eikö ninatt hyväksy kivunlievitystä synnytyksessä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tilhi:
mie oon pakon edessä koittanut tota ilman mitään kivunlievitys synnytys juttua... ja ens kerralla otan kaikki mahdolliset mitä saan.. mieluiten tuplana :D

Eli sä et anna itselles edes sitä mahdollisuutta kokeilla tavallista synnytystä? Just toi asenne on mun mielestä surullinen :( Jo etukäteen päätetään, että mä en osaa enkä pysty.

Ei se mistää osaamisesta tai pystymisestä ole kiinni.

Onhan se aika pitkälti; kykeneekö mun keho tähän, osaanko itse vaikuttaa synnytyksen kulkuun.

Vai maatako ku lahna piuhoissa kaikenmaailman piikit selässä?

saanko kysyä kauankos sun synnytys kesti??

6,5h.

Tiesitkö muuten, että luomusynnytykset ovat keskimäärin nopeampia? =) (ja juu, osa nopeista menee pakostikin luomuna kun ei ehditä antaa mitään, mutta muutenkin ;) )

mulla kesti 26 tuntia ja olin synnytyksen viimeset n.5 tuntia puudutettuna (epiduraali) Sitä ennen ilman mitään kivunlievitystä itkin vaan ja huohotin jos en olisi saanut niitä viimeisiä tunteja levätä uskon että ponnistus vaihe olisi pitkittynyt...

Ja kertokaas nyt tyhmälle miten ihmeessä onnistuitte sotkemaan nyt jopa ninaTT:n mahdollisen työllisyyden juuri tähän aloitukseen?!

Vähän rajaa kiitos nyt tähän touhuun taas.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
6,5h.

Tiesitkö muuten, että luomusynnytykset ovat keskimäärin nopeampia? =) (ja juu, osa nopeista menee pakostikin luomuna kun ei ehditä antaa mitään, mutta muutenkin ;) )

Miksi niiden niin salamasynnytksiä pitäis ollakaan? Itsellä kaks luomua (nopeita) ja kolmannesta onneksi ehdin saada kivunlievitystä. Siinä vaiheessa kun on täysin kipushokissa ja näkee harhoja ja kun jalat ei kanna, ei tule mieleen, että "voinkohan vaikuttaa synnytyksen kulkuun..."
Älä hyvä ihminen ole noin jyrkkä mielipiteissäsi. Sinun kipusi ei ole verrattavissa kenenkään toisen kipuun.

Ei niiden syöksysynnytyksiä pidä olla, mutta muuten yleinen periaate on, että mitä nopeampi sen parempi. Äiti ei jaksa todella pitkiä aikoja eikä kyllä lapsikaan.

no, jos tosiaan olet töissä, toimit omien periaatteidesi vastaisesti. Jota en ihmettele, huvittaa vaan. Piikki oli suunnattu yksin sinulle, ei kaikille kotiäideille. Minäkin olen hoitovapaalla, mutta en ole yhteiskunnan elätti.

Siis hetkinen... miten mä toimin omia periaatteitteni vastaisesti jos mulla on työpaikka? Mun periaatteisiin kuuluu erittäin vahvasti työnteko ja verojen maksu. Selitätkös mulle miten mun työllisyys olis mukamas mun periaatteitani vastaan?

Hoitovapaalla olen ainakin siihen asti, että tyttö täyttää yksi. Hoitovapaan aikanakin tosin aion tehdä töitä (joko jakaa lehtiä tai kaitsea muitakin lapsia) ja opiskella. Miten mä olen yhteiskunnan elätti mutta sinä, myös hoitovapaalla, et sitä ole?

Saatko asumistukea? Rahaa sossusta? Ihanko elät pelkällä kotihoidon tuella ja lapsilisällä? Ja mahdollisesti tieniteillä, jotka saat lehdenjaosta?

Ja puhun periaatteistasi koskien lasten kotihoitoa + vanhemman läsnäoloa. Jotka työnteko (lehtienjako/ toisten lasten kaitseminen) estävät. Olet tautisen yksinkertainen ja kapeakatseinen ihminen. Etkä pysty harrastamaan minkäänlaista itsekritiikkiä; johon todellakin olis syytä.

