Elokuiset 2010 tammikuussa !

luin vanhaa ketjua ,missä viimeksi keskustelin nuorimmaista odotellessa ... Hassua miten samanlaiset jutut ovat mielessä aina odotuksen samoissa vaiheissa .. :D
ensi , että plussatestin saatua odottaa että näkyy jonkun olevan masussa ja seuraavaksi odottaa np-ultraa ja spekuloidaan tulosten luotettavuuksista ja panikoidaan .. seuraavaksi odotellaan rakenneultraa että kaikki elimet löytyy ja sitten panokoidaan jo ennakoivia supistuksia ja synnytystä :LOL:

neitim

Heissan!

En ole teidän listoilla, mutta käyn aina lukemassa täällä juttujanne, kun mulla on laskettuaika myöskin tuossa elokuun puolessavälillä. Voisin jossain vaiheessa liittyä seuraanne, mutta haluan ekana käydä nt-ultrassa tuossa parin viikon päästä :)

månsdottir Oon lukenut tuosta seulahommasta ja jossain tutkimuksessa selitettiin, että se riskiluku on eri alku- ja loppuraskaudessa siitä syystä, että osa sikiöistä kuolee spontaanisti raskauden edetessä :'( kuulostaa aika karulta, mutta aiheuttaa tuollaisen laskennallisen heiton!

mutta palailen sitten kun saan vähän varmuutta tähän omaan olooni =)

amelie täällä meilla varsinais-suomessa päin ekan neuvolakäynnin tekee ainakin terkkari tai kätilö. lääkärineuvola on vasta myöhemmin. oon ymmärtänyt et ekalla käynnillä on yleistä keskustelua, mittauksia yms. ja meillä ainakin yritetään kuunnella silloin sydänääniä (oon silloin 8+6) mut eivät välttämättä kuulema vielä kuulu.
ens viikolla on tosiaan vasta munkin eka neuvolakäynti, joten enempää en tässä vaiheessa osaa kertoa. mut sen tiedän että se lääkärineuvola on meillä ainakin erikseen vasta sitten myöhemmillä viikoilla!

Heipsan hei, täällä on tänään hyvä päivä, siis olotilan suhteen. Kun ei oliskaan raskaana :whistle:, ainoa että hajut ottaa nenään mutta muuten oikein hyvä fiilis. Ajattelin päräyttää iltapäivällä vauhtikestävyystunnille kans, ja jos muistas ottaa sykemittarin mukaan niin vois katella ettei ihan taiviaisiin nouse... onkos se joku 150 raja mikä on yläraja vai miten? Mulla on kauheen korkeet sykkeet kyllä ihan ilman liikuntaakin, joten saa nähdä miten mä missään rajoissa pystyn.. pump näytti olevan täysi, mutta jos virtaa riittää ja siellä olis paikkoja vapaana niin sinne vaan kans, kun kerrankin on näin hyvä olo =)

Jaaha, pitänee syödä, ottaa pienet tirsat ja sitten tyttökin varmaan nousee välipalalle ylös ja sen jälkeen mä lähden jumppailemaan =)

Niin ja minä menen kaikkiin mahdollisiin tutkimuksiin, tuleepahan siinä ainakin noi muutamat jutut haarukoitua pois tai jotain.. Huomenna oliski eka neuvola, menee varmaan nopsaan kun on sama terkka ja vastahan mä olin esikoisesta siellä samoilla asioilla :LOL:

runttis ja sytkylä 8+0 (ja ysiviikko alkakoon)

Heissan!

Täällä sama meno jatkuu, ei paljon muutoksia olossa tai muussakaan... Vähän etoo, ei muuta.. tuntuu että väsymyskin meni osittain jo ohi. Ihanaa. Silti luottavaisin mielin olen. Ens viikolla olisi se eka nevola ja sitä seuraavalla viikolla ultra.

Tervetuloa uusille :flower:

Ja onnea hyviä uutisia saaneille :flower:

Mä en hirmusesti jaksa ressata siitä Nt-ultrasta, kaippa mulla se on sitten parin viikon päästä.. Jos sitä uturvotusta on, niin sitten sitä on... Kyllähän tuo tyttökin ihan terveenä syntyi, vaikka missään kokeissa en käyny.. Enkä käy nytkään missään muussa, kuin ultrissa.

