Ehdin säikähtää pakastealkioidemme puolesta

[QUOTE="omg";29099533]No ei thank God voi, Suomessa siis ei voi. Eikä niitä alkioitakaan voi luovuttaa Suomessa. Munasoluja voi ja siittiöitä, mutta kuten tytsi totesi nekin voivat olla jollekulle lapsia :LOL:[/QUOTE]

Suomessakin voi kyllä, jos suvussa kulkee tiettyjä sairauksia, jotka voivat periytyä vain pojille.

En oikein nyt ymmärrä, miten ihmisillä on NIIN huvittunut asenne. Fakta kun on, että moni ei olisi valmis luovuttamaan munasolujaan juuri sen takia, että niistä mahd. kehittyisi omia biologisia lapsia. Jokainen biologiaa opiskellut tämän faktan tietää.
 
[QUOTE="omg";29099436]Juu ja sinulla voi olla aiheesta juuri niin hämärä aavistus kuin nyt lapsettomalla henkilöllä voi vaan olla :saint:[/QUOTE]

Aika monilla lapsettomilla on ajatuksia lapsiin liittyvistä asioista, mullakin on. Onko ne kaikki aina kaikilla kategorisesti vääriä? Oliko sun omat ajatukset lapsista kaikki täysin virheellisiä siihen saakka että susta tuli vanhempi?
 
  • Tykkää
Reactions: Ciervo
"omg"
Suomessakin voi kyllä, jos suvussa kulkee tiettyjä sairauksia, jotka voivat periytyä vain pojille.

En oikein nyt ymmärrä, miten ihmisillä on NIIN huvittunut asenne. Fakta kun on, että moni ei olisi valmis luovuttamaan munasolujaan juuri sen takia, että niistä mahd. kehittyisi omia biologisia lapsia. Jokainen biologiaa opiskellut tämän faktan tietää.
Sinä ja sinun huvittavat mustavalkoiset mielipiteesi asioista ovat lievästi sanottuna hilpeitä. Ja olet todellakin ensimmäinen jolta ikinä kuulen, ettei voisi luovuttaa munasoluja koska ne ovat omia lapsia :LOL: :LOL:
 
fruit drops
[QUOTE="omg";29099533]No ei thank God voi, Suomessa siis ei voi. Eikä niitä alkioitakaan voi luovuttaa Suomessa. Munasoluja voi ja siittiöitä, mutta kuten tytsi totesi nekin voivat olla jollekulle lapsia :LOL:[/QUOTE]

Mitäköhän helvettiä sä räkätät ja jauhat paskaa? Kun et kerran asiasta mitään tiedä.

Luovutettujen munasolujen ja siittiöiden käyttö eli donor-hoidot - Väestöliitto

"Joskus hoito voidaan tehdä luovutetuilla alkioilla. Luovutetut alkiot ovat pakastettuja, hoidossa olleiden toisten parien lahjoittamia."

ja vielä taulapäälle valviran linkki:

http://www.valvira.fi/files/tiedostot/k/o/Kokemuksia_hedelmoitushoitolaista_valvontaviranomaisen_nakokulmasta.pdf

Heti alussa kerrotaan alkion luovutuksesta SUOMESSA.
 
[QUOTE="omg";29099521]Kyllä olen. Ennen lapsia oletin kaikenlaisia asioita, en joskaan ihan niin kärjistäen kuin tytsi joka tekee niin potenssiin kymmenen. Mutta en todellakaan oikeasti tiennyt, tuntenut ollut sama ihminen kuin ennen lapsia. Sitä ei ihan oikeasti voi tietää ennenkuin niitä omia on mitä se on. Voi toki kuvitella tietävänsä, mutta ei oikeasti tiedä.[/QUOTE]

Kuinka monta sellaista ihmistä tunnet, joka olisi vahvasti ollut _omalta kohdaltaan_ munasolun luovuttamista vastaan ja sitten lisäännyttyään päättänytkin ruveta luovuttajaksi? Varmaan sellaisiakin on, mutta hyvin todennäköistä, ettei tällaisessa asiassa mieli muutu niin radikaalisti. Vähän yksinkertaista ajattelua taas liikkeellä. Eihän kukaan tässä elämässä voi sanoa yhtään mitään ajatusta tai mielipidettä ennen kuin on tarpeeksi vanha/lisääntynyt/mennyt naimisiin jne.

