Elokuiset 2022

Jatkan vastaamalla omaan viestiini
Varhaisultrassa käyty, siellä näkyi pienen pieni toukka jonka sydän löi Viikkoja nyt 8+4 & la näillä näkymin 10.8!
En oikein vieläkään käsitä tätä!


Lisäksi hieman huolestuttaa, kun viime päivinä ei ole ollut oikein mitään tuntemuksia enää.. Satunnaisesti sohvalta noustessa tulee ns. Repäisykipuja, mutta esimerkiksi oksentelu loppui kuin seinään.
(Oksensin siis n. rv 5-7 joka päivä monta kertaa ja nyt vain lähinnä aamuisin ja autossa etoo..)
Ensimmäinen neuvolakäynti meni vasta 18.1 ja mietin miten kestän sinne asti odottaa, kun pelottaa ettei kaikki olekaan oireiden katoamisen hyvin..
Ihanaa, että pikkuinen sieltä löytyi ja sydän löi 😍 oireet tuntuu täälläkin vaihtelevan päivästä toiseen. Pari päivää menee suht hyvässä voinnissa ja sitten seuraavat pari päivää taas aivan järkyttävissä refluksioireissa. Eli helpommin sanottu kuin tehty, mutta koittaa olla vaan liikoja murehtimatta. Uskon, että kaikki menee hyvin omalla painollaan. Pari viikkoa tuohon sun ekaan neuvolakäyntiin menee nopsaa! 😊
 
Oii ihana olisi päästä jo ultraan! Tänään oli meillä ensimmäinen neuvolakäynti, jossa vaan juteltiin ja käytiin läpi ohjekirjamaisesti kaikenlaisia suosituksia (etenkin liikuntasuosituksia). Tuli sellainen valistettu olo. Otin jotkin asiat vähän ehkä henkilökohtaisesti ja hieman huono mieli oli sen neuvolan jälkeen. Mies pystyi suhtautumaan eri tavoin ja koki käynnin hyödylliseksi. Neuvolantäti sanoi, että energiantarve on noussut tässä vaiheessa noin 100 kaloria. Syön kuitenkin lähes kaksinkertaisesti (pitääkseni pahoinvointia loitolla) ja etenkin kaikki liharuoat normaalista poiketen maistuu erittäin hyvin. Painoa oli tullut 1,5kg lisää ja laskettuaika olisi näillä näkymin 15.8, vaikka ovulaatio-sovellus laskee sen 18.8. Olen tällä hetkellä siis viikolla 9 eli 8+0. Jos nyt oikein ymmärsin🤔 Neuvolantäti vaikutti kaikesta huolimatta kokeneella ja selvensi kivasti, miten neuvola kulkee mukana raskaudessa. Ultra-aika on helmikuun alussa. Yllätyin, miten kaikki varattavissa olevat ajat on työaikana. Ja perjantaisin kun minun olisi mahdollista lähteä aikasemmin töistä niin terveyskeskus menee aikaisin kiinni. Täytyy varmaan esimiehelle kertoa.. miten muut olette saaneet neuvola-ajat jörjestettyä?
 
Oii ihana olisi päästä jo ultraan! Tänään oli meillä ensimmäinen neuvolakäynti, jossa vaan juteltiin ja käytiin läpi ohjekirjamaisesti kaikenlaisia suosituksia (etenkin liikuntasuosituksia). Tuli sellainen valistettu olo. Otin jotkin asiat vähän ehkä henkilökohtaisesti ja hieman huono mieli oli sen neuvolan jälkeen. Mies pystyi suhtautumaan eri tavoin ja koki käynnin hyödylliseksi. Neuvolantäti sanoi, että energiantarve on noussut tässä vaiheessa noin 100 kaloria. Syön kuitenkin lähes kaksinkertaisesti (pitääkseni pahoinvointia loitolla) ja etenkin kaikki liharuoat normaalista poiketen maistuu erittäin hyvin. Painoa oli tullut 1,5kg lisää ja laskettuaika olisi näillä näkymin 15.8, vaikka ovulaatio-sovellus laskee sen 18.8. Olen tällä hetkellä siis viikolla 9 eli 8+0. Jos nyt oikein ymmärsin Neuvolantäti vaikutti kaikesta huolimatta kokeneella ja selvensi kivasti, miten neuvola kulkee mukana raskaudessa. Ultra-aika on helmikuun alussa. Yllätyin, miten kaikki varattavissa olevat ajat on työaikana. Ja perjantaisin kun minun olisi mahdollista lähteä aikasemmin töistä niin terveyskeskus menee aikaisin kiinni. Täytyy varmaan esimiehelle kertoa.. miten muut olette saaneet neuvola-ajat jörjestettyä?
Mä teen itsenäistä työtä, jossa aikataulutan itse oman kalenterini, joten sillai helposti saanut järjestettyä. Miinuspuolena toki se, että se on työajasta pois ja tehtävä pidempi päivä sitten, että saa poissaolotunnit kuitattua.
 
