** Elokuiset elohiiret tammikuun tuiskeessa **

Raitis, oiskohan mahollista, että sitte keväällä tökkäisit täällä, kun leffa tulee YLE:ltä?? Jos vaan tiedät siis ajankohdan..?

Sabinelle paljon voimia uuteen raskauteen. Onko mahdollista virhettä mahdollisuus todeta millään punktiolla tai istukkanäytteellänyt jo aikaisemmin? Pitkä on odotusaika jos joutuu yli puoliväli raskauden odottamaan, miten käy.. Toivotaan nyt kuitenkin että kaikki menee hyvin!

Oma napa on huonovointinen, niin hirvee kurkkua kutittava yskä kun käy pitkäkseen, etten yöllä saanut nukuttua ku varmaan 4-5h todella monessa eri pätkässä...|O Toivottavasti ens yö on parempi. Edelleen täällä tota tiistain np-ultraa odotellessa...

Tiitu ja kyytiläinen 11+3
 
Mandalay: Kyllä Oys ottaa teidät vielä takaisin. Teillä on oikeus kahteen yhteen lapseen. Ja sitten kun se on täynnä, niin pakkasen saa käyttää tyhjäksi.
Me ei enää julkiselle päästä hoitoihin, jos tämä masuvauva saadaan syliin asti. Sitten meillä on kaksi lasta ja pakkasessa ei ole mitään. Ei olla kuin yhden ainoan kerran saatu yksi alkio pakkaseen.

Kyllä mä sitten kerron kun Hiljaa toivotut tulee telkkarista. Tässä linkki elokuvan sivuille. :)
HILJAA TOIVOTUT - Elokuva lapsettomuudesta
 
APUA! Onko joku kokenut vastaavaa:

Heräsin yöllä kovaan kipuun, joka oli ihan ylävatsasta alavatsaan. Se oli sellainen paineinen kipu, ihan kuin supistus, mutta ihan koko vatsassa. Pelästyin ihan hirveästi sitä kipua niin että unetkin meni. Kipu kesti noin 10min eikä hellittänyt missään asennossa :( Voikohan toi ola normaalia? En pääse edes neuvolaan sydänääniä kuuntelemaan ensviikolla kun oon koko viikon Turussa, vasta pe illalla tuun kotiin. Pelottaa hirveästi että kaikki ei ole hyvin :(

hemari 12+1
 
Heips! Tulin pikaisesti päivittämään! Aikaa ei ole pahemmin, mutta yritän luovia läpi kaikki näkyvät :)

Omaa napaa nopeasti sen verran, että olen eilisestä asti kärsinyt aika kovasta alamahassa olevasta kivusta ja mietiskelen täällä, että missä kulkee se raja, että pitäisi ottaa jonnekin yhteyttä ja mihin. Saattaa olla ihan normaaliakin joo.... to olis sitten ultra jos sinne asti tässä nyt kestetään :)
 
Noin, nyt olen muuttanut ja lisäillyt kaiken mitä silmiini osui. Tekstiä tulluy niin paljon, että en jaksa kaikkea edes lukea niin, että muistaisin mitä olen lukenut :D

Olen ollut poissa, koska hyvin rankka väsymys ja helvetillinen päänsärkyputki ovat olleet riesana. Nyttenkin pää kumisee ja humisee, mutta ei voi mitään. Kaipa tämä tästä vielä iloksi muuttuu. Mies ainakin on ollut ihanasti tukena ja apuna ja en olisi ilman häntä selvinnyt! Tunteiden vuoristorataan olen jälleen päässyt ja olenkin kokenut sellaisia tunneskaaloja taas joiden olemassaoloa en edes muistanut.
Levottomat unet ovat täällä taas ja en ole nukkunut yhtään yötä putkeen.... vähintään kerran saa nousta pissalle...blaah! Ja yönälkä..... jep jep...

