Ei se taida aina olla helppoa kasvaa kaksosena

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kerttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Entä tilanne jossa lapsilla on esim. vain vuosi ikäeroa. Miltä tuntuu pienestä 1-vuotiaasta, kun taloon tuleekin yhtäkkiä vauva joka tarvitsee äitiä enemmän, ja itse saa aina odottaa vuoroaan? Se 1v ymmärtää jo sen, että hänen täytyy odottaa eikä hän yhtäkkiä saakkaan kokonaan äidin huomiota, toisin kuin vastasyntynyt. Kaksosvauvat taas tottuvat siihen ihan alusta asti. No, en mä osaa selittää mitä ajan takaa, eikä mulla itsellä ole kaksosia. Läheltä olen kyllä saanut seurata kaksosten elämää, ja on ollut tosi mielenkiintosta nähdä miten kuitenkin ovat niin omia yksilöitään, ja miten heillä on ollut niin erillaiset tarpeet jo vauvasta asti. Siksi mä en jotenkin ymmärrä täysin ap:n pointtia.

Minäkin jotenkin enemmän "säälin" noita todella pienellä ikäerolla sisaruksen saaneita. Minusta alle 2-vuotiaalta kun ei pitäisi äidin huomiota yhtäkkiä viedä. Toki ymmärrän ap:n pointin siinä, että kaksosten kohdalla on hankalaa vastata täysin oikeaoppisesti pienen vavuan viestintään, mutta samantyyppisiä ajatuksia olen kyllä käynyt läpi omien lasten kanssa, vaikka eivät olekaan kaksosia. Olen miettinyt miten erilainen elämänalku oli esikoisella kuin muilla. En sano, että se välttämättä oli parempi, niin suuri ilo ovat isosisarukset nuoremmille. Mutta kyllä esikoinen meidän vanhempien huomiota sai hirmusti enemmän kuin nuoremmat. Jotenkin olen asiaan oikein havahtunut, kun joskus vietin viikonlopun kuopuksen kanssa kahden. Kyllä siinä ehdittiin loruilla ja leikkiä 2-vuotiaan tasolla vähän toisella tapaa kuin normaaliarjessa :)

Kyllä kahden pienen ikäeron lapsissa ja kaksosissa on samoja asioita, jotka vaikuttavat arkeen. Mutta myös paljon erilaista. Ja juuri sitä mietin, miten paljon kahden samanikäisen kasvattaminen yhtä aikaa muokkaa lapsia. Miten paljon kaksosten 'myyttisestä' erilaisuudesta johtuukin juuri kasvatuksesta, eikä siitä että on kaksonen.

Tiedetään, että kaksosilla puheenkehitys on hitaampaa. Juurikin siksi, että vanhemmilla on vähemmän aikaa annettavaksi vauva-aikana, joka on puheenkehitykselle tärkeää aikaa. Pienen ikäeron lapsissa voi toki nuoremmalla esiintyä samaa, mutta ei varmaankaan vanhemmalla. Kaksosissa se vaikuttaa molempiin. Ja miten paljon puheenkiehitykseen vaikuttaa, että paras leikkikaveri on samantasoinen. Vanhempi lapsi, vaikkei vielä kunnolla puhuisikaan, kuitenkin antaa erilaista virikettä, kuin samantasoinen jokeltelija.

Kaksosena on varmasti myös hyvin erilaista kasvaa yksilönä, kun joka paikassa sinut niputetaan kaksosesi kanssa. Myönnellään kyllä, että yksilöitä ovat, mutta kohdellaan kuitenkin yksikkönä. Oletetaan heidän olevan toistensa kopioita ja erilaisuutta saatetaan jopa ylenmäärin alleviivata. Varmasti tätä tapahtuu myös sisarusten kesken, mutta silloin ei kukaan perustele ihmettelyään sillä, että 'kaksosethan ovat kasvaneet yhdessä, miksi eivät ole samanlaisia'. Varmasti se tuo oman hämmennyksen lapselle, joka pyrkii löytämään oman minänsä ja samalla täyttämään ympäristön odotukset kaksosena (siitä millaisia kaksoset ovat).

Omat kaksoseni ovat vielä pieniä, mutta silti tuntuu, että se ero tulee hyvinkin pienistä ja huomaamattomista asioista. Sellaisista joita ei edes itse huomaa, ellei oikein kiinnitä huomiota. Juuri sellaisista asioista joita ulkopuolinen ei huomaa. Kuten juurikin tuo usein yksin jääminen ja monet pienet erotilanteet. Kuinka paljon niillä on loppujen lopuksi merkitystä ja mitä? Miten erilaisia heistä tulisi, jos saisivat saman huomion kuin tavalliset sisarukset?

Kasvatus ja tässä ketjussa käsitellyt asiat varmastikin muokkaa kaksosia, mutta kaksosia läheltä seuranneena, heitä mielestäni eniten muokkaa se, että he ovat "toistensa puolikkaat". Yksöselle äiti on aina se tärkein, kaksosille äidin lisäksi toinen kaksonen on se tärkein. He jakavat salaisuutensa keskenään ja tuntevat toisensa paremmin kuin kukaan muu, usein koko elämän ajan (poikkeuksiakin on).