Pari päivää ollut vähän alakulonen fiilis, mutta tänään jo mieli parempi. Kävi vieraita kylässä ja tytön kans illalla kyläillään lisää. Ja huomenna alkaa vanha rytmi, tyttö menee tarhaan ja minä pääsen asioille kaupunkiin.. On vaikka mitä ostettavaa häihin :heart:

Minä kans liikun ihan normaalisti nyt raskausaikana.. Paitsi että kesällä tulee varppina liikuttua enemmän kuin nyt, en omista edes suksia :( Liikkumiset jää siis kävelylenkkeihin, mut onhan sekin tosi hyvää liikuntaa. Salille haluaisin mennä, mutta ei taida olla rahaa.. Kotijumppia tehdään siskosten kanssa, mulla on muutama jumppa-DVD, on halpaa ja saa hien pintaan :)

Nyt pakkaileen kyläreissua varten :wave:

Hyvää päivänjatkoa kaikille!

melina84 mulla oli jommassakummassa raskaudessa sellaista että tuli menkkamainen jomotus silloin kuin olisi ollut kuukautisten ajankohta. Plussauksen aikoihin oli valtava jomotus ja sitten kuukauden päästä myös vähäsen. Ja kaikki oli siis hyvin.

Kylläpäs tänne tulee tekstiä, ei ehdi läheskään kaikkea lukea. Mulla on huomenna lääkärinneuvola :xmas: Jaiks...mitähän siellä tehdään? / Mitä asioita katsotaan?

Toissa yönä näin ihanan kamalan unen...mulle tuli keskenmeno...hyi muistan sen vieläki niin tarkasti. Eka alko kunnon menkkajomotus ja pientä vuotoa, yritin pitää jalat ristissä ettei vauva tulis ulos...mutta se tipahti sitte mun käteen... :'( :'( Aamulla olin paniikissa ku luulin että se on totta! :( Kaikkia unia sitä pittääki nähä...

Chevanne, mulla on viikon päästä istukkabiopsia mutta ei sitä voida ottaa kuin alkaen rv 10-11, koska istukan pitäisi olla jo vähän isompi.

Iiiik, huomenna on SE nt-ultra, mä olen ihan hajoilemassa täällä eikä mies tajua yhtään! :( Mitenhän sitä sais vähän edes nukuttua yöllä, onneksi tulee illalla urheilua niin on muuta ajattelemista ;)

zumbailu kuulostaa kivalle, minkäpituisia ja hintaisia tunnit yleensä on ja kuinka usein käytte? Täälläpäin ei taida oikein olla mahiksia,mutta jos tulee niin pitää päästä kokeilemaan. Vielä kun sais kaverin mukaan,niin ehkä tulis lähdettyäkin aina. :)

mukavaa loppiaista!

EÄ ja Lapanen 11+1

Ai niin tosta riskilaskurista. Toi kyllä näyttää jotenkin väärin, mulle lääkäri sanoi et iän mukainen riski on jotain 1/280 ja olen siis 33v. Tuo näyttäs että 1/146 alkuraskaudessa.
Eli näyttäskö toi vähän liian korkeita? ja onneksi siinä seulassa suhteutetaan äidin paino, tupakointi, muut veriarvot ja sensellaiset eli ikä on vain yksi tekijä.

Eä:: Se menee jotenkin niin kuin ruurh81 selitti. Jos ymmärsin oikein, niin isompi riskiluku alkuraskaudessa johtuu siitä, että silloin niitä down:n syndrooman omaavia alkioita/sikiöitä abortoituu itsestään tervettä sikiötä helpommin. Alkuraskaudessa osa niistä vielä sinnittelee mukana, mutta jos raskaus etenee loppuun saakka, niin riski downiin on pienempi, koska osa niistä on mennyt kesken ja mukana pysyneistä suurin osa on terveitä vauvoja. Vaikea selittää, mutta noin mä sen ymmärsin.

Omat riskiluvukuni on alkuraskaudessa 1/66 ja lopussa 1/218, ikää 37-v. Eli jos loppuun asti päästään, niin alle 0,5% riski down-lapseen ja 99,5% mahdollisuus, ettei olisi downia. Ajattelen sen mieluummin noin päin.

Jos olisin nelikymppinen, niin riski olisi loppuraskaudessa 1/100 ja näin muistan jostain lukeneenikin. Joten kuulostaa siinä suhteessa luotettavalta. Nelikymppisillä riskiluku on alkuraskaudessa 1/30, mistä johtuu myös isompi keskenmenoriski heidän ikäluokassaan. Luonto hoitaa.

