Eikö lapset voi muka syödä häissä samaa kuin muutkin? Tuli kyselyä lasten omasta menusta häävieraalta...

  • Viestiketjun aloittaja Järkkäilijä
  • Ensimmäinen viesti
.......
Miten ihmeessä lehtipihvi eroaa naudan fileestä? Eikö sitä filettä voisi sanoa lehtipihviksi niin lapselle maistuu paremmin? :D

Ja miksi ihmeessä monet tuntuvat kuvittelevan portviinikastikkeen olevan voimakkaan makuista?? Ei todellakaan ole.
 
"Tintti"
Meidän lapset on onneksi sen verran kaikkiruokaisia, että jotain syötävää aina löytyy. Siltikin on ihan asia erikseen, onko se syötävä lapsille "sopivaa".

Esim syksyllä oltiin yhden kaverin 40v juhlissa. Pöytä notkui ihania erikoisia tapaksia jne. Meidän lapsille kelpaavaa löytyi graavilohi, katkaravut, fetajuustokuutiot, tomaatti, kurkku, paprika, porkkanatikut ja patonki.

Sinänsä jopa ihan monipuolinen ateria, mutta aika paljon oli annettava ottaa tuota graavilohta ja fetaa jotta mahat tuli oikeasti täyteen (kun ei ollut mitään perunaa tai vastaavaa).

Ja arvatkaapa vaan kuinka monta kertaa seuraavan yön aikana jouduttiin tarjoamaan lapsille vettä, kun heräsivät siihen, että janotti...
 
"hih"
[QUOTE="hmmm";25680095]onko häät aikuisten juhla? meillä on yleensä ollut häät, synttärit,ristiäiset sun muut ihan perhejuhlia, jos on aikuisten juhla, niin se on sitten kutsussa erikseen mainittu[/QUOTE]

Monelle ne häät kyllä on nykyään ihan aikuisten juhla, toista oli vuosisadan alussa maalla. Ja vaikka siellä olisikin lapsia ?ukana, niin ei se te niistä lastenjuhlia, jolloin tarvitsisi lapsille alkaa järjestelemään omia ruokia tai ohjelmaa.

Olet kyllä hyvä provo, täytyy myöntää, sun kaltaisia persujössiköitä on ihan varmasti jossain päin olemassa:D
 
"vieras"
Kyllä tulisin häihisi syömään, niin hyvältä kuulostaa. Ja ei haittaa lainkaan, vaikka sitä maitoa ei olisi. t maidon ystävä.

Ja tiedoks vielä niille jotka ei sitä tiennyt, että maitohan ei ole kovin terveellistä. Sitä vaa suositellaan juomaa sen takia, koska siihen lisätty d vitaamiinia yms sellaista.
 
......
[QUOTE="janna";25678553]
Vettä en juo koskaan ruoan kanssa, en edes ravintolassa.[/QUOTE]

No johan on kumma... :eek:

Luulisi että ne limsat maistuisivat aika äklöltä ruuan kanssa??
 
Miten ihmeessä lehtipihvi eroaa naudan fileestä? Eikö sitä filettä voisi sanoa lehtipihviksi niin lapselle maistuu paremmin? :D

Ja miksi ihmeessä monet tuntuvat kuvittelevan portviinikastikkeen olevan voimakkaan makuista?? Ei todellakaan ole.
No ei tietenkään, ku se on vielä vähän parempaa lihaa (jos siis sisäfilettä), eikä sitä ole nuijittu sitkeäksi kengänpohjaksi ;)
 
[QUOTE="onni";25679729]Lihapullat, nakit ja ranskalaiset 20 lapselle maksaa 20 euroa. Lapsiperheet tuovat myös muita isommat lahjat. Kyllä on köyhää ellei lapsille ole mitään tarjottavaa. Oletko itse ollut lapsi? Tykkäsitkö aikuisten pöperäistä vai lihapullista?[/QUOTE]


Miksei sitten aikuisillekin tarjoa kalapuikkoja, nuketteja ja einespyöryköitä? Niin ja teitenkään ei sitten voi juoda mehua, kun siinä on sokeria, joten maitoa kyytipojaksi.
 
