Eikö lapset voi muka syödä häissä samaa kuin muutkin? Tuli kyselyä lasten omasta menusta häävieraalta...

  • Viestiketjun aloittaja Järkkäilijä
  • Ensimmäinen viesti
"morsian"
[QUOTE="vieras";25681097]Tiedätkös mitä lihaa lehtipihvi on? Se on sitä naudanlihaa. Eihän lapsille sovi, kääks! Ei lapset voi syödä kuin jauhelihaa ja nakkeja. :xmas:

Ja kuka sanoi, että ap:n naudaliha olisi portviinissä haudutettua. Mun mielestä oli puhetta, että lihalle on portviinikastike.[/QUOTE]

Ja pekoni on edelleen ihan samasta eläimestä kuin sisäfilee taikka grillikyljykset.
Miksi lapset ei voisi syödä mitään muuta kuin jauhelihaa tai nakkeja? kerroppas perustelut mulle, koska olen eri mieltä.
 
"morsian"
[QUOTE="Omenainen";25681112]Mä taas oon melkein loukkaantunut jos lapsille on oma menu, ja todellakaan en ala meidän muksuille mitään pelkkää lihapullaa ja ranskiksia syöttämään. Ihan 1-v:stä asti on meidän lapsille maistuneet oliviit, juustot, salaatit ja graavikalat.[/QUOTE]

No en mä ainakaan koskaan ole kuullut häissä ettäkö olisi kiellettyä tarjota lapselle jotain aikuisten pöydästä, jos siellä jotain sopivaa ja mieluisaa on.
 
"..."
Viittasin aiempaan viestiisi, jossa kirjoitit, että edes perusmaut eivät tunnu uppoavan
ja pk:n ruoissakin totuttelemista. Perusmaut kun voivat olla perheestä riippuen
mitä vaan.

Ja pk:n ruoat eivät ole kovin mausteisia. Tiedän, että monelle lapselle se on nimen
omaan se ongelma. Kotona osataan maustaa ja pk:ssa yritetään miellyttää kaikkia
pliisulla ruoalla, joka ei ole sitten maukasta.

Ja ehkä pääsin juuri hieman ajatusmaailmaasi, jos tomaattikastike ja sipuli ovat
eksoottisia.


[QUOTE="morsian";25681053]Olen luetellut esimerkkejä moneen kertaan.

Jos te käytätte niitä mausteita usein, niin ne on varmaan teidän lapsille perusmakuja. Mutta kyllähän joitakin yrttejä, sitruunaa ja curryakin käytetään melko tavallisesti suomalaisessa keittiössä, eikä ne usein lapsellekkaan ihan vieraita makuja ole.

Meillä on päiväkodissa pääsääntöisesti kiertävä ruokalista, eli ne samat perusruuat kiertää kuukaudesta toiseen. Taustalla se ajatus että lapsi tottuu niihin perusmakuihin. Se on ihan ravitsemusterapeutin suunnittelema, lapsille suunnattu ruokalista. Joskus keittiössä sitten yritetään tehdä jotain vähän erilaista, esim. kalaa jossain tomaattikastikkeessa taikka punasipulisalaattia niin ne maut uppoaa todella harvalle lapselle koska niihin makuihin ei ole totuttu ja ne joskus näyttääkin vähän epämääräiseltä, kun ei erota mitä siinä lautasella on.

En tiedä mitä tarkoitit viimeisellä lauseellasi.[/QUOTE]
 
"vieras"
[QUOTE="morsian";25680214]Naudanliha on koostumukseltaan vähän erilaista kuin vaikka nakki, ja portviinikastike taatusti erinmakuista kuin kermakastike. En sanonut että mahdotonta, mutta ei se nyt kovin monen lapsen suosikkilistalle nouse? enpä ainakaan ole kuullut koskaan.[/QUOTE]

Tosissaanko sä olet? Sun mielestä on joku luonnonlaki, että lapset syövät nakkeja, eivät kokolihaa? Ei ne nakit kuule mikään yleismaailmallinen lapset autuaaksi tekevä eines ole. Oletatko tosiaan, että kaikki vanhemmat opettavat lapsensa syömään nakkeja, mutta eivät filettä?
 
"vieras"
No minulle se maidon mukaan otto ei tuota vaivaa ja lapsille tuttu juoma tuo turvallisuutta. Onhan se terveellisempääkin. Hääparille tästä ei aiheutuisi mitään vaivaa ja muksut tyytyväisiä. Mitäs pahaa jos juhlajuoma on maito ja vielä itse sen paikalle järjestän?
Jos koette häät niin vaarallisiksi ja jänskättää ihan helvetisti niin pysykää prkl siellä turvallisissa kotinurkissa!
 
