Elokuiset 2010 tammikuussa !

Noniin, mä otin riskin ja tilasin itelleni lemonkidsiltä farkut, tämmöset, makso 55 eur. (tappijalalle ihana kun on lyhyt malli)

https://ssl.lemonkids.fi/shop/product_info.php?products_id=571&pc=11

Toivottavasti on sopivat, olen 38-40 kokoinen (joissakin 42 myös), ja noiden sanottiin olevan reilu mitoitus eli kai se m joka vastaa 40 menee sitten..

Niinhän se on, että jos ahdistaa niin pieni shoppailu virkistää!

:D

Jaksamista kaikille arjessa väsähtäneille.
itselläni oli eilen tosi paljon ja kipeitäkin supistuksia. olin ihan rättipoikkiväsynyt töistä ja itkua tihrustin nojatuolissa. ruokaa täytyi laittaa lapsille ja kämppä on räjähtänyt!
mies oli vapaalla koko viikonlopun; on se tainnut joka päivä yhdet ateriat lapsille antaa!! :eek:
kyllä siinä itku ja ahdistus iski, kun aattelin että en jaksa kyllä astianpesukonetta täyttää; olen sen jo 2 krt tehnyt viikonlopun aikana, vaikka olen töissä käynyt ja pyykkiäkin olen pessyt...
isoja vaatimuksia mulla ei olis, mutta blääh... kai se sitten on tarpeeksi että se isäntä edes niiden lasten kanssa hengaa, kun mä oon töissä?!?!? ja eilen olivat olleen kylässä muutaman tunnin ja siellä lapset oli sit syöny mitä oli tarjottu, aamupalan jälkeen ainoat syömiset... ja mä tuun kotiin väsyneenä ja alan heti laittamaan ruokaa.. (no, en alkanut kun sattui alavatsaan niiiiin pirusti; lepäsin 3 tuntia ja sitten laitoin kun mies lähti jonnekin kaverinsa kans)
VALI VALI... ihanasti tuo mies eilen mua lohdutti ja tukee tässä raskaudessa, mutta ei se mun väsymystä ja tekemättömiä töitä poista... onneksi hän toi mulle ruokaa kun en jaksanut itselle mitäään vääntää. :heart:
ja sit tommosen grilliruuan(kebab salaatilla) jälkeen mietin, että mitähän pöpöjä siinä olikaan.. *huoh* :ashamed: no, tulipa vatsa täyteen...

jaaha - jospa tää viikko olis taas vähän parempi, ja odotan vapaata viikonloppua. miten muka jaksan olla töissä vielä seuraavat vähintään 10 viikkoa?!?! |O

dreamer + hipsunipsut rv 13 (lasketaan nyt sitten ultran mukaan :heart: :heart: )

Huomenta! Täälläkin alakuloa ja väsymystä.. Mies lähti kouluun ja tyttö on perhepäivähoidossa niin pitäis tänään jaksaa lukee kokeisiin ja tehä opiskeluun liittyviä tehtäviä. Mulla samanlainen olo kuin joillakin teillä eli ei tunnu yhtään että olis raskaana.. siis oikeesti unohdan sen ja taas pelottaa onko kaikki hyvin. Onneks keskiviikkona lääkärineuvola. Rakenneultraan vielä tasan 7 viikkoa, tosi pitkä aika siis sinne. Mä kyl saan olla onnellinen tosta mun miehestä. Se tekee kotona vähintääki yhtä paljon kotitöitä ku minäki.. siivoo, laittaa ruokaa, pesee pyykkiä ja ei ole mitään mitä se ei tekis. siinä meillä on tasavertanen jako. Ja siis se tekee ihan mielellään. Lisäks se haluaa melkein kaiken aikansa viettää tyttäremme kanssa puuhastellen ja ulkoillen ja yölläki herää jos tyttö sattuu heräämään. Perheenä vietämme paljon yhteistä aikaa mikä on varmasti yksi onnemme valtti. Tietysti huonojaki hetkiä välillä on... Naimisissa olemme olleet 2½ vuotta ja sitä ennen olimme kaksi vuotta yhdessä. Nyt jos menis hetkeks lepäämään ja sitte kouluhommien kimppuun..