Olen myös sortunut ostamaan pieniä vaippoja.... onneksi mies on suhtautunut oikein kultaisesti. Kaivettiin vintistä pari pahvilaatikollista kuopuksen(ja muutama esikonkin) vanhoja vaippoja ja huomasin ettei meillä olekaan pienintä kokoa kuten muistelin. No sain todistettua miehelle ja samalla siunauksen ostella kohdalle osuvia ihanuuksia... ;) No vaippatukihenkilönä olen muodostanut hyviä suhteita ihaniin vaippayrittäjiin jo kauan sitten, varsinkin kahteen joista toiselta ostelen varmasti vaippoja ja toiselta sitten villiksiä :)

Mutta nyt vaakatasoon..... pää räjähtää...

Ja ANTEEKSI kaikille joiden viestit ovat menneet ohi!!!
 
mun täytyy tunnustaa,että olen ommellut kaksi pientä vaippaa :ashamed: ajattelin että annapa sit vaikka kolme viikkoiselle kummitytölleni jos itellä käy huonosti...toinen on nöttönen kokoa s ja toinen röyhelömummu nb kokoa..on ne vaan niiin ihanan pieniä :heart: ihan pieneimpiä vaippoja en teekkään kun tuskin alle neljä kiloisia lapsia koskaan saan :)
 
Meinaako täällä moni alkaa käyttämään kestovaippoja? Muita kuin Miuski ja mammy ilmeisesti?! :)

Mä myönnän että varmasti tulen käyttämään kertakäyttösiä vaippoja, oon sen verran laiska pyykinpesijä. Toisaalta olis ihana niitä alkaa käyttään, vaik edes vaan päivisin.. Näin ajattelin esikoisenkin aikaan, mutta kertakäyttövaippoja tuli ostettua..
 
Meillä on aikaisemmin osakestoiltu ja nyt olisi tarkoitus käyttää enemmän kestovaippoja kuin kertiksiä. Olen tosin laittanut aikaisemmat vaipat pääosin kiertoon, joten uusia täytyy tehdä/hankkia. Eikös äitiyspakkauksessakin ole nykyään yksi-kaksi kestoa? Mutta kuten aikaisemminkin, en aio ottaa asiasta paineita ja jos pyykkiä on liikaa käytän ilman omantunnon tuskia kertiksiä, mutta jokainen kestovaipalla korvattu kertis vähintää kuitenkin hiukan valtaisaa jätevuorta. Täytyneekin käydä katsomassa ovatko vaipat kovin muuttuneet ja Miuskilta saa varmasti lisätietoa asiasta.

Täällä raskausoireita niin vähän, että hassua ajatella edes olevani raskaana. Odottelen kuumeisesti ultraan pääsyä ja ensimmäistä neuvolakäyntiä joka siirtyi jo helmikuulle. Pesänrakennusvietti on jo alkanut nostaa päätään, pientä pintaremonttia tai vähintään huonejärjestysten muutoksia toivoisin, mikä vahvistaa kuitenkin ajatusta siitä, että vauva on tulossa. :heart:

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!
 
Hyyyyyiiiihh, vauvapainajainen: :(

Unessani olin synnyttänyt vauvan ja ollut 4 päivää sairaalassa ja juuri päässyt kotiin. Eivät vaan olleet opettaneet mua imettämään ollenkaan, eikä siitä tullut kotona yhtään mitään! Maitoa ei tullut pisaran pisaraakaan ja olo oli tuskainen ja epätoivoinen mulla sekä vauvalla. Onneks kuitenkin heräsin suht pian, mutta hyi ku jäi inhottava olo..!

Meillä tuskin tullaan käyttämään kestovaippoja, oon jo pohtinu äitiyspakkauksesta löytyvien kestisten myymistä huutonetissä tai kirpparilla..

Voi ku päästäs jo seuraavaan ultraan, ihan hassua, kun ei oikeestan oo mitään kummempia tuntemuksia. Hieman saattaa tulla vielä paha olo, jos syömisestä on pitkä aika, mutta siinäpä se..


u & Kallo 9+3
 
Noita pakkauksen kestoja onki myynnissä aika reilusti ja jotkut pyytää ihan älyttömiä hintoja :O niinku monesti jostain pakkauksen puvustakin!!!minusta ihan älytöntä :D

Me ollaan kuopuksella käytetty puolivuotiaasta asti kestoja..noin 10 yölläkin,,,ja voi että ko en aiemmin hokannu tota yökestoiluu...siihen loppu meidän märkä sänky ongelmat :) Nyt siis innolla teen ihan pieniä vaippoja koska niitä meil ei ole koskaan ennen käytetty :)
 
Meillä tullaan käyttämään kertiksiä. Mua ei tuo kestovaippamaailma liiemmin kiinnosta. Säästetään luontoa sitten jossain muussa muodossa. Parit harkkahousut meillä on Mannamaasta (kokoa 80cm) ja nekin ajattelin nyt myydä kun ovat jäämässä pieneksi.

