Maaliskuiset 2025

vierailija
Mä oon vk 6+ nyt ja mulla on pahoinvointia (en oo oksentanut) ja väsymystä. Välillä nipistelee vatsaa.

Täällä käydään ihan vaan omalla lääkärillä raskauden alussa ja siellä käyty kerran jolloin otettiin kaikenmaailman labrat ja pissanäytteet ja kyseltiin kysymyksiä edellisestä raskaudesta ja perheen tilanteesta. Sen jälkeen oli sit ultra. Muuta ei ole vielä ehtinyt tapahtua 😅

Jellybean
 
Mulla kokemus tosi kivasta FB-ryhmästä esikoisen ajalta. Porukka edelleen aktiivinen, vaikka lapsoset jo 4 v. Eli mua kiinnostaa kyllä ryhmä, just hyvässä hengessä ja vertaistukea antaen, ei toisten valintoja arvostellen.

Mä oon myös 39 v. ja joo seulontoihin aion osallistua, koska tietyt riskit toki kasvaa iän myötä, mutta en kyllä erityisesti pelkää, että olisi mitään pielessä, vaikka ikää jo onkin.

Mulla nyt 10+1 ja pahoinvointi ollut selvästi pahempaa kuin ekassa raskaudessa. Muutamia kertoja oon oksentanut, mutta ei tää nyt oo lähelläkään mitään mitä ei kestäisi. Silti ikävää, kun tuntuu, että koko ajan kuvottaa ja erityisesti hampaiden pesu meinaa olla ihan mahdotonta, kun heti alkaa oksettaa. No elän toivossa, että parin viikon sisään pahin voisi olla ohi.
 
  • Tykkää
Reactions: rimpsukka84
Ja joo eka neuvola oli, eipä siellä mitään ihmeempää. Vajaa tunti meni, kun käytiin erilaisia esitietoja läpi ja sain lähetteen ultraan ja labraan plus mitattiin verenpaine ja hemoglobiini. Seuraava käynti on mulla etänä. Tosin käyn sit lisäks noita mittauksia varten paikalla eli vähän hassu. Perjantaina meen labraan ja ultra on elokuun lopulla. Se menee vähän ulos siitä suositellusta aikahaarukasta, mutta mulle tarjottiin niitä aikoja jotenkin ylipäänsä tosi myöhäiseen aikaan eli ei kai sit ollut mitään aiemmin.
 
Mulla kokemus tosi kivasta FB-ryhmästä esikoisen ajalta. Porukka edelleen aktiivinen, vaikka lapsoset jo 4 v. Eli mua kiinnostaa kyllä ryhmä, just hyvässä hengessä ja vertaistukea antaen, ei toisten valintoja arvostellen.

Mä oon myös 39 v. ja joo seulontoihin aion osallistua, koska tietyt riskit toki kasvaa iän myötä, mutta en kyllä erityisesti pelkää, että olisi mitään pielessä, vaikka ikää jo onkin.

Mulla nyt 10+1 ja pahoinvointi ollut selvästi pahempaa kuin ekassa raskaudessa. Muutamia kertoja oon oksentanut, mutta ei tää nyt oo lähelläkään mitään mitä ei kestäisi. Silti ikävää, kun tuntuu, että koko ajan kuvottaa ja erityisesti hampaiden pesu meinaa olla ihan mahdotonta, kun heti alkaa oksettaa. No elän toivossa, että parin viikon sisään pahin voisi olla ohi.
Täälä ikää kans 39v (marraskuussa 40v) ja olen pään puhki miettinyt, että otetaanko nipt-testi yksityisellä koska sitä ei täällä saa julkisella alle 40v (sitten saa jos hälytys tulee nt-ultrassa+verikokeessa). Yksityisellä se nipt-testi maksaisi noin 600 euroa. 😮

välillä mietin, että todellakin otan sen niptin heti ens viikolla ( nyt 10+3) mutta toisaalta järki sanoo että kävis sen normi seulan eli nt-ultra+verikoe ja katsois sitten että jos siellä kaikki ok, niin tarviiko sitten niptiä. Hankalaa.
 