Aria11
Tänään pyyhkiessä ihan pientä vaalean ruskeaa tai vaaleanpunaista värjäymää valkovuodossa. Ei kipuja. Yritän pysyä positiivisena, mutta pieni pelko ja ahdistus iski ensimmäistä kertaa raskauden aikana. :( Tänään viikot 6+5.
 
Josuli
Mä saan tehdä tarvittaessa etäpäivän, yleensä kerran kuussa. Viime raskaudessa sovin eka ultra-ajan ja sitten vaan pyysin sen päivän etäpäiväksi. Aamulla töitä, sit ultraan, sit taas töitä. Ei tarvinnut mitään selitellä. Neuvola-aikoja meillä saa onneks jo klo 7.15 alkaen, siitä ehtii hyvin liukumalla vielä aamuvuoroon ilman et kukaan epäilee mitään 😄

Mulla ois vielä kolme viikkoa ekaan neuvolaan....
 
Meillä neuvola ilmeisesti myöhempäänkin auki, koska eka neuvola on klo 17.15 😅 pyysin vaan aamun ekaa tai iltapäivällä mahd. myöhään olevaa aikaa. Mulla kuitenkin tunnin työmatka, neuvola lähellä kotia. Aamuvuorossa ehdin juuri haukkaamaan jotain ennen kun onkin neuvola. Mut varmaan aika pian kerron töissä vähintään pomolle, jos ultrassa kaikki hyvin. En jaksa säätää, jos neuvolasta onkin hankala saada aikoja enkä jaksa noita superpitkiä päiviä. Pitää herätä viiden aikaan ja sit kotona noin puoli seitsemän tolleen töiden jälkeen olevana neuvola-aikana..
 
Okei just tommoiset aikaiset aamu-ajat tai ilta-ajat ois huippuja. Tai nettiajanvaraus, josta vois käydä poimimassa itselleen sopivan ajan🤔 Aion myös kertoa ensimmäisen ultran jälkeen esimiehelle niin ei tarvii säätää.
On pakko avautua: mulla on nyt eilisen eka neuvolakäynnin jälkeen ollut mieli todella maassa, itkettää, on olo etten riitä ja yöllä en saanut nukuttua (olen nyt vaan itkeskellyt). Kerroin avoimesti nykyisestä elämäntavasta, perheestämme, ruokailutottumuksista, elämästä ylipäätään ja villistä nuoruudestani ja biletyksestä, jota silloin tein. Koen tällä hetkellä terveydentilani hyväksi, syön monipuolisesti, en tupakoi, elän säännöllisesti, olen normaalipainoinen ja arjessa tulee liikuttua. Hän intti joitakin kysymyksiä, tuntui etten osannut vastata ja yllä äitiyden odotuksiin. En halua pelotella ketään, mutta se tapa jolla se neuvolantäti vaan suolsi ne kaikki ne suositukset, ohjeet ja linjaukset, ei ollut mukavaa. Ymmärrän, että käynnillä on käytävä läpi tietyt asiat. Mutta on vaan sellainen olo etten halua mennä sinne enää ikinä. Tuntui ettei hän ymmärtänyt minua, suhtautui asenteellisesti ja kylmästi kertomaani ja painosti alkamaan liikkumaan raskasta hikiliikuntaa suositusten mukaisesti. Hän mm sanoi että ”monet ovat pistäneet ruokavalion kuntoon raskaana olleessaan” joka oli hänen ainut kannustava kommentti. Musta tuntuu, että hommaa on ihan riittävästi selviytyä tästä ihan perusarjesta. Luin Omakannasta illalla vielä hänen tekemänsä kirjauksen ja en tunnista itseäni siitä yhtään.
 