Sen sijaan ostin eilen masuvauvalle Finlaysonin Aappa-sarjan makuupussin. :heart:
Esikoisen omakin on vielä tallessa, mutta säästetään sitten hänelle. Tuo Aappa on vaan musta NIIN ihana.

Ai niin.. Tuli sitten "pieni" lasku viime viikon ultrareissusta.. 204euroa!! :O
Toivottavasti siitä sais vähän Kelakorvausta.. Mut toisaalta, saatiinpa tietää reilut kaksi viikkoa ennemmin kuin muuten oltais saatu tietää, että ei olekaan kahta vauvaa kohdussa.

Mulla olis edelleen ne H&M:n M-kokoiset mammafarkut myynnissä. Tummansiniset, aika kapeaa mallia ja lisäksi niitä on hieman kavennettu ompelijalla takapuolesta ja reisistä. Kympin niistä haluaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä käyttöön tulee kertakäyttövaipat. Mulla ei riitä mielenkiinto löträillä niiden kestojen kans. Onneks tuo kohta 2v alkaa päästä kohtapuolin vaipoista eroon. Nyt on lähes päiväkuiva. Ei tarvi sit kahdelle niitä ostella.
Paljonkos niistä äp:n kestovaipasta ihmiset pyytävät?
Jos pakkaus otetaan, mä voin omastani ilomielin luopua.

Huomenna olis neuvola-lääkäri ja sit keskiviikkona nt ultra, ihan tässä alkaa jo hieman jännittään.
 
Voinnin paranemista ja varsinkin mahasäryn ohimenoa Miuskille!

Mä olisin mielelläni kestovaippaillut jo aikaisempienkin lasten kohdalla kun nuo ympäristöasiat on kuitenkin aikas lähellä sydäntä ja silleen, mutta mies kieltäytyi. Eli varmaan mennään taas kertiksillä tälläkin kertaa. Mun käsittääkseni meidän talousjäte kuitenkin poltetaan, eli energiaksi ne kertiksetkin sitten kuitenkin menee, eivät kaatopaikan täytteeksi.
 
Meillä meni silleen hassusti päin, että esikoisen kanssa kestoiltiin ja juniorin kans taas pääsääntöisesti käytettiin kertiksiä, ihan satunnaisesti vaan kestoja. Johtu siitä, että juniorilla oli refluksitauti, joka vasta vuoden ikäisenä diagnosoitiin. Se vuosi meni niin sumussa univajeen takia, että mä tein mitä vaan helpottakseni arkea ja kestot valitettavasti karsiutui pois sen takia. Niissä kun tuo vaipanvaihtoväli on vähän lyhyempi ja kun en meinannu jaksaa edes tavispyykkiä pestä tolkuttoman väsyneenä, joten kertikset helpotti elämää. Tarkoitus on kolmosen kans taas palailla kestoiluun. Kestot on vaan niin söpöjä =) Onhan ne ekologisiakin, mut täytyy sanoa, että se ei ollut mun pääsyy niiden käyttöön, vaan just vaippojen söpöys ja se että ajattelen niiden olevan parempia/hengittävämpiä vauvan iholle.
 