Täälä ikää kans 39v (marraskuussa 40v) ja olen pään puhki miettinyt, että otetaanko nipt-testi yksityisellä koska sitä ei täällä saa julkisella alle 40v (sitten saa jos hälytys tulee nt-ultrassa+verikokeessa). Yksityisellä se nipt-testi maksaisi noin 600 euroa. 😮

välillä mietin, että todellakin otan sen niptin heti ens viikolla ( nyt 10+3) mutta toisaalta järki sanoo että kävis sen normi seulan eli nt-ultra+verikoe ja katsois sitten että jos siellä kaikki ok, niin tarviiko sitten niptiä. Hankalaa.
Siis miten en nyt ymmärrä mitä testiä tarkoitat, mitä yksityinen tarjoaa enemmän?
Koska eikös se nipt-tutkimus ole ihan verikoe ja ultraus 😂 vai oonko ihan tippunut kyydistä näiden kanssa 🫣 itse en ole ajatellut mitään lisätutkimuksia, otan kaikki mitä kunnalliselta puolen vain tarjotaan.. Ja varmasti eteenpäin tutkimuksiin mennään, jos tarvetta ilmenee..

Mulla oli eka neuvola pari viikkoa sitten, mm. eri vaiheiden läpikäyminen, mittauksia ja lähetteet yms kuntoon ja meidän perheen asioiden kartoitus.
Sain "imetyskortin", joka oli mulle uusi tuttavuus 🤔🙂 Onko teille muille tuttu? Siinä oli mm. että viikolta 37 eteenpäin voi alkaa lypsämään maitoa 😲🤔
noin tunti meni käynnissä.
Neuvolalääkäri oli viime viikolla, mm. lääkitykset ja olot käytiin läpi, lopuksi kysyi haluanko, että tehdään sisätutkimus, että voi samalla ultrata ❤ kyllä todellakin halusin 🥰😂 puolen tunnin keikka oli se.

Täällä nyt 10+4. Olo on hyvä ja levollinen, pahoinvointi on jo toista viikkoa ollut poissa.
Rinnat arat ja turvoksissa, masu alkaa aina iltaa kohden paisua kuin ilmapallo 😅

Tässä kuussa olisi vielä verikoekäynti, virtsanäytteiden vienti ja eka virallinen ultra 🙂❤
Joka viikolle jotakin 😄
 
  • Rakkaus
Reactions: rimpsukka84
vierailija
Siis miten en nyt ymmärrä mitä testiä tarkoitat, mitä yksityinen tarjoaa enemmän?
Koska eikös se nipt-tutkimus ole ihan verikoe ja ultraus vai oonko ihan tippunut kyydistä näiden kanssa 🫣 itse en ole ajatellut mitään lisätutkimuksia, otan kaikki mitä kunnalliselta puolen vain tarjotaan.. Ja varmasti eteenpäin tutkimuksiin mennään, jos tarvetta ilmenee..

Mulla oli eka neuvola pari viikkoa sitten, mm. eri vaiheiden läpikäyminen, mittauksia ja lähetteet yms kuntoon ja meidän perheen asioiden kartoitus.
Sain "imetyskortin", joka oli mulle uusi tuttavuus Onko teille muille tuttu? Siinä oli mm. että viikolta 37 eteenpäin voi alkaa lypsämään maitoa
noin tunti meni käynnissä.
Neuvolalääkäri oli viime viikolla, mm. lääkitykset ja olot käytiin läpi, lopuksi kysyi haluanko, että tehdään sisätutkimus, että voi samalla ultrata kyllä todellakin halusin puolen tunnin keikka oli se.

