** Elokuiset elohiiret tammikuun tuiskeessa **

Hei tuli mieleen et mäkin oon käyny joskus Bruno Cassiatoren 4 D ultrassa Kuopissa Femedassa v 2007. Sillon saatiin todella hyviä kuvia vaavista ja katsoi myös tarkasti kaikki rakenteet ja sydämmen toiminnat. Mukavan oloinen lääkäri oli, voin suositella muillekkin.

Nyt tuli äitipolilta kutsu nt ultraan ja se olis 2 viikon päästä 19 pv. Sillon olis rv 12+1 (12+3 ultran mukaan) jä lääkäri nla 17 pv.
 
Paljon tuo Bruno Cassiotoren ultraus maksaa?

Onko muilla ongelmia päästä suoraan viimeiselle sivulla tarkistamaan kuulumiset? Tänään on toinen päivä, kun joudun menemään ekan sivun kautta ja klikkaamaan viimeiselle sivulle. rasittavaa. Pinoseinällä on näkyvissä vain kolme ekaa sivua. Onko tämä vain mun koneen vika?

Tänään otin sitten pitkästä aikaa kuvia masun muodosta. Tuolta alkuraskauden masukuvista voipi käydä katsomassa miten se on muuttanut muotoaan.. eli turvotus on hävinnyt. Tässä tänään otetut. rv10+5.





Manzu 10+5
Palailen myöhemmin kommentoimaan juttujanne! :) Nyt lapsia nukuttamaan. Ovat jo kovin väsyneitä.
 
(.) Ja aamu taas aloitettu kakomalla. Heti sängystä noustuani suoraan pönttöä kumartamaan. En ole mitään vielä uskaltanut syödä, kun on todella huono olo. Nivusiakin nippailee, välillä enemmänkin, joten sekin vähän laskee fiilistä. Väsyttää, vaikka heräsin 2 tuntia sitten. Anteeksi tämä pelkkä (.) nyt, mutta palaan myöhemmin vielä. Nyt en vaan jaksa, kun olo on niin kurja :( Ja naamakin niin finneillä, että onpas kaunis olo tosiaan. Edellisessä raskaudessa oikein toivoin pahoinvointia, koska kuvittelin sen olevan hyvä merkki(?). Nyt en ole enää niin varma :D Luulen, että asiat voi olla huonosti pahoinvoinnista huolimatta, mutta päivä kerrallaan ja pysyy jos pysyy. Nyt kuitenkin lepäämään ja ehkä yritän syödä jotain.

Ainiin! Joo, tosiaan sanoin aiemmin, että kylmät nakit ovat himoni. No, eivät enää todellakaan. Ajatuskin nakeista etoo!! :x Ja muutenkin ajatus lihasta saa vaan etomaan. Kovasti tekee mieli raikasta, esim. jotain hyvää mehua, kurkkua tms. Varmaan johtuu tästä pahoinvoinnista. Ja onhan noita suolakurkkuja tullut vedettyä myös :D
 
innoM, :hug: Täällä on koko aamupäivä menny itkiessä huonoa oloa ja tietty oksentaessa.. Ihan sama syökö vai ei, koko ajan on huono olo! Ja tuosta, että pahoinvointi on hyvä merkki, niin mulla kkm-raskaudessaki teki pahaa ja oksensinkin mut ei se ollu ollenkaan näin massiivista.. Ja esikoisesta oli taas just tällasta (en edes muistanu miten kamlaa tää on!!).. Toivottavasti tällä kertaa ei tarvi oksentaa ja itkeä turhaan.....
 
Pikaseen tulin kysymään,et onko teillä jotka käyneet alkuraskauden ultrassa ollut nestettä kohdussa? Mua on alkanut nyt vaivaamaan kun ultraaja sano et on reilu nestekertymä. sano kyllä et ei pitäs olla vaarallinen,mutta kuitenkin moneen otteeseen tutki sitä kohtaa. Sen nestekertymän alapuolella oli sitten se toinen ruskuaispussi,jossa ei kuitenkaan ollut alkiota. Mua nyt vaivaa et mistä se nestekertymä johtuu? ja liittyykö se siihen että raskaus ehkä alkanut kaksosraskautena? äh, toivottavasti joku tajus mitä selitin.:D oon koittanu googlettaa mut ei oo löytyny vastaavaa..
 
