Elokuiset 2010 tammikuussa !

Heips kaikille pitkästä aikaa!
Keskustelu on niiiin vilkasta, että menee tuntikausia viestien läpi lukemiseen. Ihanaa, kun olette olleet ahkeria kirjoittamaan. :)

Mun etova ja vellova olo on jatkunut ihan samanlaisena. Kovasti odottelen niitä viikkoja, joina pitäisi helpottaa olon. Väsymys on myös valtaisa. Mitään outoja mielihaluja ei vielä ole tullut, enemmänkin tulee aina mieleen juttuja joita ei ainakaan tee mieli.. yök. Iltaisin usein huono-olo huipentuu. Mä olen ennen oikea yöihminen ollut, mutta nyt ei pysty mitenkään yli puolenyön kukkumaan.

Meillä ei tosiaan kun esikoista odotellaan, niin mitään tarvikkeita vielä ole. Sukulaispoika tosin on juuri kasvanut ulos vauvaiästä, joten sieltä saadaan kuulemma niiden vanhoja tavaroita. Vielä ei ole uskaltanut tarvikkeita hankkia tai tarkemmin miettiä, kun vielä itsellä jotenkin epävarma olo.

Ensi viikon ultraa vaan odottelen kovin, että saisi varmuutta pikkuisen mukanaoloon. Seuloihin aion myöskin osallistua.

Onko muilla alaselän vaivoja ollut? Mulla on tosi paljon särkyä ollut alaselässä ihan kankun yläpuolella. Niitä on ollut kyllä ennenkin, joten ei ole tullut nyt pelkästään.

Tsemppiä kaikille odotukseen!! =)

Ansuli ja kullanmuru 10+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Enkelinäiti:
Itse olen sitä mieltä, että tuskin voi tietää varmuudella, miten toimisi jos omalle kohdalle sattuisikin tieto siitä,että lapsi on vammainen. Itsekin ajattelin niin mustavalkoisesti aiemmin, mutta kun olikin ihan oikeasti asian kanssa kasvokkain, punnittavana oli sellaisia asioita mitä ei normaalisti tarvitse kohdata,jos kaikki on kunnossa. Jokainen ratkaisee asiat niin kuin parhaimmalta tuntuu, mutta itse en pystyisi elämään tämän ahdistuksen vallassa loppumetreille asti, kun riski nyt jo suurentunut edellisen kromosomipoikkeaman vuoksi.
Allekirjoitan tämän täysin, että ei voi tietää varmuudella miten toimisi, jos asiaa ei ole joutunut henk.koht. kohtaamaan. Ainahan sitä voi spekuloida... Itsekin haluan epätietoisuuden aiheuttamaa ahdistusta välttää ja nauttia raskaudesta. Joten koska tiedän, että en halua lisätutkimuksia, niin silloin kohdallani on parempi olla lähtemättä ollenkaan sille tielle, jossa on riskinä väärä hälytys ja epätietoisuus koko loppuraskauden ajaksi. Ihan eri asia olisi, jos olisin lähtökohtaisesti valmis jatkotutkimuksiin, niin silloin en jäisi epävarmuuteen (vaikka mikään tutkimus ei tosiaan voi taata 100 % tervettä lasta).


Alkuperäinen kirjoittaja neitim:
kokeesta lukee , että vaikka saisit "lähes varman tuloksen" että voi olla tulossa vammainen tms. lapsi niin asia voi olla toisin ja päinvastoin , vaikka kaikki näyttäisi hyvälle , ei se ole 100% ettei mitään olisi
neitim
Mun ystävällä hälytti ekan lapsen odotusaikana ja tutkittiin tarkemmin. Syntyi terve lapsi. Toisen lapsen kohdalla hän kävi samat seulat läpi ja kaiken piti niiden valossa olla kunnossa. Syntyi monivammainen lapsi. Hän suhtautuu erittäin skeptisesti noihin tutkimuksiin, mutta veikkaisin, että hän osallistuisi niihin kolmannenkin raskauden kohdalla.

