** Elokuiset elohiiret tammikuun tuiskeessa **

Hyppy en tuollaisesta heitosta olisi huolissani. Ja esikoisen kortissa lukee myös likkeiden kohdalla vain + ekan ultran kohdalla. Ja itseasiassa viikon 17 kohdalla lukee myös vain +. Sen jälkeen on aina ++. Nyt mulle ei merkattu mitään liikkeistä tässä ultrassa. Ja tän kirppusen mitta oli 51mm nyt rv 11+4 :) Pieni tulitikku :heart:'

mammy ja tuuulis täälläkin oli ihan kamala epävarmuus monta viikkoa enkä uskaltanu ultrassa katsoa ruutua heti kun olin varma et jotain on pielessä. Mut kyllä nyt helpotti ultran jälkeen :) Tsemppiä teille ja muillekin epävarmuudessa eläville :hug:
 
hyppy meillä oli maanantaina 2,33 cm mitta ja vastasi 9+0, sinä päivänä itse oletin ajaksi 8+6 eli 1 päivä tuli enemmän ikää sikiölle. Siihen lappuun jonka sain käynniltä on merkitty myös liikkeet+, syke+... enpä tuosta tiedä mut oliskiko käytäntö aina alussa että liikkeitä merkitään yhdellä plussalla ku eivät nuilla viikoilla sikiöt näytä kovin paljon vielä liikkuvan... tai ei meillä hirveästi ainakaan liikkunut ja silti lääkäri sanoi että kaikki näyttää ihan normaalilta.

Kauhea huoli itselläki koko ajan vaikka kuinka on elämää ollut, tänään tuli laput et np-ultra on vasta 7.2.! silloin pitäisi siis olla jo 13+0! nooh liekö sit ruuhkia täällä vai mikä mut toivottavasti sit edes kaikki on ok silloin... pahoinvointirannekkeet tilasin ku eivät maksaneet ku 15 eur. Saa nyt nähdä tuleeko niitä käytettyä, kovasti ovat niitä kehuneet mut en yleensä usko tällaisiin tuotteisiin... lähinnä olisi kiva ku saisi taas alkavien harrastusten ajaksi helpotusta!!!!
 
Hyppy: Eihän tossa ollut kun 5päivän heitto, joten en olisi huolissani, kun muutenkin kaikki oli kunnossa! :)

Noista liikkeiden merkinnästä, mulla on merkattu esikoisen aikana aina vaan yks + vaikka ois miten paljo tai vähä liikkunut, tiedä sit miks. :)

majj & 9+3
 
Hyppy: Meillä merkattiin neuvolakorttiin liikkeet ++ vasta kun itse jo tunsi liikkeet. Kyllä siellä varmasti kaikki on hyvin. Meille ainakin np ultrassa kätilö sanoi aikoinaan, että np ultran aikaan mitat on luotettavampia, kun sikiö on jo sen kokoinen. Alkuraskaudessa heitot voi olla suuriakin, alkion koon vuoksi ja virhemarginaali suurempi. Mellä alkuraskaudessa ultra näytti rv 7+ kun piti olla 8+ ja np ultrassa vastas viikkoja. Rakenne ultrassa oli sitten jo viikolla isompi kuin np ultran antama la, mutta silloin näkyy jo geeni tekijät.

Mitähän mun piti vielä kommentoida, pitää palata lukemaan...:D
 
Heipsan pitkästä aikaa!!!! =)

:hug: ensinnäkin Leppikselle, ja raitikselle menetyksestä :'(

Jouduin tänää itsekkin siihen tilanteeseen että hyvä ystäväni kertoi rakenneultran jälkeen että heidän vauvansa on niin pahoin sairas ettei raskauden jatkaminen välttämättä ole enää mahdollista.... :´( Tuollainen on aivan kamalaa, eikä tiedä miten toista voisi yhtään lohduttaa tai auttaa tuossa tilanteessa... Ja tottakai samalla vielä omaan päähän hiipii pelko omasta raskaudesta ja muistutus siitä että kaikki ei todellakaan mene aina niinkuin toivoisi.... :(

