Elokuiset 2010 tammikuussa !

mua ÄRSYTTÄÄ ihan kaikki! Ärsytys menee yleensä niin pitkälle että tulee itku. Siis ihan kaikki ärsyttää!! Jos keittiön lattialla on tarha se on heti pestävä pois koska muuten se alkaa ärsyttämään. Ärsyttävää :kieh:

:wave: uusille tulokkaille!
 
Ajatuksia sikiöseuloista vielä...
Mähän ajattelin aluksi etten mene tällä kertaa nt-ultraan.Mutta aloin kuitenkin miettiä sitä puolta että jos lapsella olisikin jokin ,mikä olisi saatu selville ja mistä olisin saanut etsittyä tietoa raskausaikana,miten mulla olisi aikaa valmistautua tulevaan.
Vaikka nyt päädyin menemään veri seulaan ja nt-ultraan ja jos kävis niin että jäisin kiinni,en usko että lähtisin asiaa sen pidemmälle selvittämään.Otan asioista selvän niiden tietojen sisällä joita olen siihen asti saanut ja odotan mitä tulevan pitää.Ja ainahan voi tulla onnellinen loppu.Mielummin onnellinen yllätys kuin se että varoittamatta jotain kurjaa...
Ehkä naivia ajattelua,mut näin jotenkin,nyt,koen asian.Katsotaan mitä ajattelen ke,kun ultra takana....Kun jään odottamaan veriseulan tuloksia...

Nyt kuitenkin nati nati kaikille |O
 
Seuloista. Vaikka niissä selviääkin todennäköisyys esim. just downiin, ei ainakaan muutama vuosi sitten välttämättä "jäänyt kiinni". Sain pari vuotta sitten seurata läheltä downtyttöä, jonka äiti kuuli onnellisuuskromosomista :heart: (kuten hän itse nimitti) vasta tytön syntymän jälkeen. Eikä silloinkaan heti, vaan asian varmentamiseen meni melko pitkään. Tytön äiti kertoikin seuraavaa lasta odottaessaan, ettei toivo sitä perinteistä rimpsua, tuli sitten kumpi vaan kunhan on terve, vaan että lapsi syntyy elossa..
Haasteellistahan elämä vammaisen lapsen kanssa on, mutta me ei olla ennen seuloja mietitty, mitä tehdään jos jotain ilmenee. Jotenkin helpompi ottaa tilanne vastaan sellaisena kuin se tulee ja miettiä vasta tarvittaessa, miten toimia. Ei olla siis kotona puhuttu keskeytyksestä tai raskauden jatkamisesta, koska ei voi tietää, miten sitten oikeasti tilanteessa ajattelee/toimii.

Ärsytystä, itkuisuutta, kiukuttelua, saamattomuutta, jopa masennuksen poikasta täälläkin. Mikään ei tunnu kivalta (joo, no oikeesti pikkasen ehkä liioteltua) ja kummalliset asiat saa aikaan kiukkukyyneleet. Vaan ehkä ne on nää hormoonit?

Illalla ei saa aikaseks mennä nukkumaan ja aamulla nukuttais sit muidenkin edestä.. Töissä ei huvittais olla, vaan eipä ole vaihtoehtoja. Kun lasten kanssa ei voi kauheesti lusmuilla eikä näyttää, että motivaatio olis ihan jossain muualla, on vaan pakko tsempata. Toisaalta tiedän, että kotiin jääminenkään ei ole se paras vaihtoehto, mulla ei nuppi kestä kovin pitkää kotona lööbailua.
Nyt koisimaan, ehkä ;)
Kepsukka ja masukki (15+3)
 
Täälläki itkua potkua ja parkua :D ei hymyn häivää moneen viikkoon.
Kyllä on miehellä vaikeeta.. :LOL:
JA! Sainpas minäki oikeuden siihen alkuraskauden ultraan ku kovistelin neuvolassa :kieh:
Se oli vaan joku sekaannus et ois ollu eka uä vasta sillon maaliskuun lopulla.
SE onki sitte jo HUOMENNA ;o jjänsskättää :D
 
Huomenta!

Samassa veneessä ollaan, täälläkin ärsyttää ihan simona pienetkin asiat. Kuten aamulla se, että veitsi tipahti lattialle niin voi elämä että otti päähän. Onneks mies ja tyttö oli vielä untenmailla :LOL: Illalla katoin täydellisiä näisia ja voi mikä jakso se oli, kun toinen vauvoista kuoli ja siinä kuviteltiin lasten kasvua ja kaikkea.. itkeä parkusin koko jakson käytännössä. Mies oli hiukka hölmistyny että mikä mulla on.. ja sit yöllä näin kuolleista lapsista unta. :(

Mä kuuntelin eilen dopplerilla ja oliskohan se istukka jotenkin tosi edessä kun sen viuhkevauhke kuuluu tosi lujaa, ja sitten tasanen jumputus siinä lomassa? Omat sydänäänet kuitenkin kuulostaa erilaiselle, mutta muistan että tyttöä odottaessa se hevosen laukka oli kyllä selkeempi. No, jospa ne tuosta voimistuu tai jotain. Mutta eripaikoissa se jytke eilen kuului, eli oletan toukan siellä vain liikuskelevan.