"morsian"
[QUOTE="vieras";25681144]Tosissaanko sä olet? Sun mielestä on joku luonnonlaki, että lapset syövät nakkeja, eivät kokolihaa? Ei ne nakit kuule mikään yleismaailmallinen lapset autuaaksi tekevä eines ole. Oletatko tosiaan, että kaikki vanhemmat opettavat lapsensa syömään nakkeja, mutta eivät filettä?[/QUOTE]

En oleta, miksipä olettaisin sellaista? ei voi yleistää.
 
"..."
Kasvatuksellisesti se on kuitenkin ongelmallista jos eritellään lasten ruoat ja aikuisten ruoat. En ikinä omilleni lähtisi tuollaista asennetta istuttamaan. Onneksi ystävieni juhlissa ei ole eritelty lapsille sopivia nakkimättöjä.

[QUOTE="morsian";25681128]No en mä ainakaan koskaan ole kuullut häissä ettäkö olisi kiellettyä tarjota lapselle jotain aikuisten pöydästä, jos siellä jotain sopivaa ja mieluisaa on.[/QUOTE]
 
Jos mä ilkeäksi alan, niin tenavat ei syö kokolihaa siksi kun niitten äitit osaa tehdä ruokaa vaan nakeista ja jauhelihasta?
JA toisinaan kun tätäkin palstaa lukee niin en tiedä itkiskö vai naurais, kun on ruokahommat ihan hakusessa, perusasiat ruuanlaitosta ja säilytyksistä tms.

Onhan maailman meno toki muuttunut paljon niiltä ajoilta kun itse opettelin, mutta silti.


Mun nuorimmainen syö vain nakkeja :D siis 'liha' puolta jos ajatellaan. Mutta en mä silti pelhousujani revi jos ei juhlapöydästä niitä löydy, kyllä sillä aina on ollut jotain lautaselle laittaa silti.....

MOUKKAMAISTA alkaa tilittää ja tylyttää tarjoilusta. Toisaalta jos oikein hövelisti heittäytyy kyselemään mielipiteitä ennen juhlia, voi odottaakin saavansa montaa eri toivetta. Vaaransa siinäkin, jos yrittää miellyttää kaikkia, ettei vain tule kenellekään paha mieli. Itselle tulee ainakin varmasti :D
 
Captain Obvious
[QUOTE="morsian";25680728]Kappas, että jo ihan 3 veenä tilasit raflassa sitä samaa sapuskaa mitä ap nyt mainostaa myös lapsille tarjoavansa. No kyllähän nykyajan leikki-ikäiset on vähintään tynnyrissä kasvaneet, kun ei tätä ymmärrä :D
[/QUOTE]

En tilannut itse, kai äiti sitä minulle alunperin tilasi ;) Eikä ollut samaa ruokaa edes. Punaviinikastike on paljon voimakkaamman makuista kuin portviinikastike.

Lapsen suussa jo pelkkä ruoan koostumus tekee huiman muutoksen millaisena sen ruoan maistaa ja kokee.
Eli lapsi pystyy syömään sitkeää lehtipihviä, mutta murea sisäfile ei mene alas. Selvä.

Mutta olkoon, syökööt muiden kakarat vaikka lihapullapirtelöä, ei ole multa pois.
 
"morsian"
[QUOTE="...";25681134]Viittasin aiempaan viestiisi, jossa kirjoitit, että edes perusmaut eivät tunnu uppoavan
ja pk:n ruoissakin totuttelemista. Perusmaut kun voivat olla perheestä riippuen
mitä vaan.

Ja pk:n ruoat eivät ole kovin mausteisia. Tiedän, että monelle lapselle se on nimen
omaan se ongelma. Kotona osataan maustaa ja pk:ssa yritetään miellyttää kaikkia
pliisulla ruoalla, joka ei ole sitten maukasta.

Ja ehkä pääsin juuri hieman ajatusmaailmaasi, jos tomaattikastike ja sipuli ovat
eksoottisia.[/QUOTE]

Missä sanoin että perusmaut ei tunnu uppoavan? Totesin, että lapsille ei oikeen mitkään erikoisuudet yleensä maistu, vaan se on juurikin sitä peruna- jauhelihalinjaa (ESIMERKKINÄ).

Pk:n ruoat ei tosiaan ole mausteisia. Jos minä saisin päättää niin lisäisin niihin vähän maustetta, mutta ei kumminkaan liikaa.

Mulle tomaattikastike ja sipuli sinänsä ei ole eksoottisia, eikä varmaan lapsillekkaan, mutta kun siihen tomaattikastikkeeseen yhdistetään lohi ja sipuli on punasipulisalaattia, niin ymmärrän että se ei välttämättä pienen taaperon suuhun maistu.
 
nirson äitee
En jaksanut lukea kuin sivulle 2 keskustelua, mutta sen verran on sanottava, että meillä on sangen nirso 3-vuotias, enkä silti näe mitään vikaa ap:n menussa. Lapsi syö mitä syö, ja eiköhän tuosta sen verran saa syödäkseen, että ei nälässä tarvi olla vähän nirsommankaan lapsen. Meillä lapsi sitäpaitsi vieraassa paikassa maistaa helpommin vähän erikoisempaakin, varsinkin jos nälkä on.