Tottahan se on että ne on paljon parempi aiholle :) ite ainakin kutian ja iho punottaa jne jos joudun käyttämään kertakäyttösidettä..joten samaa muoviahan sitä kertakäyttövaipoissakin on :) Meil kans sen lisäksi söpöys ja se että kertakäyttövaipoista täyttyi meidän jäteastia liian nopsaan(tyhjennys 2 viikon välein) eikä haluttu tihentää väliä,oli syyynä kestojen aloitukselle. Mies oli alkuun epäileväinen,mutta pian jo ylpeänä esitteli vaipan vaihdon yhteydessä mm äidilleen,että meillä käytetään tälläisiä :heart: joku aika sitten kun löytyi kaapista kertsi ja se käytettiin,tuskaili sitä kui hankala se on saada kunnolla istumaan ja miten ihmeessä sen tietää kummin päin se tulee :D
 
APUA! Onko joku kokenut vastaavaa:

Heräsin yöllä kovaan kipuun, joka oli ihan ylävatsasta alavatsaan. Se oli sellainen paineinen kipu, ihan kuin supistus, mutta ihan koko vatsassa. Pelästyin ihan hirveästi sitä kipua niin että unetkin meni. Kipu kesti noin 10min eikä hellittänyt missään asennossa :( Voikohan toi ola normaalia? En pääse edes neuvolaan sydänääniä kuuntelemaan ensviikolla kun oon koko viikon Turussa, vasta pe illalla tuun kotiin. Pelottaa hirveästi että kaikki ei ole hyvin :(

hemari 12+1
huhuilen vielä tätä viestiä

kestoja täälläkin tullaan käyttämään. Esikoisen kanssa alotettiin heti kun vähän ne tikkureidet paksuuntui niin että ei kaikki tullu ohi. Nyt täytyy tehdä muutama nb-vaippa lisää. Esikoisen kanssa huomasin et yökestoilun avain on villahousut :) Ei varmasti tule ohivuotoja. Pitäisi tehdä kyllä nyt kolme isompaa yövaippaa kun alkaa käymään pieneksi nykyiset...Meillä on niinpäin että itse en stressaa vaippa-asiaa vaan käytän kertistä jos siltä tuntuu, mut mies on aina nyrpeenä kun huomaa et on kertis päällä.

hemari 12+2
 
Hemari mulla ei oo ollu tuommosia kipuja, mutta kaikkea muuta kyllä on :D Jos et pääse neuvolaan, voithan soittaa sinne ja kysyä onko normaalia? :) Toivottavasti kuuluu ihan raskauteen nuo kivut.

Kestovaippailu kiinnostaa, mutta en usko että niitä käytän. Eli kerttiksissä varmaan ollaan.. kiva ois joskus paneutua kunnolla kestoiluun, jos se rupeais kiinnostamaan :)

Täällä ei juurikaan muuta uutta. Oottelen np-ultra aikaa ja ihmettelen oireettomuuttani... ?? Toivottavasti kaikki on hyvin...

Hyppy ja Oliver 10+3 (9+5)
 
Kestovaippoja käytetään meillä. Nytkin juniorilla (10kk) käytössä kestot ja on ollut pienestä asti. Laitoksella oli kertiksiä,mutta kotona siirryttiin heti kestoihin. Ehkä 10 kertistä elämänsä aikana käyttänyt :D

Hemarin kipuihin en oikeen osaa neuvoa sanoa. Sen tiedän että itselläkin välillä voimakkaita kipuja,varsinkin jos yht' äkkiä nousen jostain! Joutuu kaksinkerroin painumaan lattialle. Ja välillä siis pistää vasemmalle puolelle.

Mittumaaria 11+?
 
Kestoista Ei käytetä. Kertakäyttöiset ja nimenomaan Liberot on hyviä meille. Kuopus 1v8kk käy kivasti jo potalla, että kohta ei Liberoita tarvitakaan vähään aikaan :D

Hemari ei ole kokemusta kyseisestä kivusta mutta muita jomotuksia ja pakotuksia on ollut. Munasarjojenkin kohdalta viimeviikolla oli ikäviä tuntoja aina kun nousin mutta loppui saman päivän aikana.

(.) Tänne napaan ei kummempia. Odottelen malttamattomana np-ultraa.