Wanamo & pikkukolmonen 7+6

 
Wanamo Näinhän tää menee ja mikään ei oo 100% varmaa . Meille kuten jo aiemmin ketjussa kerroin syntyi kromosomeiltaan terve tyttö vuonna 2001 , mitään ei missään ultrissakaan näkynyt vaikka 2 -3 viikkoa ennen synnytystä viimeisimmän kävin (koon puolesta arviointia kun eka oli 4500g) Vaan niin syntyi tyttö , jolla oli jostain syystä kehitysvaiheessa tullut häiriö ja pallea ei sulkeutunutkaan vaan keuhkojen tila täyttyi suolista ja sydänkin tosiaan väärässä paikassa , toivoa ei annettu ... Mutta onneksi loppu hyvin , kaikki hyvin ja tyttö on tällä hetkellä 8v reipas ja perusterve tyttö ! Tosin tuon jälkeen olen vaatinut jokaisessa raskaudessa että ultrataan vielä loppuraskaudessa ja sen tekee lääkäri , samalla tutkien sydämen ja muiden elinten toiminnat ja ehyen pallean ! myös tässä raskaudessa aion vaatia päästä ultraan loppuraskaudessa koon puolesta sekä että yleisesti katsotaan sikiön vointi ja jos tarve vaatii niin tiedetään heti mitä tuleman pitää ja lääkärit lähellä ,vaikka sanottiin ettei tuonkaan pitäisi olla perinnöllistä vaan oli sattumaa ...
meillä on suvussa viallinen geeni (geenitutkimuskeskuksessa sanottiin että jokaisella on joku tai joitakin viallisia geenejä , mutta ne vaativat toisen viallisen geenin jotta puhkeavat sairaudeksi ! Tuo oli yllätys tietoa !!! ) Mutta siis meidän suvussa on ollut yksi tautitapaus ja lähemmin tutkiessa minä myös kannan tuota viallista geeniä , joka altistaa (en muista taudin nimeä ) saamaan geenin jossa lapsi kuolee todennäköisesti alle 2v . suvussa ollut tapaus , lapsi eli n.9kk .. Mutta silti olen päättänyt olla stressaamatta asiaa enempää , se otetaan mikä annetaan ainakin tuon kohdalla ja tosiaan tautiin tarvitaan molemmilta vanhemmilta viallinen geeni ! Muuten voi kyllä siirtyä kantajuus myös lapsiini , kerron heille taas aikuisena tästä , jos kerron lainkaan .. onneksi on vielä aikaa miettiä noita asioita .. että montaa on monessa !

neitim
 
tervetuloa uusille :wave: :wave:
Kiva, kun joukkio (ja mahat) kasvaa =)

Jonnuli ? : mitä Fetaa sä söit? Mun tekis ihan hirveesti mieli syödä Fetaa..
Tosin Arlan Fetaa (pastöroitua) oon syönyt pari kertaa, mutta oon kuumentanut muun syötävän mukana. Samoin ku Aurajuuston viime raskaudessa..nyt ei oo ees tehny mieli.


Pikkumökö
: tarvii kattoo mitä sen kans teen. Ehkä olen vaan valloittava itseni :LOL: :kieh: ja kaikki sujuu parhain päin.. Inhaa vaan ku on ennakkoluulo ja -asenne toista kohtaan.

mä joudun niin taisteleen oksennusta vastaan, en jaksais aloittaa (kun sit loppua ei taas näkyis)
Mietin tossa, että oksensinkohan herkemmin (siis meninkö oksentamaan het ku tuntu) viime raskaudessa ja olin vaan niin autuaasti raskaana... :p no, mikäs siinä ku oli vaan kotosalla.. Vaikka ei kyse ollu kyllä mistään AAMUpahoinvoinnista, kyllä se oli ihan kokopäiväistä.

jostapa tuli mieleen, että juur eilen naureskelin miehelle, että täällä me vaan luontevasti puhutaan kaikenmoisista elämän eritteistä, vieraat immeiset keskenään.

Seuloista oon nyt lueskellut ja kyllä mä nt/np-ultraan meen anyway, verikoetta mietin vielä. Ei oo helpoimpia ja yksinkertaisimpia juttuja ei.


M ja Rusina 7+2
 
Ihanaa neitim että sun lapsen vaikea alku sai onnellisen käänteen :heart: Tuota sun kertomusta aijemmin itkinkin ihan tosissaan, ne hormoonit :whistle:

Itse olen molemmissa raskauksissa eli 2004 ja 2006 käynyt niskaturvoke ultrassa + verikokeessa. Nuista laskettiin sitten yhteensä se riskiluku. Onko tuo nyt sitte just se veriseula?
En ole asiaa edes sen tarkemmin miettiny siis ettenkö menis myös nyt mutta nyt alkoi jännittää. Jännäilyä mulla varmaan riittää muutenkin kun mulla siis molemissa raskauksissa ollut ongelmia ja samoja tiedetään nytkin odotella. Kerron niistä tarkemmin sitten kun ei enää haittaa että tunnistetaan :ashamed:

Olosta sen verran että tänään en ole yrjönnyt, jippii. Sitten tietenki miettii että mikähän vialla ko ei oo tarvinu yrjötä. On sitä kans pössi :LOL: Varhaisultraan tasan viikko aikaa.

