Elokuiset 2008 osa 5

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rizzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heip!

Neuvolakuulumisia: kaikki oli niinkuin pitääkin :). Sf-mitta oli 27,5cm, siinä keski- ja yläkäyrän välillä kulkee tasaiseen. Sydänäänet kuuluivat hienosti ja vahvoina. Painoa on nyt ruvennut tulee vauhdilla, 5kg viimeisen kk aikana... Lääkäri vain totesi, että nyt se vauvan koon kasvu oikeestaan alkaakin ja mulle ei haittais vaikka tulis toiset 10kg tähän päälle. Nyt on siis tullut 10kg lisää painoa, ja olen syömässä koko ajan, kun nälkä vaivaa. Kolme lämmintä ruokaa päivässä ei oo temppu eikä mikään + isot välipalat siihen päälle. Normaalitilassa en jaksa edes kahta "kunnon ruokaa" :).
Mä sain ite valita, haluunko seuraavan neuvolan 2 vai 3 viikon päähän. Otin 3 viikon, kun kaikki on kumminki ollut aina kunnossa, turha siellä rampata. SUpisteluja on ollut paljon, tänään kurkattiin kohdun suu ja kiinteä ja kiinni on. Vauva on alhaalla raivotarjonnassa, mut niin oli esikoinenkin tosi pitkään, eikä vielä oo mitään merkkejä, et haluais sieltä pois ennen aikojaan.

Oma olo on edelleen ollut hyvä! Aamuöisin oon alkanut heräilee joskus 5 aikaan ilman syytä, mut oon sit nukahtanut uudelleen ja herännyt "vasta" 6-7 välillä. Yleensä kumminki ennen herätyskelloa ja sit 8-9 töihin. Töissä on mennyt tosi kivasti, paljon ollaan suunniteltu kaikkea uutta ja kivaa + nyt uusimpana prokkiksena uusien tilojen sisustaminen: vau, en mä tätä menoa malta jäädä äippälomalle ollenkaan!

Äippälomasta pitikin kysyä, tai itseasiassa Kelan tuista, että ootteko saaneet miten lähekkäin päätökset äitiysavustuksesta ja -rahasta? Mietin, kun sain maanantaina kirjeen, et avustus on myönnetty (otin rahana) mut äitiysrahoista siinä ei puhuttu mitään ja kumminkin samassa hakemuksessa hain molemmat. Työnantaja kyllä maksaa palkan ekat 3kk, joten ei oo ongelmaa/kiirettä sen suhteen...

Siivouksesta kyselitte, mä oon jaksanut ihan hyvin tehä kaikkia normaaleja juttuja. Pyöräillessä suppailee, jos on esikoinen kyydissä, painaa sen n.16-17kg, mut jos oon yksin matkassa, sujuu hyvin.

Tuosta nopeasta kotiutumisesta oli Keskisuomalaisessakin juttua. Kyllähän sitä voisi itsekin harkita, jos synnytys menee hyvin. Säästyy sairaalamaksujakin ;). Mut eiköhän se oo elokuun päänvaiva, kun näkee just, miten meni synnytys, miten väsynyt on ite, miten vauva voi jne.

Miettikää, n.1,5kk ja ekat elokuiset on jo syntyneet!!!

Garnet 29+4

Hei,

osoite yahoohon on: https://login.yahoo.com/config/login_verify2?.done=http://groups.yahoo.com%2finvite%2felokuu08%3femail%3dzuviliini%40gmail.com%26iref%3dX8zxY_18SH6IAqP7Yn_SJax_Nps&.src=ygrp&.intl=us&rl=1

Mulla alkaa olo olla jo aika hyvä. Särkylääkkeet autta hyvin, eikä särkyjä juuri ole. paine alamahaan tulee jos olen pitkään jalkeilla.
Käin tänään sovittamassa Anita tukivyötä ja se tuntui aika hyvältä. Nyt yritän metsästää Huutonetistä tuota mulle sopivaa s kokoa. Uutena maksaa huimat 42e.

Poika on siellä mökkeilemässä ja kieltämättä ikävä on kova, mutta mukavaa on kuulemma ollut. Ensi viikollahan mekin jo sitten sinne mennään.

Aloitin myös eilen raudan syönnin kun tuo hemoklobiini oli vain 122. Mulla normaalisti n.150 ja viime raskauden aikanakin alhaimmillaan 136. Jospa se vähän piristäisi oloa.

Kieltämättä mäkin alan olla jo vähän kyllästynyt tähän raskauteen. On ollut paljon rankempaa kuin viimeksi. Mutta en valita jos terve lapsi saadaan. On se sen arvoista. =)

zuviliini 29+1

Garnet: Noitten päätösten tulo riippuu siitä et minkä mukaan sulle maksetaan äitiysrahaa. Jos se maksetaan nykyisten tulojen niin Kela odottaa työnantajalta papereita joita ainakaan meillä ei ennen äitiysloman alkua Kelalle toimiteta kun se lopullinen palkka 6 kuukaudelta on laskematta. Eli mä oon saanut pakkauksen joskus toukokuun alussa eikä äitiysrahapäätöstä ole vielä näkynyt. Tulee varmaan joskus heinäkuussa. Mut mullekin maksetaan se 3kk todellista palkkaa työnantajan puolesta joten ei kiirettä.