6,5h.

Miksi niiden niin salamasynnytksiä pitäis ollakaan? Itsellä kaks luomua (nopeita) ja kolmannesta onneksi ehdin saada kivunlievitystä. Siinä vaiheessa kun on täysin kipushokissa ja näkee harhoja ja kun jalat ei kanna, ei tule mieleen, että "voinkohan vaikuttaa synnytyksen kulkuun..."
Älä hyvä ihminen ole noin jyrkkä mielipiteissäsi. Sinun kipusi ei ole verrattavissa kenenkään toisen kipuun.

Ei niiden syöksysynnytyksiä pidä olla, mutta muuten yleinen periaate on, että mitä nopeampi sen parempi. Äiti ei jaksa todella pitkiä aikoja eikä kyllä lapsikaan.

juu kyllä muutaman tunnin kestäs ja voi vaik päällään synnyttää,

6,5h.

Olen sitä mieltä, että kolmas synnytys, jossa siis sain puudutuksen, oli kaikista synnytyksistäni hienoin kokemus. Pysyin järjissäni ja kivut oli hallittavissa, toisin kuin kahdessa ekassa. Olin itsekin läsnä synnytyksessä! Joten jos vielä synnyttämään menen, kyllä minä kivunlievityksen vastaan otan, jos kivut yltyvät kestämättömiksi. En tietenkään lähde (enkä ole koskaan lähtenyt) synnyttämään lista kädessä, että mitä kaikkia lievityksiä haluan. Mutta en niitä tyrmääkään, jos tarve vaatii.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Ja kertokaas nyt tyhmälle miten ihmeessä onnistuitte sotkemaan nyt jopa ninaTT:n mahdollisen työllisyyden juuri tähän aloitukseen?!

Kyse oli hallinnasta. Elämän tai kehon. Siten. Minusta esitetty ajatus oli ihan aiheellinen.

Kyse oli hallinnasta. Elämän tai kehon. Siten. Minusta esitetty ajatus oli ihan aiheellinen.

:laugh: No niin vissiin....

mie oon pakon edessä koittanut tota ilman mitään kivunlievitys synnytys juttua... ja ens kerralla otan kaikki mahdolliset mitä saan.. mieluiten tuplana :D

Eli sä et anna itselles edes sitä mahdollisuutta kokeilla tavallista synnytystä? Just toi asenne on mun mielestä surullinen :( Jo etukäteen päätetään, että mä en osaa enkä pysty.

Onhan se aika pitkälti; kykeneekö mun keho tähän, osaanko itse vaikuttaa synnytyksen kulkuun.

Ei aina vaihtoehtona oo olla ilman mitään tai maata lahnana. Mä sain kummassakin synnytyksessä kohdunkaulapuudutteen siinä vaiheessa kun tuntui etten enää kykene olemaan ilman ja kummallakin kertaa sain olla sen jälkeen pystyssä. Kuopuksen synnytin vielä jakkaralla.
Ei mua ainakaan sidottu petiin puudutteen myötä.

Mutta siinä oon sun kanssa samaa mieltä että kannattaisi luottaa itseensä sen verran että antaisi edes mahdollisuuden ajatukselle että "entä jos", entä jos mitään ei tarvitakkaan. Se ei pois sulje sitä etteikö puudutteita voisi käyttää jos on tarve, mutta välttämättä niitä ei tarvita.

no, jos tosiaan olet töissä, toimit omien periaatteidesi vastaisesti. Jota en ihmettele, huvittaa vaan. Piikki oli suunnattu yksin sinulle, ei kaikille kotiäideille. Minäkin olen hoitovapaalla, mutta en ole yhteiskunnan elätti.

Siis hetkinen... miten mä toimin omia periaatteitteni vastaisesti jos mulla on työpaikka? Mun periaatteisiin kuuluu erittäin vahvasti työnteko ja verojen maksu. Selitätkös mulle miten mun työllisyys olis mukamas mun periaatteitani vastaan?

