Kokemuksia pelkopolista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jn

Vieras
Olen jo kahdesti synnyttänyt ja kolmatta odotan. Pelkopolia olen ajatellut ja sitä on mulle myös suositeltu. En tahdo suunniteltua sektiota. Pelkoni liittyy siihen että edelliset synnytyksen on tahtomattani menneet luomuna ja viimeksi olin mennä tajuttomaksi. Avautumisvaiheet ovat olleet kivuliaista ja kestäneet kauan. Onko jollain kokemusta auttaako pelkopoli tällaisessa tilanteessa vai taputellaanko vain selkään ja sanotaan että selvisin kahdesta että eiköhän se kolmaskin siinä mene. Kivunlievitystä en ole ehtinyt saamaan vaikka Avautumisvaiheet kestäneet 9 ja 14 tuntia on itse ponnistusvaihe mennyt sitten nopeasti kalvojen puhkaisemisen jälkeen ettei ole ehditty puudutusta laittamaan.

Itse olen myös yrittänyt päästä pelkopolille mutta jostain syystä sinne ei tunnu millään pääsevän. Olen TAYS:n hoidossa. Käsitykseni kyllä on että siellä vaan hymistellään ja tarjotaan sektiota vaihtoehdoksi. Mitäänän e eivät voi luvata. Sillä mennään mikä on synnytyshetken tilanne. Jos ei ole anestesialääkäriä tarjolla tai hoitaja ei halua lääkäriä kutsia (sellaistakin tapahtuu) niin se on sitten niin. Valitettavasti. Odotan kauhulla. TAYS ainakin on todella huonosti resursoitu. Mihin olet menossa synnyttämään ja onko paikka sama missä aiemmat?

Vaasa on paikka. Ja edelliset synnytykset on myös olleet siellä. Mulle sanottiin ainakin neuvolassa että laittavat lähetteen pelkopolille...tiedä sitten. Onko jollakin tietoa miksei juuri ennen kalvojen puhkaisua voi laittaa kivunlievitystä vaan pitää odottaa jokin aikaa kun kalvot on jo puhkaistu jos todennäköistä että nopeaa toimintaa on koko ponnistusvaihe.

Jos epiduraalin tai spinaalin saa ennen kuin synnytys on kunnolla käynnissä niin supistukset voi loppua. Ja just siihen oikean hetkeen ei aina ole tarjolla anestesialääkäriä. Sit voi yrittää saada ennen ponnistusta eden kuhdunkaulan puudutuksen. Auttaa jonkin verrran. Mutta tosiaan se pelkopoli on enempi sellaista jutustelua. Ei siellä voi sopia että varmasti tehdään jollain tapaa. Tai sopia voi mutta mitään takeita ei ole. En siksi ole jaksanut kauheasti sinne pääsystä tapella vaikka ajatttelin että jos siitä edes jotain iloa olisi.

HUS:n alueella ainakin kokemuksena on että pelkopolila käydään juttelemassa kätilön kanssa, työstetään edellisiä vaikeita synnytyskokemuksia (jos niitä siis on), pureskellaan ongelmakohtia ja valmennaudutaan yhdessä tulevaan synnytykseen. Mutta mitään lupauksia minkään suhteen kätilöt ei pelkopolilla tee, vaan kaiken ratkaisee synnytys ja sen hetken tilanne ja viime kädessä lääkäri, ei kätilö. Pelkopolilla toiveet toki kirjataan ylös, tieto sype-käynneistä näkyy heti kun tiedot avataan koneelle mm. sitten kun menet synnyttämään, kätilöt osaavat ottaa siinä tilanteessa sinut erityisen hyvin huomioon ja varmasti lukevat toiveesi ja pelkosi koneelta tarkemmin kuin tavanomaisessa synnytystilanteessa.

Itse kävin kolmesti pelkopolilla ja tämä toinen synnytys meni todella hyvin - henkilökunta oli ihanaa, minua kuunneltiin, kerrottiin koko ajan mitä tapahtuu ja muutenkin oli hyvä luottavainen olo niiden ihmisten käsissä. Suosittelen. Sitä pelkopolille menemistä siis :)

Yhteistyössä