Minulle voi laittaa viestiä fb-ryhmästä. Siellä on tälle hetkellä vain muutama jäsen, joten mielellään lisää porukkaa sinne otetaan. Itse jotenkin siellä uskallan enemmän jutella, koska nämä keskustelut on ihan kaikkien luettavissa. Sitä pelkää, että joku osaa yhdistää asiat nimimerkin takaa.
Täällä kovasti mahaa turvottaa. Housut painaa ja töissä piti jo vaihtaa kokoa isompaan. Ällötys on jatkuvaa ja välillä ei aina keksi mitä tässä nyt söisi, kun kaikki haisee ällöttävälle. Maanantaina on vihdoin ultra. Toivottavasti kaikki on niinkuin pitääkin.
Yv laitettu 😊
 
Okei just tommoiset aikaiset aamu-ajat tai ilta-ajat ois huippuja. Tai nettiajanvaraus, josta vois käydä poimimassa itselleen sopivan ajan Aion myös kertoa ensimmäisen ultran jälkeen esimiehelle niin ei tarvii säätää.
On pakko avautua: mulla on nyt eilisen eka neuvolakäynnin jälkeen ollut mieli todella maassa, itkettää, on olo etten riitä ja yöllä en saanut nukuttua (olen nyt vaan itkeskellyt). Kerroin avoimesti nykyisestä elämäntavasta, perheestämme, ruokailutottumuksista, elämästä ylipäätään ja villistä nuoruudestani ja biletyksestä, jota silloin tein. Koen tällä hetkellä terveydentilani hyväksi, syön monipuolisesti, en tupakoi, elän säännöllisesti, olen normaalipainoinen ja arjessa tulee liikuttua. Hän intti joitakin kysymyksiä, tuntui etten osannut vastata ja yllä äitiyden odotuksiin. En halua pelotella ketään, mutta se tapa jolla se neuvolantäti vaan suolsi ne kaikki ne suositukset, ohjeet ja linjaukset, ei ollut mukavaa. Ymmärrän, että käynnillä on käytävä läpi tietyt asiat. Mutta on vaan sellainen olo etten halua mennä sinne enää ikinä. Tuntui ettei hän ymmärtänyt minua, suhtautui asenteellisesti ja kylmästi kertomaani ja painosti alkamaan liikkumaan raskasta hikiliikuntaa suositusten mukaisesti. Hän mm sanoi että ”monet ovat pistäneet ruokavalion kuntoon raskaana olleessaan” joka oli hänen ainut kannustava kommentti. Musta tuntuu, että hommaa on ihan riittävästi selviytyä tästä ihan perusarjesta. Luin Omakannasta illalla vielä hänen tekemänsä kirjauksen ja en tunnista itseäni siitä yhtään.
Voi ei, onpa ollut kurja kokemus varmasti! Ehdottomasti olisin kyllä yhteydessä neuvolaan terveydenhoitajan vaihtamisesta, ei neuvolan jälkeen pitäisi olla tuollainen olo. 😔
 
Minulle voi laittaa viestiä fb-ryhmästä. Siellä on tälle hetkellä vain muutama jäsen, joten mielellään lisää porukkaa sinne otetaan. Itse jotenkin siellä uskallan enemmän jutella, koska nämä keskustelut on ihan kaikkien luettavissa. Sitä pelkää, että joku osaa yhdistää asiat nimimerkin takaa.
Täällä kovasti mahaa turvottaa. Housut painaa ja töissä piti jo vaihtaa kokoa isompaan. Ällötys on jatkuvaa ja välillä ei aina keksi mitä tässä nyt söisi, kun kaikki haisee ällöttävälle. Maanantaina on vihdoin ultra. Toivottavasti kaikki on niinkuin pitääkin.
Laitoin yksityisviestiä!
 
Kääk, että hikiliikuntaa pitäisi! Olen aktiiviliikkuja, hoikka, hyvä lihaskunto ja kaikki, mutta tämä vuoden pimein aika yhdistettynä alkuraskauteen, on vienyt ihan kaiken puhdin pois. Energiaa on ihan lyhyinä purkauksina mutta muuten tekisi lähinnä vaipua talviuneen. Syönkin superterveellisesti jo, tekee mieli kasviksia, kaikkea raikasta ja mikä on hyväksi keholle ja lapselle, otan vitamiinit ja nukun hyvin. Uskon vahvasti että keho kertoo mitä se haluaa, ja alkuraskauden väsymyksellä ja huonovointisuudella on joku merkitys evoluutiossa, viesti ottaa iisimmin jotta keho jaksaa valtavat muutokset. Liikkumisen aika on varmasti kun tämä alun myllerrys ja stressi helpottaa, ja halajan jo salille mutta nyt sydäntalvella ja alkuraskauden uupelossa riittää metsälenkit ja joogat.

