***ELOKUISET 2010*** HEINÄKUU !!! 14 Vauvaa syntynyt !

Huh huh. Sain silitettyä ison kasan pyykkiä, lakanoiden mankelointi jää kyllä huomiseen. Selkää särkee ja kivoja supistuksia tuli pitkin siittelyä.
Raskaanaoleminen.. mulla aika neutraalit tuntemukset, ihan ok tämä aika on menny, mutta mitenkään kauheeta ikävä tätä vatsaa ei varmaankaan tule - ehkä enemmän tulee ikävä sitten vauvaa ja sitä että vauva oli siellä, siis esim. tytöstä tuli semmonen joku haikeus, kun kuukausia tuli ikää tytölle, että voi kun olis tajunnu sillon sitä ja tätä kun toinen oli masussa, ja siellä tyttö ei enää koskaan ole.. ääh, en tiedä osaanko selittää.

Tällä hetkellä fiilikset on vaan odottavalla kannalla ja mieluiten hyppäisin koko synnytyksen yli siihen, kun ollaan taas kotona. Kiirus ei synnyttämään ole, varmaan sitten jos menee sen 4 viikkoa tästä eteenpäin niin sitten on jo toinen ajatus, mutta kaipa sitä sitten saakin olla jo, kun on 40 vkoa koossa =)

Mitenköhän "meidän" pienet tytöt ja pojat voivat, kun ei ole nyt kuulunut mitään? Anni ja Annika mitähän kuuluu, onkohan Anni päässy jo kotiin? :heart:

Niin ja noista painokuvioista, jännä että toisilla on huoli liian isoista vauvoista, kun mä taas toivosin että tämä olisi sen kolme kiloa nyt sitten, kun esikoisesta ensimmäiset pari kk meni kauheella stressillä siitä, että tyttö kasvaisi (lähinnä neuvola oli kannustava ja tyytyväinen, mutta esim, mun äiti painosti koko ajan antamaan korviketta ja valitti että pidän tytön nälässä kun toinen kasvoi miinus-käyrillä...) Nyt viisastuneena en kyllä vastaa äidin puheluihinkaan, jos alkaa yhtään samanlainen valitus ja painostus.

Jaaha, pitänee lähteä unten maille, JOS vaikka sattus saamaan unen päästä kiinni... taidan joutua ottamaan ihan särkylääkettäkin tähän hätään.

 
Minäkin tykkään olla pallomahana, nyt varsinkin kun maha on jo kunnollinen, eikä näytä vaan siltä että oisin vaan lihonut. Vaikka muuten ei nyt niin hehkeä olo olekaan kun koko ajan naama turvoksissa, hikoiluttaa...yms. mutta on se maha vaan ihana.
Vähän mua haluttas aina kysellä muilta pallomahoilta kaikkea, esim. mitkäs on viikot...yms. En oo kyllä ikinä kehdannut :D Esim. uimarannalla täällä on paljon näkynyt muitakin pallomahoja.

Tänään ollaan laitettu makuuhuonetta kuntoon, ja on kyllä supistellut aika paljon (tosin kivuttomasti, onneksi) voi kyllä johtua siitäkin että en oo juonut tarpeeksi, sillon kun oli kunnon helteet, join paljon ihan vettä. Nyt kun on vähän viilentynyt, ei tuu juotua vettä...

-Sande & kolmas toukka 36+4
 
enpä jaksanut minäkään lähteä jazzeille .. piti lähteä jo ja saatiin tyttökin mummulaan hoitoon ja sitten tuli viesti , että toisessa mummulassa missä meidän 4v on hoidossa riehuu taas joku pöpö ja tyttö pitää hakea pois (no tottakai !!!) ja lähdimme siitä samasta hakemaan tytön kotiin ja nyt olemme sitten illan tarkkailleet ettei nyt tuolle 4v:llekin tulisi mitään pöpöä ja sitä kautta itselle .... huoh .. no jos huomenna pääsisi sitten taas sinne jazz kadulle asti , tai sitten ei ....

