuri mitään ja toisilla on kuulemma todella hyvä olo viimeiseen asti ... Mua pelottaa (hui) tuo rääpäleen kanssa jaksaminen ja noi kanniskelut , kun nuorin nyt 1v2kk , eikä itse vielä kävele eikä syö ja potalla käy joskus että mitenkäs jaksan noi kantamiset kun masu alkaa kasvamaan kun on ongelmana noi helposti tulevat supparit ....

neitim
 
Matilda84
n11na osaa ne miehet joskus jopa ajatellakkin, hyvä että päätti olla menemättä.
Meillä oli esikoisen kohdalla,että mies oli tällöin kadettikoulussa. Heillä olisi ollut melkein 2kk purjehdus kun minulla oli laskettuaika, en pakottanut miestä jäämään kotiin mutta onneksi hänkin ajatteli järjellä että ei näkisi esikoisensa syntymää eikä ensimmäistä 2kk vauvan kasvua. Se olisi ollut kova paikka jos olisi silloin lähtenyt.Joutui sitten jättämään koulun kesken, joka harmittaa kyllä häntä vieläkin.Musta vaan tuntu todella kohtuuttomalta että koulun puolesta sanotaan sitten hyvästit jos et osallistu,eikä voinut korvata. :|
 
15+0 POKS :heart: :heart: :heart:

Olo edelleen ku jyrän alle jääneellä, flunssa ei tahdo helpottaa..töissä sinnittelin viikonlopun..rankkaa..ei oo tuuraajaa niin pakko mennä vaikka pää kainalossa. Supistelee kovasti ja alamaha kipee, oli rankka vkl..kun niin paljo lunta tullu..piti koko ajan hypätä ja kurkotella postiautosta, plaah..valivali..

Juu, minäkin oon kuullu että vain äiteen puolela periytyy kaksosuus :) Meillä ei oo suvussa kaksosia, paitsi miehen puolelta pari.

Mä saan varmaan sikahuonon äippärahan ku oon vaan viikonloput töissä ja muuten päivärahalla :( Ei voi mtn..ihanaa kun saa jossain vaiheessa jäädä tuosta paskaduunista pois..niin huono palkkakin että melkein hyväntekeväisyyttään tekee..Perheen yhteinen aika on minimissä ku mies viikot töissä ja mä viikonloput..koskaan ei päästä mihinkään kauemmas, persiistä.

Olipas "positiivinen" jutunjuuri multa, sorkke..mieli vaan jotenkin matalalla nyt :| Nohh, uus viikko alkaa joten uuteen nousuun..ois jo torstai niin ´pääsis neuvolaan..välillä miettii et onko masussa kaikki ok, kun välillä niin sattuukin..mut sit välillä taas tuntuu hentoset liikeet että eiköhän siellä hyvin voida :heart:

Mukavaa sunnuntai-iltaa kaikille!!

Jonnuli ja hipsu 15+0
 
...Musta tuntuue ttä tunnen kuitenkin jo liikkeet.... :heart: Kun kumarrun eteenpäin,tuntuu "potkuja"siinä kohdassa josta sydänäänetkin aina kuuluu.Ja jo niin monta kertaa tuntunut että ehkäpä lakkaan epäröimästä :heart:
 
Matilda84
evi-ta tiekkö ku mustakin tuntuu välillä että tunnen,mutta kun en uskalla sitä ääneen laukoa kun saa heti kuulla " ei niitä vielä voi tuntea " .. mutta ihan kuin välillä tuntuis =)
 
Me ollaan vähän kahen vaiheilla, et kyselläkö sukupuolta vai ei. Esikoisesta ei haluttu missään nimessä tietää, mut ny vähän kutkuttais se tiedon saanti. Toisaalt tosin ois kiva sit yllättyä taas synnytyssalissa. Jää nähtäväks :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Matilda84:
evi-ta tiekkö ku mustakin tuntuu välillä että tunnen,mutta kun en uskalla sitä ääneen laukoa kun saa heti kuulla " ei niitä vielä voi tuntea " .. mutta ihan kuin välillä tuntuis =)
Mulle lääkäri sanoi viime raskaudessa rv 12 että hyvin voi tuntua,uudelleen synnyttäjällä kun kohdunseinämä kuitenkin jo venynyt ja kavennut,ei oo niin paksu.Mä oon edelliset tuntenut samoilla viikoilla(13) mut ajattelin et nyt kun istukka etuseinämässä,etten tuntis mutta kyllä se sitä itteään on...Sano kuka vaan mitä tahansa muuta(Mä väitän kahdeksan kokemuksella :D )
 
Kyl mä uskosin, et hyvin voi tuntee liikkeet jo. Mie tunsin esikoisesta kummiski jo 14+3 ja istukka ol etuseinämässä. Tais vaa olla nii hyvä tuuri ja just sillo lököttelin hipihiljaa, et huomasin liikkeen. Seuraavan kerran sit huomasin 17+3. Eli en usko kuvitelleeni tai sekoittaneeni muuhun. Ny en oo tuntenu mittää, mut ei se ihme ois ku on jo toinen kummiski. Mut ny on vasta 13+3
 
Kaksosten periytyvyydestä: Minähän en mitään tiedä, mutta meillä kuitenkin se tilanne, että kaksosia vain miehen puolella. Ja sit toisaalta lääkäri kysyi ultrassa, että onko kummankaan suvussa kaksosia. Eli jos periytyisi vain äidin tai isän puolelta, niin luulisi, että olisi kysynyt sit vaan äidiltä tai isältä sen suvun kaksosista. Mä siis arvailen, että voi periytyä kummalta puolelta vaan...