Ahdistus vauva/lapsen sairaudesta/vammasta on kokoajan taka-ajatuksissa, mutta olen yrittänyt takoa itselle päähän että turha sitä on etukäteen miettiä, MUTTA tämä saa kyllä taas huolen nousemaan. Meillä nimittäin esikoinen syntyi huonokuntoisena ja hänellä todettiin syntymän jäälkeinen aivoverenvuoto... Vuoto oli lievä, mutta alussa oireet pelottivat ja jouduimme käymään läpi myös sen vaihtoehdon, että lapsemme voi saada pysyvän vamman. Nyt kotona kuitenkin terve, touhukas tyttö, josta jaksan olla kiitollinen jokaikisenä päivänä :heart:

Mutta jospa jätän synkistelyt hetkeksi ja onnittelen kaikkia hyviä ultrakuulumisia saaneille!!! :flower: (Toivottavasti en lisää tuolla aiemmalla huolehtimisella, täällä joukko ahdisusta! Suurinosa raskauksista kuitenkin etenee normaalisti ja ongelmat ovat onneksi harvinaisia :) )

Joku kyseli kertomisesta. Itse olen kertont aikalailla tärkeimmille ja viimeviikolla sanoin myös pomolle. Mua ahisti joka päivä kasvava masukumpu, joten ajattelin että parempi kertoa kuin miettiä milloin se huomaa :) Pomo otti asian ainakin päällisin puolin hyvin ja suunnitteli jo sijaista ym!!!

Ootteko saanut noita seulan verituloksia kotiin? (ei ehkä pitäisi kysellä kun saan taas isomman ahistuksen ennen np- ultraa) MUTTA kun mua vaivaa nuo arvot? Mulla se hGC- juttu oli 105 ja googlesta löysin raja arvoksi n.80 ja siitä se hiljan alkaisi laskea? Suuri luku voi viitata kehitys häiriöön? Eli onkohan tuo merkittävästi poikkeava ja pitäisikö jo ihan oikeasti huolestua? S-PAPPA oli n.800+ jotain.

Luin muuten jostain että alkuaraskaus(etenkin) saa naiset huoletumaan ja huolehtimaan erinäisistä asioista. sen vuoksi kenties täälläkin monella on kova huoli raskauden etenemisestä ja vauvan voinnista. Ekassa raskaudessa en osannut näin huolehtia kun kaikki oli niin uutta, eikä oikeastaan edes tiennyt kaikesta mitä edessä voi olla, tieo todellakin lisää tuskaa...!

Ainakun alkaa kirjoittaa niin unohtuu mitä piti kommentoida, joten anteeksi oman napainen juttu... :ashamed:

Viola ja Papunen 11+0
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kaikille ajatuksistanne tähän suuntaan. Täällä on päivä mennyt jo ihan normaaliin malliin.
Neuvolasta selvittivät, että en sittenkään pääse sikiöseulaan. Jos kohdussa olisi elävä sikiö ja tuulimuna, niin koe voitais ottaa. Mutta kun siellä on elävä sikiö ja abortus inhibitus eli siis keskenmeno, niin silloin ei voi ottaa, koska se toinenkin on elänyt ja vaikuttanut arvoihin.
Että pelkällä niskapoimulla mennään.

Tapaamisesta

Perustetaanko siis oikein kokonaan uusi ketju aiheesta? Se varmaan tippuu aika nopsaan sivun tai pari. Jos se laitettais tapaamisosioon, niin kävisittekö siellä kommentoimassa?
 
Raitapaitainen; Tosi ihailtava asenne sulla kyllä. Se laulu mitä kuuntelit on tosi liikuttava. Tulee kyllä usein tippa linssiin ku sen kuulen. Paljon voimia suruun ja aurinkoista ja helppoa raskautta sulle.

leppis Suuri halaus sinne. Oon pahoillani teidän puolesta. Kamalaa tuollainen. Kaikkea hyvää jatkoon.

eveliina Ihan mahtavia uutisia. Onneksi sellaisiakin tänne tulee! Ei kaikki pahaenteinen aina tarkoita pahaa onneksi.

