Ei se taida aina olla helppoa kasvaa kaksosena

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kerttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kerttu"

Vieras
Ja heti alkuun, älkää ottako tätä tekstiä liian vakavasti. Nämä ovat vaan asioita joita välillä mieleen putkahtaa ja osasta tehdään monikkoäitien kanssa vitsejä. Toisaalta miksei näitä voisi vakavastikin ottaa ;)

Minulla on 3v esikoinen ja 1½v kaksoset. Ja olen alkanut miettimään, miten paljon rankempi onkaan lapsuus kaksosena kuin yksösenä.

Ensiksi raskausaika. Heti kun liikkumaan pystyy, potkitaan ja huidotaan. Sen sijaan, että saisi rauhassa kasvaa ja kehittyä, joutuu reakoimaan suurempaan ärsyketulvaan kuin yksönen.
Synnytys. Uskon, että kaksoset aistivat ja tiedostavat jollain tasolla, että heidän lähellään on toinen samankaltainen olento. Synnytys on yksösellekin stressaava kokemus. Kaksonen joutuu silloin varoittamatta eroon tutusta sisaruksestaan ja ensimmäistä kertaa kohtaamaan yksin uuden asian. Odotusaikana uudet äänet ja tuntemukset on koettu yhdessä. Miltä tuntuu B-vauvasta joka yht äkkiä huomaa olevansa tutussa paikassa mutta yksin. (Ensimmäinen erokokemus) Miltä tuntuu pienestä kun ei vierellä olekaan sitä potkivaa ja huitovaa kaksosta? Miten avaralta ja tyhjältä maailma mahtaa tuntua.

Pienestä pitäen kaksonen joutuu kokemaan enemmän eroja ja pieniä hylkäämisiä kuin yksönen.

Aamulla äiti kävelee ohi ja nostaakin sisaruksen sängystä, vie hänet olohuoneeseen. Jättää yksin sänkyyn huhuilemaan. Ja toisaalta juuri kun olet päässyt äidin syliin, äiti laskeekin olohuoneen lattialle ja jättää (hakeakseen toisen).

Meillä on sisältä autoon matkaa 20m, joten pakkasilla olen kantanut heidät yksitellen autoon. Liukkaalla kelillä en muutenkaan uskalla kahta painavaa kaukaloa kantaa yhtä aikaa.
Miltä tuntuu pienestä jäädä yksin kerrostalon aulaan, kun äidin selkä loittonee ja ovi sulkeutuu. Odottaa useamman minuutin yksin.
Ja miltä tuntuu kun äiti kantaa autoon, laittaa vyöt kiinni nopeasti eikä ehdi jäädä lepertelemään, vaan paiskaa oven kiinni ja jättää yksin useammaksi minuutiksi.

Sama lyhyt hylkääminen toistuu aina, kun kuljetaan ovista. Toinen joutuu jäämään yksin oven taakse vuorollaan. Varsinkin virastojen ja neuvolan raskaiden tuplaovien kohdalla on liian hankalaa yrittää taitella sisään yhtä aikaa kaikkien kanssa. Joka neuvola käynnillä joutuu toinen odottamaan ulkona oven takana, kun äiti kantaa toisen odotusaulaan ja hylkää hänet hetkeksi, hakeakseen toisen.

Kun sanotaan, että pienen psyykkeelle on parempi vaunuissa kulkea siten, että näkee äidin, koska ei kestä erossa oloja. Niin mitä tekevätkään pienen mieleen nämä tuhannet pienet yksin jättämiset, vieraaseen paikkaan hylkäämiset, yksin olo...

Miten kova paikka se onkaan pienelle, joka on tottunut että kaksonen on aina paikalla ja hänen kaveri, yht äkkiä onkin kiinnostunut muista. Miten hämmentyneen ja pelokkaan näköinen onkaan pieni kaksonen, jonka toinen puolisko viilettää muiden lasten perässä. Ja hän arempana ja ujompana on jäänyt yksin. Uskaltamatta lähteä sisaruksen perään, koska aristelee muita lapsia ja kuitenkin kovasti kaipaa kaksostaan, yhtä elämänsä tärkeintä ihmistä.
Ei yksösen tarvitse kokea tulleensa hylätyksi, jos ei uskalla leikkiä muiden kanssa.

Miten kovasti äiti joutuukaan muistuttamaan ihmisiä, että kaksosetkin ovat yksilöitä ja siten heitä tulisi kohdella. Kun heidät helposti niputettaisiin ja kohdeltaisiin yksikkönä. Kaksosena oman itsensä löytäminen, muiden niputtaessa sinut kaksossirarukseen, on haastavaa.