Meillä lapsella on maitoallergia, joten siitä näkökulmasta tuntuu hassulta, että ilman maitoa ei selvitä yhtä ruokailua. Meillä ei ole voitu tarjota maitoa lapselle lähes koskaan kodin ulkopuolella ruokaillessa, kun harvoin on tarjolla erikoismaitoja, eikä ole tullut mieleen tehdä siitä ongelmaa. Lapsikin juo ihan mielellään vettä, nykyään jopa valitsee veden välillä synttäreillä vaikka olisi mehuakin tarjolla.

Jos olisi esim. intialaista ruokaa tai muuta hyvin eksoottista tai voimakkaasti maustettua, ymmärtäisin, että lapsille voitaisiin kaivata omaa menua.
 
"onni"
Alkuperäinen kirjoittaja Järkkäilijä;25679813:
Olen toki lapsi ollut ja tykkäsin aikuisten pöperöistä, meillä ei ikinä ole ollut erikseen mitään lasten ruokia. Pienestä pitäen mulle on syötetty samaa kuin muillekin maistatettu erilaisia ruokia. Ravintolassakin olen aina syönyt samaa kuin muutkin ja on kehotettu rohkeasti maistamaan.

Lahjoja emme halunneet, pääasia, että vieraat tuovat itsensä juhlimaan ja mielellään vielä hyvillä mielin. Tilinumero laitettiin kutsuun, mutta sekin vain jos välttämättä haluaa jotenkin muistaa, jotta vältytään turhalta krääsältä. Pakko ei ole rahaa laittaa, olemme molemmat työssäkäyviä ja toimeentulevia ihmisiä, joten hääjuhlamme ei ole mikään rahankeräystilaisuus.

Olisi kurjaa jos maito ja lihapullat jäädyttäisivät välit, kun on kuitenkin yritetty muulla keinoin järkätä kivat juhlat. Kukaan ei varmasti nälkään tule kuolemaan. Ja kyse on myös tyylistä noiden ruoka- ja juomavaihtoehtojen kohdalla.
Suurin osa lapsista on kuitenkin nirsoja, eivätkä välitä aikuisten ruoista. Ei ole kivaa sekään jos lapset itkevät suruissaan vatsat kurnien hääjuhlassa, jonka pitäisi olla iloinen juhla.
 
"morsian"
[QUOTE="...";25681170]Kasvatuksellisesti se on kuitenkin ongelmallista jos eritellään lasten ruoat ja aikuisten ruoat. En ikinä omilleni lähtisi tuollaista asennetta istuttamaan. Onneksi ystävieni juhlissa ei ole eritelty lapsille sopivia nakkimättöjä.[/QUOTE]

noh, eiköhän siinä kasvatuksessa liene paljon suurempia sudenkuoppia kuin se että lapsille ja aikuisille on joskus eri menu :D onneksi mun ei tartte ottaa stressiä ystävieni juhlista, aina on ollut myös lapsille sopivaa, joko siellä aikuisten pöydässä tai sitten kivasti lapsille erikseen. Lapset kyllä tykkää kun heillä on ns. "ihan oma pöytä". Eihän sitä silti kovin painokkaasti tarvitse lapselle esittää.
 
"vieras"
[QUOTE="morsian";25680779]

Pidän ihan normaalina sitä että lapsille maistuu ne perusmaut. Peruna perunana, porkkana porkkana, lihoista parhaiten menee jauhelihat ja kalapuikot. [/QUOTE]

Tää on just tätä. Ei ne lapset automaattisesti kalapuikkoja ja jauhelihaa rakasta. Se tykkääminen on ihan siitä kiinni, mitä lapsille tarjotaan! Ei lasten aivoissa ole mitään automaattista "nakkikalapuikot"-asetusta. Aivan yhtä hyvin lapsi voi tykätä tuoreesta kalasta ja kokolihasta. Ne ovat nimittäin täysin normaaleja perusmakuja.
 
"morsian"
Sulla ei kyllä ole varaa huudella mitään tuollaista, kun itse vaadit maitoa jopa juhlapöytään:D
Vaadin? miten joku voi ärsyyntyä niin paljon siitä että totean että kyllä minä TARJOAISIN lapsille maitoa myös juhlapöydässä, ja vaikka aikuisillekkin jos niin haluavat. Ei mulle ole mikään ongelma muiden maidonjuominen tai juomattomuus.

Kyse ei ole siitä että olisin vaatinut yhtään mitään, sanoin vaan miten itse toimisin ja näen asian.
 
