** Elokuiset elohiiret tammikuun tuiskeessa **

Iltaa!
Mä olen Helsingissä työmatkalla... Rankka viikonloppu edessä. Tytöt ovat mammalla ja papalla hoidossa. Soitin hyvät yöt ja kertoivat kovin ikävöivänsä äitiä ja vaavia. Ihanaa kun vauva on heille jo perheenjäsen. Kun vaan kaikki menisi hyvin.
Minusta tämä palsta on ihana juuri tälläisenä! Täällä on kiva jakaa niin ilot kuin ne murheetkin! Eikä tämä ole mielestäni muihin verrattuna mitenkään negatiivinen pino. Kun ei tämä raskaus ole kaikille niin itsestään selvyys ja huoleton aika. Monilla on ollut vaikeuksia tulla raskaaksi, vuotoa alussa, jotain muuta murehdittavaa. Siksi monilla on murheita ja huolia ja minusta kaikilla on oikeus niistä puhua ja hakea tukea. Itsellänikin usein murhe tämän pienen puolesta...
Sabine: Voi kuinka kurjasti teille on käynyt! :hug: Toivottavasti tällä kertaa saatte pikkuisen syliin asti.
Neamma ja masukki 12+2:heart:
 
Sabine Runo sai tipan linssiin.. kaunis runo. Onnea teille hurjasti matkaan! :heart:

Ja tosiaan, ite koen hyvänä kirjottaa tänne huolia ja murheita.. niinku enimmäkseen varmaan oon tehny :$ mutta, en saa mistään muualta ns. vertaistukea kun täältä, ja olen helpottunut tuesta mitä täältä saa.. se auttaa jaksamaan ja uskomaan. Mutta ymmärrän myös sen että tieto lisää tuskaa, mutta me ollaan kaikki vähä erilaisia, että kirjotellaan mitä halutaan jookos? Hypitään niiden tekstien yli mitä ei haluta lukea..

esim nyt oon tosi kiitollinen teille jotka jaksaili vastata mun huoleen, kun huoletti ihan sikana nuo vauvan iän heitto ultrassa.. Mutta nyt jaksan uskoa että kaikki on hyvin.. Jos ei ole, nii kai silläki on joku tarkotus.. Eiköhän me kaikki kirjotella vielä ilosia uutisiakin tänne kuhan pidemmälle päästään.. ja onhan tietty sit jo uudet murheet kuvioissa :whistle: ;) noh, pääasia että on joku jolle purkautua..

Tää on ihan turvonnu pallo iltaisin :D oisko tää positiivista.. :D

ainiin ja kysymys vielä, osaatteko auttaa... eli pitäsköhä mun mennä nyt 9+2 viikoilla eli sillä mitä sikiön koko vastaa vai menkoista laskettuna 10+0.. äippäkorttiin on merkitty aina tuo isompi luku, eli eilen kun kävin niin oli menossa rv 9+6.. ja erikseen luki sit siinä että vastaa 9+1...
Eli kumpaahan käytän.. :eek:

Hyppy ja Oliver ( työnimi vaihtui ;) ) 9+2 (10+0)
 
Pelätään pahinta, mut toivotaan parasta :) eiks se vähän niin ole raskauden kanssa aina?

Yhy, mun maha on ollut aika sekasin 3-4 viikkoa..
Nytkin ihan hirvee pallo, mahavaivat säteilee rintakehään asti. Tuntuu välillä että on rintakipuja, mut luultavasti johtuu mahasta.
Voinkohan ihan oikeasti olla raskauden ajan laktoosi-intoleranssi? Huh.

DarkRed 8+2
 
Hyppy: Meidän pikkuinen oli ultran mukaan rv 7 viikkoa pienempi (vastasi rv6), menin silti nt-ultraan neuvolan antaman "iän" mukaan. Nt-ultrassa oli viikkoja 11+6 ja sikiö vastasi viikkoja 11+2, eli vieläkin pienempi kun neuvolan mukaan... Ja edelleen menen neuvolan viikkojen mukaan, kun ei LA vaihdettu. Eli rakenneultra viikolla 20 neuvolan viikkojen mukaan. Näin opasti kätilö ultran jälkeen....
 