Se fakta, että munasolun luovuttajan solusta syntyvä lapsi on biologisesti luovuttajan, ei muutu siitä miksikään vaikka minusta tulisi äiti.
 
  • Tykkää
Reactions: Ciervo
Ken guru
[QUOTE="omg";29099595]Sinä ja sinun huvittavat mustavalkoiset mielipiteesi asioista ovat lievästi sanottuna hilpeitä. Ja olet todellakin ensimmäinen jolta ikinä kuulen, ettei voisi luovuttaa munasoluja koska ne ovat omia lapsia :LOL: :LOL:[/QUOTE]

No etpä sitten ole asiaan perehtynyt. Tiedän lukuisia ihmisiä jotka sanovat noin, itseni mukaan lukien.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
"omg"
Aika monilla lapsettomilla on ajatuksia lapsiin liittyvistä asioista, mullakin on. Onko ne kaikki aina kaikilla kategorisesti vääriä? Oliko sun omat ajatukset lapsista kaikki täysin virheellisiä siihen saakka että susta tuli vanhempi?
:LOL: oikeesti :LOL: mustavalkoisuus kuuluu nuoruuteen, sinä vaan et ole enää pitkään niin nuori, että nuoruuteen liittyvä mustavalkoinen ajattelu on lähinnä huvittavaa. Hetken päästä se on katkeran, lapsettoman vanhanpiian kitkerää tilitystä. Rumaa sellaista ;)
 
[QUOTE="omg";29099595]Sinä ja sinun huvittavat mustavalkoiset mielipiteesi asioista ovat lievästi sanottuna hilpeitä. Ja olet todellakin ensimmäinen jolta ikinä kuulen, ettei voisi luovuttaa munasoluja koska ne ovat omia lapsia :LOL: :LOL:[/QUOTE]

Eikö tämä ole aika yleinen perustelu, minäkin olen sen kuullut ja lukenut monesti. Vaikka olenkin lapseton ja tietämätön.
 
Ken guru
[QUOTE="omg";29099608]:LOL: oikeesti :LOL: mustavalkoisuus kuuluu nuoruuteen, sinä vaan et ole enää pitkään niin nuori, että nuoruuteen liittyvä mustavalkoinen ajattelu on lähinnä huvittavaa. Hetken päästä se on katkeran, lapsettoman vanhanpiian kitkerää tilitystä. Rumaa sellaista ;)[/QUOTE]

Mielestäni tuollainen räkänauru on rumaa, eikä todellakaan asiallista keskustelua. Kaikki sinun kommenttisi pitäisi oikeastaan sivuuttaa noteeraamatta.
 
[QUOTE="omg";29099595]Sinä ja sinun huvittavat mustavalkoiset mielipiteesi asioista ovat lievästi sanottuna hilpeitä. Ja olet todellakin ensimmäinen jolta ikinä kuulen, ettei voisi luovuttaa munasoluja koska ne ovat omia lapsia :LOL: :LOL:[/QUOTE]

Enpä ole yllättänyt. :D Aika suppeasti olet sitten käynyt keskustelua aiheesta. Totta kai yksi syy on se, että luovuttaminen on vaivalloista ja kivuliasta, mutta iso syy on monella myös tieto siiitä, että se syntyvä lapsi on biologisesti luovuttajan. Ihan yhtä läheistä biologista sukua minulle kuin ne minulle syntyvät muutkin lapset ja lasteni geneettinen sisaruspuoli. Saati sitten alkionluovutus: alkio olisi minun ja puolisoni (jos minulla sellainen olisi) jälkeläinen ja muiden lasten täyssisarus. Onko sinulla jäänyt koulussa biologian tunnit väliin? Pari empatian oppituntiakin tainnut jäädä käymättä.
 