Tähtönen ja Tiukuliina rv 10+6
 
Nopsasti tulin ilmoittamaan, että eka neuvola takana. Th ultrasi ja selvästi näki kun vauva siellä köllötteli ja sydän löi vahvasti. Vauva vastasi viikkoja 8+5, vaikka menkkojen mukaan pitäisi olla 9+4. Ei kuitenkaan vielä ainakaan muutettu, viimestään np-ultrassa katotaan sit onko ottanut viikot kiinni.:)

paino oli tippunu 5kg!!:O Suunnilleen hypin riemusta.:D Tosin on tuota painoo vielä ihan reilusti, mutta hyvä näin.:)

Tuulis ja ipana rv jottain..:heart:
 
Soitin neuvolaan ja terkka sano et voin mielenrauhan takia käydän kuuntelemassa sydänäänet :) Kivaa :) Tosin pääsen vasta maanantaina, kun oon tän viikon Turussa. Terkka sano kuitenki et jos olis keskenmeno niin luultavasti se kipu ei loppuis noin vaan jatkuis. Eli koitan nyt olla huolehtimatta.
 
hemari kiva että pääset neuvolaan. Eipä tarvitse mietiskellä turhaan mikä on.

Kestoja käytin esikoisella välillä. Mies ei tykkää ollenkaan. Se sit loppui kun en jaksanut alkaa isompia ostelemaan. Nyt aion myös käyttää sen verran kun jaksaa. Asiasta en kuitenkaan ota mitään stressiä. Kaikkien iholle ei kestot muuten sovi. Mun kaveri käytti niiden tytöllä pelkkiä kestoja mutta joutu reilun puolen vuoden jälkeen vaihtaa kertiksiin kun tytön pepun iho oli jatkuvasti rikki. Parani heti kun kertiksiä alkoi käyttämään.

Mulla on seuraava neuvola ensi keskiviikkona. Se on lääkäri jossa ikävä kyllä otetaan papakoe kun mulla on edellisestä reilu neljä vuotta. Seuraavan kerran onkin sitten maaliskuun loppupuolella oma terkkakäynti. Sitä ennen kerkee olemaan rakenneultrakin.

Raitapaitainen se Aappa-pussi on ihana. Meillä on se pussilakana pojalla.

Mä en nyt ole ihan varma mitä uskallan kirjoittaa kun en ole varma seuraako tutut mun juttuja. : / Joten palailen asialle..

Päksäkkä 12+3:heart:
 
kestoista ei oo käytössä, eikä varmaan tuukkaan. Muutenkin hirveet määrät aina pyykkiä, ja päälle laiska pyykinpesijä, joten kertikset käytössä. Pian alotetaan esikoisen kanssa pottailu ja siitä sitten lähetään opettelee kuivaks olemista, tarkotus ois päästä vaipoista esikoisen kohalla mahd. pian pois, jotta ei tarttis kauaa syksyllä ostella kaksia vaippoja. Lisäks meillä isäntä ei oo ollenkaan innostunu kestoilusta, vaikka mua vähän kiinnostaakin.

Hemari mulla ei oo kyllä noin laajaa kipua ollut, mutta munasarjoja välillä juilii. Mulla oli esikoisen kanssa loppuraskaudessa vatsa sekasin jatkuvaan, ja ripulikohtaukset aiheutti mulle tollasta supistuksen kaltaista laajaa kipua, joka aaltoili. Mutta siitä sulla ei ollut kyllä varmaan kyse. Sinuna soittaisin neuvolaan ja kysyisin, tai sitten mä kyllä uskon että siellä turussakin joku neuvola ottais sut hetkeks vastaan, jotta sydänäänet vois kuunnella kun vaan soittaisit ja kysyisit lähimmästä neuvolasta. Toivottavasti kaikki hyvin!

Unet mulla muuttu esikoisen odotusaikaan unet totaalisesti, ja ovat tulleet jäädäkseen. Nään niin "todenmukaisia" unia, kaikki päiväntapahtumat, leffat, tvohjelmat, kaikki päätyvät mun uniin jollain tapaa. Samoin mun tunteet yms päätyvät niihin. :kieh:

Tänne ei ihmeempiä, tunteet menee omia ratojaan, välillä pelottaa tuleva ultra, jännittää ja silti niin suurella odotuksella odotan sitä. Hermoja raastavaa.. Onneks tuon esikoisen kanssa menee suht nopeasti päivät, ettei paljon ehi päivisin miettiä/hermoilla.

Miikulainen, Tirppa-neiti 8kk ja Tirlittantoukka rv 9+5/10+6 :heart:
 

Yhteistyössä