Ei ole totta, ruotsi alkaa jo 6. luokalla - eikö pakkoruotsin pitänyt loppua kokonaan eikä suinkaan lisääntyä

• Viestiketjun aloittaja järjetöntä
  • Ensimmäinen viesti
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja periaatteellinen asia myös;30595152:
Kovasti yrität puolustella nykyistä järjestelmää. Kertoisitko, mitä haittaa pakkoruotsin poistamisesta olisi, jos oletetaan, että ruotsi olisi kuitenkin valittavissa joka koulussa valinnaisena aineena? Tässä on kuitenkin jo lueteltu etuja iso määrä, mutta ne eivät sinulle tunnu kelpaavan.

Vastaavaa tarpeettoman pikkukielen pakko-opiskelujärjestelmää ei ole muissa maissa. Onko Suomi ainoastaan oikeassa ja muut maat väärässä?
No joko taas! MINULLA EI OLE MITÄÄN PAKKORUOTSIN POISTAMISTA VASTAAN! EN VAIN NÄE, MITÄ JÄRJETTÖMIÄ ETUJA SEN POISTAMISELLA OLISI NYKYSYSTEEMIIN VERRATTUNA!

Joo, valinnanvapaus, joo. En laske sitä järjettömäksi eduksi, joka nostaa Suomen kansantalouden uusille urille.

periaatteellinen asia myös
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30595161:
No joko taas! MINULLA EI OLE MITÄÄN PAKKORUOTSIN POISTAMISTA VASTAAN! EN VAIN NÄE, MITÄ JÄRJETTÖMIÄ ETUJA SEN POISTAMISELLA OLISI NYKYSYSTEEMIIN VERRATTUNA!

Joo, valinnanvapaus, joo. En laske sitä järjettömäksi eduksi, joka nostaa Suomen kansantalouden uusille urille.
Eikö mielestäi kansan kokonaiskielitaidon monipuolistuminen olisi viennistä elävälle maalle minkäänlainen etu?

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja periaatteellinen asia myös;30595164:
Eikö mielestäi kansan kokonaiskielitaidon monipuolistuminen olisi viennistä elävälle maalle minkäänlainen etu?
Ja sinä ihan oikeasti olet sitä mieltä, että suomalaisten kielitaito on nykyään ihan surkeaa? Ja tähän on syynä nimenomaan pakkoruotsi?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30595180:
Ja sinä ihan oikeasti olet sitä mieltä, että suomalaisten kielitaito on nykyään ihan surkeaa? Ja tähän on syynä nimenomaan pakkoruotsi?
Kielitaito on hyvin yksipuolinen. Englantia osataan. Juuri muuta ei.

aapee.
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30594062:
No kas kun minä en vieläkään näe sitä ilmeistä haittaa tässä systeemissä. Mielestäni olen jo tämän kantani muutamaan kertaan perustellut. Miten on mahdollista, että Suomessa on ihmisiä, jotka ovat oppineet ranskaa, saksaa, venäjää ja monia muitakin kieliä, jos pakkoruotsi tämän jotenkin estää?
Kas kun joillakin ihmisillä sattuu olemaan hyvä kielipää, mutta kaikilla ei ole.

Räikeimpiä ovat ne tapaukset, joilla yliopiston loppututkinnon suorittaminen jää kiinni siitä, ettei saa ruotsin kielen kurssia suoritettua. Siinäkin palaa aivan turhaan iso määrä yhteiskunnan rahoja hukkaan ja opiskelijan aivokapasiteettia, koska nykyaikana kysytään melkein joka paikassa valmistumispaperit.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30595187:
Kielitaitoinen kansa? "Se ei ole kohta enää totta" - Suomenkuvalehti.fi

Tuolla esimerkiksi sanotaan, että suomalaisten kielitaidon kaventumisen syynä on lähinnä englannin kieli ja pakkoruotsi-keskustelu vie liikaa huomiota.
Lainauksia linkistäsi:

"Yhä useampi suomalainen osaa peruskoulun käytyään vain kahta kieltä: englantia ja ruotsia. "

"Jos oppilas haluaa peruskoulun aikana opiskella englannin ja ruotsin lisäksi kahta vierasta kieltä, hänen koulupäivänsä venyvät paljon pidemmiksi kuin muilla oppilailla"

Eli ruotsi vie paikan joltain kieleltä ja muista kielistä kiinnostunutta rangaistaan pidemmillä koulupäivillä.