Hyviä ultrakuulumisia tänne alkanut tulla. Vielä vajaa kaksi viikkoa pitäis itse jaksaa odottaa..kai sitä jaksaa hyvien uutisten toivossa. Kyl raskaus sen np-ultran jälkeen sujuu paljon huolettomammissa tunnelmissa ku epävarmuus ainakin hetkeksi hälvenee.
 
Leppikselle pahoittelut ja iso :hug: Parempaa onnea ensi kerralle!

Raitikselle pahoittelut kesken menneestä ja onnentoivotukset hyvin voivalle!

Eveliinalla oli aivan mahti uutisia!

Lemongrass kyseli Ruotsin neuvolameininkiä. Aika lailla täälläkin kyseltiin samoja asioita, paino (mun bmi on 26, ja luin mielestäni jostain että Suomessa uudelleensynnytäjät laitetaan sokerirasitustestiin jos bmi on yli 25, eli kyselin itse siitä asiasta, mutta täällä raja on bmi 35), alkoholinkäytöstä nyt ja ennen raskautta, asuntotilanteesta kysyttiin, ehkäisystä ennen raskautta (mä olen 36 ja mies 45 eli ei ehkä ihan epäilty "vahinkoa", mutta totesi kai kuitenkin sinne papereihinsa jotain) ja kaikenmaailman perinnöllisistä sairauksista. Työtilanteestakin taidettiin kysyä. Mä otin asian niin, että se terkka (tai siis täällä se on säännön mukaan kätilö) ei mua tunne, eikä tiedä mun asioista yhtään mitään. Ja koska joillakin on ongelmia noiden asioiden kanssa, ja jos niistä saadaan tietää mahdollisimman aikaisin, niin niitä voidaan silloin parhaiten auttaa, ja mites ne saa asioista selvää muuten kuin kysymällä? Eli en pahastunut asiasta. Parempi että kysyvät ja voivat auttaa apua tarvitsevia kuin että ovat liian häveliäitä ja sitten vauvat kärsii. Koska nehän siitä kärsii jos vanhemmilla on asiat ihan päin p:tä ja ne eivät saa apua.

Siobhan ja Plutte, 11+3
 
Leppis ja Raitis, :hug:

Raitis ja muut tapailijat, laitoin tapaamisesta ketjun pystyyn!:wave:

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/plussalaisten-kokoontumiset/1906771-elokuisten-elohiirten-kokoontuminen-lapsimessuilla/#post22898376

(.) Itselläni meinas käydä köpelösti kun olin antamassa verinäytteitä eilen. Aluks oli ihan hyvä olo, mutta se näytteenottaja joutu ottamaan 6 putkea normaalien 4:n sijaan, ku mul on niin hankalat suonet ja niistä putkista kaks jäi vajaaks. Noh, yhtäkkiä iskee aivan järkyttävän paha olo, silmissä mustenee ja kylmä hiki pukkas päälle. Tuli vähän kiire pois tilanteesta, käytävälle hetkeks huilimaan ja pihalle. Oon monta kertaa käyny luovuttamassa verta, joten siinä ei oo mitään "kauheeta" mulle, mut nyt oli jotain ihan järkyttävää..! Pihalla olo sitten pikkuhiljaa tasottui.. Kovin oli rampa olo.. :ashamed:

Mua vähän ihmetyttää, et millonkohan nuo meinaavat kutsua mua sinne NT-ultraan? :confused: Mitään ei oo vielä kuulunu ja näin ensikertalaisena saatto mennä ihan ohi, et pitiks mun ite soittaa jonnekki vai tuleeks kutsu postissa. Neuvolakin ku ois seuraavan kerran vasta 1.3. Piiiiitkä aika odotella..!
 
Sain muutettua np-ultran sopivampaan ajankohtaan. On nyt sit tasan viikon päästä perjantaina 21.1. ja heti klo 8 aamulla. Hyvä, ei tarvitse töissä kertoa, koska mulla alkaa työt tuolloin myöhemmin. Toivottavsti ei tule huonoja uutisia tuolta, kun menen sieltä suoraan töihin. Veriseula otetaan tuolloin samalla, joten en niitä riskirajoja kyl saa vielä tietää tuolla käynnillä, mut tietty kuulen sen turvotuksen plus muuten sikiön rakenteesta jo jotain.