UpsyDaisy ja Veikka 7+3..
 
Heips taas pitkästä aikaa. Tänne on tullut niin mahdottomasti tekstiä ettei edes enää muista mitä on lukenut ja mitä piti kommentoida, joten laitan jotain yleisesti =)

Ihan aluksi onnittelut hyvistä uutisista niitä saaneille ja voimia kaikille niille kellä tällä hetkellä vaikeaa!

Np-ultraan aion mennä, mutta en veriseulaan, ellei sitten turvotus lukemat ole hälyttävät. Sitten on mietittävä uudelleen, mutta toivottavasti siihen ei jouduta.

(.) Kävin ekassa neuvolalääkärissä ja oli mukava käynti, koska ultras ja pääsi taas varmistamaan, että kaikki on kunnossa =) Ei kyllä esikoisen kohdalla vielä ekassa lääkärissä ultrattu, mutta kiva ylläri oli.

En saa nyt mieleeni mitään mitä piti kommentoida, pää on täynnä tyhjää joten taidanpa lopetella tähän :LOL:
 
hyvää uutta vuotta kaikille!

hui kun tänne oli taas ehtinyt tulla paljon kirjoituksia! :) mukavaahan se on, mutta kun itse yrittää lukea kaikki läpi niin jää omat kirjoittelut vähälle.

saako zumbaa tehdä raskauden aikana? mitkä liikuntamuodot on sellaisia ei-suositeltavia? entä kun meinasin nyt kevät kaudelle aloittaa dance and fit- kurssin. vähän jotain latinon tyylistä. onkohan se suositeltavaa? ei sais nimitttäin montaa kiloa tulla raskauden aikana, kun tuosta edellisestäkin raskaudesta on vielä kiloja jäljellä. tai ne oikeastaan aika hyvin lähti synnytyksen jälkeen, mutta sit niitä hiipi aika monta takaisin tuossa puolen vuoden aikana :( nyt mennään sitten vähän korkeammilla lähtöpainoilla tätä raskautta. vuosi 2011 onkin sitten kuntoiluvuosi!!! :)

torstaina olis eka ultra. tällä hetkellä viikkola 8+0. mahaa turvottaa/pömpöttää kovasti. liekö sitten vain läskiä vai raskauteen liittyvää ;) kaikista eniten jännittää, jos sieltä ulrasta paljastuu useampi kuin yksi... esikoinen on siis vasta sen 1v2kk, kun on tämän uuden raskauden laskettuaika.. yksi kyllä riittäisi :) täällä taisi muutama kaksosten odottaja ollakin elokuisissa.

sunshine ja pikkukakkonen 8+0
 
Tänne on pakko käydä väliin merkkaamassa mihin asti on lukenut, kovaa vauhtia tulee tekstiä! Mut kiva vaan :)

Fetaahan saa syödä jos vain on pastöroitua...? Mä ainakin söin :eek: Eikös suomessa valmistetut tuotteet oo lähes kaikki pastöroituja?

salaisuuksienkammio minäkin olen kuullut sydänäänet. Välillä pitää melko kauankin etsiä mutta lopulta pikkuinen aina siirtyy otolliseen kohtaan. Ei niistä äänistä oikein voi erehtyä :)

Torstaina sitten nla-lääkäri ja ultra! Harmi ettei mies pääse mukaan kun jonkun pitää esikoista katsoa.
Joo ja paastoarvot ollu kahtena aamuna koholla :kieh: en ymmärrä miten!!

MiljaK ja salaisuus 8+2
 
Tervetuloa uudet,Lydia ainakin :flower:

Seuloista,en aio osallistua np ultraan enkä veriseulaan.Kunta tarjoaa norm ultran rakenneultran lisäksi kuitenkin rv 12.
Ekoista 3:stä ei oo np-mittausta ollut ees tarjolla,seuraavista 4:stä oon käynyt,mut nyt kun en niin saadaan tasapeli4/4 :LOL:

Huono olo sit toisaan rantautui vasta rv 8 :eek: Toivottavasti loppuu yhtä yllättäen kuin alkoikin....

evi-ta ja masukki nro 8
 
Alkuperäinen kirjoittaja MiljaK:
Fetaahan saa syödä jos vain on pastöroitua...? Mä ainakin söin :eek: Eikös suomessa valmistetut tuotteet oo lähes kaikki pastöroituja?
no minähän menin ja tutkiskelin asiaa netin ihmeellisestä maailmasta ja toden totta, niin nuo sanovat myös, että ok.
esim
http://kaksplus.fi/odotus-ja-synnytys/odottajan-ruokavalio-liikunta/20-kysymysta-odottajan-ruokavaliosta

mä olin näillä viikoilla viime raskaudessa etelässä ja liki ainoo mitä sain alas oli kreikkalainen salaatti, ilman fetoja kylläkin siellä...
Olisko mulle siitä jäänyt valheellinen/virheellinen kuva asiasta.
Mutta olipa hyvä, että tuli puheeks. nam nam :D
Saas nähdä tulisko silti kuumennettua. Mihkäs tiikeri raidoistaan pääsee..