Viimeksi muokattu:
Näinhän se on että aina kun jotain sanoo, niin yhdelle pyllistää ja toiselle kumartaa. En nyt tiedä miten olen jotakuta loukannut, ku vaan halusin ilmaista että minulle henk.koht. tulee epävarmempi olo omasta raskaudesta kun löydän uusia asioita mitä tulisi pelätä ja mun kohdalla on niin että jos yhdelle on käynyt jotenkin ikävästi niin koen että niin käy mullekin. Olen ikuinen pessimisti ja siksi monet viestit saa mun mielen mietteliääksi. Toki jokainen saa kirjottaa mitä haluaa niinkuin teen itsekin, ei siitä ole kysymys. Tarkoitukseni oli vain rohkaista ja kannustaa positiiviseen ajatteluun:heart:, mutta taisin saadakin vain negatiivisia ajatuksia aikaan, tahtomattani :|. Itse taidan keskittyä taustailuun ja olen ajatusteni kanssa itsekseen, silloin ei loukkaa ketään. :(
 
Tuo Sabinen runo sai mut parkumaan niin, että koirakin tuli viereen tuijottamaan :O. Täällä on kyllä monella niin mahtava asenne, että kun saisi siitä itse edes pikkiriikkisen, niin olisi varmasti monessa asiassa helpompaa.

Mulle tämä palstailu on kyllä ollut aikamoinen henkireikä. Mies ei oikein ymmärrä näitä mun huolia, eikä varsinkaan sellaiset ystävät jotka ei ole kokenut raskautta. Jo lapsen saaneilla ystävilläkin on kaikki mennyt (tietenkin) alusta asti normaalisti, ja tuntuu ettei sieltäkään päin oikein tukea saa. Täällä olo jotenkin helpottaa, kun huomaa ettei ole näiden hermoilujensa kanssa todellakaan ainoa. Ja vaikka täällä näitä suru-uutisiakin on, sekin opettaa tajuamaan, että kaikki ei aina mene niinkuin elokuvissa.

Tulipas vuodatus :confused: Ehkä mä tiistain ultran jälkeen olen sitten jo paljon positiivisemmalla mielellä. (ja alan stressaamaan siitä, miten kertoa töissä ja mitenköhän ne muhun suhtautuu jne :headwall:).

Nyt pitää lähteä lepyttämään miestä, kun tiuskaisin sille juuri (taas) kun tuli tohon selän taakse kuikkimaan, enkä yhtään voi sietää sellaista. Kuinkahan monta kertaa raukka on kuullu tän saman virren; "ne on kato nyt nää hormoonit" :heart:
 
Ihana olo!! Nälkä vielä vain jatkuu,mutta huono olo on väistyny.. Vaikka eihän se niin paha ole ollut kuin monella muulla.. (eihän näitä saisi edes verrata,kun oon käsittäny,että kaikki raskaudet on ihan erinlaisia :)) Väsyttää vain enemmän,mutta se nyt ei mun kohalla oo koskaan ollut kovin epänormaalia :)

raitis osaatko sanoo yhtään tarkemmin millon se elokuva tulee tv:stä? Kun mielenkiinnolla odottelen jo!! Helsinkiin en sitä pääse kattoon..

Siiruska Mäki kiukuttelen miehelle välillä vähä liikaakin. Yks kerta suutuin,kun se ei laittanu mun makkaraan juustoo,ja huusin siitä sitten naama punasena puoli tuntia.. Itkin saman verran sen jälkeen :D

Schnappy Tuskinpa sun nyt lopettaa tarttee palstailua.. Toihan oli sun mielipide,niin kun kaikilla muillakin sellanen on, niin myös sulla.. Eikös tässä oo tarkotus,että saa purkaa kaiken,hyvän ja pahan ja siltä väliltä.. Toisilla ei vain ole muuta mihin purkaa kaikkee.. Eikös tää helpota sunkin oloa,kun saat kertoo,että mitä mieltä oot?? Tai no, mistäpä minä mittää tietäsin,mutta tämmösen käsityksen olen saanu.
 
Schnappy79 ketä sie olet loukannu?mie en ainakaan ole sellaista huomannu kenenkään puolelta...jokainen muukin miettii varmaan sun lisäksi mitä voi kirjoittaa ja mitä ei...eikähä nyt jokainen kuitenki kirjoittane mitä haluaa tai sit on kirjoittamatta jos niin haluaa :) ihan mikä itsestä tuntuu parhaalta...
 