Zuviliini; mulla on kans tuo Anitan tukivyö ja se on todella hyvä. Ostin sen jo viime raskauden aikana. Mulla hävis vyön avulla iskiasvaivat melkein kokonaan...

Viime yönä sain sentään vähän enemmän nukuttua. Heräsin noin kolmen aikaa tosi pahaan supistukseen ja säikähdin että mitäs nyt mutta onneks meni ohi eikä tullut enempää supisteluja. Oonkohan nukkunut jotenkin hassussa asennossa ku ei mua ennen oo nukkuessa supistellu?!

Onneks huomenna alkaa miehellä loma niin sitten nakitan kaikki hommat sille ja itse otan rennosti.

naksuli

Zuviliini, vaikka esikoisesta erossa oleminen tuntuukin kurjalta, niin käytä tilaisuus hyväksesi ja lepää oikein kunnolla! Kohta siihen ei paljon tilaisuuksia tarjoudu. Tai ainakaan meillä ei ole koskaan lapsenvahteja ollut jonossa odottamassa vauvan synnyttyä, jos ei nyt oikein sen jälkeenkään. :/ Ihan noin pitkää aikaa en osaisi ilman lapsia olla (esikoinen on muutamien päivien reissuja tehnyt isovanhempien kanssa, kakkonen vasta kerran ollut yökylässä), mutta ihan kiva olisi joskus saada hengähtää hetken. Taitaa vaan tällä äidillä olla napanuora liian tiukalla lapsiinsa vieläkin, kun ei oikein osaa ottaa rennosti, kun lapset on jossain muualla. Joku kotiäitisyndrooma varmaan...

Heh, "vain 122" on jotenkin ihan utopistinen kommentti sen valossa, että ite olin just tänään neuvolassa onnellinen, että hb on NOUSSUT 105:een! Mutta joo, noin iso lasku normaaliarvoihin voi kyllä väsyttää, että siinä mielessä se raudan syönti on ihan perusteltua.

Neuvolakuulumisissa ei sen ihmeempiä. Painonnousu oli vihdoin vähän hidastunut, nyt 12 kg tullut lähtöpainoon verrattuna. Miehelle just nauroin, että tässähän onkin mennyt vähintään puoli levyä suklaata päivässä sitten viime neuvolan, joten onhan se ihan ymmärrettävää, jos paino ei nouse! ;) Pikkuisen sykkeet oli samat 150 kuin aina ennenkin (alan jo epäillä sitä vanhaa Doppleria, kun ei lukemat muutu ollenkaan!) ja perätilassa näyttäisi jälkikasvu majailevan. Terkkari kyllä korosti moneen otteeseen, että vielä on hyvin aikaa ja tilaakin kääntyä. Katellaan tilannetta uudelleen parin viikon päästä lääkärin kanssa, kun ultrataan loppuraskauden lääkärikäynnillä. Vähän kyllä hirvittää näiden jatkuvien suppareiden kanssa, jos tuo päättääkin syntyä ennen aikojaan ja ei käänny ennen sitä... Jostain luin, että 10 kipeää supparia päivässä on niin paljon, että vaatii lepoa. Miulla niitä tulee kymmenkertaisesti, eikä lepoajasta kahden vilkkaan lapsosen kanssa ole tietoakaan... Että tällä menolla ei tarvitse tosiaan odottaa ensimmäistä listavauvaa 1,5 kuukautta! Terkkari laittoi seuraavan ajan 4.7. ja totesi perään, että "soittele sitten, kun olet vauvan kanssa kotiutunut, jos ennen sitä syntyy". Yritä tässä sitten asennoitua siihen, että heinä-elokuun vaihteessa on se laskettu aika!

Joku kyseli siivouksista. Ah, sitä ihanaa esikoisen odotuksen aikaa, kun voi tosiaan passauttaa itseään ja jättää kotityöt miehelle! :) Meillä mie hoidan lapset ja kaikki kotihommat, mies puurtaa perheelle elantoa ja remppaa kotia. Nyt tosin olen sen verran antanut periksi näiden suppareiden takia, että kaupassa käydään useammin ja autolla, kun en enää paria kassia enempää pysty nostelemaan kerralla tai supparit on tosi kipeitä! Siivoilut on kanssa vähän tuskaisia, mutta asenne on nykyään se, että tarviiko aina niin kiiltävän siistiä ollakaan..? Ollaan paljon ulkona, niin ei sisätilat likaannu! ;D

Heräilyistä oli myös puhetta. Mie heräilen edelleen vähintään pari kertaa yössä, pahimmillaan kymmenenkin. Mies kyllä huomautti, että olisin voinut odottaa siihen asti, että vauva syntyy ja voisin imettää samalla, ettei tarvitsisi turhaan heräillä. No, kun kerrankin kuulee ajatuksensa, niin olen sitten saanut ihan kivasti pihasuunnitelmaa ja remppaamisia mietittyä, että ei se ihan hukkaan ole mennyt, mutta mieluummin kyllä nukkuisin...