-Jonetta & Peukku 13+3-

Huomenta!
Lohduttavaa huomata, ettei ole ainoa jota väsyttää ja ottaa päähän :headwall: Viikonloppu meni muuttolaatikoita täytellessä, saatiin vasta työhuoneen tavarat pakattua. Tällä menolla ei mitenkään onnistuta saamaan kaikkia tavaroita kahden viikon päästä siirrettyä. Kivahan se on päästä isompaan, mutta kyllä tämä muuttohässäkkä ahdistaa :kieh:

Oulun seutulaisten miittiin voisin osallistua sitten keväämmällä, mikäli sellainen saadaan järjestettyä sopivalle ajankohdalle. Vähissä on kaveripiiristä kohtalotoverit, kaikilla on joko lapset jo melko isoja tai sitten ei ole lapsia ollenkaan. Onneksi mies on ollut hyvin tukena tässä tilanteessa ja on sen verran tasainen luonne, ettei mun äksypuuskat häntä paljoa hetkauta :)

Omaa napaa: hiljaista on, välillä kun väsymyksen ja kiukutuksen unohtaa, niin saattaa unohtaa myös koko raskauden. No, eiköhän tämä tästä todemmaksi muutu, kun jossain vaiheessa alkaisi liikkeet tuntemaan. Välillä kyllä tekisi mieli koputella, että onko siellä ketään :LOL:

Dino + Hobi 12+1

Heis, yksi homma valmis ja seuraavien kimppuun pitäisi alkaa, mutta lusmuilen hetken..

Onpa mukava kuulla etten ole ainoa väsähtänyt, ja että muillakin on samanlaisia tunteita :hug: Meillä tuo mies kyllä tytön kanssa touhuaa tosi paljon, joten sen puoleen ei ole kyllä valittamista, eilenkin tyhjensivätte tytön huoneessa koko hyllyn leluista ja kirjoista ja mellastivatte siellä, välillä tuntui että isukki tais olla yhtä intona kuin tyttökin. Mutta mun raskaudesta johtuvia käytöksiä se jörrikkä ei vain tajua, luulee että kiukuttelen huvikseni ja olen hankala ihan tietentahtoen, ja että väsymys on vain jotain laiskuutta, vaikkei sanokaan mitään niin tekee kyllä tiettäväksi muuten, että hän ei usko oikein mun "vaivoihin" tai muihin juttuihin. No, kaipa tämä tästä.

Mulla on kans muuten oireetonta, siis ei tunnu raskaus missään muuten kuin tuon mielialan heittelemisenä ja väsymyksenä. Pahaa oloa ei ole, eikä kyllä kipujakaan. Siinä mielessä kai sitten pitäisi olla tyytyväinen =)

runttis ja sytkylä 10+5

mulla ei oikeestaan tunnu enää sellasta väsymystä ku alussa oli, et vois vaan nukkua nukkua ja nukkua, nyt se on enemmänkin uupumusta. tuntuu ettei jaksa tehä mitään eikä huvita yhtään mikään- työpäivät menee lähinnä "hitto viel noin monta tuntii jälellä" ja kaamee narinarinari koko aika ku ei vaan nappaa... et josko niitä motivaatioita ois jossai myynnissä ni tää vois tarvii sellasen! vihaan muutenkin talvee ku on kylmää ja pimeetä ja yök ni sit viel tällanen talvi et on oikeesti koko aika KYLMÄ :kieh:
ja ärsyttää ärsyttää ja ärsyttää, ihan kaikki mahdollinen -eikä nyt aina sen kummempaa syytäkään tarvi et saa ongelman aikaseks.. oon mä muutenki helvetin vaikee luonne mut nyt kyl korostuu entisestään -et onnee niille jotka joutuu kestämään :LOL:
nyt sit vielä ku vaivaa se verikoe homma ni ajatukset koko aika ihan muualla ja tunteet tosi herkillä...mut kai se tästä taas paremmaks muuttuu ku saa asioita selväks :)

pikkumökö ja pirpana 12+++ jotain.. :ashamed:

:wave:

hip hei, täällä huomenna np-ultra, aika huisia , sydänäänet on vaan vahvistunut päivä päivältä ja nyt sieltä kuulee välillä kunnon monotusta doppleriin :D

kiva tietää että pysynyt matkassa näinkin kauan

keskenmenneessä ei pysynyt kyydissä kuin 8+

mutta :hug: t niille ketkä tarvitsee :heart:

täällä otetaan pakkaus taas ja esikoisesta liikkeet tuntuivat joskus neljännellä, ensin silloin tällöin ja siitä sitten säännöllisesti...
toivottavasti pian tuntuisi jo selkeästi :heart:

huisi +pikkuinen 11+5

Mulla on jotenkin niin epäuskoinen olo koko raskautta kohtaan, viuhkaako istukka jos siellä ei mitään oliskaan? Pitäis vielä ens viikon tiistaihin saakka piinailla.. arh.
Olen tänään ollu reipas, tehny töitä koko rahan edestä, mutta voi elämä tämä tuntuu pakkopullalle. Tuntus olevan aika paljon liikkeellä tätä alakuloa, on ilmeisesti meissä kaikissa sama "pöpö", jota kai sitten raskaudeksi kutsutaan :D Vaikka ei kyllä oma pää vieläkään usko, että elokuussa oltais jossain synnärillä muka....

Tervetuloa uusille!! :flower:

Mullakaan mitään ihmeempiä tässä, kunhan lukaseen tulin =) Tänään rv 13+1 ja jokohan vois huokasta keskenmenon pelon kanssa..kun mulla se yks raskaus meni kesken 12+6..plaah..kai se jatkuu siihen saakka kun saa nyytin turvallisesti maailmaan ja sit alkaa uudet pelonaiheet :snotty:

jonnuli ja hipsu 13+1 :heart:

Aamulla käytiin ultrassa, ja kyllähän oli vikkelä kaveri. Ihana oli nähä että toinen on jo ihan oikeen vauvan näkönen :heart: Kaikki oli rakenteelta ok, ja nt oli 1.2mm. Kuviakin saatiin monta kappaletta mukaan. Nyt sitten ootellaan rakenneultraa joka ois 17.3.

Aamulla pitäs vääntyä töihin seittemäksi, eikä taas nappaa yhtään. Jos ei ois rahasta puutetta, niin en kyllä varmaan ois menny takas. Nytki ku on vaan pari päivää viikossa, niin tuntuu niin vastenmieliseltä. Mutta jospa minä jaksan tuonne kesäkuun alkuun asti siellä käydä.

Marlin ja sätky 12+6

Alkuperäinen kirjoittaja Wanamo:
Itse en oikein ymmärrä sitä, et miten niin seulat on vauvan parhaaksi? Kun jos jotain häikkää löytyy, niin eihän siinä ole silti mitään tehtävissä vauvan hyväksi, on vain kaksi vaihtoehtoa: keskeytys tai raskauden jatkaminen. Voihan sen tietysti ajatella niin, että keskeytys on lapsen parhaaksi, jos vamma aiheuttaisi paljon kärsimystä syntyvälle lapselle... Tällä kertaa ehdinkin harkita seulontoja ihan omasta ja tulevien sisarten näkökulmasta. Erityislapsen vanhemmuus voi olla kuitenkin hyvin vaativaa, ja jos perheessä on jo ennestään muita lapsia, niin se verottaa myös heille liikenevää aikaa ja huomiota. Lisäksi voi olla sisarille henkisesti rankkaa, jos pikkusisar esim. kuolisi. :'(
Mun on pakko kommentoida tähän asiaan sellanen juttu, mitä ei monestikaan osata ajatella ultrien yhteydessä. Seulat (siis verikokeet ja ultraäänet) tehdään jotta tiedetään onko vauvalla kaikki hyvin. Sivutuotteena tulevat vanhemmat saavat ihastella pikkuistaan. Vauvan parhaaksi on se, että tiedetään etukäteen jo mitä odottaa. Jos ultrassa esimerkiksi todetaan jonkinlainen synnynnäinen poikkeama niin pystytään esimerkiksi synnytystapa/sairaala/henkilökunta järjestämään niin, että vauva saa tarvitsemansa avun heti synnyttyään.

Muoks. Lisään vielä sen, että eihän se ole aina se pahin tuomio, vaikka jotain poikkeavaa löytyisikin. Se, että poikkeamat tiedetään ajoissa, auttaa vanhempiakin sopeutumaan ajatukseen, ettei tule sitten täytenä yllätyksenä. Sairaudesta pystyy esimerkiksi etsimään tietoa jo ennalta.

