***ELOKUISET 2010*** HEINÄKUU !!! 14 Vauvaa syntynyt !

Äitiyspoli-kuulumiset
No niin eli nyt äitipolilla käyty ja oon tosi tyytyväinen käyntiin.
Eli siis nyt rv 38+3.
Todella ihanat kätilö ja lääkäri olivat. Nyt sain apua tohon mun synnytyspelkoonki ku se lääkäri otti mut todesta ja keskusteltiin läpi koko esikoisen synnytys ja mietittiin tulevaa synnytystä. Se lääkäri suositteli mulle spinaalipuudutusta koska se vie kivun ponnistusvaiheessa ja mulla on ollu pahin se ponnistuvaihekipu esikoisen synnytyksessä. Vauva ultrattiin tosi tarkasti. Kaikki oli hyvin, paitsi että vauvankinaa on paljon lapsivedessä mut se ei kuulemma oo vaarallista. Sitte niillä oli sellanen uus ultrajuttu niin se kokeili sitä 4D toimintoa niin näin vauvan kasvot oikeen kunnolla. Se oli ihan samannäkönen ku esikoinen vauvana, maiskutteli suulla ihanasti :) Ja kiveksistä sain kuvan mukaan, eli kyl se poika on ?
Vauvan painoa arvioi sekä tunnustelemalla mahan päältä ja ultralla. Molempien mukaan vauvan painoarvio nyt 3,7kg (yläkäyrillä)
Kohdunsuuntilanne oli kypsä: pehmeä, kanavaa 1,5cm ja auki 3cm :eek: Pää ihan alhaalla. Ei mee kuulemma enää kauan et syntyy sen lääkärin arvion mukaan mut jos ei ole syntyny laskettuna aikana niin synnytyksen käynnistysaika on sitte 2.8. maanantaina klo. 8.00 pitää mennä synnärille ja ottaa tavarat mukaan eli sitte viimestään käynnistetään. Käynnistys tehdään viimeistään sitten siks että tuo vauvan koko ei kasva hirveen isoks, sitte ku mulla on niin paha tää uupumus ja tässä mun mahassa on raskausherpesihottuma ja se ei kuulemma lähde pois ku vasta synnytyksessä. Se ei oo vaaraliinen eikä tarttuva mut kurja vaiva johon ei auta muutaku synnytys. Eli max 12 yötä et päästään täälläki tositoimiin!
Niin ja RR mulla oli korkee eli 150/95, pissa puhdas.

Iloinen Jonetta ja pikku-veeti 38+3
 
Mites noi asuntolainan korkojutut sit vaikuttaako ne tohon veroprosenttiin mitenkään äitysrahan aikana? Ku meillä on laina puoliks... Pitäs vissii oikee kävästä siel kelas ite näit kyselemäs. :D

Ja tulipahan tuosta isyysrahasta mieleen et mitenköhän menee lainanmaksut sitte ku laina menee suoravelotuksena miehen tililtä ja jos siinä kuussa ei sit sillo tuukkaan rahaa.. :O Et pitää varmaan pankissa käydä kanssa. Ehkä pitää siihen kuukauteen ottaa joku maksuvapaa kuukaus tai jotai mitä niit nyt on. :D Mä niist oo ihan perillä ku aikasemmi ei oo tarvinnu moisia miettiä.

Mä nukuin tänää puol yhteen asti (olin kyl 7-9 hereillä) ja nyt on koko päivän ollu ihan seis olo. Käytii kaupas ja haudal ja ihan ihmeellinen ja voimaton olo ollu koko ajan. Noo, taidan viettää tän päivän sohval maaten. :D

Varasin meille viikonlopuks nyt laivamatkankin. Mut on niin kovin mieli tehny lähtee laivalle ja meil on sunnuntaina ensimäinen hääpäivä ni sitä on kiva sitten laivalla miettiä. Ei kai laival matkustukses mitää rajotuksii raskauden suhtee oo? Mul nyt on kuitenki yli kuukausi laskettuun aikaan et ei pitäis nyt ihan just alkaa synnytyskää. En vaan taida uskaltaa neuvolas mainita tost matkast ku se täti on muutenkin sitä mieltä et mun pitäs maata koton vaan jalat ylhääl koko ajan, mut ei must sellaseen oo niin kauan ku ei ihan pakko oo...
 