Mua ahdistaa tää mun maha :( siis kun olen mahakas ja nyt ko se on muuttunu vauvamahan muotoiseksi niin tuntuu että olen ainaki viidennellä kuulla raskaana :( en halusi todellakaan viel ulkopuolisille kertoa tästä,mut mihin säkkiin mie sit pukeudun?ehkä mie vaan kuvittelen ja huomaan sen vaan ite,eikä muut...i hope so....
 
Tuulis: Mulla oli viime raskaudessa juuri sama tilanne kuin sulla!! Punktiopäivänä sitä nestettä poistettiin hieman ja ar-ultrissa (kahdessa eri ultrassa) sitä oli. Ikinä siitä ei ollut mitään haittaa ja muistaakseni np-ultrassa sitä ei enää havaittu.

Tervetuloa uudet!! Ja Miimiille onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! Ja mahtavaa kun pinoon pompsahtelee hyviä uutisia! Kiitokset 4d-suositteluista. Kummasti Bruno saa aina kannatusta.. ;)

Mulla on nyt menossa rv9+2 ja löysin Terveystalon sivuilta viikkojani vastaavan kuvan. Kuva kolmantena. :heart: 4D-ultraääni sikiötutkimuksiin
Voihan toki olla, että mun masussa ollaan jo viikkoa vanhempia kuin tuossa kuvassa kun siinä ollaan "yhdeksän viikkoiset" ja mä olen siis nyt kymmenennellä viikolla. No ihan sama, suurinpiirtein samaa kuitenkin. :)

Raitis
 
mammy-:mulla on ihan sama olotila. tuntuu et noi läskit on vaan pyöristyny (turvonnu) ja maha nousu jo ylöspäin.. omat housut painaa jo mahasta ja onkin ihmisten ilmoilla liikkuessa äippähousut jalassa. ei huvittas vielä tosiaan sannoo varsinkaan töissä kellekkään.
 
Tuuulis just sama juttu!!kohtu kasvaa ja työntää noita läskejä jotenki tohon navalle just,kun taas ennen maha ollu hyvin tasapaksu joka puolelta...farkut painaa mullakin...etenki istuessa...istuessa onnekls tätä mahaa ei samalla lailla kai erota ko seistessä ;) yritän laittaa tähän kuvan perään jos vaan osaan...ja sanokaa jooko, että mie vaan kuvittelen...ettei tuosta kukaan mitään huomaa...
[/URL][/IMG]
 
kyllähän tuo ihan kivasti pömpöttää.:D ei varmaan auttanu.. mä lohduttaudun sillä et kukaan ei kehtaa kysyä suoraan et oonko raskaana, kun on tuota omaa mahaa muutenki.:D mä koitan jossain vaiheessa laittaa oman mahakuvan, jos saan otettua..:)
 
Pikakyssäri kesken työpäivän: Tuli tyhjä olo alavatsaan ja turvotus on helpottanut ja tänään jopa ummetuskin on löysännyt. Onko muilla olo parantunut ja tuntunut ihan normaalilta?

Pelottaa vähän että tuo tyhjyyden tunne tarkottaa jotain kamalaa.. :(

Tänään 9+0.
 
Vau, Manzulla ja mammylla on jo komeet mahat. Mun omani tuntuu pienentyneen eli turvotus on tainnut laskea. Lisää huolehtimista.

Sukupuolta en ole varma kysytäänkö jos sinne rakenneultraan asti pääsee. Viimeksi kätilö kysyi että halutaanko tietää ja silloin ei haluttu. Nyt tekisi kyllä vähän mieli.

Synnytykseen mies tulee ehdottomasti mukaan. Selvisi hyvin ekastakin vaikka sanoi ettei esim. missään tapauksessa halua leikata napanuoraa mutta kun sitä häneltä kysyttiin niin leikkasi sit kuitenkin. Mun mies on ollut aika huono kestämään veren näkemistä (ainakaan omansa) mutta synnytyksessä kesti hyvin vaikka mä vielä vuosinkin tosi paljon kun tehtiin eppari ja silti vielä repesin aika paljon. Kylvetti myös heti vauvan kätilön ohjeilla ja itseasiassa kylvettää pojan edelleenkin. Se on jäänyt heidän yhteiseksi jutukseen. Neuvolaan tuskin tulee mukaan kun on joko pojan kanssa tai töissä. Ekaa odottaessa kävi kerran ja sit pojan kanssa on ollut melkein joka kerta mukana. Perhevalmennuksessa käytiin yhdessä samoin kuin ultrissa ja sairaalaan tutustumassa.

