Eikö lapset voi muka syödä häissä samaa kuin muutkin? Tuli kyselyä lasten omasta menusta häävieraalta...

  • Viestiketjun aloittaja Järkkäilijä
  • Ensimmäinen viesti
"sipsi"
En jaksa koko ketjua kahlata läpi, mutta jos tuosta listasta ei lapselle sopivaa, hyvää ruokaa löydy (vrt nauravat nakit ja aku ankan ranskikset) on varmaan sitten parempi jäädä kotiin syömään niitä tuttuja turvallisia ruokia...

Herranen aika, morsiuspari päättää tarjoilusta! Minähaluanminähaluan- ruokaa tilataan sitten kun ollaan syömässä ravintolassa, ei toisten juhlissa. Mukaan lukien maito :)
 
"morsian"
Hohhoijaa :D Onneksi en ole kutsuttu tämän rasittavan morsiamen häihin, siinä kaikki...

Ei kukaan ole sanonut, että sisäfilee maistuu samalta kuin lihapulla, vaan että sisäfilee ei maistu niin merkittävästi erilaiselta kuin naudan jauheliha että se olisi mitään erityisen "eksoottista". On aika iso ero siinä syöttääkö lapselle ihan normaalia pihviä vai mustekalaa ja anjovista ja parsakaalia.

Siis en tiedä missä ihmeen säkissä nykypäivän lapset kasvavat. Minulla oli lapsena sisäfilee viinikastikkeessa lempiruokaa, ja tilasin sitä pakkomielteisesti aina silloin harvoin kun ravintolaan pääsi. Makeat viinikastikkeethan ovat todella namia tavallisen lapsen näkökulmasta.
Kappas, että jo ihan 3 veenä tilasit raflassa sitä samaa sapuskaa mitä ap nyt mainostaa myös lapsille tarjoavansa. No kyllähän nykyajan leikki-ikäiset on vähintään tynnyrissä kasvaneet, kun ei tätä ymmärrä :D

Lapsen suussa jo pelkkä ruoan koostumus tekee huiman muutoksen millaisena sen ruoan maistaa ja kokee.

Mikä musta tekee rasittavan? Että minusta on ihan ok tarjota lapsille omaa ruokaa, jos listalla sattuis olemaan lähinnä aikuiseen makuun sopivia makuja? Kai mä sitten olen ärsyttävä siinä suhteessa. :D mun mielestä on kiva että lapset voi mun juhlissa syödä muutakin kuin fetakuutiot ja kuivaa perunaa.
 
[QUOTE="morsian";25680449]VÄITINKÖ NIIN? johan sanoin, että ap:n ruoka on sitten varmaan ihan miedon makuista ja se saattaa lapsille kelvata. Niin.

Mäkin olisin huolissani, mutta siitä ei ollut kysymys. Kerta ne ap:n safkat on lähinnä maustamattomia. Peruskalaa, perunaa, kasviksia. Menee lapsille.

Sulla taitaa olla jonkinlainen lukihäiriö.[/QUOTE]

Rauha vaan, ei kannata tällaisesta asiasta hermostua. Ihmettelen vaan, kun vertasit ap:n ruokiä äyriäissalaattiin ja juurespinjasalaattin, joita mielestäni tässä ketjussa kukaan sinua lukuunottamatta ei maininnut. Ihmettelen myös, jos päivittäin työssäsi näet lapsia jotka syövät vain perunaa ja jauhelihapihviä ja pidät sitä normaalina eikä lainkaan huolestuttavana. Lainaamassasi kirjoituksessa ihan selvästi kuitenkin väität, että se on kehityksellinen normi. Näin ei mielestäni ole, ja olen myös varhaiskasvatusalalla.