Täällä yks taustaileva..joka päivä moooontaa kertaa käyn lukemassa, mutta kun ei oo ihmeempää sanottavaa, niin en sit mitään kirjotakkaan :whistle:

Mutta nyt on todenteolla alkanu mietityttää toi synnytys oon paniikissa tai nooh en sillai mut kumminkin...oon käyny nyt kaks kertaa pelkopolilla ja pelko eikun pahenee :LOL: no ei paljoo naurata...kun siis esikon synnytys oli ihan peestä eli lyhykäisyydessään näin: yliaikaiskäynnistys alotettiin rv 42+1 ja cytotecillä kolme päivää, yhteensä 7 tabua, nooh ei auttanu muuta kun sen verran, et saatiin kalvot puhkastua eli olin sormelle auki..sit tippaa eli sitä h****tin oksitosiini=kidutustippaa suoneen ja TAPPO supparit, joiden kanssa kärvistelin ilokaasun voimalla klo:22-05!!! voi helvata ja sit katotaan alakerran tilanne=SAMA ELI EI YHTÄÄN AUENNUT!!! :headwall: :kieh: arvatkaapa mikä fiilis!!! Sit sain epiduraalin ja avauduin sinne kuuteen senttiin, synnytys pysähty->kiireellinen sektio, että näin! Joten en sitä kidutustippaa halua! Hemmetti! Mutta siis kysymykseni koskee, onko jollain kokemusta siitä, että tipan kanssa saa aikaan vaan hel***in moiset supistuskivut, mutta mitään ei tapahdu?? ja vielä onko seuraavalla kerralla tippa kumminki toiminu oikein??

Sann-81 ja rv 34 tasan ultran mukaan (nvla kortissa muka 34+5)
 
Täällähän on muutama saanut jo eräpäivän :heart: Hienoa=) Mulla äippäpolille aika perjantaina katsotaan sitten mitä silloin sanotaan.

tuli käytyä siellä jazz-kadullakin, mut eipä siitä kai mitään apua siitä kävelystä ollu..

No nyt paistamaan uusia perunoita ja nakkeja..

Maijamehi ja toukka rv 38+3
 
POKS 36+0

Ja tuoretta masukuvaa poksumisen kunniaksi.



Tänne ei ihmeempiä.
Tänään kävi ilmanlämpöpumppuasentaja, my hero!!! :LOL:
Kylläpä onkin sit ihanaa, kun ei tartte enää sisällä hikoilla. Olohuoneen lämpötila on tippunu aamun n. 30C:sta reippaasti, tällä hetkellä termostaatti näyttää 23C. =)
Nyt kun sais ton yläkerran vielä yhtä viileeks, niin nukkuminenkin olis paljon mukavampaa...

Mä kans tänään peilin ja Veetin avulla yritin siistiä tota alakertaa huomista neuvolalääkärikäyntiä silmällä pitäen. Yllättävän siistiä jälkeä tuli, vaikka aika hankalaahan tuo oli. :D
 
Olipas mukavaa taas lueskella, kun paljon tullut kirjoituksia. :) Ja hieno homma, että aika monella on jo annettu eräpäivääkin vauvan syntymälle. :D

Veroista itse saan sitä minimirahaa ja maksan sen kelan automaattisesti ottaman 20 veroa ja mulla puolet asuntolainasta ja jonkin verran oon saanut palautuksia takaisin joulukuussa, mutta ei mittään päätähuimaavia summia kuitenkaan. :whistle: Että en viitsii enää ainakaan alentaa tosta. Mutta siis mulla ei siis palkkatuloja oo ollut mistä vois laskee sen äippärahan, kun hoitovapaa vaan vaihtus äippälomaan.

Täällä ei mittään uutta. Välillä ihme kipua alakerrassa ja mahassa, niin että meinaa jalat lähteä alta. Malttamattomana odotan ens viikon keskiviikon lääkärineuvolaa, että tietää sitte onko mittään edistystä mihinkään suuntaan. :whistle:

Nyt iltapalalle :wave:

katjuska ja sintti 36+4 :heart:
 
Heips!