Voimia kaikille pahoinvoiville!:hug:

Omat oireet ne vaan tuntuu helpottuvan ja huoi kasvavan. Mä en ymmärrä miksi mä yhtäkkiä sain näin hirveen stressin ja huolen. Varmaan se lähestyvä np-ultra tekee tän. Huomista odotan jo innolla, varasin itselleni hieronnan. Ihanaa. On selkä välillä niin jumissa.

Päksäkkä 10+5:heart:
 
Manzulla ja mammylla kans jo hyvän kokoset masut ! :)

Miehen osallistuminen: Ultriin ja synnytyksiin ehdottomasti osallistuu ! Neuvola käynneistä en tiedä, mä en koe sitä mitenkään tarpeellisena että tulee sinne mukaan, esikoisen aikana kävi pari kertaa ja olihan se ihan kiva, nyt varmaan tulee neuvolakäynneille jos ei ole muutakaan ! :)

Oireet täälläkin jo hieman helpottaa, rinnat ei ole enään niin arat ja turvotustakaan ei ole enään niin paljoa. Aamusin etoo edelleen ja jos on maha tyhjä mutta aika hyvin pystyn jo joitakin ruokia syömään, varsinkin jos maha on jo ennestään hieman täynnä. Silti liiallisesta syömisestäkin tulee huono-olo, eli paras kai olis ku söis pieniä annoksia monta kertaa päiväs. Suklaa ei edelleenkään maistu ( hyvä niin :) ).

Me ei olla vieläkään kerrottu kenellekkään, paitsi mun siskolle ja yhdelle kaverille ! :)

Mä ihan yllätyin positiivisesti kun mies selaili vaunuja ym netistä eilen ! :D

majj & 8+2
 
Viimeksi muokattu:
Päivää!
Ihania vauvamasuja teillä jo! :heart: Mäkin haluan jo pian vauvamasun! Nyt vain pienen pieni "kumpu".... Meillä siis kaikki läheiset jo tietää, joten saisi senkin puolesta maha jo näkyä. :D
Vaikka vannoin etten itseäni kiusaa sillä dopplerilla, niin tänään poksumisen kunniaksi taas koitin ja löysin ihanaisen sykkeen!!! :heart: Löytyi tosi alhaalta, ihan häpykummun päältä... Mutta nyt tiedän että masukki on elossa ja voi hyvin mielin mennä nt-ultraan. Kunpa vaan kaikki menisi loppuun asti hyvin. En mä aikasemmissa raskauksissa ole näin hermoillut... :ashamed: Taitaa vieläkin se alun verenvuoto vaikuttaa kun olen niin huolissani pikkuisesta.
Jaksuja pahoinvoinnista kärsiville!!! Täälläkin jatkuvasti etoo....
Neamma ja masukki rv 11!!! :heart:
 
Huikkis, kiitos :hug: Joo, tosiaan tuntuu, että syön tai en, niin huono olo on silti ja päivä päivältä vaan pahenee. Eihän mulla viime viikolla tainnut olla, kuin etomista. Perjantaina(?) taisin oksentaa ekan kerran kunnolla. Nyt tuleekin monesti päivässä ylös ja jatkuvasti myös nesteet tulee röyhtäilynä/"pukluna" suuhun asti. Harmittaa tämä voimaton olo, kun tuntuu, ettei jaksa edes siivota. Mies lohdutti "enää 8,5kk" :D :D
 
Mä en kans jaksa tätä oksentamista! Esikon aikaan oksensin kolme ekaa kuukautta ja nyt on alkanu ihan samaan malliin paitsi yrjö ei kato kelloo tulee mihin aikaan päivästä vaan!!:x Esikon aikana oksensin vaan aamulla. Onko täällä muita jotka synnyttää kysissä? Kertokaa omia kokemuksia millaista hoito siellä on? Mä synnytin viime tammikuussa ja kätilöstä jäi huono kuva mulle. Ei auttanut tarpeeksi eikä isä edes saanut leikata napanuoraa... Nyt kyllä tämä tulee tapahtumaan! :D
 
Tuuulis samalla asialla mieki lohduttaudun :) et ei varmasti kukaa ns vähempi tuttu tuu sanomaan/kysymään mitään ko on mahaa ennestäänki :) Ja joo...ei hirveesti lohduttanu ;)