Schnappy eihän sun tarvii lopettaa kirjottelua, tai siirtyä taustalle.. Jokaisella saa olla oma mielipide, ja se oli sun mielipide.. en usko että kukaan sitä ois henkilökohtasesti ottanut.. Onhan sekin totta että kun lukee paljon ns surullisia juttuja, niin olo itellä on epävarma olo.. mutta myös helpottaa kun saa purkaa sitä täällä.. :) <3
 
Sabine Tervetuloa mukaan, ja toivotaan että nyt saisitte viimein pienen nyytin syliinne! :)

Schnappy79 Mä ainakin ymmärsin mitä meinasit tolla sun sanomiselle, ja oon toisaalta sun kanssa samaa mieltä, ja varsinkin sen takia koska en itsekkään osaa ajatella että mikään ei vois mennä hyvin. Murehdin jos tulee aihetta.
Toki tää palsta on sellanen paikka minne saa purkaa niin surulliset kuin iloisetkin asiat, ja niihän sen pitääkin olla.

Mä tilasin itselleni äitiys farkkuhameen, ja voi luoja on iso ! Ei oo vielä mittään mahaa mikä sen peittäis :LOL: Vaikka onkin maha jo hieman kasvanut mutta silti..

Haluaisin että pari viikkoa menis jo eteenpäin, olis se ensimmäinen ultra ( 2.2 )ja sais alkaa kertomaan sukulaisia uudesta tulokkaasta! :)

Mutta nyt pitää mennä jatkamaan siivouksia...

majj & 9+5
 
Viimeksi muokattu:
Pikaisesti tulin vaan poksumaan :) Lähdetään tytsyn kanssa tänään Turkuun "hoitoon" mun vanhemmille kun mies lähtee työmatkalle. Viikon verran siellä majaillaan. Ihanaa, valmiit ruuat :p

hemari 12+0 POKSPOKS! (onkos nyt sitten eka kolmannes takana?)
 
Minäkin oon sellainen tyypiltäni että ajattelen positiivisesti viimeiseen asti. Sitten jos tulee surullisia uutisia niin surraan kun niiden aika on. Etukäteen en stressaa. Mutta erilaisiahan me kaikki ollaan ja saadaankin olla!

Viime yönä näin huvittavan (ja ehkä vähän pelottavankin) unen. Meillä ei ole kotona vaa-assa parhaillaan pattereita joten en ole päässyt painoa tarkistamaan. Unessa astuin sitten vaa-alle joka näytti 107 KILOA!!! Apua kun säikähdin, enkä tiennyt miten kertoisin miehelle että jo tässä vaiheessa on tullut noin paljon painoa! Lähtöpaino kun oli 62 ja nyt pitäis olla jotain 64 tienoilla. Vaikka maha pullottaa jo iltaisin reilusti ja tuntuu kauhean turvonneelta, en usko että painoa sentään on noin paljon tullut :D

maami + maha-asukki 11+5
 
Raitis: Mielenkiintoinen elokuva, täytyy kyllä nähdä tämä joskus. Helsinkiin asti en täältä taida ehtiä, mutta jos tv:seen tulee niin ehdottomasti pitää nähdä.

Palstailusta: Mä olen kuumeilut ja haaveillut näistä lapsistani jokaisesta tällä ja toisellakin palstalla. Meillä on esikoisen odotus ajalta vieläkin suljettu palsta olemassa (myös muuten elokuisia) ja joka vuosi on syntymäpäivä tapaaminen, joihin olen kylä vasta kerran päässyt. Mutta mahtava porukka meillä on ollut. Tää on kyllä henkireikä, koska itsellä ei ole juurikaan sellaista ihmistä joka jaksaisi kuunnella enkä tästä kuumeilusta/odotuksesta ole juurikaan kellekkään kertonut. Olisi kyllä kiva, että olisi sellainen, mutta tämä riittää nyt.

Mulla ei ny toimi näköjään tuo työkalurivi ja hymiöt, joten anteeksi väritön teksti.

Hui kun teistä moni menee jo pitkällä. Kyllä nää alku viikot matelee. Mikään ei ole niin vara kuin epävarma.
 