Kieltäytyvätkö teillä lapset tosiaan fileestä ja yökkivät? Kyllä oma NIRSO tyyppini on löytänyt erilaisista juhlista aina syötävää. Kaikeasta ei tartte tykätä...

Mä en edes tilaa lapselle miellään niitä lihapullia ravintolassa. Niitähän saa kotona, siellä jotain parempaa... Miten ihmeessä kotona pystytään laittamaan ruokaa, jos vain kokoperunat ja lihapullat menee alas? Eikö kukaan tosiaan laita kokolihaa kotona? Kala on ilmeisesti harvinaisuus ellei ole kalapuikosta kysymys.
 
"hmmm"
[QUOTE="hih";25680142]Monelle ne häät kyllä on nykyään ihan aikuisten juhla, toista oli vuosisadan alussa maalla. Ja vaikka siellä olisikin lapsia ?ukana, niin ei se te niistä lastenjuhlia, jolloin tarvitsisi lapsille alkaa järjestelemään omia ruokia tai ohjelmaa.

Olet kyllä hyvä provo, täytyy myöntää, sun kaltaisia persujössiköitä on ihan varmasti jossain päin olemassa:D[/QUOTE]

miksi minua provoksi epäilet? meillä on aina ollut juhlissa lapsia mukana, kun on koko suvussa ollut aina paljon lapsia eri iässä, kun juhlat ovat olleet lapset tervetuloa meiningillä, niin on pyritty aina järjestämään myös lapsille puuhaa ja lapsille sopivia ruokavaihtoehtoja, toki joukossa on niitä joille kelpaa mikä tahansa ruoka ja sitten niitä, jotka tyytyvät siihen perus lihapullasoosiin ja perunaan ja kulauttavat palan alas maidolla, ei mitenkään vaivaa ole tästä koitunut koskaan.

Ehkä me olemme perusjössiköitä, mutta mitä sitten? olen ollut lapsettomissakin juhlissa, silloin tietysti meininki on hiukan eri, jokainen tekee juhlat omalla tyylillään, eikä mielestäni ole yhtään väärää tapaa järjestää juhlaa, itselleni on vain ollut aina se yksi pääasioista, että kaikki viihtyvät ja kaikille on jotakin suuhunpantavaa.
 
..
Itse ainakin olisin vieraana tyytyväinen siihen, että kutsun mukaan on laitettu ylipäänsä menu. Tietäisin ruokien perusteella, että pitääkö tankata hyvin ennen juhliin lähtöä, ja mahdollisesti valmistautua siihen, että pitää juhlien jälkeen vielä tehdä itse ruokaa, jos juhlien ruoka vaikuttaa siltä, että koko perhe ei siitä pidä. Miksi maailmassa pitää olla tuollaisia kitisijöitä. Ap:n menu kuitenkin on erittäin monipuolinen. Toisilta palstailijoilta on tullut 'kitinää' tuosta portviinikastikkeesta. Jos siitä ei pidä, voi jättää ottamatta. Pihville ja kermaperunoille ei välttämättä tarvita kastiketta.
 
"morsian"
Naudan liha on "voimakasta" ja nakit+lihapullat ovat lasten ruokaa? Portviinisoosi on ihan mahdotonta(?!). Joku irvaili, että onneksi lapset syövät punkkukastiketta ja äyriäisiä.
No niin... itse huokaan, että ONNEKSI! Ja uskon, että tämä johtuu siitä, ettei meillä olla koskaan puolellakaan lauseella annettu ymmärtää, että on erikseen lasten ja aikuisten ruoat.
Ja kaikkea maistetaan joka ruokailulla.
Naudanliha on koostumukseltaan vähän erilaista kuin vaikka nakki, ja portviinikastike taatusti erinmakuista kuin kermakastike. En sanonut että mahdotonta, mutta ei se nyt kovin monen lapsen suosikkilistalle nouse? enpä ainakaan ole kuullut koskaan.

Kaikkea on hyvä maistaa, mutta jos kaikki menulla sattuisi olemaan lapselle uutta niin minusta on kohtuutonta sen vuoksi jättää häntä ruuatta ettei ne maistu. Ei maistamisella nälkä lähde. Etenkin jos nyt puhutaan pienistä lapsista, 3-6 vuotiaista.