neitim+ tytsy 37+3
 
inhottava päivä :'( On tullut itkettyä,tiuskittua lapsille ja riideltyä mihen kans monta kertaa.Yritin siivota yhtä kamalaa sotku kaappia ja kun se jäi kesken muiden kotihommien takia niin oon ollut tosi vihaisena.Mieskin kyllä jo eilen oli pahantuulinen ja toisaalta tää voi johtua siitäkin kun kummallakin ärsyttää kun miehen kesäloma on huomenna ohi.Miehellä ärsyttää töihin meno ja mulla yksin lasten kans jääminen ja myös se kun en saanutkaan tehtyä miehen loman aikana juuri mitään mitä aijoin.Nyt sitten alkaa paniikkia puskea kun jään yksin lasten kans ja tiiän että voimat ei riitä ylimääräsiin siivoiluihin normaali kotihommien lisäksi.Sitten vielä tänään ku ootin autolla yhessä risteyksessä et kauhea letka menis ohi ja pääsisin ajamaan ni yksi kamala mies ajo siitä mun ohi ja selvästi heti tunnisti mut ku jäi kattoon(joka joskus ku olin ehkä 18v ajo sellaselle syrjäselle tielle ja alko hiplaileen mua ja sen melkeen sammumaisillaan oleva kaverikin käski sen lopettaa ja antaa mun olla.Pelkäsin sillon et se raiskaa mut.olin menny tuntemattoman kyytiin..pöliäkö olin :ashamed: ) ..mun ois sit pitäny lähtä heti sen perään ajaan ku ei tullu enää autoja niin mulla sammuikin auto siihen ku niin säikähin sitä ukkoa.Tuokin nyt sit vaivannu tänään.

Eilen opetin meidän 4vuotiasta ajamaan ilman apurattaita(ja se oppikin :heart: ) ja jouduin välillä ottaan jopa juoksuaskeliakin niin illalla olinkin sitten todella kipeä.Kovia liitos ja lonkkakipuja ja alapäätä vihloi inhottavasti.Nukkumaan mennessäkin oli hankala olla ja aamulla kun nousin niin oli todella raskaana oleva olo,mutta päivän aikana enimmät kivut helpottaneet.
Taidampa lähteä nukkumaan etten huomenna oo yhtä kiukkuinen kuin tänään :LOL:
Alapään ajelusta vielä: Minä oon siistinyt jo vuosien ajan enimmät karvat pois ja joskus raskausaikoina mieskin auttanut mutta nyt en oo uskaltanu antaa sen ajella ku pelottaa jo itelläkin nuiden alapään suonikohjujen takia.Ne on muutenki ollu nyt aika kipeitä.Oikein särkee ja pakottaa välillä.Oyssissa viime synnytyksessä muistaakseni ajeltiin kuiviltaan vielä vähän niitä karvoja(ja ei tuntunu kivalle sellanen repiminen) vaikka olin itekkin niitä ajellut.Mut sokkona ku sen tekee niin kyllähän niitä voi jäädä

Rakkaudesta äiti ja Aarre-Viljami 34+0 :heart:
 
Uni loppu totaalisen kesken ja nyt päätin suosiolla nousta |O

Eilen iltayöstä supisteli lahjakkaasti,otin jo sekunttikellolla aikaa,8 min välein.Sattui alaselkään,lantiolle ja reisiin,kirpakasti.
Mutta panadolin voimalla nukahdin...

Nyt aamupäivällä äitysneuvolan lääkäri...
Samalla äsyttää kun uteluttaa,mennä sinne :eek:
Mikä mahtaa olla alakerran tilanne?