[QUOTE="morsian";25680214]
Ja jotenkin hulvatonta lukea täällä kuinka 90% palstamammojen lapsille muka maistuu portviinikastikkeet ja äyriäispullat ja ties mitkä ja kaikki meidän kultsille maistuu. Mutta työssäni näen päivittäin kuinka nirsoja ne 3-6 vuotiaat on, ei ne söis muuta kuin perunaa ja jauhelihapihviä. Ruuan täytyy olla mahdollisimman yksitoikkoista, kaikki erikseen ja selvästi lautasella. Ei mitään sössötyksiä. Ihan juurikin sen vuoksi että tuon ikäisen lapsen makuaistit yksinkertaisesti ei ole niin kehittyneet että lapsi vielä pitäisi juurespinjansiemensalaatista ja saunapalvatusta häränpaistista. Ei se tee lapsesta nirsoa, puhumattakaan että siitä voi syyttää vanhempia. :O Se kuuluu lapsen ikään ja kehitykseen.[/QUOTE]
 
Viimeksi muokattu:
"Siiri"
Kyllä meitä ihmisiä näköjään riittää joka junaan... Itselleni ei kyllä tulisi mieleenkään kysellä lasten oman menun perään.

Periaatteena on ollut, että jos lapsi on niin pieni, että aikuisten ruoat ei käy, niin omat eväät (esim Piltti-purkki) mukaan. Sen jälkeen kun lapsi kotonakin syö samaa kuin muu perhe, niin saa juhlissakin kelvata se ruoka mitä tarjolla on. Ja varsinkin seisovista pöydistä kyllä aina löytyy jotain myös lapsille kelpaavaa.

Yksissä juhlissa ollaan oltu, jotka järjestettiin ruokaravintolassa ja lapsille oli oma menu (osaksi varmaan sen takia että maistuu lapsille paremmin, osaksi ehkä hinnankin takia - onhan lasten annokset kuitenkin aika paljon edullisimpia kuin aikuisten annokset).

Sielläkin lasten menu oli onneksi "kunnon ruokaa" eikä mitään nugetti tai nakkisarjaa. Jos oikein muistan, niin lapsille oli tarjolla 2 eri alkupalavaihtoehtoa, 2 pääruokavaihtoehtoa ja 1 jälkiruokavaihtoehto. Aikuisille vaihtoehtoja oli muutama enemmän. Ja koska aikuisille oli tarjolla kolmen ruokalajin illallinen, niin myös lapsille oli tarjolla alku-, pää- ja jälkiruoka.
 
"sipsi"
[QUOTE="morsian";25680728]Kappas, että jo ihan 3 veenä tilasit raflassa sitä samaa sapuskaa mitä ap nyt mainostaa myös lapsille tarjoavansa. No kyllähän nykyajan leikki-ikäiset on vähintään tynnyrissä kasvaneet, kun ei tätä ymmärrä :D

Lapsen suussa jo pelkkä ruoan koostumus tekee huiman muutoksen millaisena sen ruoan maistaa ja kokee.

Mikä musta tekee rasittavan? Että minusta on ihan ok tarjota lapsille omaa ruokaa, jos listalla sattuis olemaan lähinnä aikuiseen makuun sopivia makuja? Kai mä sitten olen ärsyttävä siinä suhteessa. :D mun mielestä on kiva että lapset voi mun juhlissa syödä muutakin kuin fetakuutiot ja kuivaa perunaa.[/QUOTE]


Jaa-a, häissä ei kuitenkaan herkkupöydän ääressä olla joka pv :) Tuskin lapsi siihen kuolee, jos aina ei niin lapselle maistuvaa ole tarjolla - tai, kuten jo aiemmin sanoin, jos noista em. ruoista (normia perusruokaa suurimmalta osin :) ) ei sopivaa löydy, on aina vaihtoehto myös kotiinjäänti sopivien eväiden ääreen...