Eilen kuuntelin taas dopplerilla äänet ja hyvin kuului. Rauhoittaa mieltä kummasti, kun tosiaan raskausoireita ei ole nimeksikään. No menkat puuttuu, se kai se tärkein oire onkin :)
 
Tää naaman kukkiminen on jotain NIIIIIN kamalaa...ja finnit on tosi kipeitä :( Mul ei ole koskaan aiemmin ollu näin huonossa kunnossa iho..ei edes teininä,saati sit poikia odottaessa,,päin vastoin...iho ja hiukset oli tosi hyvässä kunnossa...

Kamalai unia näyttää :( viime yönä joku pudotti mun kuopuksen parvekkeelta mun kotipaikkakunnalla...kuopus oli unessa vielä vauva,,,oli kamalaa herätä sellaiseen uneen kolmen jälkeen. Piti käydä silittelemässä molempia poikia kun nukkuiovat ja oli hankala nukahtaa uudelleen,,,ja sitte kuopus heräsiki jo ennen puol seiskaa...huoh...nyt sit vähä väsyttää...

Koralli73 ihana että äänet kuuluu!mie niin osotan et mullaki alkais kuulua,mut ei :( päätin etten kokeile ennen keskiviikkoa seuraavan kerran..sit olis rv10+0...
 
Ensiksi pahoittelut suru-uutisia saaneille :hug:
Täällä on käyty tänään neuvolassa jossa samalla ultrattiin ihan vatsan päältä.. Siellä se papu köllötteli ja sydän löi :heart: Ihan tarkkaa mittaa oli vaikea sanoa kun tosiaan vatsan päältä otettiin mut ihan reilun kokoinen oli, rv8+ näytti epätarkka mitta.. :)
 
Hei!

Pahoittelut Leppikselle!! Ja Raitikselle myös. Itellähän toinen tippui kyydistä myös alussa.. Ja vaikka kävikin ihan ihan alussa niin silti sitä miettii välillä, että mitä jos kyydissä oliskin kaks.. Ja ihana on toi biisi, mun lemppari. Sitä on itketty monet itkut omaa enkeli-poikaa tuon biisin kanssa.

Eveliinalle onnittelut!!

Viola-85, sydäntä oikein kouraisi, kun luin mihin tilanteeseen ystäväsi on joutunut. Itse rv 22 saman kokeneena en voi muuta kuin syvästi pahoitella hänen tilannettaan. Halusin vain tulla kertomaan, että on olemassa palsta, enkelinkosketus.net, jossa samojen asioiden kanssa painivat voivat saada vertaistukea ja neuvoja. Ohjaathan ystäväsi sinne, jos ei vielä palstasta tiedä. Ja jos mahdollista, ole vain tukena, tarjoa apua tai ole vaan kuuntelija, jos toinen sitä tarvitsee. Tiedän, että se voi olla ahdistavaa ja vaikeaa, kun toisella on niin suuri suru, mutta muuta mä en olis ainakaan tarvinnu. Silti monet pelkäsivät tavata mua. Enkä itse jaksanut seuraa aina hakea.

Mammy, mä oon nähny kans tosi levottomia unia, jotka on ollu tosi painostavia... Olisko jotain alitajuista pelkoa sitten...?

(.) Pitkä tauko on taas kirjotuksessa, lukemassa kyllä yritän käydä suht usein kuulumisia. Täällä on hirveä flunssa taas päällä, joka saa ruokahalun olemattomiin ja olo on ihan vetkula! Ens ti olis np-ultra, joka ajatuksena saa jo paniikinomaisia tunteita..(johtunee kai siitä kun viime raskaudessa sain huonot uutiset yllättäen np-ultrassa ja edellisessä raskaudessa rakenneultrassa), mutta toisaalta, kohta se on jo ohi!! Kuhan vaan nyt tervehtyis, kurkku on niin kamalan kipeä, ettei puhumaan meinaa pystyä..