Me9 rv 36+5
 
Moikka!
Täällä kans yks epäaktiivinen kirjoittelija vaikka usein käyn itse lukemassa muiden kuulumisia. Ihanaa että jaksatte olla niin aktiivisia. :hug:
Mulla aloitettiin sitten verenpainelääkitys kun se on niin koholla ja laskettuun aikaan enää 6 päivää, olisivat käynnistäneet mieluummin. Ihan hassulta tuntuu, että lääkkeitä näin lyhyelle ajalle.
Sipsunen täällä kans yksi kestovaippailusta innostunut ilmoittautuu. Olen aiemmin ollut täysin vastaan kestovaippailua, mutta nyt innostunut ompelemaan ja neulomaan vaippoja ja kuoria. Saa nähdä miten käy kun vauva syntyy. Tällä hetkellä tuntuu, että vois jaksaa hyvinkin etenkin kun vaippojen ompelu on ihan mukavaa ja saa persoonallisen näköisiä vaippoja... heh (ihan kun niiden tarvis olla persoonallisen näköisiä)
:LOL: Mulla kans supistellut aikas paljonkin, mutta ei ole kestänyt kun tunnin tai vähän toista ja sitten loppuneet.
Heinis ja pikkubotti 39+1 hui =)
 
Mulla kans uni loppu tossa joskus viiden aikoihin, tosin nousin sitten vasta kuuden aikoihin ylös ja söin aamupalan. Päätä särkee joten ehkä on vielä parempi mennä tonne sängyn pohjalle yrittää jos vaikka uni tulis uudestaan.

Eilinen pieni kävely sai aikaan ainoastaan selkäsäryn. No jospa tänään yrittäis vielä uudestaan käydä kävelyllä jospa se sitten sais jotain muutakin aikaiseks.

Maijamehi ja Toukka rv 38+3 (vielä muutama päivä ja sit pääsee sinne kokoarvioon )
 
huomenta |O

sängyssä vaan oikeastaan pyöritty koko yö, ja päätin sit nousta ylös tossa ennen 7 kun mieski lähti töihin. Tää on harvinaista että ite täällä aamulla hereillä ja poika vielä nukkuu :) Klo 8.45 olis se lääkärineuvola, jee, pääsee ajantasalle mikä tilanne tuol alhaalla on, siitä on 10 viikkoa kun viimeksi se katottu.

Eilen kävin kävellen postissa, joka on 1-2km päässä ja koko matkat edes takaisin vauva tunki itteensä alaspäin ja vihloi niin kovasti! Tuntui siltä että vedet poksahtaa ihan varmasti hetkenä minä hyvänsä. Sitten oliki taas koko ilta kovaa paineentunnetta kohdunsuulla, peräsuolessa ja koko lantiossa. Täytyis nyt ruveta joka päivä käveleen edes tommonen pikkulenkki, ku seki näköjään auttaa jotain!

Sheivaamisesta vielä.. jee, mä onnistuin eilen sokkona saamaan kaikki pois! :D oon ollu viimiset viikot aika luovuttaneella mielellä, mut nyt päätin että kokeillaas nyt jos onnistuis vielä ku on toi lääkärineuvola ja maanantaina sit se synnytystapa-arvioki, ettei tarvi mennä kauheen puskan kans niihin. Heh..

Mä en oo muutes _vieläkään_ saanut äippärahasta päätöstä.. :kieh: Ja mulla alko sentään äitiysloma varhennettuna jo 17.6. Että kun pistää vihaksi. Kuinkahan pitkään menee sit siitä päätöksestä vielä siihen, että se raha näkyy tilillä?!

Jospa sitä menis nyt aamupalaa syömään rauhassa ja valmistautumaan sinne neuvolaan. :wave:

mmiilia ja hubbis-typy 36+2
 
HUomenet :heart:

Jep, jos tänään olisi parempi päivä! On se kumma kun mies ei oo tällä viikolla ollu koulussa open sairastumisen takia, niin ollaan heti nokat vastakkain joka asiassa. Nyt hän eilen läks remppaamaan siskonsa asuntoa ja jäi sinne yöksi. Tyttökin näki varmaan jotain pahaa unta yöllä ja otin viereen :) Tuolla se vieläkin nukkuu äitin ja isin sängyssä...

Kaikille paljon voimia ja tsemppiä! :heart: h-hetket vaan lähenee koko ajan, toivottavasti :D

Mulla tänään neuvola, jospa kuulis eilisen sokerirasituksen tuloksekki.. samalla pitää käydä kirjastossa ja kaupassa. Saepäivää vissiin luppaillu...

Hirvee väsy taas päällä, ois uni vielä maittanu.. mut pakko se on jatkaa aamutouhuja et kerkeää puoli kymmeneksi neuvolaan!

