Elokuiset 2022

vierailija1990
Miksi te ette ota 3. rokotetta? Thl viestitti että virus on erityisen rankka raskaana oleville ja suosittelee rokotuksen ottamista. Se vielä puuttuis että tän pahoinvoinnin lisäks pitäis sairastaa hirvee korona.
 
En osaa muiden puolesta vastata, mutta koen rokotteen ottamisen olevan suurempi riski. Sain aika voimakkaat oireet siitä rokotteesta, mutta etenkin vaikutukset kiertooni ovat suurin syy miksi en aio ottaa kolmatta annosta. Tein näistä sivuoireistani myös ilmoituksen eteenpäin sinne haittavaikutus rekisteriin. Nuorilla naisilla on ainakin todettu vaikutuksia hormoonitoimintaan. Influenssa rokotuksen olen ottanut. Minulla on muuten nyt lähipäivinä pahoinvointi helpottanut, ruokaväli on kasvanut. Kummallista että oireet ja tuntemukset voivat vaihdella näin paljon. Maanantaina olisi ensimmäinen neuvola🤗 Mitä muuten teette uutena vuotena?
 
Mä varasin tänään ajan kolmanteen rokotukseen, meni helmikuun alkuun. Ehdin jutella vielä neuvolassa ja tarvittaessa perua ajan. Mut oon töissä paikassa, josta sen tällä hetkellä aika helposti voi saada joten koen kyllä rokottautumisenkin viisaana ajatuksena, jos se on tosiaan raskaana olevalle turvallista. Mut en aio nojata päätöstä mihinkään keskustelupalstoilla lukemaani, vaan juttelen terveydenhuollon henkilöstön kanssa ja jos on epävarma olo, sitä voi sit aina siirtää sitä aikaa. :)

Mulla uusi vuosi menee yksin kotona. Saan kerrankin olla yksin.. Esikoinen isällään ja mies menossa näkemään ystäviään. Mä en uudesta vuodesta pidä ollenkaan, joten tää on ihan lottovoitto näin! :D Raskaus hyvin vähäoireinen tällä hetkellä. Vatsalla nipistelyä välillä tai pientä paineen tunnetta, sohvalta noustessa välillä repäisykipuja, mutta ei oikein muuta. Välillä huolettaa kun oireita kadonnut, mutta toisaalta ei ne oireet tai oireettomuudet ole suoraan merkki mistään.
 
Minä jo rokotteen kohdalla aiemmin kantani sanoin miksi en nyt aio varmaankaan 3. Rokotetta ottaa. Mulle se on parempi näin ja muut saavat tehdä niin ku haluavat. Ihan niin ku vanhemmat lapseni ovat saaneet päättää ottavatko vai eivät ja ottivat rokotteet tai toinen ottaa tammikuussa 2. Rokotteen. Nuoremmat eivät halua missään nimessä ja isänsä myös kantansa siihen sanonut enkä kävele toisen kannan yli.

Uusi vuosi menee lasten kanssa kotona. Nyt vielä auki tuleeko nuoremmat luokseni, kun odotamme koronatestin tuloksia kuopuksen kohdalla. Lääkärikin oli kyllä sitä mieltä, ettei ole koronaa kun kuopus oli tyhmänä kaula paljaana mennyt pakkasella niin vilustunut sitten. Mutta varman päälle nyt kumminkin testi ja nieluviljely tänään otettu.

Mies ehkä lähtee kavereiden kanssa viettämään iltaa jonkun luo tai sitten ovat tässä. Vielä on auki suunnitelmat. Minä tyytyväisenä olen kotona ja käydään lähikentällä katsomassa lasten kanssa raketteja ja syödään hyvin 😊
 
Olen perusterve ja hyväkuntoinen, ja korona on todennäköisemmin vaaraton kuin vaarallinen, oli riskisyhmää tai ei.

Rokote on ollu niin vähän aikaa markkinoilla, että tutkimustietoa sen pitkäaikaisvaikutuksista ei ole, varsinkaan raskaanaolevista ja vastasyntyneistä. Minusta on jokaisen oma asia ottaako vai ei, suuntaan tai toiseen ei pitäisi kenenkään painostaa.

Me ollaan uusi vuosi kotona herkkuja syöden ja raketteja katsellen. Lapset innoissaan odottavat kun saavat valvoa huomenna niin kauan kun jaksavat 😄
 
Mä ajattelin keskustella 3. rokotteesta neuvolassa tammikuun puolessa välissä. En tiedä yhtään, otanko vai ei. Kumpikin vaihtoehto pelottaa.

