***ELOKUISET 2010*** HEINÄKUU !!! 14 Vauvaa syntynyt !

Siis kela ottaa automaattisesti 20 +2 prossaa jos ei toimita sinne erillistä korttia sosiaalietuutta varten. Tällöin siihen lasketaan kaikki tämän vuoden tulot (esim palkkatulot) ja niistä maksettu vero ja loppuvuoden kelan maksamat rahat, joista muodostuu prossa. Se, ettei sit enää mitään tellejä ja lellejä mene, niin oli mulle siis uutta.
Jos alkuvuonna on vaikka maksanut veroja oletetun vuosiansion mukaan (esim. 32 pinnaa veroja) mutta sitten jääkin mammikselle, niin ne alkuvuoden "isommat maksetut verot" pienentävät sitä prosenttia, joillakin voi olla se kelan verotus vaikka 12%.
 
Månsdottir, mulla ainakin kelan sivuilla näkyy se että maksun määrä on XX euroa ajalta xx ja sit maksetaan eur on vielä tyhjänä, joka sit on se mitä oikeasti saa. Eli kun se on maksussa, niin sitten näkyy se summa mitä tilille kapsahtaa, siinä maksetaan kohdassa.
 
soitin äsken Kelaan,ku alko ahistaan..
Eli (ainakin sen tädin mukaan ) 20% on se minkä Kela vähintään ottaa.
Toi +2% on se, minkä ne lisää henk.koht prosenttiin, mutta jos jää alle 20, niin nostavat kuitenkin siihen 20%

Ja että on brutto se summa ja että menee verot.
voi vittu en sano yhtään paremmin. vitunvitunvittu
Eikö riitä, ettei saa palkasta laskettua äp-rahaa, vaan tuplasti pienempää liki minimiä ja viedää vittu siitäkin viidesosa pois.
:headwall: :'( :headwall: :eek: :'( :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja månsdottir:
soitin äsken Kelaan,ku alko ahistaan..
Eli (ainakin sen tädin mukaan ) 20% on se minkä Kela vähintään ottaa.
Toi +2% on se, minkä ne lisää henk.koht prosenttiin, mutta jos jää alle 20, niin nostavat kuitenkin siihen 20%

Ja että on brutto se summa ja että menee verot.
voi vittu en sano yhtään paremmin. vitunvitunvittu
Eikö riitä, ettei saa palkasta laskettua äp-rahaa, vaan tuplasti pienempää liki minimiä ja viedää vittu siitäkin viidesosa pois.
:headwall: :'( :headwall: :eek: :'( :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:
lasketuta uus verokortti sosiaalietuutta varten..jos se ei menis sitte tolla 20%
 
Mulla olis menny se 20+2 jos en olis mitään ilmotellu, mutta sitten olis ollu tiedossa mätkyjä. Nyt menee sitten 27, mikä on kans aika kova prossa....
Månsdottir, kannattaa vielä lasketuttaa verotoimistolla se sosiaalietuuden verokortti, sillon se voip olla pienempi - ainakin jos alkuvuoden olet ahkerasti maksanu veroja.
 
joo siellä olikin "määrä" ja siinä summa ja "maksetaan"-kohta oli tyhjä. Tyhmä minä!!
Olinkin jo himpun toiveikkaampi ku aluks luulinkaan, että ehkä pärjään, mutta olishan se pitänyt arvata...

Mikäs toi sosiaalietuuskortti on??? JA mksei Kelan täti itkuiselle ja lannistuneelle äitille edes maininnut moisesta......?
 
Siks kun kela on persauksista. Soita ja kysy verotoimistosta sitä sosiaalietuuden korttia.
Joo ja siis onhan mulla ollu puolet vuodesta ihan normaalit tulot, mutta on niistä kohtuullinen verokin maksettu. Tämmösissä tilanteissa olis hyvä, jos olis tämän pirtin omistajana, niin sais noita lainojen korkoja vähennyksiin, kun niistä menee kaikki hyvä aina miehelle, sen nimissä kun on laina..
Toisaalta maksan mieluummin nyt sen isomman potin veroja kuin mätkyinä, eli 27 ei niin kauhean paha ole. Joskus mulla oli veroprossa 33.5 ja se kyllä alko jo pikkusen ottamaan päähän, kun tuntu että mitään ei jääny käteen. Oli joku porras-juttu siinä verotuksessa sillon, et sit olis saanu tienata pitkän pennin enemmän kuukausittain, ja prossa olis pysyny samana. Olis kiva tietää noi verotuskuviot vähän tarkemmin, että miten ne menee :kieh:
 
Nyt kun nämä Kelan asiat on pinnalla, niin varmistan vielä, että isyysloman rahaako pystyy hakemaan vasta sitten kun lapsi syntyy? Isä jäämässä isyyslomalle heti kun vauva syntyy (ellei ole vielä kesälomalla), eikä työnantaja maksa mitään siltä ajalta. Käsittääkseni rahaa pystyy Kelalta hakemaan vasta kun lapsen synttäripäivä on tiedossa? Eli rahat saa joskus hamasssa tulevaisuudessa isyysloman jo loputtua??
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marlin:
vero.fi sivullahan voi kans laskee uuden verokortin, niin ei tarvi soitella mihinkään =) Mulla menee 16.5% ku laskin tuon prosentin etuutta varten.
Ai siellä on muuttunut, että saa sosiaalietuudellekin laskettua ite. Aiemmin oli vaan palkkatuloille, tuo on hyvä tietää =)