Vauhdikas päivä takana, aamupäivästä juotiin nimppari/hääpäiväkahvit kera lähimpien, minulla ja keskimmäisellä on nimipäivät ja meidän 9. hääpäivä (mut vanhapari ollaan jo ku harkittiin 7 vuotta ennen naimisiinmenoa, eli 16 vuotta takana yhteistä ja onnellista elämää) :heart: Sit oli iltapäivällä neuvola ja sen jälkeen ystävän lapsen synttärit.

Täälläkin mennään ihan luomuna synnyttään, mullakin on sen verran vähän karvoitusta ettei oo tarvinnu koskaan sheivailla..eikä Oysissa ole koskaan höylällä mun alapäähän koskettu :D

Neuvolassa oli kaikki ok (paitsi RR joka nousee jännityksestä aina 146/96 lukemiin) kotona 117/78 yleensä. No muut kuulumiset:

38+3 (37+3)
paino -400g ( +377)
sf tippunu 34 (35)
rt (rt)
syke 136 (146)
liikkeet ++ (++)
pissa puhdas (puhdas)

Nopea käynti oli, vauva on laskeutunu ja täti meinas ettei varmaan tämäkään yli mene kun ei muutkaan, voipi kuulemma syntyä päivänä minä hyvänsä, apuva. Antoi kuitenkin ens viikolle vielä neuvola-ajan, vaikka viimeset neuvola-ajat on mulla jääny käyttämättä:D Vauva potki anturia niin kovasti että maha tärisi ja tätiäkin nauratti, ujo on tämä masuneiti. Kysyin vesien menosta, että pitäiskö vaakatasossa mennä jos vauva ei olisi laskeutunut niin nykyään suositukset on että ei mtn hämminkiä vaikka vauva ei ole edes laskeutunu kunhan vesi on normaalin väristä ja tuoksuista, normisti pystyasennossa voi lähteä. Kummallista.. :eek: Sit sano lopuksi että heillä on ens viikon jälkeen huono tilanne neuvolassa kun ei oo työntekijöitä (lomalla/virkavapaalla jne) että kai teitä joku käy sitten kotona kattomassa (täällä siis viikon ikäisenä tulevat kotikäynnille puntaroimaan ja mittomaan) :eek: Eli ei tietoa kuka tulee vai tuleeko terkkaria ollenkaan..hohhoijj.. |O

Vauva-arki useamman lapsen kanssa, peesailen täysin Me9:ää, meillä ei oo kukaan ollu koskaan mustasukkainen uudesta vauvasta, mitä itekin ihmetelly. Mutta heti ovat saaneet sylitellä ja hoidella mukana ja olla toisessa kainalossa ku vauva on äitin tissillä jne. Ja vastasyntyneet nukkuu tosi paljon vuorokaudessa. Löysin rantein vaan on mottoni ja huushollaus voipi olla rempallaan, se aika on niin lyhyt ku ovat ihan vauvoja. Aijon nauttia niin paljon tästä viimesestä nuppusesta, tuoksutella, sylitellä ja ihastella sen hetken mitä vauvoja ovat!! Kasvavat vain niin kamalan hopulla isoiksi :heart: :heart:

Mä en taas yhtään muista mitä piti kirjoittaa muuta..Vauva on ilmeisen alhaalla ku hikka tuntuu tositosi alhaalla ja mua vaivaa nyt pukamat..persiissä on ihana paineentunne kokoajan :whistle: Muistan ed. synnytyksessä kun kaikki supparit tuntu persuuksissa ja se oli ihan kamalaa..luulin että aikoo väärää kautta ulos :eek:

Rakastan raskaana olemista, pallomahaa ja masuvauvan liikkeitä yli kaiken, mutta nyt alkaa jo iskeen malttamattomuus nähdä pieni, mutta sitten mielen valtaa taas synnytyspelko..menen varmaan ihan paniikkiin ku supparit alkaa ku pelkään sitä kipua niin paljon..kun ei kuitenkaan ehdi taaskaan saamaan helpotusta. Yritän unohtaa sen ajatuksen ja ajatella sitä ihanaa palkintoa ja sitä kun kivut loppuu ku vauvan saa maailmaan..