Hoitovapaalla olen ainakin siihen asti, että tyttö täyttää kolme. Hoitovapaan aikanakin tosin aion tehdä töitä (joko jakaa lehtiä tai kaitsea muitakin lapsia) ja opiskella. Miten mä olen yhteiskunnan elätti mutta sinä, myös hoitovapaalla, et sitä ole?

Saatko asumistukea? Rahaa sossusta? Ihanko elät pelkällä kotihoidon tuella ja lapsilisällä? Ja mahdollisesti tieniteillä, jotka saat lehdenjaosta?

Ja puhun periaatteistasi koskien lasten kotihoitoa + vanhemman läsnäoloa. Jotka työnteko (lehtienjako/ toisten lasten kaitseminen) estävät. Olet tautisen yksinkertainen ja kapeakatseinen ihminen. Etkä pysty harrastamaan minkäänlaista itsekritiikkiä; johon todellakin olis syytä.

Asumistukea saan, kuten monet opiskelijat, työssäkäyvät yksinhuoltajat ja usein jopa kahden vanhemman perheet. Muuten elelen kotihoidontuella ja lapsilisilillä. Ja lisätienestejä haen kesän jälkeen työnteosta.

Toimeentulotukea en aio hakea koska olen itse valinnut hoitaa lapseni kotona.

Muoks lisäys: Työnteko ei estä lapsen kasvattamista. Lapsi on mukanani. Periaatteisiini ei kuulu jatkuva 100% huomion kiinnittäminen lapseen, sellanen hiekkalaatikkoviihdyttäjä-äitiys. Ei todellakaan. Ei lapsi ole maailman napa, vaa tasavertainen osa sitä. Olet nyt tulkinnu jotain väärin. Nimenomaan kannatan lapsen ja työnteon yhdistä'mistä.

Äidin ei kai tarvitse jaksaa yli vuorokauden kestäviä kovia kipujakaan ilman mahdollista kivunlievitystä? Jos synnytys venyy, ei äiti jaksa enää, jos ei saa välillä levätä. Sitten täytyy ottaa väsyneen äidin avuksi imukupit ja pahimmassa tapauksessa leikataan. Se liene huonompi vaihtoehto kuin epiduraali?

Tuskin vaan jos olet jo itkeä vollottanut monta tuntia ennen ponnistusvaihetta. Syöksyt on monesti myös rajumpia.

voi olla rajumpia, mutta kyllä muutaman tunnin kestää ja ponnistusvaihe ei ollut mitenkään verrattavissa supistuksiin (siis minulla henk.koht.) vaikka repesinkin pahasti .

Äidin ei kai tarvitse jaksaa yli vuorokauden kestäviä kovia kipujakaan ilman mahdollista kivunlievitystä? Jos synnytys venyy, ei äiti jaksa enää, jos ei saa välillä levätä. Sitten täytyy ottaa väsyneen äidin avuksi imukupit ja pahimmassa tapauksessa leikataan. Se liene huonompi vaihtoehto kuin epiduraali?

Juu tätäpä just halusin tolla omalla synnytys kertomuksellakin sanoa..

:laugh: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:

Ei aina vaihtoehtona oo olla ilman mitään tai maata lahnana. Mä sain kummassakin synnytyksessä kohdunkaulapuudutteen siinä vaiheessa kun tuntui etten enää kykene olemaan ilman ja kummallakin kertaa sain olla sen jälkeen pystyssä. Kuopuksen synnytin vielä jakkaralla.
Ei mua ainakaan sidottu petiin puudutteen myötä.

Mutta siinä oon sun kanssa samaa mieltä että kannattaisi luottaa itseensä sen verran että antaisi edes mahdollisuuden ajatukselle että "entä jos", entä jos mitään ei tarvitakkaan. Se ei pois sulje sitä etteikö puudutteita voisi käyttää jos on tarve, mutta välttämättä niitä ei tarvita.

