Edessä ensimmäinen IVF

Punktio takana... Kamalaa oli :( tunsin aivan tolkuttoman hirveitä kipuja. varmasti kamala pelon sekainen jännitys aiheutti suurimman tuskan. Toivuin kuitenkin aika nopeasti siitä ja päästiin kotiin lähtemään. Nyt masu kipeänä. Helpottunut olo siitä, että nyt se on ohi. 11 munasolua löytyi. Maanantaina on siirto sitten, jos siirrettävää... :) Tälläistä tänne.
 
marr Voi harmi, että punktio oli niin kamala kokemus :hug: , pikaista paranemista ja onnittelut hienosta saalista! Kyllä te pääsette maanantaina siirtoon =)

Pieni tiikeri :hug: , harmittaa varmasti! Mutta yritä jotenkin kerätä kesän voimia ja valmistaa mieltäsi ja kroppaasi tulevaa hoitoa varten :hug:

Vaapeli Ihan oikein olet asiat ymmärtänyt!

Halleb toivottavasti pienimmätkin munikset ottais kunnon kasvuspurtin! Minäkin jouduin oikeastaan vaan makaamaan punktiota edeltävän viikonlopun, kun alavatsa oli niin arkana. Makaamista ja runsasta veden juontia suosittelen sinullekin, mies voi palvella sua ;) Tsemppiä punktioon!

MiukMau Onneksi saitte lääkkeen! Otahan sinäkin viikonloppu levon kannalta ja tsemppiä maanantain punktioon!

illusia76 Mulla kerta annokseksi tulee 400, otan aamulla ja illalla. Laitan pallerot emättimeen aina kun vain voin, suun kautta otan vain pakon edessä ja silloin vain 2 100mg palleroa kerralla. Mulle lääkäri ja hoitaja ohjeisti näin, luin kyllä ohjeet pakkauksestakin...

on: tänään ollu vaikea päivä :kieh: Töissä sain pinnisteltyä, mutta kotona räyhäsin miehelle ja itku on herkässä. Alavatsalla on taas menkkamaista jomotusta :headwall: :headwall: Täytyy varmaan lähteä pihalle haravoimaan, että saan tän ihmeen vihan purettua johonkin...
 
Onko kaikilla jo alkionsiirrossa olleilla tissit kipeät? Mulla alkoi eilen, eli 3. päivänä siirrosta. Jos kaikilla on, niin sittenhän se johtuu lugeista..
Sori HalleB, mähän sekoilen kun kysyin sulta aiemmin lugejen käytösä :headwall:
Sähän oot vielä kypsyttelyvaiheessa, etkä vielä tunge niitä mömmöjä itteesi? Oikein hyvältä vaikuttaa follikkeleittesi koko! Koita vaan kestää kivut :hug:

Nemi77, niin kauan on toivoa kunnes testi näyttää negaa :hug:
Lugeista saattais johtua tuokin, et pinna on kireellä, mulla välillä sama homma ja tietty stressaa et meneekö hoidot taas hukkaan ja nega pärähtää.
 
Vielä Lugeista. Pakkausselosteessa tosiaan lukee, ettei kerta-annos saa ylittää 200mg:a, mutta alotuspäiväksikin mainitaan "aloitus 3 päivää ovulaatoin jälkeen". Mulla kans ylittää kerta-annos ton 200mg, mut rec. ohjeena 3 kapsl. aamul, 3 illalla. Ja alotin punktiosta seuraavana päivänä. Vaihtelee siis varmaan dg:n ja hoitopaikan mukaan.

marrKauheasta kokemuksesta huolimatta, onnittelut hienosta saaliista :D

Halleb6 on hyvä luku! Oikein paljon tsemppiä viimeisiin pistelyihin ja tietysti punktioon! Meillekki tehtiin icsi 7:n soluun ja kuudesta tuli alkiot. Joten meille oli varmasti parempi, ku ivf. Pitäs olla joku ennustuspallo mistä näkis kumpi kannattaa :/