Meillä ei ole oikein mitään ohjelmaa huomiselle. Kovasti on mietitty, mutta ei olla mitään keksitty. Kaksin miehen kanssa ollaan. Mies ehdotti, että mentäisiin lauantaina kiertelemään kauppaan vauvatavaroita. Ihana idea, mutta uskaltaisiko sitä jo...

Tänään on ollut kuvotusta aika paljon. Toivottavasti ei nyt pahene.
 
Minä en aio myöskään ottaa 3. rokotetta raskausaikana. Juurikin samoista syistä kuin muut ovat perustelleet. Itsekin olen perusterve joten en koe suureksi riskiksi jättää ottamatta rokotetta.
Me tultiin uutta vuotta viettämään minun vanhempieni kanssa mökille. Äiti tarjosi ruuan jälkeen ruokaryyppyä (salmaria) , mutta kieltäydyin niin hetihän vanhempani arvasivat mistä on kyse 🤭 ilo itkuthan äiti tirautti 😁
Itse myös rakastan kesää, mutta voi olla että ensi vuonna en rakasta 😅 la kun näiltä näkymin on 1.8. Mutta mukavaa on se, että saan olla kotona kesän, koska pidän lomat ennen äippälomaa niin jään töistä pois jo joskus toukokuussa 🙂
 
Meillä oli tänään eka neuvolakäynti. Melkein 1,5h juteltiin kaikesta mahdollisesta. Ultraa ei tehty eikä sydänääniä kuunneltu jne. Ainoat ”toimenpiteet” oli verenpaineen mittaus, rauta-arvon katsominen ja pissanäyte. Viikon päästä menen verikokeisiin ja lähete tehty siihen ekaan kunnalliseen ultraan, johon saa itse varata ajan täällä HUS alueella. Se on noin 3vko päästä. Tarkkaa päivää en vielä varannu. Seuraava neuvolakäynti olisi sitten helmikuun alussa. Tänään rv 9+0 neuvolan laskujen mukaan.
 
vierailija
Meillä oli tänään eka neuvolakäynti. Melkein 1,5h juteltiin kaikesta mahdollisesta. Ultraa ei tehty eikä sydänääniä kuunneltu jne. Ainoat ”toimenpiteet” oli verenpaineen mittaus, rauta-arvon katsominen ja pissanäyte. Viikon päästä menen verikokeisiin ja lähete tehty siihen ekaan kunnalliseen ultraan, johon saa itse varata ajan täällä HUS alueella. Se on noin 3vko päästä. Tarkkaa päivää en vielä varannu. Seuraava neuvolakäynti olisi sitten helmikuun alussa. Tänään rv 9+0 neuvolan laskujen mukaan.
Eikö ekalla neuvolakäynnillä siis sydänääniä kuunnella? Olis kiva saada vähän varmempi olo kaikesta siinä vaiheessa kun varhaisultra jää väliin.
 
Eikö ekalla neuvolakäynnillä siis sydänääniä kuunnella? Olis kiva saada vähän varmempi olo kaikesta siinä vaiheessa kun varhaisultra jää väliin.
Harvemmin taitavat kuunnella, koska eka neuvolakäynti on ainakin suurimmalla osalla niin aikaisin, ettei sydänäänien löytyminen ole varmaa niin varhaisilla viikoilla sillä laitteella, joka neuvolasta löytyy. Turhaan huolestuttaa äitiä, jos niitä ei löydykään.
Tottakai osalla kunnista neuvoloissa voidaan vaikka ultratakin, mut ei kaikkialla.
 
Eivät kuuntele vaikka kotona olisi löytänyt dopplerilla sydänäänet. Aiemmin mua harmitti muissa odotuksissa etteivät kuuntele.

Itse olen viikkojen 8+ jälkeen kotona löytänyt sykkeen ja olen harkinnut jos nytkin dopplerin hankkisin. Ne sai ainakin aiemmin helposti myytyä eteenpäin.
 
Mulla menee eka neuvolakäynti tammikuun puoleen väliin. Tuntuu että sinne on vielä piiiiiitkä aika! Toki meilläkin siellä tehdään vaan perusmittaukset ja puhutaan, eli ei saa ultrausta tms. Olen miettinyt pitäisikö mennä yksityiselle varhaisultraan. Kovasti haluaisin, mutta kuitenkin tuntuu ettei siinä ole mitään järkeä. 🙈

Itse aion ottaa kolmannen rokotteen jo ensi viikolla. Koronaa on nyt niin paljon, että jos sen saan niin mielummin sairastan lievänä. Muutama tuttuni on raskaana ollessaan ottanut rokotteen ja yksi sairastanut koronan. Vakavan tautimuodon sekä sektioon joutumisen riski on sen verran suuri raskaana sairastaessa, että ennemmin otan rokotteen. Itselle kun ei ole tullut rokotteesta muutakuin käsivarsi kipeäksi.
 