Mut nyt ulkosaunan lämmitykseen!

Jonnuli ja hertta 38+3
 
iltoja! olisin udellut onko muilla tullut semmosta tunnetta,että vatsa painaa?mua kiristää ihan rintojenalta tuntuu et vatsaniho repeytyy,mietin et jos mä vaan tarviin lepoa eli pelkkä rasitus kun massu niin iso jo.
alaselkää kolottanut myös muutaman pvän :eek: noh huomenna on onneks neukku taas.
iltoja vaan :wave:


lolu37+1
 
Huisi: Kiva kuulla että nyt ä-polin lääkäri oli mukava ja kuunteli myös äitiä. Saas nähdä mitä mulle perjantaina sanovat... Ei malttais millään oottaa.. =) Haluaisin myös jo jonkin näköistä eräpäivää saada selville.

Taas ollut kuuma päivä, täytyy tästä suihkuun lähteä ja sit telkkaa töllöttää.

jonna ja pikkuveli 36+2
 
Voi että, onnea eräpäivän saaneille!! :heart: *kadekadekade*

Taas on yks päivä pulkassa... Neuvolassakin tuli käytyä ja kaikki oli oikein mallillaan. Paineet senkun vaan laskee, nyt 106/70, hemppa ei ollut noussut vaan oli se sama 102. Sain ohjeeksi syödä rautaa 2 tabua päivässä sinne rv 38 asti. Voi jossain määrissä kuulemma aiheuttaa sitä keltaisuutta.. Lapsivettä edelleen paljon ja sf-mitta siitä syystä 38,5... Eikä ollut laskeutunut vieläkään. Sokerirasituksen arvotkin oli rajoissa..

Leipasimpas tänään ihanaa mansikkavadelmarahkapiirakkaa :p slurps.. pakkaseen laitoin osan ja aamuksikin vielä jäi. Muuten ihan normi päivä ollut, ärsyttää vaan kun ei taaskaan paljon mitään ehtinyt täällä kotona tekemään. Nää raskaushormonit on ilmeisesti aiheuttanu mulle jonkun siisteysvimman, kun koko ajan pitäis kämppä kiiltää eikä sais olla romun romua lattialla eikä tiskejä tiskipöydällä...!!

Nyt vonkaan tuota ukkoa.. tällä kertaa ei puhettakaan mistään s-hommista
:LOL: vaan haluisin jutella meidän eilisestä riidasta. Ja ukko ei tietystikkään jaksais ja haluis, ARGH........ pitää vissiin antaa sit olla ja odottaa josko huomenna.


Muoks. Ainiin.. unohdin mainita meidän ihanan päivänsäteen :heart: tyttö taas raibonnu pari kertaa tänään, että itekki jouduin silmät pyöreenä kattomaan vierestä.. aivan älytöntä raivoomista, tuntu et repii itteltänsäkin tukan päästä :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Copper:
Nyt vonkaan tuota ukkoa.. tällä kertaa ei puhettakaan mistään s-hommista
:LOL: vaan haluisin jutella meidän eilisestä riidasta. Ja ukko ei tietystikkään jaksais ja haluis, ARGH........ pitää vissiin antaa sit olla ja odottaa josko huomenna.
No eikös se sovintokin ole S?
;)

 
Mun pitää aamulla varmaan vetästä ne veetit kehiin, kun nyt ei kertakaikkiaan jaksa. Mun piti myös värjätä ja raidottaa hiukset, kun aamulla on hiusten leikkaus. Ei jaksa ei. Tänään oli tytön kummi kylässä ja koko illan on saanu huhkia ruokien ym kattausten kanssa + likka oli jotenkin super-energinen ja levoton kun kummi oli kylässä, oli vissiin vaan niin innoissaan. Vasta äsken nukahti, kun kummikin lähti kotiin.

