eikö ninatt hyväksy kivunlievitystä synnytyksessä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
Alkuperäinen kirjoittaja sipuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Systeri:
Voi ei....
Kaks lasta oon jo sektiolla "synnyttänyt" ja jos joskus kolmas tulee, niin sekin tulee sektiolla...

Kyllä ne varmaan kärsii ihan hirveesti siitä, kun eivät ole luomuna syntyneet alakautta...

mä tässä mietin kun luin näitä synnytysjuttuja.....oliskohan mahdollista kaksi sektioo takana jos tekisin kolmannen synnyttää luomusti niin sais edes yhden normaalin lapsen maailmaan :D

Höh, miksi pitää alkaa tollaiseksi..
Ninalla on yleisestikkin ottaen hienot periaatteet mitkä vaan tuntuu nyppivän toisia melkoisesti.
Silloin onkin tosi helppo tahallaan väärin ymmärtää kaikki mitä sanotaan.

Jos lapsen kannalta on parempi vaihtoehto sektio niin mä ymmärrän sen tosi hyvin.
jos vaan äidin kivun kestämisen ym kannalta niin sitä mä en tajua.
Mä teen kaikkeni lasten eteen ja noi puudutukset vaan on asia mitä ei mun mielestäni ole koskaan tarpeeksi tutkittu ja mä koen ne haitaksi sekä synnytystä ajatellen että lasta ajatellen.
Mä olen täysin valmis kestämään vaikka minkä kivun sen tiedn avulla et teen kaikkeni et lapsi syntyy maailmaan ilman mitään haittatekijöitä kuten synnytyksen pitkittymistä tai mahdollisia haittavaikutuksia johtuen puudutuksista joita otetaan omaa oloa helpottaakseen.
En haluis tuomita ketään valinnoista mut miksi ihmeessä pitää joukolla aina käydä Ninan kimppuun hänen valinnoistaa?
musta on hienoa et joku suoraan puhuu asioista ja koittaa sillä saada muutoksiakin ehkä aikaan.

häh! mutta näin mä oikeasti olen ajatellut!!!

kysyin viälä lääkäriltä kun sain ajan toisen lapsen sektioon onko kolmas automaattisesti sektio niin sain vastauksen ei välttämättä,,
löysin netistä samalta lääkäriltä kirjoituksen että kolmannen voisi synnyttää riippuu paljon kohdun paksuudesta yms

tuo oli huumorilla kirjoitettu ,mutta kaikkihan täällä otetaan vattuiluna

AIka monesti täällä on takajaloillaan..
Ei toi ollut niinkään ketään tiettyä kohtaan toi kirjoitus, vaan yleisesti asennetta ninaa kohtaan. Siis ei ollut tarkoitus tehdä siitä sipuli dissaa neiti hulinaa juttua, kuhan siitä lainasin kun pisti silmään :)
Sori jos tuli olo et sut ois väärinymmärretty.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
mutta sun olisi parempi kirjoittaa näin "kun minut laitettiin huonoon asentoon"
kun kirjoitit JOS ÄITI LAITETAAN" silloin sen lukee että yleistät koska kaikki me ollaan ÄITEJÄ :D

Mut ku se pätee kaikkiin! Siis jos sut laitetaan huonoon asentoon niin se on huono juttu! Mutta mä en sanonu, että sulle makaaminen olis huono juttu käyrien oton kannalta!

Yleistän siis näin: Jos äiti laitetaan huonoon asentoon.
En yleistä: Makaaminen puristi lastani kasaan.

Menikö NYT perille?

voi elämä...

Ilmeisesti palstamammojen yleinen taso on vaa niin matala ettei selvää suomenkieltä ymmärretä. Tai jotain. Ähh, kello on ihan liikaa ja mä oon liian huonolla tuulella taas. Pistää vaa vihaks ku kerta toisensa jälkeen joku huutaa ton "YLEISTÄJÄ" kortin ja sen jälkeen on ihan sama mitä mä sanon tai jätän sanomatta.

Alkuperäinen kirjoittaja sipuli:
Voi ei....
Kaks lasta oon jo sektiolla "synnyttänyt" ja jos joskus kolmas tulee, niin sekin tulee sektiolla...