Moi! Täällä olen lueskellut keskusteluja, ja liitynpä nyt itsekin mukaan. 😊 La on omien laskujen mukaan 17.8. ja tää on meille neljäs lapsi. Isommat on jo koululaisia, joten tuntuu jopa jännemmältä kuin ensikertalaisena 😀 mua kiinnostais salainen fb-ryhmä, tuntuu että sinne olis kivempi kirjotella enempikin kuin tämmöseen jonne kaikki pääsee lukemaan (vaikkakin nimimerkin takana sitä kai on aika tunnistamaton 😁) jokohan semmonen oli olemassa..?
Hyvää uutta vuotta kaikille! Tästä tuleekin meille melkonen vuosi!
 
Mäkin voisin liittyä fb-ryhmään myös, jos sellainen jo löytyy? Oli ainakin puhetta jossain monta sivua taakse päin, mutta vähän jäi epävarmuus, että kenelle sitä nyt viestittelee ja onko olemassa ryhmää. :D
Ihanaa uutta vuotta kaikille, toivottavasti tää on meidän kaikkien vuosi. ❤
 
Minulle voi laittaa viestiä fb-ryhmästä. Siellä on tälle hetkellä vain muutama jäsen, joten mielellään lisää porukkaa sinne otetaan. Itse jotenkin siellä uskallan enemmän jutella, koska nämä keskustelut on ihan kaikkien luettavissa. Sitä pelkää, että joku osaa yhdistää asiat nimimerkin takaa.
Täällä kovasti mahaa turvottaa. Housut painaa ja töissä piti jo vaihtaa kokoa isompaan. Ällötys on jatkuvaa ja välillä ei aina keksi mitä tässä nyt söisi, kun kaikki haisee ällöttävälle. Maanantaina on vihdoin ultra. Toivottavasti kaikki on niinkuin pitääkin.
 
Minulle voi laittaa viestiä fb-ryhmästä. Siellä on tälle hetkellä vain muutama jäsen, joten mielellään lisää porukkaa sinne otetaan. Itse jotenkin siellä uskallan enemmän jutella, koska nämä keskustelut on ihan kaikkien luettavissa. Sitä pelkää, että joku osaa yhdistää asiat nimimerkin takaa.
Täällä kovasti mahaa turvottaa. Housut painaa ja töissä piti jo vaihtaa kokoa isompaan. Ällötys on jatkuvaa ja välillä ei aina keksi mitä tässä nyt söisi, kun kaikki haisee ällöttävälle. Maanantaina on vihdoin ultra. Toivottavasti kaikki on niinkuin pitääkin.
Laitoin sulle yv :)
 
Minulle voi laittaa viestiä fb-ryhmästä. Siellä on tälle hetkellä vain muutama jäsen, joten mielellään lisää porukkaa sinne otetaan. Itse jotenkin siellä uskallan enemmän jutella, koska nämä keskustelut on ihan kaikkien luettavissa. Sitä pelkää, että joku osaa yhdistää asiat nimimerkin takaa.
Täällä kovasti mahaa turvottaa. Housut painaa ja töissä piti jo vaihtaa kokoa isompaan. Ällötys on jatkuvaa ja välillä ei aina keksi mitä tässä nyt söisi, kun kaikki haisee ällöttävälle. Maanantaina on vihdoin ultra. Toivottavasti kaikki on niinkuin pitääkin.
Mä laitoin myös sulle yv:n! 😊
 
Minulle voi laittaa viestiä fb-ryhmästä. Siellä on tälle hetkellä vain muutama jäsen, joten mielellään lisää porukkaa sinne otetaan. Itse jotenkin siellä uskallan enemmän jutella, koska nämä keskustelut on ihan kaikkien luettavissa. Sitä pelkää, että joku osaa yhdistää asiat nimimerkin takaa.
Täällä kovasti mahaa turvottaa. Housut painaa ja töissä piti jo vaihtaa kokoa isompaan. Ällötys on jatkuvaa ja välillä ei aina keksi mitä tässä nyt söisi, kun kaikki haisee ällöttävälle. Maanantaina on vihdoin ultra. Toivottavasti kaikki on niinkuin pitääkin.
Mäkin laitan viestiä :)
 
