Eikö lapset voi muka syödä häissä samaa kuin muutkin? Tuli kyselyä lasten omasta menusta häävieraalta...

  • Viestiketjun aloittaja Järkkäilijä
  • Ensimmäinen viesti
"mamma"
Unohtui sanoa, että mehuhan ei ole (huom. meidän kodissamme ;) ) ruokajuoma. Yleensähän nuo maitoa ruuan kanssa juovat, mutta loppuuhan se joskus kotonakin kesken! Eli pärjääväthän ne pikkumussukat sillä vedelläkin ihan hyvin. Taitaa tosiaan olla ihan vanhemmista kiinni, että mitä ne lapset syö ja juo ja kuinka nirsoja ovat juhlapöydässä. :D
 
"vieras"
[QUOTE="onni";25679729]Lihapullat, nakit ja ranskalaiset 20 lapselle maksaa 20 euroa. Lapsiperheet tuovat myös muita isommat lahjat. Kyllä on köyhää ellei lapsille ole mitään tarjottavaa. Oletko itse ollut lapsi? Tykkäsitkö aikuisten pöperäistä vai lihapullista?[/QUOTE]

Lapsille on paljonkin tarjottavaa: kaikki sama mitä aikuisillekin. Kyllä on köyhää jos lapsi ei voi syödä muuta kuin lihapullia, nakkeja ja ranskalaisia...
 
"morsian"
[QUOTE="vieras";25679797]Mä en ole, ja olisi varmaan naurussa pitelemistä jos näkisin. :D :D[/QUOTE]

no onpas sulla halvat huvit :) onneksi mun ei tarvitse niin hirveesti murehtia jos joku vieraista haluaa juoda maitoa ruokansa kanssa. Tekeekö se hänestä jotenkin nolon ihmisen? et kyllä itse kuulosta kovinkaan mukavalta.
 
[QUOTE="onni";25679729]Lihapullat, nakit ja ranskalaiset 20 lapselle maksaa 20 euroa. Lapsiperheet tuovat myös muita isommat lahjat. Kyllä on köyhää ellei lapsille ole mitään tarjottavaa. Oletko itse ollut lapsi? Tykkäsitkö aikuisten pöperäistä vai lihapullista?[/QUOTE]

Mä en kyllä usko, että lihapullat, nakit ja ranskalaiset kahdellekymmenelle lapselle saa 20 eurolla. :O Mistä saa, toki uskon jos näytät mulle, missä on näin.
 
"äitipäiti"
Meidän lapset ei söisi noista varmaan mitään. Mutta en silti odottaisi että lapsille olisi tarjolla jotain muuta. Olisi kuitenkin hyvä tietää menu etukäteen niin voisin syöttää lapset jo kotona. viime kesänä oltiin yksissä häissä, joissa meidän lapset söi vain leipää, mutta mitäpä siitä. On se minusta itsestänikin noloa ja tylsää että lapseni on niin nirsoja, mutta omapa on vikani.
 
[QUOTE="morsian";25679810]Niin, salaatti ja kermaperunat vasta varsinainen juhla-ateria niihin verrattuna on, sitähän ap:n juhlissa tarjottiin? ;) ja kyllähän lapset nyt vähintään pommaccia juhla-aterialla juo, karseeta tarjota jotain maitoa, niin rahvaanomaista.[/QUOTE]

Tuo menu ei mun mielestäni koostunut yhdestä salaatista ja kermaperunoista, vai luinkohan väärin? Tuossa se kokonaisuus tekee sen juhlaruoan, meille nakit ja lihapullat on arkiruokaa, siinä missä makkarakeittokin. Juhlapäivänä syödään sitten hieman paremmin, vaikka nyt naudan sisäfilettä tmv. Hyvin se lapsille on kelvannut :)
 
ugh
[QUOTE="morsian";25679755]Kuka sanoi ettei mehua saa tarjota, todettiin vaan että kyllä maito sopii lastenkin juhlapöytään, niinkuin aikuistenkin, kun suomessa ollaan.[/QUOTE]

Oletko sä nähnyt Suomessakaan hieman tasokkammissa ravintoloissa esim. maitokannua pöydässä? Tai tarjoilijan kysyvän, että laitetaanko maitoa vai viiniä? Se maito kun nyt ei ihan kaikkiin juhlapöytiin vaan kuulu, vaikka kuinka sitä itse juot.

Jos menu on ns. perinteisten maalaishäiden tyylinen, niin pöydästä todennäköisesti löytyy se maito, mutta jos häät ovat toisen tyyliset, niin silloin sitä maitoa ei välttämättä löydy tai sinne edes sovi. Kaikki eivät sitä halua tarjota, jos se ei käy tyyliin. Pitääkö aina olla maitoa ja ruisleipää, ja jos joskus on haettu vähän jotain muuta, niin sitten ollaan muka niin olevinaan, kun ei edes herrajumala maitoa ole!