-Noopu, joka poistuu nyt takavasemmalle-

Alkuperäinen kirjoittaja Noopu:
Alkuperäinen kirjoittaja Wanamo:
Itse en oikein ymmärrä sitä, et miten niin seulat on vauvan parhaaksi? Kun jos jotain häikkää löytyy, niin eihän siinä ole silti mitään tehtävissä vauvan hyväksi, on vain kaksi vaihtoehtoa: keskeytys tai raskauden jatkaminen. Voihan sen tietysti ajatella niin, että keskeytys on lapsen parhaaksi, jos vamma aiheuttaisi paljon kärsimystä syntyvälle lapselle... Tällä kertaa ehdinkin harkita seulontoja ihan omasta ja tulevien sisarten näkökulmasta. Erityislapsen vanhemmuus voi olla kuitenkin hyvin vaativaa, ja jos perheessä on jo ennestään muita lapsia, niin se verottaa myös heille liikenevää aikaa ja huomiota. Lisäksi voi olla sisarille henkisesti rankkaa, jos pikkusisar esim. kuolisi. :'(
Mun on pakko kommentoida tähän asiaan sellanen juttu, mitä ei monestikaan osata ajatella ultrien yhteydessä. Seulat (siis verikokeet ja ultraäänet) tehdään jotta tiedetään onko vauvalla kaikki hyvin. Sivutuotteena tulevat vanhemmat saavat ihastella pikkuistaan. Vauvan parhaaksi on se, että tiedetään etukäteen jo mitä odottaa. Jos ultrassa esimerkiksi todetaan jonkinlainen synnynnäinen poikkeama niin pystytään esimerkiksi synnytystapa/sairaala/henkilökunta järjestämään niin, että vauva saa tarvitsemansa avun heti synnyttyään.

-Noopu, joka poistuu nyt takavasemmalle-
Ja vauvan hyväksi tietenkin on se,että ne vanhemmat jotka antavat(tilanne sellainen että voi antaa jatkua)raskauden jatkua,pystyvät valmistautumaan itsekin tulevaan,ottamaan asiasta(sydän vika,down tai mikä muu tahansa lievempi vamma jolla lapsi pystyy elämään)selvää ja itseään tsemppaamaan.

Heips!

Kiva kun olitte kommentoineet mun "epäilystäni" siitä, että seulat eivät olisi vauvan parhaaksi. En mä oikeasti ihan niin mustavalkoisesti ajattele, mutta kaipaan tällaista keskustelua hyvässä hengessä, joten piti vähän kärjistää. Kun niin moni lähtee niihin seuloihin ajatuksella, että käydään nyt vaan varmistamassa, että kaikki on hyvin, eikä ollenkaan ajatella etukäteen miksi niitä ylipäätään tehdään ja mitä niistä voi löytyä ja mitä siitä ehdä seuraa.

Hieman tarkennusta vielä tuohon mielipiteeseeni, eli tarkoitin tosiaan vain trisomiaseulaa (np+veriseula), jossa etsitään trisomioita 13, 18 ja 21 (down). Nehän on kalliita tutkimuksia yhteiskunnalle ja taustalla on osittain varmasti myös taloudelliset näkökulmat, kun niitä silti tarjotaan ilmaiseksi. Eli yhteiskunnalle tulee loppupeleissä kuitenkin halvemmaksi se, että vaikeimmin vammaiset abortoidaan raskausaikana, sillä erityissairaanhoito on heille kovin kallista eikä heistä välttis tule koskaan veronmaksajia yhteiskuntaan. Mutta tottahan tuo ehdottomasti on, että jos raskauden annetaan jatkua, niin etukäteen saatu tieto auttaa vanhempia sopeutumaan asiaan ja se on tietenkin myös lapsen etu.

Rakenneultrathan ovat toki myös seulontoja, mutta en niitä alkuperäistä viestiä kirjoittaessani niinkään ajatellut. Olenhan sitä mieltä, että ne juurikin ovat lapsen parhaaksi, koska tosiaan voidaan nähdä rakennepoikkeamat, jotka saattavat vaatia erityistoimia synnytyksen yhteydessä tai heti sen jälkeen.