Ja jotenkin hulvatonta lukea täällä kuinka 90% palstamammojen lapsille muka maistuu portviinikastikkeet ja äyriäispullat ja ties mitkä ja kaikki meidän kultsille maistuu. Mutta työssäni näen päivittäin kuinka nirsoja ne 3-6 vuotiaat on, ei ne söis muuta kuin perunaa ja jauhelihapihviä. Ruuan täytyy olla mahdollisimman yksitoikkoista, kaikki erikseen ja selvästi lautasella. Ei mitään sössötyksiä. Ihan juurikin sen vuoksi että tuon ikäisen lapsen makuaistit yksinkertaisesti ei ole niin kehittyneet että lapsi vielä pitäisi juurespinjansiemensalaatista ja saunapalvatusta häränpaistista. Ei se tee lapsesta nirsoa, puhumattakaan että siitä voi syyttää vanhempia. :O Se kuuluu lapsen ikään ja kehitykseen.
 
"jjj"
En kyllä itse ole koskaan odottanut, että meidän lapsille olisi omat ruuat juhlissa. Mielestäni lapset (sitten kun muutenkin kunnon ruokaa jo syövät) syövät kyllä ihan samaa ruokaa kuin aikuiset. En halua opettaa lapsia sellaiseksi, että nakki ja lihapulla on ainoa kelpaava vaihtoehto.
 
meidän 3v
Meidän lapsi maistaisi ihan varmasti kaikkia noita ruokia mielellään. Jos olisi tarjolla jotain nakkeja, niin en niitä kyllä hänelle edes tarjoaisi HÄISSÄ. Häät on hienot juhlat ja ruoat sen mukaiset, samoin käytös ja pukeutuminen. Nakkeja ja eineksiä voi syödä kotona verkkareissa sitten niinä päivinä, kun äiti ei ole jaksanut laittaa muuta (eli kerran kuussa..).

Meillä ei lapselle tilata ravintolassakaan lasten menua muuta kuin siinä tapauksessa, että siinä on kunnon lihaa lisukkeilla. Muuten tilataan aina oikealta listalta, mutta pyydetään pienempi annos. Hyvin on toiminut Oulunkin kokoisessa kaupungissa ja sen parhaimmissa ravintoloissa.

Toki kaikki lapset eivät suhtaudu ruokaan yhtä avoimin mielin riippumatta perheen tottumuksista, mutta minusta se ei ole enää morsiammen huoli.. JOten ap, menusi on noin vallan mainio. Ainoana lisänä laittaisin ehkä juomien kohdalle kauniisti tekstatun lapun "maitoa saa pyydettäessä tarjoilijalta" tai ohjeistaisin tarjoilijoita kertomaan siitä lapsiperheille JOS käyvät muutenkin kaatamassa viiniä pöydissä.
 
[QUOTE="morsian";25680127]Lehtipihviä on ollut lapsille iät ja ajat, jo omassa lapsuudessa, ja sekin on ihan kiva vaihtoehto. Kyllä ne taitaa olla ihan vakioita lasten listalla; nakit, lihapullat, perunamuusi, ranskikset, lehtipihvi. Ne on lapsen suuhun sopivia, ei niinkään naudan sisäfile portviinissä haudutettuna. Joku lapsi voi tietty syödä sitäkin, en mä sillä.[/QUOTE]

Eikai kukaan sinne portviini-kastiketta käskenykään laittaa. Miten naudan sisäfilee on huonompi vaihtoehto kuin lehtipihvi, joka on useimmiten tehty porsaan ulkofileestä ja on hieman sitkeämmän puoleista, toisin kuin taas naudan sisäfile oikein kypsennettynä? Nii ja se oikea vastaus tähän on hinta, ei maku.

Itse olen kyllä huomannut, että nuo nakit ja lihapullat on vähän alkaneet vähentyä sieltä lasten ruokalistoilta. Onko kyse sitten lisäaineiden välttelystä, vai mistä, siihen en ole selvyyttä vielä saanut :)

Mun mielestä on hienoa, että lasten lista on monipuolistunut ihan hirveesti, on kanaa, pastaa, kalaa, mutta myös niitä lihapullia ja muussia, jolloin jokainen löytää lapselleen sopivan vaihtoehdon, kun menee ravintolaan.