Ei ole olemassa mitään yhtenäistä Suomi-säännöstöä Suomessa järjestettävien häiden laatimiseen, joka vaatii maidon asettamista pitopöytään ja morsiamelle valkoista pukua huntuineen.
 
  • Tykkää
Reactions: Scindapsus
"mä"
Juhlissa syödään sitä mitä tarjotaan , allergiset ja muut terveyteen liittyvät ruokavaliot on kuitenkin hyvä huomioida.
Meidän juhlissa ei ollut lapsille erikseen omia ruokia . He söivät samaa mitä muutkin ja jos ei kelvannut niin olivat ilman.
Älä stressaa nykyään on aina näitä joille pitäisi olla erityis sitä ja sitä kun ei muu kelpaa :(
 
"vieras"
[QUOTE="morsian";25679810]Niin, salaatti ja kermaperunat vasta varsinainen juhla-ateria niihin verrattuna on, sitähän ap:n juhlissa tarjottiin? ;) ja kyllähän lapset nyt vähintään pommaccia juhla-aterialla juo, karseeta tarjota jotain maitoa, niin rahvaanomaista.[/QUOTE]

Kyllä, ap:n mainitsema menu on juhliin sopiva, ranskalaiset ja lihapullat eivät sen sijaan ole. Vai meinaatko tarjota häissäsi kaikille ranuja ja nakkeja? :)
 
*
[QUOTE="äitipäiti";25679855]Meidän lapset ei söisi noista varmaan mitään. Mutta en silti odottaisi että lapsille olisi tarjolla jotain muuta. Olisi kuitenkin hyvä tietää menu etukäteen niin voisin syöttää lapset jo kotona. viime kesänä oltiin yksissä häissä, joissa meidän lapset söi vain leipää, mutta mitäpä siitä. On se minusta itsestänikin noloa ja tylsää että lapseni on niin nirsoja, mutta omapa on vikani.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä sun pitäis nähdä sitä menua etukäteen? Et kai oikeesti olis pyytämässä? Kai sä ne lapset syötät kotona joka tapauksessa??? Kuule vaikka siellä juhlissa olis niiden lasten herkuista herkuimpia ruokia niin ei ne välttämättä syö siltikään jos ei hotsita...
 
"morsian"
Alkuperäinen kirjoittaja alastulossa mättää;25679860:
Tuo menu ei mun mielestäni koostunut yhdestä salaatista ja kermaperunoista, vai luinkohan väärin? Tuossa se kokonaisuus tekee sen juhlaruoan, meille nakit ja lihapullat on arkiruokaa, siinä missä makkarakeittokin. Juhlapäivänä syödään sitten hieman paremmin, vaikka nyt naudan sisäfilettä tmv. Hyvin se lapsille on kelvannut :)
No mun mielestä ne kermaperunat, salaatit, lihapullat ja nakit menee ihan samaan kastiin "juhlallisuudessaan". Ei se naudan filekkään mitään extrahienoa ole, lähinnä tässä yhteydessä vaan sellaista mistä pienet lapset ei välttämättä kovin välitä. Toiset syö ja toiset ei. Suurimmat ilot taitaa suurimmalla osalle lapsista tulla niistä ranskiksista ja lihapullista, vaikka aikuisista se kuinka arkista vaan olisikin. Vai miksi niitä sitten tarjotaan kaikissa lastenmenuissa, eikä naudan sisäfilettä.... huoh. Eikä meillä ainakaan tarjoilla edes viikottain ranskiksia ja nakkeja kotona lapsille. Puhumattakaan mistään atrian lihapullista, tehdään sitten itse jos joskus kotona tehdään.
 
"morsian"
[QUOTE="vieras";25679892]Kyllä, ap:n mainitsema menu on juhliin sopiva, ranskalaiset ja lihapullat eivät sen sijaan ole. Vai meinaatko tarjota häissäsi kaikille ranuja ja nakkeja? :)[/QUOTE]

Älä viitsi. Ap:n menun voi ihan hyvin tarjoilla juhlissa, ja se varmaan kelpaa lapsille, mutta ei se nyt niin hieno ole ettäkö sen rinnalla nakit ja ranskikset (lasten pöydässä) näyttäisi jotenkin epäjuhlalliselta. Ne sopii lasten juhliin ihan hyvin.

Meidän häät on jo pidetty, ja lapsille oli tarjolla mm. nakkeja.
 
"kolmen äiti"
Meidän lapset ainakin söisivät hyvällä halulla noita ruokia, no problem. Ravintolassakin haluavat aina kokeilla listalta jotain uutta, vaikkeivat edes tiedä mitä se on :) Ja ei ole ikinä jäänyt syömättä mikään ravintolatuoka, pari kertaa on kyllä tullut kommentti, ettei ole ihan parasta, mutta syöhän tätä..
Ei olla ikinä lasten listalta tilattu, mies on sen verran suursyömäri, että syönyt sitten loput, jos ei ole lapsi jaksanut koko annosta. Tämäkin on pitkälti kasvatuskysymys, opetatko lapsesi alusta asti nirsoksi vai et.
 