Tulipa taas kirjoitettua pitkästi! Aurinkoisia kesäpäiviä kaikille elokuisille! :)

Pistiina 33+3

Pitää teillekin hehkuttaa, mie sain uuden makkarin lattian valmiiksi!! niin just sen mitä mies kielti eilen minua tekemästä... Nyt on seinät, katto ja lattia! Enää puuttuu tapetit ja ah ne niin ihanat listat, kukakohan ne laittais... Normaalisti ne olis minulle ihan helppo homma, mutta jotenkin aivot on nyt narikassa ja narikkalappu hukassa, siis ei kulmien teko suju.

Minä odottelen vielä kaksi viikkoa seuraavaan neuvolaan, saa nähdä missä lukemissa sf-mitta, paino ja hemo on, viimeksihän meinasi kaikista tulla sanomista.

Minulla on muuten tuo Anitan vyö, tosin taitaa olla kokoa xs kun luin että se vastaa normaalikokoa s tai 36. Minulle se ei sovi, se alareuna taittuu kaksinkerroin vaakatasossa. Kiristää en uskalla sitä, kun tuntuu että sitten se kiristää jo pahasti (autossa ei voi istua olleskaan sitten). Toisaalta se on niin löysällä, että vessaan mennessä pystyn nostaa sen masun yli. Mutta se on varmaan masun mallistakin kiinni, sen vyön istuvuus siis. Minun mahanihan on iso ja edessä, takaa päin katsottuna ei mahaa näy, vyötärökin erottuu (ai mikä vyötärö, en minä sellaista ole kuukausiin nähnyt...)

Mutta nyt pitää mennä, pari päivää on ollut sellaista energiapiikkiä, että pakko hyödyntää se, välillä käydä tässä koneella "pakollisella" rauhoittumishetkellä.

-Mammaksi-

Pistiina: Minulla on taas nyt remontin aikana ihan valtava tarve siivota koko ajan. Imuroida ja mopata uudella mikrokuitumopilla jatkuvasti lattiaa... En ymmärrä mikä nyt oikein on, mutta se imurin hajukin jota normaalisti inhoan, on nyt jotain ihanaa. Ja se moppi on kiva, kun pyyhkii vaan... Joku kumma inho pölyä ja purua kohtaan :-)

Heissan,

ihana ilma tänään. Istuskelin parvekkeella ja luin kirjaa ihan yksi.Sain jopa hieman rusketusta. Ihanaa. =)
Tänään tää esikoisen mökille lähettäminen on tuntunut todella oikealta ratkaisulta. Kivutkin ovat helpottaneet melkein kokonaan ja supisteluakin on vain kävellessä, ja silloinkin melko kivutonta. Suosittelen kyllä kaikille, joilla on jo lapsia antamaan heidät välillä muiden hoitoon. Jo muutaman päivän täyslepo tekee ihmeistä. Ehkä tähän mun oloon vaikuttaa myös tuo rauta jota olen ottanut tiistaista lähtien. Paljon pirteämpi olo on ollut. Eikä ollenkaan mahakipuja. (onneksi)

Tänään taas tuntuu siltä, että nautin tästä raskaudesta. Kävin myös ostoksilla ja ostin vielä itselleni äitiysfarkkukaprit loppuajaksi. Juuri sellaiset jotka halusin.

Jotenkin mulle tuli yht`äkkiä mieleen, että mitä jos tää pikku kakkonen onkin tyttö? Oon nyt niin asennoitunut toiseen poikaan, että tyttö voisi olla aika shokki. Näinköhän viimeyönä unta että sain tytön, kun asia oli heti aamulla mielessä.

No nytpä sitten kuumaan suihkuun.

zuviliini 29+2

Vielä piti kirjoitta, että tilasin meille sellaisen vaavi-sängyn valmiiksi. Se tuodaan kotiin 4.8 valmiiksi, jos tämäkin lapsi syntyy etuajassa. Todella kätevä on kuulemma käytössä, varsinkin kun ei oikein tuon esikoisen takia uskalla lattailla varmaan hirveästi antaa pötkötellä, ettei satu vahinkoa. =)

Minä taas

Kuulumisia täältäkin:
Siivouksesta: mä olen hyvin kyllä jaksellut siivoilla.Välillä supistelee mutta sitten pieni tauko ja taas jatkuu. Nyt on vaan viikoittaiseen siivoukseen tullut mukaan lattian pesutkin!! Jostain syystä nyt täytyy olla koko ajan aivan älyttömän siistiä. No siinähän sitä aikaa meneekin kun näitä lattioita kuuraa.