Tähän liittyen mäkin olen ihmetellyt että ennen Astro keskusteli lähes pelkästään yhteiskunnallisista aiheista, ns. tärkeistä asioista. Nykyään vain heidän suhteestaan tai lapsista. Ei pahalla mutta ihmettelen vain tätä muutosta. Mikähän siihen syynä?
Aspergerit keskittyvät niihin asioihin, jotka heitä kulloinkin kiinnostavat. :)
 
[QUOTE="omg";29099608]:LOL: oikeesti :LOL: mustavalkoisuus kuuluu nuoruuteen, sinä vaan et ole enää pitkään niin nuori, että nuoruuteen liittyvä mustavalkoinen ajattelu on lähinnä huvittavaa. Hetken päästä se on katkeran, lapsettoman vanhanpiian kitkerää tilitystä. Rumaa sellaista ;)[/QUOTE]

Katkera lapseton vanhapiika, that's me :D No oikeasti en ole lapsettomuudestani katkera, enkä tällä hetkellä juuri muutenkaan.
Ja olen kyllä kuullut äitienkin esittävän ajatuksen etteivät he nyt niin dramaattisesti muuttaneet mieltään kaikessa vaikka saivatkin lapsia :)
 
[QUOTE="omg";29099608]:LOL: oikeesti :LOL: mustavalkoisuus kuuluu nuoruuteen, sinä vaan et ole enää pitkään niin nuori, että nuoruuteen liittyvä mustavalkoinen ajattelu on lähinnä huvittavaa. Hetken päästä se on katkeran, lapsettoman vanhanpiian kitkerää tilitystä. Rumaa sellaista ;)[/QUOTE]

Mistäköhän tiedät Mythagon iän? :O Toivottavasti hänestä (tai minusta) ei tulekaan noin katkeraa ja pahansuopaista ihmistä kuin sinusta.
 
Eikö tämä ole aika yleinen perustelu, minäkin olen sen kuullut ja lukenut monesti. Vaikka olenkin lapseton ja tietämätön.
Kun aikoinaan munasolujen luovutusta lähdin harkitsemaan juuri klinikalla kyseltiin tämän perään. Eli varmistettiin, ettei ole kiinni ajatuksessa "minun lapsiani" jos näin lyhyesti asia voitaisiin ilmaista. Kyllä se melko tavallista on, mikä osaltaan on vaikuttamassa luovuttajien määrän vähyyteen, yhdessä mm. luovutuksen vaikeahkon ja kivuliaankin prosessin vuoksi.
 
Kerros nyt ihmeessä "omg", että mitä mustavalkoista on siinä FAKTASSA, että alkiosta tai munasolusta kehittyvä yksilö on geneettisesti luovuttajan biologinen lapsi? Mitä mustavalkoista on siinä, että MINÄ tahdon itse kasvattaa kaikki lapseni, myös biologiset sellaiset? En ole ollut kieltämässä muilta munasolunluovutusta. Oletko nyt määräämässä pakkoluovutusta kaikille vai miksi sinua niin valtavasti häiritsee, etten luovuta solujani?
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
Tuskin kuitenkaan vertaa niitä sentään omiin lapsiinsa. Ei sitä varmaan NOIN kirjaimellisesti ollut tarkoitus ottaa.

Musta tuo aiempi ilkeilysi tässä ketjussa tuntuu oudolta sitä ajatellen, että saarnaat tuolla päivähoitokeskustelussa ihmisten arvostelemisesta vaikka siellä puhutaan kuitenkin yleisesti eikä yksittäisestä ihmisestä.
Kato perspektiiviä elämään itse kullekin. Sitä paitsi jos käydään yhteiskunnallista arvokeskustelua, asia ansaitseekin ravistelu ja saarnaamista.
 