Mulla olis huomenna puolen päivän jälkeen kans se synnytystapa-arvio, ja mun pitää sinne nyt mennä sitten yksin. Kun meillä ei ketään ole, kuka vois vahtia tyttöä, kun hoitopaikan tätikin vielä lomailee. No, kaipa siitä selviää, paitsi jos saa sitten jotain huonoja uutisia tms.. no, sen näkee sitten huomenissa. Äitikin soitteli ja tivas sitä huomista, on jo pariin otteeseen vihjannu että mikä mussa on vialla jos tämäkin on väärinpäin, ei ole kuulemma luonnollista. :/ Mä lopetan pian sen kanssa puhumisen kokonaan, kun ei vaan jaksa sitä. Se naistenklinikkakin jotenkin ahdistaa, jos siellä ollaan kamalan kiireisiä ja tuupataan vaan hihnalta eteenpäin...tai jos sattuu joku mörkki lääkäri. :/

Nyt on kyllä niin väsyny olo, vaikken tänään tehny mitään erikoista (sohva kannettiin ulos, se meni lahjotuksena jollekin sairaalalle), kävin siellä kosmetologilla ja tytön kans hengattiin puistossa ja sit kaupassa käytiin ja laitettiin sitä sapuskaa ku oli se kummikin täällä - mut silti on kuin olis maratonin tässä vetässy. Se kummikin sanoi, että näytät tosi väsyneelle ja semmoselle että olet vaivoissas.. no vähänkö tässä vaiheessa sitä alkaa olemaan - raskauden hehkusta ei ole tietoakaan kyllä!


Nyt pitänee mennä siivoilemaan vielä tytön levittelemät lelut ja pedata sänky sohvalle, aamulla onkin aikaseen se hiusten leikkaus.

Ai niin, piti vielä kommentoida:

Aika mahtavaa, että monella on jo tiedossa millon syntyy vauvat =) Jonnulin teksti siitä, että yrittää tulla peräkautta ulos pisti naurattamaan, vaikkei varmasti tositilanteessa ole mikään naurun paikka!
 
Mut mä voisin vongata ihan muuten s:ää,täytyy vaan ootella että talo hiljenee,tytöillä yökyläläisiä ja katsovat leffaa...

Onnea eräpäivitetyille :hug: :heart:

Nyt kirjan pariin :D Oon ahminut tässä ihan viikon sisään 2 kirjaa(ei mitään pokkaria vaan kunnon kirjaa)ja kolmannen aloittelin tänään.Jos noi 459 sivua sais luettua ennen lähtöä :saint:
 
Peppi :hug:

Chevanne Se korkovähennys menee yleensä puoliksi, jos asunto on yhteinen. Sen voi myös käyttää puolison hyväksi, mutta yleensä siitä pitää erikseen ilmoittaa verotoimistoon. Ne korot pienentävät periaatteessa sen tulon määrää, josta maksat veroja. Eli sen korkovähennyksen jälkeen lasketaan vasta sen prosentin mukaan maksettavat verot. Tai näin ainakin perus ansiotuloissa lasketaan, tai sitten aivoni ovat jo pehmenneet :D mutta kannattaa kysäistä verotoimistosta tai kelalta, siitähän heille maksetaan ;)

Copper kuulostaa tutulta nuo raivarit. Tänään tuo poika on ollut ihan pirun räjähdyherkkä, vaikka muuten onkin aika kiltti ja helppo lapsi. Toivottavasti huomenna olis parempin päivä, kun ei jaksaisi tässä tilassa alkaa joka asiasta vääntämään :flower:
 
Poika kellastui päivän ikäisenä, joutui sinivaloon ja oli siinä 6 vrk yhteensä. Eilen päästiin osastolta kotiin, tänä aamuna bili kontrolli ja arvot noussu taas. Nyt lastenosastolla ollaan, vauva valon alla.

Ei kovin ruusuinen alku meilläkään, mutta eiköhän se tästä :) Muuten oikein terhakka pieni mies :D :heart: Katsotaan kauan pitää vielä lamppujen alla lekotella...

Onko muilla kokemuksia sinivalohoidosta? Kauan hoitoa on kestänyt? Keltasuus johtuu siitä, että olemme eri veriryhmää vauvan kanssa.