Viikko olis ultraan aikaa, tuntuu pitkälle ajalle kun iso osa porukasta on jo käyny siellä. Meillä jos tulee jotain hälyttävää niin kaikki tutkitaan, pistellään sitten piikit masuun ja kaikkea jos tarvii, näen niin läheltä vammaisen lapsen kanssa elämistä että se olisi pitkä ja raskas pohdinta jos olisi jotain aihetta sellaiseen...jos on keskivaikeakin kehitysvamma niin arki on kyllä todella raskasta ja muut sisarukset jää väkisin varjoon erityislapselta... kun on jo esikoinenkin, sitäkin täytys miettiä toisen lapsen kannalta. Ja tukiverkko kun on tasan nolla, niin voisi olla aika hurja tilanne olla semmoisessa tilanteessa.. no, mutta toivotaan että kaikki menis hyvin. Ja etukäteen kuitenkin vaikea miettiä miten sitä tekisi sitten.

Tänään on töissäkin jo vähän parempi päivä, jospa tämä tästä. Eilen kyllä kattelin kamalaa pyykkivuorta ja mietin, että millähän keinoin nuo tuosta siliäisi ja siirtyisi kaappeihin.. imurointikin jäi kun en vaan jaksanu.. tänään mies on treeneissä iltaan saakka eli voin siivouksen unohtaa tältäkin päivältä. No, sain sentään tehtyä kinkku-paprika-juustopiirakan, eli eväinä on oikein hyvää evästä :LOL:

runttis joka koittaa olla hiukka positiivisempi ja sytkylä 10+6
 
Huomenta!!!! Ja kuvoitus senkun jatkuu =( Vois kyllä loppua jo.Viikon päästä olis sitte lääkäri neuvola ja np ultra.Jännittää :) Nyt täytyy lähteä kauppaan ku jääkaappi huutaa tyhjää.Ulkona -22 joten paljon vaatetta päälle :)
Nainen1981 ja papu 11+3
 
tervetuloa mukaan kirjoittelemaan nainen1981 =)

Plaah... en sit meekään huomenna sinne lääkärineuvolaan. :( Ollaan minä sekä muksut niin räkäisessä kunnossa, että viitsi sinne mennä tartuttelemaan pienille mitään. :snotty: Helppo arvata, että jotain tarttuvaa on, kun ukko on ainoo kenellä ei räkä vielä vuoda. :kieh: No eiköhän silläkin kohta. :snotty:

Nyt sit vaan pitää oottaa sitä maanantain ultraa ja toivoa, että siihen mennes ois jo kunnossa.

:hug: kaikille tarvitseville

Katjuska ja sintti 11+3 :heart:
 
Seula-asiaan vielä, vaikka lupasinkin häipyä :)

Itselläni ei todellakaan ollut tarkoitus kritisoida kenenkään menemistä tai menemättä jättämistä. Täällä on mun mielestä ihmiset hyvin miettineet ko. seulojen tarkoitusta ja merkitystä koko raskauden ja lapsen kannalta.

Itse terveydenhoitoalalla työskennellessäni törmään vaan usein siihen, että vanhemmat haluavat mennä ultraan "ihastelemaan" vauvaansa, eikä ajatella oikeasti sitä perimmäistä syytä miksi seuloja tehdään.

Tää on nyt ehkä myös vähän kärjistetty kommentti, siitä ei kannata kenenkään loukkaantua. Itse en ole ollut yhdessäkään ultrassa (paitsi siinä varhaisultrassa jossa todettiin alkioiden menehtyneen) joten itse en ole vielä joutunut henkilökohtaisella tasolla asiaa puimaan. Ja kyllähän se totta on, että seulat tehdään varhaisilla viikoilla juuri sen takia että keskeyttäminen tarvittaessa on vielä mahdollista. Jokaisen vanhemman tulisi käydä keskustelu itsensä ja puolisonsa kanssa ennen seuloihin osallistumista, että onko voimavaroja ja valmiuksia huolehtia myös jollain tavalla vammaisesta tai sairaasta lapsesta.

Onnellista raskausaikaa kaikille! :heart: :heart: :heart:
 
Huomenta! Pitkä päivä tulossa, lapset oksennustaudissa, joten sisäpäivä tiedossa :/ .

