Elokuiset 2022

Tosi kiva, että neuvolassa jo ultranneet. Minulle sanottiin aikaa varatessa etteivät ultraa tai kuuntele sydänääniä, tämä jutteluaika olisi 3.1. Mies tulee sinne kans mukaan. Ja tosiaan mentiin viime viikolla maistraatissa naimisiin niin nyt hän on virallisesti sitten mies eikä kihlattu Mulla on tämmöistä heikotusta ja yökötystä aamuyöstä-iltapäivään ollut noin viikon ajan, en ole vielä oksentanut. Parin tunnin välein täytyy syödä jotain, se hillitsee pahoinvointia. Tämän lisäksi rinnat aristavat ja ”myllertätävät”, alavatsassa nippailee ja kipuilee ajoittain, herään pari tuntia aiemmin (jos en ota yöpalaa ja völillä siitä huolimatta), nenä tulossa aamulla ja mahaa turvottaa etenkin iltaisin. Mittailen aamuisin yhä lämpöäni, niin se on koholla edelleen. Siitä tunnistan myös olevani raskaana. Tällä viikolla on ollut nyt hieman epämukava olo, huomenna alkaa rv 7.
Onnittelut avioitumiselle!
Samoja oireita, nytkin heräsin kolmelta pissalle sitten ei uni enään tullutkaan, nenä tukossa ja sitten tulikin nälkä. Tissit särkee sivuilta ja nännit on todella herkät, iltaisin paleltaa ihan hulluna niin että ihon pinnalla kihelmöi ja nukkumaan olin eilenkin lähdössä jo seitsemän aikaan mutta pilkin ysiin asti sohvalla ja sit annoin periksi. Välipäivinä ajattelin soittaa neuvolaan.
 
MMoi
Onnea plussista kaikille!

Kai se on itekin uskottava, että raskaana ollaan! Perjantaina testi näytti vielä negaa, tänä aamuna testiviiva ihan yhtä vahva kuin kontrolli eli ns. "leffaviivat". Uskomatonta ja ihanaa!

Melkein vuosi ehdittiin yrittää, seuraavan kierron jälkeen olisin ollut (taas) lapsettomuusneuvolaan yhteydessä. Ihanaa kun ei tarvitse!

Olisin halunnut varhaisultraan mutta aikoja ei ole.. Harmittaa mutta minkäs teet. Muistaakseni ensimmäisellä neuvolakäynnillä kuitenkin sydänäänet kuunnellaan, onhan sekin jotain. Nyt kun vielä ymmärtäisi että tämä on totta ja soittaisi sinne neuvolaan..
Tein viimeviikon torstaina plussan ja ollaan oltu miehen kanssa hämmennyksestä, ilosta ja ihmetyksestä pökkyrällä. Tietysti kun raskaus vasta näin alussa ja kyseessä esikoinen niin pientä huoltakin on ilmassa. Mutta ennenkaikkea vaikka kaikki on uutta ja jännittävää niin olo on onnellinen! Laskettu päivä näyttäisi olevan 8.8.2022. Onnittelut kaikille plussaajille!
Moi. Kävin selaamaan näitä ekan sivun viestejä ja meillä näyttäs olevan aika samat viikot ja päivät ☺ varhaisultrassa sano lasketuks ajaks 9.8.22,sen jälkeen soitin neuvola aikaa niin kuulemma la ois 7.8. Samaa ikäluokkaa taidetaan olla kans,mä oon 28
 
vierailija
Täällä odotetaan myös elokuista. Jännittävää! Mulla on ollut aikamoisia vatsakipuja jotka nyt vähän laantuneet. Palelu ja kuumeinen olo melkein koko ajan. Onneks olen nyt lomalla mutta saas nähdä millaiset olot parin viikon päästä… Soittelen neuvolaan vasta myöhemmin, haluan nyt rauhassa kattoa eteneekö raskaus vai miten käy. Takana yks km kolme vuotta sitten.
Ihanaa Joulua kanssa odottajille✨ Meillä on masussa kyllä elämän paras lahja!
 