Nyt juustonaksujen kimppuun (ku ei perjantai-situkkaakaan voi ottaa :$ )
 
Viimeinen ultra takana. Lappuihin lääkäri pisti, että oikealla rakkuloita 2 x 11-14 mm sekä 5 x 15-16 mm ja vasemmalla 6 x 15-16 mm. Liian pieninä vielä niitä piti, joten tänään piikitin fostimonia 300 IU ja vielä huomenillalla samanlainen satsi. Sunnuntaina nenäsumute iltapäivällä viimeisen kerran ja pregnyl sunnuntai-iltana klo 22. Punktio tiistaina klo 10, mun pitää mennä jo klo 8.45 endon takia laittavat antibioottia.

Olin jo niin asenoitunut, että punktio on maanantaina. Nyt vähän harmittaa, kun se siirtyi päivällä, mutta näillä kait se on mentävä.

Olen nyt siis piikittänyt illassa 2 x 150 IU. Olipa mukava kuulla tänään apteekissa, että missään maakunnan apteekeissa ei ole ko. vahvuutta, kun farmaseutti joutui mulle sitä kyselemään eri paikoista. Onneksi apteekissa oli kuitenkin 75 IU, joten on mulla nyt pistäminen 4 x 75 IU. Jouduin myös ostamaan lisää suprecuria, ehkä muutaman suihkeen vaan tarvitsen siitä ostamastani pullosta. Eipä se yksi pullon hinta tunnu enää missään :eek:.

Mulla on tänään ollut ihan hirveä olo. Autolla ajamisen seurauksena sain hirveän päänsäryn, koko illan olen joutunut makailemaan sängyssä. Välillä yritin nousta ylös, niin rupesi heti vain pyöryttämään. Oksentaakin piti pari kertaa. Onneksi nyt alkaa vähän jo helpottamaan..
 
Tuulia, outoa ettei sulla ole punktio vielä maanantaina. Rakkulat kasvaa n. 2mm päivässä ja tiistaihin mennessä voivat siis kasvaa jopa 8mm. Mulle lääkäri sanoi, että paljoa yli 20 milliseksi ei ole hyvä follikkelin kasvaa ennen punktiota. Allekin voi hyvin olla jonkin verran.
 
^ onpa kyllä sitten outoa tää mun homma. lääkäri hoki, että liian pieniä ovat ja soitti vielä OYS:iin lääkärille. musta tuntuu, että se antamaansa lappuun vähän "liioitteli" niitä kokoja ja määriä, koska kun kysyin siltä että montakohan rakkulaa saadaan, niin arveli että 8-10 kpl. tämä lääkäri on naistentautien ylilääkäri, joten täytyy vain luottaa, että osaa hommansa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja karmilla:
Illusia:Mulla alkoi rintojen turvotus/kipu heti orgalutranin pistämisen jälkeen.ja jatkuu edelleen kun lugeja syön.Puntion jälkeinen turvotus kesti 3 päivää ja pissaminen oli kans vaikeaa muutaman päivän
Eli orgalutranilla kasvatit follikkeleja? Mulle tuo on ihan outo lääke. Kipuja ei muuten ole ollut mitään, vain nuo kivut rintamuksessa. Mutta mitä nyt olen lukenut, niin lugeihin taitavat liittyä.
 
Heippa!
Pitkästä aikaa ajattelin kirjoitella. Joten on vaan niin sellainen olo, ettei hoito oo onnistunut. Haluaisin vain äkkiä "testata negan pois" ja alkaa suunnitteleen uutta hoitoa... Kaikki oireet on hävinneet oikeastaan jo pp5:n jälkeen. Nyt vain oon tosi itkuinen, mikä enteilee menkkoja. Noh, kai se on pakko odottaa keskiviikkoon...

Mitäs muut piinailijat: Nemi, Karmilla, Illusia, KeTe10, Milli ja Nelli. Mitkä fiilikset? Onpas meitä piinailijoita muuten aika joukko, saattaa olla että unohdinkin vielä jonkun! :ashamed:

Marrr: Kurja juttu, että punktio oli negatiivinen kokemus. Onneksi kuitenkin saitte hyvän joukon soluja, toivottavasti pakkaseen saakka...