Mielestäni on moukkamaisuuden huipennus kutsun saatua alkaa vaatia morsiusparilta erikkoruokaa lapsille :(
 
"morsian"
Rauha vaan, ei kannata tällaisesta asiasta hermostua. Ihmettelen vaan, kun vertasit ap:n ruokiä äyriäissalaattiin ja juurespinjasalaattin, joita mielestäni tässä ketjussa kukaan sinua lukuunottamatta ei maininnut. Ihmettelen myös, jos päivittäin työssäsi näet lapsia jotka syövät vain perunaa ja jauhelihapihviä ja pidät sitä normaalina eikä lainkaan huolestuttavana. Lainaamassasi kirjoituksessa ihan selvästi kuitenkin väität, että se on kehityksellinen normi. Näin ei mielestäni ole, ja olen myös varhaiskasvatusalalla.
En verrannut, vaan annoin esimerkin että häissä on usein tapana tarjota ne salaatit tuohon tapaan vähän erikoisemmassa muodossa, eikä se välttämättä lapsille maistu. Mutta ilmeisesti ap tarjoaa ihan perussalaattia, mikä varmasti useimmille lapsille maistuu kun siellä on tutut maut.

Pidän ihan normaalina sitä että lapsille maistuu ne perusmaut. Peruna perunana, porkkana porkkana, lihoista parhaiten menee jauhelihat ja kalapuikot. Aikuisen näkökulmasta melko nirsoa, mutta lapselle ihan normaalia. Enkä pidä sitä mitenkään epänormaalina, enkä hauku vanhempia että se olisi heidän kasvatuksesta kiinni. Niinkuin täällä on vihjattu.
 
"morsian"
[QUOTE="sipsi";25680774]Jaa-a, häissä ei kuitenkaan herkkupöydän ääressä olla joka pv :) Tuskin lapsi siihen kuolee, jos aina ei niin lapselle maistuvaa ole tarjolla - tai, kuten jo aiemmin sanoin, jos noista em. ruoista (normia perusruokaa suurimmalta osin :) ) ei sopivaa löydy, on aina vaihtoehto myös kotiinjäänti sopivien eväiden ääreen...

Mielestäni on moukkamaisuuden huipennus kutsun saatua alkaa vaatia morsiusparilta erikkoruokaa lapsille :([/QUOTE]

En sanonutkaan että kuolee, halusin vaan tuoda esille että onko se muka niin vastenmielistä ottaa huomioon myös pienet lapsivieraat.

Mutta antaa olla, tämä menee jo asian toistamiseksi ja muiden sanojen vääntelyksi.
 
[QUOTE="morsian";25680779]

Pidän ihan normaalina sitä että lapsille maistuu ne perusmaut. Peruna perunana, porkkana porkkana, lihoista parhaiten menee jauhelihat ja kalapuikot. Aikuisen näkökulmasta melko nirsoa, mutta lapselle ihan normaalia. Enkä pidä sitä mitenkään epänormaalina, enkä hauku vanhempia että se olisi heidän kasvatuksesta kiinni. Niinkuin täällä on vihjattu.[/QUOTE]

Naudanliha, kermaperuna ja kala on ihan perusmakuja. :) Peruna perunana-logiikalla lapsi ei voisi syödä ranskalaisia, koska se on hyvin jalostettu muoto perunasta, täysin erilainen maultaan kuin keitetty peruna, perusmaku. Silti se on monien lasten herkkua, joten tässä kohtaa logiikka menee ihan pieleen. Naudanliha on myös ihan perusmaku, siinä missä jauhelihakin, huomattavasti vähemmän teollinen ja jalostettu maku kuin kalapuikot ja atrian lihapullat. Kyse on tottumuksesta, jos lapsi on totutettu syömään kalapuikkoja, niin toki hän niitä vaatiikin tavallisen lohen sijaan. Mun lapsi on kyllä, kuten sanottua, hyvin nirso, mutta kyllä hän nyt sentään syö muutakin kuin jauhelihaa ja kalapuikkoa, luojan kiitos. Normaali pihvi, uunipaistettu liha tai kalapöydän kalat menee kyllä ihan varmasti.
 
morsian muutaman vuoden takaa
Meillä oli isot sukuhäät ja lapsia paikalla n 40. Kyllä minusta tuntui luontevalta miettiä lasten ruokapöytä ihan erikseen vaikka aikuisillakin oli aika perinteinen pitopöytä.