Tässä vielä linkki tutkimukseen, jossa on havaittu, että kaksoset aloittavat seurustelun keskenään jo kohdussa, joka sekin varmasti osaltaan vaikuttaa heihin. Yksöset kun eivät kohdussa seurustele kenenkään kanssa.

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Kaksoset+seurustelevat+toistensa+kanssa+jo+kohdussa/1135260922094

Jos sä olet yhden lapsen äiti, voit jakaa loputtomasti aikaa hänelle. Jos taas perheessä on monta lasta ei kukaan saa äitiä vaan itselleen, oli sitten kaksonen tai ei. Vai meinaatko, että ne kaksoset on ainoita jotka joutuu odottaan vuoroa? Sitä se vanhemmuus on, että pidät huolen, että jokainen saa tarvitsevansa hoivan ja huomion. Ei siinä auta surkuttelu, vaan toimeen tarttuminen! Ihan on vanhemmista kiinni kuinka hyvin kaksosten kanssa asiat hoituu.

Noin.

Ja kenellekään ei ole edes hyväksi olla se AINOA ja jakamattoman huomion kohde. Pilalle siinä lapsi menee kun kohdellaan prinsessana ja prinssinä, jonka jokainen inahdus kuullaan.

turha surkutella kaksosia. Meillä on kahdet kaksoset, toiset ovat 16- ja toiset 8-vuotiaita. Kaikki lapsista ovat verbaalisesti ja sosiaalisesti lahjakkaita ja ovat selvästi hyötyneet kaksosuudestaan mm. siinä, ettei koskaan ole tarvinnut mennä yksin peloissaan mihinkään, vaan aina on ollut se kaveri siinä. Tietysti mitä vanhempia ovat niin sitä erillisempiä elämiä elävät mutta ainakin alkutaipaleella aina on ollut ystävä mukana.

Mutta toisaalta on aina se sisarus siinä turvana kuitenkin. Onhan se erilaista kuin yksösellä, joka on niin yksin maailmassa lopulta. Ei ole sitä huitovaa sisarusta kohdusta asti turvana.

Niin, sille kaksosellehan nuo erossa olemiset ja yksin olemiset ovat alusta asti vain hetkittäisiä. Yksösen on oikeastikin oltava enemmän yksin, jos hänellä on nuorempia sisaruksia jotka sen huomion vaatii.

Senköhän vuoksi kaksoset aikuisenakin usein ovat enemmän kiinni toisissaan, enemmän kuin sisarukset keskimäärin, kun eivät ole oikeaa yksinelämistä kokeneet, kuin aivan hetkittäin?

Alkuperäinen kirjoittaja täh;23197226:
Elämä on kaikillle vaikeaa. kaksosille varmaan hirveän helppoa verrattuna yksösiin, kun on lähes aina joku tukena ja turvana. Jotka menevät kouluunyksin, menevät päiväkotiin yksin. täysin yksin täysin vieraiden ihmisten joukossa aina.

Niinhän se on. Itse muistan esikoisena, että olen pärjännyt "omillani" (ilman iltasatua, ilman hiusten kampaamista yms) hyvin nuoresta. Ja hoitanut myös nuorempia sisaruksia. Kun taas kaikkein nuorimmalle sisarukselle ei samanlaista pikkuaikuisen roolia lankea, ei sitten mitenkään.
Noi huomionjakamisongelmat tulevat eteen monilapsisessa perheessä ihan auttamatta.

Että vaikeutensa kullakin... kaksosen elämä on -sanotaanko nyt sitten vaikka pikkuvauva-ajan jälkeen, kun vähän pärjäävät itsekin- monin osin helpompaa kuin yksösen.

[QUOTE="höh";23196756]Enpäs vaan siksi että mulla on lapset alle 2v ikäerolla ja lisäksi kaksoset. Et ikimaailmassa tulisi väittämään et pystyt nuo kaikki soveltamaan pienellä ikäerolla oleviin sisaruksiin jos sinulla olisi kaksoset. Se on tasan kaks eri maailmaa, oli niillä sisaruksilla sit kuin pieni ikäero tahansa.

Olen huomannut et se on oma maailmansa,mut ihan niitä samoja asioita joutui kohtaamaan jo kolmen ekan lapsen syntymän jälkeen.
Minä nyt vain pystyn kääntämään noi ihan yksösten kohdalle.Ehkä sä oisit huomannu saman jos toinen raskautes ei olis heti ollut se kaksosraskaus.Sulla kun ei oo muuta mihin verrata ku se esikoinen.

Noh jokainen näkee asiat omalla tavallaan.
[/QUOTE]
Et pysty, luulet vaan niin. Vaikka tuskin tätä kirjoitusta täällä enää käyt lukemassakaan.

Mäkin luulin ennen, ja ihmettelin että miten niin kaksoset muka on niin erilaisia kuin sisarukset pienillä ikäeroilla. Kunnes neljän lapsen jälkeen sain kaksoset, ja tajusin, että sehän ON erilaista.

Yhteistyössä