Isyysloman rahat tuli ainakin meillä esikoisen kohdalla tosi nopeasti. Siis kun syntymän jälkeen jäi kotiin pariksi viikoksi, niin ei mun mielestä siellä nokka tuhissu kauheen kauan (viikko pari??) kun sai jo rahat mies tililleen.
 
merkkiä...
Mä näin unta, että synnytin pojan 29.7...hmmm..saas nähdä :p
Eilen supisteli koko ajan(kivuttomasti), kun käytiin kävelyllä (siis lyllertämässä).Jee, josko ne paikat tästä vähän jo kypsyis! 2vko:a sitten ei ollut vielä mitään tapahtunut.

Tyttö heräs päikyiltä...morjens! :wave:
W 37+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja Edda:
Nyt kun nämä Kelan asiat on pinnalla, niin varmistan vielä, että isyysloman rahaako pystyy hakemaan vasta sitten kun lapsi syntyy? Isä jäämässä isyyslomalle heti kun vauva syntyy (ellei ole vielä kesälomalla), eikä työnantaja maksa mitään siltä ajalta. Käsittääkseni rahaa pystyy Kelalta hakemaan vasta kun lapsen synttäripäivä on tiedossa? Eli rahat saa joskus hamasssa tulevaisuudessa isyysloman jo loputtua??
jeps! Se isyysraha haetaan sitte takautuvasti, kun eihän sitä voi ennustaa millon lapsi syntyy :)
 
Mun unet on muuten uskomattoman levottomia nykyään, kauhee seksipeto joka yö - ja ties kenen kanssa :D :D Ja melkein jokaisessa unessa on myös meri ja laiva - tai jossain vesistöllä ollaan... mitä lie tarkottanee. Viime yönä olin myös ekaa kertaa synnyttämässä, en muista aiemmin nähneeni :)
 
KIITOS Runttipulla, Vauvahaaveita ja muut rakkaat :heart: :flower: :heart: :flower:

Soitin Verotoimistoon, laskeskeltiin ja se lähettää 0% -kortin sos.etuutta varten pikana suoraan Kelaan.
Ehtispä jo tohon eka (ja siihen suurimpaan) settiin, joka olis ens viikolla tulossa

 
Månsdottir, hyvä että sait sen hoidetuksi. Olisit sä onneks saanut ne verot takaisin sitten palautuksina, mutta jos on jo ennestään pieni kelan maksama raha, niin mieluummin sitten pysyy reaaliajassa. Niinkuin mäkin mieluummin maksan nyt joka kk isomman prossan kuin että sitten saisin puolelta vuodelta isot mätkyt. Ens vuodelle mullakin varmaan prosentti sitten pienenee, kun palkkaa ei tule pahemmin, kun jään kotiin.

Niin ja se kortti pitäis näkyä seuraavana päivänä jo siellä kelan järjestelmissä, eli pitäisi ehtiä?
 
Bääh, mä en voinu keittää muuten perunoita, kun ne on paleltunu tuolla jääkaapissa! Pitääköhän tässä nyt lähtee jääkaappiostoksille kesken kaiken, toi on reistannu jo aiemminkin ja nyt tuntuu että se on pakastin eikä mikään jääkaappi.... grrrh.

 
Tiqustiina
miks mun rinnat on yks kaks mennyt tosi kipeiks. alkuraskaudessa ne heti paisu ja oli arat.sitten se arkuus ja kipu loppu ja nyt eilen huomasin että ne on taas ihan pirun kipeet ja ihan kuin olis turvonnut vielä enemmän :eek: alkaaks se maito jo nyt hakeutuu rintoihin kunnolla vai mikä hormooni oikku mä oikein olen :whistle:

mä oon nyt rauhoittunut noiden painoarvioiden kanssa. kaveri just kävi kylässä 1kk vanhan vauvan kanssa.sille oli annettu painoarvioksi 3,6kg ja kolme päivää tuosta arviosta vauva synty ja olikin sitten melkein 4,2kg. että totta tosiaan ne voi heittää.hyvällä tuurilla siis täältäkin tulee reipas 3kg vauva :D

Tiqustiina & Tiqu rv 37+5
 
Tiqustiina: Sama homma täällä, välillä rinnoissa ei ollu mitään erityisempiä tuntemuksia. Nyt viime aikoina ovat olleet taas paljon aremmat ja rakenneltaankin ihan erilaiset. Hormonit siellä tekee tehtäviään ennen synnytystä...Toivekkaana ajattelen, että jospa tämä laskettuun aikaansa mennessä syntyisi kun näin alkaa uusia oireita taas tulemaan..:)