Sukupuolen kysymisestä: Kahdesta ekasta ei olla haluttu tietää, on ollut kiva saada tieto yllärinä. Nyt kun löytyy jo yksi kumpaakin sukupuolta ennestään ja lisäksi kaksoset tulossa, niin haluaisin tietää. Pitää tehdä niin paljon hankintoja, niin helpottaa, jos tietää sukupuolet etukäteen. Tykkään kyllä sukupuolineutraaleista vaatteista ja tarvikkeista, mutta suurin osa tarjolla olevasta on yleensä niin selvästi jommalle kummalle sukupuolelle suunnattua. Mies oli aluksi eri mieltä, mutta näyttää siltä, että on kääntymässä mun kanssa samalla kannalle. Ollaan sovittu, että nimi (nyt siis nimet) mietitään etukäteen ja hän tuskaili, että jos ei tiedetä sukupuolia, niin pitää miettiä varmuuden vuoksi kahdet tytön ja kahdet pojan nimet.

Oma (.): Tänään jotenkin hirvittänyt ajatus kaksosista. Tai siis lapset ovat kyllä toivottuja, rakastettuja ja odotettuja, mutta se niiden mukana tuleva arki... Kaikki se rumba mikä liittyy arjen pyörittämiseen... En ole mikään kodin hengetär enkä tehopakkaus organisoimaan hyvin toimivia arkirutiineja edes kahden kanssa, niin miten sitten neljän, joista kaksi vauvoja? Apuuva! Kaksosraskauden riskitkin mietityttää... Ja mitä jos päänsäryt jatkuu koko raskausajan ja vielä synnytyksen jälkeen? Mutta kai tämä kuuluu asiaan, näiden miettiminen, ja sitten toivottavasti sopeutuminen. Päivä kerrallaan...

Kiitos Dreamer78 kaksosketjulinkistä!

Wanamo ja Aatu & Peetu 12+3
 
...

Tänne ei erikoisempaa...
Äippärahasta ootte puhunu, ja mulle se tulee edellisten äitiysrahojen mukaan, kun tämä toinen syntyy ennenku ensimmäinen täyttää 3v.

Ylihuomena olis sitte lääkäri-neuvola :D Jos sitä pääsis taas kurkkaan vauvaa...jos lääkäri vaan alkaa ultraan.

Täällä kans tehdään v-loppuja ja iltoja :wave: Ei paljon yhteistä aikaa oo :ashamed: Virallisesti oon hoitovapaalla, mutta käyn tekeen keikkaa n.. 3-4 kertaa viikossa...vakituinen työ, nii sain sovittua pomon kans...teen töitä vähän niinku mulle sopii :D

vauvis 11+6 :heart:
 
Joku kyseli silikoonivuuasta.. Itse oon kyllä sillä saanu kakut onnistumaan ihan hyvin. Teen ihan normaalin kakkupohjan enkä laita perunajauhoja. Kakkupohjan teen sillain että lasi vehnäjauhoja, lasi kananmunia ja lasi sokeria ja olisko pari tl leivinjauhetta. Kananmunat on hyvä olla huoneenlämpöisiä. Sit ihan siihen silikoonivuokaan taikina ja uuniin, pitää vaan muistaa ettei sitä vuokaa tarvii leivittää, mut pestä se kannattaa ennen, jottei siinä oo mitään pölyä.

Liikkeistä en oo ihan varma oonko vaan kuvitellu välillä tuntevani, mut onhan tässä aikaa vielä odotella. Niin ja just mä viime keskiviikkona näin Toukan ultrassa liikkuvan.

Maijamehi ja Toukka rv 15+0
 
Nyt ne tais alkaa, meinaa liitoskivut. :headwall:
Ekasta ei ollut, mut eiköhän nää niitä oo, kun tonne alakertaan juilii kävellessä melko nasevasti.
Ja huomenna alkaa kahdeksan viikon harjoittelu sairaalassa eli koko päivät pitäis olla jaloillaan. Sounds nice... :|
 
juu, mulla kun on siis se tilanne että olen siis vaihtanut uuteen työpaikkaan hoitovapaalla, mutta se ei taisa siis vaikuttaa kun ne kelassa vaan niitä tuloja katsoo ?

mutta siis juu esikoinen täyttää syyskuussa kolme , eli voisin saada siis sen saman rahan :heart:

hyvä hyvä , täällä kanssa kuullostellaan liikkeitä ja välillä on ollut niitä perhosen siipien kutittelua, muistaakseni esikoisesta ne alkoi niillä ja välillä rupesi vahvistumaan, mutta selkeät potkut menee kyllä yli sinne neljännelle kuulle :heart:

olisi ihana tuntea että tulisi konkreettisemmaksi odotus, kun dopplerilla kuuntelee niin sekin on ihana hetki päästä fiilistelemään mun pikkuista ja niitä monotuksia :heart:

huisi ja pikkuinen 13+4
 

Yhteistyössä