Joo, mut ensimmäisen synnytys taas yllätti päinvastoin..juuri kivuliaisuudellaan. Mä olis ajatellut melko suuria luomusynnytyksestä tai ainakin osittaisesta sellaisesta, lueskelin Anna Wahlgrenin Lapsikirjaa etenkin niistä Lamazen metodeista..suunnitelmaankin kirjattiin aqua-rakkulat, akupunktio ja vesiallas...
Mutta niinhän mä kohmetuin kivusta ja arvatkaa vaan oliko paikalla osaavaa hoitajaa joka olis antanut akupunktiota, allaskin oli varattu... :(

Ei se ihan näinkään mene. Pitkittynyt synnytys toki on aina riski sekä äidlle että vauvalle ja useimmiten synnytys pitkittyy nimeomaan synnytyskipuje kovuuden takia eli äiti ei kykene rentoutumaan, hengitys salpautuu-> happi ei kulje kohtuun jne saakka ja kohdunsuu ei avaudu. Kun äiti saa tehokasta kivunlievitystä niin hän rentoutuu, kohdunsuu aukeaa nopeammin ja synnytys edistyy. Todella kova kipu myös passivoi synnyttäjää, eikä hän kykene esim liikkumaan, mikä osaltaan hidastaa synnytystä.

Todella nopeat, syöksysynnytykset taas ovat haitallisia siksi, että ne aiheuttavat usein laajoja repeämiä kudoksiin, jotka eivät ehdi venyä samalla tavoin kuin maltillisemmissa synnytyksissä. Syöskysynnytys on usein myös suur shokki vauvalle, joka kärsii sen jälkeen erilaisista vaivoista, mm verensokeriin se vaikuttaa.

Tuskin vaan jos olet jo itkeä vollottanut monta tuntia ennen ponnistusvaihetta. Syöksyt on monesti myös rajumpia.

Minun syöksyni ainakin oli aika ....hmmm....järisyttävä kokemus :D. Kun avautumisvaihe on niin nopea, siinä ei ehdi yhtään hengenvetoa ottaa supistusten välillä, kun niitä välejä ei ole! Mies sanoi synnytyksen jälkeen,että olin kuin toisessa maailmassa koko ajan, katse lasittuneena, kuin huumeissa. Että voisin sitä kyllä rajuksi kuvailla :D.

siis mie olen jo sitä koittanut, oli yhtä helvettiä.. synnytys eteni liian nopeasti ja se muuten sattui.. joten kun kerran kokemusta tästä omaan niin todellakin haluan kipulääkettä.. ja edellisellä kerralla mie kyl kestin suht pitkään.. sairaalassa ehdin olemaan sen 1,5 tuntia.. ponnistus vaihe alkoi ennenkuin anestesia lääkäri ehti tulla.. traumat jäi synnytyksestä.. tosin ehkä enemmänkin komplikaatioiden vuoksi.. mutta miski siis haluaisin kokeillas itä uudelleen...?

mitä mä todistaisin sillä kenellekkään? oisinko parempi äiti, parempi synnyttäjä?

Mä en ymmärrä, miten joku jaksaa vauhkota ja vaivata päätään sillä, miten joku toine synnyttää :) tai ylipäätään, miten joku jaksaa tuomita toisia synnytyksen perusteella. No niin no.

Luomusynnyttäjät on sekopäisiä masokisteja :o
Minen saanut lievityksiä, paitsi sitten vihdoin reilua tuntia ennen ponnistusta epiduraalin. Ei saanut edes liikkumalla yrittää lievittää kipuja, kun oli kiinni piuhoissa 40asteen kuumeen ja kersan sydänäänien epätasaisuuden takia :kieh: Ei enää ikinä, jos mä toisen saan niin pidättelen väkisin sisällä niin kauan että alkaa herua vähintäänkin morfiinia! :xmas:

Kipuhan on suurelta osin pelkoa :)
Mä haluisin kovasti seuraavan synnyttää ilman ilokaasuakin, kolmosesta sitä vetäisin muutaman kerran koska mikään ei mennyt miten piti.
Olin henkisesti tosi varautunut synnytykseen, 2 ekaa on kestäneet 10 tuntia joten oletin tämänkin kestävän.
Ei vaan kestänyt ja mä hämäännyin niistä supistuksista niin paljon et se kipu räjäytti koko tajunnan täysin ja en edes ollut peloissani, olin täysin paniikissa.

:laugh: :laugh:

Yhdyn :laugh:

Yhteistyössä