Valvomisesta: Mä heräilen kanssa monen monta kertaa öisin ja tuntuu että olen ihan pirtee. Silti mun on jossain vaiheessa nukuttava koska myös päivisin olen aivan pirteä. Outoa!

Eipä ole enää pitkä aika kun me alamme saamaan pikkuisia! Päätin just, että ensi viikolla viimeistään laitan vauvan sängyn kuntoon... tarkoittaen uudinverhot, pinnasuojat ja mobile paikoilleen. Sit ajattelin kyllä pakata pikkuhiljaa kassinkin valmiiksi. Jotenkin on vaan semmoinen tunne että tää tulee etuajassa. Nauratte tälle sitten kun oon jo kaksi viikko yli.. heh!
Esikoinen syntyi 4 päivää aikaisemmin vesien menolla leffateatterissa niin en ota kyllä nyt mitään riskiä ettei kaikki olisi jo laitettu. Onneksi oli esikoisestakin.

Hauskaa viikonloppua kaikille! Maanantaina BON JOVIN konserttiin!!! Jeeee. mitenköhän vaan jaksan istua kovalla penkillä???

Terkuin
Elokuu ja Hipsu 33+0

Oltiin eilen katsoo Kylien konserttia ja Elokuulle sanon sen verran että mulla oli kyllä aika tuskainen olo 3h istumisen jälkeen. Vauva hyöri mahassa hulluna kun tuli musiikkia. Oli kyllä todella hieno konsertti...

Hauskaa että osalla on kauhea siivousinto päällä, eikös se ole se pesänrakennusvietti mikä tulee loppuraskaudesta... Meillä on kyllä niin sotkuista että voi ku jaksais siivota.

Lähdetään maanantaina melkein 2 viikoksi mökille, ihanaa! Sen jälkeen täytyykin sitten alkaa valmistautuu synnytykseen. Jotenkin mullakin sellainen olo että ei mene tämäkään raskaus loppuun asti.

Hyvät viikonloput kaikille

naksuli 29+6

Meillä on esikoinen mummolassa, ollut torstaista asti, mies hakee huomenna kotiin. Tosi oudolta tuntuu olla ilman poikaa, kun Norjassa meillä ei ollut yhtään kahden keskistä aikaa... Aika pitkälti tässä kotosalla on mennyt aika, liikunnan parissa ja sohvalla loikoillen, eilen illalla käytiin pizzalla ja tänään sit "paremmin" syömään ystäväpariskunnan kanssa.

Mulla on hieman flunssainen olo, mutta kun mittasin lämmön, se näytti 35,05, eli alilämpöä on... mies tossa sit äsken imuroi, pesi lattian ja tamppas matot, kun ei oikein ite jaksa... nolottaa vaan istuu tässä koneella kun toinen ahertaa...

Eilen olin vielä ihan kunnossa. Oli tarkoitus käydä uimassa, mut hallilla oliki jotku kisat, eikä sinne päässyt :(. Käytiin sit salilla, missä en oo käynyt kuin syyskuussa viimeeks. Hyvää teki!!! Eihän siellä nyt läheskään kaikkia liikkeitä voi tehdä, ja heti tuli eräs nainen varottelee kierroista ja venyttelystä, ihan kun en ite tietäis, mitä voi tehdä ja mitä ei... Selkää, rintaa ja käsivarsia treenasin plus istuskelin pitkään saunassa, kun "yllättäen" olin paljon nopeemmin valmis, mitä mies. Jos nyt koittais vaikka kerran viikossa käydä salilla, etenkin alaselkää vahvistamassa, kun se on välillä ollut kipeä. Yllättävän isoilla painoilla jaksoi vielä treenata, näyttää tuo lihas oikeesti muistavansa, jos se on joskus ollut kunnossa. Palauttelut kun teki pidempinä, pystyin treenaa jotain 5kg pienemmillä painoilla (isot lihakset) mitä ennen raskautta :). Käsivarret kyllä oli huonona, minkä kyllä arvasinkin, kun ei ne niin joudu tekee töitä arkipäivän askareissa...

Muuten tänne ei oikein kuulu mitään erikoista. Olo on muuten hyvä, mut nyt tää flunssa ärsyttää. Yks ilta tuli kaupassa sarja kipeitä suppareita, sen verran lujia, etten uskaltanut edes kävellä hetkeen, mut rauhottui sit eikä oo tullut sen jälkeen edes kivuttomia, paitsi vähän salilla, heti kun oma pulssi alkoi nousta, tuli suppareita -> ties sitten hyvin ite lopettaa sarjan siihen, vaik muuten ois vielä jaksanut :).