Lapsille tarjolla oli alkupalapöydässä vihreää salaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa, fetajuustokuutioita, savulohta ja katkarapuja. Kaikki eri astioissa, jotta jokainen sai otettua mitä halusi.

Pääruokapöydässä lapsille oli keitettyjä perunoita, porsaan sisäfilettä, kermakastiketta, lihapullia, keitettyjä miniporkkanoita ja keitettyä kukkakaalia.

Lapsille oli myös varattu muutama oma pöytä, jossa saivat istua serkkujen ja kavereiden seurassa vanhempien häiritsemättä (toki pienimmät saivat istua myös vanhempiensa kanssa, jos halusivat)

Aikuisten pöydässä oli osin samoja raaka-aineita, mutta hieman eri muodossa (esim kasvisgratiini aurajuustolla terästettynä) tai porsaan sisäfile runsaalla rosepippurimäärällä maustettuna.

Taisipa siellä lasten pöydässä käydä myös yksi miehen serkku (joka nirsoksi tiedetään ja tunnetaan)
 
"morsian"
Naudanliha, kermaperuna ja kala on ihan perusmakuja. :) Peruna perunana-logiikalla lapsi ei voisi syödä ranskalaisia, koska se on hyvin jalostettu muoto perunasta, täysin erilainen maultaan kuin keitetty peruna, perusmaku. Silti se on monien lasten herkkua, joten tässä kohtaa logiikka menee ihan pieleen. Naudanliha on myös ihan perusmaku, siinä missä jauhelihakin, huomattavasti vähemmän teollinen ja jalostettu maku kuin kalapuikot ja atrian lihapullat. Kyse on tottumuksesta, jos lapsi on totutettu syömään kalapuikkoja, niin toki hän niitä vaatiikin tavallisen lohen sijaan. Mun lapsi on kyllä, kuten sanottua, hyvin nirso, mutta kyllä hän nyt sentään syö muutakin kuin jauhelihaa ja kalapuikkoa, luojan kiitos. Normaali pihvi, uunipaistettu liha tai kalapöydän kalat menee kyllä ihan varmasti.
Niin? sä puhut taas aidan seipäästä kun mä puhuin aidasta. Jos siellä on tarjoiltuna kalaa jota ei ole kovin erikoisesti maustettu tm. niin se varmasti menee monelle lapselle. Jos se kala on taas erikoiseen/ juhlalliseen tapaan laitettu/ maustettu, se ei välttämättä lapselle maistu. Onko nyt kovin vaikeaa tajuta mitä ajoin takaa?

Peruna menee lapsille perunana, siis kun se on keitettynä, muussina, tikkuna, lohkona, ranskiksena jne. mutta jos on tehty joku perunahärpäke mihin on sekoitettu ihan muita makuja joukkoon, niin se ei välttämättä lapselle maistu.

Mutta älä enään kysy mitään jos et tajunnut, en jaksa jankata.
 
"morsian"
Meillä oli isot sukuhäät ja lapsia paikalla n 40. Kyllä minusta tuntui luontevalta miettiä lasten ruokapöytä ihan erikseen vaikka aikuisillakin oli aika perinteinen pitopöytä.

Lapsille tarjolla oli alkupalapöydässä vihreää salaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa, fetajuustokuutioita, savulohta ja katkarapuja. Kaikki eri astioissa, jotta jokainen sai otettua mitä halusi.

Pääruokapöydässä lapsille oli keitettyjä perunoita, porsaan sisäfilettä, kermakastiketta, lihapullia, keitettyjä miniporkkanoita ja keitettyä kukkakaalia.

Lapsille oli myös varattu muutama oma pöytä, jossa saivat istua serkkujen ja kavereiden seurassa vanhempien häiritsemättä (toki pienimmät saivat istua myös vanhempiensa kanssa, jos halusivat)

Aikuisten pöydässä oli osin samoja raaka-aineita, mutta hieman eri muodossa (esim kasvisgratiini aurajuustolla terästettynä) tai porsaan sisäfile runsaalla rosepippurimäärällä maustettuna.