Tarkistin juuri ja 7+2, ensi viikolla vihdoin varhaisultra!
 
Ja pahoittelut @hannalaura mielenpahoittavasta neuvolakokemuksesta! On varmasti hoitajia jotka vetää tapaamiset sen jonkun saman perinteisen kaavan mukaan, en usko että kannattaa ottaa kauhean henkilökohtaisesti. Kaipa heillä on ohjeistus tuoda joitain riskitekijöitä esiin ja asiaan kuuluu tentti hyvin henkilökohtaisistakin asioista. Odottajat joilla on todellisia ongelmia on niitä tuskin heti avoimesti kertomassa, joten aika tiukkakin varmaan joutuu olemaan siinä työssä jotta pääsee kiinni niihin joiden perhe sitä tukea todella tarvitsee.

Tsemppiä ja toivottavasti saat kivan hoitajan. Mulla tuli puhelimessa hirmu kiva fiilis, täti onnitteli uudestaan vielä lopuksi ja toivotti hyvää vointia ja tervetuloa. Ensi viikolla nähdään miten käy.
 
Onpa tosiaan ikävää @hannalaura että fiilis on tuollainen neuvolan jälkeen, vaikka sen paikan ainakin omasta mielestä pitäisi olla se mistä odottava äiti saa tukea ja kannustusta muuttuvaan elämäntilanteeseen. Toki kaikki tekee niinkuin haluaa, mutt itse varmaan sinun tilanteessasi kävisin vielä seuraavan neuvolakäynnin samalla hoitajalla ja jos hoitajan asenne yms on edelleen sama, niin silloin haluaisin vaihtaa hoitajan. Koska kyllähän myös neuvolan työntekijöillä voi olla huono päivä, vaikka se ei missään nimessä saisi näkyä asiakkaille! En yritä mitenkään puolustella hänen käyttäytymistään, mutta kun itse työskentelen myös sote alalla, niin kyllä se pinna on joskus melko pinnassa, vaikka se ei sen hetken asiakkaasta johtuisi edes 🙂

Täällä tänään viikkoja 10+1, tai neuvolan mukaan 10+2. Ensi viikon keskiviikkona olisi eka ultra eli se niskaturvotus (oliko tämä nimeltään 😅) ultra 🙂
Oireina edelleen rintojen arkuus, vatsan turvotus, palelu, mutta väsymys alkanut hieman hellittää 😊
Hei nyt kun toistemme iät tiedetään, niin ois kiva kuulla mistä päin Suomea te ootte? Ei välttämättä ihan paikkakuntaa tarvitse kertoa, mutta esim. maakunta mistä päin olette 😊 minä olen kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta!
 
Tänään käyty varhaisultrassa, eikä ollut sellainen käynti kun toivottiin. Viikkoja olisi pitänyt olla 6+6 heidän laskujen mukaan, neuvola laski 7+0. Löytyi tosi paljon pienempi, vain viikkoja 4-5 vastaava. Aivan pienen mahdollisuuden jätti sille, että todella olisi vain pienempi ja kierukan poiston jälkeen kierto olisi ollut tosi pitkä. Mutta olisin plussannut aivan äärimmäisen aikaisin siihen skenaarioon.. Eli taitaa olla kkm. :'(
Nyt jään odottamaan naistenklinikan kontrollia ja miten sitten edetään. Olo on ihan kamala.

Toivon teille kaikille kamalasti hyvää, toivottavasti saatte kaikki pienet kääröt elokuussa syliin! ❤
 
Tänään käyty varhaisultrassa, eikä ollut sellainen käynti kun toivottiin. Viikkoja olisi pitänyt olla 6+6 heidän laskujen mukaan, neuvola laski 7+0. Löytyi tosi paljon pienempi, vain viikkoja 4-5 vastaava. Aivan pienen mahdollisuuden jätti sille, että todella olisi vain pienempi ja kierukan poiston jälkeen kierto olisi ollut tosi pitkä. Mutta olisin plussannut aivan äärimmäisen aikaisin siihen skenaarioon.. Eli taitaa olla kkm. :'(
Nyt jään odottamaan naistenklinikan kontrollia ja miten sitten edetään. Olo on ihan kamala.