MUOKS. ainiin.. nyt taas semmonen olo et ihanaa tää vauvan tulo ja haluis äkkiä synnyttämään, mutta täälläkin haikaillaan jo masun perään! Saan varmaan monet kuukaudet taas niitä haamupotkujaki, viimeksikin melkeen säikähin et onko siellä toinenkin tulossa :LOL: niin selviä potkuja muka tuli...
Toisaalta sitten kun on oikein väsynyt, niin alkaa pelottamaan miten se arki rääpäleen lähtee käyntiin eikä olekaan enää mitään hoppua lähtä synnyttään..

Miten sitä oikeasti ehtii hoitaa vauvan, ja varsinkin jos imettää, samalla olla tytön kanssa ja kun hän tarvii paljon huomiota ja tekemistä, mm. ulkona oleilua... samalla pitäis pitää kämppä kunnossa ja ruokakin jossain välissä tehdä(??) Ihan hullua ajatella tämmöstä kahen lapsen kohdalla kun jos miettii esim me9 jolla nyt on muutama laps enemmän :heart: kertokaahan kokemuksia! miten arki on lähteny käyntiin kun vauva kans kotiudutaan ja kotona on isosiskokin odottamassa? Miehestä ei älysti apua oo, paitsi iltaisin..
 
Mulla ei varmaan keho tuota oksitosiinia. Tai sitten tuottaa niin vähän ettei se missään tunnu. Oon tässä nyt lukenu että millä kaikilla keinoilla sitä sais erittymään, mutta ei mulla ainakaan mikään aiheuta mitään supisteluja. Tosin eilen kyllä supisteli jonku verran ku neuvolasta ja asioilta tultiin, osa oli kivuttomia ja osa taas tuntu.

Täällä kämpässä on kaikki taas pommin jäliltä ja miehen porukat sekä sisko on huomenna tulossa ainakin viikonlopuksi tänne. Mies aiko pitää tänään puolikkaan pekkasen, jos vaan onnistuu. Riippuu miten autot tulee. Ois muutenki nuita kaappeja siivottavana mutta ku ei se onnistu sillon ku oon pojan kans kahestaan kotona.

Marlin ja Justiina 38+1

 
Alkuperäinen kirjoittaja Copper:
Miten sitä oikeasti ehtii hoitaa vauvan, ja varsinkin jos imettää, samalla olla tytön kanssa ja kun hän tarvii paljon huomiota ja tekemistä, mm. ulkona oleilua... samalla pitäis pitää kämppä kunnossa ja ruokakin jossain välissä tehdä(??) Ihan hullua ajatella tämmöstä kahen lapsen kohdalla kun jos miettii esim me9 jolla nyt on muutama laps enemmän :heart: kertokaahan kokemuksia! miten arki on lähteny käyntiin kun vauva kans kotiudutaan ja kotona on isosiskokin odottamassa? Miehestä ei älysti apua oo, paitsi iltaisin..

Tähänkin kohtaan sanon että nainen on ihmeellinen. =) Syliä riittää kaikille ja kummasti sitä oppii luovimaan ja jakaantumaan moneksi :D Pikkuhiljaa laittaa asiat tärkeysjärjestykseen ja jotkut ennen niin tärkeät asiat menettävät arvonsa...
Syntynyt vauva myös yleensä muovauttuu hyvin perheen jo olemassa oleviin arkiaskareihin(ellei nyt osu ihan koliikkinen vauva...)ja kulkee kivasti mukana ulkoiluissa ym isompien kanssa!

Ihan varmasti pärjäät hyvin vaikka aluksi jännittää!
Huoli pois ja vauva-ajasta nauttimaan :hug:

Mä itse oon huomannut miten tärkeää on antaa isompien osallistua vauvan hoitoon ja hellimiseen,etten omi sitä nyyttiä vain itselleni =)
Siinä ne päivät kuluu kivasti kun kaikki touhuaa vauvan ympärillä :heart:

Isommat lapset vaan mukaan kaikkeen mitä tekee!