Taisipa siellä lasten pöydässä käydä myös yksi miehen serkku (joka nirsoksi tiedetään ja tunnetaan)
Mun mielestä tää kuulostaa hyvälle, ja taustalla se ajatus mitä yritin selittää. Ne lihat esim. voi olla aikuiseen makuun maistettu, jolloin ne ei lapselle välttämättä maistu. Silloin voi olla ihan hyvä idea tarjota lapsille yksinkertaisempi versio. Näin meidänkin häissä toimittiin.
 
[QUOTE="morsian";25680878]Niin? sä puhut taas aidan seipäästä kun mä puhuin aidasta. Jos siellä on tarjoiltuna kalaa jota ei ole kovin erikoisesti maustettu tm. niin se varmasti menee monelle lapselle. Jos se kala on taas erikoiseen/ juhlalliseen tapaan laitettu/ maustettu, se ei välttämättä lapselle maistu. Onko nyt kovin vaikeaa tajuta mitä ajoin takaa?

Peruna menee lapsille perunana, siis kun se on keitettynä, muussina, tikkuna, lohkona, ranskiksena jne. mutta jos on tehty joku perunahärpäke mihin on sekoitettu ihan muita makuja joukkoon, niin se ei välttämättä lapselle maistu.

Mutta älä enään kysy mitään jos et tajunnut, en jaksa jankata.[/QUOTE]

Mä puhun aidasta sä seipäästä... tai toisinpäin, ihan miten vaan. :) Ihmettelen miksi sä jaksat puhua siitä, että on kyse erikoisesti maustetuista ruoista kun aloittaja on sanonut, ettei näin ole. :) Kerma- tai juustoperunat ei ole mikään "perunahärpäke, johon on sekoitettu ihan muita makuja joukkoon" vaan ihan vaan peruna, jossa on kermaa ja juustoa höysteenä. Ihan yhtä perunana se on silloin kuin perunamuusikin esimerkiksi. Joka ei sekään maistu kaikille lapsille. Aloittajan on varmaan mahdotonta järjestää paikalle keitettyä, paistettua, lohkottua, uunissä kypsennettyä, muusattua ja ranskiksina paistettua perunaa siksi että varmaan löytyisi joka lapselle oma vaihtoehto. Sitä juuri aloittaja tarkoitti, että se on loputon suo kun lähdetään lapsille kaikista ruokalajeista tekemään oma vaihtoehto.

Valitettavasti et voi määräillä minua siitä, mitä minulla on oikeus tässä ketjussa sanoa, kysyä tai kommentoida. :)
 
ymmärrän
Tää on se yksi syy, miksi meille tulee lapsettomat häät. Mun suvussa on paljon pieniä lapsia ja osan vanhemmat on just sellaisia, että lapsille olisi hyvä olla leikkihuoneet ja omat ruoat ja ties mitä häissä. Itseäni ärsyttää ajatus, että mun pitäisi pilata juhlapöytä nakeilla ja maidolla ja järejstää vielä leikkihuoneet ja kas kun ei lastenhoitajaakin.

Tai jos ei hommaa lapsille mitään omia ruokia, niin sitten ei saisi maustaa salaatteja ja lihoja, kun pitää ottaa lapset huomioon, kun muuten ne ei voi syödä mitään.
 
Sitä syödään, mitä on tarjolla.
Jos on yybernirso tms (tai vaikka sillä piltillä kovin äidin rajoittama :saint: ruokavalio) niin ottaa omat eväät, joita syö siinä ohella sitten sen kummempaa numeroa tekemättä.

JA luonnollisesti allergiset huomioidaan, ei tarvi siitä nyt keuhkota. Laktoositon, sokeriton ja keliakia ja niistähän ilmoitetaan. Karppaajat ja muut jotka omaehtoisesti rajoittavat ruokavaliotaan ronkkivat siitä pöydästä ihan samalla periaatteella kuin muutkin, eihän kukaan 'rajoitteetonkaan' tykkää kaikesta saati ala siitä sitten nillittää kuin tarhaikäinen.
 