  • Tykkää
Reactions: Nessanen
Odotan tässä lääkärille pääsyä, kun minulla on napatyrä todettu joku aika sitten. Mies sanoi, että työterveyslääkärille täytyy sanoa olevani raskaana ennen ku alkaa runnomaan tuota vatsaa. Nyt arvioidaan mun työkykyä töissä, kun tuo tyrä on sen verran kipeä niin toivotaan ettei esimiehelle mene mitään tietoa raskaudesta 😬
 
Onpas kiva, että sulla oli mahdollisuus tulla ultratuksi neuvolassa! Harvassa neuvolassa ultraavat. Se kunnallisen 1. Ultrahan on n. rv 11-13, sinne tulee sitten kutsu kirjeenä kotiin, ainakin siis vielä -17 tuli, korjatkaa jos olen väärässä.
Riippunee missä sairaanhoitopiirissä on, ainakin husin alueella neuvola tekee lähetteen ja itse saa maisan kautta varata ajan :)
 
Tosi kiva, että neuvolassa jo ultranneet. Minulle sanottiin aikaa varatessa etteivät ultraa tai kuuntele sydänääniä, tämä jutteluaika olisi 3.1. Mies tulee sinne kans mukaan. Ja tosiaan mentiin viime viikolla maistraatissa naimisiin niin nyt hän on virallisesti sitten mies eikä kihlattu Mulla on tämmöistä heikotusta ja yökötystä aamuyöstä-iltapäivään ollut noin viikon ajan, en ole vielä oksentanut. Parin tunnin välein täytyy syödä jotain, se hillitsee pahoinvointia. Tämän lisäksi rinnat aristavat ja ”myllertätävät”, alavatsassa nippailee ja kipuilee ajoittain, herään pari tuntia aiemmin (jos en ota yöpalaa ja völillä siitä huolimatta), nenä tulossa aamulla ja mahaa turvottaa etenkin iltaisin. Mittailen aamuisin yhä lämpöäni, niin se on koholla edelleen. Siitä tunnistan myös olevani raskaana. Tällä viikolla on ollut nyt hieman epämukava olo, huomenna alkaa rv 7.
Onnea hääparille! ❤

Neuvolassa ainakin viime vuonna alkoivat kuunnella sydänääniä vasta rv 15 paikkeilla, koska niiden kuuluvuus on sitä ennen epävarmaa ja ei haluta huolestuttaa äitejä, jos ääniä ei saadakaan kuuluviin vaikka kaikki olisikin hyvin ❤
 
Äh nyt taas huolettaa. Pyyhkiessä välillä rusehtavaa viirua ei kipuja eikä punaista, ja tosiaan hyvin vähän. Mutta esikoisen kanssa ei ollut mitään tämmöstä. Pelottaa kyllä
Ilman kipuja tuleva pieni väri taitaa onneksi olla varsin yleistä alussa. Toivotaan parasta!

Noista raskausoireista. Mulla ei ollut kahdessa aiemmassa raskaudessa eikä tähän mennessä tässäkään juuri oireita. Voisi sanoa, että eka raskaus oli täysin oireeton nännien arkuutta lukuunottamatta ja tein vielä puuhommia ihan täysin viikolla 39+, toisessa piti alkaa vähän hidastaa vähän ennen viikkoa 35 kun vähän kovempi liikunta aiheutti varsin kovia supistuksia. Kuopus käynnistettiin viikolla 39+2 kovan verenvuodon takia, mutta siinäpä ne komplikaatiot.

Nyt olen toki jo reilu 8 vuotta vanhempi kuin esikoisen aikaan, joten saas nähdä vaikuttaako ikä mitenkään 😁

Neuvolaan en ole vielä soittanut, jos sitten joulunpyhien jälkeen. Lapsiltakin jo kysyin kuin ohimennen, että olisko pikkusisarus kiva niin vastasivat, että ei. No kohta ne sellasen toivottavasti saa 😆
 
  • Tykkää
Reactions: Nessanen
Tänään olen ollut aivan älyttömän väsynyt. Nytkin menossa jo nukkumaan kun ei vaan pysy hereillä enää.