Tätä voisi varmaan jatkaa loputtomiin. En ole vielä maininnut siitä kuinka heti pienestä on pakotettu odottamaan nälkäisenä omaa vuoroa. Tai miten usein äiti ei otakaan syliin, kun ei mahdu. Miten ei ole vauvana saanut nauttia vauvantahtisuudesta... Usein vain kuulee vieraiden kommentoivan, miten mukavaa olisi jos olisi kaksonen. Elämä on monen mielestä helpompaa, kun on aina kaveri. Minua on vain alkanut epäilyttämään, että ei se elämä sen helpompaa ole. Kaksosena ne haasteet vain ovat erilaisia kuin yksösenä.

Anteeks, en jaksanut lukea koko juttua, mutta luulen tajunneeni pointin. Yhtä epävakavissaan: Ootas vaan, kun ikää tulee lisää. Meidän luokalla oli kaksospoika, joka sai aiheettoman porttikiellon kauppaan, kun identtinen veli kärysi näpistyksestä. ;)

Joo, ja ei oo yhtään juhlaa missä olisit vain sinä yksin juhlakaluna!! Synttärit,häät... Itse olen 24v kaksonen ja mietin kerran onko ollut YHTÄÄN omaa juhlaa...ja ei, ei ole.

[QUOTE="Jeps";23196470]Joo, ja ei oo yhtään juhlaa missä olisit vain sinä yksin juhlakaluna!! Synttärit,häät... Itse olen 24v kaksonen ja mietin kerran onko ollut YHTÄÄN omaa juhlaa...ja ei, ei ole.[/QUOTE]

Häät? Miten ne nyt samaan aikaa pitää viettää...?

[QUOTE="Jeps";23196470]Joo, ja ei oo yhtään juhlaa missä olisit vain sinä yksin juhlakaluna!! Synttärit,häät... Itse olen 24v kaksonen ja mietin kerran onko ollut YHTÄÄN omaa juhlaa...ja ei, ei ole.[/QUOTE]

Auts, tämäkin vielä.
Juuri ollaan alettua 'toipua' ekasta rankasta vuodesta monikkovanhempina ja nyt vasta tajuan, ettei haastavinta ehkä olekaan vauva-aika. Nyt pitäisi sitten kasvattaa näistä onnellisia ja fiksuja ihmisen alkuja.

Jos keskittyis vain toiseen, niin meniskö se toinen siinä sivussa? :D

En todelakaan jaksanut lukea loppuun.

Nuista jokaisen jutun ensinnäkin voi soveltaa "yksöseen" ,tai ihan vain siihen ettei puhuta ekasta lapsesta vaan siit ku niit on 2...ja joitain ihan vain yhteenkin lapseen.

Mutta toisaalta on aina se sisarus siinä turvana kuitenkin. Onhan se erilaista kuin yksösellä, joka on niin yksin maailmassa lopulta. Ei ole sitä huitovaa sisarusta kohdusta asti turvana.

Alkuperäinen kirjoittaja siis mitä ihmettä;23196630:
erikoinen kirjoitus. Mikä oli pointti? Se, että kaksonen joutuu odottamaan vuoroaan? Se on ihan hyvä asia vaan tottua siihen pienestä asti.

Jaa, eipä tuossa kummempaa pointtia ole. Ajatuksia vaan joita joskus miettii, siitä miten erilaisista lähtökohdista tuo esikoinen on ekat vuotensa viettänyt verrattuna kaksosiin. Lähinnä koean, että kaksosille tuo kaksosuus tuo enempi stressitekijöitä varhaisvuosiin.

Jos esikoisen jälkeen olisi tullut vain yksi lapsi, toki tämäkin olisi joutunut kokemaan enempi stressiä ja odottamista yms, kuin esikoinen aikoinaan. Mutta nyt kaksossisarus lisää vielä entisestään noita tilanteita. (Esim. jos minulla olisi vain yksi kaukalo kannettava, ei minun tarvitsisi jättää pientä vauvaa yksin milloin mihinkin eteiseen/ oven taakse). Kuitenkin ihan vastasyntyneellä tai pienellä vauvalla ei ole ajantajua tai hän ei ymmärrä miksi joutuu odottamaan. En usko, että alle puolivuotias vielä hyötyy kummemmin tuosta 'opista' (ehkä jopa päin vastoin). Kaipa siitäkin löytyisi tutkimustuloksia ja hienoja tieteellisä faktoja, onko kaksosuus tämän vuoksi riski vai hyöty ;) :D

[QUOTE="höh";23196624]No ei kyll voi mutta sitähän sinä ei kaksosten-äiti et tietenkään ymmärrä!![/QUOTE]
Oletat noin koska en ollut kanssasi samaa mieltä?