Vauvan vaatteita oon pessyt, saatiin vihdoin ne kotiin anoppilasta. Onhan ne puhtaana laitettu säilöön, mut jotenki sellainen tunkkainen tuoksu... sairaalakassia en oo pakannut, en mä siellä viimeeks tarvinnu ku hammas- ja hiusharjan ja kännykän + kameran, eiköhän ne saa aika nopeaan kerättyy sit mukaansa, kun lähtö tulee. Jos synnytys alkaa samalla tavalla kuin esikoisen, mulla on kyllä hyvää aikaa kerätä kamppeita... (avautumisvaihe n.25t!)

Nyt lähden teen keittoon, hyviä vointeja kaikille!!!

t.Garnet 30+1

Heippa kaikille. Kuulumisia täältäkin.

Kävin ultrassa taas alkuviikosta ja yllätyin kovasti, kun lääkäri ilmoitti, ettei istukka ollut noussut yhtään viimeisen 9 vkon aikana. Se on siis kohdun takaseinässä ja ihan kohdunsuun reunalla. Terkkari antoi ymmärtää silloin rakenneultran jälkeen, että se on tosi yleistä, että istukka on niin alhaalla, mut että kyllä se kaikilla sieltä lähtee nousemaan! Tähän sitten tuudittauduin... Lääkäri sanoi, että on vielä mahdollista, että se nousee, mutta voi olla, että ei ja sitten saattaa olla, ettei voi synnyttää alakautta. Neljän vkon päästä taas ultraan ja kattoovat sydänkäyriä samalla ja jotain semmosta. Onko teillä kellään tällaisesta kokemuksia tai kuultuja tarinoita?

Kaikki on muuten oikein hyvin. Kesäloma alkoi juuri ja nyt alkaa se pesänrakennus vaivata täälläkin. Meen siskolle kylään ensiviikolla pariksi yöksi ja tuon tullessani siten vauvatarvikkeita ym. Sitten pitää aloittaa kaappien järjestely ja puuttuvien juttujen hankkiminen.

Juhannus menee varmaan veneillessä ja meinattiin lähteä viikoksi kesälomareissuun vielä kierrokselle naapurimaihin. Arveluttaa, että onkohan se ihan hullun hommaa tässä vaiheessa...? Ei olisi kiva joutua synnyttämään kielimuurin kanssa :/.

Katrinna 30+5

Heippa täältäkin. Kiireinen viikonloppu ollut, kun pidin vihdoin ne ylioppilas kahvittelut..

Sitten tänään sattui sellainen tapaturma, että tuo meidän poika seisoi wc pöntön päällä ja kaatui siitä suoraan lattialle, lyöden päänsä kivilattiaan. Mies oli vieressä, mutta ei ihan ehtinyt saada käsiään alle. Kuului ihan hirveä ääni ja poika alkoi itkeä kovasti.. Nostimme hänet äkkiä ylös ja huomasimme, että poika alkoi olla veltto ja silmät lumpsuivat kiinni. Pelästyimme hirveästi ja aloimme tehdä lähtöä ensiapuun. Saatuamme vaatteet päällemme ja päästyämme ulko-ovelle pojan itku lakkasi ja ihan kuin hän olisi hieman piristynyt. Päätimme käydä kuitenkin keskustassa apteekissa hakemassa särkylääkettä. Kun ajelimme keskustasta takaisinpäin, poika alkoi oksentaa autossa. Ei muutakun täyskäännös kohti ensiapua. Sinne päästyämme riisuin kaikki oksennuksessa olevat vaatteet pois ja poika sitten oli odotustilassa pelkässä vaipassa ja lenkkareissa. (onneksi äitini on töissä samassa rakennuksessa ja hän tuli tuomaan meille pyyhkeen että saimme jotain pojan suojaksi kotimatkaa varten) Pääsimme jonon ohi lääkärille ja siellä todettiin, että taitaa olla aivotärähdys ja nyt vaan pitää seurailla illan ajan, että meneekö pahemmaksi. Lääkäri oli sitä mieltä, että ei tarvitse herätellä yöllä ja varmistaa tajunnan tasoa.. Itse kuitenkin ajattelin herätellä poikaa, sillä meillä oli juuri kaikki aivovammat puheena koulussa ja mielessä pyörii vaan hematoomat aivoissa ja niihin liittyvä kuolleisuus (juu, tieto lisää tuskaa). Eipä siinä mitään menetä, jos yhden yön ajan heräillään vähän useammin.

Nyt illan ajan poika on ollut ihan hyvävointinen, ei enää oksentelua tms. Tosin väsynyt hän on ja pää on varmasti kipeä..

Että tällaista meille..Ihan järkyttävän kamalaa tämä huoli oman lapsen voinnista!!!

Miisa

Voi Miisa! Tiedän niin ton tunteen. Meillä poika lensi rappuset alas niskoillensa. Portti oli jäänyt auki ja pääsi livahtamaan. Ehdin nähdä kun poika oli puolessavälissä ja tietty kiljasin, mitä hän sitten pelästyi ja horjahti. Mulla vaan vilahti kaikki silmissä kun näin miten pahasti toinen lensi. Kauhee huuto alkoi ja minä paniikissa ambulanssia soittamaan. Keskus sanoi, että kun noin kovin huutaa on aina hyvä asia. Jos ei itke niin sitten huonompi. Lanssi tuli kuitenkin ja totesi lääkärin kanssa että kaikki kunnossa.
Ei ole helppoa noiden lasten kanssa.

