M
"minä"
Vieras
Entä tilanne jossa lapsilla on esim. vain vuosi ikäeroa. Miltä tuntuu pienestä 1-vuotiaasta, kun taloon tuleekin yhtäkkiä vauva joka tarvitsee äitiä enemmän, ja itse saa aina odottaa vuoroaan? Se 1v ymmärtää jo sen, että hänen täytyy odottaa eikä hän yhtäkkiä saakkaan kokonaan äidin huomiota, toisin kuin vastasyntynyt. Kaksosvauvat taas tottuvat siihen ihan alusta asti. No, en mä osaa selittää mitä ajan takaa, eikä mulla itsellä ole kaksosia. Läheltä olen kyllä saanut seurata kaksosten elämää, ja on ollut tosi mielenkiintosta nähdä miten kuitenkin ovat niin omia yksilöitään, ja miten heillä on ollut niin erillaiset tarpeet jo vauvasta asti. Siksi mä en jotenkin ymmärrä täysin ap:n pointtia.
Minäkin jotenkin enemmän "säälin" noita todella pienellä ikäerolla sisaruksen saaneita. Minusta alle 2-vuotiaalta kun ei pitäisi äidin huomiota yhtäkkiä viedä. Toki ymmärrän ap:n pointin siinä, että kaksosten kohdalla on hankalaa vastata täysin oikeaoppisesti pienen vavuan viestintään, mutta samantyyppisiä ajatuksia olen kyllä käynyt läpi omien lasten kanssa, vaikka eivät olekaan kaksosia. Olen miettinyt miten erilainen elämänalku oli esikoisella kuin muilla. En sano, että se välttämättä oli parempi, niin suuri ilo ovat isosisarukset nuoremmille. Mutta kyllä esikoinen meidän vanhempien huomiota sai hirmusti enemmän kuin nuoremmat. Jotenkin olen asiaan oikein havahtunut, kun joskus vietin viikonlopun kuopuksen kanssa kahden. Kyllä siinä ehdittiin loruilla ja leikkiä 2-vuotiaan tasolla vähän toisella tapaa kuin normaaliarjessa