"morsian"
[QUOTE="vieras";25681252]Tää on just tätä. Ei ne lapset automaattisesti kalapuikkoja ja jauhelihaa rakasta. Se tykkääminen on ihan siitä kiinni, mitä lapsille tarjotaan! Ei lasten aivoissa ole mitään automaattista "nakkikalapuikot"-asetusta. Aivan yhtä hyvin lapsi voi tykätä tuoreesta kalasta ja kokolihasta. Ne ovat nimittäin täysin normaaleja perusmakuja.[/QUOTE]

Sanoinko ettei ole? en- :0) monet lapset tykkää tuoreesta kalasta ja kokolihasta.
 
"minä"
Aloittajan lista on hyvä. Ainoa mitä itse kyllä tarjoaisin lapsia ajatellen olisi juuri maito ruokajuomaksi. Mutta toki vesikin käy, mikäli maitoa ei siihen pöytään nimenomaisesti haluta.

Kutne moni on täällä jo sanonutkin, juhlissa syödään mitä on tarjolla. Mikäli oman lapsen syöminen huolestuttaa, ottakoon sitten itse lapselle pilttipurkit ja lihapullan käsilaukkuun. Tai jääköön sitten kotiin...
 
"vieraana"
[QUOTE="onni";25681235]Suurin osa lapsista on kuitenkin nirsoja, eivätkä välitä aikuisten ruoista. Ei ole kivaa sekään jos lapset itkevät suruissaan vatsat kurnien hääjuhlassa, jonka pitäisi olla iloinen juhla.[/QUOTE]


:LOL::LOL: :LOL:

No se on kyllä sitten voi voi, jos ruoan ääressä pääsee vatsa nälästä kurnimaan :)

Voi Luoja, onneksi omissa häissä aikanaan oli niin fiksuja vanhempia, että runsaista tarjoomuksista osasivat lapsillekin löytää syömiset...

Pitää viettää iloisia juhlia sitten kotona, tuttujen lihapatojen äärellä :)
 
sh-äiti
Itse kannatan myös sitä että jos ei jollekulle talon tarjoamat eväät kelpaa (myös lapsille9 niin sitten vaan omat eväät mukaan. Ja meillä lapsen maailma ei siihen kaadu jos ei ruokapöydässä ole maitoa, ihan varmasti sitä saa tarjoilijalta pyydettyä jos tarve on. ja ei, meidän lapsi ei kyllä söisi tuosta(kaan) juhlapöydästä kun ehkä haarukallisen kermaperunoita, pitkin hampain nekin. Mutta vaikka oma lapsi onkin niin ajattelen että jos ei kelpaa niin olkoon nälässä.
 
"vieras"
[QUOTE="morsian";25681157]En oleta, miksipä olettaisin sellaista? ei voi yleistää.[/QUOTE]

No miksi sun mielestä sitten häissä pitäisi olla nakkeja ja lihapullia lapsille?
 
.......
On se muuten hassua, ettei missään ulkomailla ole minulle tullut vastaan nauravat nakit ja Roope-sedän lehtipihvi -tyyppistä lastenmenyytä. Onkohan Suomessa jokin joukkopsykoosi, kun luullaan että lasten ruuat pitää maskeerata niin etteivät ne vain vahingossakaan muistuta mitään "normaalia" aikuisten ruokaa?
 
  • Tykkää
Reactions: Scindapsus
"Omenainen"
[QUOTE="morsian";25681128]No en mä ainakaan koskaan ole kuullut häissä ettäkö olisi kiellettyä tarjota lapselle jotain aikuisten pöydästä, jos siellä jotain sopivaa ja mieluisaa on.[/QUOTE]

Väitinkö että on kiellettyä? Aina olenkin hakenut aikuisten pöydästä, mutta on mielestäni lasten aliarvioimista, jos lasten pöydästä löytyy just ne lihapullat, nakit ja muusi tai ranskikset. Jälkiruokana jäätelö. Makuaisti se on lapsillakin, ja vaihtelu virkistää. Ja tosiaan, miksi pitäisi eritellä lasten ja aikuisten pöytään. Jos halutaan tarjota lihapullia ja nakkeja niin ok, mutta eivätkö ne voi olla siellä ihan tavallisessa pöydässä kaikkien saatavilla?

Lisäksi lasten mielestä on hienoa kuulua aikuisten porukkaan, ja ruuan pitää ehdottomasti olla samaa ainakin meidän lasten mielestä. Ihan sama mitä meillä miehen kanssa syödään normaalin ruuan lisänä (kuten silliä tai tulista kastiketta), niin heti on kaksi pikkusuuta huutamassa kuorossa saanko minäkin tuota. Jos sanoo, että et varmaan kyllä tykkää siitä, niin sitä kauheammin ne haluaa maistaa. :D
 

Yhteistyössä