Kyllä ne varmaan kärsii ihan hirveesti siitä, kun eivät ole luomuna syntyneet alakautta...

mä tässä mietin kun luin näitä synnytysjuttuja.....oliskohan mahdollista kaksi sektioo takana jos tekisin kolmannen synnyttää luomusti niin sais edes yhden normaalin lapsen maailmaan :D

Höh, miksi pitää alkaa tollaiseksi..
Ninalla on yleisestikkin ottaen hienot periaatteet mitkä vaan tuntuu nyppivän toisia melkoisesti.
Silloin onkin tosi helppo tahallaan väärin ymmärtää kaikki mitä sanotaan.

Jos lapsen kannalta on parempi vaihtoehto sektio niin mä ymmärrän sen tosi hyvin.
jos vaan äidin kivun kestämisen ym kannalta niin sitä mä en tajua.
Mä teen kaikkeni lasten eteen ja noi puudutukset vaan on asia mitä ei mun mielestäni ole koskaan tarpeeksi tutkittu ja mä koen ne haitaksi sekä synnytystä ajatellen että lasta ajatellen.
Mä olen täysin valmis kestämään vaikka minkä kivun sen tiedn avulla et teen kaikkeni et lapsi syntyy maailmaan ilman mitään haittatekijöitä kuten synnytyksen pitkittymistä tai mahdollisia haittavaikutuksia johtuen puudutuksista joita otetaan omaa oloa helpottaakseen.
En haluis tuomita ketään valinnoista mut miksi ihmeessä pitää joukolla aina käydä Ninan kimppuun hänen valinnoistaa?
musta on hienoa et joku suoraan puhuu asioista ja koittaa sillä saada muutoksiakin ehkä aikaan.

Mä en varmaan koskaan ennen ole vastannut NinaTT:n juttuihin yhtään mitään, joten en koe käyneeni hänen kimppuun sen enempää mitä muihin juttuihin missä olen ollut erimieltä/ihmetellyt/heittänyt jotain läppää.

Mutta juuri tämä alatiesynnytyksen ihannointi ja varsinkin luomuna... selitys että se on lapselle parasta, niin tottakai se ottaa päähän, mitä muuta kuvittelet, jos mahdollisuutta ei ole edes yrittää?

Se, että NinaTT:n mukaan meillä jotka synnyttävät sektiolla, ei ole ollut antaa lapselle sitä parasta, niin just joo... Kyllä ne lapset on ihan täyspäisiä ja terveitä, oli ne synnytetty sit millä tavalla tahansa :)

Mä en varmaan koskaan ennen ole vastannut NinaTT:n juttuihin yhtään mitään, joten en koe käyneeni hänen kimppuun sen enempää mitä muihin juttuihin missä olen ollut erimieltä/ihmetellyt/heittänyt jotain läppää.

Mutta juuri tämä alatiesynnytyksen ihannointi ja varsinkin luomuna... selitys että se on lapselle parasta, niin tottakai se ottaa päähän, mitä muuta kuvittelet, jos mahdollisuutta ei ole edes yrittää?

Se, että NinaTT:n mukaan meillä jotka synnyttävät sektiolla, ei ole ollut antaa lapselle sitä parasta, niin just joo... Kyllä ne lapset on ihan täyspäisiä ja terveitä, oli ne synnytetty sit millä tavalla tahansa :)

Eli sun mielestä on täyttä puppua, että sektiossa on suuremmat riskit ku alatiesynnytyksessä? Vai mitä sä oikein ajat takaa?

Onko se oikeasti niin vaikeata hyväksyä omat puutteensa, että faktatkin pitää selitellä mielipiteiksi? Se, että lapsi on poikittain ja pitää leikata ei tee kenestäkään huonompaa äitiä vaikka lapselle oliskin parempi olla raivotarjonnassa. Se, että mukavuudenhaluaan, laiskuuttaan ja ennakkoluulojensa vankina ei viitsi ottaa mistään selvää vaa haluaa, että normaaliin synnytykseen puututaan ihan muuten vaan... Se on jo osoitus siitä, ettei äitiys ole kovinkaan tärkeä asia.