"vieras"
Oikein laitettu naudan filee ei ole sitkeää. Se on itseasiassa erittäin pehmeää.
Jaa. Meillä on kyllä tehty jos jonkinmoista naudanliharuokaa, mutta naudanliha ei ole tytölle uponnut ja vielä vähemmän parivuotiaalle kuopukselleni. Ainoa missä naudanliha naudanlihana on riittävän pehmeää tytölle on karjalanpaisti. Mä en itsekään muista syöneeni pehmeitä naudanlihapihvejä.. en siis nakin tai lihapulla-pehmeän veroisia.
 
"morsian"
Mä puhun aidasta sä seipäästä... tai toisinpäin, ihan miten vaan. :) Ihmettelen miksi sä jaksat puhua siitä, että on kyse erikoisesti maustetuista ruoista kun aloittaja on sanonut, ettei näin ole. :) Kerma- tai juustoperunat ei ole mikään "perunahärpäke, johon on sekoitettu ihan muita makuja joukkoon" vaan ihan vaan peruna, jossa on kermaa ja juustoa höysteenä. Ihan yhtä perunana se on silloin kuin perunamuusikin esimerkiksi. Joka ei sekään maistu kaikille lapsille. Aloittajan on varmaan mahdotonta järjestää paikalle keitettyä, paistettua, lohkottua, uunissä kypsennettyä, muusattua ja ranskiksina paistettua perunaa siksi että varmaan löytyisi joka lapselle oma vaihtoehto. Sitä juuri aloittaja tarkoitti, että se on loputon suo kun lähdetään lapsille kaikista ruokalajeista tekemään oma vaihtoehto.

Valitettavasti et voi määräillä minua siitä, mitä minulla on oikeus tässä ketjussa sanoa, kysyä tai kommentoida. :)
En määräilekkään, totesin vaan että jos et ymmärrä mun pointtia niin on turhaa enään lisää kysyä.
 
Mulle on kyllä edelleen jotenkin hyvin epäselvää se, mitä lapsille sitten pitäisi tarjota jos naudanliha, peruna, kala ja salaatti ei käy. Mitä sitten ovat ne perusmaut, joihin lapset ovat tottuneet? Ja jos naudanliha on "vahva" maku, niin miksi monissa jauhelihapullissa käytetään nimenomaan naudanlihaa, ja minkä ikäinen lapsi on sitten kyllin vanha syömään tätä vahvaa naudanlihaa? Voiko lapsi sitten syödä poroa, hirvenlihaa, ylipäänsä muuta kuin lihapullaa jos naudanlihakin on liian voimakas liha ihan sellaisenaan?
 
"..."
Mikä on morsian mielestäsi "perusmaku" / mitä ovat "perusmaut"? Jos meillä maustetaan ruokia usein vaikkapa tuoreilla yrteillä, currylla, tuoreella inkiväärillä ja vaikkapa sitruunalla ja kasalla valkosipulia, niin eikös ne ole meillä perusmakuja sitten?
Ehkäpä päiväkodissa on sitten vähän totuttelemista tietysti. Silloin sinä päättelet, että kun aluksi 3-vuotiaalla totuttelemista pk:n ruokiin, niin " ei edes perusmaut uppoa ".
 
No ei tarvi lapset erikoisempia ruokia minusta.

Meillä ainakin ollaan annettu niin oliiveita, homejuustoja yms. jo ihan pienestä saakka lapselle, joten juhlapöydässä syöminen on herkkua, kun saa maistella ties mitä hillosipuleita :)

Mää sanoisin, että aikuiset itse opettavat lapsensa krantuiksi ruualle.
 