Wanamo ja pikkuinen 8+0

joo , noinhan se lakuraskauden luku menikin .. ja tuolla on suuntaa antava riskiluku iän mukaan .......
http://www.tekay.fi/lib/riskit.gif

ja Onnea huomiseen ultraan ! Anteeksi uteluni ... mikä poikkeavuus lapsellasi todettiin viimeksi ja oliko niskaturvotuksessa silloin hälyyttävää ?

neitim

Hassua miten aika kultaa muistot .. enään ei kyllä juurikaan muista synnytystä , muuta kun sen että selkäydin puudutus meni hieman vinoon ja puutuikin toinen puili kokonaan tunnottomaksi , jalkakaan ei pitänyt ennen kun puoli päivää oli vierähtänyt puudutus aineesta ... tuota en kyllä haluaisi enään .. mutta mielummin kun ne kaameat kivut mihin ei auttanut mikään , kun ei saanut mitään muuta kuin ilokaasua :(
Ei ole ajankohtaista , mutta olen miettinyt että jos joskus joutuisin sektioon tms. niin mut pitäisi kyllä nukuttaa ... mulla ei noi puudutus aineet toimi, puutuu pelkästää nahka , mutta kaikki muu tuntuu !!! On kerran otettu koepala mahasta , puutui vaan nahka eikä mikään auttanut ... eivät keskeyttäneet toimenpidettä vaan otettiin näyte väkisin , sattui ja tuntui kuin puukolla olisi lyöty ...
neitim :|

Enkelinäiti, tsemppiä huomiseen nt-ultraan!

Meillä on täällä eka neuvola joskus rv 8 jossa käydään läpi suvun sairaudet, mittaillaan ja punnitaan sekä keskustellaan kaikesta mahdollisesta.
Neuvolalääkäri on sitten rv 10+ (mulla on nyt 8+ koska menkkoja ei ole ollut ed. synnytyksen jälkeen) jossa lääkäri tekee sisätutkimuksen ja ultraten tarkistaa sikiöiden lukumäärän ja sykkeen.
Nt-ultra on sitten vielä erikseen.

Selmiina, tiedän ton tunteen painajaisen jälkeen. Itse näin painajaista jossa ilmoitettiin päivämäärä jolloin menis kesken. Olin piiikkasen hermona sen päivän joka unesta jäi mieleen.
Mutta nuo keskenmenounet on varmasti tosi yleisiä kun pelot kumpuavat jostain ajatuksista uniin.

Huomenna sinne eka ultraan sitten!

MiljaK ja salaisuus 8+3

Heip, arvatkaa vaan mitä unta minä näin toissayönä! Harrastin seksiä mun pomoni kanssa ja olin siinä unessakin siis raskaana ja ihan naimisissa... :x :x :x Onneks en seuraavana päivänä nähny koko pomoa, oli jotenkin niin yököttävä koko uni kun semmosta näin, ja vielä muistan jälkikäteenkin mitä siinä tapahtui. Aamulla oli hiukka helpottunu olo kun totesin sen olleen vaan unta, huh.

Jep, crossing-tunnilla kävin ja pump oli ikäväkseni täynnä, en siis päässy sinne. No, loppuviikosta sitten. Silitin ja vaihdoin keittiöön uudet verhot, kun jouluverhot piti nakata pois. Keräilin sitten muutkin jouluvermeet pois ja nyt on ihan riittävästi tälle päivälle touhuttu. Huono olo ei yllättäny koko päivänä joten tämä päivä meni nyt sit hyvin. Kerrankin vapaapäivänä :LOL:

Jaaha, pitänee vähän surffia vielä netissä ja sitten käydä pötkälleen, huomenna on aamulla se neuvola ja ollaan tytön kanssa sitten koko päivä kaksistaan =)

Matilda84
Runttipulla Missä sä kävitkää pumpissa?Pumpit on yleensä todella suosittuja että joutuu kyllä ajoissa varaa jos haluaa päästä tunnille,onhan ne todella tehokkaita kyllä .
salilla missä käyn alkaa kahvakuula tunnit ,joten aijon änkeä itseni sinne siiiis :D

Matilda & MarjoPirjo rv 9+1

Matilda, mä huomasin että siellä sun salilla on sitä kahvakuulaa tarjolla, mietin että pitäiskö harhautua ja kävästä kerran pari siellä, sais tohon kotiharjotteluun varmaan uutta potkua...
Mä käyn foreverillä jumpissa ja siellä onneks on pumppeja normisti päivittäin, niin aina pääsee. Normaalisti käynkin su-iltana tai ma-iltana, vähän miten olen jaksanu, niillä on tilaa ollu hyvin. Tämä viikko on vielä poikkeusaikatauluilla niin on vähän ruuhkaa, ja tänään vielä yleinen vapaapäivä niin tietäähän sen..