Eli sun mielestä on täyttä puppua, että sektiossa on suuremmat riskit ku alatiesynnytyksessä? Vai mitä sä oikein ajat takaa?

Onko se oikeasti niin vaikeata hyväksyä omat puutteensa, että faktatkin pitää selitellä mielipiteiksi? Se, että lapsi on poikittain ja pitää leikata ei tee kenestäkään huonompaa äitiä vaikka lapselle oliskin parempi olla raivotarjonnassa. Se, että mukavuudenhaluaan, laiskuuttaan ja ennakkoluulojensa vankina ei viitsi ottaa mistään selvää vaa haluaa, että normaaliin synnytykseen puututaan ihan muuten vaan... Se on jo osoitus siitä, ettei äitiys ole kovinkaan tärkeä asia.

No vaaransa on molemmissa, sektiossa ja alatiesynnytyksessä.
Ja sen sanon, että minä olen parantunut kahdesta sektiosta nopeampaa mitä yksikään tuntemani alatiesynnyttäjä.

Minä en koe puutteena sitä, että olen sektiolla synnyttänyt. Ainoastaan ottaa päähän tämä alatiesynnytyksen ihannointi ja selitykset kaikesta luomusynnytyksestä yms. koska ihan oikeasti terveitä lapsia sitä syntyy oli puudutuksia tai ei.

Joskus tuntuu, että tämä luomusynnytyksen ihannointi on oman itsetunnon nostamista tyyliin "minä kestin synnytyksen ilman mitään apuja, lälläslää".

Mulle on sinänsä sama millä keinolla kukaan on synnyttänyt, mutta just tuo että on vain yksi ainoa oikea tyyli, se menee mullakin yli...

Ja sen sanon, että minä olen parantunut kahdesta sektiosta nopeampaa mitä yksikään tuntemani alatiesynnyttäjä.

Minä en koe puutteena sitä, että olen sektiolla synnyttänyt. Ainoastaan ottaa päähän tämä alatiesynnytyksen ihannointi ja selitykset kaikesta luomusynnytyksestä yms. koska ihan oikeasti terveitä lapsia sitä syntyy oli puudutuksia tai ei.

Joskus tuntuu, että tämä luomusynnytyksen ihannointi on oman itsetunnon nostamista tyyliin "minä kestin synnytyksen ilman mitään apuja, lälläslää".

Mulle on sinänsä sama millä keinolla kukaan on synnyttänyt, mutta just tuo että on vain yksi ainoa oikea tyyli, se menee mullakin yli...

Lempeä, luonnonmukainen alatiesynnytys olis kaikille terveille vauvoille paras. Sä et siitä pääse yli etkä ympäri. Tietenkin normaalia ihmisen ruumiin toimintaa pitäis pitää parempana ku jos kroppa ei jostain syystä toimi. Se ei ole ihan sama miten synnyttää. Mutta toisaalta aina ei ole vaihtoehtoja ja silloin voi hyväksyä tilanteen ja siirtyä eteenpäin. Sä et ilmeisesti ole tähän pystyny. Tai sitten et ole ymmärtäny luomusynnytyksen etuja.

En mä lällätä jos mä kerron mun tarinan ja koen, että liian moni nykyään turvautuu liian helposti riskialttiisiin toimenpiteisiin. Esitän mielipiteen kulttuuristamme.

Lukematta koko ketjua niin alatiesynnytys on parempi vaihtoehto jos todetaan että sille ei ole estettä olemassa. Kipulääkitystä tulisi välttää niin pitkään kuin mahdollista ja käyttää vaihtoehtoisia muotoja kuten liikkuminen, kuuma, kylmä tai laulaminen.