"Mie"
Noutopöydät on siitä hyviä, että yleensä sieltä aina löytyy jokaiselle jotakin.
Eikähän näin ole myös ap:n pöydässä.
Ihan asia erikseen on se, että mielestäni hyvä emäntä miettii tarjoilut niin, että tarjoiluissa huomioidaan mahdollisimman hyvin KAIKKI vieraat.
Jos tiedän, että porukassa on kasvisruokailijoita tai keliaatikkoja, niin TOTTAKAI yritän suuunnitella menun niin, että myös heille on syötävää. Miksi lapset olisi tästä poikkeus? Jos olen kutsunut myös lapsia, niin LUONNOLLISESTI suunnittelun myös tarjoilun niin, että lapsillekin löytyy mieleistä syötävää.
Ja sen ei tosiaankaan tarvitse tarkoittaa nugetteja ja nakkeja.
 
"äitipäiti"
Miksi ihmeessä sun pitäis nähdä sitä menua etukäteen? Et kai oikeesti olis pyytämässä? Kai sä ne lapset syötät kotona joka tapauksessa??? Kuule vaikka siellä juhlissa olis niiden lasten herkuista herkuimpia ruokia niin ei ne välttämättä syö siltikään jos ei hotsita...
No en ihan puolitutulta menisikään menua utelemaan ja tottakai lapset syö kotonakin. Mutta olisi se kuitenkin helpompaa jos tietäisi etukäteen. Ettei lapset sitten sen takia jättäisi syömättä juhlissa kun ei olisi yhtään nälkä. Kun minusta kuitenkin on mukavaa että lapset syö kiltisti juhlissa. Vaikea ehkä selittää, mutta kaikki joilla on nirsoja lapsia ehkä ymmärtää jollain tasolla.
 
"morsian"
[QUOTE="Mie";25679957]Noutopöydät on siitä hyviä, että yleensä sieltä aina löytyy jokaiselle jotakin.
Eikähän näin ole myös ap:n pöydässä.
Ihan asia erikseen on se, että mielestäni hyvä emäntä miettii tarjoilut niin, että tarjoiluissa huomioidaan mahdollisimman hyvin KAIKKI vieraat.
Jos tiedän, että porukassa on kasvisruokailijoita tai keliaatikkoja, niin TOTTAKAI yritän suuunnitella menun niin, että myös heille on syötävää. Miksi lapset olisi tästä poikkeus? Jos olen kutsunut myös lapsia, niin LUONNOLLISESTI suunnittelun myös tarjoilun niin, että lapsillekin löytyy mieleistä syötävää.
Ja sen ei tosiaankaan tarvitse tarkoittaa nugetteja ja nakkeja.[/QUOTE]

Tätä minäkin hain takaa. Ei tarvitse olla nakkeja, voi olla jotain muutakin. Ne vaan on se tavallisin esimerkki jos ei muuta keksi. Mutta jos ap kerran on suunnitellut menun myös lapsiystävälliseksi, niin en näe asiassa mitään ongelmaa. Jos joku asiaa kyselee, sen voinee sitten vieraalle kertoa?
 
[QUOTE="Mie";25679957]Noutopöydät on siitä hyviä, että yleensä sieltä aina löytyy jokaiselle jotakin.
Eikähän näin ole myös ap:n pöydässä.
Ihan asia erikseen on se, että mielestäni hyvä emäntä miettii tarjoilut niin, että tarjoiluissa huomioidaan mahdollisimman hyvin KAIKKI vieraat.
Jos tiedän, että porukassa on kasvisruokailijoita tai keliaatikkoja, niin TOTTAKAI yritän suuunnitella menun niin, että myös heille on syötävää. Miksi lapset olisi tästä poikkeus? Jos olen kutsunut myös lapsia, niin LUONNOLLISESTI suunnittelun myös tarjoilun niin, että lapsillekin löytyy mieleistä syötävää.
Ja sen ei tosiaankaan tarvitse tarkoittaa nugetteja ja nakkeja.[/QUOTE]

Mutta jos ei lapselle esim. ap:n menusta löydy syötävää niin jo on. Löytyykö tästä menusta:

Porsaanulkofilee ja punaviinikastike
Naudan paahtopaistia
Keitettyjä perunoita
Lohta monessa muodossa
Erilaisia salaatteja, mm. aurinkokuivattua tomaattia ja fetaa
Uunijuustoa



Nuo tuli mieleen viimeisimmistä juhlista missä olen ollut vieraana. Jokaisesta pöydästä löytyi lapselle syötävää ja vesi kelpasi juotavaksi.
 

Yhteistyössä