Toivon teille kaikille kamalasti hyvää, toivottavasti saatte kaikki pienet kääröt elokuussa syliin!
Voi ei, olen pahoillani 💔 tsemppiä paljon jaksamiseen ♥😔
 
Voi Senya, paljon tsemppiä <3

Mä harkitsen sitä faceryhmää sitten kun on varmistus sille, että mussa jotain elämää on, eli ehkäpä sitten ekan ultran jälkeen. Varhaisultrassa ei olla käyty edellisistäkään, enkä ajatellut nytkään, joten odotellaan! Mulla on eka neuvola ensi viikon keskiviikkona kun jouduin huomisen ajan perumaan korona-altistumisen vuoksi. Harmittaa kyllä, mutta ei mahda mitään.

Tänään olisi 9+0.
 
Minulle voi laittaa viestiä fb-ryhmästä. Siellä on tälle hetkellä vain muutama jäsen, joten mielellään lisää porukkaa sinne otetaan. Itse jotenkin siellä uskallan enemmän jutella, koska nämä keskustelut on ihan kaikkien luettavissa. Sitä pelkää, että joku osaa yhdistää asiat nimimerkin takaa.
Täällä kovasti mahaa turvottaa. Housut painaa ja töissä piti jo vaihtaa kokoa isompaan. Ällötys on jatkuvaa ja välillä ei aina keksi mitä tässä nyt söisi, kun kaikki haisee ällöttävälle. Maanantaina on vihdoin ultra. Toivottavasti kaikki on niinkuin pitääkin.
laitoin YV.n
 
Mulla 9. viikko menossa. Varhaisultrassa nyt käyty ja löytyi ”vahva sydämen syke” ja hyvänkokoinen ihmisen alku. Pieni sydän siellä läpätti niin kiivaasti ❤

Oireet on mua nimenomaan auttaneet kokoajan uskomaan että kaikki etenee. Rinnat on kokoajan kipeemmät, vatsa on tosi turvonnut. Keskeisimpänä jatkuva nälkä. Heti aamulla pitää saada ravintoa ja aterioiden välissä välipaloja, silti iskee aina ihan puun takaa raivonälkä lounaalla ja päivällisellä. Normaalisti mulla päinvastoin, en aina syö aamupalaa enkä koskaan välipaloja.

Väsymys on tylsää, ja toivon että on vain tätä alkuraskautta. Mieli tekisi touhuta ja urheilla kaikenlaista mutta keho sanoo toisin.
 
  • Rakkaus
Reactions: Smone ja Jossu95
Minulle voi laittaa viestiä fb-ryhmästä. Siellä on tälle hetkellä vain muutama jäsen, joten mielellään lisää porukkaa sinne otetaan. Itse jotenkin siellä uskallan enemmän jutella, koska nämä keskustelut on ihan kaikkien luettavissa. Sitä pelkää, että joku osaa yhdistää asiat nimimerkin takaa.
Täällä kovasti mahaa turvottaa. Housut painaa ja töissä piti jo vaihtaa kokoa isompaan. Ällötys on jatkuvaa ja välillä ei aina keksi mitä tässä nyt söisi, kun kaikki haisee ällöttävälle. Maanantaina on vihdoin ultra. Toivottavasti kaikki on niinkuin pitääkin.
Minäkin laitoin yv :)
 
Täällä eka ultra takana. Masussa oli hyvin aktiivinen vauva, jolla kaikki hyvin 😍 myös niskaturvotus normaalia, joten kromosomipoikkeavuuksien todennäköisyys hyvin pieni 😊 reilu viikon päähän varattiin uusi varmistus ultra, koska vauvan suolisto oli vielä osittain napanuoran sisällä, mikä on siis täysin normaalia ja pitäisi näinä viikkoina palautua vatsaan takaisin. Laskettu aika ei muuttunut ja vastasi viikkoja. Eli la 1.8 ja nyt siis rv 11+2 💕
 
vierailija
Moikka, mulla on menossa raskausviikko 10 ja eipä oikein ole ollut minkäänlaisia oireita jos nyt jotain ruoka ja haju ällötyksiä ei lasketa mukaan. Eka ultra aika annettiin vasta viikolle 13. Eikö se ole hieman outoa?
 

Yhteistyössä