Onneski teidän poika kunnossa! Seuraile kuitenkin pikkaisen tilannetta yöllä. Itselläkin on helpompi olla.

Tuli kiire pojan iltahommiin, niin jäi kaikki kommentoinnit viime viestistä.

Elokuu08: on varmaan ollut kamala tilanne! onneksi selvisitte säikähdyksellä..Toivotaan, että meilläkin jää vaan aivotärähdykseksi.

Tsemppiä teille, joilla lapset hoidossa.. ristiriitaista, kun olisi itsellä aikaa levätä, mutta sitten ikävöi vaan lasta..

Katrinna: toivotaan, että istukka vielä nousee! usein niin käykin, mutta ei kai sitten aina..

Voi apua miten kauhealta kuulostaa noi elokuun ja miisan lasten tapaturmat. Itsekin pelkään koko ajan että tyttö tippuu jostain kun on niin kova kiipeämään... Eilen pääsi livahtamaan portaisiin ja kiipes ne ylös ja huuteli sitten yläkerrasta äitiä, kyllä säikähdin.

Me saatiin ihan sattumalta tietää että naapurit myy niiden tuplarattaat ja käytiin eilen kokeilee autoon ja hyvin sopii. Tehtiin kaupat ja saatiin lähes uudet Oran tuplat yli puolet halvemalla kuin kaupasta. Ihan hyvä säästö kun nuo rattaat on ihan hirveissä hinnoissa...

Lähdetään tänään mökkeilee 2 viikoksi joten palaan sitten kertomaan kuulumisia.

Hauskaa juhannusta kaikille!

naksuli 30+1

Onpas tullut paljon viestejä! Mukava kuulla, että moni on saanut lepäillä ilman isompia muksuja ja nauttia vielä kahdenkeskisestä ajasta ennen vauvan syntymää! :)

Miisa: Toivottavasti ei pojalle tullut aivotärähdystä kummempaa seurausta yllättävästä "sukelluksesta"! Lasten kanssa sattuu ja tapahtuu, mutta aina se säikäyttää. Kannattaa vaan varautua siihen, että niitä sattumuksia on jatkossa tiedossa aiempaa enemmän, kun ei sitä isompaa voi enää joka sekunti samalla tavalla valvoa (ja järjen määrä ei valitettavasti tuplaannu sillä sekuntilla, kun tulee isosiskoksi tai -veljeksi...).

Katrinna: Onhan siulla vielä periaatteessa toiset 9 viikkoa aikaa, joten elätellään toiveita, että istukka nousee! Yhdellä tutulla istukka ei noussut (ei liene kovin yleistä!), mutta se olikin jo alun alkaen ihan kohdunsuulla, eli osasi kyllä odottaakin keisarinleikkausta sen perusteella. Pidetään peukkuja! Ja mukavaa lomaa, jos reissuun uskaltaudut! Mie en kyllä pystyis enää tuollaiselle turneelle (naapuricityynkin tekee jo tiukkaa...) mutta jos olo on hyvä, niin antaa mennä vaan! Jos synnytyksen aika koittaa reissussa, niin eiköhän tuolla ihan peruskielitaidollakin pärjää mainiosti. Eri asia olisi jossain kauempana, jossa ei olisi mitään yhteistä kieltä!

Garnet: Pikaista paranemista! Meillä on likka tällä hetkellä flunssassa, kuulemma sitkeää tautia on liikkeellä. :(

Miekin tajusin tässä yks ilta, että varmaan tarttis pikkuhiljaa alkaa kassia pakkailla. Viimeeksi keräilin kamoja suppareiden välillä ennen synnärille lähtöä, ja sitä en kyllä haluis ottaa uusiksi! Tai omista kamoista viis (hius- ja hammasharjalla sekä kännykällä pärjää ihan hyvin), mutta vauvan kotiintulokamat pitää olla isukille valmiiksi pakattuna, kun ei se kumminkaan mitään löydä ite...

Vauvelin vaatteita pyörii koneessa, kun eilen saatiin vihdoin yläkerta valmiiksi. Tai pientä fiksausta on vielä jäljellä lastenhuoneessa ja pinnasänky kasaamatta, mutta muuten alkaa näyttää ihan hyvältä, vihdoinkin! Jotain pientä ajattelin vielä käydä shoppailemassa, jos vaan nää supparit hellittäisi...