Piikittelijöille ja ultrajännääjille paljon tsemppiä!

:hug: Kaikille joiden hoitojen suhteen on tullut tarpeettomia viivästyksiä. PRKL! Ihan kun tässä ei olis muutenkin tarpeeksi.

Kaikesta huolimatta, hyvää lapsettomien lauantaita! :flower: Huomenna on sitten tiukempi päivä? Miten muuten ajattelitte selvitä?
 
karmilla raukka sun miestä kun jänskäsi siirrossa :) Ei se ole helppoa miehillekään tämä kaikki, lisänä vielä se että heillä usein on paljon vähemmän faktoja tiedossa niin siksikin voi olla asiat vaikeita välillä.

Miukumau olipas sulla jännät paikat kynän hankinnassa, ei mitään ylimääräisiä enää tarvitsisi olla tässä kaikessa jännäyksessä. Tsemppiä maanantain punktioon, kiva että huomenna on sitten piikkivapaa päivä.

HalleB sulla on todella sitten tukala viikonloppu edessä kun follit ahdistaa noin pahasti :( No ehkä se auttaa kun keskittyy vaan siihen mitä sieltä on tulossa, ja toivottavasti ovat kaikki kypsiä! Tsemppiä Pregnylin tuikkaukseen ja maanantain punktioon!

Pienitiikeri pahoittelut hoidon venymisestä. Mutta onneksi on kesä ja se menee aina nopeampaa tahtia kuin jos talvella joutuisi venailla.

marrr Kurja että sulla oli kivulias punktio mutta onneksi olet parantunut nopeasti. Ja pääasia että tuli tosi hyvä saalis! Toivotaan että siirtoon tulee loistoyksilöitä! Tuosta määrästä kyllä luulisi löytyvän.

Nemi hyvä idea mennä purkamaan vitutusta ulos niin ei tule turhaa riitelyä miehen kanssa :) Toivottavasti on raskaushormonien aiheuttamaan mielialatouhua ;)

illusia mulla ainakin on järkyttävän kipeät ja kovat rinnat, ei ole koskaan tälläiset ollut. Mutta mulla alkasi kipuilu jo Orgalutranin aloituksen jälkeen karmilla tyyliin että en tiedä syytä mikä lääke aiheuttaa vai kombo kaikista. Orgalutran on jarrulääke että munikset eivät karkaisi liian aikaisin.

Verna voi ei jos sulla on negat fiilikset, älä nyt vielä kuitenkaan luovu toivosta vaikka ei oireita olekaan! Tosin mä negamielellä ajattelen että helpommin kestää pettymyksen jos ei nosta toiveita kovin korkealle ;)

ON: mulla alkasi tuossa torstai-illalla menkkamaiset juilimiset myös ja pelko takapuolessa että vuoto alkaa jo etukäteen... :( eli ei hirveästi toivoa ole myöskään täällä. On tämä vaikeaa aikaa, ei voi muuta sanoa. Koitetaan jaksella :)
tuulia84 harmi että sulla on ollut huono olo ja vielä punktiokin meni eteenpäin. No positiivisesti vaan ajattelua että sitä laadukkaampi saalis sieltä sitten tulee! illusia&tuulia, mullakin sanottiin että yli 20 ei paljon saisi kasvaa ja mulla olikin sitten käynyt niin että kaksi isointa oli jo ehtineet karata :(








 
Verna, mulla fiilikset jossain määrin sellaiset, että tuskin oon raskaana kun oireet on aika vähäiset/olemattomat. Tissit on kipeet sivuilta ja välillä jomottaa munasarjojen ja nivusen kohdalta oikealta puolelta. Muuten olo ihan normaali, ehkä hieman painontunnetta alavatsalla. Mulla on aina tosi runsaat menkat ja epäilen et tästä kun/jos menkat alkaa, niin niistä tulee oikeat SUPERMENKAT |O ja kun on endometrioosi, niin varmaan sekin on rehahtanut ja levinnyt kun olen läpikäynyt 4,5 kuukauden aikana kaksi koeputkihedelmöitystä pitkän kaavan mukaan..MUTTA ei tässä nyt kirvestä kaivoon heitetä ennen kuin nega tärähtää testiin ja siihen on aikaa mulla vielä reilu viikko.
 