IHana kuulla että muillaki oireet helpottanu...mua nimittäin kuvottaa TOSI harvoin enää,samoin kun rinnat ei tunnu aroilta,ku vasta ko ottaa liivit pois. Eikä paineentunnetta,vihlaisuja jne oo juurikaan enää...millä viikoilla ootte aikasintaan kuullu sydänäänet?meil on rv 11 vasta eka neuvola jolloin kuunnellaan ääniä. Siihen on viel 3 pitkää viikkoa...epävarmuus hiipii taas hiljalleen takas :(


Mammy+mato rv8
 
Viimeksi muokattu:
Moikka pitkästä aikaa.. on ollut niin pahaolo, etten ole edes koneelle jaksanut. Ruoka maistuu jotenkin mutta yhtäkkiä kaikki taas etoo. Makeita ei oikeastaan tee mieli ja hyvä niin. Ja tämä turvotus on kamalaa varsinkin iltaisin.

Onnea kaikille hyviä uutisia saaneille ja tervetuloa uusille :flower:

Miehen osallistuminen ultriin kyllä osallistuu mutta synnytykseen ei välttämättä pääse. On lasten kanssa silloin vaikka hoitajakin saataisiin lapsille synnytyksen ajaksi mutta ollaan puheltu ettei raaskita jättää lapsia kelleen hoitoon. Eihän sitä loppujen lopuksi tiiä tuleeko mukaan mutta voi olla ettei tule. Minua asia ei haittaa ja saan toisen tukihenkilön tarvittaessa.
Vauvan sukupuolesta Tyttöä toivon, joten tyttöolo :heart: ultrassa kysytään kyllä taas sukupuoli. 4D-ultraan ehdottomasti mennään terveystalolle, kuten edellisessä raskaudessakin. Tytölle tietäisin nimenkin mutta poika taitaisi jäädä nimettömäksi koska en keksi millään pojalle nimeä... No, onneksi tässä on vielä kuukausia aikaa pohtia tuota pojankin nimeä :)

Tähtönen ja Tiukuliina rv 9+1 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Maha alkaa täälläkin pömpöttää, joskin mahdun vielä ihan tavallisiin housuihini. Johtuneeko se sitten siitä, että ostin niitä jo aika pian edellisten synnytysten jälkeen, eli ne ovat "normaalisti" vähän reilua kokoa :) Hyvä näin niin ei tarvitse vielä vaihtaa mammahousuihin.

Olen ollut puolisentoista viikkoa lomalla, ja vähän mietityttää josko ensi viikolla töissä joku ihmettelee nopeaa mahan paksenemista. Vaikka olis se kyllä aika törkeää ruveta näin joulun jälkeen kommentoimaan toisten lihomista... ;)

Jotain iloa niistä neuvolan verikokeistakin: tänään terkka soitti aamulla ja sanoi, että mulla on kilpirauhasarvot rajalla ja että lääkäri on kirjoittanut reseptin, olikohan se nyt Levaksinia. Eli nyt sitten nappaillaan sellaisia(kin) pillereitä, ilmeisesti ainakin lopun raskauden ajan. Mulla oli ne arvot kyllä aika rajalla jo aikaisemmin syksyllä, ennen raskautta, eli voi olla, että olis lääkkeet olleet edessä joka tapauksessa tässä.

Siobhan ja Plutte rv 10+2
 
Mandalay ja Manzu (ja oliko joku muukin..?) - miten saitte sen raskauslaskurin sinne viestien peraan? Ma kavin tekemassa sellaisen Lilypien sivuilla mutta en ihan tajua, mihin kohtaan se URL pitaa liimata profiilissa?

Ja miehen osallistumisesta viela. Meilla mies ei osallistu neuvolakaynteihin ja luultavasti ultratkin jaa valiin. Nain oli myos ekassa raskaudessa. Miehen tyo on sellainen, ettei han helposti paase mihinkaan, joten se on vaan hyvaksyttava, mutta talla kertaa ei enaa harmita niin paljon kun ensimmaisella kerralla.