12 aikaankin nukahdin ihan yllättäen sänkyyn kun lepäsin. Vatsa ei tykännyt edes pienestä painetusta, kun tyrää tutkittiin.

Samalla on tullut samat alavatsakivut, mitkä tulivat kuopuksen odotuksen alussa. Eli tätä voi kestää koko raskauden ajan taas. Olin unohtanut miten pahoja nää viiltävät kivut on.
 
Moikka!
Tänään tein plussan testiin, netin laskureiden mukaan la olisi elokuun viimeinen päivä. Joten enköhän vielä elokuisiin kuulu? 🙈
Meillä on vuoden ikäinen esikoinen, tämä olisi siis toivottu pikkusisarus hänelle.
Olisin myös kiinnostunut facebookin ryhmästä, jos se on salainen. Kuulun esikoisen osalta vastaavanlaiseen ryhmään ja se on kyllä ollut ihanaa vertaistukea, niin raskausaikana kuin vauvavuonnakin. Ja edelleen keskustelua riittää. Ja siellä uskaltaa ihan erilailla jutella asioista, kun on pienempi ryhmä (muistaakseni 20hlö).
 
  • Tykkää
Reactions: Smone
Jossu95
Onpa tänne tullut kivasti uutta porukkaa. Onnea kaikille plussanneille ❤

tällä hetkellä täällä pitäisi olla rv 8+1. Raskausoireet on kovin lievät (hieman etova oloja jatkuva väsymys), joten sitä väkisinkin välillä stressaa asiaa. Alussa tein useita raskaustestejä. Jotenkaa ei millään malttanut uskoa, että tää on oikeesti totta. Nyt en oo jaksanu enää testailla. Nyt ei auta toivoa muuta, kun et kaikki menee hyvin. ❤ Ens viikolla olisi ensimmäinen neuvolakäynti.
 
Onpa tänne tullut kivasti uutta porukkaa. Onnea kaikille plussanneille

tällä hetkellä täällä pitäisi olla rv 8+1. Raskausoireet on kovin lievät (hieman etova oloja jatkuva väsymys), joten sitä väkisinkin välillä stressaa asiaa. Alussa tein useita raskaustestejä. Jotenkaa ei millään malttanut uskoa, että tää on oikeesti totta. Nyt en oo jaksanu enää testailla. Nyt ei auta toivoa muuta, kun et kaikki menee hyvin. Ens viikolla olisi ensimmäinen neuvolakäynti.

Mulla on viikkoja vasta 5+ edellisistä menkoista laskettuna, eikä mulla oo ollut mitään oireita paitsi rintojen aaltoileva kipuilu. Tänään ei oo ollut enää edes sitä ja nyt ahdistaa ja mietin vaan että kesken taitaa mennä😕.
Vähän väliä käyn vessassa kattomassa tuleeko vuotoa, ei oo ainakaan vielä tullut, mutta usko siihen että raskaus jatkuu on heikko,kun yhtäkkiä katosi se ainoa oire mitä ollut..😭
 
Josuli
Oon pari viestiä laittanut vierailijana. Mulla oli semmonen ällötys, mahan nippailu, palelu ja ei tee yhtään mieli kahvia, et olin varma et oon raskaana. Viikonloppuna tein testin kolmena aamuna, tuli ihan haalea viiva. Sanoin miehelle, et nää testit vaan pahentaa kun enää en oo varma raskaudesta. No tein tänä aamuna vielä testin ja nyt oli niin selkee plussa et huh.

Mitä tulee oireisiin, niin ne on vähentynyt nyt paljon. En osaa olla siitä huolissani, viime raskaudessa ei tullut mitään hirveitä tukaluuksia enkä esim. oksentanut kertaakaan. Siksi olikin hiukan outoa kun viime viikolla oli olo et saatan oksentaa.