Eveliina84 : Meidän molemmat lapset on syntyneet sectiolla,synnytys ei vaan edennyt tarpeeksi,joten molemmissa pääsyttiin sectioon ja nyt meidän iltatähti syntyy suunnitelulla sectiolla :heart: Ma ois eka neuvola aika ihanaa!! välillä tuntuu et melkee kaikki ruoka äklöttää,mut pakko saada jtn alas.eilen ei yhtää tehny mieli syödä jauheliha makaronia,mut pakko oli syödä.hedelmät ja karkit näyttää maistuvan hyvin :p mut sit taas ns.roskaruoat esim,pitsa ni hyi yök! toissapvänä tuli himo et haluan pakaste pitsaa,ku oli jo pitsa paikat kiinni (ku tekussa näin pitsaa) ,ni rakas haki mut sit ku aloin syömään sitä ni hyi kokoaja oli tunne et tuleeko ylös vai ei..jäi sit reilu puolet syömättä siitä :D näiden perusteella voisin veikata et Tyttö on tulossa ja muutenki on tyttöolo ton voi listata päivitykseen.rinnat välillä vihloo,alamasua vihloilee ja paineen tunne jatkuu ja iltasin varsinki on aikamoinen pallomasu <3

maitsu83+Iltatähti 9+3
 
Schnappy, älä vaan jää taustailemaan! Mun mielestä sait hyvän keskustelun aikaan! Hyvähän se on, että kaikesta puhutaan, myös niistä ketjun mahdollisesti aiheuttamista negatiivisista tunteista! Kuten joku jo sanoi, eihän kaikkien kirjoituksia tarvitse lukea, jos ahdistaa.

Hauskaa aurinkoista päivää kaikille (tai ainakin täällä Helsingissä on ihan mahtava ilma. Huono olokin helpotti kerrankin ulkoillessa, kun vaan nautin auringosta, jota ei ole paljon viime aikoina näkynyt!)
 
Tervetuloa Sabine ja :hug: menetyksistänne.

Raitapaitainen Jo pelkkä trailerin näkeminen sai vedet silmiin.. Koko dokumentin kattominen vaatis paketillisen nenäliinoja.. :( Noi on kauheita asioita. Mitä oikeesti ei voi tajuta kukaan ulkopuolinen jol ei oo hajuukaa noista jutuista..
 
Mun anoppi on esim. sellanen, et se luulee varmaa et raskaudet on vahingossa laitettu aluille, ite hän on tehny ainaki kolme aborttia. Se on niin ongelmatapaus, et ei tässä jaksa ees selittää, siit vois nimittäin kirjottaa romaanin. Kerran se jotain sano mulle et kyl hän voi ottaa neitii hoitoo et me päästään joskus menee ja juhlimaa, et ei elämän tartte loppuu siihen ku saa lapsen.. et me ollaan niin nuoria vielä ym.. En sanonu mitää, mut ois tehny mieli sanoa että kuule me ollaan ihan itse valittu tämä, että LAPSEMME OLI TOIVOTTU, eikä baarielämä joka viikonloppu todellakaan kiinnosta....
 
Sillon ku tyttö oli jotain kuukauden ikänen, ja anoppi oli siskonsa kanssa meillä käymässä, ja mä makoilin vauvan kaa lattialla, ni lähtiessään huus eteisestä että "makaa vaa siinä lattialla sen kaa kolmivuotiaaks asti, ni ei koskaa opi olee muitten kanssa!" Olin ihan että:OOOO URPO!

Kyllä se nykyää hoitaa tyttöä about kerran viikossa, mut meillä ei niinku synkkaa sen kanssa yhtään.. tai sanotaan näin et kausittain, välillä paremmin ja välil en voi sietää sitä!
 
Sit sille on aina ollu jotenki kauhee ongelma se, että äiti on tärkeä. En tajuu sitäkää.. TOTTAKAI äiti on tärkeä!! Aina se jaksaa päivitellä.. "Ai äitin sylii.. Ai äitin luokse, ai äiti pitää tehä.. Kyllä se äiti on niin tärkee aina" No aijaa!! todellaki äiti on tärkeä!! :heart:
 
Moips!