Tässä sitä piinailllaan tissit turvoksissa .Muita oireita ei oikeestaan oo satunnaisen mahan nippailun kanssa.Nyt hieman päätä särkee,mutta oletettavasti se johtuu hartia-niska särystä ja pientä flunssaakin kai pukkaa.Tänään siis pp 5.jatukset risteilee/harhailee jo melkein sielä pas siirrossa joka ehdittäis onnistuessaan tekeen enen klinikan kesätaukoa.
 
illusia76 On tissit tosi kipeet, mutta ne oli oikeestaan heti siirron jälkeen ja vähän jo pregnylistä. Eihän se sulla välttämättä lugeista johdu ;) Mulla mielialoihin on eilen illalla ja nyt päivällä auttanut se pihan haravointi =) , saa purkaa energiaa ja nauttia auringosta. En ole räyhänny miehellekään. Toi sun painontunne alavatsalla kuulostaa lupaavalta, yksi työkaveri sanoi juuri sen ekaksi oireeksi yhdestä raskaudestaan. Tsemppiä piinapäiviin!

tuulia84 Mullakin yksi folli oli tosi iso (en muista kokoa, tais olla 20mm vikassa ultrassa perjantaina) ja silti odotettiin kahta pienempää ja punktio oli kuitenkin vasta maanantaina. Otin tosi rauhallisesti viikonlopun, makoilin sohvalla ja folli oli vielä tallessa punktiossa. Toivottavasti sullakin on ja punktiokin menisi hyvin. Eiköhän ne lääkärit tosiaan yleensä tiedä mitä tekee, tietenkin ikäviä yllätyksiä voi käydä niin kuin Nellillä.

Verna tänään ollu rauhallisempi päivä alavatsakipujen suhteen, väsyttää, palelee ja tissit on tosi kipeet ja turvonneet. Paniikissa katon edelleen joka vessa käynnin yhteydessä paperia... Älä luovuta vielä, jokainen raskaus on yksilöllinen! Jollaki voi olla kaikki mahdolliset oireet ja toisella ei mitään. Tsemppiä viimeisiin päiviin :hug:

Nelli79 Pihan haravointi on kyllä auttanut =) Saa purkaa energiaa auringon paisteessa! Mulla tänään rauhallisempi olo alavatsalla, mutta eilen oli aika voimakkaita tuntemuksia :/ Mut eipä niistä kivuista tiedä mitä ne on, joten tsemppiä sulle! Älä luovuta!

karmilla Äläpäs vielä mieti sitä passia ;) , tiedän kyllä että ajatukset harhailee helpostikin :ashamed: niin itselläkin! Tsemppiä sullekin!
 
mä olen kyllä ihan sika väsyny ja tissit on kipeet ja TURVONNEET |O
Tänään ja eilen on ollu viiltäviä kipuja munasarjojen tienoilla ja pelottaa ihan sikana et vuoto alkaa pian.. Sitten olen huomannut et ilmeisesti lugejen turvotus efekti on lähteny valumaan myös alaspäin nilkat on myös turvonnu :/

Tsemppia kaikille piinailjoille ja hoitolaisille ja kaikille muillekkin.
en kertakaikkiaan jaksa kommentoida erikseen :ashamed:
 
Nemi voi ei, toivottavasti nyt on vaan jotain "välivuotoa"! Se on käsittääkseni ihan yleistä että vuotaa vähän vaikka on tukevasti raskaana. Tsemppi :hug:

Milli ymmärrän pelkosi mutta älä ihmeessä vielä luovuta, eikös juuri turvotuskin ole raskausoire?