"morsian"
[QUOTE="...";25680991]Mikä on morsian mielestäsi "perusmaku" / mitä ovat "perusmaut"? Jos meillä maustetaan ruokia usein vaikkapa tuoreilla yrteillä, currylla, tuoreella inkiväärillä ja vaikkapa sitruunalla ja kasalla valkosipulia, niin eikös ne ole meillä perusmakuja sitten?
Ehkäpä päiväkodissa on sitten vähän totuttelemista tietysti. Silloin sinä päättelet, että kun aluksi 3-vuotiaalla totuttelemista pk:n ruokiin, niin " ei edes perusmaut uppoa ".[/QUOTE]

Olen luetellut esimerkkejä moneen kertaan.

Jos te käytätte niitä mausteita usein, niin ne on varmaan teidän lapsille perusmakuja. Mutta kyllähän joitakin yrttejä, sitruunaa ja curryakin käytetään melko tavallisesti suomalaisessa keittiössä, eikä ne usein lapsellekkaan ihan vieraita makuja ole.

Meillä on päiväkodissa pääsääntöisesti kiertävä ruokalista, eli ne samat perusruuat kiertää kuukaudesta toiseen. Taustalla se ajatus että lapsi tottuu niihin perusmakuihin. Se on ihan ravitsemusterapeutin suunnittelema, lapsille suunnattu ruokalista. Joskus keittiössä sitten yritetään tehdä jotain vähän erilaista, esim. kalaa jossain tomaattikastikkeessa taikka punasipulisalaattia niin ne maut uppoaa todella harvalle lapselle koska niihin makuihin ei ole totuttu ja ne joskus näyttääkin vähän epämääräiseltä, kun ei erota mitä siinä lautasella on.

En tiedä mitä tarkoitit viimeisellä lauseellasi.
 
[QUOTE="morsian";25680878]
Peruna menee lapsille perunana, siis kun se on keitettynä, muussina, tikkuna, lohkona, ranskiksena jne. mutta jos on tehty joku perunahärpäke mihin on sekoitettu ihan muita makuja joukkoon, niin se ei välttämättä lapselle maistu.
[/QUOTE]

Njaa, mää oon aina kuvitellut, että perunamuusiinkin tulee maitoa ja ainakin voita/rasvaa eli ei se ihan perusperunaa vaan ole eli sun nimikkeellä juurikin se perunahärpäke sitten :)
 
"vieras"
[QUOTE="morsian";25680127]Lehtipihviä on ollut lapsille iät ja ajat, jo omassa lapsuudessa, ja sekin on ihan kiva vaihtoehto. Kyllä ne taitaa olla ihan vakioita lasten listalla; nakit, lihapullat, perunamuusi, ranskikset, lehtipihvi. Ne on lapsen suuhun sopivia, ei niinkään naudan sisäfile portviinissä haudutettuna. Joku lapsi voi tietty syödä sitäkin, en mä sillä.[/QUOTE]

Tiedätkös mitä lihaa lehtipihvi on? Se on sitä naudanlihaa. Eihän lapsille sovi, kääks! Ei lapset voi syödä kuin jauhelihaa ja nakkeja. :xmas:

Ja kuka sanoi, että ap:n naudaliha olisi portviinissä haudutettua. Mun mielestä oli puhetta, että lihalle on portviinikastike.
 
"mona"
No meillä on erittäin nirsot lapset ja sen takia meidän omissa häissä tarjottiin juurikin niitä perinteisia lihapullia yms. muun menun lisäksi.

Mutta en ikinä odottaisi saati kyselis muiden juhlista etukäteen että mitä on tarjolla lapsille. Meillä joko lapset sitten syövät tarjolla olevasta pöydästä jotain tai sitten mussuttavat leipää tai ovat ilman. Ruokajuomaksi käy vesi jos muuta ei ole tarjolla. Mun mielestä isäntäpari päättää ruoista itse, ei vieraat.
 
"Omenainen"
Mä taas oon melkein loukkaantunut jos lapsille on oma menu, ja todellakaan en ala meidän muksuille mitään pelkkää lihapullaa ja ranskiksia syöttämään. Ihan 1-v:stä asti on meidän lapsille maistuneet oliviit, juustot, salaatit ja graavikalat.
 

Yhteistyössä