Onpas tovi vierähtäny viime kirjotuksesta.. Ja tekstiä on tullu ihan mahottomasti! No mä selvisin ja selasin kaiken :D Itku tuli Raitiksen puolesta :( Pahoittelut! Mutta ihanaa että sielä yksi sydän kuitenkin sykki! Ja leppäkertulle paljon voimia :hug: ja kaikille sitä tarvitseville!

Tervetuloa uusille! :flower: Sankkulin kanssa samaan sairaalaan menossa :wave:

(.) Mä oon ollut ihan poikki, kipeä, väsynyt ja huonovointinen, että en oo jaksanu edes konetta avata. Suurin ja lamauttavin pahoinvointi on vähän onneksi hellittänyt kun sain lääkettä vaivaaan. HUH! Suuri helpotus kun saa jotain edes tehtyä! Issias-kivut on päivittäisiä, samoin päänsärky. Migreeni-kohtaus on tullut jonkin asteisena n. parinviikon välein.. Vatsa ei toimi ja väsyttäääää. Niin ja toistuvaa hiivaa unohtamatta.. :( Sais mennä nämä olot jo pian ohi, että jaksaisin ton tyttärenkin kanssa touhuta!

Niin ja nukkuminen on tosi hankalaa ja koko ajan väsyttää, heräilen tosi usein jos edes saan ollenkaan nukutuksi, ja sitten nukahtaminen on niiin työn takana. Ahdistava olo, jokapaikkaan sattuu ja pissalla saa rampata ja valivali.. Sitten tyttökin jo herää ja sit taas uus yritys kun hän nukahtaa uudelleen.. Kai tämä tästä pian helppaa =)

Maanantaina olis Np-ultra, ihanaa nähdä taas pikkusta vaikka jännittääkin kovasti :heart:

Liikkeitä oon mäkin mielestäni jo tuntenut :D Mahtaako olla mahdollista? Tuntuis kyllä niin tutuilta muljahduksilta..

Tapaaminen olisi kyllä mukava, tosin pitkän matkan päässä täältäkin, että osallistuminen vähän epävarmaa. Mutta jos joku tahtoo täällä Satakunnan alueella mammailla ja olla yhteyksissä niin Im in =)

Masun rasvaus: Mä rasvailen masua säännöllisen epäsäännöllisesti öljyllä tai ihan perusvoiteella, oon rasvaillu alusta asti. Viime raskaudessa rasvailin kans, eikä ainuttakaan arpea tullut, maha pysyi kyllä aikas pienenä loppuun asti.

Ah, täällä on niin rentouttavaa ja mukavaa käydä lueskelemassa ja kirjottelemassa.



-Fanny- ja vaavi 11+6

Ainiin ja täällä ihan tyttöolo :heart: Niinku oli tosta ekammaisestakin ihan alusta asti ja tyttöhän sieltä tuli! Saas nähdä nyt..
 
Mua harmittaa ko en pysty saunomaan :( edelleen iskee kipu silmien väliin samalla hetkellä kun nousee lauteille...ja mie kun niin rakastan saunomista!!!yhtään en muista missä vaiheessa se helpotti kuopusta odottaessa,,,

Mammy+mato 9+3
 
Tuuliksen kanssa samoilla linjoilla. Jokainen kirjoittaa mitä parhaaksi kokee ja jokainen lukee mitä haluaa. Meistä jokainen on lähtenyt tähän odotukseen ihan erilaisesta tilanteesta ja kokee asiat sen pohjalta. Annetaan kaikkien kukkien kukkia. :)

Tuli tuosta erilaisesta lähtökohdasta mieleen, että voisin näyttää pienen pätkän millainen meidän tausta on. Kuten moni muukin, minäkin tulen lapsettomuuspuolelta. Ja vaikka mun hoitohistoria on ollut aika helppo, niin monilla se on ollut myös todella vaikea. Ja kyllä meillekin yli 10 hoitoa tulee yhteensä, että kaikki haluamamme viisi lasta saadaan maailmaan. Jos siis saadaan.
Niin, mutta tämä on siis samalla vähän mainos.. :ashamed: Ja monelle voi olla jo tuttukin pätkä. Minä olen se alati itkevä tumma nainen tuossa pätkässä.
Hiljaa toivotut -traileri on Vimeo

Kyseinen lapsettomuudesta kertova dokumenttielokuva esitetään 29.1 klo 15 DocPoint-festareilla Helsingissä Bio Rexissä ja liput ovat tulleet myyntiin tänään. Lisäksi on kaksi muutakin esitystä eli 30.1. klo 13 (Kinopalatsi) ja 4.2. klo 17.30 (Malmitalo). Sen jälkeen elokuva tulee Ylen kanavalta tämän kevään aikana.