Täällä nyt 10+4. Olo on hyvä ja levollinen, pahoinvointi on jo toista viikkoa ollut poissa.
Rinnat arat ja turvoksissa, masu alkaa aina iltaa kohden paisua kuin ilmapallo

Tässä kuussa olisi vielä verikoekäynti, virtsanäytteiden vienti ja eka virallinen ultra
Joka viikolle jotakin
NIPT testi on verikoe äidin verestä ja siitä tutkitaan lapsen kromosonihäiriöitä ja voi nähdä lapsen sukupuolen. Tämä testi on eri kuin se mitä vissiin kunnallisella tehdään Suomessa verikoe+vk12 ultra -joka laskee todennäköisyyttä kromosomihäiriöille. Korjatkaa jos olen väärässä. NIPT testi pitää usein itse maksaa, mutta ilmeisesti jossain päin Suomea sen saa ilmaiseksi? Täällä meillä maksaa 450$ (300€). Tein sen viime raskaudessa ja aion tehdä tässäkin raskaudessa.
Täällä voi lisätä tohon testiin myös raskausmyrkytys testin ja olen sitäkin miettinyt kun kuulun riskiryhmään. Pitää kysyä siitä vähän lisää ensi kerralla kun menen lääkäriin.

Jellybean
 
NIPT testi on verikoe äidin verestä ja siitä tutkitaan lapsen kromosonihäiriöitä ja voi nähdä lapsen sukupuolen. Tämä testi on eri kuin se mitä vissiin kunnallisella tehdään Suomessa verikoe+vk12 ultra -joka laskee todennäköisyyttä kromosomihäiriöille. Korjatkaa jos olen väärässä. NIPT testi pitää usein itse maksaa, mutta ilmeisesti jossain päin Suomea sen saa ilmaiseksi? Täällä meillä maksaa 450$ (300€). Tein sen viime raskaudessa ja aion tehdä tässäkin raskaudessa.
Täällä voi lisätä tohon testiin myös raskausmyrkytys testin ja olen sitäkin miettinyt kun kuulun riskiryhmään. Pitää kysyä siitä vähän lisää ensi kerralla kun menen lääkäriin.

Jellybean
Aivan, kiitos selvennyksestä 😄
 
Siis miten en nyt ymmärrä mitä testiä tarkoitat, mitä yksityinen tarjoaa enemmän?
Koska eikös se nipt-tutkimus ole ihan verikoe ja ultraus vai oonko ihan tippunut kyydistä näiden kanssa 🫣 itse en ole ajatellut mitään lisätutkimuksia, otan kaikki mitä kunnalliselta puolen vain tarjotaan.. Ja varmasti eteenpäin tutkimuksiin mennään, jos tarvetta ilmenee..

Mulla oli eka neuvola pari viikkoa sitten, mm. eri vaiheiden läpikäyminen, mittauksia ja lähetteet yms kuntoon ja meidän perheen asioiden kartoitus.
Sain "imetyskortin", joka oli mulle uusi tuttavuus Onko teille muille tuttu? Siinä oli mm. että viikolta 37 eteenpäin voi alkaa lypsämään maitoa
noin tunti meni käynnissä.
Neuvolalääkäri oli viime viikolla, mm. lääkitykset ja olot käytiin läpi, lopuksi kysyi haluanko, että tehdään sisätutkimus, että voi samalla ultrata kyllä todellakin halusin puolen tunnin keikka oli se.

Täällä nyt 10+4. Olo on hyvä ja levollinen, pahoinvointi on jo toista viikkoa ollut poissa.
Rinnat arat ja turvoksissa, masu alkaa aina iltaa kohden paisua kuin ilmapallo

Tässä kuussa olisi vielä verikoekäynti, virtsanäytteiden vienti ja eka virallinen ultra
Joka viikolle jotakin
mulla kans verikokeet ens viikolla ja sitä seuravalla viikolla nt-ultra! 🥰
 
  • Rakkaus
Reactions: Cara-mel
vierailija
Täällä menossa rv10+5, rv6 alkaen ollu paljon pahoinvointia, ollut käytössä nyt ihan bonjesta sitä varten, mutta olen niistä huolimatta oksentanut lähes päivittäin viimeistään illalla ja vaikea syödä oikeastaan mitään, toivottavasti pian alkais helpottaa 😬🙈