Meillä ainakin esikoisesta pari vuotta sitten ekassa neuvolassa ultrasi. Hoitaja vaan sanoi yhtäkkiä et mäpä käyn kysymässä lääkäriltä voidaanko mennä vai onko potilas siinä. Ei ollu ketään niin käytiin lääkärin huoneessa, ultras vatsan päältä ja yhtäkkiä kuulin sydämen! Onneks mies oli mukana. Meillä ei siis ollut mitään epäselvää esim. lasketun ajan suhteen. Toivon et nyt käy sama et neuvolassa voidaan ns. muuten vaan tsekata kun siellä ultra on :)
 
Onnea selkeästä plussasta ja mahtavaa palvelua neuvolasta! Minullakin oireet ja oireettomuus vaihtelevat. Joten nessanen, älä turhaan stressaile oireiden puuttumisesta. Voihan se olla merkki tai sitten ei ole. Käytän ja käytin ennen raskautta Natural cycles sovellusta, jossa aamulla mitataan lämpö ja sen perusteella päivästä tulee punainen tai vihreä. Mittaamisesta tuli rutiinia ja hedelmöittymisen jälkeen lämpötila pomppasi ja positiivisen testin jälkeen mittaamiseksi ei ole enää niin väliä. Nyt raskaana lämpötilani ollut koholla ja välillä sitä aina edelleen aamulla herättyäni mittailen ja ihmettelen, että ”joo on se lämpötila vielä koholla” ja hormonitasot pilvissä. Tämä monesti huojentaa minun mieltä, en tiedä toimiiko se jollakin muulla. Suosittelen kokeilemaan! Kiva kuulla positiivisia kokemuksia neuvolasta, minua jo jännittää että millainen työntekijä minulle siunaantuu ja miten yhteistyö lähtee sujumaan. Ensimmäinen raskaus kyseessä niin on paljon kaikkea uutta. Onko muilla millaisia kokemuksia neuvolasta?
 
Onnea selkeästä plussasta ja mahtavaa palvelua neuvolasta! Minullakin oireet ja oireettomuus vaihtelevat. Joten nessanen, älä turhaan stressaile oireiden puuttumisesta. Voihan se olla merkki tai sitten ei ole. Käytän ja käytin ennen raskautta Natural cycles sovellusta, jossa aamulla mitataan lämpö ja sen perusteella päivästä tulee punainen tai vihreä. Mittaamisesta tuli rutiinia ja hedelmöittymisen jälkeen lämpötila pomppasi ja positiivisen testin jälkeen mittaamiseksi ei ole enää niin väliä. Nyt raskaana lämpötilani ollut koholla ja välillä sitä aina edelleen aamulla herättyäni mittailen ja ihmettelen, että ”joo on se lämpötila vielä koholla” ja hormonitasot pilvissä. Tämä monesti huojentaa minun mieltä, en tiedä toimiiko se jollakin muulla. Suosittelen kokeilemaan! Kiva kuulla positiivisia kokemuksia neuvolasta, minua jo jännittää että millainen työntekijä minulle siunaantuu ja miten yhteistyö lähtee sujumaan. Ensimmäinen raskaus kyseessä niin on paljon kaikkea uutta. Onko muilla millaisia kokemuksia neuvolasta?
Omalla kohdalla esikoista odottaessa oli aivan mahtava neuvolan terkka. Nuorehko, neutraali ja helposti lähestyttävä tyyppi. Hänen tapansa puhua oli lämmin ja kannustava, sellainen huolehtiva. Esikoisen synnyttyä kun hän tuli kotikäynnille, olisi tehnyt mieli keittää kahvit hänelle ja tarjota pullaa. 😁
 
  • Tykkää
Reactions: hannalaura
Omalla kohdalla esikoista odottaessa oli aivan mahtava neuvolan terkka. Nuorehko, neutraali ja helposti lähestyttävä tyyppi. Hänen tapansa puhua oli lämmin ja kannustava, sellainen huolehtiva. Esikoisen synnyttyä kun hän tuli kotikäynnille, olisi tehnyt mieli keittää kahvit hänelle ja tarjota pullaa. 😁
Meillä oli kans esikoisesta ihan mahtava neuvolaterkka! Niin ihana ihminen, ihan innoissaan oon nytkin menossa tapaamaan kyseistä työntekijää. 😂 Todella rento, lämmin ja helposti pystyi puhumaan mitä oli mielenpäällä. Niin ja me kyllä kotikäynnillä juotiin ne pullakahvitkin ja höpöteltiin niitä näitä. 🙈😆
 