On se jännää, kun olo on hyvä ja viihdyn tämän masun kanssa, mutta silti odottaa, ettei ainakaan yli lasketun ajan menisi. Jännään siinä ehkä eniten sitä, että vauva kasvaisi suureksi. Nyt pitäisi vielä nauttia lomasta ja omasta ajasta...:)
 
neuvolalääkärissä käyty: 36+3
paino/vko: 560 g
turvotus: - edelleen
paineet: 92/60
hb: 103
sf: 30
vauvan syke 150, tarjonta rt ja liikkeet +
paikat lyhentyneet, mutta vielä kiinni

Lääkäri alkoi tutkimaan ja ekat sanat oli "herranjestas sentään"!!Olin vähän että whaaat, en ehkä tuollaista kommenttia odottanut...mutta se syy olikin siinä, että tuo vauva kuulemma puskee jo ihan täysillä pihalle. Alakerrassa näyttää siltä, ettei mene kauaa synnytykseen ja mahan päältä kokeilu varmisti vaan hänen mielipidettään. Vauva on tooosi alhaalla ja ihan normikokoinen (alle 3kg vielä). Sanoi ettei varmasti mene lasketun ajan yli tai jos menee, niin hän ei enää luota omiin ennustuksiinsa yhtään :D Saas nähdä!

Kaikki oli ihan ok ja jäi tosi hyvä mieli käynnistä.

Noista Kelan jutuista vielä. Jos oikein olen ymmärtänyt, niin eikö ne lasketa ihan kuin normistikin ansiotulojen verotus. Eli vuoden tulot yhteen, taulukosta veron määrä, mahdolliset vähennykset ja sit jää jäljelle se mitä vuodessa maksetaan. Ja jos on maksanut veroja alkuvuonna tosi paljon ja sit putoo näille etuuksille, niin sit loppuvuonna voi pudottaa sen verran, että maksetut verot riittää kattamaan sen vuoden verot. Ja Kela laittaa sen automaattisen 20 % kun se on aika normi mitä joutuu maksamaan vuodessa "huonoista" tuloista :D mut sit sen voi itse muuttaa ja laskettaa uudestaan.

Mun pitäis osata nuo verotushommat ehkä unissanikin, mutta tuo kelan touhu on aina jotain ihan uskomatonta. Lasketin toimistolla verot viime vuonna (kun tulot oli niin sekavat kelan takia) ja se verotätikin oli ihan pulassa. No maksoin sitten palautusten toivossa ihan pirusti veroja, jotka nyt onneks jouluna palautuu ja saadaan uusi sohva ym. niillä rahoilla
:p
 
Moi pitkästä aikaa =) tai olenhan mä vauvauutisista onnitellut, mutta muuten on kirjoittelut jääny. Lukenut olen kyllä joka päivä ja useampaan kertaan..

Odotus on sujunut samalla kaavalla kuin aikaisemminkin, maha kasvaa kasvamistaan. Nyt tullut jo 23kg...kun ei pysty liikkua normaalisti. Mut en ota siitä paniikkia, kyl ne lähtee kun taas pääsee normirytmiin työnteon makuun :)

Vielä 2viikkoa ja on ensimmäinen lääkärineuvola. Varasin ajan yksityiselle jossa on ultra. On viikkojakin sit jo aika hyvin (36+2) et josko osaisivat sanoa mitä tälle loppuvaiheelle sunnitelmissa. Hertta kun on koko odotuksen ollut poikkitilassa, ja tänään neuvolassa pötkötti ihan kohdun alareunassa pitkin pituuttaan. Neuvolantätiäkin nauratti kun yläosassa ei ole kuin tyhjä reppu :LOL: Mahtuuhan tää vielä kääntyä, ja on välillä ollutkin ainakin perätilassa mut aina singahtaa takas poikkitilaan. Liekö napanuora vartalonympärillä kun ei käänny...?

Mulla on varmaan ollut jotain raskausajan masennusta tai jotain sinnepäin. Tuntuu ettei mikään huvita ja mitään ei jaksa. Miehen kans otetaan kokoajan yhteen mitä pienimmistäkin asioista ja tuntuu et ei jaksa yhessä eikä kyllä erossakaan :( Tuntuu muutenkin et pää hajoo, asutaan maalla eikä täällä ole oikein sosiaalista elämää. Hevostenomistajatkin on kesälomilla eikä näe ihmisiä kuin kaupassa... Nyt tulee enemmän kuin koskaan mieleen vanhat ystävät vanhalta asuinpaikkakunnalta ja kuinka paljon kaipaa sitä että voi mennä päiväkahville jonnekin eikä tarte aina möllöttää kotona :'(
Tuntuu et lapsetkii tappelee ihan myötäänsä, onneks kohta alkaa koulut ja eskarit niin ovat edes hetken erossa toisistaan. Tuntuu et elämä on tahmeeta enkä jaksa innostua mistään.

Anteeksi tälläinen omanapainen vuodatus, mut ei oikein muuallekaan voi :'(

Peppi ja Hertta 34+1
 

Yhteistyössä