Tiitu ja kyytiläinen 11+1
 
Leppis :hug:

Onnea kaikille jotka saaneet iloisia uutisia ultrasta tai neuvolasta :heart:

Minulla nuo kaikki vasta edessä, koska la aivan elokuun lopussa. Raskausoireet ovat kuitenkin koko ajan vaan voimakkaammat, joten luottavaisin mielin yritän jaksaa eteenpäin. Odotan kyllä jo todella kovasti että pääsisi ensimmäiseen neuvolaan ja ultraan.

Olen tänään kotona, koska esikoinen on kuumeessa. Kerkesin vihdoinkin lukea teidän kaikki kuulumiset ja nyt myös hieman itsekin kirjoitella. Muutto sujui hyvin, vaikka hieman on koko ajan heikottanut. Väsymyksestä ei ole ollut tietoakaan. Olen ollut ihmeen energinen ja välillä on aamuyöstä vaikea saada nukuttua.

Meillä mies ei pääse varmastikaan neuvolaan mukaan, koska on arkipäivät töissä toisella puolella suomea. Toivottavasti kuitenkin johonkin ultraan pääsee ja synnytykseen tahdon ehdottomasti miehen mukaan.

Mulla tuli painoa edellisessä raskaudessa 17 kg. Nyt toivon, että ei tulisi niin paljoa, koska nyt on lähtöpainoakin enemmän kuin esikoista odottaessa.

Itse en ole vielä tehnyt mitään hankintoja vauvalle. Yritän pysyä poissa kaupoista hiplailemasta ihania vauvan vaatteita. Muuten ne tarttuvat mukaan. Neulomisen tosin aloitin jo. Olen tehnyt siskon vauvalle (la nyt tammikuussa) myssyjä, tumppuja, sukkia. Joten ne pienet neulomukset saan varmasti sitten takaisin syksyllä kun oma nyytti on maailmassa. Nyt aloitin neulomaan vauvalle peittoa vainuihin. Sen taidan säästää ihan omalle, enkä antaa kenellekään ensiksi kiertoon:D

Voikaa hyvin viikonloppuna,

hillatar
 
Viimeksi muokattu:
Mullakin on muuten ensimmäinen eli tuon esikoisen raskaus tod.näk alkanut kaksoisraskautena, silloin varhaisultrassa gyne sanoi että kaksi on varmaan ollut mutta toinen lakannut heti alussa kähittymässä ja se vaan kuulemma "suli" sinne.. Pientä tuhruilua mulla silloin oli mut on kyllä ollu nytkin..
 
Voi leppäkerttu tosi kauheeta.. :'( Jaksamisia<3

Onks muilla ollu jotain ongelmia kilpirauhasarvojen kanssa? Mulla todettii about puol vuotta sitte et on vähän koholla arvo, ja sillon ku kyselin lääkäriltä et no mites et ku suunnittelee raskautta ni sen pitäis kuulemma olla täysin normaali ja myös raskauden aikana, ni tää vaa sano et ei oo mitää välii noin pienellä nousulla. :O Vaikka olin netistä lukenu et täytyy olla normaali.
NOH, nyt ku oli tuol ekal lääkärikäynnil ultras, ni se sano et mun täytyy mennä ottaa ne arvot taas, et niitten TÄYTYY OLLA NORMAALIT raskauden aikana, ei mitään pieniäkään heittoja!
Tänää sit kävin labrassa ottaa sen arvon.. maanantaina on neukka ni sit varmaa kuulen tuloksen.. Mut kyl noit paskoi lääkäreit on niinku ihan liikaa..
 
Meillä kans siis tossa alkuraskauden ultrassa vasta viikkoja 6+3, vaikka menkkojen mukaan oli 7+2, mut en huolestunu, koska esikon kanssa oli aika samalla lailla, ja sit np-ultrassa varmistu vielä.. :)
Ja täällä tehään siis toi ultra ja np-ultrakin vielä sisäkautta:)
 

Yhteistyössä