Näin raskausaikana mulla on ollut kummasti aikaa koneelle,henkireikä ;)
Mutta vauvan synnyttyä tuskin sille jää aikaa tai mielenkiintoa taas hetkeen...
 
Kiitos rohkaisusta me9 :flower: Mulla vaan on nyt jotenki niin epävarma olo, et miten kaikki lähtee sujumaan... Mulla pienikin univaje tuntuu ja näkyy, se kai siinä eniten jäsnkättää. Ja olihan mulla viimeksikin jotain synnytyksen jälkeistä masennustakin, mutta meni itsestään ohi. Toivottavasti nyt ei tulis...
Eiköhän ne kaikki asiat löydä omat uomansa ja arki lähtee pikku hiljaa rullaamaan.
me9oot sinä kyllä melekonen tehomamma täytyy myöntää :D :heart:
 
Jeps, kestoilua täälläkin. Vaipat oottavat käyttäjäänsä! :heart:
Myös tuo 2 v kanssa kestoillaan, sillä kun ei taida olla aikomusta luopua vaipoista. Tosin silloin kun on ollut antibiootit korviin niin suosiolla ollaan kertistelty. Masu kun on ollut aivan löysällä.. Ja ainahan sitä voi osakestoillakin. ;)

Olis kyllä kiva nukkua välillä öisin! :kieh: Siis enemmän kuin max kaks tuntia putkeen. Saiskohan sitä katetrin ja pissapussin öitä varten?! :LOL: :LOL:
 
Terveiset äitipolilta synnytystapa-arviosta!

Ja onnittelut synnyttäneille ja Dinolle suuret halaukset ja osanotot.

Niin siis maanantaina oli synntystapa-arvio KYS:n äitipolilla. Lääkäri ensin ultrasi sikiön ja painoarvioksi sai 2900g ja lasketunajan tienoilla 3500g. Raivotarjonnassa typy oli ja ei oo vielä pää kiinnittynyt. Mukava lääkäri oli, näytti ultralla vauvan kasvoja ja näky hienosti kun maiskutteli suulla. Tuumasi että selvästi näkee että ei ole ainakaan huulihalkiota. Ja tukkaakin sanoi vaavilla jo olevan :LOL: No sit tehtiin sisätutkimus mikä ei ollut kovin miellyttävä. Eka ihan normaalisti tarkisti kohdunsuun mikä oli sormelle auki mut kanava vielä jäljellä. Sit emättimen kautta kokeili lantion luita ja häntäluun joustavuutta. Voi v***u että muuten teki kipeetä! No, sit vaan tuumaili että kyllä mahtuu tulemaan.

Lopuksi lääkäri sanoi, että enää ei heille oo käyntejä paitsi jos en oo vielä 41+5 synnytttänyt mut heitti vielä että kyllä mä ennen sitä synnytän! ;)
Toivottavasti, mä olisin valmis synnyttämään vaikka heti.

Tämmöset pika kuulumiset täältä Savosta päin!

Mijas ja typy 37+4
 
heinis1 - albetol ko sulla aloitettiin? Millaset verenpaineet sulla on ollu?
Itse söin alkuraskauden tuota albetolia ja sitten verenpaineet laski liian alas ja n. 2kk sitten se lopetettiin. Nyt näyttää että arvot taas kohoamassa (n. 135-140/90-95) tasoa. Olin varma että lääkitys aloitetaan uudelleen mutta lääkäri sanoi että seurataan :eek: Alottelis lääkitystä kuulemma uudelleen vasta 160/100 lukemilla. No, seurataan sitte :/ Oliko sulla muuten myrkytysoireita vai vaan toi rr kohoaminen?

-UpsyDaisy ja Fiina-neiti 35+4
 
Kyllä ihmiset varmaan katto ku pojan kans käytiin ulkona ja minä vaapuin menemään niinku ankka jolla ois paskat housussa :LOL: Ihanasti taas painaa vauvan pää tuonne häpyluuhun. Välillä jopa vihlas niin että meinas jalat viiä alta. Mutta ei supistellu ei :headwall: Ehkä saatto muutama kivuton tulla mutta ei muuta.
 

Yhteistyössä