Häämenussa ei kuitenkaan voi, eikä pysty miellyttämään jokaista. Neutraalit maut ruoissa takaa sen, että ne varmasti maistuvat lapsillekin, jos ne ei lapsille kelpaa niin sitten on melkoisen kumma. Ap:n häihin kuitenkin oli tulossa lapsivieraita n. 10kpl ja aikuisia monen kertaisesti, ei silloin lähdetä ruokalistaa suunnittelemaan niiden lasten kautta, vaikka lapsetkin tässä oli hienosti otettu huomioon, juuri noissa ruokien neutraaleissa mauissa.
 
"huhhuh"
Herranjestas mitä porukkaa täällä. Ei vesi kelpaa juotavaksi vaan pitäs olla maitoa ja lapsille ei normaali ruoka kelpaa. Onneksi mun lähipiiriin ei kuulu tollasia ihmisiä.
 
"mä"
Voi olla, että tuo naudanfile ei välttämättä ole kaikille lapsille mieleen, kuitenkin aika "voimakas". Olisiko ollut täysin mahdoton idea tehdä lapsille esim. lihapullia tms. helposti syötävää ja varmasti maistuvaa?
Pöh, niin junttimaista pilata hieno kattaus jollain helvetin lihapullilla ja nakeilla, jos ei kelpaa niin olkoot syömättä!!! olihan siellä kalaa ja kaikkee muutakin jos ei hellantuuteleille kelpaa naudanliha!
 
"..."
:LOL: Ja se on sitten huono asia, jos joku on koostumukseltaan erilainen kuin nakki? :D Ja tiedätkö itse minkälaista on portviinikastike? Se on makeahkoa, eikä mitään väkevää. Onko se selvää, että lapsi syö kermakastiketta mieluummin? Voi olla, että päivähoidossa on omanlaisensa tavat ja monesti lapset toimivat, kuten varmaan kasvatusalan ammattilaisena tiedät, ryhmässä eri tavalla. Ja kuinkas usein siellä päikyssä niitä äyriäispullia ja portviinikastikkeita tarjotaankaan. ;)

[QUOTE="morsian";25680214]Naudanliha on koostumukseltaan vähän erilaista kuin vaikka nakki, ja portviinikastike taatusti erinmakuista kuin kermakastike. En sanonut että mahdotonta, mutta ei se nyt kovin monen lapsen suosikkilistalle nouse? enpä ainakaan ole kuullut koskaan.

Kaikkea on hyvä maistaa, mutta jos kaikki menulla sattuisi olemaan lapselle uutta niin minusta on kohtuutonta sen vuoksi jättää häntä ruuatta ettei ne maistu. Ei maistamisella nälkä lähde. Etenkin jos nyt puhutaan pienistä lapsista, 3-6 vuotiaista.

Ja jotenkin hulvatonta lukea täällä kuinka 90% palstamammojen lapsille muka maistuu portviinikastikkeet ja äyriäispullat ja ties mitkä ja kaikki meidän kultsille maistuu. Mutta työssäni näen päivittäin kuinka nirsoja ne 3-6 vuotiaat on, ei ne söis muuta kuin perunaa ja jauhelihapihviä. Ruuan täytyy olla mahdollisimman yksitoikkoista, kaikki erikseen ja selvästi lautasella. Ei mitään sössötyksiä. Ihan juurikin sen vuoksi että tuon ikäisen lapsen makuaistit yksinkertaisesti ei ole niin kehittyneet että lapsi vielä pitäisi juurespinjansiemensalaatista ja saunapalvatusta häränpaistista. Ei se tee lapsesta nirsoa, puhumattakaan että siitä voi syyttää vanhempia. :O Se kuuluu lapsen ikään ja kehitykseen.[/QUOTE]
 
"mä"
[QUOTE="morsian";25680214]Naudanliha on koostumukseltaan vähän erilaista kuin vaikka nakki, ja portviinikastike taatusti erinmakuista kuin kermakastike. En sanonut että mahdotonta, mutta ei se nyt kovin monen lapsen suosikkilistalle nouse? enpä ainakaan ole kuullut koskaan.