 
Ja minä söin edellisessä raskaudessa lähes päivittäin Kiinassa eräässä ravintolassa feta-pastasalaattia ja varmana ei ollut feta pastöroitua. Piti valita joko syömättömyys (mitään muuta en voinut syödä) tai sitten listeriariski. Valitsin listeriariskin ja ihan hengissä selvittiin. Ja tota fetaa siis tuli vedeltyä ensimmäiset 17 raskausviikkoa.

Omaan napaan ei uutta. Paha olo on koko ajan. Yöllä ei saa nukuttua sen takia kunnolla. Närästää. En oksenna, välillä melkein toivon, että tulis oksennus. Tissit painaa kuin lyijysäkit. Nyt tuntuis olevan jotain flunssaa tulossa, ehkä. Just selvisin siitä vatsataudista. Noh, pakko kestää. Esikon kanssa tätä kesti tosiaan tonn rv 17 tai 18 asti. :|

-mennis ja lyyli 7+4-
 
Täällä kun noista seulonnoista on puhetta nyt ollut niin onko kukaan ollut istukka biobsiassa? Äidiltä juuri kuulin että häneltä on sen jälkeen kun ensimäisellä lapsella oli down niin otettu joka raskaudessa rv 8 tuo biobsia. Se on kuulema täysin luotettava.

Itsekin varmaan tuohon menen kun siskolla tosiaan tuo down oli niin varmaan siihen pääsen vaikka nuori vasta olenkin.
 
Tervetuloa mukaan Lydie! :wave:

mennis, ootko kokeillu josko Rennie auttais, kun sulla liittyy tohon pahoinvointiin närästystäkin. Mulla ainakin helpotti oloon ja ilmapallovatsaan.

neitim: Mulla esikoinen syntyi myös rakennepoikkeamalla, en tässä kerro tarkemmin, mutta voin laittaa siitä yksärinä joskus muistaessani. Se löydettiin jo raskausaikana eikä aiheuttanut toimenpiteitä heti syntymän jälkeen, ei siis vaikuttanut tärkeisiin elintoimintoihin. Leikkausten jälkeen hän on nykyään perusterve nuori. Kuopuksen kohdalla kävin ylimääräisessä ultrassa, jossa etsittiin samaa poikkeavuutta, mutta hänellä sitä ei ollut. Riski on sisarusten kohdalla 1/25. Kyseessä ei sinällään vakava juttu, mutta olisi se kiva tietää jo raskausaikana, niin ehtii sopeutua paremmin ajatukseen. Joten tässäkin raskaudessa saavat tarkistaa asian, jos niin pitkälle päästään!

Wanamo & pikkukolmonen 8+0
 
Noista seuloista vielä...Mulla ei koskaan ole havaittu yhdenkään lapsen kohdalla mitään poikkeavuutta,ei pienintäkään.Kaikki mennyt kuin oppikirjan mukaan.
Tosin enhän ole kuin np-ultrissa ja rakenneultrissa käynyt,mutta kuitenkin.
Siinäpä mulla just ajatuksissa lyö paniikki,kun on kaikki sujunut enempi kuin paremmin,voiko kaikki tälläkin kertaa sujua hyvin?Jotenkin itseäni rauhoittaakseni päätin etten osallistu seuloihin,otan/otamme vastaan mitä tuleman pitää.Toisaalta jos jäisi "kiinni"niin olisihan siinä aikaa hankkia tietoa ja vamistautua,mutta luulen että mulla se aika vaan menisi paniikin keräämiseen :ashamed: Synnyttyään,mitä sitten ilmeneekin,uskoisin olevani enemmän toiminnan nainen ja kävisin asiaan paneutumaan.Raskausaika kun on niin sisäänpäin kääntynyttä aikaa,kaikki pyörii navan ympärillä.