Onnittelut kaikille vauvan saaneille! :heart: :flower: Ja Dinolle osanottoni! :hug:


Selmiina ja ukkeli 9 vrk :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja mmiilia:
Huisi oi kuinka jännää! :heart: Mikäs sulla olikaan syynä että annettiin jo eräpäivä?

Väsyttää ja tylsistyttää, ja tekis ihan kamalasti mieli suklaata :p ihan levoton olo kun ei oo vaikka tekis mieli! Ja mä en ymmärrä miten se voiki olla aina näin.. poika on hoidossa paapalla, ja mä saisin nyt nukkuanukkuanukkua, mitä oon halunnu monta päivää jo tehdä.. mutta näin sitä vaan tulee oleskeltua täs koneella tääki aika! No jospa mä pian malttaisin mennä kokeilemaan jos uni tulis sohvalla.


syynä oli pysähtynyt synnytys esikoisesta ja iso vauva ja kiireellinen sektio

:eek:

ja siihen päälle se masennus :|
joten lääkäri oli sitä mieltä että katotaan vielä , jos vaan puhkaistaan kalvot suoraan ja käynnistyisi silloin luonnollisesti. Käynnistetty synnytys siis esikoisesta aiheutti heikommat supistukset ennen ponnistusvaihetta :(

mutta tavallaan toivon että paikat epäkypsänä ja saan sovitun sektion ja lapsen rinnalle tällä kertaa, suunniteltu on aina mulle hermoheikolle parempi :heart:

jäi kyllä hyvä mieli lääkäristä tällä kertaa! onneksi :saint:
 
veroasioista, mä kävin pari tuntia eilen verotsto-kela- vertsto ja sain selvyyttä siihen vihdoin, mähän saan siis saman rahan kuin esikoisesta 2007 , mutta nykyään olen eri firmassa töissä ja saan pienempää palkkaa, ja kyseinen firma maksaa ensimmäiset kolme kuukautta palkkaa :)

niin saan ensimmäiset kolme kuukautta myös kelalta eroitusta mun palkan päälle mitä sain kelasta 2007 , ja se osuus menee lisäprosentilla :eek:
no lasketutin uuden muutosverokortin kokonaan loppuvuodelle ja sain perusprosentiksi 7 % ja lisäprosentti 29,5 % ja tämä voimassa loppuvuoden...

eli jos tekee muutoskortin saa pienemmät prosentit ja se kannattaa jos pienet tulot, vuoden alusta sitten uusi kortti :headwall:

helppoa vai mitä :D

pääasia että myös mun kolme ensimmäistä työpalkkaa menee prosentiila 7% :D
 
Selmiina, mulla tuo esikko (9v) joutui vuorokauden ikäisenä kiireellisesti lasten teholle ku nousi biliarvot 450:iin :eek: Meinasivat veret vaihtaa, mutta tuplasinivalo tehosi ja kaikki meni hyvin, tosin piti olla lastenosastolla yli 7vrk, välillä valossa ja välillä pois ku pompsahti arvot. Ja diagnoosina ABO-immunisaatio, eli meidän veriryhmät erit. Muilla ei oo ollu ku tavallista keltasuutta ja se on hoitunu parin vuorkauden valohoidolla. Mut varautunu olen siihen että tämäkin on keltanen ku muutkin. Esikoisen tapaus oli vaan raju ja pelottava uudelle tuoreelle äidille ja ihan kauhee ikävä kun lapsi oli osastolla ja itse kotona. Ja pelotti että on jotain vakavampaa. Tosin oli aamusta iltaa siellä oysissa vauvan kans vaikka vauva valossa suurimman osan ajasta, yöt kävin kotona. Saako siellä lastenosastolla nykyään yöpyä? Vai oletko kotona yöt? Tsemppiä, kyllä se pian helpottaa ja jälkeenpäin ajateltuna se aika on niin lyhyt!! Ja onneks ei oo mtn vakavaa kyseessä :hug:

Hyi kun mua pelottaa kun lähtö lähenee..ihmeesti taas takapuoleen painaa ku laskeutuu..jaiks..Mut en mä tänä yönä jaksa vielä lähtee. :snotty:

Öitä mammaset!

 

Yhteistyössä