Ihan hyvinhän nuit pystyy soveltaan.

Jos sä olet yhden lapsen äiti, voit jakaa loputtomasti aikaa hänelle. Jos taas perheessä on monta lasta ei kukaan saa äitiä vaan itselleen, oli sitten kaksonen tai ei. Vai meinaatko, että ne kaksoset on ainoita jotka joutuu odottaan vuoroa? Sitä se vanhemmuus on, että pidät huolen, että jokainen saa tarvitsevansa hoivan ja huomion. Ei siinä auta surkuttelu, vaan toimeen tarttuminen! Ihan on vanhemmista kiinni kuinka hyvin kaksosten kanssa asiat hoituu.

Oletat noin koska en ollut kanssasi samaa mieltä?

Ihan hyvinhän nuit pystyy soveltaan.

Enpäs vaan siksi että mulla on lapset alle 2v ikäerolla ja lisäksi kaksoset. Et ikimaailmassa tulisi väittämään et pystyt nuo kaikki soveltamaan pienellä ikäerolla oleviin sisaruksiin jos sinulla olisi kaksoset. Se on tasan kaks eri maailmaa, oli niillä sisaruksilla sit kuin pieni ikäero tahansa.

Jos sä olet yhden lapsen äiti, voit jakaa loputtomasti aikaa hänelle. Jos taas perheessä on monta lasta ei kukaan saa äitiä vaan itselleen, oli sitten kaksonen tai ei. Vai meinaatko, että ne kaksoset on ainoita jotka joutuu odottaan vuoroa? Sitä se vanhemmuus on, että pidät huolen, että jokainen saa tarvitsevansa hoivan ja huomion. Ei siinä auta surkuttelu, vaan toimeen tarttuminen! Ihan on vanhemmista kiinni kuinka hyvin kaksosten kanssa asiat hoituu.

jep, mut harvemmin sisaruksilla on keskenään täysin samat tarpeet, toisin kuin täysin samanikäisillä. Että te jaksatte, ihan on vanhemmista kii kuin kaksosten kanssa asiat hoituu.Joopa joo.

[QUOTE="a.p";23196684]Jaa, eipä tuossa kummempaa pointtia ole. Ajatuksia vaan joita joskus miettii, siitä miten erilaisista lähtökohdista tuo esikoinen on ekat vuotensa viettänyt verrattuna kaksosiin. Lähinnä koean, että kaksosille tuo kaksosuus tuo enempi stressitekijöitä varhaisvuosiin.

Jos esikoisen jälkeen olisi tullut vain yksi lapsi, toki tämäkin olisi joutunut kokemaan enempi stressiä ja odottamista yms, kuin esikoinen aikoinaan. Mutta nyt kaksossisarus lisää vielä entisestään noita tilanteita. (Esim. jos minulla olisi vain yksi kaukalo kannettava, ei minun tarvitsisi jättää pientä vauvaa yksin milloin mihinkin eteiseen/ oven taakse). Kuitenkin ihan vastasyntyneellä tai pienellä vauvalla ei ole ajantajua tai hän ei ymmärrä miksi joutuu odottamaan. En usko, että alle puolivuotias vielä hyötyy kummemmin tuosta 'opista' (ehkä jopa päin vastoin). Kaipa siitäkin löytyisi tutkimustuloksia ja hienoja tieteellisä faktoja, onko kaksosuus tämän vuoksi riski vai hyöty ;) :D[/QUOTE]
jossittelua..
Jos esikoisesi olisi pienempi,niin olisit joutunut jättään vauva eteiseen siks aikaa et viet esikosien autoon.Sama asia.
Mun mielestä kolmen ekan lapsen kohdalla se vanhin valitettavasti kuuli hyvin paljon sanaa odota/kohta.

Ehkä toi sun kirjotukses iskis paremmin sit jos eka raskaus ois kaksosraskaus,sithän nuist useimmat vois pitää paikkansa,mut muuten noi pätee kyl ihan pelkkiin yksös sisaruksiin.(jos näin voi sanoo)

[QUOTE="harmaa";23196780]jossittelua..
Jos esikoisesi olisi pienempi,niin olisit joutunut jättään vauva eteiseen siks aikaa et viet esikosien autoon.Sama asia.
Mun mielestä kolmen ekan lapsen kohdalla se vanhin valitettavasti kuuli hyvin paljon sanaa odota/kohta.