Etkö oikeasti näe yhteyttä pakkoruotsilla ja yksipuolisella kielitaidolla?

säpäle harmaana
Kas kun joillakin ihmisillä sattuu olemaan hyvä kielipää, mutta kaikilla ei ole.

Räikeimpiä ovat ne tapaukset, joilla yliopiston loppututkinnon suorittaminen jää kiinni siitä, ettei saa ruotsin kielen kurssia suoritettua. Siinäkin palaa aivan turhaan iso määrä yhteiskunnan rahoja hukkaan ja opiskelijan aivokapasiteettia, koska nykyaikana kysytään melkein joka paikassa valmistumispaperit.
Niin ja joillakin se jää kiinni siitä, ettei saa gradua kirjoitettua. Pitäisikö sekin jättää pois?

aapee.
Siis miksi teitä kiinnostaa? Luulis että kaikki te olette jo peruskoulunne suorittaneet? Ei mua ainakaan vois vähempää kiinnostaa että joutuuko nykyajan lapset ja nuoret ruotsia opiskelemaan vai ei. Ihme että jaksaa toisten asiat noin paljon jotakuta kiinnostaa. Chillatkaa hei, ei vaikuta teidän elämäänne mitenkään!
Minua ainakin kiinnostaa sen takia, että veroja ja maksuja nostetaan koko ajan ja pakkoruotsi on yksi täysin turha menoerä (valtava sellainen) suomalaisille veronmaksajille.

Toki ajattelen myös lasteni parasta, että he saisivat sellaisen kielitaidon, jota oikeasti tulevat elämässään tarvitsemaan.

:-D
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30595161:

Et näe monipuolista kielitaitoa etuna, vaan ajattelit edistää vientiä Brasiliaan hukkaruåtsilla.;)

aapee.
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30594129:
No sano nyt ihan oikeasti yksikin ihminen jolle siitä on oikeasti ollut haittaa. Oliko sinulle? Kerro nyt siis, miten pakkoruotsi esti sinua lukemasta haluamaasi kieltä myöhemmin?
Esimerkkinä yksi ystäväni, jonka maisterintutkino jäi suorittamatta ruotsin reputtamisen takia. Kaikki muut opintopisteet on kasassa. Palkka olisi huomattavasti parempi, jos olisi saanut paperit ulos yliopistosta.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30595198:
Niin ja joillakin se jää kiinni siitä, ettei saa gradua kirjoitettua. Pitäisikö sekin jättää pois?
Gradu liittyy olennaisesti opiskeltavaan alaan. Pakkoruotsi on täysin irrallinen poliittinen pakkoaine.

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja periaatteellinen asia myös;30595197:
Lainauksia linkistäsi:

"Yhä useampi suomalainen osaa peruskoulun käytyään vain kahta kieltä: englantia ja ruotsia. "

"Jos oppilas haluaa peruskoulun aikana opiskella englannin ja ruotsin lisäksi kahta vierasta kieltä, hänen koulupäivänsä venyvät paljon pidemmiksi kuin muilla oppilailla"

Eli ruotsi vie paikan joltain kieleltä ja muista kielistä kiinnostunutta rangaistaan pidemmillä koulupäivillä.

Etkö oikeasti näe yhteyttä pakkoruotsilla ja yksipuolisella kielitaidolla?
Näen, mutta etkö itse näe samaa ongelmaa englannin kohdalla? Sehän tässä ohitettiin aika nätisti. Jos jaksetaan vouhkata pakkoruotsista, miksei vouhkata myös siitä englannista, joka on paljon suurempi ongelma ja vie paljon enemmän niitä resursseja. Ihan täsmälleen sama ongelma, mutta jostain syystä se ei kuitenkaan olekaan ongelma.

Minua ainakin kiinnostaa sen takia, että veroja ja maksuja nostetaan koko ajan ja pakkoruotsi on yksi täysin turha menoerä (valtava sellainen) suomalaisille veronmaksajille.
Pakkoruotsin aikaistaminen ala-asteella lisää valtavasta kuluja, mutta asiantuntijoiden mukaan se ei paranna lainkaan ruotsin osaamista. RKP:lle oli kielitaitoa tärkempää saada kustannuksista piittaamatta ujutettua pakkoruotsi koulujärjestelmän ainoaan osaan, joka oli vielä säästynyt pakkoruotsilta. RKP:n puhdasta valtapolitiikkaa siis.