Kun aikoinaan munasolujen luovutusta lähdin harkitsemaan juuri klinikalla kyseltiin tämän perään. Eli varmistettiin, ettei ole kiinni ajatuksessa "minun lapsiani" jos näin lyhyesti asia voitaisiin ilmaista. Kyllä se melko tavallista on, mikä osaltaan on vaikuttamassa luovuttajien määrän vähyyteen, yhdessä mm. luovutuksen vaikeahkon ja kivuliaankin prosessin vuoksi.
Juuri näin. :) Lisäksi on vain hyvä, että sellaiset eivät luovuta, joilla on suurempi "tunneside" alkiohin/munasoluihin. Onhan ihmisissä eroja senkin suhteen, että osa etsii aikuistuttuaan biologisia vanhempiaan, osa ei.
 
"Heinekeeni"
Ymmärrän ajatuksen että alkioita pitää jo omina lapsinaan. Minä en missään nimessä halua lisää lapsia mutta en usko että voisin keskeyttää mahdollisen vahinkoraskauden koska pitäisin alkiota jo lapsenani. Yleisesti ottaen en vastusta aborttia, en vain itse usko kykeneväni sellaista hankkimaan.
 
perheitä on monenlaisia
[QUOTE="Heinekeeni";29099646]Ymmärrän ajatuksen että alkioita pitää jo omina lapsinaan. Minä en missään nimessä halua lisää lapsia mutta en usko että voisin keskeyttää mahdollisen vahinkoraskauden koska pitäisin alkiota jo lapsenani. Yleisesti ottaen en vastusta aborttia, en vain itse usko kykeneväni sellaista hankkimaan.[/QUOTE]

Niin mutta jos se alkio on pakastimessa? Niin mitäs sille sitten tekisit?

Onhan toi nyt vähän kauhea ajatus pitää lasta pakastimessa vuosia. Muut lapset saa kasvaa ja kehittyä mutta nää vain on siellä pakastimessa.

Kyllä siin ei nyt muu auta kuin että astron ja datan pitää saada vielä viisi muuta lasta. Ja mieluiten monta kerrallaan. Ehkä palstalta voidaan kerätä vapaaehtoisia kohtuja, ettei astron tarvi kantaa niitä kaikkia ja pilata kroppaansa? Sisaruudessa on voimaa!!!
 
Juuri näin. :) Lisäksi on vain hyvä, että sellaiset eivät luovuta, joilla on suurempi "tunneside" alkiohin/munasoluihin. Onhan ihmisissä eroja senkin suhteen, että osa etsii aikuistuttuaan biologisia vanhempiaan, osa ei.
Eikö tässä juuri kiteydy omakin ihmetyksenaiheeni: Astro kertoo suhtautuvansa hyvin tunteella alkoihinsa, mutta tulee mahdollisesti luovuttamaan niitä eteenpäin eikä tunne asiassa sen suurempaa menetystä. Miten sä tän käsität? Pelastetaan ne lapset vai..?
 
Eikö tässä juuri kiteydy omakin ihmetyksenaiheeni: Astro kertoo suhtautuvansa hyvin tunteella alkoihinsa, mutta tulee mahdollisesti luovuttamaan niitä eteenpäin eikä tunne asiassa sen suurempaa menetystä. Miten sä tän käsität? Pelastetaan ne lapset vai..?
Hmmm. Ehkä valitsee huonoista vaihtoehdoista vähiten huonon? Alkioiden tuhoaminen tuntuisi aborttiin verrattavissa olevalta?
 
Eikö tässä juuri kiteydy omakin ihmetyksenaiheeni: Astro kertoo suhtautuvansa hyvin tunteella alkoihinsa, mutta tulee mahdollisesti luovuttamaan niitä eteenpäin eikä tunne asiassa sen suurempaa menetystä. Miten sä tän käsität? Pelastetaan ne lapset vai..?
Ehkä se on kuitenkin asia jonka Astro itse ymmärtää ja joka ei hänelle tunnu niin ristiriitaiselta kuin se tässä nyt muille näyttäytyisi.
 
Lukutaidon puutetta ilmenee ketjussa. :D Kukaan ei ole sanonut, että _pelkät munasolut_ tuntuvat omilta lapsilta vaan, että omista hedelmöityneistä munasoluista syntyvät lapset tuntuvat omilta lapsilta, koska sitä geneettisesti ovat.
 

Yhteistyössä