Mun mielestä tälläinen on sektioäitien huonon itsetunnon nostamista... haukkua niitä, jotka pystyvät synnyttämään sillä ainoalla luonnon määräämällä tavalla.
On loistavaa, että kipulääkitys ja sektio ovat olemassa, koska siten pystytään pelastaamaan monia, monia lapsia ja äitejä, jotka ennen kehittynyttä lääketiedettä olisivat menehtyneet synnytyksessä.
Itse otin asioista selvää etukäteen, valmistauduin henkisesti synnytykseen, myös kivun kestämiseen. Halusin mennä mahdollisimman pitkälle ilman "mömmöjä". Kaikki meni omalta kohdaltani hyvin ja kemiallista kivunlievitystä en tarvinnut. Olen ylpeä itsestäni ja kiitollinen "luonnolle", että kaikki sujui niin hyvin!
On tosi hienoa, että synnytyssalista pääsee kävelemään omin jaloin ulos, muttei se minusta parempaa äitiä tee, eikä lapsistani parempia kuin toiset :)

joskus se puudutus on tehokas keino hidastaa synnytystä joka etenee liian vauhdilla...
ja mie sen spinaalin olisin niin kovasti halunnu... mutta en saanu.. synnytyksen kesto oli säännöllisistä supistuksita laskettuna 3,22 tuntia.. mie olen illalla paistanut lettuja, vielä ennen sairaalaan lähtöä levittänyt pyykit, soitin synnärille kun supparit tuli 5min välein...sanoivat että ole vaan kotona niin pitkään kun kestät.. no kestin viel puol tuntia jua sitte aattelin et josko nyt kuitenkin varmuudeks sinne lähtis kun ajomatka oli 25min.
kun päästiin sairaalaan niin kävely oli suppareiden takia liki mahdotonta, kätilö sitten tarkasti tilanteen ja totes et suoraan saliin 7cm auki.. ehdin siinä jonkun aikaa sängyllä pötkötellä, juteltiin kätilön kanssa ja se lähti soittamaan anestesia lääkäriä paikalle... sitte mie sainkin soittaa sitä kelloa ihan urakalla kun tuntu et nyt muuten vauva tulee.. ja se kipu.. järkyttäviä suppareita, sattui niin paljon ettei voi uskoakkaan.. 23min mä ponnistin.. kun ei siitä tahtonut oikein tulla mitään.. kun ei vaan osannu eikä pystynyt kun sattui niin paljon ettei voinut edes paikoillaan maata... mie huusin ja kirosin, itkin ja ponnistin.. kun jätkä vihdoin syntyi niin ainoa ajatus oli et jes, nyt se on ohi.. ja väärässä olin.. istukka ei irronnut.. sain oksitosiinia.. ei irronnut, kohtu oli väsynyt liian nopeasta tahdista.. kaksi kätilöä uurasti jälkeisten kanssa.. toinen runnoi vatsaa ja toinen ksikoi napanuorasta.. sanoivat et pitää lähteä leikkuriin.. mä en halunnut, olin liki hysteerinen siitä kivusta jo, pelotti.. 1,5 tuntia sitä istukkaa kiskottiin irti.. kunnes lähti.. ja mikään ei satui niin paljon kun se vartsan runnominen heti synnytyksen jälkeen.. ja sitä tuskaa jatkui 2päivää.. koska istukasta oli jäänyt palasia kohtuun, koska sitä verta tuli, kaavintaan jouduin lopulta.. hb oli 58 siinävaiheessa kun lisää verta tilattiin, en tiedä paljon se on ollut kun sen veren lopulta sain.. viikon mä makasin sairaalassa, kuumeessa ja antibiootti tipassa.. joten tällä kokemuksella mie en riskeeraa että noin kävis uudelleen.. että jos tuon voi välttää sillä että saan sen spinaalin/epiduraalin niin sen todella otan..
se ei mun mielestä kirkasta kenenkään kruunua että vapaaehtoisesti kärsii..
ja jos vaikka ens kerralla kipulääkkeiden ansiosta se ensimmäinen ajatus lasta katsoessa olis mukava.. eikä se että siinä se nyt sitte on, onneksi se on nyt ohi..

Apua, ei jaksa lukea edes kun täällä on niin lukutaidotonta porukkaa. Laitetaan sanoja NinaTT:n suuhun, joita muut ovat kirjoittaneet.