Tietääkö muuten kukaan, mitä vaihtoehtoja on perätilalapsen synnytykseen? Tää pikkuipana kun ei osoita minkäänlaisia merkkejä siitä, että haluaisi kääntyä ja eiköhän tämä ole yhtä itsepäinen kuin muutkin, että kääntyy takuulla takaisin perätilaan, vaikka käännettäisiinkin... Terkkari antoi ymmärtää, että kunhan on lääkäri paikalla, niin alakautta synnyttäminen onnistuu, mutta miuta vaan pelottaa, miten käy, jos mukelo syntyykin matkalla... Alakautta, ilman muuta, haluaisin synnyttää, mutta mieluusti sairaalassa! Käynnistys olisi aika juhlaa...

Mutta nyt lapsosten kanssa pihalle, kun on niin ihana ilma! :)

Pistiina 34+0

Huomenta,

Miisa; voi kamala, tiedän tunteesi. Meillä pojalle ei onneksi mustaa silmää kummemaa ole sattunut, mutta tuo 4kk iässä kasvanut kysta silmäkulmassa kyllä säikähdytti. Onneksi se saatiin leikattua, ja kaikki meni hyvin. Tuo leikkauskeikka oli kyllä aivan kamala näin äidin näkökulmasta, vaikka poika ei ollut moksiskaan.

Pistiina: Mulla yksi aika kaukainen tuttava (siitä oli juttukin jossain vauva lehdessä) synnytti perätilassa olevan lapsen. Alkaa kuulemma olla yleistymässä, jos vain näyttää siltä, että lapsella on hyvin tilaa syntyä ja äiti on valmis synnyttämään. Itse mietin samaa asiaa, mutta tämä meidän pirpana on jo niin pää alhaalla luiden välissä, ettei enää käänny. Kannattaa kysellä sitä käynnistystä, jos teillä on vielä pitkä matka sairaalaankin. Aina kannattaa kysyä! =)

Oma napa: Täällä menee päivä päivältä paremmin. Suppareita on enää todella harvoin (siis kipeitä) ja mieli on virkeä. Olen ihan varma, että johtuu tuosta raudasta ja tietenkin auringosta joka on näyttäytynyt viime päivinä. Kävin eilen ja tänä aamuna kävelyllä ja tuntui ihan mukavalle. Sen päälle vain kunnon lepo,niin olo on ihan normaali.
Nukkuminen on mullakin nyt selvästi vaikeutunut. En oikein voi nukkua enää päiväunia, muuten yö on todella levoton. Jotenkin ei vain enää ole niin isoa unen tarvetta kuin vähän aikaa sitten.
Huomenna olisi kampaaja ja ke aamuna neuvola. Sitten lähdenkin ajelemaan mökille, jossa ajattelin olla ainakin viikon verran, eli seuraavaan neuvolaan asti.
Heinäkuun puolivälissä ajattelin vielä lähteä puolentoista viikon mökkireissulle, jos olo pysyy hyvänä. Sitten rv 35 jälkeen varmaan pysyttelen kotosalla ihan varmuuden vuoksi.

Nyt ajattelin lähteä käymään ikeassa. Toiveissa olisi löytää sellainen pieni 2istuttava vuodesohva joka olisi helppo aukaista, jos vauva valvottaa. =)

Naksuli: Hauskaa matkaa, rentoudu. =)

zuviliini 29+6

Katrinna, reissuun vaan jos ainoa pelko on mahdollisessa synnytyksessa oleva kielimuuri. Toi synnytys on sen verran kansainvalinen et kasimerkeilla ja muulla elekielella selviaa melko pitkalle. nim. kokemusta on ja nyt jo toinen tulossa... eli ei draumoja vieraalla kielella synnytyksesta.
Minulla vasymys on hieman helpottanut mut vielakin voi nukkua helposti paiva unet ja yo unet.
Viime keskiviikkona oli ultra ja painoa oli 1858g, laskivat mittojen mukaan tyttelin 33viikkoiseksi vaikka "oikeasti" oltiin vasta 32 viikolla. Huomenna on katilo aika joten katsotaan mita siella sanotaan.... Neitokainen on jo paa alaspain, takapuoli painaa mun kylkeen, mika ei ole ollenkaan kiva tunne, varsinkin kun yrittaa istua 8h toissa. No jos viela reilun viikon kestais ja sit menis hakemaan saikkua....