Ehkä toi sun kirjotukses iskis paremmin sit jos eka raskaus ois kaksosraskaus,sithän nuist useimmat vois pitää paikkansa,mut muuten noi pätee kyl ihan pelkkiin yksös sisaruksiin.(jos näin voi sanoo)[/QUOTE]

Ei nää ap ymmärrä, miten voisivatkaan...mutta ei kyllä kannata tulla heittää kommenttia asiasta josta ei todellakaan ole käsitystä.

Voin lohduttaa, että kaikki nuo odottamiset tekevät ilmeisen hyvää, koska tutkimusten mukaan kaksoset pärjäävät ja menestyvät yksösiä paremmin elämässään. Erityisen menestyksekkäitä ovat tytön kanssa kasvaneet pojat verrattuna tovereihinsa.

Eli oikeastaan voisi surra niitä yksösiä.

[QUOTE="höh";23196756]Se on tasan kaks eri maailmaa, oli niillä sisaruksilla sit kuin pieni ikäero tahansa.[/QUOTE]

Se on niin pienissä jutuissa se ero, ettei sitä osaa edes kunnolla selittää. Ennen kaksosia tosiaan ihmettelin miksi monikkoäidit sitä kaksosuutta välillä korostavat. (Ettei muut muka ymmärrä, pyh =ylimielisinä pidin) Aihe josta ei pidä alkaa siksi väittelemäänkään :D

[QUOTE="höh";23196756]Enpäs vaan siksi että mulla on lapset alle 2v ikäerolla ja lisäksi kaksoset. Et ikimaailmassa tulisi väittämään et pystyt nuo kaikki soveltamaan pienellä ikäerolla oleviin sisaruksiin jos sinulla olisi kaksoset. Se on tasan kaks eri maailmaa, oli niillä sisaruksilla sit kuin pieni ikäero tahansa.[/QUOTE]

Olen huomannut et se on oma maailmansa,mut ihan niitä samoja asioita joutui kohtaamaan jo kolmen ekan lapsen syntymän jälkeen.
Minä nyt vain pystyn kääntämään noi ihan yksösten kohdalle.Ehkä sä oisit huomannu saman jos toinen raskautes ei olis heti ollut se kaksosraskaus.Sulla kun ei oo muuta mihin verrata ku se esikoinen.

Noh jokainen näkee asiat omalla tavallaan.

Vauvat hoidetaan vuoronperään, ja varsinkin äidit katsovat, että molemmat saa yhtä paljon kun toinen. Rakkaus riittää! Kaksosuus ei oo valinta, joten pitäisit suusi kiinni.

[QUOTE="a.p";23196826]Se on niin pienissä jutuissa se ero, ettei sitä osaa edes kunnolla selittää. Ennen kaksosia tosiaan ihmettelin miksi monikkoäidit sitä kaksosuutta välillä korostavat. (Ettei muut muka ymmärrä, pyh =ylimielisinä pidin) Aihe josta ei pidä alkaa siksi väittelemäänkään :D[/QUOTE]

Näinhän se on. Ei sitä tajua ennen kuin itselle osuu kaksoset. Monesti on helpompaakin kun yhden tai kaks-pienellä-ikäerolla kanssa, mutta erilaista se on. Ja sitä sopii hyvinkin pohtia :)

Odotas ap uhmaikää, siinä sitä vasta saakin sumplia :)

t: 3v kaksosten, ja useamman isosisaruksen äiti

Kaksosuus ylipäätään tuntuu olevan monille vaikea ymmärtää, että se on muuta kuin tavallinen sisarsuhde.

Mutta vähän sama kuin yrittäisit kissalle opettaa mitä on olla koira, jos ei tajua niin ei tajua.

Entä tilanne jossa lapsilla on esim. vain vuosi ikäeroa. Miltä tuntuu pienestä 1-vuotiaasta, kun taloon tuleekin yhtäkkiä vauva joka tarvitsee äitiä enemmän, ja itse saa aina odottaa vuoroaan? Se 1v ymmärtää jo sen, että hänen täytyy odottaa eikä hän yhtäkkiä saakkaan kokonaan äidin huomiota, toisin kuin vastasyntynyt. Kaksosvauvat taas tottuvat siihen ihan alusta asti. No, en mä osaa selittää mitä ajan takaa, eikä mulla itsellä ole kaksosia. Läheltä olen kyllä saanut seurata kaksosten elämää, ja on ollut tosi mielenkiintosta nähdä miten kuitenkin ovat niin omia yksilöitään, ja miten heillä on ollut niin erillaiset tarpeet jo vauvasta asti. Siksi mä en jotenkin ymmärrä täysin ap:n pointtia.

Yhteistyössä