Nina on oikeassa, muuten. Itselläkin särähtää hieman korvaan, kun jo etukäteen sanotaan, että "vaadin kaikki lääkkeet". Kun se voi mennä ihan hyvin ilmankin.

Totta hitossa alatiesynnytys ilman kivunlievitystä (puudutuksia) on se luonnollinen tapa synnyttää. Sektio ja kaikenmaailman mömmöt ovat keinotekoisia, ja niistä on ainakin jonkin verran haittaa.

Mä tiedän sen ja myönnän sen. Vaikka olen ottanut molemmissa synnytyksissä epiduraalin - enkä todellakaan koe siitä mitään tunnontuskia tai alemmuuskompleksia. Jos kokisin, niin varmaan väittäisin vastaan henkeni kaupalla :D

Jotnekin vaan se tuntuu tässä kivunlievitys asiassa niin hassulta, että kun suurin osa ihmisistä ei muuten vietä mitenkään ns. luonnollista elämää, niin sitten yhdessä asiassa pitäisi olla niin hemmetin luonnollinen. Lapsi punnerretaan ilman kivunlievitystä, mutta sitten laitetaan se kotona sitteriin, pinnasänkyyn, annetaan tutti ja syötetään pullosta ja aletaan heti "opettaa tavoille" ts. siihen, että joka itkusta ei syliin pääse ja vanhemmat päättää. Ei kaikki tietenkään näin toimi, mutta aika moni kuitenkin.

Mä en ymmärrä tätä palstan toimintaa alkunkaan.. Sano Ninatt niin tai näin, aina sen kimppuun hyökätään isolla laumalla.. Mutta niinhän se on että nainen on toiselle naiselle susi.. Ehkä te olette jollain tavalla kateellisia ninalle, joka nuoresta iästä huolimatta omistaa hienoja ajatuskia, periaatteita ja osaa vielä todella hyvin perustella ne.. Ja koski ketju ihan sama mitä aihetta, te revitte mukaan mitä kummallisimpia juttuja ninan vanhoista ketjuista ja rupeette morkkaamaan.. Antakaa toisen olla juuri sellainen äiti kun hän itse sen parhaaksi näkee, ja musta on vaan hienoa, että joku jaksaa perehtyä kaikkeen nuin perusteellisesti.. Juu, tiedän, ettei tää nyt liity tähän ketjun aiheeseen, mutta tulipahan vaan mieleen..

Molemmat lapseni ovat syntyneet sektioilla ja kyllä, olen tottakai sitä mieltä että normaali alatiesynnytys ilman mitään turhia keinotekoisia puuttumisia on lapselle paras mahdollinen tapa syntyä. Silloin kun kaikki muuten on/menee hyvin. Sitten taas kun tulee ongelmia niin on hienoa että niihin tänäpäivänä pystytään puuttumaan ja saadaan elossa ja mahdollisimman terveinä maalimaan nämäkin lapset jotka luonnonmukaisesti olisivat menehtyneet. =)

no, itselläni oli kuitenkin erinäisiä pelkoja synnytystä kohtaan (siis juuri tuo lapsen vammautuminen ja/tai menehtyminen) ja jos olisin raskausaikana saanut valita synnytystavan niin se olisi ollut sektio. Niin ei kuitenkaan voinut tehdä ja koska en kokenut tuota pelkoani niin paniikinomaiseksi että olsiin pelkosektioa hakenut, haluasin sitten luottaa henkilökunnan ammattitaitoon ja siihen että lapsi saadaan ulos parhaalla mahdollisella tavalla. No, helpotus oli kuitenkin suuri kun ne lääketieteelliset syyt sektiolle löytyivät viimehetkellä.

Sama homma kun kakkosen kohdalla käynnistys muuttuikin suunnitelluksi sektioksi. kakkosella olisin vielä halutessani saanut kokeilla alatiesynnytystä mutten halunnut todellakaan siihen ryhtyä. Sektion mahdollisesti aiheuttamat ongelmat olivat todella vain pieni murto-osa niistä ongelmista mitä pelkäsin alatiesynnytyksen voivan tuossa aiheuttaa. No, vaikkei ihan tervettä alasta olla vieläkään saatu niin olen onnellinen siitä ettei väkisin yritetyt alatiesynnytykset ole pahentaneet lasten ongelmia. Ja olenpa vielä helpottunut siitäkin ettei seuraavassa raskaudessa tarvi enää synnytystä edes ajatella...