Huomenna jos vaan sää sallii, lähdetään tytön kanssa rattailla ulos (aamulla eka sinne neuvolaan ja sit ip vois vaikka koittaa nukuttaa rattaisiin ja kävellä pidemmän lenkin), jumpalle en taida mennä... viikonloppuna sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja Wanamo:
Alkuperäinen kirjoittaja Kepsukka:
Itelle ja vauvalle kaulaliinaa sopivasti, niin edessä kannettavan vauvan tekemä aukko saatiin kaulaliinalla peitettyä.
Kepsukka, tiesitkö, että on olemassa sellaisia liinailuun suunniteltuja kaulureita, joissa on kaksi kaula-aukkoa, toinen äidille ja toinen vauvalla. Ei tarvitse pelata kaulaliinojen kanssa...
huonosti ilmaisin itseäni, sori! Sen verran pihi olen, ettei huvittanut ostaa suht.kallista liinailukauluria (kuten ei liinailutakkiakaan) vaan ihan "kotikutoisilla" välineillä pelattiin. Mutta juu, tiesin että noita tuplakaulureita on, kuvittelenkin sen olevan vähän näppärämpi kuin kaulaliina ja jos kovin paljon talviliinailua harrasteltaisiin, niin olisin varmaan hankkinutkin..

Piti vaan äkkiä tulla kurkkaamaan, mitä uutta, mutta niinhän se meni, että pitkä tovi tässä vierähti.

ON: ketutus sentään tätä kuvotusta. Ajattelin jo, että se olis pikkuhiljaa ohi, mutta ei. Jatkuu vaan.. Onneks ei tarvii laattailla, kammottaa koko ajatuskin.
Mielialat heilunu tänään laidasta laitaan ja mieskin saanu osansa. Miten voikin olla niin kiukkunen nainen sillä?
Väsymys jatkuu ja sit jos päivällä erehtyy päikkäreille, ei saa illalla aikaseks mennä nukkumaan.
Unia joku muukin oli nähny, viime yö meni tupakalle lähtöä tehdessä, enkä ennen aamuherätystä prkle ennättäny sinne röökille. On se kumma, ettei unissaankaan saa tupakoida.. Ja juu, mulle ottaa koville tupakoinnin lopettaminen, ei välttämättä fyysisesti (siis menee ilman korvikkeita) mutta henkisesti. Se että tottuu siihen tupakoimattomuuteensa, vie aikaa. Jollei olis masukin veroista syytä olla polttamatta, en varppina lopettais :headwall:

Nyt nukkumaan, josko pääsis tupakallekin?

kepsukka ja masukki 12+5

Alkuperäinen kirjoittaja Kepsukka:
Nyt nukkumaan, josko pääsis tupakallekin?
:LOL: :LOL:

Jeps, täällä taas valvotaan, kun päivällä nukutti niin kamalasti, että oli pakko ottaa päiväunet.

Unista: Mulla on raskausaikana aina tosi levottomat unet, oon menny niissä sänkyyn ties kenen kanssa (myös lähisukulaisten :ashamed: ). Ihan kamalaa, vaikka ovatkin vaan unia.

Seuloista vielä: Voipi olla, että käännän takkini niiden suhteen ja annan sittenkin laskea sen niskaturvotuksen ja edetä sitten tarpeen mukaan muihin tutkimuksiin. Jotenkin alkoi vaan mietityttää noi trisomiat 13 ja 18, kun vauvalla ei niissä olisi kuitenkaan elinmahdollisuuksia kovin pitkälle kohdun ulkopuolella. Vähemmällä kärsimyksellä pääsisi, mitä aikaisemmassa vaiheessa sen saisi tietää. Ei oo helppoo miettii näitä ei...