Kerrottehan viestiä eteenpäin, jos tiedätte jonkun joka voisi olla aiheesta kiinnostunut. :)
Kiitos kun jaoit tämän (itsesi) meidän kanssa. Itsellekin nuo tunteet ovat tuttuja, onhan meidän lapsettomuus kestänyt jo yli 4 vuotta, hoitoineen. Katsottiin traileri yhessä miehen kanssa ja molemmat tunnistettiin ne tunteet näistä hienosti ideoiduista lastenvaunu- ja lääkärijonokohtauksista. Nyt kun on tuska tämän luomuihmeen kautta jo alkanut löysätä otettaan, löysin siitä surun lisäksi myös huumoria ja elämänmyönteisyyttä. Kaksi kuukautta sitten olisin ollut eri mieltä. :) Upeaa että olette lähteneet mukaan tähän. Mainostan tätä kyllä Facebookissa, vaikka en itse pääsekään Helsinkiin tätä katsomaan. Onko elokuvalla nettisivuja?

Oletteko jo saaneet kaikki hoidot julkisella puolella? Meillä on yksi IVF OYSissa takana (viime keväänä) ja siitä tuoresiirto ja nega. Se oli niin raskasta että jätettiin hoidot odottamaan taas oikeaa aikaa. 3 alkiota jäi odottelemaan samaan olkeen. Ottaakohan ne meitä enää takaisin hoitoihin, kun tämä lapsi syntyy? Tämä raskaushan alkoi luomusti, mutta ei meidän lapsettomuus ole silti mihinkään kadonnut. :confused:

No, eiköhän se selviä aikanaan.. :) Mukavaa lauantain jatkoa!

-Mandalay

 
Sabinen runo sai täälläkin itkun ja parkumisen aikaan. Piti miehellekin näyttää tuo runo kun ihmetteli että mitä mä vollotan. Paljon enkeleitä matkallenne Sabine!

Raitikselle kiitos linkistä. Meillä tätä kolmatta yritettiin puoli vuotta ja sekin tuntui pitkältä ajalta itselle. Monet itkut itkin jo siinä ajassa,joten en voi kuvitella lapsettomuuden tuskaa. Pitäisi nähdä tuo leffa, toivottavasti tulee siis telkkarista keväällä,vai luinko väärin?

Missä tosiaan on Miuski?

(.) Pömpöttää siis oma napa jo niin kivasti että jouduin pitämään tänään pöksyjen nappia auki! Onneksi oli pitkä paita päällä. Kipuja on vasemmalla puolella välillä ollut, onko muilla?
Vähän olen huolissani. Ja mä olen kans yks niistä kellä on pelko perseessä nt-ultraan asti. Meillä ei ollut 200e ylimääräistä laittaa alkuraskauden ultraan ja neuvolassa ei haluttu edes yrittää kuunnella sydänääniä. Eli pelottaa että onko mahassa ketään ja jos on,niin onko kunnossa :(
Toivotaan parasta,pelätään pahinta.

Mittumaaria ja Lahja 11+?
 
Mittumaaria: Mulla on myös välillä vasemmalla- ja välillä oikealla puolella sellasta "pistelevää"/kipeää tunnetta mutta uskon kuuluvan vaan tähän raskauteen! :)

Mä sain eilen kuulla että yks mun kaveri saa kanssa elokuussa vauvan, kivaa ! Meidän esikoisillakin on vaan 3vk ikäeroa.. :)

).( Huomatkaa en tunnusta vielä isoa masua <-- ! :D ..vaikka onhan tua jo pikkusen kasvanut. Mutta tosiaan oireet alkavat helpottaa, etova olo iskee enään jos on monta tuntia syömättä. Tosin kunnon ruoka ei vieläkään maistu. Ja makea ei myöskään maistu ( suklaa tms ) eilen söin muutaman keksin iltapäivästä ja sen jälkeen tuli kyllä huono-olo eikä tehnyt enään mitään mieli..

majj & 9+6 huomenna taas viikot poksuu !
 

Yhteistyössä