Ei, en koe olevani sen huonompi äiti sektioideni takia, alatiesynnyttäneenäkään en voisi ikinä rakastaa lapsiani tämän enempää. :heart: En siis koe noista mitään syyllisyyttä tai alemmuudentunnetta vaikka myönnänkin toki alatiesynnytyksen edut ja sektioiden riskit. Jos joku sitten mielessään pitää minua huonompana äitinä näiden takia niin ihan vapaasti, jokaisellahan on oikeus omaan ajatteluun ja mielipiteisiin.

Mun synnytys käynnistettiin tabuilla, seuraavana päivänä puhkaistiin kalvot ja sen jälkeen olikin menoa. Aukesin vajaassa tunnissa 5cm täysin auki ja ponnistusvaiheessa oli käydä köpelösti kun kovien kipujen takia voimat oli loppu enkä meinannut saada tyttöä ulos. Tytön syke laski 48 ja siinä oli jo kätilöilläkin hätä. Kohdunkaulapuudute ja ilokaasu sekä lämpötyyny oli apuna, spinaali oli harkinnas mut sitä ei ehditykään. Olin niin kipeä et jos oisin ehtiny oisin voinu ottaa vaik kaikki mitä ois tarjottu. Mulle pääasia et sekä tyttö, että minä ollaan hengissä.

Lempeä, luonnonmukainen alatiesynnytys olis kaikille terveille vauvoille paras. Sä et siitä pääse yli etkä ympäri. Tietenkin normaalia ihmisen ruumiin toimintaa pitäis pitää parempana ku jos kroppa ei jostain syystä toimi. Se ei ole ihan sama miten synnyttää. Mutta toisaalta aina ei ole vaihtoehtoja ja silloin voi hyväksyä tilanteen ja siirtyä eteenpäin. Sä et ilmeisesti ole tähän pystyny. Tai sitten et ole ymmärtäny luomusynnytyksen etuja.

En mä lällätä jos mä kerron mun tarinan ja koen, että liian moni nykyään turvautuu liian helposti riskialttiisiin toimenpiteisiin. Esitän mielipiteen kulttuuristamme.

Aika jännä et koulutetut ammattilaiset, kätilöt ihan ehdottavat kivunlievitystä, eli kyllä se ihan turvallista on, vai tiedätkö paremmin kuin ammattilaiset lukemalla netistä juttuja

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika jännä et koulutetut ammattilaiset, kätilöt ihan ehdottavat kivunlievitystä, eli kyllä se ihan turvallista on, vai tiedätkö paremmin kuin ammattilaiset lukemalla netistä juttuja

Esim. tässä kätilöliiton tiedotteeseen perustuva uutinen:
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2008/05/katiloliitto_liputtaa_normaalisynnytysten_puolesta_292991.html

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2008/05/katiloliitto_liputtaa_normaalisynnytysten_puolesta_292991.html

joo turha on turha, mut kaikilla on erilaiset kipukynnykset
nä on taas näiti nettitutkimuksia

luin hänen blogiaan ja sain sellasen käsityksen. onko itse synnyttänyt luomuna?

En tiedä.
Mulle ei oo henk.koht. mitään merkitystä mitä hän hyväksyy tai ei hyväksy, enkä välitä karvan vertaa vaikka ois synnyttänyt kylpyammeessa päällään seisten.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:

joo turha on turha, mut kaikilla on erilaiset kipukynnykset
nä on taas näiti nettitutkimuksia