Kaikkea on hyvä maistaa, mutta jos kaikki menulla sattuisi olemaan lapselle uutta niin minusta on kohtuutonta sen vuoksi jättää häntä ruuatta ettei ne maistu. Ei maistamisella nälkä lähde. Etenkin jos nyt puhutaan pienistä lapsista, 3-6 vuotiaista.

Ja jotenkin hulvatonta lukea täällä kuinka 90% palstamammojen lapsille muka maistuu portviinikastikkeet ja äyriäispullat ja ties mitkä ja kaikki meidän kultsille maistuu. Mutta työssäni näen päivittäin kuinka nirsoja ne 3-6 vuotiaat on, ei ne söis muuta kuin perunaa ja jauhelihapihviä. Ruuan täytyy olla mahdollisimman yksitoikkoista, kaikki erikseen ja selvästi lautasella. Ei mitään sössötyksiä. Ihan juurikin sen vuoksi että tuon ikäisen lapsen makuaistit yksinkertaisesti ei ole niin kehittyneet että lapsi vielä pitäisi juurespinjansiemensalaatista ja saunapalvatusta häränpaistista. Ei se tee lapsesta nirsoa, puhumattakaan että siitä voi syyttää vanhempia. :O Se kuuluu lapsen ikään ja kehitykseen.[/QUOTE]

No syökööt sit tenavat kotona jos nälkään kuolevat... eiköhän sieltä jokaiselle jotain löydy ja jos ei niin ihan v....n sama
 
"kolmenäiti"
Jos ruoka on tarjolla noutopöydässä, niin siitähän luulisi olevan jokaisen helppo koota mieleiset annokset? Jos liha ja kastike ovat vielä erikseen tarjolla, niin sitä hui-niin-arveluttavaa kastikettahan ei ole pakko ottaa. Eikä muutakaan epäilyttävää. Mitä omia ja lähipiirin muksuja olen seurannut, niin hyvin maistuu kunhan ruoka on "selkeää" ja ainekset tunnistettavia. Ja jos joku nirsoilee eikä suostu syömään tarjolla olevia ruokia, niin käsittääkseni se ei ole juhlien järjestäjän häpeä?
 
"huomio"
Alkuperäinen kirjoittaja alastulossa mättää;25680283:
Eikai kukaan sinne portviini-kastiketta käskenykään laittaa. Miten naudan sisäfilee on huonompi vaihtoehto kuin lehtipihvi, joka on useimmiten tehty porsaan ulkofileestä ja on hieman sitkeämmän puoleista, toisin kuin taas naudan sisäfile oikein kypsennettynä? Nii ja se oikea vastaus tähän on hinta, ei maku.

Itse olen kyllä huomannut, että nuo nakit ja lihapullat on vähän alkaneet vähentyä sieltä lasten ruokalistoilta. Onko kyse sitten lisäaineiden välttelystä, vai mistä, siihen en ole selvyyttä vielä saanut :)

Mun mielestä on hienoa, että lasten lista on monipuolistunut ihan hirveesti, on kanaa, pastaa, kalaa, mutta myös niitä lihapullia ja muussia, jolloin jokainen löytää lapselleen sopivan vaihtoehdon, kun menee ravintolaan.

Häämenussa ei kuitenkaan voi, eikä pysty miellyttämään jokaista. Neutraalit maut ruoissa takaa sen, että ne varmasti maistuvat lapsillekin, jos ne ei lapsille kelpaa niin sitten on melkoisen kumma. Ap:n häihin kuitenkin oli tulossa lapsivieraita n. 10kpl ja aikuisia monen kertaisesti, ei silloin lähdetä ruokalistaa suunnittelemaan niiden lasten kautta, vaikka lapsetkin tässä oli hienosti otettu huomioon, juuri noissa ruokien neutraaleissa mauissa.
Mä en kyllä saanut sitä käsitystä, että ap on juurikin lasten takia valinnut nuo neutraalihkot ruoat. Mistä sä niin luit? Hän sanoi, että jotta maistuisi kaikille, ei puhunut varsinaisesti lapsista mitään. Luulen, että tarkoitti enemmänkin aikuisia.

Ihan hullua olisikin, että lapsivieraiden takia pitäisi valitsa miedommat maut ruokaan:D
 

Yhteistyössä