Mutta mutta,toivokaamme ettei kunkaan tarvitse näitä asioita kohdata silmästä silmään :hug:


Tää huono olo ei tunnu loppuvan,aamusta iltaan ja yölläkin :x Hienoa :headwall: Tekee mieli syödä ja mietin pääni puhki mikä veisi pahan olon,mutta kaikki mikä ajatuksissa maistuu,pahentaa syötyä vaan oloa.Silti en voi syömättäkään olla.

 
SUNSHINE25, mä olen käynyt zumbaamassa ja jatkan joulutauon jälkkeen salsaa lisäksi. Muutaman liikkeen oon joutunut zumbassa jättää tekemättä.Mutta aion siis jatkaa niin kauan kuin maha pysyy perässä mukana. :)
Oma olotila tälläerää hyvä, koska etova olo väistynyt. =)

punakaneli ja otukka 10+2
 
Mä ajattelin kyllä osallistua seuloihin. Haluun tietää kaiken infon pikkuisesta, mitä saatavilla vaan on. Tosin se niiden luotettavuus vähän arveluttaa, yllättävän monella näytti olevan vastakkaisia kokemuksia!

Täällä menkkamaiset kivut tekivät paluun! Huoh... oon pian ihan neuroottinen pelosta että menkat alkaa. Nythän siis eletään ajankohtaa et menkkojen kuuluis normaalisti alkaa. Siihen tahtiin nippailee alapäätä et säteilee välillä jalkoihin asti ja ravaan veskissä ikään kuin "odottaen" et koska alkaa vuoto... toivottavasti ei tulis, sit alkais huolestuttaa paljon.
Mut onko muilla ollut samoja oireita? Eli menkkojen ajankohtaan liittyviä menkkakipuja velä raskaus aikana?
Ei niistäkään päässyt näköjään niin vaan eroon...

Vielä 6 päivää niin olis ne neuvola ja ultra!

Mukavaa loppiaista kaikille,
melina84, tänään 8+0
 
kyllähän mäkin np-ultraan menen ja mitataan niskaturvotus ,mutta samalla siellä yleensä katsotaan kuitenkin muutakin , että onko 2 kättä 2 jalkaa yms ... pelottaa itseäkin että saako "puhtaat" paperit .. veriseulasta kerrotaan , että jos luku on alle 1/250 ??? oliko se noin niin tarjotaan mahdollisuus lisätutkimuksiin ,jostain löysin laskurin jossa laskettiin vain iän mukaan niin sain jo laskurilla riskiluvun 1/250 ???? :eek: että näin , toki sairaalassa pitäisi vaikuttaa muutkin tuohon lukemaan , viikot , paino , ikä ja raskausdiabetes yms... mutta siis toi yksinkertainen laskuri ihmetytti...

neitim
 
Neitim mullahan tuo ikäriski tuolta tekay:n sivuilta laskettuna on 1:125:een :eek:
Mut en tiedä mihin perustuu kun kysytään vaan ultrapäivämäärää ja ikää.
Nyt kun mä näitä tässä pyörittelen,alkaa mieleen kuitenkin hiipiä jospa muuttaisin sitä aikaa... :ashamed: :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja evi-ta:
Neitim mullahan tuo ikäriski tuolta tekay:n sivuilta laskettuna on 1:125:een :eek:
Mut en tiedä mihin perustuu kun kysytään vaan ultrapäivämäärää ja ikää.
Nyt kun mä näitä tässä pyörittelen,alkaa mieleen kuitenkin hiipiä jospa muuttaisin sitä aikaa... :ashamed: :ashamed:
kävin kurkkaamassa ja ihmettelin, miks se antaa eri riskiluvun alku- ja loppuraskauteen? Nyt voin olla tyhmä, mutta ei vaan mee jakeluun
 
liikunnasta mä oon jatkanu kaikkea ja kunhan tämä alkuhuono olo menee ohi niin sitten taas vähän useammin. käyn siis ihan spinningissä,pumpissa ym jumpissa. vähän sykkeitä katson ettei ihan pilvissä ;)

ekasta neuvolakäynnistä mitä siellä tehdään? ku osa puhuu jo neuvolalääkäristä, eli onko ekalla käynnillä jo lääkäri?
 
se olikin 1/239 mun riskiluku :eek: Siis miettikää miten moni joutuisi/pääsisi lisätutkimuksiin jo pelkästään tuon vuoksi ... vai oliko se kuitenkin 1/150 ???? raja , muistaako kukaan ?

http://www.tekay.fi/index.php?option=com_wrapper&Itemid=68
tossa on toi laskuri , missä ei oo päätä eikä häntää !!!

Loppuraskaudessa antaa erilukeman , koska jos alussa ei ole todettu mitään niin myöhemmin että todettaisiin on se toinen luku ..

neitim
 

Yhteistyössä