Esikoisellanihan löytyi rakennepoikkeama rakenneultrassa ja olen siitä äärimmäisen kiitollinen, vaikka se ei ollutkaan sellainen vamma, että olisi vaatinut toimenpiteitä heti synnyttyä (myöhemmin kylläkin). Tiedon saaminen jo raskausaikana mahdollisti sen, että lapsen synnyttyä asia ei tullut shokkina ja olin ehtinyt ottaa selvää siihen liittyvistä asioista ja vertaistuesta. Eli komppaan Noopua ja evi-taa. Kyseessä on jossain määrin perinnöllinen juttu (periytyvyys 1/25), joten kyseistä poikkeamaa etsittiin myös toisessa raskaudessani sekä tullaan etsimään myös tässä menneillään olevassa. Saatankin päästää sen ansiosta 3D-ultraan, jee!

Wanamo & pikkukolmonen 10 + 4

kylläpäs nämä seulat saivatkin puhkua ylleen ... ymmärrän toki sen että kaikkea kehitetään ,mutta tuo np-ultra olisi riittänyt , nyt pelottaa että seulassa tuleekin positiivinen vastaus ja stressi jatkuu ! sse tieto että veriseulassa on pa´ljon turhaa huolta loppuviimeksi ei helpota odotusta lainkaan kun en tiedä haluaisinko missään vaiheessa kuitenkaan lapsivesipunktioon ... Entä sitten muut viat ja sairaudet ??? noiden summassakin etsitään 3 perinnällistä sairautta mutta paljon jää silti vielä huomioimatta , muut perinnölliset ja ei perinnölliset sairaudet , sydänviat ja monet rakenneviat , entä sitten ne mitä ei voi edes selvittää ? Entä jos lapsi syntyykin jo paljon ennen aikojaan ja kaikki ne komplikaatioiden riskit ja myöhemminkin iässä , entä viat ja puutteet joita ei nöy ultrissa tms. niin kuin esim. toisen lapseni kohdalla kun mitään ei milloinkaan todettu missään ja 2 tuntia syntymän jälkeen olikin jo lohduteltu että lapsia koulee joka päivä ja toivoa ei annettu !!! On myöskin paljon mitä ei millään saa selville , kaikkea ei voida millään karsia ja selvittää.... entä ms-taudit tms.... Elämä on tätä ja moneen on valmistauduttava ilman aikaa valmistautua etukäteen .... tulipas sekavaa , mutta kuitenkin . Tämä ja seulat on niitä asioita jotka huolettavat ja aina toivoo että omalla lapsella ei vain olisi mitään hätää ! Ja toivottavasti saammekin kaikki terveet lapset .

Tervetuloa uusille !!!!

neitim

merkkaan :flower:

ja pikaisesti kommenttia. Itse olin jo miettinyt että jos en nuihin tutkimuksiin osallistuisi tällä kertaa mutta sitten tosiaan ajattelin että pikkuisen kannalta hyvä jos etukäteen voitaisiin tietää mahdollinen vamma/sairaus. Olis sitten oikea valmius hoitoon lapsen syntyessä. Sitähän on kuitenkin mahdoton tietää mitä sitten ajttelis jos jokin vakava vamma löytyisi. Toivotaan ettei.

Huomenna siis sinne verikokeisiin, sillon rv 10+3 ja np-ultra viikolla 12+5.

UpsyDaisy.

Matilda84
Mä olen hirmu äksy ja itku herkkä koko ajan :ashamed:

Joka päivä oon kuunnellut sykkeitä ja helposti löytyy :heart: kauhea jumputus.

Mulla on alkanut supistukset,mä en jaksa jos tää on taas tätä koko raskauden..ei tarvii ku aivastaa niin johan supistaa.sama homma oli viime raskaudessa :(

Mua taas ei oo muu mietityttänytkään ku se että np-ultrassa on jotain häikkää. En tiiä menisinkö lapsivesi/istukkanäytteeseen, ehkä kuitenkin menisin. Työskentelen itse vaikeavammaisten parissa, en kylläkään kehitysvammaisten vaan liikuntavammaisten, lähinnä cp...yms. niin näen läheltä mitä vammaisten elämä voi parhaimmillaan ja toisaalta pahimmillaan olla. Huh, vaikeita asioita!

Vielä viikko np-ultraan... Jänskättää!

-Sandeliini + kolmas toukka 11+3

Yhteistyössä