Mulla oli aivan ihana terkka kaikilla siinä kohtaa kun odotin toiseksi nuorinta. Sama terkka pysyi siihen asti, että muutettiin eri paikkakunnalle. Hänelle pystyi milloin vaan soittaa jos joku arvelutti ja otti kaiken tosissaan jos jostain huolesta kertoi paitsi kuopuksen refluksista (oli sitä "muotiaikaa" silloin siitä)

Nyt jännittää minkälainen terkka tulee minulle, mutta ainakin terkka oli puhelimessa mukava ja koitti katsoa minulle sopivan terkan.
 
@Nessanen älä huoli, oireettomuus on myös ihan normaali oireenkuva. Ja kelpaisi hyvin 😊.

Mulla alkoi eilen (6+5) pahoinvointi, ja tänään sama juttu. Huono olo tuli tosi nopeesti ihan puskista, ja meni myös suht pian ohi oksentamisen jälkeen.

Ainut lohtu on se että tää kuvotus on varma raskauden merkki, kun hormonitasot nousee.. 😳
 
  • Tykkää
Reactions: Nessanen
@Nessanen älä huoli, oireettomuus on myös ihan normaali oireenkuva. Ja kelpaisi hyvin .

Mulla alkoi eilen (6+5) pahoinvointi, ja tänään sama juttu. Huono olo tuli tosi nopeesti ihan puskista, ja meni myös suht pian ohi oksentamisen jälkeen.

Ainut lohtu on se että tää kuvotus on varma raskauden merkki, kun hormonitasot nousee..

Joo, siinä kun voi pahoin niin tietää totisesti olevansa raskaana😄
Mulla neljä edellistä raskautta menny oksentaessa 24/7 rv 6-7 sinne rv 14 asti, joten vielä on aikaa oksentamisen alkaa. En vaan muista että oisin koskaan ollut näin oireeton ihan alussakaan, mutta ensi pe ultra niin ehkä siellä sitten selviää enemmän.
Koita jaksaa olojen kanssa ❣
 
@*PikkuMyy* mäkin tuun 40 ennen kuin laps on maailmassa. Tosin tää on mulle ihan ensimmäinen.

Kaikki sun oireet kuulostaa tutulle, oon usein kuin syväjäässä, nytkin 2 villapaitaa päällekäin. Normaalisti en juuri palele mutta tää kylmyys tulee jotenkin sisältä.

Kaupan päälle sitten pahoinvointi, tosin tänään vedin heti aamusta smoothien eikä kuvotusta oo vielä tullut… luin että verensokeri voi vaikuttaa.
 
Ihanaa tervetuloa mukaan! Toi kylmyys on kyllä niin tuttua. Sain mieheltä joululahjaksi pienen sähkökäyttöisen lämpötyynyn ja se tuntuu niin hyvältä. Toimii myös alavatsa kipuihin ja rintojen arkuuteen! Mullakin säännöllinen syöminen auttaa etovaan/pahoinvoivaan oloon. Viime yönä heräsin kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla piti tankata😅 nyt tosiaan muutamana päivänä ollut tätä pahoinvointia, röyhtäyttää ja heikottaa. Ei ole tarvinnut vielä oksentaa. Me kerrottiin nyt joulun takia molempien perheille ja läheisille ystäville ollaan kans kerrottu. Saatiin miehen siskolta jo pieni bodykin lahjaksi❤ Ja jos jotakin ikävää kävisi niin olisi sitten tukea myös siihen. Mies on kyllä tosi innokkaasti kertonut ja selvästi ylpeä tuleva isä. Itse yritän vähän toppuutella, nyt kuitenkin vasta rv 7 menossa. Onko muut kertoneet?
Mukavaa joulupäivää!
 

Yhteistyössä