Ihanaa vaan istua ja ihmetellä, ja tietty lukea teitin juttuja, kun kävi niin, että loppui pakkeli kesken :-). Minä olen koko ajan luullut olevani meistä elokuulaisista se hössöön hössö kenellä kaikki valmiina ennen aikojaan... No nyt vasta tajuan teidän juttuja lukiessa, että joku sairaalakassi pitäisi pakata ja että vauvalle laittaa kassiin jotain valmiiksi. Kyllä minä sen verran jo miestä opastin, että se tietää vauvan vaatteiden olevan nalle puh laatikoissa ompelupöytäni vieressä, mutta ei se yhtään tiedä mitä vaatetta sen tuoda pitäisi... Eilen mies ihan omatoimisesti illalla sanoi, että piti (huom piti...) mennä kokeileen miten se kaukalo nyt sitten kiinnitetään tuohon autoon, meillä kun sitä on sovitettu vain tuohon myynnissä olevaan autooni, ei kumpaankaan niistä millä tullaan ajamaan tulevaisuudessa. Ei meillä muuten ole vauvalle sänkyäkään, kun eilen vasta sain tapetit sen huoneen seinään mihin sänky pitäisi laittaa. Mitenköhän minulla on nyt kaikki jäänyt vaiheeseen?? Liekö syynä se, että mikään ei viittaa synnytyksen lähestyvän, kun neuvoloita ei ole tiheämpään tai kun masu on kasvanut niin tasaisesti ettei se isommalta tunnu kuin ennenkään. Vauveli on ihan yhtä lailla luullaksieni pää alaspäin, kun ainakin selkä-peppu tuntuu tuossa navan vierellä ja välillä pieni "kuhmu" (kantapää?) tuntuu kyljessä.

Mutta pitää alkaa leikkaamaan tuon esikoiseni tukka, se kun kerrankin itse sanoi, että leikataan.

-Mammaksi-

Katrinna: Mulla on sama juttu tuon istukan kans! Eli rakenneultrassa kätilö huomasi sen olevan aivan kohdunsuun kohdilla ja kertoi, että voi olla et sektiolla vauva sitten ulos tulee, mutta on hyvinkin mahdollista, että istukka tässä viikkojen ja kuukausien aikana siirtyy. Noh, varattiin sitten istukkakontrolli aika, jossa kävin rv 28+5. Ja siellä sitten kävi ilmi, että istukan reuna on edelleen alhaalla.. Minäkin olin jotenkin tuudittautunut siihen, että istukka olisi siirtynyt kun kätilö silloin rakenneultrassa sanoi sen olevan hyvinkin mahdollista ja yleistä. Myös neuvolassa sanottiin, että eiköhän se siitä nouse:/ Menen synnytystapa-arviointiin hieman aikaisemmin ja siellä vielä tarkistetaan josko istukka silloin olisi liikkunut, sitä tässä toivotaan. Mielummin sitä koittaisi synnyttää alakautta kuin sektiolla, mutta sen näkee sitten:) Toivotaan Katrinna, että istukkamme alkaisivat nyt hurjiin nousuihin:)

Minulla nuita supituksia ei juuri ole vielä ollut ja muutenki olo on ollut todella hyvä. Liekö syynä tämä lomailu..:) Olen ollut jo kolme vkoa kesälomalla ja äitiysloma alkaa suoraan kesäloman päätyttyä. Kovasti olen myös kappeja siivoillut ja heittänyt turhaa tavaraa menemään. Vauvan vaatteista suurin osa on pestynä ja kaapissa odottelemassa. Sänkyä ja hoitopöytää ei vielä olla hankittu, pitää tässä varmaan lähteä käymään ikeassa mutka:) vaunut sentään on jo ostettu, mutta ne on vielä lastentarvikeliikkeessä säilössä.

Hauskaa päivänjatkoa!

Emeliina* 32+5

Huhhuh, mitä näillä naperoille on taas tapahtunut... Mulla on itelläni ollut paha aivotäräys alle 2-vuotiaana, kun olin kaatunut saunassa ja sen seurauksena mulla oli ollut epileptisia kohtauksia, mut ne on kyllä hävinneet jo pitkälti ennen kouluikää. Esikoinen tuli joskus 5-6kk ikäisenä rappuset pääeeltä alas, kun oltiin just muutettu tähän, eikä porttia oltu viel asennettu... Alkusäikähdyksen ja itkun jälkeen poika kuitenkin vain nauroi, itellä kyllä sydän pomppas - ja kyllä muuten tuli portti nopeaan sen jälkeen rappusiin!!! Tallilla oman ratsastusharrastuksen myötä nähnyt niin paljon eri asteisia aivotäräyksiä, et kehotan kyl kiikuttaa kaikki vähänki kovemmat iskut päähän lääkärin näytille, etenkin jos liittyy yhtään oksentelua, näköhäiriöitä, velttoutta tms.

Mulla olis sit ihan vapaailta, mies läks porukoilleen hakee poikaa ja on siellä yön yli. Piti mennä kaverin kanssa leffaan, mut on sen verran räkäinen olo, et tyydyn suklaalevyyn ja Täydellisiin naisiin :). Töissä olin panadolin voimalla, aamulla kyl kävi mielessä myös työterveyteen marssiminen, mut en sit malttanut... on kuitenkin 10-12v päiväleiri, tosi mukava työviikko, sairastan sit ens viikolla ;D.

Istukan paikan siirtymiseen en osaa sanoa mitään. Mulla on ollut molemmilla kerroilla suoraan tossa edessä eikä oo siitä muuttunut mihinkään.

Pitäis kait mennä tekee jotain ruokaa.

Hyviä vointeja!

Garnet 30+2

Yhteistyössä