karmilla sullako loppui kokonaan tissien turvotus? Mulla käy myös noin aina kun menkat on ihan ovella mutta toivotaan että tämä ei merkkaa sitä sulla nyt tähän kertaan. Luulisi että menkat ei kuitenkaan näin ennen aikojaan alkaisi sulla, kuitenkin vasta pp6 :|

ON: mulla myös ehkä aavistuksen verran vähemmän kovat rinnat mutta nännien ympäristö edelleen kosketusarka . Pelottaa myös nämä pientenkin oireiden väheneminen, toisaalta tosi kurjaa kun tuntee jo kroppansa niin hyvin että osaa ennustella menkkoja tietyistä jutuista. Mutta pitää muistaa noi Luget ja muutenkin että tän hoidon jälkeen menkat voi olla kai jotain ihan muuta kun normaalia.

Onko muuten kukaan teistä tuolla Mitäs nyt-palstalla lapsettomien lauantai-ketjussa? Mä vahingossa osuin sinne ja paha mieli tuli kun ihmiset on uskomattoman omanapaisia joskus :( En ymmärrä tuollaista kiihkomielistä suhtautumista että ei ollenkaan suvaita/hyväksytä lapsettomien elämäntilannetta ja tietty myös toisinpäin joskus mutta tuolla ketjussa oli kyllä joiltain äideiltä tykitystä. Se varsinkin sattui kun joku syyllisti lapsettomia tyyliin "mitäs valitsit uran perheen edelle..." jeppa jee, kun se olisikin aina noin yksinkertainen "syy" lapsettomuudelle...

Ei muuta kun jatketaan piinailua ja pistetään kaikki ajatukset siihen että ensi vuonna voisimme myös juhlia äitienpäivää juhlakaluna :)
 
Kiitos kaikille tsempeistä ihan älyttömästi! Aamulla lugeja laittaessa sormeen ei jäänyt verta jotain tuhrua kyllä, mutta menkkajuilinnat jatkuu. En ole paljon nukkunut yöllä.

Tein aamulla testin ja siihen tuli heikko haamuviiva. Nyt mietinkin, että kuka tietää kauanko 10000 yksiköllä pregnyliä kestää poistua elimistöstä? Ettei nyt vaan se pregnyl näkyis vielä testissä? Tänään tulee 15vuorokautta pregnylin pistämisestä. Miks pitiki mennä tekeen se testi :headwall: ? Olisin vaan oottanu rauhassa alkaako menkat vai ei! Nyt pelottaa, että haamu johtuu pregnylistä tai alkiot on vaan yrittäneet kiinnittyä ja testi näyttää negaa varsinaisena testipäivänä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nemi77:
Kiitos kaikille tsempeistä ihan älyttömästi! Aamulla lugeja laittaessa sormeen ei jäänyt verta jotain tuhrua kyllä, mutta menkkajuilinnat jatkuu. En ole paljon nukkunut yöllä.

Tein aamulla testin ja siihen tuli heikko haamuviiva. Nyt mietinkin, että kuka tietää kauanko 10000 yksiköllä pregnyliä kestää poistua elimistöstä? Ettei nyt vaan se pregnyl näkyis vielä testissä? Tänään tulee 15vuorokautta pregnylin pistämisestä. Miks pitiki mennä tekeen se testi :headwall: ? Olisin vaan oottanu rauhassa alkaako menkat vai ei! Nyt pelottaa, että haamu johtuu pregnylistä tai alkiot on vaan yrittäneet kiinnittyä ja testi näyttää negaa varsinaisena testipäivänä.
Jee! Pregnyl vaikuttaa 10-12 päivää vääristävästi raskaustestiin, eli siitä ei kyllä pitäisi olla kyse =) Toivotaan nyt että haamuviiva on tosiaan kunnon kiinnittymisesta eikä yrityksestä. Mutta mielestäni tosi lupaavalta kuulostaa Nemi!
 

Yhteistyössä