Minulle voi laittaa viestiä fb-ryhmästä. Siellä on tälle hetkellä vain muutama jäsen, joten mielellään lisää porukkaa sinne otetaan. Itse jotenkin siellä uskallan enemmän jutella, koska nämä keskustelut on ihan kaikkien luettavissa. Sitä pelkää, että joku osaa yhdistää asiat nimimerkin takaa.
Täällä kovasti mahaa turvottaa. Housut painaa ja töissä piti jo vaihtaa kokoa isompaan. Ällötys on jatkuvaa ja välillä ei aina keksi mitä tässä nyt söisi, kun kaikki haisee ällöttävälle. Maanantaina on vihdoin ultra. Toivottavasti kaikki on niinkuin pitääkin.
Yv laitettu :) ehkä mäkin jo uskaltaudun mukaan
 
Minulle voi laittaa viestiä fb-ryhmästä. Siellä on tälle hetkellä vain muutama jäsen, joten mielellään lisää porukkaa sinne otetaan. Itse jotenkin siellä uskallan enemmän jutella, koska nämä keskustelut on ihan kaikkien luettavissa. Sitä pelkää, että joku osaa yhdistää asiat nimimerkin takaa.
Täällä kovasti mahaa turvottaa. Housut painaa ja töissä piti jo vaihtaa kokoa isompaan. Ällötys on jatkuvaa ja välillä ei aina keksi mitä tässä nyt söisi, kun kaikki haisee ällöttävälle. Maanantaina on vihdoin ultra. Toivottavasti kaikki on niinkuin pitääkin.
Laitoin myös viestiä 😊
 
Minulle voi laittaa viestiä fb-ryhmästä. Siellä on tälle hetkellä vain muutama jäsen, joten mielellään lisää porukkaa sinne otetaan. Itse jotenkin siellä uskallan enemmän jutella, koska nämä keskustelut on ihan kaikkien luettavissa. Sitä pelkää, että joku osaa yhdistää asiat nimimerkin takaa.
Täällä kovasti mahaa turvottaa. Housut painaa ja töissä piti jo vaihtaa kokoa isompaan. Ällötys on jatkuvaa ja välillä ei aina keksi mitä tässä nyt söisi, kun kaikki haisee ällöttävälle. Maanantaina on vihdoin ultra. Toivottavasti kaikki on niinkuin pitääkin.
Viestiä laitettu
 
Mä olen 39v. ja esikoista odotamme. Miehellä on lapsia.

Olen vähäoireinen, aamuisin hetken vaan huono olo. Vatsassa nyt tuntuu aina sitä sun tätä. Turvotus alkoi heti eikä oikeen mitkään housut mene, että tästä raskaudesta ei kesämekoilla selviä 😅

Onneksi ehdin saada 2 rokotetta ennen raskautumista, koska vähän epävarma olo 3. rokotteesta, toisaalta huolettaa se fakta että raskaana korona on vaarallisempi. Ajattelin nyt rauhassa miettiä ja jutella neuvolassa. Me ei miehen kanssa olla koskaan sairaana, influenssat yms ei vaan tartu niin luotan vahvasti että 2 rokotusta on jo vahva suoja yhdessä hyvän vastustuskyvyn kanssa.
 
Piipu1
Maanantaina ensimmäinen plussa koskaan! Pari vuotta olemme yrittäneet.
Neuvolaan soitin tänään, ensi viikolle sain jo ajan, missä varmistetaan, että pieni on oikeassa paikassa.
Jatkan vastaamalla omaan viestiini :D
Varhaisultrassa käyty, siellä näkyi pienen pieni toukka jonka sydän löi ❤ Viikkoja nyt 8+4 & la näillä näkymin 10.8!
En oikein vieläkään käsitä tätä!


Lisäksi hieman huolestuttaa, kun viime päivinä ei ole ollut oikein mitään tuntemuksia enää.. Satunnaisesti sohvalta noustessa tulee ns. Repäisykipuja, mutta esimerkiksi oksentelu loppui kuin seinään.
(Oksensin siis n. rv 5-7 joka päivä monta kertaa ja nyt vain lähinnä aamuisin ja autossa etoo..)
Ensimmäinen neuvolakäynti meni vasta 18.1 ja mietin miten kestän sinne asti odottaa, kun pelottaa ettei kaikki olekaan oireiden katoamisen hyvin..
 

Yhteistyössä