.vieras.
Säpäleen mielestä ruotsilla pärjää missä päin maailmaa tahansa ja vain sivistymätön ihminen ei osaa puhua ruotsia.;)

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30595211:
Näen, mutta etkö itse näe samaa ongelmaa englannin kohdalla? Sehän tässä ohitettiin aika nätisti. Jos jaksetaan vouhkata pakkoruotsista, miksei vouhkata myös siitä englannista, joka on paljon suurempi ongelma ja vie paljon enemmän niitä resursseja. Ihan täsmälleen sama ongelma, mutta jostain syystä se ei kuitenkaan olekaan ongelma.
Nyt esität tahallaan tyhmää. Englantia oikeasti tarvitaan nykypäivänä opiskelussa ja työelämässä. Tämä ei ole mikään mielipide vaan fakta. Minulla ei ole mitään erityistä rakkautta englannin kieleen, mutta osaan myöntää tosiasiat. Englantia tarvitaan, ruotsia ei.

aapee.
Alkuperäinen kirjoittaja periaatteellinen asia myös;30595034:
Tarkoitin sitä, että ns. virkamiesruotsi voidaan aivan hyvin poistaa, eikä se muuta oikeasti ruotsia osaavien määrää mihinkään suuntaan. Kyseessä on ollut vain muodollisuus ja suomenkielisten simputtaminen. Todellista kielitaitoa ko. paperi ei ole koskaan taannut.
Tämä on totta.

"huhhuh"
Alkuperäinen kirjoittaja periaatteellinen asia myös;30595212:
Pakkoruotsin aikaistaminen ala-asteella lisää valtavasta kuluja, mutta asiantuntijoiden mukaan se ei paranna lainkaan ruotsin osaamista. RKP:lle oli kielitaitoa tärkempää saada kustannuksista piittaamatta ujutettua pakkoruotsi koulujärjestelmän ainoaan osaan, joka oli vielä säästynyt pakkoruotsilta. RKP:n puhdasta valtapolitiikkaa siis.
Ala-asteella pystyi opiskelemaan vielä ilman hukkaruotsia ja sekös harmitti rantahurreja.

Rantahurrit ovat ylimielisyydessään kyllä vertaansa vailla olevaa porukkaa. Ei voi muuta kuin ihmetellä.

säpäle harmaana
Englanti paha, pakkoruotsi hyvä: Niinkö?
Olenko sanonut niin? Lukekaa nyt hyvät ihmiset mitä minä kirjoitan. En ole vieläkään estämässä pakkoruotsin poistoa. Mutta jos te ihan oikeasti olette huolissanne suomalaisten kielitaidon kaventumisesta, niin myös se englanti pitää ottaa keskusteluun mukaan. Kun se englanti tässä keskustelussa näin nätisti ohitetaan, syntyy kyllä vaikutelma, että se kielitaidon kaventuminen ei ole se varsinainen pointti.

aapee.
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30595044:
Tämä keskustelu nyt kiertää kehää. Toisille se nyt vain näyttää olevan kovempi pala opiskella asioita, joita ei ehkä tulevaisuudessa tule tarvitsemaan. Toisille se on vain yksi asia muiden joukossa. En minä ole tarvinnut ensiapukoulutuksen ja hygieniapassinkaan oppeja mihinkään, mutta kun ne ovat tietyissä paikoissa vaatimuksina, niin olen ne suorittanut. Entä sitten? Miksi minun pitäisi sen vuoksi vaatia niiden poistamista?
Ensiapukoulutus ei ole pakollinen kaikille suomalaisille, joten...

viera.s
Tiedätkös mikä on Suomen suurin vientimaa? No Ruotsihan se.

Totuus on se, että kaikki kielitaito ruostuu ja katoaa, jos sitä ei elämässä tarvitse. Ja se kielitaito jota tarvitsee ja käyttää, kehittyy jatkuvasti. Riittävä perustaso josta lähteä viemään sitä eteenpäin on kyllä mahdollista saavuttaa yläasteen, lukion ja jatko-opintojen aikana.

Yhteistyössä