Eä: Voimia tutkimuksiin ja toivotaan, että tällä kertaa kaikki hyvin! :hug:

Huomenna pitäisi mennä pitkästä aikaa töihin. Oon kotiäitinä, mutta teen silloin tällöin keikkaa. Huomenna ilta ja pe aamuvuoro, ens viikolla kaks yötä. Saa nähdä miten selviän. Nostan hattua kaikille töissä käyville, en tiedä miten itse jaksaisin näissä vaihtelevissa olotiloissa. |O

Wanamo & pikkukolmonen 8 + 0

Huomenta!!!
Arki alkoi,koulut ja sun muut :D

Pahoinvoivat Mulla alkoi arjen pyörityskin olemaan vaikeaa 4 päivää(peräti)kestäneen kovan pahoinvoinnin takia.No onhan mulla näitä hoidettavia ja pakko yrittää jaksaa :ashamed: Mies eilen sitten haki apteekista pahoinvointirannekkeet(18.80e)ja uskokaa tai älkää,alta 10 min ja pahoinvointi katosi :eek: =)
Ajattelin että parempi puuttua tähän vointiin aiemmin kuin myöhemmin ja olen niin tyytyväinen,olo on tänään aivan toinen.Paha olo kun velloi yötä päivää...
Mulla kun on nämä aamutkin yksin kun mies kähtee töihin kukon laulun aikaan....

Suosittelen lämpimästi rannekkeita! :flower:

Huomenna eka neuvola,mulla on monta asiaa jotka täytyy käydä läpi,vaikken ensisynnyttäjä olekaan ;)

evi-ta ja piskuinen rv 8+4 kai

Alkuperäinen kirjoittaja Wanamo:
Nostan hattua kaikille töissä käyville, en tiedä miten itse jaksaisin näissä vaihtelevissa olotiloissa. |O

Mähän käyn myös töissä(onneksi vaan 2 päivää viikossa)ja siksikin kun olo alkoi olla tukala ja töihin meno alkoi tuntua mahdottomalle(palveluala,naama hymyssä kun pala kurkussa.... :x )päätin koittaa näitä rannekkeita B) Mulla nää 2 päivää tekee jo tiukkaa jaksamisen kannalta vaikka ihan oman mielenterveyden takia töihin pikkaisen hakeuduin syyskuussa("perheyrityksessä" )Saa vähän aikuiskontakteja kun pitkään ollut "vain kotona" :D

Alkuperäinen kirjoittaja evi-ta:
Suosittelen lämpimästi rannekkeita!
niin joo, mä jossain vaiheessa noista luin ja sit vallan unohdin ne.
Arki tosiaan alkaa tänään ja mun eto-olo, röyskyttely ja puhaltelu ei oo oikein parasta ihmisten ilmoilla...
Luin sillon kokemuksia siitä ja muutama sano sen sattuneen ja jotain muuta ikävää.
Kerrothan miten toimii
Tosin, saatan hakea matkalla jo tänään. Moni kuitenkin kirjoitti avun siitä saaneensa.

Unista: mä vaan teen töitä tai oon työpaikalla. Tylsää? Ai niin, oli mulla kerran ne tuuheet jalkakarvat :D

Piipahdan ultrassa tänään ja siitä suoraan arjen velvollisuuksiin. Palaan illalla asiaan

Mukavaa päivää kaikille

M ja Rusina 7+4

Alkuperäinen kirjoittaja månsdottir:
Unista: mä vaan teen töitä tai oon työpaikalla. Tylsää? Ai niin, oli mulla kerran ne tuuheet jalkakarvat :D
Tosin viime yönä tein koulutöitä Matt le Blancin kanssa mun lapsuuden kodissa.
Se ei suhtautunut asiaan vaadittavalla vakavuudella ja mua melkein harmitti, ku työ oli tiukimmalle opelle palautettava. :LOL: :LOL:

Alkuperäinen kirjoittaja månsdottir:
.
Luin sillon kokemuksia siitä ja muutama sano sen sattuneen ja jotain muuta ikävää.
Kerrothan miten toimii

Totta,ne pallot jotka painaa sita akupistettä kyllä hiukan tuottaa jomotusta(mulla nyt vuorokauden kokemus)mutta luulen että on asia johon tottuu.Ja täytyyhän sen puristaa ja painaa sitä pistettä kunnolla jotta tehoaa.Mielummin pieni jomotus ranteessa kun kokopäiväinen kyvyttömyys normaaliin elämään :D

Yhteistyössä