Kylläpäs tuo np-on aiheuttanut keskustelua ja tärkeä asiahan se on miettiä joka kannalta, vaikka omakin tulos oli normaali, niin ainahan sitä kaikki voi olla mahdollista niinkuin elämässä ylipäätänsä.

Kysymys niille joilla todettu yli 12+ km; loppuiko raskaus oireet,vai oliko oireita silti kun menit ultraan ????? kamalasti vaan jotenkin jännittää, että kuuluuko seuraavalla neuvola kerralla sydänääniä, jotenki maha ei ole ollut turvonnut muutamaan päivään, niin alan miettimään kaikkea mahdollista,,, huiii tämä on kyllä niin jännittävää, eikai sitä voi koskaan huokaista |O
 
Tosiaankin ultrat ja raskauden ajan tutkimukset ovat aiheuttaneet paljon keskustelua.

Me olemme mieheni kanssa puineet asiat jo ennen raskautta halki poikki ja pinoon sen asian jos lapselta löytyisi jotain vakavaa kehityshäiriötä. Sen takia myöskin haluamme päästä kaikkiin mahdollisiin tutkimuksiin. Tiedän kyllä että monilla on ultrat pelkkää vauvan ihastelua mutta ei meillä.
Jos vauvalta siis löytyisi jotain vakavaa kehityshäiriötä niin harkitsisimme todella vakavasti raskauden keskeyttämistä. Tiedän että monet älähtävät nyt tähän asiaan mutta olemme asian erittäin tarkasti ja joka kantilta pohtineet ja se on mielestämme ainoa vaihtoehto.

Me emme valitettavasti pääse veriseulaan kun IVF hoito ja kaksoset tulossa mutta np-ultraan ja rakenneultraan mennään ja tietysti kovasti toivotaan että molemmilla rakkailla olisi kaikki kunnossa :heart: :heart:

Katriina77 + kaksoset rv11+1
 
Huokaus, miten tuollaisilta bakteereilta tms oikein suojaa pientä lastaan, ihan hirveä uutinen tuo 5-vuotiaan kuolema :'( :'( Ja sisaruskin taistelee hengestään, on varmasti valtavan hirvittävä tilanne siellä vanhemmilla...

Hooh, mä olen miettinyt kans että vaikka oireet ovatkin kadoksissa niin täytyy vaan luottaa, että kaikki olisi hyvin. Kuitenkin 12 vkon jälkeen on aika harvinaista, että menisi kesken. Jos syntyy 60 000 lasta vuodessa niin aika moni pääsee siis maaliin saakka, toivotaan että me kaikki kuuluttas siihen porukkaan :heart:
 
Täällähän on kaikki vähän pahantuulisia... Kuvitelkaa meidät samaan tilaan, vois sitä itkun ja raivon määrää :LOL:

Seuloista vielä, että mun mies ei ala keskustelemaan näistä asioista ennen kuin on oikeasti tarve, ei halua jossitella. Minusta olisi hyvä puhua asioista kaiken varalta mutta nyt joudun siis taas yksin päässäni pyörittelemään kaiken.
Np-ultraan vielä reilu viikko. Pitkältä tuntuu aika.

MiljaK ja salaisuus 11+2

ja se tickeri puuttuu...
 
Kiitos Katjuska-78 =)
Ulkona oli tosiaan KYLMÄ!! -23 nyt mutta saipa oltua lasten kans vähän aikaa siellä kuitenki.Nyt sitte ruokaa laitteleen.Sika huono olo taas vaihteeksi :( Siis se johtuu ihan siittä että mulla on jatkuvasti nälkä :D Mietityttää että onko masuasukkia enemmänki ko yksi.
Hyvää päivän jatkoa kaikille :)
Nainen1981 ja papu 11+3
 
:heart: täällä sitä käytiin np-ultrassa ja en mennyt siis veriseulaan olleskaan , ja kaikki oli kunnossa pikkuisella :heart: kaikki tutkittavat osat kunnossa ja ei edes mitannut turvotusta lääkäri kun ei sitä ollut olleskaan :heart: :heart: :heart:

ei pikkuinen suostunut kääntymään oikeeseen asentoon tökkimisestä huolimatta ja sitten lopuksi ultrattiin vatsan päältä että saatiin oikeita mittoja :D

siellä se heilui käsineen ja jalkoineen kun sitä häirittiin , ja mun pikkuisella oli hikka :D hassustu notkui koko toukka siellä ja viikot oli täsmälleen oikein, eli 11+6 :heart:

oli niin ihana tuijottaa sitä siinä ruudulla, ja piti se käsiäkin kasvojen edessä , ihanaa :heart:

muksaa päivää kaikille
huisi +pikkuinen 11+6 (huomenna poksuu )
 
Meistä sais kunnon räyhä jengin! :LOL:

Itellä on kans oireet alkunu tippumaan pois. Aamulla just ajattelin, että hitto oonko mä enää raskaan ollenkaan. Jotenkin sitä vaan luottaa siihen, että kyllä mä olen. =) Väsymystä on vieläkin. Öisin en meinaa saada nukutuks pyörin vaan.. tää väsymys voi johtua stressistä joka on nyt tosi kova. Onneks perjantain jälkeen helpottaa... lääkäri uhkaili jo pitemmällä saikulla. nou tänks!
Tänään on viikko veriseulasta ja np ultrasta, sanoivat että soittavat jos veressä on jotain ja tuloksiin menee noin viikko. Jokohan sitä uskaltais huokasta, että siinä veressäkään ei mitään ollu.
n11na ja tiitti 12+4
 
Matilda84
mä jouduin viikon saikulle supistusten takia ja mua nyt ärsyttää suunnattomasti |O mitä hittoa mä teen viikon kun ei saa tehdä mitään "raskasta " :ashamed:
kohta alan parkuu ja se on varma se :'(
 
Hih, ultrassa käyty täälläki ja kaikki oli kunnossa meidän mykyrällä :heart:
Venytteli ja polski siellä niin että tulee luultavasti ihan kohtuullisen villi vekara :)
Ihana oli saada varmistus että on ylipäänsä raskaana!

Laskettuaika muuttu 9.8, sen voi muutella kuhan kerkee.
Nyt ois 12+1 ultran mukaan, menkkojen mukaan 12+3 :)

 
N11na, olet kyllä ihan oikeassa, tällä räyhäenergialla pistettäs monta asiaa poikki ja pinoon :LOL:

Matildalle jaksamisia, toivottavasti on vain ohimenevää tuo supistelu. Ja koita ottaa nyt rauhallisesti niin jospa se sitten hellittää =) Mulla tuntus olevan vähän samanlaista ilmassa, siis jos otan kovan spurtin ja rehkin kotona niin vatsassa alkaa tuntumaan kuin kivi painaisi, liekö se sitten sitä supistelua. Mä kun en ole alateitse synnyttänyt, niin noista suppareista on vain heikko aavistus :D

Joop, nyt pari hommaa vielä ja sitten tyttöä hakemaan hoidosta =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Matilda84:
mä jouduin viikon saikulle supistusten takia ja mua nyt ärsyttää suunnattomasti |O mitä hittoa mä teen viikon kun ei saa tehdä mitään "raskasta " :ashamed:
kohta alan parkuu ja se on varma se :'(
kuinka pahoja suppareita sulla on ollut ja missä ne tuntuu?
mä soitin mun suppareista neuvolaan, ja täti vaan sano että ei ne oo vaarallisia; uudelleen synnyttäjillä niitä tulee alusta asti. HUH HUH!!!
ja kuulemma kun on kaksosraskaus niin kivut on ihan normaaleja. :eek: :/
nyt menossa 13+1
 
Matilda84
Alkuperäinen kirjoittaja dreamer78:
Alkuperäinen kirjoittaja Matilda84:
mä jouduin viikon saikulle supistusten takia ja mua nyt ärsyttää suunnattomasti |O mitä hittoa mä teen viikon kun ei saa tehdä mitään "raskasta " :ashamed:
kohta alan parkuu ja se on varma se :'(
kuinka pahoja suppareita sulla on ollut ja missä ne tuntuu?
mä soitin mun suppareista neuvolaan, ja täti vaan sano että ei ne oo vaarallisia; uudelleen synnyttäjillä niitä tulee alusta asti. HUH HUH!!!
ja kuulemma kun on kaksosraskaus niin kivut on ihan normaaleja. :eek: :/
nyt menossa 13+1
joo siis totta tuo on että uudelleen synnyttäjällä niitä tulee herkemmin.
Mulla tulee ihan tyyliin nytkin vartin välein,ettei tarvii ees mitää tehdä.sit voi olla pitkä tauko ja taas alkaa. Tuntuu todella kova paine alavatsassa ja kiristää niin perkuleesti,välillä aaltoilee eli alkaa lievästi ja kovenee sit yks kaks "raukee" ei ole KIPU mutta tunne erittäin inhottava ettei pysty oikein keskittyy muuhun kuin niihin. :ashamed:
Harjoitussupparithan voi saada paikat aukeamaan,siksi lääkäristä on hyvä ottaa ihan iisisti viikko ainakin ja katella uusiksi. Mulla oli näitä samoja edellisessä raskaudessa rv 15 lähtien.sillo käskettii kanssa lepoon,mikä oli tosi helppo nakki kun olin vauhtiviikari esikoisen kanssa hoitovapaalla.

ja juuri kun pääsin sanomasta ei kipua alkoi jomotus selässä, :ashamed: eli joo vähän sattuu myös :(
 

Yhteistyössä