Meillä oli eka neuvolakäynti viime viikolla, tällä viikolla kävin seulonta verikokeissa ja vajaan parin viikon päästä eka seulontaultra ☺ käytiin yksityisellä jo esikoisesta myös NIPT ja varmaan mennään tälläkin kertaa, viimeksi oli siitä hyödyllinen että meillä paljastui esikoisen syntymän jälkeen kehityspoikkeamia mitä ei raskaudessa ei huomattu, mutta voitiin poissulkea niptin ansiosta tietyt sairaudet heti pois ☺ käytiin aiemman kkm takia ylimääräisessä varhaisultrassa rv9+5 ja oli helpottavaa nähdä että siellä se syke edelleen näkyi vahvana ❤ toivottavasti myös sitten vähän yli viikon päästä näkyisi jälleen kehittynyt pikkuinen.

-Tuutikki
 
  • Rakkaus
Reactions: rimpsukka84
Poistun ryhmästä..
Meillä meni kesken.. Olisi ollut 11+6 tänään ja viime yö oli elämäni kauhein.
Saa nähdä selviänkö tästä yksin vai joutuuko käymään sairaalassa.

Kipu lähtee lääkkeillä ja veriset siteet vaihtuu puhtaisiin, mutta tämä menettämisen tuska, kuinka tämän saan pois😭
Voi pieni, kunpa olisit jaksanut 💔
 
Poistun ryhmästä..
Meillä meni kesken.. Olisi ollut 11+6 tänään ja viime yö oli elämäni kauhein.
Saa nähdä selviänkö tästä yksin vai joutuuko käymään sairaalassa.

Kipu lähtee lääkkeillä ja veriset siteet vaihtuu puhtaisiin, mutta tämä menettämisen tuska, kuinka tämän saan pois
Voi pieni, kunpa olisit jaksanut
Voi eii! Mitä ihmettä tapahtui? Hui ihan hirveää!! 😭😭😭 tuliko siis niinku salama kirkkaalta taivaalta vai oliko jotain oireita aiemmin? 💔

Niin paljon tsemppiä ja lämmin halaus!!! ❤❤
 
  • Rakkaus
Reactions: Cara-mel
Voi eii! Mitä ihmettä tapahtui? Hui ihan hirveää!! 😭😭😭 tuliko siis niinku salama kirkkaalta taivaalta vai oliko jotain oireita aiemmin? 💔

Niin paljon tsemppiä ja lämmin halaus!!! ❤❤
Kiitos❤
Jonkun verran ollut nivuskipuilua alkuviikosta lähtien, ajattelin jo tukivyötä kokeilla, olisiko siitä apua. Mulle siis tuttua juttua aiemmista raskauksista, joten en osannut hätäillä..
Heräsin aamuyöllä paineentunteeseen, vessassa huomasin, että käyttämäni inkontinenssiside oli kokonaan kirkkaassa veressä ja pytylle istuessa valahti todella suuri hyytymä pyttyyn. Loppuyö onkin vähän hämärän peitossa.. En juuri vuoda enää, eikä ole kipuja.
 
  • Surullinen
Reactions: rimpsukka84
Kiitos
Jonkun verran ollut nivuskipuilua alkuviikosta lähtien, ajattelin jo tukivyötä kokeilla, olisiko siitä apua. Mulle siis tuttua juttua aiemmista raskauksista, joten en osannut hätäillä..
Heräsin aamuyöllä paineentunteeseen, vessassa huomasin, että käyttämäni inkontinenssiside oli kokonaan kirkkaassa veressä ja pytylle istuessa valahti todella suuri hyytymä pyttyyn. Loppuyö onkin vähän hämärän peitossa.. En juuri vuoda enää, eikä ole kipuja.
Voi ei!! 😭😭 onpa kyllä ikävää!! Tässä vaiheessa kuiten jo sitä tavaraakin alkaa olla jo että toivottavasti kuiten tyhjenee nopeasti ja itsekseen ja ehkäpä pääsee uuteen yritykseen nopeasti 🙏❤
 