Mutta synnytykseen han on kylla tulossa. Ne jarjestelyt ovat tosin hieman auki viela kun meilla ei ole yhtaan sukulaisia lahella jotka voisivat ottaa esikoisen hoitoon, ja lahikavereilla on kaikilla omia lapsia. Onneksi on viela aikaa, silla yksin synnyttajaksi en kylla halua. Myos isyysvapaa on viela auki, luultavasti emme pysty sellaista jarjestamaan, joten ajattelin pitaa esikoisen kokopaivaisesti tarhassa ainakin ensimmaiset viikot, ja ehka voisimme lennattaa mun aidin tanne Suomesta vahaksi aikaa.. Nojaa, ei tartte sita ihan viela ajatella. :D
 
4d ultra Te, jotka ootte pk-seudulla käyny, niin paljon on hinta nykyään? Ja saako sitä kelakorvausta? Ja jos saa, niin millä rv viikoilla?
Mun sisko kävi v.2007 Helsingin terveystalolla, ja muistelen että sai kelakorvauksen, tais olla rv 25-26 paikkeilla, maksettavaa tais jäädä alle 100e? Oisin esikoisesta halunnu mennä, mutta se sitten jäi. Ja nyt sit kaivelee, että haluisin mennä edes yhden lapsen näkemään 4D-ultrassa.
 
Heippa kaikille!
Piti välillä tulla kommentoimaankin, vaikka olen kyllä käynyt lukemassa juttujanne. Jotenkin vaan on väsymys iskenyt, ei paljon työpäivän jälkeen jaksa muuta kuin nukahtaa sohvalle |O.

Jotenkin alkanut myös kaikki pikkuasiatkin ärsyttämään, niinkuin tänään kun yritin soittaa neuvolaan kysyäkseni virtsatestin tuloksia. Hirveää säätämistä päästä soittamaan juuri siihen tiettyyn kellon aikaan ja johonkin komeron nurkkaan, ettei työkaverit kuule. :headwall:. Seuraavaksi pitäisi yrittää varata hammaslääkäriä, onneksi sinne on sentään pidempi kuin tunti tuo soittoaika.

Muuten mennään suhteellisen normaalisti. Toisena päivänä vatsaan koskee, toisena ei ole mitään tuntemuksia. Eilen huomasin masun jotenkin "pullahtaneen", mieskin väitti että pullistelen :D..myöhemmin tosin väitti että johtuu suklaan syönnistä. Kaikkea hyvää kyllä tekisi mieli, enemmän kyllä roskaruokaa :popcorn:.

Ultrakutsu tipahti postista, on 18.1 silloin viikkoja koossa 12. Jännittää kyllä ihan hirveästi mitä siellä näkyy. Sen jälkeen on siis tarkoitus kertoa eteenpäin, jos siis uutiset ovat hyviä.

Mies tulee mukaan ultriin ja ainakin seuraavaan neuvolaan. Synnytykseenkin aion hänet raahata, jos vain on maassa silloin. Joutuu työn puolesta reissaamaan jonkin verran ulkomailla aika pitkissäkin pätkissä, ja syksylle on yksi tällainen reissu tiedossa. Ajankohta ei vielä ole täysin varma. :|. Täytynee tätä asiaa pohtia kunnolla ja miettiä jotain korvaavaa henkilöä.

Mukavaa ja stressitöntä odotuksen jatkoa kaikille! :heart:. Nyt aion taas hautautua sohvaan..onneksi huomenna on vapaapäivä =).

Siiruska ja salamatkustaja 10+1
 
Pitäis kirjottaa heti ylös mitä pitää kommentoida, kun ei nyt näköjään yhtään pysy mielessä...

Mies varmasti osallistuu synnytykseen, mutta tällä kertaa kiellän ottamasta kännykää synnytyssaliin. Viimeksi nimittäin koko ajan vaan piti sukulaisia ajantasalla, kunnes ponnistuvaiheessa sanoin että heitä se puhelin jo menemään! :) Ultriinkin haluaisi osallistua, mutta esikoisen hoito on vaikea järjestää, joten joutuu sitten kai jäämään esikoisen kanssa kotiin.

Täälläkin yksi mahallaan nukkuja. Esikoisen odotusaikana tuli aika nopeesti se ettei voinu mahallaan nukkua. Nyt vielä nukun ihan ok. Muutama viikko sitten oli vaikeaa nukkua mahallaan, kun oli niin huono olo, mutta nyt taas oon voinu.

Olikin hyvä terkkari tänään, joka otti verikokeen. Ei yhtään tuntunu kun vaihtoi niitä putkia. Ja muutenkin ystävällistä palveliua :)

Koitan nyt vaan olla liikaa jännittämättä sitä viikon päästä olevaa ultraa. Sit jos mitään vauvaa ei ole niin sitten ei ole. Piste. Kamalaa epävarmuutta...

hemari 10+4
 

Yhteistyössä