Siis mikä on nettitutkimus? Suomen Kätilöliittoko? :o

Mun synnytys käynnistettiin... olin kyllä auki ja kohdunkaulaa ei just mitään,mut suppareita en vaan saanut kokee luonnollisesti :( Joten siinäkohtaa ei sit tarvinut arpoo puudutusten kanssa,kun kalvot puhkastiin,kipu oli niin suuri etten tajunnu mistään mitään ennen epparia. Synnytys itsessään oli nopea,mut tuntuu et en ole "oikeasti" synnyttänytkään,kun kaikki meni ohi niin etten edes tajunnut.
Olen miettinyt sitäkin et jos lapsi olis tullut ulos omineen,olisko vältytty koliikkihässäköiltä yms. jos poika ei kuitenkaan ollut vielä valmis tulemaan :/

Jos synnytys oli mennyt niinkuin olisin halunnut,eli alkanut itsestään,olisin halunnut katsoa,olisko selvitty ilman puudutteita. Olen myös vahvasti sitä mieltä et kannattais eka kokeilla mihin oma kroppa pystyy ennen apukeinoja. Mut myös sitämieltä et jos kipu alkaa viemään tajua kankaalle ja synnytys vaikeutuu siitä,ei oo synti ottaa lääkitystä =)

Tsiigatkaapas tämä traileri elokuvasta "The business of being born". Jenkeissä asiat on kyllä vielä huonommin kuin Suomessa synnytysten suhteen ja meillä synnytystä hoitavat pääasiassa kätilöt, ei lääkärit, mutta pelottavasti tähän ollaan menossa.

http://www.youtube.com/watch?v=4DgLf8hHMgo

Itse synnytin tuon ainokaiseni luomuna koska tuntui hurjalta tainnuttaa itsensä ja vauva vahvoilla lääkkeillä kun ei ollut edes päänsärkylääkettä yhdeksään kuukauteen ottanut.

mutta, alatiesynnytyksessä lapsen kulkeminen läpi synnytyskanavan stimuloi vauvaa ja vaikuttaa siten muistaakseni mm. vauvan lämmönsääntelyyn ym. Tuttuni mainitsi hesarissa taannoin olleen artikkelin ts. tutkimuksen, että sektiolla syntyneillä todettu jotakin muutakin häikkää enemmän kuin alateitse syntyneillä.. Tarkemmin en osaa sanoa, kun en halunnut tietää koska en halua tuntea suurempaa pettymystä kuin tulen jo ilman noita tietoja tuntemaan jos alatiesynnytys ei onnistu. Sektiohan on toisinaan välttämätön ja väistämätön, mutta luonnollinen, turvallinen ja riskitön vaihtoehto se ei ole...

Tosin tämä on nyt aiheen vierestä, mutta taisi jotkut muutkin jo sekton vs. alatiesynnytyksen vetää tähän keskusteluun mukaan..

Alkuperäinen kirjoittaja tilhi:
mie oon pakon edessä koittanut tota ilman mitään kivunlievitys synnytys juttua... ja ens kerralla otan kaikki mahdolliset mitä saan.. mieluiten tuplana :D

Eli sä et anna itselles edes sitä mahdollisuutta kokeilla tavallista synnytystä? Just toi asenne on mun mielestä surullinen :( Jo etukäteen päätetään, että mä en osaa enkä pysty.

siis mie olen jo sitä koittanut, oli yhtä helvettiä.. synnytys eteni liian nopeasti ja se muuten sattui.. joten kun kerran kokemusta tästä omaan niin todellakin haluan kipulääkettä.. ja edellisellä kerralla mie kyl kestin suht pitkään.. sairaalassa ehdin olemaan sen 1,5 tuntia.. ponnistus vaihe alkoi ennenkuin anestesia lääkäri ehti tulla.. traumat jäi synnytyksestä.. tosin ehkä enemmänkin komplikaatioiden vuoksi.. mutta miski siis haluaisin kokeillas itä uudelleen...?

mitä mä todistaisin sillä kenellekkään? oisinko parempi äiti, parempi synnyttäjä?

Tiesitkö sä, että samalla äidillä voi olla erilaisia synnytyksiä?

Niin voi. Siksipä näiden luomuäitien ei kannattaisi kovin huudella kivunlievitystä vastaan, kun saattaa se kivulias synnytys osua joskus omalle kohdallekin. Jos olisin ilkeä, sanoisin että toivottavasti osuu.

Yhteistyössä