  • Tykkää
Reactions: Cara-mel
Voi ei!! 😭😭 onpa kyllä ikävää!! Tässä vaiheessa kuiten jo sitä tavaraakin alkaa olla jo että toivottavasti kuiten tyhjenee nopeasti ja itsekseen ja ehkäpä pääsee uuteen yritykseen nopeasti 🙏❤
Totta, itsekin ajattelin, että tavaraa on enemmän näillä viikoilla, joten vuodon niukkuus ihmetyttää.
Toivottavasti menis nopeasti ohi ja pääsisimme yrittämään uudestaan.. Kyllä me vielä terve vauva syliin asti saadaan ❤😭
 
Okei!! Mie oisin varmaan marssinu suoraan päivystykseen jos kuiten kipuja ja reilusti vuotoa 🤯 kun kuiten viikkoja se 12 eikä 5-6 🤔 on kyllä tosi pitkä aika odottaa maanantaihin 🥺
Ok..
Ei keskenmenoa voi estää.
Niin mitä siellä päivystyksessä pystyy kukaan, luultavasti vielä paskemman mielen vain hoitohenkilökunnan toimesta saamaan, ellei satu kohdalle jokin empaattinen yksilö..
Nyt yöllä ei vuotanut enää eikä ole kipujakaan.
Joten "rauhassa" odottelen ultraa ja käsittelen asiaa omalla tavallani.
 
  • Tykkää
Reactions: rimpsukka84
Täällä nt-ultrassa käyty ja siellä näytti kaikki olevan normaalisti 💖 niskaturvoke oli jotain 1,9-2,3 että tiedä sitten, että onko se liikaa 🙄 ultraajan mukaan kaikki alle 3mm on normaalia. Vähän nyt kyllä tuo alkoi mietityttämään.. Viikkoja oviksen mukaan tänään 12+0 mutta ultran mittojen mukaan 12+6. Laskettuaika on siis 27.2.2025.
 
Täällä nt-ultrassa käyty ja siellä näytti kaikki olevan normaalisti 💖 niskaturvoke oli jotain 1,9-2,3 että tiedä sitten, että onko se liikaa 🙄 ultraajan mukaan kaikki alle 3mm on normaalia. Vähän nyt kyllä tuo alkoi mietityttämään.. Viikkoja oviksen mukaan tänään 12+0 mutta ultran mittojen mukaan 12+6. Laskettuaika on siis 27.2.2025.
Onpa ihana kuulla, että kaikki on hyvin ❤
Jostain luin aikaisemmin, että 2,5 on myös raja, mutta yleisemmin se on se 3mm..joten en usko että teillä hätää on.
Käytiinkö teillä läpi verikokeiden tulokset vai milloinkohan niistä saa tietoa? 🤔

Mulla samainen ultra huomenna, mutta pelkään ettei siellä ole enää pientä hengissä 💔 Saan ainakin selvyyden tähän epätietoisuuteen..
 
  • Rakkaus
Reactions: rimpsukka84
Onpa ihana kuulla, että kaikki on hyvin
Jostain luin aikaisemmin, että 2,5 on myös raja, mutta yleisemmin se on se 3mm..joten en usko että teillä hätää on.
Käytiinkö teillä läpi verikokeiden tulokset vai milloinkohan niistä saa tietoa?

Mulla samainen ultra huomenna, mutta pelkään ettei siellä ole enää pientä hengissä Saan ainakin selvyyden tähän epätietoisuuteen..
Tulokset tästä seulasta tulee loppuviikkoon mennessä ja jos joku arvo hälyttää niin sitten sieltä soitetaan. Seuraava tutkimus on sitten se nipt-testi jos joku arvo hälyttää. 🙏

toivotaan että teillä sieltä pieni löytyy ❤ että oispa ollu vaan joku hematooma tms. 🙏 tsemppiä!
 
  • Rakkaus
Reactions: Cara-mel

Yhteistyössä